Rakentajat - huijareita, huolimattomia vai osaamattomia?

En ole rakentaja

Olen jo vuosia ihmetellyt rakentamisen tilaa Suomessa. Rakennetaan hometaloja - kukaan ei joudu vastuuseen, rakennetaan liikenteelle vaarallisia risteyksiä ja usean kolarin jälkeen aletaan niitä seuraavana vuonna korjailla, laatikkomaisia taloja mahdollisimman halvalla, pienin lisäkuluin nykytekniikalla voisi saada tyylikkäitäkin rakennuksia. jne, jne..

Taas pieni omakohtainen esimerkki. Kerrostalon laaja putki-, sähkö- ja kylpyhuoneremontti. Huoneistokohtaisia aikatauluja ei pystytä antamaan ja nekin arviot mitä saa eivät pidä paikaansa. Kävimme omassa huoneistossamme. Kaikki ikkunat kiinni, huoneistossa oli niin suuri kosteus, että uloko-ovea ei tahtonut saada auki. Kosteus oli turvottanut sen. Miten mahtavat huoneiston parketit ja tapetit reagoida tähän?

Olen hyvin vakuuttunut siitä, että rakennusalan koulutus Suomessa on huonoa ja tekijät täysin vastuuttomia koska harvoin he joutuvat henkilökohtaiseen vastuuseen työnsä laadusta. Millään muula alalla tällainen ei tule kysymykseen.

9

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voivoivoi..

      Voi voi.. Maailman loppu tulossa. Parempi vetää varmuuden vuoksi ranteet itse auki...

      • En ole rakentaja

        Juuri tätä tarkoitan. Rakennusalan ihmiset eivät halua edes oppia virheistään. Heillä on asennevamma. Asiakas on vain kertakäyttötolvana - maksaja. Kun rakkennutin omakotitalon, jaoin sen järkeviin oasaurakoihin. Valvojana oli kokenut rakennusalan DI. Virheitä tuli siitä huolimatta. Kun talo valmistui ja muutama vuosi oli kulunut, yksikään projektiin osallistunut taho, ei arkkitehti, ei kukaan suunnittelijoista, ei kukaan urakoitsijoista, ei siis kukaan millään tavalla koskaan kysynyt kokemuksiamme. Itse olen toiminut metalliteollesuudessa. Siellä, asiakastyytyväisyyden tutkiminen ja palautteen kokoaminen on jatkuvaa rutiinia. Projekti on onnistunut jos se johtaa jatkotilaukseen.


      • narsisti...
        En ole rakentaja kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitan. Rakennusalan ihmiset eivät halua edes oppia virheistään. Heillä on asennevamma. Asiakas on vain kertakäyttötolvana - maksaja. Kun rakkennutin omakotitalon, jaoin sen järkeviin oasaurakoihin. Valvojana oli kokenut rakennusalan DI. Virheitä tuli siitä huolimatta. Kun talo valmistui ja muutama vuosi oli kulunut, yksikään projektiin osallistunut taho, ei arkkitehti, ei kukaan suunnittelijoista, ei kukaan urakoitsijoista, ei siis kukaan millään tavalla koskaan kysynyt kokemuksiamme. Itse olen toiminut metalliteollesuudessa. Siellä, asiakastyytyväisyyden tutkiminen ja palautteen kokoaminen on jatkuvaa rutiinia. Projekti on onnistunut jos se johtaa jatkotilaukseen.

        Voivoivoi kellähän on asennevamma...?


      • En ole rakentaja

    • Halvin voittaa..

      Rakennusalan koulutus??

      Virolaiset taksikuskit ja lihanleikkaajat muuttuvat rakennusalan ammatilaisiksi, kun ne ajaa laivalla lahden yli;)

    • vasara ja nauloja

      Rakennusalan koulutusta Suomessa en epäile. En myöskään niitä ihmisiä jotka tuon koulun kunnialla käy läpi. SUURIN syy nykyrakentamisen heikosta laadusta on: HINTAKILPAILU. Tämän syyn kun jakaa vielä välillisiin syihin niin siitä syntyykin sitten sellainen puro, että voi voi. Halvalla tehdään siitä mistä aita on matalin. Ulkomaalaisia pizzanpaistajia palkataan halvalla ammattitimpureiksi. Kuivumisajoista kiinnipitämisestä ei tietoakaan. Sateeltasuojaamista ei voi tehdä kun urakka menee perseelleen. Suomalainen ammattitimpuri ei tee tahallaan sutta ja sekundaa vaan käsky tulee ylemmältä taholta joka on rahakirstun kanssa hyvissä väleissä. Minun mielestäni suomessa tähän ei saada muutosta muutoin kuin sillä, että tilaaja kiristää ehtoja. Eli vaatii kunnolliset sääsuojaukset, kuivumisajoista kiinnipitämistä, kunnollisia välitarkastuksia, riittävän väljää aikataulutusta, jne jne... MUTTA kun se maksaa ja tilaajan mielestä kohteen pitäisi olla lähes heti valmis. Näin epäilen että tämä asia on ikuisuuskysymys.

      • En ole rakentaja

        Voi olla näinkin. Ehkä tilaajat eivät osaa tilata ja vaatia. Hämmästyttävää, että tämä sama näyttää toistuvan vaikka tilaajana olisi kunta tai valtio. Rakentamisen ongelmat ovat ilmeisesti tulosta monesta tekijästä. Grynderit haluavat tehdä mahdollisimman halpaa, laatikkomaista ja samalla siitä tulee rumaa, kerrostalojen parvekkeet ovat kuin entisaikojen kanahäkit. Mutta myyntihinta on sitten eri asia. Nykytekniikalla pienin lisäkustannuksin saisi kyllä aikaan hyvää ja näyttävän näköistäkin. Kyse on myös osaamisesta. USAssa olen ihaillut miten julkisissa rakennuksissa on käytetty betonia. Betonipinta (pesubetoni) voi olla monimuotoinen ja silti viimmeistelty. Mitään vastaavaa laatua en ole Suomessa nähnyt. Sama koskee liikennesuunittelua. Ilmeisesti säästetään liiallisesti. Tehdään liian pieniä likenneympyrötä, liian yhyita ramppeja ja liittymä toisessaan kiinni. Kun vaikkpa ajaa navigaattorilla Vantaalla Flamingoon, liittymiä on niin tiheässä, että navigaattorin tarkkuus ei tahdo riittää.


    • Kuka valvoo uus-

      tuotantoa?

      Vanhan remonteissa yleensä asiakas palkkaa valvojan valvomaan työn laatua. Taloyhtiöissä jopa vaaditaan valvoja jos osakas tekee omalähtöisesti remonttia.

      Sitten kun tehdään se koko talo, valvooko työn laatua ja tulevien omistajien etua kukaan?

    • 1 talon rakennuttaja

      MIelestäni suurin ongelma tässä asiassa on raha ja juuri tuo yhden kommentoima asiakastyytyväisyyden mittaaminen.

      Rakennutettiin omakotitalo, jossa tulivat talotehtaalta elementit. Kulmia talossa 10kpl eli kohtuu monimuotoinen ja mielestämme varsin näyttävä. Grynderi tietysti kehui työn jälkeään maasta taivaisiin- HInta oli samalla tasolla muiden kanssa aavistuksen kalliimpi muihin. Päädyttiin kyseiseen rakennuttajaan. Kaikki meni anturan, ja sokkelin tekemisen yhteydessä ok, sen jälkeen tulikin pikku hiljaa mutkia matkaan.

      Lattiaraudat oli sahattu talon sisällä niin, että ikkuinoiden (kiinteät ikkuna) karmit oli täynnä laikkuja leikku jätöksistä. (onneksi ikkuna firma korjasi)

      Tasoite työs sisäpinnoilla huonot. Naarmuja joka puolella. Sanoivat korjaavansa maalauksen yhteydessä. Osan korjasivatkin. Aurinkoisella päivällä kun valoa tulee kunnolla sisään näkee maalauksen lopputuotoksen. JOka on siis järisyttävän huono laatuinen laikukas korjauksista ja tasoitteen epätasaisuudesta.

      4 ovesta, 3 vuosi kuin seula lämpökuvauksessa. Talon pitkän sivun 16, piduudelta oli paljon lämpövuotoja.

      Läpivienti talon ulkopuolle tiivistämättä asianmukaisesti.

      Perusmaadoitus puuttui

      Ulkoovi kolhittu ja jalkalista. jne.

      Firman toimari kohteli ylimielisesti kun sanoin tekevän portaat ja kaiteet itse tai hankkivan ne muualta.

      Vastaava ilmoitti että vuoto yms. ongelmat eivät kuulu hänelle vaikka on siis "tarkastanut" että on tehty asian mukaisesti kaikki. Tai ainakin papereissa lukee niin?!

      Suurin ongelma mielestäni on siinä, että ei kiinnosta muu kuin eurot. Ne pitää saada asiakkaalta pois laadusta välittämättä vaikka laatu on tuossa tilanteessa käyntikortti.

      Toki varmasti asiakkaita on ollut jos jonkinlaisia helläkin ja tiukkana pitää olla, mutta jos toinen omistajista sanoo, että ei ole asian mukaisesti tehty ja toinen sanoo, että on. Niin kumpi on oikein ja heikompi tässä luovutti eli vanhempi mies.

      Mutta eipä grynderi kehuja saa meiltä ja pari kauppaa varmasti on jo tiukassa taloustilanteessa menettänyt.

      Toista taloa en koskaan rakennuta ja jos niin käy teen suurimman osan itse.

      ps. ohessa vain pieni osa ongelmista ja mitä mahtaa ajan saatossa tulla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe