Sivistyssanojen viljely taiteilijoilla

Mäsevaintaas

Joskus tuntuu hieman huvittavalta kun taiteilijat käyttävät mahdollisimman vaikeasti ymmärrettäviä sivistyssanoja esitellessään taidettaan. Mikä niiden pointti oikeasti on?

Toisaalta jotkut muutkin käyttävät sellaisia ihan typeryyttään. Esimerkiksi oivaltavat että sana "aspekti" ehkä tuntuu hienolta kun käytän sitä vähän jokaisessa kommentissani. Se on mielestäni ehkä vähän junttimaista fiilistelyy. ;)

25

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hihihi

      just noin!

    • Oiskoon niin....

      ...notta ihminen kuulostaa palajon viisahammalta kuin onkaan. Toinen "aspekti" on notta tyhmyyttähän ja ymmärtämättömyyttähän vielä toisteloo samoja kun ne tuntuuvat niin makkeilta omissa korvissa.

    • ;) :D

      XD XD

    • Snobe

      Itsepäs käytät sivistyssanoja, sillä "pointti" ei ole sen parempaa suomea kuin "aspektikaan".
      Mieti vähän ennenkuin mollaat muita.

      • Snobe

        Unohdin sanoa, että myös sanat "kommentti" ja "fiilistely" tulevat muista kielistä, taitaa olla latinasta asti. Ja se siitä sivistyssanojen välttämisestä.


      • Mäsevaintaas
        Snobe kirjoitti:

        Unohdin sanoa, että myös sanat "kommentti" ja "fiilistely" tulevat muista kielistä, taitaa olla latinasta asti. Ja se siitä sivistyssanojen välttämisestä.

        Käyhän Snobe joidenkin nykytaiteilijoiden sivustoilla lueskelemassa niitä sivistyneitä- ja koottuja selityksiä omista teoksista. Kyse ei suinkaan ole pelkästään tosta yhdestä sivistyssanasta vaan niitä on siellä kosolti.

        Jotkut tosin niitä toistelevat tyhmyyttään halutaksen antaa itsestään viisaamman kuvan kuin ovatkaan. Asia kyllä selviää siintä muusta tekstistä.


    • A kantapää

      Tosiasiassa teokset on tehty umpikännissä ja viime tingassa, ja tuodaan vielä märkinä (öljytyöt) galleriaan. Sitten katsotaan mitä on tullut tehtyä ja mikä näyttelyn nimi on aikoinaan ilmoitettu galleristille. Seuraavaksi yritetään luoda jokin mukamas konsepti näyttelylle. Tässä työssä taiteilijan parhaat työkalut ovat sivistyssanakirja ja puppugeneraattori. Tulos on sitten sen mukaista huttua, että pahimmillaan galleristi joutuu kirjoittamaan koko tekstin uusiksi, "suomentamaan" sen.

      Muutama kerta on tullut näyttelykierroksella suomen kielen kanssa ammatikseen työskentelevien ystävieni kanssa hymyiltyä sisään päin, kun on lukenut noita näyttelytiedotteita. Eräissä lehdissä nämä "parhaat" päätyvät toimituksen seinille kaikkien ihmeteltäviksi. Erästä laulua mukaillen: "kuinka paljon huttua mahtuu pieneen virkkeeseen, pieneen virkkeeseen".

      • Mäsevaintaas

        Sulla vaan taitaa olla ihan henkilökohtaisia kaunoja nykytaiteilijoita kohtaan. Sen käsityksen saa tosta sun postauksestasi.
        En puuttunut missään mielessä teosten sisältöön, mutta se kieli mitä nykytaiteilijat käyttävät esitellessään teoksiaan on minusta joutavaa kun siinä voisi käyttää ihan suomen kieltäkin.
        Ainakin minä tykkään valtaosasta nykytaiteilijoiden töistä. Ne ovat yleensä mielenkiintoisia eikä "valmiiksi pureskeltuja"- niinkuin yleensä reaalistisesti esittävät teokset.


      • A kantapää
        Mäsevaintaas kirjoitti:

        Sulla vaan taitaa olla ihan henkilökohtaisia kaunoja nykytaiteilijoita kohtaan. Sen käsityksen saa tosta sun postauksestasi.
        En puuttunut missään mielessä teosten sisältöön, mutta se kieli mitä nykytaiteilijat käyttävät esitellessään teoksiaan on minusta joutavaa kun siinä voisi käyttää ihan suomen kieltäkin.
        Ainakin minä tykkään valtaosasta nykytaiteilijoiden töistä. Ne ovat yleensä mielenkiintoisia eikä "valmiiksi pureskeltuja"- niinkuin yleensä reaalistisesti esittävät teokset.

        On sinun lukutaitosi aika alhaisella tasolla tai muuten vaan haluat ymmärtää väärin. Ei minulla ole mitään taiteilijoita vastaan sinänsä, kommentoin vain sitä prosessia, jossa nuo hassunhauskat näyttelytiedotteet syntyvät. Toki hieman provosoivasti. Ehkäpä kalikka kalahti, kun noin voimallisesti vastasit?


      • A kantapää
        A kantapää kirjoitti:

        On sinun lukutaitosi aika alhaisella tasolla tai muuten vaan haluat ymmärtää väärin. Ei minulla ole mitään taiteilijoita vastaan sinänsä, kommentoin vain sitä prosessia, jossa nuo hassunhauskat näyttelytiedotteet syntyvät. Toki hieman provosoivasti. Ehkäpä kalikka kalahti, kun noin voimallisesti vastasit?

        Mutta kirjoitat kyllä asiaa, kun toteat, että voisivat käyttää ihan suomen kieltäkin. Samaa mieltä tästä täysin.


    • Snobe

      Mäsevaintaas'ille.
      Et ymmärtänyt pointtiani sivistyssanojen käytöstä.
      1. Suomen kieleen tulee koko ajan lisää ja lisää vierasperäisiä sanoja, tämä kehitys nopeutuu vuosi vuodelta. Sitä ei voi estää kansainvälistymisen vuoksi, ja suomen kielen "vartijat", kielitoimistot ym. hyväksyvät tämän ottamalla enenevässä määrin näitä vierasperäisiä sanoja "hyväksyttyjen" sanojen joukkoon.
      2. Taiteen kieli on erikoistunutta ammattikieltä, jollaista käytetään mm. filosofiassa, tekniikassa, kielitieteessä, uskonnoissa taikka taloustieteessä. Ymmärrätkö Sinä kaikki näiden "kielten" erikoissanat? Taiteilijoiden ja muiden taidemaailman toimijoiden koulutukseen kuuluu ammattikielen opettelu, ja tätä kieltä he käyttävät taideteoksia kuvatessaan ja analysoidessaan. Se on luonnollista ja hyväksyttävää.
      Jos Sinä et hallitse tätä kieltä, älä sillä perusteella moiti taiteilijoita. Eikä kuvataiteessa tarvitse välttämättä lukea mitään "selostuksia" vaan katsoa pelkästään itse taideteosta ja tehdä siitä ihan omat päätelmät ihan vaikka savon kielellä Suosittelen, että alat sivistää itseäsi taidemaailman saralla ja hankit itsellesi sen verran tietoa taiteesta, että alat ymmärtää siitä jotakin myös sanallisella tasolla.

    • A kantapää

      Snobe:
      Tieteen kieli se vasta on erikoistunutta ammattikieltä, mutta niinkös vain nämä asiansa ja tieteenalansa erinomaisen hyvin osaavat professorit/tutkijat pystyvät kertomaan asian selkeällä suomen kielellä. Hyvin usein törmää siihen, että huonoa osaamista yritetään tasoittaa käyttämällä vaikeaa kieltä. Toki esim. lääketieteessä on terminologiaa, jota ei vain voi kääntää järkevästi suomen kielelle.

      Taiteen kieli perustuu taidehistorian ja estetiikan sanastoon enkä tässä kirjallisuudessa ole törmännyt sellaisiin termeihin, joita ei voisi ilmaista suomen kielen termein.

      Jos sinä et hallitse taiteen alaasi, älä yritä piilottaa sitä hölmöltä näyttävien näyttelytiedotteiden taakse.

      Kuten Gertrud Stein aikoinaan tokaisi: Rose is a rose is a rose.

      • porte-épée

        Kommentti A kantapäälle
        Voisitko selkeällä suomen kielellä selittää näin maallikolle, mitä käyttämäsi taiteen alan sana 'estetiikka' tarkoittaa? Samalla voisit kääntää suomen kielelle myös sanan 'terminologia'. Niin tekstisi (vai pitääkö sanoa kirjoituksesi) ymmärrettäisin paremmin.


      • A kantapää
        porte-épée kirjoitti:

        Kommentti A kantapäälle
        Voisitko selkeällä suomen kielellä selittää näin maallikolle, mitä käyttämäsi taiteen alan sana 'estetiikka' tarkoittaa? Samalla voisit kääntää suomen kielelle myös sanan 'terminologia'. Niin tekstisi (vai pitääkö sanoa kirjoituksesi) ymmärrettäisin paremmin.

        Estetiikka= oppi kauneudesta. Estetiikka kuitenkin täysin suomen kieleen jo 1800-luvun lopulla vakiintunut sana.

        Terminologia= jonkin alan erityissanasto

        Taidat olla näitä kouluttamattomia ja itseoppineita taiteilijoita. Lukeminen kannattaa aina!


      • No, satuillahan...

        ...sä aina osaat kun on kysymyksessä sun "oheistuotteesi" ja väittämäsi "maailman valloitus" ja suomeen päin et ole luvannun edes kusta. ;) Kunhan sen sun maailmanvalloituksesi edes näkisi tämän vuosisadan kuluessa. Taitaakin olla sama juttu kun sen kirjasi kaa. :D XD.
        Kerro jos oon väärässä?


      • Ai tulit...
        No, satuillahan... kirjoitti:

        ...sä aina osaat kun on kysymyksessä sun "oheistuotteesi" ja väittämäsi "maailman valloitus" ja suomeen päin et ole luvannun edes kusta. ;) Kunhan sen sun maailmanvalloituksesi edes näkisi tämän vuosisadan kuluessa. Taitaakin olla sama juttu kun sen kirjasi kaa. :D XD.
        Kerro jos oon väärässä?

        ...taas vainoamaan kateutesi kohdetta raukkamaisesti nimimerkkisii suojasta!


      • ...ja sieltähän....
        Ai tulit... kirjoitti:

        ...taas vainoamaan kateutesi kohdetta raukkamaisesti nimimerkkisii suojasta!

        ...sut taas niin nerokkaasti kaivettiin esille ja tulit esittäytymään! arvaapa nyt piruuttasi osaavatko palstan lukijat yhdistää juuri sut ton viimeisen postauksesi kirjoittajaksi. ;)
        turhamaisuudellasi ja tyhmänylpeydelläsi ei ole rajoja! syytä itseesi jos sut tunnistetaan tosta!


      • Kai ne...
        ...ja sieltähän.... kirjoitti:

        ...sut taas niin nerokkaasti kaivettiin esille ja tulit esittäytymään! arvaapa nyt piruuttasi osaavatko palstan lukijat yhdistää juuri sut ton viimeisen postauksesi kirjoittajaksi. ;)
        turhamaisuudellasi ja tyhmänylpeydelläsi ei ole rajoja! syytä itseesi jos sut tunnistetaan tosta!

        ...lukijat myös ymmärtävät että sinä olet perusteellisen sairas, ei kukaan vainoa toista taiteilijaa kateuttaan ja katkeruuttaan yli seitsemää vuotta!

        Ja ongelmahan ei suinkaan ole vainosi kohteen tunnistettavuus, koska kyllähän sinä siitä pidät huolen, ongelmasihan on ettei sinua tunnistettaisi! Sinua joka raukkamaisesti vvainoat kateutesi kohdetta vuosikausia!


      • noooh...
        Kai ne... kirjoitti:

        ...lukijat myös ymmärtävät että sinä olet perusteellisen sairas, ei kukaan vainoa toista taiteilijaa kateuttaan ja katkeruuttaan yli seitsemää vuotta!

        Ja ongelmahan ei suinkaan ole vainosi kohteen tunnistettavuus, koska kyllähän sinä siitä pidät huolen, ongelmasihan on ettei sinua tunnistettaisi! Sinua joka raukkamaisesti vvainoat kateutesi kohdetta vuosikausia!

        ....tässä vaan luultavasti taas kokeiltiin kuinka pikkumainen, turhamainen- ja mitättömän itsetunnon omaava eräs 'nimeltä tiedetty' onkaan ja kun vedotaan hänelle kummallisen tärkeisiin juttuihin niin että eiköhän tämä urpo taas tule "puolustautumaan".
        ilmeisesti et itse ymmärrä kuinka teet itsesi naurettavaksi täällä.
        sut on niin helppo saada 'sätkyttämään' vetelemällä noista 'naruista' mitkä sä olet itse punonut täällä! siinä mielessä niin automaattinen 'marinenninukke' joka itse opettaa mistä narusta kulloinkin nykäistä. :) ;)
        näiden faktojen perusteella sun jos kenen ei kannata puhuakaan muiden 'sairauksista'! nooh, mutta en sitä suinkaan kiellä kun sellainen näyttää kuuluvan niin vahvasti niihin sun maneereihisi. kuinka ihmeessa kettu karvoistaan pääsisi?? :D XD


      • Pikkumaisesta...
        noooh... kirjoitti:

        ....tässä vaan luultavasti taas kokeiltiin kuinka pikkumainen, turhamainen- ja mitättömän itsetunnon omaava eräs 'nimeltä tiedetty' onkaan ja kun vedotaan hänelle kummallisen tärkeisiin juttuihin niin että eiköhän tämä urpo taas tule "puolustautumaan".
        ilmeisesti et itse ymmärrä kuinka teet itsesi naurettavaksi täällä.
        sut on niin helppo saada 'sätkyttämään' vetelemällä noista 'naruista' mitkä sä olet itse punonut täällä! siinä mielessä niin automaattinen 'marinenninukke' joka itse opettaa mistä narusta kulloinkin nykäistä. :) ;)
        näiden faktojen perusteella sun jos kenen ei kannata puhuakaan muiden 'sairauksista'! nooh, mutta en sitä suinkaan kiellä kun sellainen näyttää kuuluvan niin vahvasti niihin sun maneereihisi. kuinka ihmeessa kettu karvoistaan pääsisi?? :D XD

        ...ja mitättömästä itsetunnosta puhuu nimimerkin takaa toista taiteilijaa vuosikausia vainoava raukkis. Johan on ressukalla jutut, taas syyttelee kateutensa kohdetta siitä mitä itse on, eikä suinkaan ole ensimmäinen kerta!

        Henkisesti sairaalla ihmisellä ei ole näköjään parantumista tapahtunut vuosikausiin, tila vain pahenee! Käsittämätöntä että laitos missä majailet, antaa sinun toimia rauhassa!


      • Taisi osua!
        Pikkumaisesta... kirjoitti:

        ...ja mitättömästä itsetunnosta puhuu nimimerkin takaa toista taiteilijaa vuosikausia vainoava raukkis. Johan on ressukalla jutut, taas syyttelee kateutensa kohdetta siitä mitä itse on, eikä suinkaan ole ensimmäinen kerta!

        Henkisesti sairaalla ihmisellä ei ole näköjään parantumista tapahtunut vuosikausiin, tila vain pahenee! Käsittämätöntä että laitos missä majailet, antaa sinun toimia rauhassa!

        Ja upotakin! hihi


      • Niin taisi...
        Taisi osua! kirjoitti:

        Ja upotakin! hihi

        ...meni henkisesti sairas raukkamainen vainoaja aivan hiljaiseksi!


      • No, se taitaa....
        Niin taisi... kirjoitti:

        ...meni henkisesti sairas raukkamainen vainoaja aivan hiljaiseksi!

        ....vain naatiskella tosta sun huomiostasi kun taas sai sut "sätkimään"....ja nähtävästi ihan haluamallaan tavalla.....oli sitten kuinkas vaan "henkisesti sairas". ;) Sä olet NIIIIN "mariottinukke"! No, se ei kuitenkaan nimennyt sua mutta annas olla, sähän tulet itse esittäytymään ja noin allekirjoitat että Hei, sähän tarkoitat mua! Eikä varmaan kelleen jään epäselväksi kuka toi "Mua" on! Syytä saatanasoikoon itseesi jos toi noin kuumottaa!!!!!
        Kantsisko ihan miettii mitä sä voitat sillä että ylipäätään seuraat tätäkin palstaa hei! Et sä saa kuin pahan mielen ja vitutuksen siihen päälle kun aina ja jatkuvasti tulee pataan mitä sä vain yritätkään! Hei haloo mies!!!!!


      • Vainoat...
        No, se taitaa.... kirjoitti:

        ....vain naatiskella tosta sun huomiostasi kun taas sai sut "sätkimään"....ja nähtävästi ihan haluamallaan tavalla.....oli sitten kuinkas vaan "henkisesti sairas". ;) Sä olet NIIIIN "mariottinukke"! No, se ei kuitenkaan nimennyt sua mutta annas olla, sähän tulet itse esittäytymään ja noin allekirjoitat että Hei, sähän tarkoitat mua! Eikä varmaan kelleen jään epäselväksi kuka toi "Mua" on! Syytä saatanasoikoon itseesi jos toi noin kuumottaa!!!!!
        Kantsisko ihan miettii mitä sä voitat sillä että ylipäätään seuraat tätäkin palstaa hei! Et sä saa kuin pahan mielen ja vitutuksen siihen päälle kun aina ja jatkuvasti tulee pataan mitä sä vain yritätkään! Hei haloo mies!!!!!

        ...siis tahallasi yhtä palstan kaikkien tietämää taiteilijaa ja mustamaalaat häntä. Hyvä että asia tulee julkiseen tietoon kaikille, jotka palstaa seuraavat, vaikka onhan tuo nyt huomattu varmaan aikaisemminkin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe