Kannabiksen laillistamisen seurauksia

Nella Salmo

Kannabis laillistettiin – liikennekuolemien määrä väheni

Yhdysvalloissa kaksi osavaltiota, Washington ja Colorado, laillistivat kannabiksen viihdekäytön kuluvan vuoden alussa.
Historiallisella päätöksellä on ollut odottamattoman hyviä seurauksia, sillä valtion verotulot ovat kasvaneet paljon odotettua enemmän ja
rikostilastot ovat kaunistuneet selvästi.

Nyt The Washington Post raportoi, että tieliikenteessä tapahtuneiden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on laskenut
Coloradon osavaltiossa ennätysalas kannabiksen laillistamisen myötä.

Tänä vuonna liikennekuolemia on ollut historiallisen vähän, joskaan kannabiksen laillistamisen suoraa vaikutusta tilastoihin ei voida pitävästi
osoittaa. Ajallisesti muutos osuu kuitenkin samaan hetkeen.

http://www.stara.fi/2014/08/10/kannabis-laillistettiin-liikennekuolemien-maara-vaheni/

44

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • puurous

        Hollannissakin on vähemmän kannabiksen kokeilijoita kuin Suomessa. Ongelmatkin ovat paljon vähäisemmät, myös kovien huumeiden suhteen. Kieltolakihan ne merkittävmmät ongelmat aiheuttaa.


      • Irhy Oy

        http://yle.fi/uutiset/valistus_jopa_lisannyt_kiinnostusta_huumeita_kohtaan/6480647


        "Valistus jopa lisännyt kiinnostusta huumeita kohtaan"

        THL:n erikoissuunnittelija uskoo, että perinteinen huumevalistus on saattanut jopa lisätä nuorten kiinnostusta kannabiksen kokeiluun.

        Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on julkaissut vuotuisen huumeraporttinsa. Sen mukaan kannabiskokeilut ja huumekuolemat ovat kasvussa. Euroopan mittakaavassa Suomen huumeongelma on edelleen korkeintaan maanosan keskitasoa.

        THL:n tuoreen raportin mukaan nuorten kannabiskokeilut ovat lisääntyneet
        Myös kannabiksen kotikasvatus on lisääntynyt viime vuosina
        Yleisesti ottaen huumausaineiden käyttö ja niiden aiheuttamat ongelmat ovat pysyneet viime vuosina vakaalla tasolla

        Nuorten kannabiskokeilut ovat lisääntyneet parin viime vuoden aikana. Myös asenteet kannabiksen käyttöä kohtaan ovat lieventyneet, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoissuunnittelija Elina Kotovirta.

        THL julkisti tänään tiistaina tuoreen raportin Suomen huumetilanteesta. Raportin mukaan 15 - 16 -vuotiaista pojista 12 prosenttia ja tytöistä 10 prosenttia on kokeillut kannabista.

        - Mitä enemmän ympäristössä ja kaveripiirissä asiasta puhutaan, sitä enemmän se alkaa kiinnostaa muitakin, Kotovirta pohti Ylen aamu-tv:ssä.

        Tutkijan mukaan myös uutiset muualta maailmasta ja nykyajan populaarikulttuuri, joka esittää kannabiksen käytön myönteisenä asiana, lisäävät kiinnostusta huumetta kohtaan.

        Kotovirta uskoo, että huumevalistus on saattanut jopa lisätä nuorten kiinnostusta kannabiksen kokeiluun.

        Perinteinen huumevalistus ei ole ehkä kohdannut oikeita kohderyhmiä, ainakaan oikealla tavalla. Voi olla, että se on jopa lisännyt kiinnostusta huumeita kohtaan.

        - Perinteinen huumevalistus ei ole ehkä kohdannut oikeita kohderyhmiä, ainakaan oikealla tavalla. Voi olla, että se on jopa lisännyt kiinnostusta huumeita kohtaan.

        Kotovirta varoittaa vanhempia ylireagoimasta nuorten huumekokeiluihin.

        - Jos nuori on jäänyt kiinni huumeiden käytöstä, kannattaa pitää suhteellisuus mielessä ja selvittää, onko kyseessä vain yksi kerta vai monta kertaa. Ettei tämä pääsisi leviämään hysteriaksi, ja ettei yhdestä käyttökerrasta tulisi paljon suurempi härkänen kuin mitä se oikeasti on, Kotovirta huomauttaa.

        Tänään julkaistusta raportista selviää myös, että kannabiksen kotikasvatus on lisääntynyt. Takavarikoitujen kannabiskasvien määrä on kaksinkertaistunut vuodesta 2007. Nuorten keskuudessa kasvatus on kuitenkin harvinaista.


    • Mullistava hamppu

      http://www.mpc.fi/uutisia/hamppu voi mullistaa akkutekniikan grafeenia parempi nanomateriaali/a1003789

      Hamppu voi mullistaa akkutekniikan - grafeenia parempi nanomateriaali

      Hamppukasvin kuidut voivat paljastua paremmaksi nanokalvojen materiaaliksi kuin grafeeni.

      Keksinnön avulla voidaan yrittää kehittää superkondensaattori, huomattavan tehokas akku, joka puolestaan edistäisi muun muassa sähköautojen kehitystä.

      Kemian- ja materiaalitekniikan professori David Mitlin esitteli tutkimustuloksiaan Amerikan kemistiseuran seminaarissa tiistaina.

      Vähän psykoaktiivista kannabinoidia sisältävän kuituhampun kuiduista saadut hiiliatomit voidaan kuumentamalla järjestää niin, että muodostuu hyvin ohut kalvo. Näin aikaansaatuja nanokalvoja voidaan käyttää superkondensaattoreissa elektrodeina.

      Hamppu näyttää tutkimuksen mukaan olevan paitsi grafeenia edullisempaa niin ainakin yhtä hyvää tai energiatehokkaampaa.

      Keksinnön kaupallistamiseksi Mitlin perusti Alta Supercaps-yrityksen. Hän kertoo tiedotteessa, että hamppuun perustuva akku oli energiatiheydeltään 12 wattituntia per kilogramma eli kaksin- tai kolminkertaisesti kaupallisiin tuotteisiin verrattuna. Se toimi myös eri lämpötiloissa, pakkasasteista lähes sataan asteeseen saakka.

    • turku forever 27

      Kannabiksen käyttäjä = narkkari, luuseri, sosiaalisesti rajoittunut ilman käyttöä, sosiaalipummi. Vähentääköhän laillistaminen edellä mainittuja?

      On muuten kiva antaa poliisille ilmi kavereita hallussapidosta ja käytöstä, hidastaa ja laittaa heidän elämään lisää vitutusta ;)

      • Hesass

        Onhan se tosiaan ihan narkosadismia miten joku asioita ajattelee. Suurin osa kannabisenkäyttäjistä käy kuitenkin töissä, eikä käyttö paljastu lainkaan.


      • joint free

        Haitat tulee kiinnijäämisestä ei käytöstä. Kertoo karua kieltä siitä kuinka typerä kannabiksen kieltolaki on.


      • Body pump
        joint free kirjoitti:

        Haitat tulee kiinnijäämisestä ei käytöstä. Kertoo karua kieltä siitä kuinka typerä kannabiksen kieltolaki on.

        Omituinen näkökanta. Pidätkö niitä ihmisiä, joita kannabis ei kiinnosta jotenkin huonompina?

        Kyllä se on ihan sama yhen kannabiksen suhteen. On maailmassa oikeampiakin ongelmia, kuin se, että jotkut tahtoo pörrätä pilvessä.

        Mä en ainakaan halua pilviveikkoja yleisille paikoille ja kulmille "harrastamaan". Mutta eihän meillä muilla tulisi olla oikeutta mielipiteeseemme?

        ps. en suosita alkoholismia.


      • joint free
        Body pump kirjoitti:

        Omituinen näkökanta. Pidätkö niitä ihmisiä, joita kannabis ei kiinnosta jotenkin huonompina?

        Kyllä se on ihan sama yhen kannabiksen suhteen. On maailmassa oikeampiakin ongelmia, kuin se, että jotkut tahtoo pörrätä pilvessä.

        Mä en ainakaan halua pilviveikkoja yleisille paikoille ja kulmille "harrastamaan". Mutta eihän meillä muilla tulisi olla oikeutta mielipiteeseemme?

        ps. en suosita alkoholismia.

        Koita pälli ymmärtää mitä sanotaan. Ei käyttö tai ilman olo tee ihmisestä huonompaa. Se on vain helevetin tyhmää kun rangaistaan turhasta.
        Järjen köyhä laki joka aiheuttaa enemmän ongelmia kuin itse aine.


      • Body pump
        joint free kirjoitti:

        Koita pälli ymmärtää mitä sanotaan. Ei käyttö tai ilman olo tee ihmisestä huonompaa. Se on vain helevetin tyhmää kun rangaistaan turhasta.
        Järjen köyhä laki joka aiheuttaa enemmän ongelmia kuin itse aine.

        Mä en hakua, että kannabistit kokoontuu käyttämään ainettaan kulmille. On ihmisillä parempaakin tekemistä, kuin hortoilla pilvessä. Ja harrastaa voi muitakin kehittävempiä asioita. Kunto ja hyötyliikunta mukaanlukien.

        Laki on ongelma sille, joka ei sitä noudata. Jos jannu ajaa hyvällä kelillä ylinopeutta hyväkuntoisella tiellä. Niin kuka silloin on rikoksesta kärsijä? Tai kuka kärsii silloin, kun joku pöllii jotain, josta kukaan ei koskaan tiedä? Onko silloin ongelma itse laki, joka asiat kieltää, vai sen rikkoja?

        Samoin on kannabiksen kanssa. Jos käyttää niin vastaa siten seuraamuksista.
        Mä en ymmärrä kannabistien logiikkaa.

        Rentoutua ja pohtia asioita voi paljon paremmin ja selkeämmin ilman kannabista.

        Ps. en kannata päihtyneenä olemista


      • Joint free
        Body pump kirjoitti:

        Mä en hakua, että kannabistit kokoontuu käyttämään ainettaan kulmille. On ihmisillä parempaakin tekemistä, kuin hortoilla pilvessä. Ja harrastaa voi muitakin kehittävempiä asioita. Kunto ja hyötyliikunta mukaanlukien.

        Laki on ongelma sille, joka ei sitä noudata. Jos jannu ajaa hyvällä kelillä ylinopeutta hyväkuntoisella tiellä. Niin kuka silloin on rikoksesta kärsijä? Tai kuka kärsii silloin, kun joku pöllii jotain, josta kukaan ei koskaan tiedä? Onko silloin ongelma itse laki, joka asiat kieltää, vai sen rikkoja?

        Samoin on kannabiksen kanssa. Jos käyttää niin vastaa siten seuraamuksista.
        Mä en ymmärrä kannabistien logiikkaa.

        Rentoutua ja pohtia asioita voi paljon paremmin ja selkeämmin ilman kannabista.

        Ps. en kannata päihtyneenä olemista

        Et ymmärrä logiikkaa piste. Kannabis on alkoholia miedompi ja vähemmän haitallinen päihde. Se on jo täällä ja valinta on enään siinä onko se laitonta vai laillista.


      • Body pump
        Joint free kirjoitti:

        Et ymmärrä logiikkaa piste. Kannabis on alkoholia miedompi ja vähemmän haitallinen päihde. Se on jo täällä ja valinta on enään siinä onko se laitonta vai laillista.

        Miksi pitää olla päihde? Pidätkö päihteetöntä elämää jotenkin vähempiarvoisena.


      • Freedus
        Body pump kirjoitti:

        Miksi pitää olla päihde? Pidätkö päihteetöntä elämää jotenkin vähempiarvoisena.

        " Pidätkö päihteetöntä elämää jotenkin vähempiarvoisena. "

        Minä en pidä, mutta sinä selvästi pidät päihteitä käyttävien elämää vähempiarvoisena, vaikka siihen ei mitään syytä olekaan.


      • Kipporus
        Body pump kirjoitti:

        Mä en hakua, että kannabistit kokoontuu käyttämään ainettaan kulmille. On ihmisillä parempaakin tekemistä, kuin hortoilla pilvessä. Ja harrastaa voi muitakin kehittävempiä asioita. Kunto ja hyötyliikunta mukaanlukien.

        Laki on ongelma sille, joka ei sitä noudata. Jos jannu ajaa hyvällä kelillä ylinopeutta hyväkuntoisella tiellä. Niin kuka silloin on rikoksesta kärsijä? Tai kuka kärsii silloin, kun joku pöllii jotain, josta kukaan ei koskaan tiedä? Onko silloin ongelma itse laki, joka asiat kieltää, vai sen rikkoja?

        Samoin on kannabiksen kanssa. Jos käyttää niin vastaa siten seuraamuksista.
        Mä en ymmärrä kannabistien logiikkaa.

        Rentoutua ja pohtia asioita voi paljon paremmin ja selkeämmin ilman kannabista.

        Ps. en kannata päihtyneenä olemista

        "pohtia asioita voi paljon paremmin "

        Ja valehdella. Sekin on todella tuttua puuhaa kannabiksen vastustajille, näille niin selväpäisille ja paremmin ajatteleville "neroille".


      • Kohtuuukäyttäjä
        Body pump kirjoitti:

        Mä en hakua, että kannabistit kokoontuu käyttämään ainettaan kulmille. On ihmisillä parempaakin tekemistä, kuin hortoilla pilvessä. Ja harrastaa voi muitakin kehittävempiä asioita. Kunto ja hyötyliikunta mukaanlukien.

        Laki on ongelma sille, joka ei sitä noudata. Jos jannu ajaa hyvällä kelillä ylinopeutta hyväkuntoisella tiellä. Niin kuka silloin on rikoksesta kärsijä? Tai kuka kärsii silloin, kun joku pöllii jotain, josta kukaan ei koskaan tiedä? Onko silloin ongelma itse laki, joka asiat kieltää, vai sen rikkoja?

        Samoin on kannabiksen kanssa. Jos käyttää niin vastaa siten seuraamuksista.
        Mä en ymmärrä kannabistien logiikkaa.

        Rentoutua ja pohtia asioita voi paljon paremmin ja selkeämmin ilman kannabista.

        Ps. en kannata päihtyneenä olemista

        Sinusta huomaa heti, että et ole perehtynyt koko asiaan oikeastaan mitenkään.
        Tuosta sinun lausahduksestasi "Rentoutua ja pohtia asioita voi paljon paremmin ja selkeämmin ilman kannabista." huomaa hyvin sen.

        Kannabista käytetään nimenomaan rentoutumisen takia ja monet ihmiset pohtivat kannabiksen vaikutuksen alaisena erittäin paljon eri asioita ja keksivät esimerkiksi uusia keksintöjä ja ideaoita.

        Kun minä olen kannabiksen vaikutuksena alan miettimään erilaisia asioita syvällisesti ja yksityiskohtaisesti ja myöhemmin niistä saattaa olla jopa hyötyä, kuten esimerkiksi koulussa.

        Ps. Itse käytän kannabista silloin tällöin kohtuudella.


      • stichi
        Kohtuuukäyttäjä kirjoitti:

        Sinusta huomaa heti, että et ole perehtynyt koko asiaan oikeastaan mitenkään.
        Tuosta sinun lausahduksestasi "Rentoutua ja pohtia asioita voi paljon paremmin ja selkeämmin ilman kannabista." huomaa hyvin sen.

        Kannabista käytetään nimenomaan rentoutumisen takia ja monet ihmiset pohtivat kannabiksen vaikutuksen alaisena erittäin paljon eri asioita ja keksivät esimerkiksi uusia keksintöjä ja ideaoita.

        Kun minä olen kannabiksen vaikutuksena alan miettimään erilaisia asioita syvällisesti ja yksityiskohtaisesti ja myöhemmin niistä saattaa olla jopa hyötyä, kuten esimerkiksi koulussa.

        Ps. Itse käytän kannabista silloin tällöin kohtuudella.

        Heikosti menee, jollei osaa ilman huumeita rentoutua ja sosiaalisoitua muiden kanssa.


      • Juibom
        Body pump kirjoitti:

        Mä en hakua, että kannabistit kokoontuu käyttämään ainettaan kulmille. On ihmisillä parempaakin tekemistä, kuin hortoilla pilvessä. Ja harrastaa voi muitakin kehittävempiä asioita. Kunto ja hyötyliikunta mukaanlukien.

        Laki on ongelma sille, joka ei sitä noudata. Jos jannu ajaa hyvällä kelillä ylinopeutta hyväkuntoisella tiellä. Niin kuka silloin on rikoksesta kärsijä? Tai kuka kärsii silloin, kun joku pöllii jotain, josta kukaan ei koskaan tiedä? Onko silloin ongelma itse laki, joka asiat kieltää, vai sen rikkoja?

        Samoin on kannabiksen kanssa. Jos käyttää niin vastaa siten seuraamuksista.
        Mä en ymmärrä kannabistien logiikkaa.

        Rentoutua ja pohtia asioita voi paljon paremmin ja selkeämmin ilman kannabista.

        Ps. en kannata päihtyneenä olemista

        "Kunto ja hyötyliikunta mukaanlukien."

        Musiikki ja soittaminen ovat myös hyviä harrastuksia. Kehittävät aivojakin.


      • narkkari

        Kannabiksen käyttäjä, yrittäjä 32v mies, en ole sosiaalisesti rajoittunut. Ja todennäköisesti maksan enemmän veroja kuin sinä


      • laululintu 2014
        narkkari kirjoitti:

        Kannabiksen käyttäjä, yrittäjä 32v mies, en ole sosiaalisesti rajoittunut. Ja todennäköisesti maksan enemmän veroja kuin sinä

        Todennäköisesti et maksa.
        Eli olet narkkari huumeita käyttäessäsi, ilmiantaisin välittömästi poliisille, pieni vihje poliisille tekisi hyvää... ;)


      • rtyyt
        Kohtuuukäyttäjä kirjoitti:

        Sinusta huomaa heti, että et ole perehtynyt koko asiaan oikeastaan mitenkään.
        Tuosta sinun lausahduksestasi "Rentoutua ja pohtia asioita voi paljon paremmin ja selkeämmin ilman kannabista." huomaa hyvin sen.

        Kannabista käytetään nimenomaan rentoutumisen takia ja monet ihmiset pohtivat kannabiksen vaikutuksen alaisena erittäin paljon eri asioita ja keksivät esimerkiksi uusia keksintöjä ja ideaoita.

        Kun minä olen kannabiksen vaikutuksena alan miettimään erilaisia asioita syvällisesti ja yksityiskohtaisesti ja myöhemmin niistä saattaa olla jopa hyötyä, kuten esimerkiksi koulussa.

        Ps. Itse käytän kannabista silloin tällöin kohtuudella.

        kannabiksen kohtuukäytöllä kerran viikossa joku jointti tai pari ei ole minkäälaista
        vaaraa kenellekkää. Alkoholia kännit viikossa aiheuttaa murheellisia asioita, jotka
        kyllä tiedostavat.


      • Pop levis
        Juibom kirjoitti:

        "Kunto ja hyötyliikunta mukaanlukien."

        Musiikki ja soittaminen ovat myös hyviä harrastuksia. Kehittävät aivojakin.

        Mitä kuntoiluun tulee, niin rumpujen soittaminen ei ainakaan ole siitä kevyimmästä päästä. Jos siis ihan oikeasti soittaa, eikä vaan leikisti.


    • muunimon

      Kannabiksesta tuli osavaltiolle kultakaivos Yhdysvalloissa
      Viihdeuutiset, 23.2.2014, 11:00 · Stara.fi

      Yhdysvaltojen Coloradossa laillistettiin äskettäin kannabiksen viihdekäyttö, ja ennakkoarvioiden mukaan rohkea päätös vähentäisi vankilassa istuvien ihmisten määrää ja kasvattaisi dramaattisesti osavaltion verotuloja. Odotukset ovat sittemmin toteutuneet ja jopa ylittyneet.

      Coloradon osavaltio verottaa kannabista melko voimakkaasti, ja tuoreimpien tietojen mukaan verotulot jo ensimmäiseltä vuodelta nousevat noin 100 miljoonaan dollariin, AlterNet raportoi. Se on 30 miljoonaa dollaria enemmän kuin virkamiehet odottivat. Ensi vuodelle luvassa on vieläkin suurempia verotuloja. Kaiken lisäksi jokainen lailliseen kannabikseen käytetty dollarin on pois rikollisjärjestöjen toiminnasta.

      Coloradon kuvernööri John Hickenlooper kertoi keskiviikkona, että budjettiin viime vuonna laskettu 70 miljoonan dollarin kannabisverotulo on näillä näkymin nousemassa jopa 98 miljoonaan dollariin. Tätäkin suuremmat säästöt yhteiskunnalle tulevat siitä, että vankilat eivät ole enää täynnä kannabisrikoksista tuomittuja ihmisiä. Kannabisverosta hyötyy suoraan osavaltion koulujärjestelmä, sillä merkittävä osa verotuloista ohjataan koulujen rakentamiseen ja remontoimiseen.

      http://www.stara.fi/2014/02/23/kannabiksesta-tuli-osavaltiolle-kultakaivos-yhdysvalloissa/

    • Realismia peliin

      Mä en pidä tollaista uutisointia kovin realistisena. Ao. lainaus kertoo paljon uutisesta.

      "joskaan kannabiksen laillistamisen suoraa vaikutusta tilastoihin ei voida pitävästi osoittaa."

      Monesti pitäisi selvittää muut seikat, jotka erilaisiin asioihin ovat olleet osallisia.

      Mutta tämä on yksi esimerkki siitä propagandasta, joka on käynnissä. Ja jolla tahdotaan mahdollistaa se, että jannut saisi tulla laillisesti notkumaan koulujen ja päiväkotien oville ja porteilla.

      • muunimon

        Joka tapauksessa ongelmat ovat vähentyneet kannabiksen laillistamisen jälkeen, mikä on vain hyvä asia. Eikös olekin?


      • Jörö totuus
        muunimon kirjoitti:

        Joka tapauksessa ongelmat ovat vähentyneet kannabiksen laillistamisen jälkeen, mikä on vain hyvä asia. Eikös olekin?

        Vaikka Suomessa ei saa ostettua kannabista lain puitteissa, muutoin kuin oikeaan lääkinnälliseen käyttöön virallisten terveydenhuollonammattilaisten ohjeistuksella ja valvonnassa.

        Missä kannabis joissakin tapauksissa on voitu todeta lääkkeeksi, joka auttaa potilaan oireessa.

        Niin silti joku vuosista Suomessakin on ennätyksellisen turvallinen liikenneonnettumuuksien suhteen.

        Ja ne tekijät, jotka kussakin tapauksessa ovat selittäviä, voivat ehkä olla sellaisia, joita tulee huomioida?

        Voidaan myös osoittaa, että laillisen kannabiksen aikana on monenlaisia muunkinlaisia tapauksia. Joissa on ollut enemmän tai vähemmän aktiviisia tapahtuamia.

        Siksi itse uutinen on yksi niistä limboista, jolla ei voida osoittaa olevan mitään yhteyttä kannabistin, kannabistin yhteisön tai laajemmin koko yhteiskunnan elämään.

        Vaan sen tarkoitus on vain ja ainoastaan jakaa pseudoinformaatioita kannabistien päihdekäytön helpottamisen puolesta.


      • Juikku
        Jörö totuus kirjoitti:

        Vaikka Suomessa ei saa ostettua kannabista lain puitteissa, muutoin kuin oikeaan lääkinnälliseen käyttöön virallisten terveydenhuollonammattilaisten ohjeistuksella ja valvonnassa.

        Missä kannabis joissakin tapauksissa on voitu todeta lääkkeeksi, joka auttaa potilaan oireessa.

        Niin silti joku vuosista Suomessakin on ennätyksellisen turvallinen liikenneonnettumuuksien suhteen.

        Ja ne tekijät, jotka kussakin tapauksessa ovat selittäviä, voivat ehkä olla sellaisia, joita tulee huomioida?

        Voidaan myös osoittaa, että laillisen kannabiksen aikana on monenlaisia muunkinlaisia tapauksia. Joissa on ollut enemmän tai vähemmän aktiviisia tapahtuamia.

        Siksi itse uutinen on yksi niistä limboista, jolla ei voida osoittaa olevan mitään yhteyttä kannabistin, kannabistin yhteisön tai laajemmin koko yhteiskunnan elämään.

        Vaan sen tarkoitus on vain ja ainoastaan jakaa pseudoinformaatioita kannabistien päihdekäytön helpottamisen puolesta.

        Hyvähän se on, että ongelmat ovat vähentyneet, ja kannabiksesta saatavilla verotuloilla voidaan parantaa ja kehittää yhteiskunnan perustoimintoja.


      • Äänivä
        Jörö totuus kirjoitti:

        Vaikka Suomessa ei saa ostettua kannabista lain puitteissa, muutoin kuin oikeaan lääkinnälliseen käyttöön virallisten terveydenhuollonammattilaisten ohjeistuksella ja valvonnassa.

        Missä kannabis joissakin tapauksissa on voitu todeta lääkkeeksi, joka auttaa potilaan oireessa.

        Niin silti joku vuosista Suomessakin on ennätyksellisen turvallinen liikenneonnettumuuksien suhteen.

        Ja ne tekijät, jotka kussakin tapauksessa ovat selittäviä, voivat ehkä olla sellaisia, joita tulee huomioida?

        Voidaan myös osoittaa, että laillisen kannabiksen aikana on monenlaisia muunkinlaisia tapauksia. Joissa on ollut enemmän tai vähemmän aktiviisia tapahtuamia.

        Siksi itse uutinen on yksi niistä limboista, jolla ei voida osoittaa olevan mitään yhteyttä kannabistin, kannabistin yhteisön tai laajemmin koko yhteiskunnan elämään.

        Vaan sen tarkoitus on vain ja ainoastaan jakaa pseudoinformaatioita kannabistien päihdekäytön helpottamisen puolesta.

        Onko sinusta huono asia, että päihdeongelmat vähenevät?


      • Järki käteen
        Äänivä kirjoitti:

        Onko sinusta huono asia, että päihdeongelmat vähenevät?

        Onko sinusta hyvä, että sellaisien aineiden käyttöä suositaan, jotka ovat osana päihdeongelmien kokonaiskirjossa?


      • Järki käteen
        Juikku kirjoitti:

        Hyvähän se on, että ongelmat ovat vähentyneet, ja kannabiksesta saatavilla verotuloilla voidaan parantaa ja kehittää yhteiskunnan perustoimintoja.

        Onko sinusta hyvä, että päihdeongelmat on. Ja sitten jotkut vielä hienostelee, jollain osalla niiden käytön kulttuuria?

        Se on vähän sama kuin kysyisi: "tahdotko nyrkistä nekkuun vai napakan potkun persauksille"?


      • Äänivä
        Järki käteen kirjoitti:

        Onko sinusta hyvä, että sellaisien aineiden käyttöä suositaan, jotka ovat osana päihdeongelmien kokonaiskirjossa?

        Tottakai, koska laillistaminen kuitenkin vähentää päihdeongelmien kokonaiskirjoa kannabiksen osalta, joita sen kohdalla lähinnä vain kieltolaki synnyttää.


      • Järki käteen
        Äänivä kirjoitti:

        Tottakai, koska laillistaminen kuitenkin vähentää päihdeongelmien kokonaiskirjoa kannabiksen osalta, joita sen kohdalla lähinnä vain kieltolaki synnyttää.

        Ajattelet sitten, että kun kieltolaki kumottiin, niin sen jälkeen ei ole myyty pimeää viinaa?
        Ja varmaan ajattelet, että laitonta katukauppaa ei olisi, jos taskussa saisi olla tietty määrä laiillista kamaa?

        Voisi siinä käydä niin, että viinatilaston ykkös-sija Euroopassa kirkastuisi vielä kannabismin kultamitalilla.


      • Äänivä
        Järki käteen kirjoitti:

        Ajattelet sitten, että kun kieltolaki kumottiin, niin sen jälkeen ei ole myyty pimeää viinaa?
        Ja varmaan ajattelet, että laitonta katukauppaa ei olisi, jos taskussa saisi olla tietty määrä laiillista kamaa?

        Voisi siinä käydä niin, että viinatilaston ykkös-sija Euroopassa kirkastuisi vielä kannabismin kultamitalilla.

        "Ajattelet sitten, että kun kieltolaki kumottiin, niin sen jälkeen ei ole myyty pimeää viinaa? "

        Mistäköhän tuollainen ajatus edes päähäsi nousi? Onkohan sinulla jotain ongelmia luetun ymmärtämisessä?

        Ongelmien oleellinen väheneminen ei tarkoita sitä, että kaikki ongelmat poistuisivat, vaikka suurin osa poistuisikin.


    • Humepolis

      Kannabiksen laillistamista vastustavat lähinnä vain huumevalistajat, poliisi ja rikolliset. Suomessahan myös poliisi itse on ollut merkittävä huumekauppias.

      • Humeplos

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/201408220102721_uu.shtml


        Epäilyt todisteiden vääristelystä laajentuneet Jari Aarnion alaisiin

        Perjantai 22.8.2014 klo 10.27 (päivitetty klo 10.59)

        Jari Aarnion tapauksen tutkinnanjohtaja kertoo, että osaa miehen alaisista epäillään törkeistä rikoksista.

        Epäilyt ovat laajentuneet myös joihinkin Aarnion alaisiin.


        Muutamaa Helsingin huumepoliisin hyllytetyn päällikön Jari Aarnion alaisuudessa toiminutta poliisia on kuultu epäiltynä törkeästä todistusaineiston vääristelemisestä ja törkeästä virka-aseman väärinkäytöstä. Asiasta STT:lle kertoo tutkinnanjohtaja, kihlakunnansyyttäjä Jukka Haavisto.

        MTV:n Vinkkimiehet-ohjelma kertoi tänään, että tutkinta todisteiden vääristelystä on laajentunut muihinkin Helsingin huumepoliiseihin.

        Haavisto ei kommentoi tarkemmin, mihin vääristelyepäilyt liittyvät. Hän vahvistaa tutkinnan laajentumisen.

        Asiasta ensimmäisenä uutisoi MTV.




        Poliisin harjoittama huumekauppa on selvästi kytköksissä lukuisiin poliiseihin, ei ainoastaan huumepoliisin johtajaan.


      • Humeplos
        Humeplos kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/201408220102721_uu.shtml


        Epäilyt todisteiden vääristelystä laajentuneet Jari Aarnion alaisiin

        Perjantai 22.8.2014 klo 10.27 (päivitetty klo 10.59)

        Jari Aarnion tapauksen tutkinnanjohtaja kertoo, että osaa miehen alaisista epäillään törkeistä rikoksista.

        Epäilyt ovat laajentuneet myös joihinkin Aarnion alaisiin.


        Muutamaa Helsingin huumepoliisin hyllytetyn päällikön Jari Aarnion alaisuudessa toiminutta poliisia on kuultu epäiltynä törkeästä todistusaineiston vääristelemisestä ja törkeästä virka-aseman väärinkäytöstä. Asiasta STT:lle kertoo tutkinnanjohtaja, kihlakunnansyyttäjä Jukka Haavisto.

        MTV:n Vinkkimiehet-ohjelma kertoi tänään, että tutkinta todisteiden vääristelystä on laajentunut muihinkin Helsingin huumepoliiseihin.

        Haavisto ei kommentoi tarkemmin, mihin vääristelyepäilyt liittyvät. Hän vahvistaa tutkinnan laajentumisen.

        Asiasta ensimmäisenä uutisoi MTV.




        Poliisin harjoittama huumekauppa on selvästi kytköksissä lukuisiin poliiseihin, ei ainoastaan huumepoliisin johtajaan.

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014082318596970_uu.shtml

        HS: Onko Jari Aarnio "Pasilan mies"?

        Lauantai 23.8.2014 klo 09.50

        Rikosepäilyt Helsingin huumepoliisin ympärillä paisuvat entisestään, kertoo Helsingin Sanomat.

        Jari Aarnion alaisia epäillään osallisuudesta syyttömän miehen lavastukseen, kertoo Helsingin Sanomat.

        HS:n tietojen mukaan Aarnion epäillään yrittäneen lavastaa syyttömän "Pasilan mieheksi", eli satojen kilojen hasistynnyrijutun tuntemattomaksi epäillyksi, jonka kännykkä liikkui teletunnistetietojen mukaan paljon Pasilassa. Nyt epäillään, että marraskuusta lähtien tutkintavankeudessa istunut Aarnio on itse Pasilan mies.

        Helsingin Sanomien mukaan kiinnijäämistä pelännyt Aarnio olisi uusien rikosepäilyjen mukaan etsinyt sopivaa henkilöä, joka lavastettaisiin Pasilan mieheksi. Sopivaksi uhriksi valikoitui alkuvuonna 2012 mies, jonka Aarnion rikoskumppaniksi epäilty rikollispomo tuntee hyvin. Miehellä on rikostaustaa ja hän asuu Pasilassa, muun muassa näistä syistä hän valikoitui uhriksi.

        Aarnion alaisen epäillään lavastuksen takia hakeneen Helsingin käräjäoikeudesta televalvontalupia väärillä tiedoilla. Lupien hakemisesta epäilty poliisi on ollut tällä viikolla pidätettynä asian takia.

        Tutkinnanjohtaja Jukka Haavisto vahvistaa kiinniotot Helsingin Sanomille, mutta ei halua kertoa epäiltyjen tarkkaa määrää. Hänen mukaansa epäiltyjä alaisia on jo aiemmin epäilty muista rikoksista.

        Aarniota epäillään yhteensä yli 20 rikoksesta ja oikeudenkäynti alkanee marraskuun alussa. Hän on kiistänyt kaikki epäilyt.

        LÄHDE: Helsingin Sanomat



        Aarnio on käsittämättömän kiero tapaus huumepoliisiksikin.


      • Isottiko
        Humeplos kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014082318596970_uu.shtml

        HS: Onko Jari Aarnio "Pasilan mies"?

        Lauantai 23.8.2014 klo 09.50

        Rikosepäilyt Helsingin huumepoliisin ympärillä paisuvat entisestään, kertoo Helsingin Sanomat.

        Jari Aarnion alaisia epäillään osallisuudesta syyttömän miehen lavastukseen, kertoo Helsingin Sanomat.

        HS:n tietojen mukaan Aarnion epäillään yrittäneen lavastaa syyttömän "Pasilan mieheksi", eli satojen kilojen hasistynnyrijutun tuntemattomaksi epäillyksi, jonka kännykkä liikkui teletunnistetietojen mukaan paljon Pasilassa. Nyt epäillään, että marraskuusta lähtien tutkintavankeudessa istunut Aarnio on itse Pasilan mies.

        Helsingin Sanomien mukaan kiinnijäämistä pelännyt Aarnio olisi uusien rikosepäilyjen mukaan etsinyt sopivaa henkilöä, joka lavastettaisiin Pasilan mieheksi. Sopivaksi uhriksi valikoitui alkuvuonna 2012 mies, jonka Aarnion rikoskumppaniksi epäilty rikollispomo tuntee hyvin. Miehellä on rikostaustaa ja hän asuu Pasilassa, muun muassa näistä syistä hän valikoitui uhriksi.

        Aarnion alaisen epäillään lavastuksen takia hakeneen Helsingin käräjäoikeudesta televalvontalupia väärillä tiedoilla. Lupien hakemisesta epäilty poliisi on ollut tällä viikolla pidätettynä asian takia.

        Tutkinnanjohtaja Jukka Haavisto vahvistaa kiinniotot Helsingin Sanomille, mutta ei halua kertoa epäiltyjen tarkkaa määrää. Hänen mukaansa epäiltyjä alaisia on jo aiemmin epäilty muista rikoksista.

        Aarniota epäillään yhteensä yli 20 rikoksesta ja oikeudenkäynti alkanee marraskuun alussa. Hän on kiistänyt kaikki epäilyt.

        LÄHDE: Helsingin Sanomat



        Aarnio on käsittämättömän kiero tapaus huumepoliisiksikin.

        Kieltolaki korruptoi. Aikoinaan New Yorkin huumepoliiseistakin 70 prosenttia oli korruptoituneita. Se on iso luku. Kuinkahan paljon Suomessa?


    • Minäpä vielä jatkaisin kannabiksen laillistamista siihen suuntaan, että jokainen kotimainen työtön kannabispuutarhuri saisi vaivan palkaksi 10€ tunnissa (puhtaana käteen) siitä että jaksaa harrastaa.

      Itse puutarhuri saisi pössytellä niin paljon kuin sielu sietää, ja loput hän luovuttaisi ilmaista käyttöä varten muille kannabiksen käyttäjille. Kaikki voittaa, puutarhurilla riittää töitä, ja ihmiset ovat iloisia.

      Kasvattamisesta koituvat kustannukset voitaisiin jyvittää kaikkien niiden kesken jotka tätä ilmaista kannabista sitten käyttävät. Paljonkohan tuosta tulisi kustannuksia per käyttäjä per laaki?

      • Toisinaan rahat pois

        Kannabiksen käyttö ei lisäänny niiden ihmisten kohdalla jotka sitä jo käyttävät.
        Järkevää olisi sen verollinen kasvatus omaan käyttöön varsinkin kipupotilailla.


    • pelleolet

      ventami trollaa 24 sivuilla taaas :D eikö IL foorumi riitä? :D

    • Mullari

      Kannabis siis laillistui ja ongelmat vähenivät? Verotulojakin tulee useita miljoonia, ja ne käytetään hyvään tarkoitukseen.

      Kuinkas nyt näin pääsi käymään?

      • Next one

        Jamaika laillistaa kannabiksen

        Kasperi Summanen
        13.6.2014 klo 09:41 (päivitetty 13.6.2014 klo 13:19)

        Jamaikan hallitus on päättänyt laillistaa kannabiksen hallussapidon omaan käyttöön.

        Jamaikan oikeusministerin Mark Goldingin mukaan Jamaikan huumelainsäädäntöä uudistetaan kesän aikana.

        "Hallitus on hyväksynyt tiettyjä muutoksia kannabislainsäädäntöön. Ne liittyvät pienten määrien hallussapitoon, käyttämiseen yksityisissä tiloissa ja kannabiksen lääkinnälliseen käyttöön", Golding totesi Al Jazeera American mukaan.

        Kannabiksen hallussapidosta tulee lakiuudistusten myötä rike, josta voidaan antaa sakkorangaistus.

        "Liian monet nuoristamme ovat saaneet rikostuomioita siitä, että ovat jääneet kiinni kannabissätkän kanssa. Tämä on vaikuttanut heidän mahdollisuuksiinsa saada töitä ja matkustaa ulkomaille", Golding totesi.

        Lakiuudistuksen yhteydessä esitetään myös, että pienistä kannabisrikoksista tuomittujen rikosrekisterit pyyhittäisiin.

        Lakiesityksen mukaan henkilöä ei saa pidättää, jos hänellä on hallussaan alle 57 grammaa kannabista yleisellä paikalla.


        http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/jamaika_kannabis-22060


      • Nella Salmo
        Next one kirjoitti:

        Jamaika laillistaa kannabiksen

        Kasperi Summanen
        13.6.2014 klo 09:41 (päivitetty 13.6.2014 klo 13:19)

        Jamaikan hallitus on päättänyt laillistaa kannabiksen hallussapidon omaan käyttöön.

        Jamaikan oikeusministerin Mark Goldingin mukaan Jamaikan huumelainsäädäntöä uudistetaan kesän aikana.

        "Hallitus on hyväksynyt tiettyjä muutoksia kannabislainsäädäntöön. Ne liittyvät pienten määrien hallussapitoon, käyttämiseen yksityisissä tiloissa ja kannabiksen lääkinnälliseen käyttöön", Golding totesi Al Jazeera American mukaan.

        Kannabiksen hallussapidosta tulee lakiuudistusten myötä rike, josta voidaan antaa sakkorangaistus.

        "Liian monet nuoristamme ovat saaneet rikostuomioita siitä, että ovat jääneet kiinni kannabissätkän kanssa. Tämä on vaikuttanut heidän mahdollisuuksiinsa saada töitä ja matkustaa ulkomaille", Golding totesi.

        Lakiuudistuksen yhteydessä esitetään myös, että pienistä kannabisrikoksista tuomittujen rikosrekisterit pyyhittäisiin.

        Lakiesityksen mukaan henkilöä ei saa pidättää, jos hänellä on hallussaan alle 57 grammaa kannabista yleisellä paikalla.


        http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/jamaika_kannabis-22060

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014082718608437_ul.shtml

        Tutkimus: Pössyttelijäpariskunnilla vähemmän perheväkivaltaa

        Keskiviikko 27.8.2014 klo 20.31

        Uusi yhdysvaltalaistutkimus vahvistaa mielikuvaa leppoisista pilviveikoista.

        Tutkimuksessa seurattiin 634 paria yli yhdeksän naimisissa vietetyn vuoden ajan. Seurantajakso alkoi ensimmäisten parien osalta jo vuonna 1996. Pareja haastateltiin säännöllisesti heidän elämäntavoistaan, alkoholinkäytöstään, huumeista ja suhteessa ilmenneestä fyysisestä väkivallasta.

        - Marihuana saattaa lisätä mielihyvän tunnetta, mikä taas vähentää todennäköisyyttä riidalle ja aggressioille, tulosta perustellaan.

        Toinen mahdollinen syy on kannabista paljon käyttävien turtuminen ärsykkeisiin. Tämä saattaa vähentää aggressioiden syttymistä.

        Tutkijat huomauttavat, että vaikka tutkimus on selvästi suuntaa antava, kahden asian välille ei varmuudella voi vetää suoraa viivaa.

        Tutkijat korostavat jatkotutkimusten tärkeyttä asiassa. Tutkittavien asioiden listalla on esimerkiksi kannabiksen vaikutukset hyväksikäyttöihin, riippuvuuteen ja moniin muihin käyttäytymistapoihin ja -malleihin, jotka saattavat vaikuttaa esimerkiksi siihen tapaan, miten pariskunnat toimivat toistensa kanssa.

        Lähde: Washington Post


      • Yksiös
        Nella Salmo kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014082718608437_ul.shtml

        Tutkimus: Pössyttelijäpariskunnilla vähemmän perheväkivaltaa

        Keskiviikko 27.8.2014 klo 20.31

        Uusi yhdysvaltalaistutkimus vahvistaa mielikuvaa leppoisista pilviveikoista.

        Tutkimuksessa seurattiin 634 paria yli yhdeksän naimisissa vietetyn vuoden ajan. Seurantajakso alkoi ensimmäisten parien osalta jo vuonna 1996. Pareja haastateltiin säännöllisesti heidän elämäntavoistaan, alkoholinkäytöstään, huumeista ja suhteessa ilmenneestä fyysisestä väkivallasta.

        - Marihuana saattaa lisätä mielihyvän tunnetta, mikä taas vähentää todennäköisyyttä riidalle ja aggressioille, tulosta perustellaan.

        Toinen mahdollinen syy on kannabista paljon käyttävien turtuminen ärsykkeisiin. Tämä saattaa vähentää aggressioiden syttymistä.

        Tutkijat huomauttavat, että vaikka tutkimus on selvästi suuntaa antava, kahden asian välille ei varmuudella voi vetää suoraa viivaa.

        Tutkijat korostavat jatkotutkimusten tärkeyttä asiassa. Tutkittavien asioiden listalla on esimerkiksi kannabiksen vaikutukset hyväksikäyttöihin, riippuvuuteen ja moniin muihin käyttäytymistapoihin ja -malleihin, jotka saattavat vaikuttaa esimerkiksi siihen tapaan, miten pariskunnat toimivat toistensa kanssa.

        Lähde: Washington Post

        Suomessahan on tilanne taas niin, että joka päivä joku känniääliö harrastaa perheväkivaltaa,. ja aiheuttaa lapsilleen psyykkisiä ongelmia, jotka vaikuttavat häneen koko loppuelämän ajan.


    • yadpoika

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe