Tehokkaampi paneeli?

Anu S

Paneeli 80W. Akut 2 kpl a180Ah. Säädin MPPT 15A.
Näillä päivänpaisteilla tuntuu ,ettei akut lataudu viidessä päivässä sen mitä viikonloppuisin akuista kulutetaan (tv 4h/pv, satunnaista valojen käyttöä, 2* kännykän latausta/viikonloppu).
Syynä liian pieni paneeli? Akut uusittu n 2 kk sitten.

20

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielka1

      Onko telkkari putkitoosa, ja ehkä 28 tuumanen. Jotku vei 80-100 mattia, eli aika paljon. Uudet litut vie 30-35wattia, 19-22 tuumaset n.20W. Onko paneeli täysin auringossa ilman varjoja n. 7-8 tuntia? Toisen 80 watin paneelin voisi kytkeä lisäksi, ja samalla tarkistaa kaikki liitokset piuhoissa.

      • Anu S

        Telkkari 21 tuumanen led- Finlux.
        Paneeli katolla suunnattuna itään (etelän puolella naapurin puut varjostaa), paistetta n 6-7h ilman varjoa. Paneelilla säädettävä jalusta.
        Vedän ens viikonloppuna uudet johdot (6mm2) paneelilta säätimelle n 7metriä.


    • Sähkö S

      Paneeleita pitää olla ehdottomasti vähintään 2 kpl (4kpl) tuolle akkukapasiteetille.
      Omalla mökillä 2 x 85W ja akku 220 Ah on osoittautunut toimivaksi. Meillä on 12V jääkaappi, valaistus 9 valopistettä LED, TV led 22", invertteri läppärille satunnaiseen käyttöön jne. Boosteri lataauksella ei varaus lopu vaikka 4 viikkoa mökillä! Paneelit on käännettävän 360 astetta, maston päässä, tehoa lisää silläkin.
      Akut latautuu nopeasti yön jälkeen täyteen aurinkoisilla keleillä.

      Päivitä paneelitehot sopivaksi, ongelmaat poistuu.

    • sunlait

      Onko systeemiin kytketty invertteri jotakin laitetta varten. Useat invertterit syö sähköä vaikka ulostuleva 230v katkaisija on OFF. Tuo Finlux vie vain 18-23 wattia, eli jos aurinko paistaa ja kaikki OK, niin tuon panelin sähköt kyllä riittää. Mutta jos on mahdollista, niin ihan varmuuden vuoksi 80w paneli lisää. Jos säädin sietää 50 volttia paneleilta, niin sitten sarjakytkentä, ei tarvi piuhoja paksuntaa, mutta saa olla sen 6 neliötä.

      • Näin mulla

        Ehdottomasti rinnan kytkentä, jos mielit saada virtaa myös pilvisellä säällä.


      • Anu S

        150W invertteri on, mutta ei kytkettynä jatkuvasti (ties koska viimeksi).
        Eli ei vaikuta tähän ongelmaan.
        Järjestelmä on n 10vuotta vanha, joten jos paneeleja lisäisi, pitäisi hankkia kaikki uudet? Jossain mainittu ettei paneelit voi olla erivalmistajilta.


    • serialiin

      """""""Ehdottomasti rinnan kytkentä, jos mielit saada virtaa myös pilvisellä säällä. """"""

      Eiku just päinvastoin, aurinko pilvessä rinnankytkentä voi tulla 8 volttia, mutta sarjassa tulee 16 volttia ja latausta tapahtuu. Esim mun säädin nukkuu kun ei tule latausta, mutta kun voltit nousee 4 volttia yli akun volttien, säädin herää. Mun paneelit antaa harmaaalta taivaalta klo 9-21 välisenä aikana 20-30 volttia.

      • Eri juttu

        "Mun paneelit antaa harmaaalta taivaalta klo 9-21 välisenä aikana 20-30 volttia. "

        Joopajoo, mutta paljonko tulee ampeereita?


    • sitä tulee

      """""""Joopajoo, mutta paljonko tulee ampeereita? """"""


      Ei ole väliä ampeereilla, kunhan kaikki sähkö mitä paneeleista tulee saadaan syötettyä akkuun.

      • Usko pois

        Nimenomaan ne ampeerit ratkaisee. Sen verta pitäs tietää...


      • sitä tulee
        Usko pois kirjoitti:

        Nimenomaan ne ampeerit ratkaisee. Sen verta pitäs tietää...

        No joo, mutta kun kytkee paneelit sarjaan, ei tarvi miettiä niitä ampeereja, akku latautuu paremmin kun rinnan kytkennässä.


      • Usko pois
        sitä tulee kirjoitti:

        No joo, mutta kun kytkee paneelit sarjaan, ei tarvi miettiä niitä ampeereja, akku latautuu paremmin kun rinnan kytkennässä.

        Eli, sulla ei ole hajuakaan mitä sieltä todellisuudessa tulee? Itellä ainakin rinnankytkennässä tulee pilviselläkin säällä 3-4A. Kun taas sarjassa max.1, 5A. Panelit 2*100W.


      • sähkömies
        Usko pois kirjoitti:

        Eli, sulla ei ole hajuakaan mitä sieltä todellisuudessa tulee? Itellä ainakin rinnankytkennässä tulee pilviselläkin säällä 3-4A. Kun taas sarjassa max.1, 5A. Panelit 2*100W.

        Juurikin näin ampeerit ne akkua lataa ei jännite. Aurinkoseuraaja tuplaa sähkönsaannin, jolloin panelien määrää voi pienentää.
        Sarjaankytkennässä pienin paneeli määrää larausvirran, ei hyvä juttu ollenkaan.
        Rinnankytkennässä kaikki panelit lataa täysillä ampeereilla riippumatta paneelin sähköisistä arvoista. Eikä yhden panelin varjo haittaa koko järjestelmää.


    • sarjafani

      Jaa, vai niin. No ei tarvi suuttua jos ei oma säädin kestä näitä sarjaankytkentä voltteja, kun ei silloin tullut asiaa miettineeksi kun säädintä ostitte. Miksi Saksassa ja muuallakin laitetaan paneeleja sarjaan, jopa 200-300 voltin verran, jos se kerran on huonompi systeemi. Ja nythän on kaupoissa jo valmiiksi sarjaan kytkettyjä paneeleita, eli voltit on 36-42 kieppeissä. Kun voltit nousee, ei ne amperit mihinkään häviä.

      • Usko pois

        Ei täällä kukaan suutu, mutta olen tuon itse testannut. Ja rinnakytkentä nyt vaan tuottaa ampeereita reilusti enemmän, varsinkin nyt kun pilvistä keliä.

        Saksan kytkennöistä en tiedä, eikä se minulle ampeereita tuo, vaikka ne kytkisi miten.
        Puhun vain omasta kokemuksesta, ja se ratkaisee.


    • usko ite

      Mittaa ne ampeerit säätimestä akulle menevästä kaaapelista, huomaat että amperit on täydessä auringossa samat. Mutta pilvisellä sarjaan kytkettynä tulee enemmän ampereita.

      • Usko pois

        Sori vaan, mutta minun mittausten mukaan käy juuri päinvastoin. Ja täydellä paisteellakin sarjakytkentä häviää muutaman ampeerin. Voltit kyllä nousee täydellä paisteella enemmän, mutta kun ei niitä ampeereita tule tarpeeksi.


      • sitä tulee taas
        Usko pois kirjoitti:

        Sori vaan, mutta minun mittausten mukaan käy juuri päinvastoin. Ja täydellä paisteellakin sarjakytkentä häviää muutaman ampeerin. Voltit kyllä nousee täydellä paisteella enemmän, mutta kun ei niitä ampeereita tule tarpeeksi.

        Jaa, no sulla on sitten laitteistossa joku ongelma, kestääkö sun säädin sen 43 volttia mitä sarjakytkennästä kahdella paneelilla tulee, voi tulla 46 volttiakin. Ja jos 4kpl sarjassa, sitten tuleekin jo 90 volttia auringossa. Jos säädin on vaikka max 30 volttia, silloin ei sarjakytkentä onnistu. Ja tietysti pitää olla mppt.


      • Usko pois
        sitä tulee taas kirjoitti:

        Jaa, no sulla on sitten laitteistossa joku ongelma, kestääkö sun säädin sen 43 volttia mitä sarjakytkennästä kahdella paneelilla tulee, voi tulla 46 volttiakin. Ja jos 4kpl sarjassa, sitten tuleekin jo 90 volttia auringossa. Jos säädin on vaikka max 30 volttia, silloin ei sarjakytkentä onnistu. Ja tietysti pitää olla mppt.

        Kyllä kestää ja on mppt säädin.


      • kariu12
        Usko pois kirjoitti:

        Kyllä kestää ja on mppt säädin.

        Jotain vikaa Aanulla on. Minulla on 65W paneeli ja 250Ah akut ja riittää led TV
        Lampuille sekä 150W invertterille kännyjä ja läppäriä varten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe