Kaksi uskonnollista totuutta

Exmoro

Nämä kaksi faktaa selittävät miksi maailmassa on niin paljon uskontoja ja miten niillä on niin paljon kannattajia:

1. Jos haluat uskoa johonkin, niin tulet siihen taatusti uskomaan.
2. Herran totuuden ja työn eteenpäinviemisessa valehtelu on sallittua (oman ja lähimmäisen "todistuksen" kasvattamiseksi).

Nämä kaksi kun ruokkivat toisiaan, loppu on pelkkää historiaa.

37

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selkeää

      Uskonnollisella totuudella on kriteerinsä. Kristillisenä itseään pitävän kirkon oikeellisuuden kriteerit on tietenkin löydettävä Raamatusta. Ryhmä yhdysvaltalaisia opiskelijoita päätti herätteen saatuaan etsiä kristillisen kirkon tunnusmerkkejä Raamatun perusteella. Yksi näistä opiskelijoista teki kolme viikkoa intensiivistä työtä ja löysi seuraavat seitsemäntoista tunnusmerkkiä:
      1. Kirkon tulisi olla Kristuksen organisoima. Ef. 4:11–14: ”Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen. Kun me kaikki sitten pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen ja saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden, silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opintulien heiteltävinä ja ovat kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloita.”
      2. Kristuksen tosi kirkko täytyy nimetä hänen mukaansa. Ef. 5:23: ”Sillä mies on naisen pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa pelastaja.” Tässä on tunnusmerkkien etsijä ajatellut, että kuten perhe saa nimensä miehen mukaan, niin kirkonkin tulee olla perheen pään nimen mukainen.
      3. Tosi kirkossa tulee olla apostolien ja profeettojen perustus. Tämä periaate on johdettavissa samasta kuin kohdassa yksi mainittu perustelu.
      4. Tosi kirkossa tulee olla sama organisaatio kuin Kristuksen perustamassa kirkossa. Tämäkin perustuu kohdassa yksi esitettyyn Efesolais -kirjeen kohtaan.
      5. Tosi kirkossa tulee olla jumalallinen valtuus. Hebr. 5:4–6: ”Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, vaan ylipapin kutsuu Jumala, joka kutsui jo Aaronin. Siten ei Kristuskaan itse korottanut itseään ylipapin arvoon, vaan hänet korotti se, joka sanoi hänelle: Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin, ja toisessa paikassa: Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.”
      6. Tosi kirkossa ei saa olla palkattua papistoa. Piet. 5:2: ”Kaitkaa kaikkea sitä laumaa, jonka Jumala on teille uskonut, älkää pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, älkää myöskään alhaisesta voitonhimosta, vaan sydämenne halusta.” Jes. 45:13: ”Minä herätin tuon miehen toteuttamaan oikeutta. Minä tasoitan hänen tiensä ja hän rakentaa minun kaupunkini. Vankeuteen viedyn kansani hän päästää rauhassa lähtemään maksua tai lahjuksia vaatimatta. Näin sanoo Herra Sebaot.”
      jatkuu

      • Selkeää

        Jatkoa:
        7. Kasteen tulee olla upotuskaste. Matt. 3:16: ”Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä… ”On kysyttävä, millainen oli kaste, jossa noustaan vedestä?
        8. Tosi kirkossa annetaan Pyhän Hengen lahja kätten päälle panon kautta. Ap.t. 8:17: ”Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.”
        9. Tosi kirkossa harjoitetaan jumalallista parantamista Mark. 3:14–15: ”Nämä kaksitoista Jeesus kutsui olemaan kanssaan lähettääkseen heidät saarnaamaan ja valtuuttaakseen heidät karkottamaan saastaisia henkiä.”
        10. Tosi kirkossa opetetaan, että Jumala ja Jeesus Kristus ovat eri persoonia. Joh. 17:11: ”Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.” Joh. 20:17: ”Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä menen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo.”
        11. Tosi kirkossa opetetaan, että Isällä ja Pojalla on luuta lihaa olevat ruumiit. Luuk. 24:36 –39: ”Kun he vielä puhuivat tästä, yhtäkkiä Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi: Rauha teille. – He pelästyivät suunnattomasti, sillä he luulivat näkevänsä aaveen. Mutta Jeesus sanoi heille: Miksi te olette noin kauhuissanne? Miksi teidän mieleenne nousee epäilyksiä? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin näette minussa olevan.”
        12. Jumalan on kutsuttava tosi kirkon johtajat. Perustelu on sama kuin kohdassa 5.
        13. Tosi kirkossa on oltava Jumalan ilmoitus. Aamos 3:7: ”Ei Herra tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan palvelijoilleen profeetoille.”
        14. Tosi kirkon on oltava lähetyskirkko. Matt, 28:19–20: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”
        15. Tosi kirkon täytyy olla palautettu kirkko. Ap. t. 3:19:21: ”Katukaa siis syntejänne, jotta ne pyyhittäisiin pois, kääntykää, jota Herra antaisi tulla virvoituksen ajan ja lähettäisi Jeesuksen, teille ennalta valitsemansa voidellun. Taivas oli oleva hänen asuinsijansa siihen aikaan saakka, jolloin kaikki pannaan kohdalleen, niin kuin Jumala ikiajoista asti on luvannut pyhien profeettojensa suulla.”
        16. Tosi kirkossa tulee olla kaste kuolleiden puolesta. Kor. 15:29: ”Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta?”
        17. Tosi kirkko on tunnettava hedelmistään. Matt. 7:20: ”Hedelmistään te siis tunnette heidät.”

        Olen kirjoittanut kirjan "Uskonnollisen totuuden kriteerit". Sen voi tilata omakustannushintaan postiennakkokulut:
        mikael5welho.com


      • !!!
        Selkeää kirjoitti:

        Jatkoa:
        7. Kasteen tulee olla upotuskaste. Matt. 3:16: ”Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä… ”On kysyttävä, millainen oli kaste, jossa noustaan vedestä?
        8. Tosi kirkossa annetaan Pyhän Hengen lahja kätten päälle panon kautta. Ap.t. 8:17: ”Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.”
        9. Tosi kirkossa harjoitetaan jumalallista parantamista Mark. 3:14–15: ”Nämä kaksitoista Jeesus kutsui olemaan kanssaan lähettääkseen heidät saarnaamaan ja valtuuttaakseen heidät karkottamaan saastaisia henkiä.”
        10. Tosi kirkossa opetetaan, että Jumala ja Jeesus Kristus ovat eri persoonia. Joh. 17:11: ”Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.” Joh. 20:17: ”Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä menen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo.”
        11. Tosi kirkossa opetetaan, että Isällä ja Pojalla on luuta lihaa olevat ruumiit. Luuk. 24:36 –39: ”Kun he vielä puhuivat tästä, yhtäkkiä Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi: Rauha teille. – He pelästyivät suunnattomasti, sillä he luulivat näkevänsä aaveen. Mutta Jeesus sanoi heille: Miksi te olette noin kauhuissanne? Miksi teidän mieleenne nousee epäilyksiä? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin näette minussa olevan.”
        12. Jumalan on kutsuttava tosi kirkon johtajat. Perustelu on sama kuin kohdassa 5.
        13. Tosi kirkossa on oltava Jumalan ilmoitus. Aamos 3:7: ”Ei Herra tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan palvelijoilleen profeetoille.”
        14. Tosi kirkon on oltava lähetyskirkko. Matt, 28:19–20: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”
        15. Tosi kirkon täytyy olla palautettu kirkko. Ap. t. 3:19:21: ”Katukaa siis syntejänne, jotta ne pyyhittäisiin pois, kääntykää, jota Herra antaisi tulla virvoituksen ajan ja lähettäisi Jeesuksen, teille ennalta valitsemansa voidellun. Taivas oli oleva hänen asuinsijansa siihen aikaan saakka, jolloin kaikki pannaan kohdalleen, niin kuin Jumala ikiajoista asti on luvannut pyhien profeettojensa suulla.”
        16. Tosi kirkossa tulee olla kaste kuolleiden puolesta. Kor. 15:29: ”Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta?”
        17. Tosi kirkko on tunnettava hedelmistään. Matt. 7:20: ”Hedelmistään te siis tunnette heidät.”

        Olen kirjoittanut kirjan "Uskonnollisen totuuden kriteerit". Sen voi tilata omakustannushintaan postiennakkokulut:
        mikael5welho.com

        Tapani hyvä, Smithin oppi on kaikkea muuta kuin selkeää. Jos sinulta esimerkiksi kysyy niinkin yksinkertaista asiaa kuin Jumalien lukumäärää, kiertelet asiaa kuin kissa uutta ämpäriä tai lehmä kuumaa puuroa.


      • M.E.L.

        Lässyn lässyt, Tapani!

        Höpinäsi ovat täysin vailla substanssia.

        Mormonin kirja ei ole totta, Smith eikä kukaan muu mormoni ole ikinä ollut oikea profeetta eikä MAP-kirkko ole mikään 'palautettu' kirkko.


      • to..

        Juokset aina vain kehää, miksi????
        Jeesus ei perustanut kirkkoa, mutta hänen opetuksensa ovat UT:ssa tehän ne olette muuttaneet ja lisänneet sinne omianne.

        Mies naisen päänä on aikaansa sidottua ajattelua, mutta jos joku tuohon aikaan syntynyt uskonto haluaa pitää siitä kiinni se on sen asia, mutta miksi ei saman tien muista aikaan sidotuista käsityksistä? Ei mikään yhteisö te mukaan luettuna enää elä kuten 2000 v sitten sen ajan käsityksiä esim. ihmisarvosta noudattaen.

        Kristinuskossa ei alun perin ollut pappeja lainkaan, mutta muita viskaaleja alkoi olla jo hyvin varhain. Jeesuksenhan piti tulla takaisin tuli taksin hyvin pian, hän ei ilmaantunut, sen sijaan tuli kirkko kuten jotkut irvileuat sanovat.

        Kristinusko valloitti maailman, siitä tuli miljardien ihmisten uskonto, on mahdotonta ajatella että se olisi selvinnyt ilman palkattua henkilöstöä. Minua ihmetyttää kun teille on sopinut jopa uuden jumalan lanseeraaminen, niin asioita joiden on ollut pakko järjestyä toisin kuin muutaman apostolin aikaan, ei ymmärretä. Kahdesta viitasta toinen pitää lahjoittaa pois ja elää yksinkertaisesti , mutta kirkkonne voi omistaa älykulutukselle pyhitetyn ostoskeskuksen.


      • Pukkeli

        "Ryhmä yhdysvaltalaisia opiskelijoita päätti herätteen saatuaan etsiä kristillisen kirkon tunnusmerkkejä Raamatun perusteella. Yksi näistä opiskelijoista teki kolme viikkoa intensiivistä työtä ja löysi seuraavat seitsemäntoista tunnusmerkkiä:"

        Ryhmä päätti etsiä, ja YKSI opiskelija (mormoni) teki peräti kolme viikkoa "intensiivistä työtä". Tosi tieteellistä - aplodit päivän hölmöimmästä "perustelusta"!
        Sinä olet akateemisen koulutuksen saanut. Eikö yliopistossa opetettu sinun aikanasi mitään lähdekritiikistä?


      • Selkeää
        !!! kirjoitti:

        Tapani hyvä, Smithin oppi on kaikkea muuta kuin selkeää. Jos sinulta esimerkiksi kysyy niinkin yksinkertaista asiaa kuin Jumalien lukumäärää, kiertelet asiaa kuin kissa uutta ämpäriä tai lehmä kuumaa puuroa.

        Jumalien lukumäärä on näin selkeää:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Tuossa on selvästi kolme erillistä jumaluuden jäsentä erillisinä ja samanaikaisesti läsnä. Jokainen on Heistä Jumala, mutta Isä on johdossa.

        Erikseen on kysymys siitä, onko äärettömässä avaruudessa muita Isän kaltaisia jumalia. Jos on, niin heillä ei ole tekemistä meidän kanssamme eikä heistä ole ilmoitettu.


      • Selkeää
        to.. kirjoitti:

        Juokset aina vain kehää, miksi????
        Jeesus ei perustanut kirkkoa, mutta hänen opetuksensa ovat UT:ssa tehän ne olette muuttaneet ja lisänneet sinne omianne.

        Mies naisen päänä on aikaansa sidottua ajattelua, mutta jos joku tuohon aikaan syntynyt uskonto haluaa pitää siitä kiinni se on sen asia, mutta miksi ei saman tien muista aikaan sidotuista käsityksistä? Ei mikään yhteisö te mukaan luettuna enää elä kuten 2000 v sitten sen ajan käsityksiä esim. ihmisarvosta noudattaen.

        Kristinuskossa ei alun perin ollut pappeja lainkaan, mutta muita viskaaleja alkoi olla jo hyvin varhain. Jeesuksenhan piti tulla takaisin tuli taksin hyvin pian, hän ei ilmaantunut, sen sijaan tuli kirkko kuten jotkut irvileuat sanovat.

        Kristinusko valloitti maailman, siitä tuli miljardien ihmisten uskonto, on mahdotonta ajatella että se olisi selvinnyt ilman palkattua henkilöstöä. Minua ihmetyttää kun teille on sopinut jopa uuden jumalan lanseeraaminen, niin asioita joiden on ollut pakko järjestyä toisin kuin muutaman apostolin aikaan, ei ymmärretä. Kahdesta viitasta toinen pitää lahjoittaa pois ja elää yksinkertaisesti , mutta kirkkonne voi omistaa älykulutukselle pyhitetyn ostoskeskuksen.

        Kristus perusti kirkon kutsuessaan apostolit sitä johtamaan. Pyhien kirjoitusten oppaasta:

        Jeesuksen Kristuksen kirkko
        Organisoitu uskovien yhteisö, jonka jäsenet ovat ottaneet päällensä Jeesuksen Kristuksen nimen kasteen ja konfirmoinnin kautta. Ollakseen tosi kirkon täytyy olla Herran kirkko, siinä täytyy olla hänen valtuutensa, opetuksensa, lakinsa, toimituksensa ja nimensä, ja hänen täytyy hallita sitä nimittämiensä edustajien kautta.

        Päivä päivältä Herra liitti heidän joukkoonsa niitä jotka pelastuivat, Ap. t. 2:47. Me kaikki olemme Kristuksessa yksi ruumis, Room. 12:5. Meidät kaikki on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, 1. Kor. 12:13. Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat kirkossa välttämättömiä, Ef. 4:11–16.

        Erikoisesti kohta 1. Kor. 12:13 sanoo selvästi, mille kiekko rakentui. Se katosi maan päältä, kun apostolit eivät enää sitä voineet johtaa, koska heidät kaikki surmattiin Johannesta lukuun ottamatta.


      • !!!
        Selkeää kirjoitti:

        Jumalien lukumäärä on näin selkeää:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Tuossa on selvästi kolme erillistä jumaluuden jäsentä erillisinä ja samanaikaisesti läsnä. Jokainen on Heistä Jumala, mutta Isä on johdossa.

        Erikseen on kysymys siitä, onko äärettömässä avaruudessa muita Isän kaltaisia jumalia. Jos on, niin heillä ei ole tekemistä meidän kanssamme eikä heistä ole ilmoitettu.

        No tällä kertaa Tapani hyvä olet avoimen polyteistinen. Miksi joskus et myönnä Smithin opin polyteismiä?


      • to..
        Selkeää kirjoitti:

        Kristus perusti kirkon kutsuessaan apostolit sitä johtamaan. Pyhien kirjoitusten oppaasta:

        Jeesuksen Kristuksen kirkko
        Organisoitu uskovien yhteisö, jonka jäsenet ovat ottaneet päällensä Jeesuksen Kristuksen nimen kasteen ja konfirmoinnin kautta. Ollakseen tosi kirkon täytyy olla Herran kirkko, siinä täytyy olla hänen valtuutensa, opetuksensa, lakinsa, toimituksensa ja nimensä, ja hänen täytyy hallita sitä nimittämiensä edustajien kautta.

        Päivä päivältä Herra liitti heidän joukkoonsa niitä jotka pelastuivat, Ap. t. 2:47. Me kaikki olemme Kristuksessa yksi ruumis, Room. 12:5. Meidät kaikki on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, 1. Kor. 12:13. Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat kirkossa välttämättömiä, Ef. 4:11–16.

        Erikoisesti kohta 1. Kor. 12:13 sanoo selvästi, mille kiekko rakentui. Se katosi maan päältä, kun apostolit eivät enää sitä voineet johtaa, koska heidät kaikki surmattiin Johannesta lukuun ottamatta.

        "Organisoitu uskovien yhteisö, jonka jäsenet ovat ottaneet päällensä Jeesuksen Kristuksen nimen kasteen ja konfirmoinnin kautta. Ollakseen tosi kirkon täytyy olla Herran kirkko, siinä täytyy olla hänen valtuutensa, opetuksensa, lakinsa, toimituksensa ja nimensä, ja hänen täytyy hallita sitä nimittämiensä edustajien kautta."

        Jeesus ei opettanut mitään tuollaista, ei puhunut organisaatiosta eikä kirkosta jota käsitettäkään ei vielä ollut . Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, näin se Jeesukselle meni. Ei ollut rajoittavia valtuutuksia kastamiseen, erityisiä tapoja tai vaatteita, ei muotomenoja yleensäkään, ei pappeja, maksuja, seremonioita kuolleille, ei mitään mitä Smith ripusti Jeesuksen päälle .Perheettömänä poikamiehenä pysyminenkin oli väärin.

        Jeesus myös väitti että hänen sanansa pysyy, te että ei pysynyt vaan turmeltui hyvin pian synnyttyään .


      • Selkeää
        to.. kirjoitti:

        "Organisoitu uskovien yhteisö, jonka jäsenet ovat ottaneet päällensä Jeesuksen Kristuksen nimen kasteen ja konfirmoinnin kautta. Ollakseen tosi kirkon täytyy olla Herran kirkko, siinä täytyy olla hänen valtuutensa, opetuksensa, lakinsa, toimituksensa ja nimensä, ja hänen täytyy hallita sitä nimittämiensä edustajien kautta."

        Jeesus ei opettanut mitään tuollaista, ei puhunut organisaatiosta eikä kirkosta jota käsitettäkään ei vielä ollut . Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, näin se Jeesukselle meni. Ei ollut rajoittavia valtuutuksia kastamiseen, erityisiä tapoja tai vaatteita, ei muotomenoja yleensäkään, ei pappeja, maksuja, seremonioita kuolleille, ei mitään mitä Smith ripusti Jeesuksen päälle .Perheettömänä poikamiehenä pysyminenkin oli väärin.

        Jeesus myös väitti että hänen sanansa pysyy, te että ei pysynyt vaan turmeltui hyvin pian synnyttyään .

        Eivätkö tosiasiat puhuttele sinua? Mitä tämä sitten on ellei organisaatiota:
        "Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat kirkossa välttämättömiä, Ef. 4:11–16."

        Valtuus on välttämätön. Se on maan päällä oleville, kutsutuille tai asetetuille miehille annettu lupa toimia Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen puolesta Jumalan työssä.

        Minä olen sinut lähettänyt, 2. Moos. 3:12–15. Sano, mitä minä käsken sinun sanoa, 2. Moos. 7:2. Jeesus antoi kahdelletoista opetuslapselleen vallan, Matt. 10:1. Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, Joh. 15:16.


      • Selkeää
        !!! kirjoitti:

        No tällä kertaa Tapani hyvä olet avoimen polyteistinen. Miksi joskus et myönnä Smithin opin polyteismiä?

        Smithin "polyteismi" on aivan samaa, joka on todettavissa Raamatusta. - Miten voit sivuuttaa Jeesuksen kasteen yhteydessä olevat erilliset Jumalat? Miten voit sivuuttaa Stefanoksen näyssä olevat erilliset Jumalat:
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]


      • !!!
        Selkeää kirjoitti:

        Smithin "polyteismi" on aivan samaa, joka on todettavissa Raamatusta. - Miten voit sivuuttaa Jeesuksen kasteen yhteydessä olevat erilliset Jumalat? Miten voit sivuuttaa Stefanoksen näyssä olevat erilliset Jumalat:
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]

        Polyteismi ei kuulu lainausmerkkeihin. Uskonto joko on polyteistinen tai ei ole. Sinun raamatuntulkintasi on polyteistinen. Samoin oli Smithin laita, vaikka hän aluksi opetti kolminaisuusoppia.

        Miksi et voi selvästi myöntäää, että Smithin oppi on polyteistinen ilman lainausmerkkejä?


      • Selkeää
        !!! kirjoitti:

        Polyteismi ei kuulu lainausmerkkeihin. Uskonto joko on polyteistinen tai ei ole. Sinun raamatuntulkintasi on polyteistinen. Samoin oli Smithin laita, vaikka hän aluksi opetti kolminaisuusoppia.

        Miksi et voi selvästi myöntäää, että Smithin oppi on polyteistinen ilman lainausmerkkejä?

        Jos pidät Uutta testamenttia polyteistisena, niin olen myönnän, että myös MAP-kirkon oppi on sellaista.


      • !!!
        Selkeää kirjoitti:

        Jos pidät Uutta testamenttia polyteistisena, niin olen myönnän, että myös MAP-kirkon oppi on sellaista.

        Ei ole kysymys ollenkaan siitä, millaisena MINÄ pidän mitäkin. Kysymys on siitä, että onko Smithin oppi polyteistinen vai ei. Koska Smithin opissa on useita Jumalia, se on polyteistinen. Asia on niin yksinkertainen.


      • M.E.L.
        Selkeää kirjoitti:

        Eivätkö tosiasiat puhuttele sinua? Mitä tämä sitten on ellei organisaatiota:
        "Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat kirkossa välttämättömiä, Ef. 4:11–16."

        Valtuus on välttämätön. Se on maan päällä oleville, kutsutuille tai asetetuille miehille annettu lupa toimia Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen puolesta Jumalan työssä.

        Minä olen sinut lähettänyt, 2. Moos. 3:12–15. Sano, mitä minä käsken sinun sanoa, 2. Moos. 7:2. Jeesus antoi kahdelletoista opetuslapselleen vallan, Matt. 10:1. Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, Joh. 15:16.

        Teidän 'valtuutenne' on pelkkää spekulaatiota. Mitään näyttöä ei tästäkään väitteestä ole kuin ei mistään muustakaan mormonismiin liittyvästä.

        Pelkästään hävytön rahastus ja ihmisten hyväksikäyttö on mormonismissa tosiasiaa.


      • to..
        Selkeää kirjoitti:

        Jos pidät Uutta testamenttia polyteistisena, niin olen myönnän, että myös MAP-kirkon oppi on sellaista.

        UT ei ole polyteistinen ei siellä missään sanota että on monia jumalia, joista vain yhtä saa palvoa, muut ovat reservissä.

        Mormonismin elohim on kristinuskossa tyystin tuntematon, mutta kun jumalanne koko ajan ilmoittaa teille uutta hän saattaa kertoa olevansakin Baal jolla on hieno vanha pedigree ja josta voi rehellisesti sanoa ettei hän koskaan valehdellut tai saivarrellut.

        Se minkä Baal sanoi piti, siksi hänellä oli laaja ja kestävä kannatus. Todennäköisesti hänkin elää vielä, mihin muut jumalat olisivat kadonneet, nehän olivat kuolemattomia, paitsi ei Jahve joka ei tiennytkään mistään mitään vaikka höpötteli profeetoilleen milloin mitäkin.


      • !!!
        !!! kirjoitti:

        Ei ole kysymys ollenkaan siitä, millaisena MINÄ pidän mitäkin. Kysymys on siitä, että onko Smithin oppi polyteistinen vai ei. Koska Smithin opissa on useita Jumalia, se on polyteistinen. Asia on niin yksinkertainen.

        Sanotaan nyt omaa mielipidettä sen verran, että Johannes yhdisti Jeesukseen kreikkalaisen filosofian logos-kasitteen, jota monet eivät näytä käsittäneen. Se ei riitä tekemään UT:sta polyteististä.


      • to..
        Selkeää kirjoitti:

        Eivätkö tosiasiat puhuttele sinua? Mitä tämä sitten on ellei organisaatiota:
        "Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat kirkossa välttämättömiä, Ef. 4:11–16."

        Valtuus on välttämätön. Se on maan päällä oleville, kutsutuille tai asetetuille miehille annettu lupa toimia Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen puolesta Jumalan työssä.

        Minä olen sinut lähettänyt, 2. Moos. 3:12–15. Sano, mitä minä käsken sinun sanoa, 2. Moos. 7:2. Jeesus antoi kahdelletoista opetuslapselleen vallan, Matt. 10:1. Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, Joh. 15:16.

        " Eivätkö tosiasiat puhuttele sinua?" Kyllä puhuttelevat ja minulle onkin UT:stä selvää että Jeesus ei perustanut kirkkoa, hän ei tuntenut edes tuota käsitettä eikä perustanut muutakaan organisaatiota. Hän ei ollut tapa- tai seremoniafriikki vaan jotain aivan muuta. Uskokaa ja ottakaa kaste se oli sanoma.

        Nyt otat taas VT.ssä kohtia jotka eivät kuulu tähän lainkaan, Jeesuksesta hän kyllä valitsi 12 oppilasta hallitsemaan Israelin sukukuntia, ei nk "pakana"kääntyneitä joiksi kristinuskossa alettiin nimittää eijuutalaista syntyperää olevia kristittyjä.


    • !!!

      Kohta yksi ei ei pidä paikkaansa. Tunnen mm. erään henkilön, joka ajautui elämässään vakavaan kriisiin ja ryhtyi uskovaiseksi (kristityksi) koska nimenomaan siinä tilanteessa halusi sitä.

      No, uskoon tultuaan hän alkoi luonnollisesti lukea Raamattua, johon hän ei ollut aiemmin juurikaan tutustunut. Aloitti alusta eli VT:n puolelta, mutta melko pian joutui toteamaan, että voi helvetti mitä bullshittiä!

      Sai sitten onneksi elämästä uudestaan kiinni ilman uskontoa.

      • Kiintoisaa

        Te ateistitkin näemmä horjutte.


      • !!!
        Kiintoisaa kirjoitti:

        Te ateistitkin näemmä horjutte.

        Mikä ihme se on jos joku tulee uskoon? Mikä ihme se on jos joku luopuu uskosta? Sellaisiahan tapahtuu maailman sivu!

        Ja miksi käytät ilmaisua "te ateistit". Kaikki ateistitko horjuvat, jos kerroin yhden esimerkin henkilöstä, joka ei aiemmin ollut ainakaan kovin uskovainen (kyllä, kaikenlaisia välimuotoja löytyy, vaikka sinulle ehkä on vain uskovia ja ateisteja).


      • Kiintoisaa
        !!! kirjoitti:

        Mikä ihme se on jos joku tulee uskoon? Mikä ihme se on jos joku luopuu uskosta? Sellaisiahan tapahtuu maailman sivu!

        Ja miksi käytät ilmaisua "te ateistit". Kaikki ateistitko horjuvat, jos kerroin yhden esimerkin henkilöstä, joka ei aiemmin ollut ainakaan kovin uskovainen (kyllä, kaikenlaisia välimuotoja löytyy, vaikka sinulle ehkä on vain uskovia ja ateisteja).

        Käytäthän sinäkin yleistyksiisi aina väitettä "te mormonit". Käytin ilmaisua juuri osoittaaksei typeryytenne sanavalinnoissaane. Tai jos sanat edustavat perimmäistä ajatteluanne, sitten ajattelussanne on väärän yleistämisen mentävä reikä.


      • !!!
        Kiintoisaa kirjoitti:

        Käytäthän sinäkin yleistyksiisi aina väitettä "te mormonit". Käytin ilmaisua juuri osoittaaksei typeryytenne sanavalinnoissaane. Tai jos sanat edustavat perimmäistä ajatteluanne, sitten ajattelussanne on väärän yleistämisen mentävä reikä.

        Ontoin selitys aikoihin;-)

        Annapa esimerkki viestistäni, jossa kirjoitan: "Te mormonit".

        Sitä paitsi vaikka mormonit niputettaisiinkin, se on aivan eri asia kuin niputtaa ateistit.

        Mormonit ovat varsin homogeeninen ryhmä ateisteihin verrattuna. Vai oletko sinä se, jonka mielestä kaikki ateistit ovat kommunisteja;-?


    • Ent. mormoni

      Hyvät 2 kohtaa, olen samaa mieltä.

      Kolmanneksi syyksi uskontojen suureen määrään lisäisin taloudellisen hyödyn. Aina ja kaikkialla uskonnon eliittiporukka pääsee rahastamaan ja hankkimaan muita etuja, esimerkiksi useita naisia, kuten alkuajan mormonikirkon kaikkein kelvollisimmat (!) miehet.

      • Kiintoisaa

        Et varmaankaan halua tunnistaa itsessäsi tuota ykköstä ja kakkosta.

        Kakkonen etenkin näkyy varsin selkeästi, Herrasihan on kutsunut sinut tehtävääsi tälle palstalla. Ainakin sanojesi mukaan.


      • Ent. mormoni
        Kiintoisaa kirjoitti:

        Et varmaankaan halua tunnistaa itsessäsi tuota ykköstä ja kakkosta.

        Kakkonen etenkin näkyy varsin selkeästi, Herrasihan on kutsunut sinut tehtävääsi tälle palstalla. Ainakin sanojesi mukaan.

        Kerro minullekin, että mikä Herra tai mahdolliset Herrat ja millä tavalla se liittyy palstan keskustelunaiheeseen, joka edelleen, yllätys, yllätys, on mormonismi.

        Uskon että kaikkia lukijoita kiinnostaa erinomattaisen paljon sinun näkemyksesi minun herroistani ja minun tehtävästäni tällä palstalla. Ehkä minun ykköseni ja kakkosenikin kiinnostaa, koska mormoneilla on pakonomainen kiinnostus tuohon asianhaaraan.

        Kirjoita lisää! Olen aivan imarreltu, että olen sinun mielestäni kovin kiinnostava.


      • KIintoisaa
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kerro minullekin, että mikä Herra tai mahdolliset Herrat ja millä tavalla se liittyy palstan keskustelunaiheeseen, joka edelleen, yllätys, yllätys, on mormonismi.

        Uskon että kaikkia lukijoita kiinnostaa erinomattaisen paljon sinun näkemyksesi minun herroistani ja minun tehtävästäni tällä palstalla. Ehkä minun ykköseni ja kakkosenikin kiinnostaa, koska mormoneilla on pakonomainen kiinnostus tuohon asianhaaraan.

        Kirjoita lisää! Olen aivan imarreltu, että olen sinun mielestäni kovin kiinnostava.

        kohtaan kaksi: Onko kaikki valehtelematta totta, mitä olet kirjoittanut mormonismista?


      • Ent. mormoni
        KIintoisaa kirjoitti:

        kohtaan kaksi: Onko kaikki valehtelematta totta, mitä olet kirjoittanut mormonismista?

        Mormonismin oppi on muuttunut paljon niistä ajoista, kun itse olin kirkon jäsen. On mahdollista, että olen joistakin asioista kirjoittanut sellaisina, kuin ne olivat minun jäsenaikanani.

        Muuten on totta, mitä olen kirjoittanut. Omia kokemuksiani mormonismistahan täällä enimmäkseen kirjoitan, en ole mormonikirkon johtava auktoriteetti enkä virallinen asiantuntija.

        Olen huomannut, että mormonit eivät itsekään tiedä, mikä on kirkon vanhaa, mikä epävirallista ja mikä nykyistä oppia. Keskustellenhan tuo selviäisi, jos eivät mormonien käsitykset kirkkonsa opista olisi niin kovin ristiriitaisia keskenään.

        Osa uskoo evoluutioon, osa ei ole kuullutkaan uuden Jerusalemin perustamisesta Amerikan mantereelle, osa uskoo Jeesuksen olleen moniavioisesti naimisissa ja niin edelleen.


      • Selkeää
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Mormonismin oppi on muuttunut paljon niistä ajoista, kun itse olin kirkon jäsen. On mahdollista, että olen joistakin asioista kirjoittanut sellaisina, kuin ne olivat minun jäsenaikanani.

        Muuten on totta, mitä olen kirjoittanut. Omia kokemuksiani mormonismistahan täällä enimmäkseen kirjoitan, en ole mormonikirkon johtava auktoriteetti enkä virallinen asiantuntija.

        Olen huomannut, että mormonit eivät itsekään tiedä, mikä on kirkon vanhaa, mikä epävirallista ja mikä nykyistä oppia. Keskustellenhan tuo selviäisi, jos eivät mormonien käsitykset kirkkonsa opista olisi niin kovin ristiriitaisia keskenään.

        Osa uskoo evoluutioon, osa ei ole kuullutkaan uuden Jerusalemin perustamisesta Amerikan mantereelle, osa uskoo Jeesuksen olleen moniavioisesti naimisissa ja niin edelleen.

        Kirkon oppi ei ole muuttunut vaan jokut käytännöt. Oppi on yhteenvedon omaisena 13 uskonkappaleessa. Ne ovat edelleen aivan samat kuin ollessasi jäsen.


      • Ahaa.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Mormonismin oppi on muuttunut paljon niistä ajoista, kun itse olin kirkon jäsen. On mahdollista, että olen joistakin asioista kirjoittanut sellaisina, kuin ne olivat minun jäsenaikanani.

        Muuten on totta, mitä olen kirjoittanut. Omia kokemuksiani mormonismistahan täällä enimmäkseen kirjoitan, en ole mormonikirkon johtava auktoriteetti enkä virallinen asiantuntija.

        Olen huomannut, että mormonit eivät itsekään tiedä, mikä on kirkon vanhaa, mikä epävirallista ja mikä nykyistä oppia. Keskustellenhan tuo selviäisi, jos eivät mormonien käsitykset kirkkonsa opista olisi niin kovin ristiriitaisia keskenään.

        Osa uskoo evoluutioon, osa ei ole kuullutkaan uuden Jerusalemin perustamisesta Amerikan mantereelle, osa uskoo Jeesuksen olleen moniavioisesti naimisissa ja niin edelleen.

        Et siis voi muistaa väärin tai mielesi ei voi tehdä tepposia? Monelle muulle kuulemma voi.

        Eikö ole valehtelua, jos ei viitsi selvittää todellista tilannetta ja kuitenkin kirjoittaa totena omia mielikuviinsa perustuvia oletuksiaan?


      • Ent. mormoni
        Ahaa. kirjoitti:

        Et siis voi muistaa väärin tai mielesi ei voi tehdä tepposia? Monelle muulle kuulemma voi.

        Eikö ole valehtelua, jos ei viitsi selvittää todellista tilannetta ja kuitenkin kirjoittaa totena omia mielikuviinsa perustuvia oletuksiaan?

        Kertoisitko esimerkkejä, joissa olen erehtynyt.


      • !!!
        Selkeää kirjoitti:

        Kirkon oppi ei ole muuttunut vaan jokut käytännöt. Oppi on yhteenvedon omaisena 13 uskonkappaleessa. Ne ovat edelleen aivan samat kuin ollessasi jäsen.

        Tapani hyvä, milloin on opetteu Adam-Jumalaoppia ja milloin mitäkin.


      • En.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kertoisitko esimerkkejä, joissa olen erehtynyt.

        Enkä esitä virheitä mormonis.net -sivustoltakaan.

        Tulkaa alas omatekoisesta norsunluutornistanne.


      • Ent. mormoni
        En. kirjoitti:

        Enkä esitä virheitä mormonis.net -sivustoltakaan.

        Tulkaa alas omatekoisesta norsunluutornistanne.

        Jahas, tulikohan hierarkiassa väärään kohtaan? Vastasin nimimerkille
        KIintoisaa10.8.2014 17:00


    • Ev.lut.

      Kommentoin lyhyesti Tapanin väittetiä.

      "1. Kirkon tulisi olla Kristuksen organisoima."

      Tämä ei päde MAP-kirkkoon. Sillä ei ole mitään tekemistä Kristuksen kanssa.

      "2. Kristuksen tosi kirkko täytyy nimetä hänen mukaansa."

      Kuka tahansa voi nimetä kirkkonsa Kristuksen mukaan eikä tämä todista mistään mitään

      "3. Tosi kirkossa tulee olla apostolien ja profeettojen perustus."

      MAP-kirkossa ei ole tällaista perustusta.

      "4. Tosi kirkossa tulee olla sama organisaatio kuin Kristuksen perustamassa kirkossa."

      Alkukirkossa ei ollut presidenttiä.

      "5. Tosi kirkossa tulee olla jumalallinen valtuus."

      MAP-kirkolla ei ole tällaista valtuutusta.

      Loput on samaa roskaa. Koko testi on rakennettu niin, että se "todistaa" MAP-kirkon oikeaksi Ensin katsotaan miten MAP-kirkossa on asiat ja sitten laaditaan kriteerit sen mukaan.

      • Ahaa.

        Mitkä olisivat oikeat kriteerit?

        Kuinka ev.lut -kirkko täyttää ne kriteerit?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe