Yhteenmuuton peruminen - voiko siitä selvitä?

Katri899

Olen pattitilanteessa:

Pystyisittekö te jatkamaan suhdetta, mikäli puolisonne peruisi yhteenmuuttoaikeensa?

Saimme vajaa vuosi sitten poikaystäväni kanssa mielettömän tilaisuuden. Olimme puhuneet yhteenmuutosta useamman kuukauden ja onnekkaina meille tarjoutui mahdollisuus muuttaa unelmiemme asuntoon. Jotain meni kuitenkin pieleen. Viime talvena minä luovuin vanhasta asunnostani muuttaakseni yhteiseen asuntoomme. Samaan aikaan poikaystäväni oli vasta suunnitelemassa muuttopäivää, jonka oli tarkoitus ajoittua noin kuukauden päähän minun muutostani. Järjestely oli minulle täysin ok, kunnes jotain tapahtui. Ajauduimme isoihin riitoihin ja poikaystäväni päätti jäädyttää muuttamisen joksikin aikaan. Lukuisten ja lukuisten muuttolupausten jälkeen, olen saanut tarpeekseni odottelusta. Asun lähes tyhjässä isossa asunnossa odottaen, että poikaystäväni saa vihdoin rohkeudensa takaisin. Nyt näyttää siltä, ettei sitä sittenkään enää tule ja minä joudun tyytymään tyhjiin huoneisiin, jotka on hankittu meille ja jota minulla ei ole edes varaa sisustaa.

Mieheni väittää rakastavansa minua ja haluavansa jatkavan seurustelua, mutta varmuus muuttoon on kuulemma suhteen ajoittaisten vaikeuksien vuoksi mennyt. Hän pelkää jäävänsä tyhjänpäälle, jos muuttaisimme yhteen ja myöhemmin eroaisimme.
Minulta sen sijaan on mennyt luottamus. Nyt asun itselleni liian isossa asunnossa, joka on hankittu meitä molempia varten. Luovuin vanhasta, itselleni juuri sopivasta asunnosta lähes vuosi sitten ja huomaan kuinka mieheni lupaukset avoliitosta valuvat sormien läpi. Tiedän, etten voi toista yhteenmuuttamiseen pakottaa, mutta voiko minuakaan pakottaa tällaiseen?

Olemme olleet parisuhteesa nyt noin kaksi vuotta. Olemme 25-vuotiaita. Tiedän, ettei muuton olisi tarvinnut tapahtua vielä tässä vaiheessa suhdetta, mutta sen pohtiminen on jo liian myöhtäistä. Asunhan meidän yhteisessä asunnossa, johon mieheni ei vaan koskaan ole muuttanut. Lupaukset yhteenmuutosta tehtiin lähes vuosi sitten asuntoa hankittaessa.

Sattuukohan kenelläkään olemaan tällaisesta kokemusta? Miten käy luottamuksen, kun toinen pettää sanansa näinkin isossa asiassa? Voiko tällaisesta ylipäätänsä päästä yli lopettamatta suhdetta?

13

1701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vast.kys.

      En usko.

    • jussijussijussijussi

      Eikö tuo nyt ole vaan järkevää ottaa. Tilanne on muuttunut ja siten tuo yhteenmuuttolupaus ei ole voimassa. Painostaminen ei kannata, koska se ei ainakaan paranna mitään. Sinun kannattaa järjestää uudelleen tilanteesi, ja jättää tuo odottaminen. Poikakaverisi kanssa kannattaa yrittää sopia. Katsokaa, muuttoa sitten uudelleen myöhemmin, jos suhde tuosta tasaantuu.

    • fdxhgn

      En ehkä itse pääsisi yli tuollaisesta. Ei siksi että yhteen ei olla muutettu vaan siitä että noinkin isossa asiassa ja ratkaisussa ei voi luottaa toiseen.

      Eriasia jos mies olisi kertonut ratkaisusta ennen kuin olisit omasta asunnostasi luopunut.

      Mutta jättää toinen tuollaisessa asiassa kuin nalli kalliolle,sitä en ymmärrä. Enkä henk. koht. itse pystyisi jatkamaan miehen kanssa joka on noin epäluotettava

    • sossuntäti

      Jos olette ollut yhdessä vasa kaksi vuotta ja nyt jo on kovia riitoja ja eripuraa on viisasta olla muuttamatta yhteen.
      Teillähän pitäsi olla kuherruskautta vielä jäljellä muutama vuosi, ainakin.

      Kyllä mies on järkevä, ei ole mitään syytä rynnätä yhteen asumaan eikä painostaa toista siihen. Teidän suhde ei näytä kovin kestävältä. Eläkää rauhallisesti ja kattokaa mitä siitä tulee, mutta älkää muutako yhteen.

      • mediheli

        Täti ei siis tajunnut asian pointtia.. tyypillistä sossua.


      • sossuntäti
        mediheli kirjoitti:

        Täti ei siis tajunnut asian pointtia.. tyypillistä sossua.

        Mitä en tajunnut. Tajusin ihan kaiken. Nainen halusi sitoa miehen itselleen ja muuttaa yhteen. Nainen toimi kiireesti ja hankki yhteisen asunnon kun sai suostumuksen. Mutta mies huomasi riitojen jälkeen että elämä olisi tosi epävarmaa kyseisen naisen kanssa. Eli mies epäilee suhteen kestävyyttä. Kun näin on niin ei pidä mennä yhteen.

        Suhteen pitäisi olla velä ruusuista noin varhaisesa vaiheessa. Kyllä ymmärsin ja olen edelleen samaa mieltä. Tyypillistä sossua vai mitä.


      • Katri899
        sossuntäti kirjoitti:

        Mitä en tajunnut. Tajusin ihan kaiken. Nainen halusi sitoa miehen itselleen ja muuttaa yhteen. Nainen toimi kiireesti ja hankki yhteisen asunnon kun sai suostumuksen. Mutta mies huomasi riitojen jälkeen että elämä olisi tosi epävarmaa kyseisen naisen kanssa. Eli mies epäilee suhteen kestävyyttä. Kun näin on niin ei pidä mennä yhteen.

        Suhteen pitäisi olla velä ruusuista noin varhaisesa vaiheessa. Kyllä ymmärsin ja olen edelleen samaa mieltä. Tyypillistä sossua vai mitä.

        Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, voisin vaikka vannoa että täti et voinut ihan kaikkea ymmärtää.... Mutta jos täti pystyy parin tuhannen merkin tekstin perusteella näin varmasti ratkomaan suhteemme kiemurat, niin hän on tervetullut ratkomaan kaikki muutkin mieltäni painavat asiat ;)

        Mutta korjattakoot ainakin yksi väärinymmärrys: Minä en ollut alunperin se, jolla olisi ollut minkäänlaista kiirettä muuttaa yhteen. Hankimme yhteisen asunnon, koska mieheni sitä halusi. Hänen ehdotuksestaan aloimme etsimään yhteistä kotia ja löysimmekin sen. Joten jospa ei heti syylistettäisi naista siitä, että yrittää sitoa miestä yhteenmuutolla, eikös?

        Tosissaan niin kun moni muu ymmärsi, kysymys on enemmänkin luottamuksesta. Lisäksi kysymys on siitä, että olen ajautunut itse hyvin hankalaan taloudelliseen asemaan ja joudun mahdollisesti pakata kamani taas uudestaan laatikoihin ja etsiä pienemmän asunnon, koska mieheni yllättävä sitoutumispelko otti valtansa. Sen enempää taloudellisia asioita selvittämättä, eräistä tässä mainitsemattomista syistä, saatan joutua erittäin paljon heikompaan asemaan taloudellisesti, kun ennen "yhteenmuuttoamme"

        Kysymys onkin etenkin siitä, uskallanko jatkaa suhdetta ihmisen kanssa, joka voi syödä sanansa näin isossa asiassa välittämättä sen enempää mitä se aiheuttaa rakkaallensa.

        Ja tekstin ulkopuolelta: toivon, että mikäli kyseinen kommentoija on todella sossuntäti, hän ei ole aivan yhtä musta-valkoinen työssään, kun näissä vastauksissaan. Mistäköhän parisuhdeoppaasta on luettu että ensimmäiset 4 vuotta on parisuhteessa pelkkää kuherruskuukautta? Kyllä: olemme umpirakastuneita toisiimme ja kipinät lentelevät edelleen välillämme ilman sen suurempaa työtä, mutta kyllä se arki tuo tullessaan myös paljon yhteensoviteltavaa ja riitoja. Rakkautta kaikille ;)


    • ofyuikk

      Mikä on se jokin mitä tapahtui? Miehen sitoutumiskammo ja päätti viivästyttää yhteenmuuttoa? Ei siis ole varma?

      Luulenpa, että ajattelisin että on sen verran törkeästi tehty että saisi koko mies kenkää! Noin iso asia eikä ole oikaissut hommaa edes vuoteen. Not good!

    • Suviski

      Onko sun pakko jäädä siihen asuntoon odottelemaan sitä toisen päätöstä? Mikset muuta pois siitä jos se on kerran liian iso ja tyhjä?

      • Kokemusta on

        Mies tuli järkiinsä,väärässä kohdassa.
        Teidän ei olisi alunperinkään pitänyt suunnitella yhteenmuuttoa seurustelun alkuvaiheessa. Mies halusi pitää oman vapautensa,omassa asunnossaan.
        Miehet käyvät paljon hitaammalla,kuin naiset. Pakko tunnustaa,että miehet ovat jossain asioissa järkevämpiä.
        Sinun pitää päästä isosta asunnosta eroon. Haet sopivan kokoisen itsellesi.
        Älä odota turhaan miestä siihen asuntoon. Hukkaat vain elämääsi turhan odottamiseen ja taloutesi kärsii.
        Kun saat oman pienen asunnon,voit tietysti kysyä suoraan mieheltä,miksi hän meni puihin. Vastaus on melko varmaan vapaudenkaipuu. Liian varhain yhteen ei sittenkään ollut hyvä ratkaisu. Jos kumpikaan ei ole löytänyt uutta suhdetta,voittehan vielä jatkaa kavereina,ystävinä ja ehkä rakastavaisina. Aika näyttää.


    • yks vaan*

      Hankala tilanne. Itse tekisin sellaiset johtopäätökset, että mies ei ole enää varma suhteesta, syystä tai toisesta. Alkaisin katsoa pienempää asuntoa, jonne muuttaisin yksin. Kävisin aika nopeasti loppukeskustelun miehen kanssa ja suuntaisin uuteen elämään ilman tätä miestä.

      Ottamatta mitenkään kantaa syihin tms, niin on selvää että luottamus on tuossa kadoksissa, molemmilta. Mitä nopeammin tekee johtopäätökset, sitä helpompi on alkaa uusi elämä.

      Surullistahan se on lopettaa ihmissuhde, mutta ei kannata roikkua sellaisessa, joka ei kestä.

    • kummitus

      Meillä mies aikanaan perui yhteenmuuton, tosin emme olleet vielä ehtineet vastaanottaa kyseistä asuntoa tai irtisanoa edellisiä. Sittemmin erosimme ja vielä sittemmin palasimme yhteen, ja nyt asumme onnellisesti yhdessä. Aina ei kannata toivottomaltakaan näyttävässä tilanteessa heittää kirvestä kaivoon.

      Meillä tilanne meni käytännössä niin, että pistin itse hetkeksi välit poikki. Epäilenkin, että tällainen "päästä irti ja katso tuleeko takaisin" -tyyppinen kuvio on usein ainoa keino herättää henkiin suhde, jossa toinen on tosissaan alkanut ottaa takapakkia. Käytännössä kaikki muu ahdistaa. Ei sekään välttämättä toimi, mutta epäilen, että mikään muu ei ainakaan toimi.

      Mutta lopulta, suoraan sanottuna, mies jätti sinut aikamoiseen pissiin. Mieti tarkkaan, onko tuo todella ihminen, johon voit luottaa ja jonka kanssa haluat elämäsi jakaa, vaikka hän joskus siihen pystyisikin. Ja ennenkaikkea, kykenetkö oikeasti antamaan tuollaisen petoksen anteeksi. Minullakin teki pitkään yllättävän tiukkaa päästä yli miehen taka-askeleista, vaikkei tilanteeseen liitynytkään vastaavaa taloudellisiin ongelmiin jättämistä. Ei sitä tajua silloin, kun on se pahin menettämisen pelko ja ikävä päällä, että kuinka vaikeaa se luottamus on oikeasti niistä raunioista rakentaa.

    • kop'öjmklöjn,m

      ja tee seuraavalla kerralla vuokrasopimus jossa molempien nimi ja molemmat tvastuussa vuokrasta. mies voisi korvata sulle aiheuttamans ataloudellsiet menetykset , miksei vuokrasopimus ollut molempien nimissä. meni siinä jo pieleen, siinä vaiheessa pitää päättää sitoutumisesta tai sitten ei

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe