Nyt tuli kylmää vettä naiset teidän niskaanne

lue tämä kirjoitus

60

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zeitgeist

      Ja miksi kylmää vettä niskaan? Varsin asiallisesti ja totuuden mukaisesti kirjoitettu juttu. Ei silti kaduta että olen menossa naimisiin ulkomaalaisen miehen kanssa. Nämä asiat on tiedossa ja asioista keskustellaan. Ilman muuta meillä tulee olemaan koti molempien maassa, ei ole tarkoitusta asua vain suomessa.

    • katrimaria

      Huh huh olipa rankkaa tekstiä! Hyvin menee ja kaukosuhdekin oli elämän parasta aikaa! Erityisesti kylmää tämä varoitus "En voi kuitenkaan suositella kenellekään seurustelua ulkomaalaisen kanssa, sillä suhde saattaa mennä vakavaksi." Ongelmatkin selviävät ymmärtävällä asenteella ja keskustelemalla. Lopuksi nais polo vielä sanoo: "En olisi valinnut puolisoani toisin, mutta vasta nyt osaan arvostaa suomalaisen miehen mutkattomuutta. Ja kuinka ihanaa olisi riidellä suomeksi!" Voimia hänelle ;) Minulla yhtä rankka parisuhde ulkomaalaisen kanssa.

    • lues uudelleen

      Sinulla näköjään on aika suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa.

      • Tittelin Tuure

        Katrimaria on aivan oikeassa. Hän on ymmärtänyt viestin oikein hyvin. Aloitus on aivan huuhaata. Ainoa negatiivinen puoli suhteessa ulkomaalaisen kanssa on, että ei voi riidellä suomeksi ja että suomalainen mies on suoraviivaisempi. Silti aloittaja kirjoittaa: " Totuus suomalaisnaisen ja ulkomaalaisten miesten avioliitosta on karua luettavaaa." En löytänyt artikkelista mitään karua.


    • zeitgeist

      En minäkään löytänyt mitään karua siitä tekstistä.

      • assssssssss

        Koska sinulla on paljon karumpaa nyt.


    • afrikkalaisen vaimo

      Totuus = kolumni yhden ihmisen kokemuksesta :D

      Meillä tuo "totuus" oli aivan erillainen. Tapasimme Suomessa ja mies oli jo kotiutunut Suomeen. Miehen kotimaa oli minulle tuttu, koska olin jo ennen tapaamistamme matkustellut kyseiseen maahan. Välillä tuntuu, että mieheni viihtyy Suomessa paremmin kuin minä. Talvella kun minä haaveilen auringon lämmöstä ja uimarannasta, hän on onnessaan tekemässä lumitöitä, koska rakastaa lunta.

      • China Dragon

        Ilmeisesti Afrikka antaa sinulle enemmän mitä miehesi ja Suomi voi tehdä.

        Mitähän se mahtaa olla? Aurinkoa kun saa liikaakin monessa maailman kolkassa. Miksi valitsit Afrikan matkailumaaksi, mikä siinä maanosassa kiehtoo?. Luonto voi olla tietysti yksi päätekijä pitkäkärsäisine norsuineen.

        Nyt voi olla ettei moni ainakaan Nigerian lähistölle halua matkustaa, yli 1000 Ebolaan kuollutta vähentää kiinnostusta luontokuvausmatkoihin.


      • afrikkalaisen vaimo
        China Dragon kirjoitti:

        Ilmeisesti Afrikka antaa sinulle enemmän mitä miehesi ja Suomi voi tehdä.

        Mitähän se mahtaa olla? Aurinkoa kun saa liikaakin monessa maailman kolkassa. Miksi valitsit Afrikan matkailumaaksi, mikä siinä maanosassa kiehtoo?. Luonto voi olla tietysti yksi päätekijä pitkäkärsäisine norsuineen.

        Nyt voi olla ettei moni ainakaan Nigerian lähistölle halua matkustaa, yli 1000 Ebolaan kuollutta vähentää kiinnostusta luontokuvausmatkoihin.

        Ei Afrikka ole ainoa paikka, missä olen lomaillut. Olen myös viettänyt talvia Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Talvet ovat Suomessa pimeitä ja kylmiä ja onneksi minulla on ollut työni puolesta mahdollisuus paeta aurinkoisimmille seuduille. Gambiassa ja Senegalissa ihmiset ovat avoimia ja ystävällisiä, hymyilevät paljon. Pidän kora-musiikista ja senegalilaisesta mbalax-musiikista, mitä on myös hauska tanssia. Paljon eksoottisia eläimiä tuolla suunnassa ei ole, kun ne on tapettu jo siirtomaa-aikana sukupuuttoon. Ihmiset ja rento elämäntapa kiehtoo, työasiat unohtuu yleensä samantien kun lentokone laskeutuu. Mutta eipä nyt ole ollut haikailuja sinne suuntaan, kun meillä on niin lämpimät ilmat täällä :)


      • valkoinen barbaari
        afrikkalaisen vaimo kirjoitti:

        Ei Afrikka ole ainoa paikka, missä olen lomaillut. Olen myös viettänyt talvia Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Talvet ovat Suomessa pimeitä ja kylmiä ja onneksi minulla on ollut työni puolesta mahdollisuus paeta aurinkoisimmille seuduille. Gambiassa ja Senegalissa ihmiset ovat avoimia ja ystävällisiä, hymyilevät paljon. Pidän kora-musiikista ja senegalilaisesta mbalax-musiikista, mitä on myös hauska tanssia. Paljon eksoottisia eläimiä tuolla suunnassa ei ole, kun ne on tapettu jo siirtomaa-aikana sukupuuttoon. Ihmiset ja rento elämäntapa kiehtoo, työasiat unohtuu yleensä samantien kun lentokone laskeutuu. Mutta eipä nyt ole ollut haikailuja sinne suuntaan, kun meillä on niin lämpimät ilmat täällä :)

        "Mutta eipä nyt ole ollut haikailuja sinne suuntaan, kun meillä on niin lämpimät ilmat täällä :)"

        Ja avokätinen sosiaalitoimisto myös.


      • afrikkalaisen vaimo
        valkoinen barbaari kirjoitti:

        "Mutta eipä nyt ole ollut haikailuja sinne suuntaan, kun meillä on niin lämpimät ilmat täällä :)"

        Ja avokätinen sosiaalitoimisto myös.

        No just sen takiahan täällä ollaan, sossustahan kun tippuu miljoonia joka päivä ja niillä sitten reissaillaan ympäri maailmaa :D

        Ei vaan, kumpikin ollaan töissä. Ystäväpiirissäkään ei ole yhtään afrikkalaista työtöntä. Ulkomaalaisen ei ole yhtä helppo löytää töitä kun suomalaisen, mutta työnhaussa ulkomaalaiset ovat huomattavasti aktiivisempia kuin suomalaiset.
        En kyllä silti ymmärrä ihmisiä, jotka voivat olla kateelllisia ihmisille, jotka joutuvat turvautumaan sosiaalitoimistoon. Ne summat ovat kuitenkin niin pieniä, että ihmettelen miten joku sellaisella voi edes tulla toimeen.


      • Vaimonen
        afrikkalaisen vaimo kirjoitti:

        No just sen takiahan täällä ollaan, sossustahan kun tippuu miljoonia joka päivä ja niillä sitten reissaillaan ympäri maailmaa :D

        Ei vaan, kumpikin ollaan töissä. Ystäväpiirissäkään ei ole yhtään afrikkalaista työtöntä. Ulkomaalaisen ei ole yhtä helppo löytää töitä kun suomalaisen, mutta työnhaussa ulkomaalaiset ovat huomattavasti aktiivisempia kuin suomalaiset.
        En kyllä silti ymmärrä ihmisiä, jotka voivat olla kateelllisia ihmisille, jotka joutuvat turvautumaan sosiaalitoimistoon. Ne summat ovat kuitenkin niin pieniä, että ihmettelen miten joku sellaisella voi edes tulla toimeen.

        Hih hih! Afrikkalaisen vaimo = mustan miehen patja. Oikein on persu ukon yhteenlasku, ainakin minun kohdalla. Tuo on mieheni ja minun yhteinen vitsi. Joskus kun köllöttellään sängyssä niin hän hyppää päälle, esittää ettei huomaa minua ja kehuu kun patja on niin pehmeä. Minua alkaa naurattaa ja sitten vasta hän "huomaa" minut. Tiedän kuulostaa tyhmältä, sisäpiirin jutut tuppaavat olemaan sellaisia. ;) T. Toisen afrikkalaisen vaimo


      • valkoinen barbaari
        afrikkalaisen vaimo kirjoitti:

        No just sen takiahan täällä ollaan, sossustahan kun tippuu miljoonia joka päivä ja niillä sitten reissaillaan ympäri maailmaa :D

        Ei vaan, kumpikin ollaan töissä. Ystäväpiirissäkään ei ole yhtään afrikkalaista työtöntä. Ulkomaalaisen ei ole yhtä helppo löytää töitä kun suomalaisen, mutta työnhaussa ulkomaalaiset ovat huomattavasti aktiivisempia kuin suomalaiset.
        En kyllä silti ymmärrä ihmisiä, jotka voivat olla kateelllisia ihmisille, jotka joutuvat turvautumaan sosiaalitoimistoon. Ne summat ovat kuitenkin niin pieniä, että ihmettelen miten joku sellaisella voi edes tulla toimeen.

        Olette kuitenkin täällä Suomessa, kuten kaikki Suomi-Afrikka parit. Kestäisiköhän miehen "rakkaus" Afrikassa asumista?


      • valkoinen barbaari
        Vaimonen kirjoitti:

        Hih hih! Afrikkalaisen vaimo = mustan miehen patja. Oikein on persu ukon yhteenlasku, ainakin minun kohdalla. Tuo on mieheni ja minun yhteinen vitsi. Joskus kun köllöttellään sängyssä niin hän hyppää päälle, esittää ettei huomaa minua ja kehuu kun patja on niin pehmeä. Minua alkaa naurattaa ja sitten vasta hän "huomaa" minut. Tiedän kuulostaa tyhmältä, sisäpiirin jutut tuppaavat olemaan sellaisia. ;) T. Toisen afrikkalaisen vaimo

        Uskon kyllä, että patja on varmasti tosi pehmeä...


      • xenomania
        afrikkalaisen vaimo kirjoitti:

        Ei Afrikka ole ainoa paikka, missä olen lomaillut. Olen myös viettänyt talvia Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Talvet ovat Suomessa pimeitä ja kylmiä ja onneksi minulla on ollut työni puolesta mahdollisuus paeta aurinkoisimmille seuduille. Gambiassa ja Senegalissa ihmiset ovat avoimia ja ystävällisiä, hymyilevät paljon. Pidän kora-musiikista ja senegalilaisesta mbalax-musiikista, mitä on myös hauska tanssia. Paljon eksoottisia eläimiä tuolla suunnassa ei ole, kun ne on tapettu jo siirtomaa-aikana sukupuuttoon. Ihmiset ja rento elämäntapa kiehtoo, työasiat unohtuu yleensä samantien kun lentokone laskeutuu. Mutta eipä nyt ole ollut haikailuja sinne suuntaan, kun meillä on niin lämpimät ilmat täällä :)

        No ei varmasti ole haikailuja sinne gambialaisten ja senegalilaisten miesten rakentamiin ja ylläpitämiin yhteiskuntiin :-D

        Gambian presidenttikin on ulkonäöstään ja mielipiteistään päätellen aika "hurmaava" veikko.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Yahya_Jammeh


      • RakkaudellaVaimonen
        valkoinen barbaari kirjoitti:

        Uskon kyllä, että patja on varmasti tosi pehmeä...

        Hmm... Jos viittaat painooni / kokooni. Olen 178 cm 73 kg. Ihan normaalimitoissa pituuteeni nähden. :b


      • afrikkalaisen vaimo
        valkoinen barbaari kirjoitti:

        Olette kuitenkin täällä Suomessa, kuten kaikki Suomi-Afrikka parit. Kestäisiköhän miehen "rakkaus" Afrikassa asumista?

        Ei kaikki Suomi-Afrikka parit asu Suomessa, heitä asuu myös Afrikassa. Miksei rakkaus kestäisi Afrikassa asumista? Tiedän monia onnellisia pariskuntia. Osa asuu koko vuoden Afrikassa, jotkun osan vuotta. Eihän se tietty aina helppoa asua köyhässä maassa, mutta eihän se ole täällä Suomessakaan aina helppoa.
        Aika yksipuolista keskustelua. Valkoinen barbaari voisi vähän kertoa itsestään, minkälaisessa suhteessa olet ja miksi afrikka-aihe kiinnostaa?


      • afrikkalaisen vaimo
        xenomania kirjoitti:

        No ei varmasti ole haikailuja sinne gambialaisten ja senegalilaisten miesten rakentamiin ja ylläpitämiin yhteiskuntiin :-D

        Gambian presidenttikin on ulkonäöstään ja mielipiteistään päätellen aika "hurmaava" veikko.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Yahya_Jammeh

        Gambian presidentti on hullu diktaattori ja maan pahin kriminaali. Moni vastustaa presidenttiä, mutta joutuu sen tekemään salaa, koska presidentti tapattaa kaikki toisinajattelijat. Journalisteja katoaa vähän väliä. Suurin osa gambialaisista toivoo, että presidentti syöstäisiin vallasta. Gambiassa kukaan ei uskalla järjestää mielenosoituksia, koska jo pelkästä puhumisesta voi lähteä henki, mutta Yhdysvalloissa oli juuri hetki sitten gambialaisten järjestämä mielenosoitus.
        Muutoin Gambiassa on hyvin turvallista, kun välttää puheita politiikasta.


      • afrikkalaisen vaimo kirjoitti:

        Ei Afrikka ole ainoa paikka, missä olen lomaillut. Olen myös viettänyt talvia Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Talvet ovat Suomessa pimeitä ja kylmiä ja onneksi minulla on ollut työni puolesta mahdollisuus paeta aurinkoisimmille seuduille. Gambiassa ja Senegalissa ihmiset ovat avoimia ja ystävällisiä, hymyilevät paljon. Pidän kora-musiikista ja senegalilaisesta mbalax-musiikista, mitä on myös hauska tanssia. Paljon eksoottisia eläimiä tuolla suunnassa ei ole, kun ne on tapettu jo siirtomaa-aikana sukupuuttoon. Ihmiset ja rento elämäntapa kiehtoo, työasiat unohtuu yleensä samantien kun lentokone laskeutuu. Mutta eipä nyt ole ollut haikailuja sinne suuntaan, kun meillä on niin lämpimät ilmat täällä :)

        Tiedetään, että afrikka on monien suomalaisnaisten haluttu lomakohde. Eiedetään sekin etteivät suomalaisnaiset lomaile Afrikassa pelkästään arkkitehtuuria ja museoita ihailemassa.


      • lamax1
        afrikkalaisen vaimo kirjoitti:

        Ei Afrikka ole ainoa paikka, missä olen lomaillut. Olen myös viettänyt talvia Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Talvet ovat Suomessa pimeitä ja kylmiä ja onneksi minulla on ollut työni puolesta mahdollisuus paeta aurinkoisimmille seuduille. Gambiassa ja Senegalissa ihmiset ovat avoimia ja ystävällisiä, hymyilevät paljon. Pidän kora-musiikista ja senegalilaisesta mbalax-musiikista, mitä on myös hauska tanssia. Paljon eksoottisia eläimiä tuolla suunnassa ei ole, kun ne on tapettu jo siirtomaa-aikana sukupuuttoon. Ihmiset ja rento elämäntapa kiehtoo, työasiat unohtuu yleensä samantien kun lentokone laskeutuu. Mutta eipä nyt ole ollut haikailuja sinne suuntaan, kun meillä on niin lämpimät ilmat täällä :)

        Kyllä minun mielestäni kirjoittajan ehdottomasti tulisi muuttaa johonkin niistä maista, joissa miehet ovat niin paljon suomalaista miestä parempia. Minusta on väärin jäädä tänne Suomeen ja sitten kirjoitella arvostelevaan sävyyn suomalaisista. Maassa maan tavalla tai maasta pois. Jääköön Suomi niille, jotka sen ovat rakentaneetkin ja menkööt onnenonkijat muualle. Tämä pätee kaikkiin niihin naisiin, jotka ovat kirjoitelleet tähän keskustelusarjaan


      • xenomania
        afrikkalaisen vaimo kirjoitti:

        Gambian presidentti on hullu diktaattori ja maan pahin kriminaali. Moni vastustaa presidenttiä, mutta joutuu sen tekemään salaa, koska presidentti tapattaa kaikki toisinajattelijat. Journalisteja katoaa vähän väliä. Suurin osa gambialaisista toivoo, että presidentti syöstäisiin vallasta. Gambiassa kukaan ei uskalla järjestää mielenosoituksia, koska jo pelkästä puhumisesta voi lähteä henki, mutta Yhdysvalloissa oli juuri hetki sitten gambialaisten järjestämä mielenosoitus.
        Muutoin Gambiassa on hyvin turvallista, kun välttää puheita politiikasta.

        Niin niin, Gambian presidentti on (miesten) moniavioisuutta kannattava, homofobinen, kiihkouskovainen ja sivistymätön moukka, mutta tavalliset gambialaiset miehet on tietty ihan erilaisia.

        :-D


      • afrikkalaisen vaimo
        xenomania kirjoitti:

        Niin niin, Gambian presidentti on (miesten) moniavioisuutta kannattava, homofobinen, kiihkouskovainen ja sivistymätön moukka, mutta tavalliset gambialaiset miehet on tietty ihan erilaisia.

        :-D

        Näin juuri, siksi niin moni vihaa ja vastustaa presidenttiä. Jos oikeasti aihe kiinnostaa, lisää voi lukea ja kuunnella esim. täältä http://www.freedomnewspaper.com/ . Monet ihmiset soittavat tuonne ja kertovat miten vihaavat presidenttiään.


      • xenomania
        afrikkalaisen vaimo kirjoitti:

        Näin juuri, siksi niin moni vihaa ja vastustaa presidenttiä. Jos oikeasti aihe kiinnostaa, lisää voi lukea ja kuunnella esim. täältä http://www.freedomnewspaper.com/ . Monet ihmiset soittavat tuonne ja kertovat miten vihaavat presidenttiään.

        Älä nyt tapa meitä nauruun. Gambian presidenttiä vastustetaan siksi, että oikeudenkäyttö on mielivaltaista ja maa on rutiköyhä. Gambialaiset miehet eivät vastusta presidenttiä siksi, että olisivat sukupuolten ja seksuaalivähemmistöjen tasa-arvoon, tieteelliseen metodiin ja sananvapauteen uskovia ateisteja.


      • 15kg extraa sulla!
        RakkaudellaVaimonen kirjoitti:

        Hmm... Jos viittaat painooni / kokooni. Olen 178 cm 73 kg. Ihan normaalimitoissa pituuteeni nähden. :b

        oot punkero!


      • EiUlkkisMiestä!
        lamax1 kirjoitti:

        Kyllä minun mielestäni kirjoittajan ehdottomasti tulisi muuttaa johonkin niistä maista, joissa miehet ovat niin paljon suomalaista miestä parempia. Minusta on väärin jäädä tänne Suomeen ja sitten kirjoitella arvostelevaan sävyyn suomalaisista. Maassa maan tavalla tai maasta pois. Jääköön Suomi niille, jotka sen ovat rakentaneetkin ja menkööt onnenonkijat muualle. Tämä pätee kaikkiin niihin naisiin, jotka ovat kirjoitelleet tähän keskustelusarjaan

        Minunkin mielestä suomi miesten pitäisi muuttaa niihin aasian maihin joista heillä on puoliso kuinkahan moni suomi mies aikoinaan oli halukas muuttamaan kambotziaan sinä aikana kun polt pot piti maassa valtaa jos jollakulla oli puoliso tuo
        esimerkiksi.

        Uskon että ei kovinkaan moni :) onhan se vaan nyt niin hauskaa tulla suuta paukuttamaan tänne palstalle ja leikkiä tekopyhää soimaten naisia " miksi ette muuta sinne mistä miehenne ovat kotoisin" no mitä hittoa se kenellekään kuuluu missä kukakin pariskunta tykkää asua tommosille inisiöille voi haistattaa pitkät.

        Teidän miesten kysymyksiä lainaten kuinka monen rakkaus kestää puolisonne kotimaassa asumisen, miksi ette kaikki miehet asu puolisonne kotimaassa aasiassa,venäjällä yms mistä ikinä se puoliso onkaan.Mitä itse tiedä niin suomessa asuu aika paljon suomi mie ulkomaalainen nainen pareja.Onko teillä tekopyhillä siis varaa motkottaa naisille puolisoistaan tai asuinpakoistaan?


    • ..............

      Yksi juttu pisti silmääni. "Suomessa pariskunnat kasvattavat lapset yhdessä". Nykypäivänä kun Suomessa katsoo lastenkasvatusta, ei ihan tule mieleen tuo
      .. se on enemmänkin sitä että laitetaan lapset päiväkotiin, iltapäiväkerhoon ja illat he istuvat tv:n tai somen äärellä. Vanhemmat tekevät pitkää päivää että saisivat elää hulppeaa elämää. Se on sitä välittämistä kait sitten. ;)

      • onnellinen vaimo

        Mulla pisti sama silmään. Ja melkoinen yleistys tämäkin, tuttavapiirissäni on paljon 30-40 vuotiaita suomalaispariskuntia joila varsin perinteinen jako kotihommissa ja nainen nimenomaan hoitaa kodin ja lapset. Omassa perheessäni lastenhoito kuuluu molemmille, mies kokkaa ja tekee ulkotyöt ja mä sit taas enempi siivoon ja pyykkään. Mutta ei voi yleistää. Itse kirjoitus oli mielestäni ok ja se on totta, että kannattaa varoa suhdetta ulkomaalaisen kanssa, koska se voi mennä vakavaksi ;) itse olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla on Suomen lisäksi perhettä mieheni kotimaassa. Ja skype kummasti helpottaa yhteydenpitoa.
        Kaukosuhdeaikana mielestäni tutustuimme paremmin, kuin jos olisi ollut mahdollista tavata usein. Kun ei voi mennä yhdessä ulos yms, on pakko puhua skypessä. Me puhuimme läpi kaikki mahdolliset asiat rehellisesti, eikä yhteiselossa ole tullut ikäviä yllätyksiä.


      • quuppå
        onnellinen vaimo kirjoitti:

        Mulla pisti sama silmään. Ja melkoinen yleistys tämäkin, tuttavapiirissäni on paljon 30-40 vuotiaita suomalaispariskuntia joila varsin perinteinen jako kotihommissa ja nainen nimenomaan hoitaa kodin ja lapset. Omassa perheessäni lastenhoito kuuluu molemmille, mies kokkaa ja tekee ulkotyöt ja mä sit taas enempi siivoon ja pyykkään. Mutta ei voi yleistää. Itse kirjoitus oli mielestäni ok ja se on totta, että kannattaa varoa suhdetta ulkomaalaisen kanssa, koska se voi mennä vakavaksi ;) itse olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla on Suomen lisäksi perhettä mieheni kotimaassa. Ja skype kummasti helpottaa yhteydenpitoa.
        Kaukosuhdeaikana mielestäni tutustuimme paremmin, kuin jos olisi ollut mahdollista tavata usein. Kun ei voi mennä yhdessä ulos yms, on pakko puhua skypessä. Me puhuimme läpi kaikki mahdolliset asiat rehellisesti, eikä yhteiselossa ole tullut ikäviä yllätyksiä.

        Sama kokemus Skypen kautta tutustuessa. Mikäli aikansa keskustelee niin kyllä sen toisen oppii tuntemaan, lisäksi kuva ei valehtele. On tuo parempi alku parisuhteelle kun se että ravintolasta tms. yhdenillan perusteella ja ehkä pienessä sievässä tulee joku blokattua mukaan kun siltä tuntuu.


      • 2+2+4
        onnellinen vaimo kirjoitti:

        Mulla pisti sama silmään. Ja melkoinen yleistys tämäkin, tuttavapiirissäni on paljon 30-40 vuotiaita suomalaispariskuntia joila varsin perinteinen jako kotihommissa ja nainen nimenomaan hoitaa kodin ja lapset. Omassa perheessäni lastenhoito kuuluu molemmille, mies kokkaa ja tekee ulkotyöt ja mä sit taas enempi siivoon ja pyykkään. Mutta ei voi yleistää. Itse kirjoitus oli mielestäni ok ja se on totta, että kannattaa varoa suhdetta ulkomaalaisen kanssa, koska se voi mennä vakavaksi ;) itse olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla on Suomen lisäksi perhettä mieheni kotimaassa. Ja skype kummasti helpottaa yhteydenpitoa.
        Kaukosuhdeaikana mielestäni tutustuimme paremmin, kuin jos olisi ollut mahdollista tavata usein. Kun ei voi mennä yhdessä ulos yms, on pakko puhua skypessä. Me puhuimme läpi kaikki mahdolliset asiat rehellisesti, eikä yhteiselossa ole tullut ikäviä yllätyksiä.

        Sanakirja kourassa. Olen tavannut näitä ulkkismiehiä vuosien varrella työni kautta, ja jos englanti sujuu, niin ei nämä veijarit sitten pahemmin vaivaudu Suomea opetteleen. Moni näistä ollut Suomessa jo 5-7 vuotta ja mielummin kommunikoivat Englanniksi.

        Kyllä se kertoo jotain integroitumisesta yhteiskuntaan, eikä pidä vetää hernettä nokkaan, mutta tosi moni ulkomaalainen nainen puhuu kohtuu hyvää Suomea viiden vuoden jälkeen. Oma vaimoni opetteli myös Suomen kielen, vaikka hänen äidinkieli on Englanti.

        Ei millään pahalla, mutta ei sitä oikein tule palkattua semmoista kaveria, joka ei nyt viitsi edes yrittää kommunikoida Suomeksi. Ja en usko myöskään näiden parisuhteiden syvenevän, jos jompi kumpi ei opettele toisen äidinkieltä.

        Toinen mikä rasittaa on nämä kaverit jotka ovat aika kiittämättömiä tapauksia ja eivät edes aio olla maassa maan tavalla, turha on sitten pillittää, jos ei tule hanttityötä kummempia hommia nokan eteen.

        Aloitus sinällään on ihan typerä.


      • onnellinen vaimo
        2+2+4 kirjoitti:

        Sanakirja kourassa. Olen tavannut näitä ulkkismiehiä vuosien varrella työni kautta, ja jos englanti sujuu, niin ei nämä veijarit sitten pahemmin vaivaudu Suomea opetteleen. Moni näistä ollut Suomessa jo 5-7 vuotta ja mielummin kommunikoivat Englanniksi.

        Kyllä se kertoo jotain integroitumisesta yhteiskuntaan, eikä pidä vetää hernettä nokkaan, mutta tosi moni ulkomaalainen nainen puhuu kohtuu hyvää Suomea viiden vuoden jälkeen. Oma vaimoni opetteli myös Suomen kielen, vaikka hänen äidinkieli on Englanti.

        Ei millään pahalla, mutta ei sitä oikein tule palkattua semmoista kaveria, joka ei nyt viitsi edes yrittää kommunikoida Suomeksi. Ja en usko myöskään näiden parisuhteiden syvenevän, jos jompi kumpi ei opettele toisen äidinkieltä.

        Toinen mikä rasittaa on nämä kaverit jotka ovat aika kiittämättömiä tapauksia ja eivät edes aio olla maassa maan tavalla, turha on sitten pillittää, jos ei tule hanttityötä kummempia hommia nokan eteen.

        Aloitus sinällään on ihan typerä.

        Samaa mieltä, kielen oppiminen edistää kotoutumisra. Meillä kotikielenä alkuun oli vain englanti, mutta vauvan synnyttyä aloin hänelle puhumaan suomea ja mieskin siinä sivussa jotain oppii. En oikein itse osaa suomea opettaa, fraaseja on paljon hallussa jne mutta jos joskus Suomeen muutamme niin ilman muuta kielikurssille!


      • onnellinen vaimo
        2+2+4 kirjoitti:

        Sanakirja kourassa. Olen tavannut näitä ulkkismiehiä vuosien varrella työni kautta, ja jos englanti sujuu, niin ei nämä veijarit sitten pahemmin vaivaudu Suomea opetteleen. Moni näistä ollut Suomessa jo 5-7 vuotta ja mielummin kommunikoivat Englanniksi.

        Kyllä se kertoo jotain integroitumisesta yhteiskuntaan, eikä pidä vetää hernettä nokkaan, mutta tosi moni ulkomaalainen nainen puhuu kohtuu hyvää Suomea viiden vuoden jälkeen. Oma vaimoni opetteli myös Suomen kielen, vaikka hänen äidinkieli on Englanti.

        Ei millään pahalla, mutta ei sitä oikein tule palkattua semmoista kaveria, joka ei nyt viitsi edes yrittää kommunikoida Suomeksi. Ja en usko myöskään näiden parisuhteiden syvenevän, jos jompi kumpi ei opettele toisen äidinkieltä.

        Toinen mikä rasittaa on nämä kaverit jotka ovat aika kiittämättömiä tapauksia ja eivät edes aio olla maassa maan tavalla, turha on sitten pillittää, jos ei tule hanttityötä kummempia hommia nokan eteen.

        Aloitus sinällään on ihan typerä.

        Samaa mieltä, kielen oppiminen edistää kotoutumisra. Meillä kotikielenä alkuun oli vain englanti, mutta vauvan synnyttyä aloin hänelle puhumaan suomea ja mieskin siinä sivussa jotain oppii. En oikein itse osaa suomea opettaa, fraaseja on paljon hallussa jne mutta jos joskus Suomeen muutamme niin ilman muuta kielikurssille!


      • ihmettelen tätä.
        2+2+4 kirjoitti:

        Sanakirja kourassa. Olen tavannut näitä ulkkismiehiä vuosien varrella työni kautta, ja jos englanti sujuu, niin ei nämä veijarit sitten pahemmin vaivaudu Suomea opetteleen. Moni näistä ollut Suomessa jo 5-7 vuotta ja mielummin kommunikoivat Englanniksi.

        Kyllä se kertoo jotain integroitumisesta yhteiskuntaan, eikä pidä vetää hernettä nokkaan, mutta tosi moni ulkomaalainen nainen puhuu kohtuu hyvää Suomea viiden vuoden jälkeen. Oma vaimoni opetteli myös Suomen kielen, vaikka hänen äidinkieli on Englanti.

        Ei millään pahalla, mutta ei sitä oikein tule palkattua semmoista kaveria, joka ei nyt viitsi edes yrittää kommunikoida Suomeksi. Ja en usko myöskään näiden parisuhteiden syvenevän, jos jompi kumpi ei opettele toisen äidinkieltä.

        Toinen mikä rasittaa on nämä kaverit jotka ovat aika kiittämättömiä tapauksia ja eivät edes aio olla maassa maan tavalla, turha on sitten pillittää, jos ei tule hanttityötä kummempia hommia nokan eteen.

        Aloitus sinällään on ihan typerä.

        Kyllä on niitäkin ulkomaalaisia naisia vastaan vuosien varrella.Jotka asuneet vuosia suomessa,mutta ei olla viitsitty kieltä opettelemaan kunnolla tai laisinkaan.Laiskuus kai painaa vai se että mies kyllä hoitaa asiat kodin ulkopuolella?

        Täytyyhän sitä nyt kielikin opetella ja varsinkin jos vuosia on asuttu ei se lasten tekeminen pelkästään tässä elämässä auta.


      • turhaa selittelet
        ihmettelen tätä. kirjoitti:

        Kyllä on niitäkin ulkomaalaisia naisia vastaan vuosien varrella.Jotka asuneet vuosia suomessa,mutta ei olla viitsitty kieltä opettelemaan kunnolla tai laisinkaan.Laiskuus kai painaa vai se että mies kyllä hoitaa asiat kodin ulkopuolella?

        Täytyyhän sitä nyt kielikin opetella ja varsinkin jos vuosia on asuttu ei se lasten tekeminen pelkästään tässä elämässä auta.

        Ei ole tullut vastaan, ilmeisesti puhut joistain lähi-idästä tulleista hellan ja nyrkin välissä olevista naisista tai sitten sepittelet hädissäsi. Lisätään vielä et ulkomaalaiset naiset syylistyvät vähemmän rikoksiin Suomessa, kuin ulkomaalaiset miehet.


      • ........
        quuppå kirjoitti:

        Sama kokemus Skypen kautta tutustuessa. Mikäli aikansa keskustelee niin kyllä sen toisen oppii tuntemaan, lisäksi kuva ei valehtele. On tuo parempi alku parisuhteelle kun se että ravintolasta tms. yhdenillan perusteella ja ehkä pienessä sievässä tulee joku blokattua mukaan kun siltä tuntuu.

        no 100-varmasti ei pelkän skypen kautta tutustu ainakaan niin paljoa että voisi puolison sen perusteella valita.
        kuten ei kukaan ryntää naimisiin myöskään minkään yhden illan perusteella tai pienessä sievässä blokatun baari-illankaan jälkeen.
        Kyllä sitä pitää olla pitempiaikaista yhdessä oloa ennen naimisiin menoa ja pelkkä skype ei sitä korvaa.


      • onnellinen vaimo
        ........ kirjoitti:

        no 100-varmasti ei pelkän skypen kautta tutustu ainakaan niin paljoa että voisi puolison sen perusteella valita.
        kuten ei kukaan ryntää naimisiin myöskään minkään yhden illan perusteella tai pienessä sievässä blokatun baari-illankaan jälkeen.
        Kyllä sitä pitää olla pitempiaikaista yhdessä oloa ennen naimisiin menoa ja pelkkä skype ei sitä korvaa.

        Ei tietenkään. Meidän suhde ei alkanut netissä vaan ihan naamatusten (ei myöskään lomaromanssi) mutta elämäntilanteista johtuen pari vuotta meni kaukosuhteessa ja Skype oli silloin korvaamaton ja toimi meillä. Suhde siis skypen ansiosta eteni ja syveni, sen avulla pystyttiin jakamaan arkea myös etäältä. Kaikki lomat tietty reissattiin tuona aikana puolin ja toisin.


      • quuppå
        ........ kirjoitti:

        no 100-varmasti ei pelkän skypen kautta tutustu ainakaan niin paljoa että voisi puolison sen perusteella valita.
        kuten ei kukaan ryntää naimisiin myöskään minkään yhden illan perusteella tai pienessä sievässä blokatun baari-illankaan jälkeen.
        Kyllä sitä pitää olla pitempiaikaista yhdessä oloa ennen naimisiin menoa ja pelkkä skype ei sitä korvaa.

        Jos joku ei kykene tunnistamaan ja päättelemään keskustelujen ja kasvotusten ollen (skype)minkälainen ihminen vastapuolella on niin kyllä ihmistuntemus on heikko. On aivan sama onko kaveri pöydän toisella puolella tai kuvaruudussa jos ihmistä osaa lukea.

        Jos joku muu ei löydä puolisoa kuten minä niin sehän on sen oma ongelma.

        Skypetimme kaksi kuukautta kunnes matkustin tapaamaan. Toinen matka kahden kuukauden päästä ja kolmannella kerralla menimme hänen maassaan naimisiin, muutto Suomeen ja laillistus maistraatissa. Aikaa kului kokonaiset 6kk. Nyt on viides vuosi menossa, yksi lapsi. Parisuhteeni on parempi kuin yksikään aiemmista suomalaisten kanssa kokemani.

        Joku muu voi väittää videotutustumista mitä vaan mutta jos itse tiedän mitä teen niin sittenpä tiedän. Ymmärrän etteivät kaikki ihmiset kykene tuohon.


    • weeddoo

      Suomessa tasa arvo on pilannut ilman ja sen että on nainen ja mies jotka tekevät samoin.

      Se että kumpikin on samanlainen tylsistää elämän, vie viehätyksen.

      On varmaan totta että tasa arvoinen ja tasapäinen suomalainen törmää herkemmin ongelmiin ulkomaalaisen puolison kanssa koska usein parisuhde on roolitettu muualla eritavalla.

      Olen ulkomaalaisen naisen kanssa naimisissa ja hän hoitaa pääsääntoisesti kodin ja lapsen, minä elannon. Meillä kaikki sujuu eikä kinastella siitä mitä kunkin kuuluu tehdä.

      Mielestäni parisuhde ja perhe elämä on hanurista jos kumpikin juoksee työn ja rahan perässä, eli kummallakin on oma maailmansa sen sijaan että olisi yhteinen aika ja koti.

    • simppeliä

      Se että joku on itse valinnut puolisonsa huonosti on ihan oma asia, sillä ei ole merkitystä mistä maasta puoliso on, on vain hyviä ja huonoja valintoja.

    • haihattelua!

      Suomalaisnaisten ja ulkolaisten miesten liitot ovat hyvin hauraita ja hajoavat 2-3 kertaa todennäköisemmin kuin suomalaisten keskinäiset liitot. Surkeimmat ennusteet voi luvata suomalaisen naikkosen ja muslimimiehen liitolle.

      • 3+19

        Puolet suomalaista avioliitoista päätyy eroon ja luku on vielä suurempi parisuhteissa/avoliitoissa, niitä ei vaan tilastoida. Ja syyt erota ovat naurettavia.


      • ........
        3+19 kirjoitti:

        Puolet suomalaista avioliitoista päätyy eroon ja luku on vielä suurempi parisuhteissa/avoliitoissa, niitä ei vaan tilastoida. Ja syyt erota ovat naurettavia.

        "Puolet suomalaista avioliitoista päätyy eroon "
        Niinpä, ja tämä tietäen tuntuukin aika hurjalta se tieto että eroprosentit suomalaisen naisen /joidenkin maiden miesten suhteissa ovat lähes 10 kertaisia Suomi - Suomi liittoihin nähden.


      • 11+2
        ........ kirjoitti:

        "Puolet suomalaista avioliitoista päätyy eroon "
        Niinpä, ja tämä tietäen tuntuukin aika hurjalta se tieto että eroprosentit suomalaisen naisen /joidenkin maiden miesten suhteissa ovat lähes 10 kertaisia Suomi - Suomi liittoihin nähden.

        Ei pidä paikkaansa. Mistä otit tuon kymmenkertaisuus lukeman?
        Hs.fi sivuilla luki että päätyvät kolme kertaa useammin eroon ja suomalaiset miehet-ulkomaalaiset naiset johtavat tätä tilastoa. En nyt saa linkkiä lisättyä kun mobiilissa ei myt tahdo linkit tulla lisätyksi.


      • ........
        11+2 kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Mistä otit tuon kymmenkertaisuus lukeman?
        Hs.fi sivuilla luki että päätyvät kolme kertaa useammin eroon ja suomalaiset miehet-ulkomaalaiset naiset johtavat tätä tilastoa. En nyt saa linkkiä lisättyä kun mobiilissa ei myt tahdo linkit tulla lisätyksi.

        Älä sotke asioita!
        Suomalaisten naisten monikulttuuriset liitot päätyvät kyllä keskimäärin 3 kertaa useammin avioeroon kuin Suomi-Suomi liitot mutta tämä johtuu siitä, että suomalaiset naiset solmivat avioliittoja myös englantilaisten, saksalaisten, ranskalaisten jne. kanssa ja NÄMÄ liitot ovat yhtä kestäviä kuin Suomi-Suomi liitotkin ja siksi tuo kokonaiskeskiarvo 3X.
        Kun katsotaan maittain avioliittoja ja avioeroja niin itseasiassa löytyy muutamien maiden kohdalla jopa yli 10 kertaisia eroprosentteja Suomi-Suomi liittoihin verrattuna.


      • vanha juttu
        11+2 kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Mistä otit tuon kymmenkertaisuus lukeman?
        Hs.fi sivuilla luki että päätyvät kolme kertaa useammin eroon ja suomalaiset miehet-ulkomaalaiset naiset johtavat tätä tilastoa. En nyt saa linkkiä lisättyä kun mobiilissa ei myt tahdo linkit tulla lisätyksi.

        Äläpäs valehtele, on totta et yleisesti eräiden naistoimittajien kirjoitusten perusteella äkkiseltään suomimies ja ulkomaalainen nainen liitoissa olisi enemmän avioeroja, koska vuonna 2007 kävi näin, mutta vuodesta 1993-2011 välisellä jaksolla suominaisten ja ulkomaalainen miesten liitot päättyivät useammin eroon, vuosittain paitsi 2007. Tätä taas lukijalle ei kerrota, vaan käytetään vuotta 2007 esimerkkinä.


      • 16+7
        vanha juttu kirjoitti:

        Äläpäs valehtele, on totta et yleisesti eräiden naistoimittajien kirjoitusten perusteella äkkiseltään suomimies ja ulkomaalainen nainen liitoissa olisi enemmän avioeroja, koska vuonna 2007 kävi näin, mutta vuodesta 1993-2011 välisellä jaksolla suominaisten ja ulkomaalainen miesten liitot päättyivät useammin eroon, vuosittain paitsi 2007. Tätä taas lukijalle ei kerrota, vaan käytetään vuotta 2007 esimerkkinä.

        Sittenhän voit lyödä faktat tiskiin. Lähteitä kiitos.


      • ........
        16+7 kirjoitti:

        Sittenhän voit lyödä faktat tiskiin. Lähteitä kiitos.

        Faktat löytyy tilastokeskuksen sivuilta. Ei muuta kuin katsomaan.


      • olet ne jo nähnyt
        16+7 kirjoitti:

        Sittenhän voit lyödä faktat tiskiin. Lähteitä kiitos.

        No laitan toki, vaikkapa myöhemmin tänä iltana, kun on aikaa. Olen toki monasti ennenkin tänne postittanut, mutta laitetaan nyt sit uudelleen.


      • kiitos ja näkemiin
        16+7 kirjoitti:

        Sittenhän voit lyödä faktat tiskiin. Lähteitä kiitos.

        http://www.migrationinstitute.fi/files/pdf/webreport/webreport_002.pdf

        Sivu viisi taulukko : Nainen ulkomailta ja mies Suomesta avioerot yhteensä :

        Vuonna 1991 n. 100 lisääntynyt noin sadalla vuosittain erot jolloin vuonna 2002 eroja tapahtui vuosittain alta 600

        Sivu kuusi taulukko: Nainen Suomesta mies ulkomailta,

        Vuonna 1991 avioeroja 200 seuraavana vuonna jo 400 ja tämän jälkeen joka vuosia reilut 500 avioeroa vuosittain aina vuoteen 2002.

        Eli kymmenessä vuodesa Suomalaiset naiset olivat eronneet ulkomaalaisesta miehestään huomattavasti enemmän, kuin Suomalainen mies ulkomaalaisesta naisesta, vaikkakin miesten erot ovat olleet kasvussa, niin myöskin miehet menevät useammin naimisiin ulkomaalaisen naisen kanssa.

        Olen nähnyt uudempiakin taulokkoja, niissä erot vuosittain miehillä ja naisilla lähes samoissa vuositasolla ulkomaalaisesta.

        Jos katsomme pitkän aikavälin eronneisuuksia, niin Suomalaiset naiset johtaa.

        Toinen seikka:

        http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/d624aa134661a96256af7313149610e3/1408124436/application/pdf/490819/Olemmemuuttaneet.pdf

        Sivu 27 eniten eroja Suomalaismiehillä oli Venäjältä, Virosta, entisen Neuvostoliiton alueilta ja Thaimaasta, mutta näissäkin eronneisuus % vuosittain oli pahimillaan 4 - 8% vuositasolla.

        Sivu 28 Taulukko:

        Suomalaisilla naisilla eronneisuus oli huomattavinta Turkkilaisten, Marokkolaisten kanssa, eronneisuus oli pahimillaan vuositasolla 10 - 20 % vuosittain.

        Kestävimmät monikulttuuriset liitot noissa taulukoissa oli Suomalainen mies ja Filippiiniläinen nainen eronneisuus % alle 2

        Ja Suomalaisella naisella taas entisen Neuvostoliiton alueiden miesten kanssa, joissa eronneisuus % oli n. 4


      • èeeeeerrr
        kiitos ja näkemiin kirjoitti:

        http://www.migrationinstitute.fi/files/pdf/webreport/webreport_002.pdf

        Sivu viisi taulukko : Nainen ulkomailta ja mies Suomesta avioerot yhteensä :

        Vuonna 1991 n. 100 lisääntynyt noin sadalla vuosittain erot jolloin vuonna 2002 eroja tapahtui vuosittain alta 600

        Sivu kuusi taulukko: Nainen Suomesta mies ulkomailta,

        Vuonna 1991 avioeroja 200 seuraavana vuonna jo 400 ja tämän jälkeen joka vuosia reilut 500 avioeroa vuosittain aina vuoteen 2002.

        Eli kymmenessä vuodesa Suomalaiset naiset olivat eronneet ulkomaalaisesta miehestään huomattavasti enemmän, kuin Suomalainen mies ulkomaalaisesta naisesta, vaikkakin miesten erot ovat olleet kasvussa, niin myöskin miehet menevät useammin naimisiin ulkomaalaisen naisen kanssa.

        Olen nähnyt uudempiakin taulokkoja, niissä erot vuosittain miehillä ja naisilla lähes samoissa vuositasolla ulkomaalaisesta.

        Jos katsomme pitkän aikavälin eronneisuuksia, niin Suomalaiset naiset johtaa.

        Toinen seikka:

        http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/d624aa134661a96256af7313149610e3/1408124436/application/pdf/490819/Olemmemuuttaneet.pdf

        Sivu 27 eniten eroja Suomalaismiehillä oli Venäjältä, Virosta, entisen Neuvostoliiton alueilta ja Thaimaasta, mutta näissäkin eronneisuus % vuosittain oli pahimillaan 4 - 8% vuositasolla.

        Sivu 28 Taulukko:

        Suomalaisilla naisilla eronneisuus oli huomattavinta Turkkilaisten, Marokkolaisten kanssa, eronneisuus oli pahimillaan vuositasolla 10 - 20 % vuosittain.

        Kestävimmät monikulttuuriset liitot noissa taulukoissa oli Suomalainen mies ja Filippiiniläinen nainen eronneisuus % alle 2

        Ja Suomalaisella naisella taas entisen Neuvostoliiton alueiden miesten kanssa, joissa eronneisuus % oli n. 4

        Pahuksen vanhaa tietoa, ei tuollaista pitäisi uutisoida lainkaan.


      • hehehe....
        èeeeeerrr kirjoitti:

        Pahuksen vanhaa tietoa, ei tuollaista pitäisi uutisoida lainkaan.

        Pahus sentään, mutta kun sinulla ei ole esittää kuitenkaan minkään sortin tilastoa, niin eikö vain ole parempi ettet aivopierujasi enempää lausuisi. Jos vielä olisit lukenut, niin tajuaisit ettei kyseisissä tilastoissa juuri muutoksia ole tapahtunut vaan ovat jotakuinkin tuossa tasolla vuosittain, mitä olen katsonut.

        Ja kun asioita tarkistellaan pitkällä aikavälillä, niin silloin tosiaan otetaan useampia vuosia mukaan, eikä vain sitä yhtä vuotta jolloin näytti naisten näkökulmasta kivalta, pösilö.


    • Chom chom

      Tämä oli yhden naisen totuus omasta suhteestaan. Haihattelu kyllä karsiutuu ajan myötä suhteessa kuin suhteessa. Onhan itsestään selvää, että kun jotain valitsee, sulkee samalla jotain pois. Ja toisaalta voi saada jotain, jota muuten ei saisi.

      Tapasin mieheni Suomessa. Hän oli tullut sillä ajatuksella, että synnyinmaahan ei ole paluuta. Hän ei siis tullut Suomeen minun takiani, vaikka ehkä jäikin tänne minun takiani. Nyt tuntuu siltä, että ehkä joskus tulevaisuudessa voisi palata synnyinmaahan, mutta ei se enää ole sama maa. Ikävä tietysti joskus on - mutta sehän olisi ilman meidän suhdettammekin.

      Meillä on kulttuurieroja, mutta ei juurikaan niistä johtuvia ongelmia. Jos vertaan vaikkapa sisaruksiini tai ystäviini, ei meidän elämämme niin kovin ihmeellistä ole. Asennetasolla sukupuoliroolit eivät ole olleet ongelma, mutta käytännössä joskus. Mieheni haki tasa-arvoista elämänkumppania, mutta hänellä ei ollut omasta takaa mallia siitä, mitä se käytännössä edellyttää. Ja täytyy sanoa, että työnantajillakin olisi perheen ja työn yhdistämisessä vielä petrattavaa. Lapset ovat miehelleni etusijalla, ehdottomasti.

      En ylipäätään ymmärrä ajatusta, että tasa-arvoa voi olla liikaa. Voiko oikeudenmukaisuutta olla liikaa? Kukin tyylillään. Olen saanut kotoa sellaisen kasvatuksen, että pitää pystyä huolehtimaan itsestään. Kun on älliä, mikä ettei kouluttautuisi ja käyttäisi taitojaan? Tämä oli miehellenikin tärkeää, osin varmaan kodin peruja.

      Meille sopii, että molemmilla on omaa elämää (työ, harrastukset, kavereita) limittäin yhteisen ajan ja kodin kanssa. Kun lapset olivat kotihoidossa, meille oli itsestään selvää, että kun toinen hoitaa ansiotyötä, toinen hoitaa lapsia ja kotia, ja kun olemme yhdessä, molemmat hoitavat lapsia ja kotia. Kotona sujuu, kun "työt" ajattelee pikemminkin etuoikeudeksi ja tekee osuutensa yhteisen hyvän eteen. Joskus toinen kantaa isomman vastuun, joskus toinen. Molempien tavoite on helpottaa elämää, ei laskea kaikkea tasan.

      Suurin haaste on ehkä se, miten omia valintoja perustelee ulkopuolisille. Pääasia, että saadaan asiat keskenämme sovituksi, ja jos se ei miellytä, voimme valita, haluammeko olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka eivät valintojamme hyväksy.

      Kieltä emme koskaan ole kokeneet isoksi ongelmaksi. Olemme opetelleet toistemme kieliä ja selittämään asioita. Kumpikaan ei erityisemmin tykkää riitelystä. Aika hyvä lähtökohta on ollut se, ettei itse tahallaan loukkaa eikä epäile heti, että toinen tahallaan loukkaa.

      • China Dragon

        "En ylipäätään ymmärrä ajatusta, että tasa-arvoa voi olla liikaa"

        Ei voi olla, mielestäni esimerkiksi yleisurheilussa 100m kilpailu tulisi olla avoin sarja sekä miehille sekä naisille. Kilpailtaisiin vain maailman nopeimman ihmisen tittelistä sukupuoleen katsomatta. Naisten ja miesten sarjojen olemassaolo on mielestäni sukupuolirasismia pahimmillaan...


      • Chom chom
        China Dragon kirjoitti:

        "En ylipäätään ymmärrä ajatusta, että tasa-arvoa voi olla liikaa"

        Ei voi olla, mielestäni esimerkiksi yleisurheilussa 100m kilpailu tulisi olla avoin sarja sekä miehille sekä naisille. Kilpailtaisiin vain maailman nopeimman ihmisen tittelistä sukupuoleen katsomatta. Naisten ja miesten sarjojen olemassaolo on mielestäni sukupuolirasismia pahimmillaan...

        Kukin kykyjensä, taitojensa ja taipumustensa mukaan. Pitäisikö Nobeleissa olla miesten ja naisten sarjat?

        Koska nainen on keskimäärin heikompi kuin mies, miehen tehtävä on tuoda elanto (joka ei nykyään välttämättä edellytä ihmeempiä fyysisiä ponnistuksia) ja naisen tehtävä on hoitaa koti ja perheasiat?

        Mulle on ihan sama, miten työt missäkin perheessä jaetaan, pääasia, että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Minulle tasa-arvo on valinnanvapautta, sitä, ettei asioita luokitella sukupuolen mukaan, jollei siihen ole tosiasiallista perustetta (esim. synnytys). Vain siksi, että näin on aina tehty. Joillekin sopii perinteisempi miesten työt-naisten työt -malli. Mutta ei minun naisellisuuttani omissa tai mieheni silmissä syö se, että käyn töissä tai että osaan käyttää pistosahaa siinä missä pesukonetta. Näistä pesukone on muuten monimutkaisempi vekotin. Näinkin voi elää, eikä elämämme ole hanurista tai kinastelua.


      • ääri-tasa-arvoa
        Chom chom kirjoitti:

        Kukin kykyjensä, taitojensa ja taipumustensa mukaan. Pitäisikö Nobeleissa olla miesten ja naisten sarjat?

        Koska nainen on keskimäärin heikompi kuin mies, miehen tehtävä on tuoda elanto (joka ei nykyään välttämättä edellytä ihmeempiä fyysisiä ponnistuksia) ja naisen tehtävä on hoitaa koti ja perheasiat?

        Mulle on ihan sama, miten työt missäkin perheessä jaetaan, pääasia, että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Minulle tasa-arvo on valinnanvapautta, sitä, ettei asioita luokitella sukupuolen mukaan, jollei siihen ole tosiasiallista perustetta (esim. synnytys). Vain siksi, että näin on aina tehty. Joillekin sopii perinteisempi miesten työt-naisten työt -malli. Mutta ei minun naisellisuuttani omissa tai mieheni silmissä syö se, että käyn töissä tai että osaan käyttää pistosahaa siinä missä pesukonetta. Näistä pesukone on muuten monimutkaisempi vekotin. Näinkin voi elää, eikä elämämme ole hanurista tai kinastelua.

        "En ylipäätään ymmärrä ajatusta, että tasa-arvoa voi olla liikaa."

        Kyllä minä vaan ymmärrän.

        Mitä jos autoissa olisi vakiona ratit ja polkimet molemmilla puolilla, jotta voidaan sitten "tasa-arvoisesti" ohjata perille ?

        Tai mitä jos suuryrityksen tehtaan siivooja yht'äkkiä päättääkin, että yrityksen liiketoiminta pitääkin suunnata toiselle alalle ? Onko hänellä oltava tasa-arvoinen oikeus toimitusjohtajan kanssa, tai pakkaamon väellä yhtäläinen päätäntävalta yrityksen hallituksen kanssa ???

        Kyllä se nyt vaan on niin, että tasa-arvo on asia, joka pitää ymmärtää oikein. Tasa-arvo EI ole sitä, että jos toinen kerran osaa hoitaa tietyt asiat paremmin, että toisen pitäisi saada sanoa joka asiaan jotakin.
        Se ei ole myöskään sitä, että joka asiassa pitää aina kuulla toisen mielipide.

        Tasa-arvo parisuhteessa ON kuitenkin sitä, että se joka kustakin asiasta päättää, tekee sen yhteiseksi hyväksi, ei vain omaa etuaan ajaen.

        Minua kuvottaa se ääri-tasa-arvo, johon useat suomalaiset naiset ovat kääntyneet. Malli, jossa esim. nainen hoitaa kodin, ja mies elannon, toimii yleensä paljon paremmin kuin ääri-tasa-arvomalli, jossa molemmat käyvät työssä ja jakavat tasan kotityöt - nimenomaan siten, että nainen katsoo oikeudekseen vaatia miestä tekemään tietyt kotityöt, jotka pitää tehdä vain sen vuoksi, että nainen katsoo, että sellainen ja sellainen puhtaustaso on kodin perusvaatimus - mutta miehellä ei taas sitten ole mitään veto-oikeutta tähän asiaan, vaikka hänelle riittäisi ihan peruspuhtaustaso.

        Sellainen ei ole tasa-arvoa, vaikka tasa-arvon nimessä nuo ääri-tasa-arvon kannattajat sitä tuputtavatkin.

        Kun asioista on keskenään sovittu - kuka tekee mitäkin tai hoitaa mitäkin, ja kuka tekee mitkäkin päätökset - silloin ei tule kinaakaan joka asiasta.

        Tuo koko "tasa-arvo" sinänsä on mielenkiintoinen. Se ei ole todellakaan sama kuin demokratia - edes perheen sisällä - eikä sitä esiinny yhtä väärinkäytettynä paljon muualla kuin länsi- ja erityisesti pohjoismaissa.

        Mistähän tällaisen "ääri-tasa-arvon" malli tulee ? Ei yrityksistä, ei historiasta, ei luonnosta, eikä mistään muualtakaan, kuin äärifeministien kurkuista.

        Tasa-arvo on sitä, että molemmat ovat yhtä arvokkaita yksilöinä, ja että perheen päätökset pitää tehdä tasapuolisesti perheen hyväksi, yhteisesti hyväksyttyjen periaatteiden mukaisesti. Ei siihen liity mitään aspektia tehtävien jakoon nähden.


      • Chom chom
        ääri-tasa-arvoa kirjoitti:

        "En ylipäätään ymmärrä ajatusta, että tasa-arvoa voi olla liikaa."

        Kyllä minä vaan ymmärrän.

        Mitä jos autoissa olisi vakiona ratit ja polkimet molemmilla puolilla, jotta voidaan sitten "tasa-arvoisesti" ohjata perille ?

        Tai mitä jos suuryrityksen tehtaan siivooja yht'äkkiä päättääkin, että yrityksen liiketoiminta pitääkin suunnata toiselle alalle ? Onko hänellä oltava tasa-arvoinen oikeus toimitusjohtajan kanssa, tai pakkaamon väellä yhtäläinen päätäntävalta yrityksen hallituksen kanssa ???

        Kyllä se nyt vaan on niin, että tasa-arvo on asia, joka pitää ymmärtää oikein. Tasa-arvo EI ole sitä, että jos toinen kerran osaa hoitaa tietyt asiat paremmin, että toisen pitäisi saada sanoa joka asiaan jotakin.
        Se ei ole myöskään sitä, että joka asiassa pitää aina kuulla toisen mielipide.

        Tasa-arvo parisuhteessa ON kuitenkin sitä, että se joka kustakin asiasta päättää, tekee sen yhteiseksi hyväksi, ei vain omaa etuaan ajaen.

        Minua kuvottaa se ääri-tasa-arvo, johon useat suomalaiset naiset ovat kääntyneet. Malli, jossa esim. nainen hoitaa kodin, ja mies elannon, toimii yleensä paljon paremmin kuin ääri-tasa-arvomalli, jossa molemmat käyvät työssä ja jakavat tasan kotityöt - nimenomaan siten, että nainen katsoo oikeudekseen vaatia miestä tekemään tietyt kotityöt, jotka pitää tehdä vain sen vuoksi, että nainen katsoo, että sellainen ja sellainen puhtaustaso on kodin perusvaatimus - mutta miehellä ei taas sitten ole mitään veto-oikeutta tähän asiaan, vaikka hänelle riittäisi ihan peruspuhtaustaso.

        Sellainen ei ole tasa-arvoa, vaikka tasa-arvon nimessä nuo ääri-tasa-arvon kannattajat sitä tuputtavatkin.

        Kun asioista on keskenään sovittu - kuka tekee mitäkin tai hoitaa mitäkin, ja kuka tekee mitkäkin päätökset - silloin ei tule kinaakaan joka asiasta.

        Tuo koko "tasa-arvo" sinänsä on mielenkiintoinen. Se ei ole todellakaan sama kuin demokratia - edes perheen sisällä - eikä sitä esiinny yhtä väärinkäytettynä paljon muualla kuin länsi- ja erityisesti pohjoismaissa.

        Mistähän tällaisen "ääri-tasa-arvon" malli tulee ? Ei yrityksistä, ei historiasta, ei luonnosta, eikä mistään muualtakaan, kuin äärifeministien kurkuista.

        Tasa-arvo on sitä, että molemmat ovat yhtä arvokkaita yksilöinä, ja että perheen päätökset pitää tehdä tasapuolisesti perheen hyväksi, yhteisesti hyväksyttyjen periaatteiden mukaisesti. Ei siihen liity mitään aspektia tehtävien jakoon nähden.

        Pitkälti samaa mieltä. Tosin yritysesimerkissä koulutus ja asema antavat päätäntävallan (kykyjen mukaan siis), ja autossa ei tartte olla kahta rattia, kun kuskia voi vaihtaa. Tuossa edellä kirjoitinkin, että näen (sukupuolten) tasa-arvon niin, ettei tehtäviä automaattisesti jaeta sukupuolen mukaan. Jako sukupuolenkin mukaan on muuten osin kulttuurisidonnaista. Tasa-arvo on minulle valinnanvapautta, ei vaatimuksia tai sanelua tai palvelusten laskemista. Malli toimii, koska molemmilla on samat periaatteet, samat tavoitteet.

        Ajan myötä meillä arki on muotoutunut sujuvaksi: monista asioista ei tarvitse erityisesti sopia tai päättää, vaan se tekee, joka ehtii ja jaksaa. Helpottaa kovasti, kun molemmat osaavat monipuolisesti erilaisia hommia - ja tykkäävät tehdä asioita yhdessäkin. Sellaista arjen yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä arvostan.


      • yks vaan

        Kauniisti ajateltu ja sanottu tuo töiden mieltäminen etuoikeudeksi tehdä jotain yhteiseksi hyväksi!


    • -valkonoita

      Jatkan sitten vissiin haihatteluitani, kun en mitaan karua tai kylmaa totuutta linkista tai elamastani viela loytanyt :)

    • dsfasdfasd

      Monikulttuuriset suhteet voivat onnistua vain jos mies on valkoihoinen ja nainn tumma. Valkoihoisten naisten suhteet ovat tuomittuja epäonnistumaan lähes aina.

    • karua?

      En minäkään löytänyt mitään karua ja negatiivistä tuosta linkistä. Päinvastoin. On hyvä että nykyään on vaihtoehtoja jokaisella, niin naisilla kuin miehilläkin.

    • positiivinen1

      Mikä tuossa oli negatiivista??? Minusta oli aivan päinvastoin kirjoitettu.

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe