Pentu ja ej-rekisteri

Rottatyttö

Heips...

Olen ostamassa koiraa, mutta pentu menee ej-rekisteriin. Mikä on sopiva hinta kyseiselle pennulle? Siitä pyydetään täyttä hintaa ja minun mielestä ja mitä olen lukenut, niin täyttä hintaa ei voi vaatia ej-koirasta.
Koira tulee minulle lähinnä harraste sekä seurakoiraksi, eli tarkoitukseni ei siis ole teetättää pentuja.

9

2197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ej-rekisteri on Ei Jalostukseen-rekisteri eli tosiaan silloin ej-rekkarissa olevalla koiralla ei tokikaan pentuja teetetä. Tuossa hieman tietoa tuosta rekkarista lisää:

      11.1. EJ -rekisteriin merkitseminen
      Kasvattaja voi rekisteröidä EJ-rekisteriin koiran, jossa kasvattajan mielestä on sellainen vika tai ominaisuus, ettei koiraa tule käyttää jalostukseen. Kasvattaja toimittaa pentueilmoituksen liitteenä perustelunsa sille, minkä vuoksi koira merkitään EJ-rekisteriin.
      EJ-rekisteriä koskevat samat rekisteröintimääräykset kuin FI- ja ER-rekisteriä.
      Seuraavissa tapauksissa voidaan koiralle kuitenkin rekisteröidä yksi pentue EJ -rekisteriin:
      – Pentueen isällä ei ole normaalit kivekset (kohdan 2.1. ehdot eivät täyty).
      – Uros/narttu ei täytä rotukohtaisia erityisehtoja.
      Kennelliitto voi evätä kasvattajalta EJ-rekisterin käytön toistuvien laiminlyöntien tai EJrekisterin väärinkäytön vuoksi.

      NYT sitten herää kysymys MIKSI kasvattaja on rekisteröinyt ko. pentueen/pennun ej-rekkariin? Mikä siinä on syy? Onko niin, että PEVISA ei ole täyttynyt vai jokin muu syy? Kannattaa pohtia pentua ostaessaan MIKSI se pentu on ej-rekkarissa ja sitten pohtia onko se syy sellainen, että sen hyväksyy.

      Kasvattaja päättää hinnan. Toki hinnasta voi neuvotella, mutta ei ole olemassa mitään sääntöä siitä kuinka paljon pentu saisi maksaa. Voit siis kysyä ja keskustella hinnasta kasvattajan kanssa, mikäli juuri tuon pennun haluat, mutta mikään ei velvoita kasvattajaa alentamaan hintaa.

      • Rottatyttö

        Taustalla piilee se, että kasvattaja ei ottanut selvää ennen pentujen teetättämistä ihan kaikesta. Esim. uros oli astutus vaiheessa vuoden ikäinen sekä emo että uros kuvattiin vasta pentueen jälkeen. Jos en väärin muista, niin uroksella oli kyynärät 2/2 ja B lonkat. Molemmat ovat siis täysin puhtaita hyväluontoisia rotikoita. Minulle siis tulee koira harrastekäyttöön, eli tarkoitukseni ei ole siis teetättää pentuja, mutta kun kävin katsomassa pieniä karvakorvia, niin kaikilla urospennuilla oli valkoinen täplä kaulassa mikä vähän jarruttaa, koska jos aion näyttelyihin, niin se on automaattisesti hylky jos täplä ei häviä. Kaikilta nartuilta ne oli hävinnyt jo..


    • Niin... jokainen tottakai itse päättää keneltä koiransa ostaa. Itse kuitenkin kannatan ehdottomasti koiran hankkimista vain ja ainoastaan vastuuntuntoiselta kasvattajalta!

      Koirien määrän lisääminen on helppoa (sen kun teettää pentuja), mutta aito kasvatustyö edellyttää asiaan kunnolla perehtymistä. Kasvattajan vastuu ja velvollisuus on todellakin ottaa selvää ja perehtyä kasvatukseen!

      Hyvin (=liian) nuorella uroksella on astutettu! Ja ne terveystulokset tulee olla voimassa ENNEN astuttamista. Miksi astuttaa uroksella, jonka kyynärät ovat jopa 2/2? Mikä syy käyttää kakkosen kyynerillä olevaa koiraa? Hyväluontoisuus? Millaisilla testeillä sitä on mitattu? Onhan VARMASTI luonnetestit ja/tai MH-luonnekuvaukset kohdillaan? Minua ainakin todella mietityttää nuo terveystulokset. Ja myös luonteen osalta täytyy olla PEVISA kunnossa eli juuri luonnetestit tai MH-kuvaustulokset kohdillaan.

      Valkoista karvaa saa olla pieni määrä - mutta suuremmasta määrästä tosiaan näyttelyissä tulee HYL. Valkoinen väri saattaa iän myötä poistua, mutta se saattaa myös jäädä.

      Suosittelen nyt harkitsemaan asiaa.

      • JÄRKI PÄÄHÄN!!

        Olen täysin samaa mieltä mamin kanssa, mikähän kasvattaja se tälläinen on joka "vahingossa astuttaa noin nuorella uroksella" ja kuvauttaa vasta astutuksen jälkeen! Onko silmät tarkistettu yms... Missä ovat luonnetestien tulokset jos kerta pennun ostaja on niin varma, että vanhemmat ovat hyväluontosia.... Nämä kaikkihan voi tietenkin tarkistaa ja kannattaakin tarkistaa kaikki asiat pennun vanhemmista ja suvusta ennenkun EDES harkitsee pennun ostamista. Kyllähän tämä kasvattaja tuntuu olevan HIEMAN tietämätön asioista/välinpitämätön.... Suosittelen pennun ostajaa nyt todellakin vetäytymään tästä pennusta ja tarkistelemaan muita vaihtoehtoja, olis kiva muuten tietää tälläinen kasvattaja joka näin toimii koska vastuuntuntoinen kasvattaja EI TODELLAKAAN TOIMI NOIN!!


    • harrastaja 4

      Sitä vielä kysyisin noihin rottis-mamin kysymysten lisäksi.
      Oletko varma että se pentueen isä on joko luonnetestattu tai mh-luonnekuvattu hyväksytysti? Koira kuitenkin niin nuori jos vasta vuosikas. Jollei jompaa kumpaa ole tehty. Pentuetta ei saa edes siihen EJ- rekisteriin. Silloin sen kanssa voit toki harrastaa mutta näyttelyihin ja kisakentille ei ole asiaa.
      Sinuna miettisin vielä sitä pennun ottamista. Todennäköisesti samalla hinnalla saisit toiselta kasvattajalta pennun jonka tausta täyttää kaikki pevisa vaatimukset.

    • rusettirinta

      MH- kuvavauksen ikäraja on 18kk. Luonnetestin ikäraja 24kk. Eli virallisia tuloksia uroksella ei voi olla.

    • Kennelliitto
    • sixrott

      Olipa hieno asia että kasvattaja päätti kuitenkin rekisteröidä pentunsa ej-rekisteriin.Nyt sinulla on mahdollisuus osallistua näyttelyihin ja kokeisiin koirasi kanssa.Ja mitä tulee niihin pieniin valkoisiin läiskiin rinnassa,ne häviävät kyllä ajan myötä pennuilta.

    • Anonyymi

      Kennelliitosta kysynyt asiaa. EJ-pentu sama hinta kuin FI.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe