Naiselta harvenee tukka päästä!

harvapää

Olen 25vuotias nainen ja hiukset harvenneet niskasta, sivuilta, ohimoilta ja nyt alkaa päälakikin pilkottaa. Hitaanlaisesti edes ylipäänsä kasvavat. Hiuksia ei lähde tukistamalla kuin 1 tai 2, joten en tiedä minne ne katoavat ja missä vaiheessa, kenties suihkussa?

Kävin noin vuosi sitten avautumassa tästä lääkärille, joka sipaisi pari kertaa tukkaani ja totesi ettei minulla ole pälvikaljua... Ei siis mitään hyötyä käynnistä eikä siten kiinnosta mennä uudestaan. Tilanne on tosin nyt vähän harvempi hiuksien osalta kuin vuosi sitten.

Mietiskelin vähän vuosia taaksepäin missä kuosissa tukkani on ollut. Nuorena suhteellisen paksu ja pitkäksikin pystyi kasvattamaan ongelmitta. Muutamat hiustenpidennykset on olleet, värjätty on. Söin yaz e-pillereitä 5vuotta ja lopetin niiden syömisen viimesyksynä. Sen jälkeen huomasin jotain hiustenlähtöä. Mutta koska kasvaa uutta takaisin, sillä en näe mitään merkkejä mistään sängistä.

Ostin paniikissa priorin extraa sekä nioxin tuotepakkauksen nro 4 eli oheneville hiuksille. Minusta tuntuu että nioxin vei mukanaan vähän lisää hiuksia. Nyt on yli kuukausi kulunut, enkä huomaa mitään muuta eroa kuin hiusten harvenneen entisestään. Vähän arveluttaa ostaisinko enää toista kertaa kyseistä tuotetta.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on ja lääkkeetkin siihen, mutta arvot ovat kohdillaan viimeisimpien kokeiden mukaan.

Nyt kohtalotoverit, kertoisitteko minulle omasta tilanteestanne ja oletteko löytäneet mitään apua hiuksillenne?

Joitain keskusteluita olen jo plärännyt , mutta suurinosa jo vuosia vanhoja. Jospa löytyisi tuoreempia tietoja ja kokemuksia.

Rogaine kiinnostaisi, mutta arveluttaa voiko se viedä loputkin haivenet päästä?

22

3285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiuksellinen
    • paupau1

      Heippa.

      Itse olen 28 vuotias nainen ja olen huomannut harventumista jakauksen kohdalta edestä ohimolta. Onko sinulla ollut päänahassa mitään oireita?

      Itselläni on ollut polttelua, arkuutta ja koko homma lähti hirveästä kutinasta.
      Itse käynyt pari kertaa lääkärissä ja määräsivät Elocon-liuosta. Ei ole kyllä auttanut. Edelleen arka ja hiuksia ei lähde paljon, mutta kun niitä uusia ei kasva:(

      • harvapää

        Päänahka välillä kutiseva ja jotain punaisia ihottumamasia laikkuja havainnut kun tarkemmin katsoo. Pesen nykyään vain LV:n herkälle iholle tarkoitetulla shampoolla. Ei auta tuohon ongelmaan.


      • Ihotautilääkärille!
        harvapää kirjoitti:

        Päänahka välillä kutiseva ja jotain punaisia ihottumamasia laikkuja havainnut kun tarkemmin katsoo. Pesen nykyään vain LV:n herkälle iholle tarkoitetulla shampoolla. Ei auta tuohon ongelmaan.

        Päänahassa on jokin sairaus ja siihen tarvitaan kunnollinen lääkitys.


    • irkkum

      Minä olen viimeisen 3 vuoden aikana kokeillut monenlaista valmistetta, mutta mitään näkyvää hyötyä niistä ei ole ollut, edelleen samalla lailla päänahka pilkottaa. Olen käyttänyt siis rogainesa, revivogenia ym. hiuksiin jätettäviä valmsiteita. Olen syönyt tehokuurina biotiinia, sinkkiä, erilaisia öljyvalmisteita en edes muista mitä kaikkea. Lopputulos ihan sama kuin ennenkin. Satoja euroja on mennyt siis ihan kankkulan kaivoon. En tiedä mitä tekis seuraavaksi? Ehkä hiustensiirto on seuraava vaihtoehto. Niin ja ikää 33 v.

    • kaljupower

      Mikset kokeile kaljua hiustyyliä? Jos hyvä kallon muoto niin se on todella tyylikäs oli sitten mies tai nainen

      • oispa_paksut

        Se on kyllä totta. Itse olen ollut välillä pitkäänkin kalju. Olen pieni ja sirorakenteinen. Olen nähnyt myös esim. nuoren äidin, joka iloisesti piti kaljua, vaikka sää olisi mahdollistanut hellehatunkin. Voi vaan arvailla, mikä päätöksen takana on piilenyt (massiivinen hiuskato synnytyksen jälkeen?).

        Joka tapauksessa itselleni hiustenlähdöstä tuli ongelma vasta siinä vaiheessa, kun koetin miesystävän pienestä painostuksesta johtuen kasvattaa hiuksia. Siinä vaiheessa vasta totesin, miten paljon hiusten kasvupotentiaali on todellisuudessa alentunut nuoruudesta. Todennäköisesti poltan hermoni jossain vaiheessa tyynyllä ja viemärissä ja joka paikassa oleviin irtokarvoihin, ja ajan kaljuksi. Itselläni ilmeisesti on perinnöllinen taipumus (siskolta näyttää harvenevan ohimoilta samalla lailla, vaikka ovatkin vielä pitkät). Itselläni myös stressi saa todellisen sulkasadon aikaan.


    • kokeile tätä

      Mene käymään hyvällä ihotautilääkärillä, jos tukka lähtee niskasta ja sivuilta ja pää alkaa paistamaan, niin lääkäri näkee onko sinulla naistyyppinen hiustenlähtö.
      Mulla oli, ei tarvinnut edes kokeita ottaa, asia oli selvä kun ammattinsa osaava pään tutki, sain spirolaktonit tukan lähtöön, ja hän sanoi, että voi voi olisit hyvä ihminen tullut jo aikaisemmin.
      Kilpirauhasarvot ja verenkuva otettiin aiemmin, koska on myös verenpaine, ja äidilläni oli vanheten ohut tukka, hänen sisarillaan taas taivaallisen paksu ihan loppuun asti. Myös raudanpuute pudottaa hiusta, ja kun syö biotiinia siitä on apua, endokrinologia lisäsi sen listalle ja myös rauden hemoglobi oli 121 vaikka se on ollut aiemmin 140 ja yli. Ja ihotautilääkäri sanoi, että naisten pitäisi tämä asia huomioida heti kun tukkaa alka irrota eikä ala kasvaa uutta vuoden sisään , mulla lähti niskasta ihan kamalasti, ja päältä sekä takaraivolta. Nyt vain toivon että tukka kasvaa takaisin, ilman hattua on turha mennä mininkään töllisteltäväksi. Ikää kyllä on 66v, mutta muuten olen pirteä lenkkeilija ja liikkuja, ei ylipainoa jne. terveyskeskuslääkäri vain ohitti asian vuosikausia kun kysyin hiustenlähdöstä, käski laittaa kortisonia vaan päähään, ihotautilääkäri sanoi siihen EI.

    • tietäjä

      Itse alkoi harvenemaan 23v. takaa jakauksen kohdalta pyörylästä. Kävin Turussa ihitautilääkerillä. Hän määräsi spiroa, joak kasvatti hiukset takasin!
      Mullekkin terveyskesk. lääkerit kirjoitti jtn. litkuja mutta niistä ei ole apua!

    • ....................

      "Rogaine kiinnostaisi, mutta arveluttaa voiko se viedä loputkin haivenet päästä?"

      Miten Rogaine aiheuttaisi hiustenlähtöä? Aluksi hiuksia saattaa Rogainen kanssa lähteä aavistuksen enemmän kuin normisti, mutta se vaihe menee nopeasti ohi. Itse en sellaista vaihetta edes huomannut. Hiustenlähtöni on loppunut tai hidastunut Rogainen ansiosta. Ohimoilla on hiuksia jopa kasvanut takaisin. Olen nainen. Olen muutaman kuukauden käyttänyt miedompaa Rogainea (20mg/ml) ja vain kerran päivässä. Aion käyttää Rogainea hamaan tulevaisuuteen.

    • ne tulee takaisin!

      Kun minulla alkoi tukkaongelmat, olin sinua jokusen vuotta vanhempi. Sama juttu, ei tunutunut mitenkään kerralla paljon irtoavan, mutta uudet hiukset tietyistä paikoista (otsan ympäriltä) tuntuivat vaan kasvavan heikommin ja heikommin. Kesti monenmonta vuotta ennen kuin oikeastaan tajusin miten pahaksi tilanne oli päässyt, ja ettei ne uudet hiukset koskaan aikoneet kasvaa täyteen mittaansa, vaan jäivät säälittäviksi alle kymmensenttisiksi haiveniksi ja hävisivät pikkuhiljaa pois. Menin lääkäriin, joka oli sitä mieltä ettei tuo pehko nyt mitenkään pahalta näyttänyt, mutta ehdotti kuitenkin kilpirauhasarvojen tsekkaamista. No, normaalithan ne oli kuten arvata saattaa. Sitten määräsi jotain sienitautishampoota jonka yleisimpiä sivuvaikutuksia oli hiustenlähtö. Tykkäsin että ei kiitos ja se jäi siihen.

      Jääräpäisenä menin kuitenkin hiustenlähtöön erikoistuneen ihotautilääkärin luo, ja tällä olikin sitten ihan toinen diagnoosi: perinnöllinen hiustenlähtö. Sain spironolaktonireseptin ja ryhdyin tätä lääkettä popsimaan. Lääkäri oli ollut sitä mieltä että se kyllä auttaa, mutta usko meinasi mennä kun monta kuukautta söin eikä mitään tapahtunut. Mutta puolen vuoden päästä huomasin viimein eron: otsalla tukka oli kasvanut selvästi pidemmäksi ja näytti muutoinkin paksummalta. Ja sen jälkeen tukka onkin jatkanut kasvuaan. Annan sen nyt kasvaa niin pitkäksi kuin vain kykenee, tuntuu niin hyvältä kun voi taas pitää hiuksia auki häpeilemättä!

      Mitä Rogaineen tulee, en tosiaan huolehtisi siitä että se tukkaasi pois veisi. Alussa voi ehkä olla runsaampaa hiustenlähtöä kun jo kasvunsa lopettaneet hiukset putoavat pois, mutta se loppuu pian ja ne ovat sellaisia hiuksia jotka eivät olisi olleet enää millään pelastettavissa: ne olivat jo päättäneet lähteä. Näin kävi minullakin spirolla, mutta se ei kestä kuin max pari kuukautta ja sitten pitäisi helpottaa. Ja vaikka kävisi niin ettei Rogaine jostain syystä sinulla pystyisi korjaamaan tilannetta, niin hyvä uutinen on se ettei sen silloin pitäisi aiheuttaa tuota alun hiustenlähtöäkään, silloin ei vain yksinkertaisesti tapahdu mitään.

      Mutta ennen kaikkea kokeilisin vielä lääkärissä käyntiä. Sellaisen luona joka oikeasti tietää jotain asiasta. Ilmeisesti merkittävä osa peruslääkäreistä tuntuu olevan joko sitä mieltä ettei tukan takia pidä lääkäriin tulla tai että nainen ei vaan yksinkertaisesti voi menettää tukkaansa olematta vakavasti sairas.

    • harvapää

      Kiitoksia vastauksistanne! Aion varata heti aamusta ajan ihotautilääkärille. Voin kertoilla tänne sitten mikä olin mun hiusteni tuomio.

      Ja kalju olisin jos olisi se kaunis kallonmuoto...

    • Verenpaine

      Minäkin sain Spironolaktonireseptin mutten uskaltanut käyttää lääkettä kun verenpaine alkoi liikaa laskemaan ja tuli huono olo. Olisikohan verenpaine tasaantunut ajan mittaan, säikähdin vaan noita sivuvaikutuksia....???

    • nainen täällä

      Kokeile aloittaa pienellä annoksella ja lisätä sitä vähitellen. Juo paljon vettä. Älä jätä suolaa pois.

      Mutta jos sinulla on ihan kadehdittavan matala verenpaine, niin voi olla, että ei vaan sovi. Sääli.

    • Harvapää

      Nonniin, nopsaan sain ajan ihotautilääkärille ja aamulla kävin. Päänahasta löytyi karvatuppitulehdus ja siihen syön nyt parin kuukauden kuurin tetralysalia sekä tämän ensimmäisen viikon laitan locoid liuosta päänahkaan. Jospa se tällä olisi selvä, ainakin todella toivon niin. Muilla kokemuksia tästä?

      • lisuisk..

        Hei! Käykö spiro myös oikeasti verenpaineen laskemiseen ?


      • Nimenomaan!
        lisuisk.. kirjoitti:

        Hei! Käykö spiro myös oikeasti verenpaineen laskemiseen ?

        Spironolakton on nesteenpoistolääke ja sitä käytetään nimenomaan verenpaineen hoidossa koska se alentaa verenpainetta vähentämällä vartalon nestemäärää. Lääke ei ole enää kovin suosiossa verenpaineen hoidossa sen aiheuttamien haitallisten sivuvaikutusten vuoksi ja on korvattu nykyaikaisemmilla verenpainelääkkeillä.


    • Surffaaja
      • Eri asia

        Mutta tällaisen sairauden tai häiriön jälkeen hiukset kasvavat takaisin kun häiriö on ohi. Nyt lienee kyse pysyvästä hiustenlähdöstä.


    • hooppis

      No kilpparihan aiheuttaa kyllä hiusten ohenemista. Itse välttäisin jatkoja pidennyksiä. Voi nimittäin aiheuttaa ns. traction alopeciaa, josta esim. naomi cambelkin kärsii. Itsellä kanssa harvemista. Eräät olivat onnistuneet kasvattamaan uutta hiusta hieromalla sipulimehua harvenneisiin kohtiin. Kokeilin tuota itsekin jonkin aikaa, mutta ei ollut mitään vaikutusta kun en jaksanut paria viikkoa kauempaa kun haju oli melkoinen. Toinen vaihtoehto on kuulemma inkivääri ja sitä meinasin kokeilla myös.Omalla vastuulla sitten ehdottomasti kokeilu, koska itselläkään ei ole tietoa vaikuttaako positiivisesti vai miten. Tsemppiä!

      • Turhat_lisukkeet

        Se pelkkä päänahan hierontakin (ilman sipulia tai inkivääriä) auttaa joskus hiustenkasvuun kun verenkierto lisääntyy.


      • oispa_paksut
        Turhat_lisukkeet kirjoitti:

        Se pelkkä päänahan hierontakin (ilman sipulia tai inkivääriä) auttaa joskus hiustenkasvuun kun verenkierto lisääntyy.

        Ei ainakaan minulla auttanut. Ja jostain luin, että ei auttaisi. Tosin esim. hiusakatemia väittää, että pälvikalju johtuisi spasmista, joka katkaisee hiukset. Ja kirjasessa esitetään, että hiuksia olisi saatu kasvamaan takaisin. Tiedä sitten. Jossain myös väitettiin, että ikään liittyvään hiusten lähtöön ei voi vaikuttaa. Mikä ero on sitten perinnöllisellä ja ikään liittyvällä hiuskadolla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe