Protuko outo, kummallinen, ja tylsä hippileiri? Vähän faktoja(:

chilll2

Muistan itse kun ekan kerran meille koulussa kerrottiin protusta ja näytettiin protun sivulta esittelyvideo.
Näin oudon näköisiä nuoria kukkaseppeleet päässä selittämästä leirielämän tapahtumia protulta, ja vaikka videolla nuoret kertoi että leirillä on ollut hauskaa ja avartavaa, jäi itselleni vain fiilis, että tämä koko protujuttu on todella kummallinen, se vaikuttaa tylsältä ja joltain ihan hihhulijutulta mikä ei nyt oikeen kiinnosta.
Kunnes isosiskoni sai itse protun käytyään minut ylipuhuttua leirille.

Nyt, vuosi sitten protun käytyäni en edes tiedä mitä sanoa. Se koko kuva minkä protun sivulta saa koko leiristä, ja minkä saa jos vaikkapa opettaja kertoo protusta on niin väärä. "uskonnollisesti sitoutuminen aikuistumisleiri, missä tutustutaan yhteiskuntaa askarruttaviin aiheisiin" Tuolla lauseella minä kuulin protua kuvattavan, ja todellisuudessa leiri on jotain IHAN MUUTA kuin tuon tylsän lauseen veroinen.

Mitä siellä sitten tehdään, millaista siellä sitten on?

-Totuus on se, että ensinnäkin leiri (ja protupiirit yleensäkkin, kun olen niissä leirinkin jälkeen pyörinyt) on täynnä ihan tavallisia nuoria, se ei ole mikään hihhulileiri, jos näin voisi sanoa. Sieltä löytyy ihmisiä laidasta laitaan, paitsi että protulla kaikki ihmiset jotka olen tavannut on ollut todella sosiaalisia, mukavia ja hauskoja. Ja siellä myös p*skan jauhannan määrä on 5 kertaa vähäisempää, koska täällä todellakin kaikki hyväksytään!

-Leirillä on joka päivä jokin aihe, kuten tulevaisuus ja menneisyys, seksuaalisuus, päihteet jne. Mutta älä huoli, päivät eivät ole täynnä tylsiä luentoja ja valistusta alkoholin vaaroista.
Siellä saatetaan käydä pienessä ryhmässä läpi mitä päihteitä te käytätte tai olette kokeilleet (eikä kukaan ole heristämässä sormea), saatatte syödä välipalaksi peniksen muotoisia pullia seksuaalisuuspäivänä, ja tehdä elämästänne onnellisuusjanat ja esitätte ne muille vuorotellen.

-Lisäksi leirillä puhutaan paljon, mutta keskustelut on ihan oikeesti mielenkiintosia eikä niitä ainakaan omalla leirillä ollut montaa tuntia päivässä. Leikitte myös esimerkiksi pusupainia, Yo man Yo bitchia, päidepäivänä saatte kokea simulaation avulla käytännössä mitä huumeet aiheuttaa ja miltä ne tuntuu.

-Unohtamatta sitä tärkeintä, ihan mahtavia ihmisiä. Te tulette leirillä parissa päivässä todella helposti läheisiksi, valvotte öitä ja juttelette, pidätte hauskaa, kirjoitatte leirilakanaan kaikki inside-läpät joita yleensä tulee koko lakana täyteen, ja suurimalla osalla leireistä viimeisen päivän "autopesussa" jossa kuljetaan teistä leiriläisistä muodostetun tunnelin läpi yksitellen halaten jokaista, itketään silmät päästä koska se koko leiri on jotain niin hauskaa, uskomatonta ja ne kaikki kokemukset niiden ihmisten kanssa on pinnalla.

-Protu ja ripari ei ole mitään vihollisia, joista pitäisi valita jompikumpi. Protu ei ole mikään uskonnonvastainen leiri. Siellä vaan ei yksinkertasesti ole mitään väliä mihin uskot, mihin kuulut ja kuka olet. Koko leiri on myös todella paljon avaramielisempi. Protulla on mahdollisuus yhteissaunaan, jossa tytöt ja pojat saunoo yhdessä ja yöt nukutaan samassa huoneessa. Koska hei, miks sukupuolesta pitäis tehdä niin iso asia (kuten riparilla)

Tänä kesänä 2 kaveriani kävi minun innoittamana leirin, ja sanoi molemmat että oli elämän paras viikko. Heistäkään ei kumpikaan sitä olisi odottanut, ja tässä ollaan.
Käykää ihan oikeasti rohkeasti protu, se on jotain niin uskomatonta, että jokaisen pitäisi saada kokea se. Vaikka sua ei kiinnostaisi yhteiskunnalliset asiat ja sana "aikuistumisleiri" - mene, koska saat silti ihan yhtä mahtavan leirin. Etkä joudu tutustumaan aiheeseen seksuaalisuus niinkuin terveystiedon tunnilla, opettajan valistuksella, vaan laitatte seksiboxiin anonyymisti kysymyksiä toiselle sukupuolelle ja yhdessä vastailette niihin. :D Saattaa kuulostaa vähän hullulta, mutta uskokaa tai älkää leirillä teidän ryhmässä todennäköisesti on niin hyvä tunnelma ja olette niin läheisiä ettei se tunnu oudolta yhtään siinä vaiheessa. Protun voi käydä myös minkä ikäsenä vaan, mutta jos oot esim. 17v. niin sitten meet vaan seniorileirille, mikä on muuten sama mutta siellä on pari vuotta vanhempia kun 15-vuotiaita.

Kauhea mainostus, mutta ihan joka sana on totta mitä olen tähän kirjottanut. Kyllä voin sanoa et jos en olis leiriä käynyt, olisin niin monta kokemusta missannut, ja mun parhaita kavereita en tuntiskaan tällä hetkellä.


JOS ON KYSYMYKSIÄ, KYSYKÄÄ! :))

14

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhgfd

      Mitä mietä olet siitä, että tuollaiset nuorisolle tarkoitetut kesäleirit kehitettäisiin täysin uskonnollisesti ja poliittisesti vapaiksi?
      Ilmeisesti olet jos tavallaan sellaisessa ollut, en tunne sitä, mutta vieroksun rippikoulu ajatustakin kun ottaa huomioon, että se on uskonnollinen mutta ei Jumalan ja Jeesuksen Laille ja opeille kuuliaisuutta edistavää vaan on täysin sitoutunut paavalilais-luterilaisuuden oppeihin mm uskontunnustuksen ja pappislupauksen anatanaiden pappien toimiessa opettajina.

      Tässä minusta uskontunnustuksen nuorta pahuudelle manipuloimisesta jossa luopuu Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan ja ihmisyydestään:
      Tämä linkin ylä osassa on "" ja kun klikkailet eteen päin > niin löydät kaikki mainitsemani tiedot ja muutakin sopaskaa jota ei saatanallisuuden rippikouluissa opeteta:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
      Pappislupaus
      Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
      "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."

      Siis kun opettajana nuorille toimii
      -uskontunnustuksen kaltainen
      ja
      -pappislupauksen antanut
      joka ei saa saarnata Jeesuksen evankeliumia vaan on "pakotettu" pysymään ev.l. tunnustuksessa niin eksytys virkailijan toimessa on tällä asialla:
      herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
      herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
      herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

      herra epäjumalanne rikollisilleen antama käsky:
      Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
      "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

      • jhuygtr

        Historia ja "nykypäivän" toiminta todistaa rikollisuutta...
        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        Ja "tämän ajan rikollisuus" jotka tulee todistamaan rikollisuutta:
        http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042615499590_uu.shtml
        YLLÄ LIITTYVÄÄN LAINATTUA TEKSTIÄ:
        "Kyseessä on vl-poliisi Juhani Tokola Kokkolasta.
        ***(KP)
        Kokkolan kihlakunnan poliisilaitoksen järjestysosaston päällikön virkaan on 1.2. 2002 lukien nimitetty komisario Jaakko Juhani Tokola, 56. Hän on vuodesta 1997 lähtien tähän asti työskennellyt Kaustisen kihlakunnan komisariona. Sitä ennen hän työskenteli pitkään Kokkolan poliisilaitoksen komisariona.*** "

        Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLISESTI oikeudettu toimimaan uskovapauden 11§ tuella vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
        Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing


    • Humanistisesti

      Kiitos. eikös leiri kuitnekin tue nuoren ei-uskonnollista identiteettiä, jos hänellä on sellainen jolalilla lailla eikä siis uskonnollista identitettiä, uskonnollista uskoa.

      Tätä nykyä yli puolet avioliitoista solmitaan siviilivihkimisen kautta.

      Ja sitä ennen useimmat parit ovat asuneet yhdessä avoliitossa...

      • lkjihuyt

        Jumala ei ole avioliittoa asettanut eikä Jeesuskaan vaikka oli Kaanan häissä!
        Se rituaali on keksitty rahastamiseksi, kirkko tarvii rahaa ja saadakseen rahaa pitää keksiä kaikkea mikä sitoo jäseniä ja maksajia.


      • jeee

        Juuri näin:)


    • chilll(:

      Protulla ei sinäänsä tueta nuoren uskonnottomuutta, siellä on oikeastaan ihan nolla-linja tämän uskonnon kannalta. Jos olet juutalainen sinua tuetaan, jos olet ortodoksi sinua tuetaan, jos olet ev.luterilainen sinua tuetaan. Ja kyllä, jos olet ateisti, sinua tuetaan.

      Protu on parasta(:

      • nmk,loöp

        Järkevää!!!

        Tällaisiksi, Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan ja ihmisyydestään luopumiset eivät ole muuta kuin rikollisuuteen liittämis aivopesu oppeja:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Ei pappilupauksen anut pappi saa saarnata, opettaa jne Jeesuksen evankeliumia vaan paavalilais-luterilaisuuden väärentämän raamatun oppeja:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
        Pappislupaus
        "evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa" tahdon pysymisestä pappina:

        herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
        herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
        herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

        TAHDON SEURAUKSISTA:
        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        Siis uskontunnustuksen ja pappislupauksen antanut pappikin on Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan luopunut aivopesty ihmisyydestään luopunut uskovainen seurakuntaansa eksyttäjä; valkeuden enkeli joka esiintyy Jumalan ja Jeesuksen Nimessä Heitä pilkaten, mm Heidän Nimessä valhdellen väärennetys raamatun tuella!

        Ottakaa myös huomioon, ettei Jumala ja Jeesus ole piispoja, pappeja jne virkoihin asettajia vaan paavalilais-luterilainen rikollisuus jonka kyllä heidän historiaan tuntee....
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
        12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."


      • nbvcfdx
        nmk,loöp kirjoitti:

        Järkevää!!!

        Tällaisiksi, Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan ja ihmisyydestään luopumiset eivät ole muuta kuin rikollisuuteen liittämis aivopesu oppeja:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Ei pappilupauksen anut pappi saa saarnata, opettaa jne Jeesuksen evankeliumia vaan paavalilais-luterilaisuuden väärentämän raamatun oppeja:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
        Pappislupaus
        "evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa" tahdon pysymisestä pappina:

        herra on herra epäjumala jonka ensimmäistä käskyä ei ole raamatussa.
        herra kieltää itseensä uskovia palvelemasta muita kuin häntä jumalana.
        herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

        TAHDON SEURAUKSISTA:
        Lainattua tekstiä:
        "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

        Siis uskontunnustuksen ja pappislupauksen antanut pappikin on Jumalan Valtakunnan kaltaisuudestaan luopunut aivopesty ihmisyydestään luopunut uskovainen seurakuntaansa eksyttäjä; valkeuden enkeli joka esiintyy Jumalan ja Jeesuksen Nimessä Heitä pilkaten, mm Heidän Nimessä valhdellen väärennetys raamatun tuella!

        Ottakaa myös huomioon, ettei Jumala ja Jeesus ole piispoja, pappeja jne virkoihin asettajia vaan paavalilais-luterilainen rikollisuus jonka kyllä heidän historiaan tuntee....
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
        12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."

        Siis uskominen; luuleminen on sitä että uskoo / luulee muita kuin Jumalaa ja Jeesusta Jumalaksi ja Jeesukseksi.

        Alempana tässä lainatussa tekstissä tärkeni osa... usko; luuleminen valitettavan usein johtaa vakavaan sairauteen:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoosi
        Psykoosi on vakava mielenterveyden häiriö, jossa henkilön todellisuudentaju hämärtyy ja vääristyy usein karkealla tavalla siten, että henkilöllä on huomattavia vaikeuksia erottaa tosi epätodesta. Termiä psykoosi käytetään psykiatriassa usein synonyyminä termille mielisairaus. Psykoosi voi joskus laueta vaikean järkytyksen eli traumaattisen tapahtuman seurauksena (esimerkiksi omaisen kuolema) tai elimellisestä syystä. Myös pitkäaikainen unettomuus, päihteen tai lääkeaineen käyttö tai niistä vieroittautuminen voi joskus johtaa psykoosiin. Suomessa käytetään ICD-10-tautiluokitusta,[1] jossa on määritelty diagnostiset kriteerit eri syistä johtuvalle psykoottiselle oireilulle. Psykoottisia oireita ja kokemuksia ilmenee monissa psykiatrisissa sairauksissa. Pitkäaikaisista psykoottisista sairauksista tavallisin on skitsofrenia, joka johtaa usein työkyvyttömyyteen. Mielialapsykooseissa mielialaoireet hallitsevat sairaudenkuvaa, ja psykoottiset oireet ovat lyhytkestoisempia ja usein ohimeneviä. Lapsuuden ja nuoruusiän psykoosit saatetaan sekoittaa autismin tai Aspergerin oireisiin.[2]

        Aistiharhat, oudot tunnekokemukset ja niiden selityksiksi muodostuvat harhaluulot vääristävät todellisuutta ja aiheuttavat usein ongelmia ihmissuhteissa. Oudot ja usein pelottavat kokemukset voivat johtaa siihen, että henkilön kyky ilmaista tunteitaan heikkenee, hän vetäytyy ihmissuhteista tai eristäytyy omaan sisäiseen maailmaansa. Joskus, mutta harvoin, psykoottiset oireet aiheuttavat aggressiivista tai impulsiivista käyttäytymistä. Psykoosia sairastavilla on myös muita oireita, kuten pelkoja, ahdistusta, masennusta ja unettomuutta. Psykoottinen häiriö ei välttämättä vaikuta kaikkeen psyykkiseen toimintaan, joten joillakin elämän alueilla henkilö voi suoriutua normaalilla tavalla. Psykoosin hoito koostuu erilaisista psykoterapeuttisista hoidoista, sosiaalisesta kuntoutuksesta ja lääkehoidosta.

        Psykoosin yksi oire on:
        Harhaluulot eli deluusiot: Ihmisellä on perusteettomia, epärealistisia uskomuksia, jotka saattavat perustua havainnon tai kokemuksen väärään tulkintaan. Harhaluulot voivat olla vainoamisharhoja, suhteuttamisharhoja, suuruusharhaluuloja, mustasukkaisuusharhoja, eroottisia harhaluuloja tai somaattisia harhaluuloja. Ihminen saattaa vaikkapa uskoa olevansa poikkeuksellisen tärkeä henkilö, saattaa uskoa muiden voivan lukea hänen ajatuksiaan tai kokee aiheettomasti itseään vainottavan tai henkeään uhattavan. Ihminen saattaa tulkita virheellisesti toisten eleet tai kokee esimerkiksi lehtikirjoitusten täysin perusteetta viittaavan nimenomaisesti häneen itseensä.


    • Hei :)
      Eli mä olisin nyt 14v ja leiri odottaa, mutta oon ateisti niin en pääse riparille ellei mua kasteta, mutta kaikki kaverini ovat jo saaneet jonkun riparikortin johon keräävät nimiä ja täyttäneet jotain lappuja. Niin onkohan mulle liian myöhästä ees mennä kasteelle. Ja tän takia aattelinkin että milloin protulle pitää ilmoittautua vai onko se jo liian myöhäistä? Ja maksaako se mitään?
      Ootko poika vai tyttö? :)

      • Jappervokki

        Vastaan aloittajan puolesta siltä varalta että hä ei hetkeen ehdi.

        Pääset riparille kastamattomanakin. Konfirmaatioon osallistuminen vain vaatii kastetta ja kirkon jäsenyyttä, mutta sehän tavallisesti suoritetaan vasta leirin jälkeen. Kaverisi ovat saaneet riparimatskua, koska he kuuluvat kirkkoon. Sinun pitää erikseen pyytää niitä seurakunnasta. Ehdit vielä riparijunan kyytiin.

        Protuleireille ilmoittautuminen alkaa ensimmäinen marraskuuta osoitteessa protu.fi. Sivuille pitää hankkia käyttäjätunnus. Jotkut luulevat, että käyttäjätunnuksen saaminen on sama kuin leirille ilmoittautuminen, mutta se ei toimi niin. Leirille täytyy ilmoittautua vielä erikseen. Sivuilta löytyy ohjeet. Neuvoa voi kysyä myös sivuilta löytyvällä foorumilla. Leirit maksavat tuntuvasti enemmän kuin rippileirit.


      • Jappervokki kirjoitti:

        Vastaan aloittajan puolesta siltä varalta että hä ei hetkeen ehdi.

        Pääset riparille kastamattomanakin. Konfirmaatioon osallistuminen vain vaatii kastetta ja kirkon jäsenyyttä, mutta sehän tavallisesti suoritetaan vasta leirin jälkeen. Kaverisi ovat saaneet riparimatskua, koska he kuuluvat kirkkoon. Sinun pitää erikseen pyytää niitä seurakunnasta. Ehdit vielä riparijunan kyytiin.

        Protuleireille ilmoittautuminen alkaa ensimmäinen marraskuuta osoitteessa protu.fi. Sivuille pitää hankkia käyttäjätunnus. Jotkut luulevat, että käyttäjätunnuksen saaminen on sama kuin leirille ilmoittautuminen, mutta se ei toimi niin. Leirille täytyy ilmoittautua vielä erikseen. Sivuilta löytyy ohjeet. Neuvoa voi kysyä myös sivuilta löytyvällä foorumilla. Leirit maksavat tuntuvasti enemmän kuin rippileirit.

        Kiitos tää autto paljon :) Mutta onko se konfirmaatio jotenkin tärkeä? Järjestetäänkö mulle silti rippijuhlat vaikka en menisi konfirmaatioon?


      • Jappervokki
        envainkeksinimea kirjoitti:

        Kiitos tää autto paljon :) Mutta onko se konfirmaatio jotenkin tärkeä? Järjestetäänkö mulle silti rippijuhlat vaikka en menisi konfirmaatioon?

        Kyllä se aika välttämätön osa pakettia on. Ei rippijuhlia ilman konfirmaatiota, kuten ei ylioppilasjuhliakaan ilman valkolakkia. Vastaava juhla protupuolella on Prometheus-juhla, joka pidetään leirin lopussa. Todistuksen ainakin saa, hopeinen kaulakoru on valinnainen ja tiimi saattaa seppelöidä leiriläiset. Kotona voi järjestää toiset juhlat ystäville ja sukulaisille.


    • Jappervokki

      Ensi kesän leireille ilmoittautuminen alkoi juuri! Yksi leireistä on jo täynnä! Äkkiä ilmoittautumaan ennen kuin oma suosikkileiri täyttyy!

      • jhgfd

        Justiinsa!
        Aina on tilaa halukkaille rikollisen kristinuskon orjuuteen eksytettäviksi!
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

        järjettömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'

        Ymmärtämättömyydenne:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole ymmärrystä'

        Ihmisyydestänne luopuminen:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'

        Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
        www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        "hänestä"- herra saatanasta uusi jumala:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        totta! Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Aivopesu perkeleen tavoite on turmella ihminen ja hänen Jumalan Valtakunnan kaltaisuus jonka Jeesus ilmoitti jo lapsilla olevan:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/16.html
        'Järjelle ymmärrettävällä tavalla on mahdotonta selittää, miten Jumala tuli ihmiseksi.'

        Tästä ja ihmisyydestä uskovainen luopuu:
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan:
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Jumalan Valtakunta on lasten kaltainen = lapset ovat Jumalan Valtakunnan kaltaisia kunnes uskontunnustuksellaan siitä ja ihmisyydestään luopuvat!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe