Assien sosiaalisuus

latexi1

Onko tietoa, onko suurin osa Asperger-ihmisistä sellaisia, jotka haluaisivat kovasti saada ystäviä ja kavereita, mutta heiltä puuttuu kyky siihen ja tekevät sen kömpelöllä tavalla? Vai ovatko yleensä täysin erakoita, jotka eivät edes kaipaa ihmisiä lähelleen?

9

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molempia löytyy

      Jokainen Asperger-ihminenkin on yksilö ja oma persoonallisuutensa, siinä missä kaikki muutkin. On asseja, jotka ovat täysin omissa oloissaan, mutta paljon löytyy myös niitä, jotka kaipaavat seuraa, vaikka heillä on myös suuri oman ajan tarve. Voisi ehkä sanoa, että useimmilla asseilla ei montaa ystävää ole, mutta ne harvat ovat sitten sitäkin tärkeämpiä.

    • K.E.

      Mulla on tasan yksi kaveri, joka sietää mua. Muiden kanssa en tule toimeen. Yleensä tahdoin olla vain omissa oloissani, tosin kaipaan myös läheisyyttä ja ihmisseuraa tietyin väliajoin. Mutta jo muutama tunti saa niin väsyneeksi, että tapaamisen jälkeen tahdon vain nukkua ja olla hiljaisuudessa yksinäni. Eläinten kanssa voin viettää vuorokaudet ympäri, ne eivät rasita tippaakaan kunhan osaavat käyttäytyä ja yleensä osaavat, jos ovat minun lemmikkejäni.

    • K.E.

      Tarkoitin tuolla "joka sietää mua" sitä, etten pysty pitämään ihmissuhteita yllä kovinkaan pitkään vaikka hyvänpäiväntuttuja, jotka pitävät minusta löytyykin useampikin kappale. Ja siis tulen toimeen ihmisten kanssa ihan hyvin tavallisimmin, mutta se viekin sitten kaikki energiat, koska silloin joudun jonkin verran olemaan ei-oma-itseni. Lisäksi jännitän kaikenlaisia sosiaalisia tilanteita, mikä myös vaikeuttaa asioita sekä kuullunymmärtämisessä on häiriötä ts. on vaikea pysyä keskusteluissa mukana. Sitten jos on hiljaa vain koko ajan, ihmiset alkavat ihmettelemään sitä, miksen puhu.

    • tämmönen esimerkki

      Mul on epäilty aspergeria ja oon aina tutustunu tosi helposti ihmisiin. En vaan jaksa pitää yhteyttä jotenka ihmissuhteet kuihtuu kasaan. Aina, mihin olen mennytkin, oon löytäny ystäviä/ihmisiä jotka olis halunnu olla mun ystäviä. Yläasteella kuuluin suosituimpien porukkaan, amiksessa olin taas se luokan "johtaja", joka tuli kaikkien kanssa toimeen.

    • AS-henkilö

      Sopivina annoksina sosiaalinen kanssakäyminen on erittäin mukavaa, mutta koko aikaa en jaksa olla ihmisten seurassa, tarvitsen myös runsaasti omaa aikaa. Lisäksi en kauheasti pidä ns. "small talkista" enkä ole siinä kovin hyvä, vaan tykkään keskustella ja pohtia asioita syvällisemmin.

    • Väsymätön ystävä
    • maruuu

      Itselläni on asperger, haluaisin kavereita ja olla heidän kanssaan, en kuitenkaan pysty tai osaa pitää kaverisuhteita yllä. Kommunikointi on vaikeaa jos tapaa jonkun toisen jota ei tunne. Kotona on mukavampaa olla eikä tarvitse hätäillä turhaan jos joutuukin uuteen tilanteeseen. Netin kautta voin puhua mistä vain kaikille, en todellakaan ns. face to face.

    • jokainenerialainen

      Meidän perheen assit viihtyvät yksinään, mutta toisten ihmisten lähistöllä. Muut ovat tavallaan näköetäisyydellä, mutta ei siten että heidän kanssaan tarvitsisi olla, joustaa ja osallistua. Pari läheistä ihmistä riittää. Kumpikin on työkseen ihmisten kanssa menestyksellä tekemisissä, mutta vapaa-ajalla ei ole sosiaalista tarvetta.

    • valhetta.

      "kumpikin on menestyksellä työkseen ihmisten kanssa tekemisissä".

      Ei pidä paikkansa, mikäli pitää, diagnoosi on väärä. Tosi typerä viesti taas sinulta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe