Pallosalama herättää mielenkiintoa

energia220

Palstallemme kirjoitettiin jokin aika sitten tapahtumasta, jossa sähkösaunan kiukaasta oli tullut tulipallo. Kuulostaa pelottavalta kauhutarinalta, mutta mitä olette mieltä, voisiko kyseessä olla salaperäinen pallosalama?

Onko jollakulla teistä kokemusta pallosalamasta?

20

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa varoa

      En ole koskaan kuullut että kiukaasta tulisi pallosalama mut olen kuullut että puhelinlinjoista ja muista voi tulla. Pallosalamaa kannattaa varoa eikä ainakaan koskea kannata. Mummoni kertoi että oli pienenä nähnyt kun maaseudun ladossa oli suuri pitopöytä. siellä oli olliut jotkut juhlat tai sit ne juhlat oli vasta tulossa. no pallosalama oli halkaissut sen pöydän kahtia. näin hän sanoi.

      • Mielenkiintoista! Kyllähän pallosalama varmasti tuhoaa sen mikä sen tielle eksyy. Sääli vain juhlissa olleita, onneksi kukaan ei loukkaantunut, näin ainakin ymmärsin että henkilövahingoilta säästyttiin. :)


      • Perinteitä

        Nuo vanhusten jutut pallosalamien omakohtaisesti nähdyistä tuhoista taitaa olla sellaista aikansa urbaanilegendaa ja tarkoituksena oli saada pidettyä mukulat turvassa. Ilman että tarvii koko ajan vahtia mihin muksut nokkansa tyhmyyksissään lykkää. Noita kuuli pentuna melkein jokaisen kaverinkin mummoilta ja pappoilta.

        Samaan omakohtaisten kokemusten sarjaan kuuluu mm.
        - Näkki, joka tulee ja on vienyt lapsen joka kurkisti kaivoon
        - Kyy, joka käpertyy kiepille ja lähtee seuraamaan purrakseen
        - Kummitus joka asuu vintillä ja vie pienet lapset mennessään, jotka uskaltautuu edes kurkistamaan vinnille. Vielä hirveämpi hirviö asui heinävintillä ja sinne mennyt ei ole koskaan palannut.
        - Jättiläishauki, joka on syönyt useampia lapsia jotka ovat menneet yksin laiturille.
        jne jne.

        Näitä jo edesmenneiden vanhusten "viisauksia" on hyvä nyt perinteen jatkumisen vuoksi kiva itsekin välillä käyttää. ;D


      • 1+1=3
        Perinteitä kirjoitti:

        Nuo vanhusten jutut pallosalamien omakohtaisesti nähdyistä tuhoista taitaa olla sellaista aikansa urbaanilegendaa ja tarkoituksena oli saada pidettyä mukulat turvassa. Ilman että tarvii koko ajan vahtia mihin muksut nokkansa tyhmyyksissään lykkää. Noita kuuli pentuna melkein jokaisen kaverinkin mummoilta ja pappoilta.

        Samaan omakohtaisten kokemusten sarjaan kuuluu mm.
        - Näkki, joka tulee ja on vienyt lapsen joka kurkisti kaivoon
        - Kyy, joka käpertyy kiepille ja lähtee seuraamaan purrakseen
        - Kummitus joka asuu vintillä ja vie pienet lapset mennessään, jotka uskaltautuu edes kurkistamaan vinnille. Vielä hirveämpi hirviö asui heinävintillä ja sinne mennyt ei ole koskaan palannut.
        - Jättiläishauki, joka on syönyt useampia lapsia jotka ovat menneet yksin laiturille.
        jne jne.

        Näitä jo edesmenneiden vanhusten "viisauksia" on hyvä nyt perinteen jatkumisen vuoksi kiva itsekin välillä käyttää. ;D

        Sen olen kuullut että repeytynyt Näkki on tuonut jollekin lapsen.


    • Pallosalamaa ei ole

      Ei ole olemassa pallosalamaa. Salaman iskiessä sähkövirta etenee luonnollisia johtimia pitkin, välillä välähtäen ja paukahtaen. Tätä sitten säikähtäneet ihmiset kuvailevat pallosalamaksi. Yleensä pallosalamasta kertovat tarinat eivät ole edes suoria silminnäkijäkuvauksia vaan lapsuuden hämäriä muistoja.

      • Ilmatieteenlaitokselta kerrotaan pallosalaman olevan ilmasähkön hankalin tutkimuskohde, koska niiden esiintymisen satunnaisuus tekee niiden mittaamisesta lähes mahdotonta.Pallosalamoiden luominen laboratoriossa on toistaiseksi onnistunut vain osittain. Ilmatieteen laitokselta kerrotaan, että pallosalaman olemassaolo on ollut tutkijoiden tiedossa jo kauan, eikä sitä pidetä mahdottomana ilmiönä.


    • älähän nyt

      horise joutavia.

      • Kiukaan henki

        juuei. eipä ole pallosalaman olemassaoloa todistettu tieteellisesti. Kuuluu samaan kategoriaan Loch Nessin hirviön kanssa. Kiukaasta voi kyllä vastus rikkoontua niin että kuuluu poksaus ja sitä seuraa eräänlainen tähtisadetikkuefekti kut täyteaine purkautuu ulos. Eikä ole edes ihan harvinaista.


      • Kiukaan henki kirjoitti:

        juuei. eipä ole pallosalaman olemassaoloa todistettu tieteellisesti. Kuuluu samaan kategoriaan Loch Nessin hirviön kanssa. Kiukaasta voi kyllä vastus rikkoontua niin että kuuluu poksaus ja sitä seuraa eräänlainen tähtisadetikkuefekti kut täyteaine purkautuu ulos. Eikä ole edes ihan harvinaista.

        Pallosalama on aika mielenkiintoinen ilmiö, joka on tieteellisesti kyllä mahdollinen. Sitä vain ei ole toistaiseksi onnistuttu laboratoriossa toteuttamaan. En kivenkovaa aio vängätä pallosalamoiden olemassaolosta, niistä nyt vaan on poikkeuksellisen pitkältä ajalta poikkeuksellisen paljon havaintoja. Toivottavasti joku saa joskus ikuistettua sen myös kameraan tai videolle. :)


    • Ei voi tietää

      Itse olen kuullut monesti, että pallosalama saattaisi pyöriä aikansa esim. sisällä huoneessa ja sitten kadota päästäen kovan pamauksen. Itselläni ei ole kokemusta ilmiöstä. Olisikin hienoa, kun pystyisi sellaisen kuvaamaan.

      Kertokaa joku miksi pistorasioita ei asennetta huoneeseen suoraan vastakkaisille seinille samoihin kohtiin. Liittyykö se salamavaaraan?

      • säästöä joka watti

        Säästösyistä varmaankin. Ei tarvitse johdotuksia vetää joka puolelle seiniä.


      • Näin olen itsekin kuullut ja lukenut. Erikoinen ilmiö, ei voi muuta sanoa!


    • mattiesko1

      Itse olen nähnyt ihka oikean pallo salaman!!! se tuli pisto rasiasta ja harhaili huoneessa. ei tajuttu ees kameraa ottaa kun vaimon kanssa jähmetyttiin kauhusta. Tulinen pallo oli kirkas että silmiin sattui ja kaksi minuuttia se harhaili hitaasi asunnossa. Koskaan en ole kuullut että kukaan muu olisi nähnyt vastaavaa, mutta siitä syystä olen iloinen että tällainen mahdollisuus. Olisi kuitenkin voinut sattua vahinko ja syttyä koko talo palamaan.

      • Mielenkiintoista!! Onneksi olette kunnossa ja ei syttynyt tulipaloa! Ei siinä varmasti ensimmäiseksi tule mieleen alkaa kuvata, sen verran vaarallinenkin ilmiö on kyseessä, että pitää vain keskittyä että pallo ei tule ihan lähelle. Itse varmaan lähtisin karkuun. Eihän siinä voi mitään itse tehdä, pallo tekee tuhoja jos tekee. Missään tapauksessa sitä ei kannata yrittää ohjailla, voi käydä huonosti silloin. Haluatko kertoa lisää jos vielä satut palstalle? :)


    • Tarina tämmöinen

      Tämä on tietysti aivan epätieteellistä, mutta kun olin pieni poika, minulla oli tapana istua olohuoneen pöydällä ja katsella sieltä ikkunasta ulos kadulle. Minulla on muistikuva, että avoimena olleesta ikkunasta leijaili sisään kirkas pallo ja se pyöri hetken aikaa siinä huoneessa, mutta hävisi sitten ikkunasta ulos johonkin. En voi sanoa, että se olisi ollut pallosalama, mutta jälkeenpäin ajatellen se olisi voinut olla. Vanhemmilleni (jotka eivät sillä hetkellä olleet samassa huoneessa) olin selittänyt, että "pankkalainen" tuli sisälle. Mistäpä pienellä pojalla olisi ollut sanavarastossaan ilmiön virallinen nimi.

      Tämä tapahtui siis joskus 1954 tai 1955 vuoden paikkeilla.

      • Todella mielenkiintoista! Tuollainen jää varmasti hyvin muistiin. Tuo kuulostaa kyllä pallosalamalta. Mahtoi siinä olla pienellä pojalla ihmeteltävää! Kuinka kirkas pallo oli? Pystyikö sitä katselemaan paljain silmin kunnolla? Minkä kokoinen pallo oli?


    • mies haukiputaalta

      Minä olen nähnyt viime kesänä pallosalaman. Se tuli töpselistä sisään ja meni ikkunasta ulos. Koko hommaan meni aikaa ehkä yksi minuutti, joka tuntui ikuisuudelta. Pallosta huokui kuumuus ja se oli niin kirkas että silmiin sattui. Tämä on täyttä totta!

      • Hui! On mahtanut olla jännittävä tapahtuma. :) Huomasitko pallon muuten vain, vai näitkö omin silmin sen tulevan töpselistä? Täällä onkin aika monta, jotka ovat saaneet kunnian nähdä harvinaisen pallosalaman. Onneksi palstalla keskustelleet pallosalaman silminnäkijät ovat kunnossa, eikä pallosalama päässyt polttamaan.


    • farangkhiinok

      Itse olen tuon kyseisen ilmiön nähnyt omin silmin vuonna 87. Olin sillon vielä metsätöissä ja kannon nenässä tauolla. Pallosalama tuli aivan äänettömästi viereiseen taimikkoon ja ikään kuin hyppi taimen latvasta toiseen kunnes räsähti ja katosi. Tosi kirkas oli ja ehkä hieman tennispalloa isompi. Pian tuli ukkonen joka ajoi minut loppupäiväksi rokuliin.

      • No on mahtanut olla jännittävä tapahtuma. Oletko uskaltanut metsään enää mennäkkään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe