11v tyttö ja murrosikä

Murrosikä ja huono näkö

Eli oon 11 v tyttö. Mulla on jo häpykarvoja(aika paljo) ja rinnat on alkanu kasvaan. Jos koulussa on uintia,nii en kehtaa käydä suihkussa kavereitten kaa koska oon ainoa meidän luokalta jolla on murrosikä alkanu. Ja lisäksi mulla on ollu valkovuotoa noin vuoden ajan ja lähiaikoina sitä on tullu paljo ja mä oon tuntenu kun se valuu pikkareihin.Kokoajan mää pelkään että kuukautiset alkaa ja jos kuukautiset alkas yhtäkkiä alkas nii mää en kehtais sanoa äitille siitä joten mää en tietäis että mistä mä saisin kuukautissuojia. Ja en tiedä että minkä kokoset rintaliivit mää tarvisin koska mää en tiiä että miten ja millä niitten koko mitataan. Lisäksi vielä mää en oo nähny kahteen vuoteen koulussa kunnolla taululle ja en haluais silmälaseja enkä ees kehtaa sanoa äitille että tarvin silmälasit. Vastatkaa äkkiä koska koulut alkaa ihan kohta.:(

23

3048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nips ja naps

      Koulu-uinnista:
      Se on vaan oikeastaan pakko kehdata, koska et voi lintsatakaan kaikkia koulu-uinteja. Luulempa kyllä, että jos kaverit kiinnittävät asiaan huomiota, niin lähinnä ovat kateellisia. Naiseksi muututte kuitenkin vähitellen kaikki, joten ei se mitenkään kummallista ole, että alatte kukin kehittyä omaan tahtiinne. Jonkun on aina oltava ensimmäinen. Ehkä jo uintien tullessa ajankohtaiseksi, joku muukin luokan tytöistä on saanut murrosiän merkkejä.

      Kuukautisista:
      Kuulostaa ihan siltä, että kyllä sinulla voi kuukautiset olla alkamassa vaikka ihan piankin. Mutta mitään syytä ei ole panikoida, ne voivat alkaa useammankin vuoden päästä vasta. Jotta ei tarvitse hirveästi pelätä, niin kaivelepa kotona kaappeja ja pihistä äidiltä muutama side. Voit kantaa niitä mukana koululaukussa (tai muussa laukussa), jotta olet ainakin varautunut, mikäli kuukautiset alkavat. Äidille kannattaa sitten aikanaan kertoa asiasta, jotta hän osaa ostaa sinullekin kuukautissuojia. Jos et halua kasvotusten puhua, niin vaikkapa laita puhelimella viesti tai ihan perinteinen lappu jonnekin, mistä äiti sen löytää.

      Rintaliiveistä:
      Netistä löytyy hyvin ohjeita. Tässä on KappAhlin sivuilta yksi: http://www.kappahl.fi/category/estore/articles/naiset/opas/rintaliiviopas/kokoopas/
      Nuo kokotaulukot ovat vähän erilaisia aina riippuen siitä, kuka ne on laatinut. Voit saada toisella taulukolla ihan erilaisen ehdotuksen oikeasta koosta kuin toisella taulukolla. Noita taulukoita pitääkin käyttää vaan vähän vinkkinä, kun lähtee rintaliivejä kaupasta katselemaan. Rintaliivit on aina sovitettava.

      Silmälaseista:
      Olisi ensisijaisen tärkeää, että kerrot näköongelmasta äidillesi tai vaikka terkkarille koulussa. Jos et saa apua, näkösi todennäköisesti heikkenee vaan entisestään. Jos joudut jatkuvasti tekemään enemmän silmillä töitä nähdäksesi, saatat myös kärsiä päänsäryistä, silmäsärystä ja yleisesti väsymyksestä. Ei niitä silmälaseja varmaan kovin moni erityisesti halua, mutta monet niitä käyttävät ihan vaan oman terveyden vuoksi. Jossain vaiheessahan voit mahdollisesti käyttää piilolinssejäkin, niin pääset laseista aina hetkellisesti eroon. Eikä sinun ole välttämättä pakko käyttää laseja koko ajan muutenkaan. Hoidahan asia kuntoon pikimmiten.

      • djdjdjsos

        Paskan marjat! Mulla tuli reilut kolme vuotta calkovuotoo ennen kuukautisia.


      • djdjdjsos
        djdjdjsos kirjoitti:

        Paskan marjat! Mulla tuli reilut kolme vuotta calkovuotoo ennen kuukautisia.

        valkovuotoo tietenkin tarkoitin


      • fesdg
        djdjdjsos kirjoitti:

        Paskan marjat! Mulla tuli reilut kolme vuotta calkovuotoo ennen kuukautisia.

        Niin? Mitäpä siitä?


      • mieti....
        fesdg kirjoitti:

        Niin? Mitäpä siitä?

        Että ei pysty valkovuodosta mitenkään arvioimaan, koska alkaa menkat.

        Pälli


      • fxedgrcyh
        mieti.... kirjoitti:

        Että ei pysty valkovuodosta mitenkään arvioimaan, koska alkaa menkat.

        Pälli

        Missä on väitetty niin?


      • Floridan haltia

        Tää tulee nyt kyl ihan myöhäs mut tulee silti. Oon itekki 11v (koht kyl 12) ja mä en ole ikinä nähnyt ketään saman ikästä jonka murrosikä on yht pitkällä ku mun. Oon tosi pitkä ja sanotaan et henkisesti vanhempi kuin oon. Mun luokan kaikilla tytöillä paitsi kahella on murrosikä jo vaiheessa. Suihkussa mustakin vähä tuntuu nololta mut enää ei niinkään. Mut hei mun valkovuodot alko 6 vuotiaana eikä mul oo vieläkään kuukautisia joten älä siitä huoli:) Mut jos luulet et sun kuukautiset alkaa nii pidä koululaukussasi sidettä niin mäki teen. Kun mul on mies ope (ja vieläpä kovin utelias tyttöjen yksityisasioista) nii en ainakaa kerro sille jos kuukautiset alkaa. Mut kerro vaan sun äitilles jos tännekki uskallat laittaa:) Jaksamista, on hienoa että sinustakin on tulossa nainen;)))♥


      • käytä aivojas
        fxedgrcyh kirjoitti:

        Missä on väitetty niin?

        Ihan kun päätäsi käytät, tulet siihen tulokseen, että jokainen on omanlaisensa yksilö eikä kenelläkään toimi fysiikka(kaan) samalla tavalla.


      • xgchnm
        käytä aivojas kirjoitti:

        Ihan kun päätäsi käytät, tulet siihen tulokseen, että jokainen on omanlaisensa yksilö eikä kenelläkään toimi fysiikka(kaan) samalla tavalla.

        Niin? Edelleenkään kukaan ei ole sellaista väittänytkään.


      • tom jones
        xgchnm kirjoitti:

        Niin? Edelleenkään kukaan ei ole sellaista väittänytkään.

        Mikäs piipero se täällä piipittää?


      • Juuhuuuh

        "Et voi lintsata koulu-uintia"

        Niin varmaan, lopetin koulu-uinnit kolmannella.


    • neuvoja 2

      Älä turhaa yritä peitellä sitä tosi asiaa et kasvat naiseks! Se on hienoo ja mahtavaa ja ne siu luokka kaverit oli siel suihkus vaa kateellisii sulle! Ite oon 13 ja omistan pienet ja rumat rinnat ja rinnoissa onerittäin rumat nännit joten häpeen niitä yli kaiken ja kadehdin miu kaverii jol on kauniit ja isot rinnat! Ja sit niist rintsikoista pyydä äitiis siu äiti oottaa varmasti et pyydät kohta niitä! Mie uskalsin viime pyytää koska nännit paisto läpi paitojen ja näytti paljo paremmalta ku oli rintsikat (: ainii ja lähe oikeesti äitis kaa rintsikka ostoksille se ois hänestäkii varmaa mukavaa et uskallat pyytää apuu sitä varte äitit on

      • neuvoja 3

        Oon toi neuvoja 2 ja unohin lisätä et ET OO NÖHNY KUNNOL 2 VUOTEEN!! sitä nopeemmi hetu huomen kerrot äitilles et tartteet lasit et pitää varata aika optikkoo! Koska ei oo kivaa olla näkemättä mitä taulul lukee ja mennä iha taulu etee et saa selvää! Ja sitku äitis antaa ja ku oot vanhempi nii saat piilarit jos haluut (: ainii ja siit valko vuodosta mul on ollu valko vuotoo 3 vuotta ilma menkkoi.. Et revi siitä :D ei oo ennätys rikottu viel :D mut hei käy siel optikol ite älyisin vasta äske et oon yhtä kaunis ilma lasei ku nitte kaa :) ja kaikki mun kaverit sanoo et nää sopii mulle (: ja nytteky alotan yläasteen ja piän lasei nii kaikki tottuu siihe et sul on lasit (: toivotan onnee (:


    • aikuinen ihminen

      Puhu vanhempiesi kanssa - piste -

    • murkku melkein

      Mulla sama juttu, paitsi että meidän koulusta noin puolet on jo murkkuja. Mutt hymyä huuleen:D en määkää kyllä mielelläni äitille kertois sellasii:/ Tää viesti tuli varmaan aika myöhässä mutta ihan sama

    • HELP ME!

      Moi! Mä oon 11 vuotias tyttö ja meil on liikas kahtena viikkona uintia. Mul on alkanu kasvaa hirveesti häpykarvoja ja mua pelottaa et kaikki tuijottaa mua sit ku me käydään suihkussa. Onko se muutes outoo et mä käytän jo rintsikoita? En oo viel uskaltanu kertoo mun äitille et mul on alkanu jo häpykarvotus. Mun kellään muulla kaverilla ei oo alkanu viel murrosikä. Mulla tulee tosi usein hirveitä kiukku kohtauksia ja mun vanhemmilta tuntuu menevän hermot. Sit mua ärsyttää se et mun isi ei taida edes tajuta sitä et mul on alkanu murrosikä. Mut mun äiti pakottaa mun mennä niitten kanssa saunaanja kiva ku mul on pari siskoo nii ne tuijottaa koko ajan. Joten mä sanoin että en suostu mennä nii kauan saunaan kunnes saan mennä yksin. Mul on ollu jo valkovuotoo n. 4 kk joten mua pelottaa hirveesti millon mul alkaa menkat!? Ja en tiiä millon mun pitäs laittaa se side!!!!!!!!???????? Jos joku vois kertoo mulle nii oisin tosi kiitollinen ♡♥♡♥:-)

      • Floridan haltia

        Hei HELP ME! Mä oon myös 11 ja mun rinnat on 75C. Nii et on mulki ollu sama ongelma. Onneksi mun äiti ymmärtää mua:)


    • help me

      Ainii unohin lisätä et mulla on jo aika isot rinnat 11vuotiaaks!:-(:O

      • 1627jejejee

        Muutamaa sidettä kannattaa aina kantaa laukussa (vaikka josain meikkipussissa) mukana, ihan vain ettei satu yllätyksiä..


    • ddidididididi

      Mene optikolle kipin kapin jos silmälasit tarviit

    • Anonyymi

      Ei huolta mulla on alkanut valkovuoto ja oon 11 ja kaikki muutkin teini-ikaan liittyen paitsi menkat

    • Anonyymi

      Paskanmarjat! Ruikkua se ''valkovuoto '' vaan on.

    • Anonyymi

      Ole tyytyväinen että on murrosikä alkanut. Saatana oon 13 eikä mulla oo vielä. Ja silmälasit on mun mielestä söpöt. Suosittelen pyöreitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe