luterilaisuuden vaihtoehdot

Etsikko

Kovasti mietityttää suhteeni luterilaisuuteen. Kirkossa olen välillä käynyt jonkun vanhemman sukulaisen kanssa tai yksin, pari kertaa jonkun tapakristityn kanssa. Olen kokenut uudestisyntymistä kristittynä. Puolisoa ja lapsia on vaikea saada kirkkoon mukaan. Olen siis aika lailla yksin. Kirkon näkemykset alkavat olla kohta siinä rajoilla, vastaavatko omia näkemyksiäni. En kannata homoliittoja, ihmisinä suhtaudun heihin myötämielisesti, mutta minulle avioliitto on lähes sakramentti, siis miehen ja naisen välinen. Te, jotka olette kääntyneet vaikkapa ortodokseiksi tai vapaisiin suuntiin, kertokaa kokemuksistanne. Mitä hyvää kääntyminen on tuonut mukanaan ? Onko jotain riskejä, mitkä pitäisi huomioida? Vaikeapa lähiseurakunnassa kehenkään on tutustua, ja työntekijätkin ovat etäisiä. Suomalaiset eivät vaan kerta kaikkiaan ole ihmisten kohtaamisen mestareita.

20

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha ja vakaa

      Mitä hyötyä on olla luterilainen? Itse erosin kirkosta 35 vuotta sitten ja olihan vapauttava tunne. Kuin joku hirveä taakka olisi pudonnut harteilta.
      Kristinusko tuhosi meidän esi-isiemme oman uskon jota pidän suurena vääryytenä.

    • fefgftr4gty76

      Minä nautin luterilaisuudesta ja kirkossa käymisestä.

      Suojelee ainakin kaiken maailman hörhöydeltä.

      • Kirkko tekee pahaa

        Viime aikoina hörhöyksiä on ollut luvattoman paljon juuri kirkon piirissä. On Jalovaaraa ja viimeksi kohusaarnaaja ulkomailta. Lestadiolaisten pedofiliat, jehovan todistajien karkottamiset ja erottamiset. Näitä tuntuu riittävän ihan liikaa juuri kirkon sisällä.

        Jotenkin tuntuu että oma pesä on kirkolla kovin sekaisin ja likainen. Olen pettynyt, hyvin pettynyt kirkon omaan moraaliin. Kirkon tapaan osoittaa lähimmäisen rakkautta.


      • hyvä valinta
        Kirkko tekee pahaa kirjoitti:

        Viime aikoina hörhöyksiä on ollut luvattoman paljon juuri kirkon piirissä. On Jalovaaraa ja viimeksi kohusaarnaaja ulkomailta. Lestadiolaisten pedofiliat, jehovan todistajien karkottamiset ja erottamiset. Näitä tuntuu riittävän ihan liikaa juuri kirkon sisällä.

        Jotenkin tuntuu että oma pesä on kirkolla kovin sekaisin ja likainen. Olen pettynyt, hyvin pettynyt kirkon omaan moraaliin. Kirkon tapaan osoittaa lähimmäisen rakkautta.

        Nyt menevät asiat sekaisin. Jehovantodistajat ei ole kristillinen yhteisö ja tällä kohusaarnaaja Herzogilla ei ollut mitään tekemistä kirkon kanssa.


    • hellari...

      Käy rukoillen kuulemassa myös vapaissa suunnissa. Ratkaisun tulee olla sinun ja Jumalan välinen asia. Silloin saat kokea hengessäsi lepoa ja kulkea johdatuksessa.

    • hyvä valinta

      Minä käännyin katolilaiseksi teologian ja historian tähden. Kristus perusti yhden kirkon ja se on edelleen maailman suurin kirkko ja toimii kaikkialla. Olen onnellinen. Katolista kirkkoa ei ole joka kaupungissa, joten ehkä kannattaa tutustua ortodoksiseen kirkkoon, jossa myös on sama ehtoollinen ja pappeus ja muutenkin on opillisesti hyvin lähellä katolista kirkkoa.

      • Kalle Ankka

      • pälli paavola

      • Asiallisuutta
        pälli paavola kirjoitti:

        Otan osaa että olet joutunut lukemaan paavolan petrin aivopieruja. Kuuluu vaan löysä *pröööööööööööööööööööööt* petrin korvien välistä.

        Surkean tuhnun päästit itse. Keskitypä kirjoittamaan asiaa niin voimme arvioida kirjoitatko itse paremmin.


      • hyvä valinta

      • Kalle Ankka
        hyvä valinta kirjoitti:

        Petri Paavolalla ei ole mitään koulutusta. Hän uskoo salaliittoteorioihin.

        Minä kannatan lämpimiä välejä kristittyjen välille. Tyhmien valheiden levittäminen toisista kristityistä ei ole minusta millään tavoin kristillistä.

        Ettei olisi saanut paremman Opettajan kuin homosteluoppilaitoksissa annetaan homostelusuvaitsevaa opetusta.

        Paavolalla on rakkaus ja kunnioitus sydämessään mitä tulee Jumalaan, ainakin näin päättelen hänestä. Rohkeasti sanoo sanottavansa.


      • P. Henrik
        Kalle Ankka kirjoitti:

        Ettei olisi saanut paremman Opettajan kuin homosteluoppilaitoksissa annetaan homostelusuvaitsevaa opetusta.

        Paavolalla on rakkaus ja kunnioitus sydämessään mitä tulee Jumalaan, ainakin näin päättelen hänestä. Rohkeasti sanoo sanottavansa.

        Paavola on salaliittoteoreetikko, harhaopettaja ja riidankylväjä.


    • Tipale

      Itse aloin käydä Vapaakirkon tilaisuuksissa ollessani runsaat kolme vuotta sitten ehkä vähän samankaltaisessa hengellisessä tilanteessa kuin kuvasit. Minulla tosin ei ole puolisoa eikä lapsia, joten olin ehkä siinä mielessä vapaampi tekemään oman ratkaisuni. Käytyäni runsaan kuukauden säännöllisesti tilaisuuksissa, tein uskonratkaisun. Pari kuukautta myöhemmin kävin upotuskasteella,jonka jälkeen liityin seurakuntaan. Vapaakirkossa minua viehättää paitsi Raamatun Sanan mukainen oppi, myös tietynlainen maanläheisyys ja yhteisöllisyys sekä rakkaudellinen, iloinen ja vapaa ilmapiiri. Muiden seurakuntien kanssa tehdään hyvää yhteistyötä, eikä kuvitella olevansa "ainoa oikea seurakunta". Suosittelen lämpimästi, että käyt tutustumassa! :)

    • Heenokki

      Ev.lut kirkko rikkoo törkeästi Jumalan sanaa vastaan kaikessa. Kun kerran olet havainnut itsekin, ota ja poistu sieltä. Herra johdattaa etiäpäin. Siinä se.

      • Yks vaan

        "Ev.lut kirkko rikkoo törkeästi Jumalan sanaa vastaan kaikessa."

        Miten perustelet tuota väitettäsi? Luterilainen kirkko on kristillinen kirkko, ja se harjoittaa kirkkojen välistä ysteistyötä muiden kristillisten kirkkojen kuten katolisen kirkon ja ortodoksikirkon kanssa.


    • 1+1

      >> Suomalaiset ei kerta kaikkiaan ole kohtaamisen mestareita.
      Ei olla, ei. Eikä uskoontulokaan asiaa muuta.

      >> Mitä hyvää kääntyminen on tuonut mukanaan?

      1) Uskon päämäärä selkiytyy = SIELUJEN PELASTUS [1. Piet. 1:9]. Kristinuskohan seisoo (tai kaatuu) Jumalan auktoriteetin ja ihmeiden (kuten tuonpuoleisen ja taivaan avaruuden henkiolentojen) periaatteelliseen tunnustamiseen.

      2) Saat ankkuroitua toivosi pelastuksesta Jumalan Sanaan. Niin kuin ei laivaakaan pysäytetä heittämällä ankkuria lastiruumaan ei uskokaan voi perustua omiin tunteisiin ja luuloihin. Jos emme pidä evankeliumista kiinni sellaisena kuin Paavali (Raamatussa) julisti olemme aivan turhaan uskoneet [1. Kor. 15:1...2].

      >> Onko jotain riskejä, mitkä pitäisi huomioida?

      Eksytys, eksytys, eksytys. Vainojen tarkoitus on helppo nähdä; Mutta käytettäessä eksytystä ihmisten vahingoittamiseen väärää on vaikeampi erottaa oikeasta. Eksytykseen liittyy aina pyrkimys näyttää ja kuulostaa aidolta. Eksytys tulee vain osittaisena Jumalan tahdon vastustamisena. Jos se kohdistuisi kaikkeen siihen, mitä Jumala on ja edustaa, ei siihen kukaan lankeaisi. Eksyttäjät korostavat kovasti järjestöjensä kristillisyyttä, raamatullisia viitteitä ja uskoa Jeesukseen. Ensivaikutelmaltaan järjestöt saattavatkin vaikuttaa melko tavallisilta hyvää tekeviltä "kristillisiltä" tahoilta; siinä missä monet muutkin.

      Hakeudu paikallisseurakuntaan, jossa Raamattua kunnioitetaan Jumalan sanana, eikä seurakunnan kaitsija ole vikatekele, vaan täyttää Raamatun asettamat kelpoisuusvaatimukset: 1. Tim. 3:1...12; Tit. 1:5...9; 2. Tim. 2:24...25.

      Ymmärrä myös oma vastuusi koetella ja etsiä totuutta henkilökohtaisen Raamatun tutkimisen muodossa: Pyhät Kirjoitukset voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa [2. Tim. 3:15]. Toimi kuten Tessalonikan juutalaiset, jotka ”tutkivat Kirjoituksista pitikö heille esitetty paikkansa” [Ap. t. 17:11].

    • Ortodoksitervehdys

      Jos avioliitto on sinulle "lähes" sakramentti, älä harkitse ortodoksisuutta. Ortodoksin uskon keskiössä on Kirkko, jonka opetus on absoluuttisen oikea ja virheetön. Kukaan ei voi olla ortodoksi, ellei usko KAIKKEA Kirkon opetusta täydellisenä totuunena. Ortodoksinen Kirkko ei myöskään tunnusta mitään muuta pappeutta ortodoksisen ja roomalaiskatolisen lisäksi. Ortodoksit itseasiassa katsovatkin myös katolilaisten kuuluvan samaan, YHTEEN kirkkoon (muita kirkkoja ei ole olemassa), joskin heidän elävän skismassa. Ortodoksisuus ei anna sijaa vapaalle ajattelulle, mutta jos olet sydämestäsi valmis ottamaan tarjottimella ortodoksisen opetuksen kokonaisuudessaan valmiina vastaan, tervetuloa joukkoomme!

      • samaa mieltä

        "mutta jos olet sydämestäsi valmis ottamaan tarjottimella ortodoksisen opetuksen kokonaisuudessaan valmiina vastaan, tervetuloa joukkoomme"

        Niin monenlaista outoa tulkintaa tarjoavat protestanttiset ryhmittymät. Minusta vanhat kirkot tarjoavat kaiken, mitä pelastumiseen tarvitaan. Niiden teologiassa ja uskon kilvoittelussa on aivan riittävästi haastetta kenelle tahansa uskovalle. Mielenrauhankin saa, kun oppi on vakaa.


    • Ketjun aloitus on jo kesältä, mutta on saanut uutta puhtia. Siksi kommentoin lyhyesti.

      Olen pahoillani, jos luterilainen kirkko ei ole vastannut odotuksia. Me kristityt kuljemme Jumalan luo eri reittejä ja eri aikatauluissa. Mikään hengellinen yhteisö ei ole täydellinen, mutta pyrkimys on kuitenkin kaikilla hyvä. Yhteisön muodostavat aina keskeneräiset ihmiset, mutta toivon niissä vallitsevan hyväksynnän ja anteeksiannon.

      Toivon, että löydät hengellisen kotisi. Myös luterilainen kirkko voi olla sellainen, koska sen yhteyteen ovat kaikki tervetulleita. Nostat esiin avioliittokysymyksen. Muistutan, että kirkossamme on tilaa tässäkin asiassa erilaisille näkemyksille.

      Antti-pappi

      • Luterilainen Eksytys

        Kuuntelevan_kirkon puheella tilasta erilaisille näkemyksille tarkoitetaan teosofista kaikkien etsivien kerhoa, jossa kukin saa uskoa omaan luomukseensa. Vaatiessamme muutoksia Testamentin ehtoihin olemme menneet kristinuskon ulkopuolelle, palvelemme luotua emme Luojaa. Heidän toivonsa pelastuksesta ei perustu Raamattuun, vaan kristinusko on syntynyt ikään kuin suomalaisten liberaaliteologien keskinäisestä sopimuksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe