auto ohittaa auton pyöräilijää vastaan?

pyöräilijä.

mitä sanotaan liikennesäännöissä siitä, että maantiellä auto ohittaa toisen auton pyöräilijän ajaessa heitä vastaan oman ajosuuntansa ajokaistan pientareella?

pyöräilijän ajosuunnan ajokaista oli vapaa, mutta tilanne tuntui kovin vaaralliselta. urheilullisella ajotavalla ohittanut auto olisi voinut ajautua vastaan tulevan pyöräilijän päälle.

alueella on 80 km/h nopeusrajoitus, mutta useimmat ajavat suuremmalla nopeudella. ohittaja kiihdytti minimissään 100 km/h nopeuteen, itse ajoin 30 km/h. törmäysnopeus olisi ollut minimissään 130 km/h.

49

3116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei missään nimessä

      Voi herranjestas, miten tuo voi olla mahdollista, jos ei liikennesäännöissä tuosta mainintaa (jotka pyöräilijänkin pitää tuntea) niin se on ehdottomasti lisättävä sinne.
      Ja mikähän mahtaa olla oman ajosuunnan kaista, ei sellaista määritelmää löydy mistään.

      Siis ei missään nimessä saa lähteä ohittamaan jos jossakin sattuu trikooperseinen vilahtamaan.

      • Liikkuja_X

        Juurikin väärin.
        Pyöräilijän on ajettava piennarta pitkin jos sellainen on ja ajorata / kaista on silloin vapaa jotenka voi autolla ohittaa.

        Pyöräilijän kun pitää ajaa joko piennarta pitkin tai pyörätietä pitkin jos sellainen on, ainoastaan tie, jossa ei noita ole voi ajaa ajokaistalla.

        Ajokaista eli ajorata on määrietty ja se on se osa mikä ei ole sitä pientaretta ja kyllähän pitäisi nyt sitten tajuta mikä on oman ajokaistan suunta, tosin tuossa aloittajan tapauksessa puhutaan oman suunnan pientareella ajosta :D

        Eli saa ohittaa


    • Minä ja sinä

      Unohda termi törmäysnopeus kun vastassa on auto. Törmäyksen voiman määrää tässä tapauksessa pelkästään auto, on aivan se ja sama mikä on sinun nopeutesi. Voima vaatii aina vastavoiman. Autoilijan on otettava pyöräilijä huomioon ohitustilanteessa - sehän on selvä asia, mutta todellisuus on jotain muuta. Auto ei saa ajaa pientareella vaan ajoradalla.

      • itsestäänkö

      • Pyöräilijän nopeus ei vaikuta (juurikaan), mikäli auto on niin matala, että pyöräiljä lentää siitä yli. Jos pyöräilijä jää esimerkiksi keulankoristeeksi, niin hidastuvuuteen vaikuttaa sekä pyöräilijän, että auton nopeus...

        Mitä itse tilanteeseen tulee, niin vaaraa ei saa aiheuttaa, mutta muuten ihan normaalilta kuulostava ohitus. Itse ohitan, jos pyöräilijälle jää riittävästi tilaa (pari metriä vähintään). Muuten odotan parempaa paikkaa.


    • Eikös se ole sama juttu kun pyöräilijän takaa tulee ajoneuvo samaan suuntaan, onnistuuhan pyörän ohittaminen silloinkin??

      Vaarallisempaahan se on silloin kun auto lähestyy takaa ja pyöräilijä ei välttämättä edes kuule lähestyvää autoa jos vaikka takana tulis uusi TESLA josta ei lähde juurikaan mitään ääntä.

      • Liian varovainen?

        On siinä iso ero. Takaapäin ajetaan pientareella liikkuvien ohi yleensä suoraan tai vasemmalle väistäen. Avauksen kaltaisessa tilanteessa ajoneuvoa ohjataan vasemmalle pientareella liikkuvia kohti.

        Minä en ainakaan ohita, jos joku tulee vastaan pientareella.


      • Liian varovainen? kirjoitti:

        On siinä iso ero. Takaapäin ajetaan pientareella liikkuvien ohi yleensä suoraan tai vasemmalle väistäen. Avauksen kaltaisessa tilanteessa ajoneuvoa ohjataan vasemmalle pientareella liikkuvia kohti.

        Minä en ainakaan ohita, jos joku tulee vastaan pientareella.

        No jos esim rekka ohittaa pyöräilijän samaan suuntaan ei aina väistäminen ole mahdollista kovinkaan keskelle, varsinkin jos tulee toinen rekka vastaan,
        toki silloinkin koitetaan pelata yhteen jos vastaantuleva rekka näkee että pyöräilijä joudutaan ohittamaan kauempaa. Mutta joka tapauksessa ne läheltä menee usein.

        Eikä sitä ohittaessa tarvitse sitä piennarta kohti ajaa, jos vaan osaa ohittaa niin tilaa jää kyllä.

        Olen myös nähnyt pyöräilijöitä jotka ajavat "vastakarvaan" isoilla teillä ja luulen sen olevan vaan sen vuoksi että näkevät mitä vastaan tulee ja osaavat ennakoida tilannetta paremmin.
        Isoillla teillä joissa pientareen sulkuviivan jälkeen ei ole juurikaan asvalttia ajaa niin ajaisin itsekin vastakarvaan.


      • On siinä pieni ero

        Erona siinä on liikkeen suunta. Ohittaja pystyy tarvittaessa hiljentämään ohitettavan taakse kunnes väylä on vapaa ohitukseen. Vastaantulevan kanssa samaan tilanteeseen ajauduttaessa molempien on pysähdyttävä välttääkseen törmäys mikäli tilaa väistölle ei ole.


    • tvlknh

      Valitettavasti jotkut munapäät tekee tuota vaikka ajaa mp:llä vastaan.

    • trikoopelle(evp)

      Tuo mainitsemasi tilanne on toistunut lukemattomia kertoja, kun harrastin kilpapyöräilyä ja ajoin paljon. ( yli kymppitonnin vuosittain n. 20 vuoden ajan). Sanotanhan siellä ohituksista, ettei saa ohittaa jos on vastaantulevaa liikennettä ja miten se fillari yhtäkkiä ei olisikaan sitä "liikennettä"

      • välipala

      • turhaa horinaa
        välipala kirjoitti:

        2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P18

        Eri asia kuin väittämäsi "on vastaantulevaa liikennettä".

        Ja jos pyöräilijä on pientareella, niin ajokaista on kokonaan vapaa.


      • tarpeellista horinaa
        turhaa horinaa kirjoitti:

        Ja jos pyöräilijä on pientareella, niin ajokaista on kokonaan vapaa.

        Muttei välttämättä esteetön turvalliseen ohitukseen.


      • Liikkuja_X

        Jos sinä Trikoopelle nyt tutustuisit siihen tieliikennelakiin niin tietäsit, että pyörällä ei saa ajaa ajoradalla tai ajokaistalla vaan juurikin pientareella.

        Ainoastaan tiellä jossa ei ole piennarta voi ajaa ihan tien oikeata reunaa.
        Pyöräilijän pitää ajaa joka pientareella jos sellainen on tai pyörätietä pitkin jos sellainen on siinä tien vieressä mutta ei siis ajoradalla / ajokaistalla, jos on piennar käytössä.

        Eli ohitus on autolla sallittu jos piennarta pitkin tulee pyöräilijä vastaan, sehän ei ole ajokaistalla tai ajoradalla ja näin ollen se osuus on vapaana.


      • trikoopelle(ex)
        Liikkuja_X kirjoitti:

        Jos sinä Trikoopelle nyt tutustuisit siihen tieliikennelakiin niin tietäsit, että pyörällä ei saa ajaa ajoradalla tai ajokaistalla vaan juurikin pientareella.

        Ainoastaan tiellä jossa ei ole piennarta voi ajaa ihan tien oikeata reunaa.
        Pyöräilijän pitää ajaa joka pientareella jos sellainen on tai pyörätietä pitkin jos sellainen on siinä tien vieressä mutta ei siis ajoradalla / ajokaistalla, jos on piennar käytössä.

        Eli ohitus on autolla sallittu jos piennarta pitkin tulee pyöräilijä vastaan, sehän ei ole ajokaistalla tai ajoradalla ja näin ollen se osuus on vapaana.

        Ja höpönlöpöt!! Jos olisi käynyt edes yhden kerran tutustumassa suomalaiseen maantiehen, et moista potaskaa suoltaisi. Itse tosin kykenen ajamaan 10 cm kaistaletta pitkin, mutta en viitsi sadan kilsan lenkkiä vetää koko aikaa sitä "piennarta".


    • ??????

      Millä mittasit tuon ohittajan nopeuden?

    • Eikö silloin pitäisi olla ohittamati myös jos jalankulkia kävelee pientarella samat tilat veitte kumpikin eli kohta kaikki autoiliat ajelee 30km aj pyöräiliät vetelee pintarentelta ohi koska autoilian nopeutta lasketaan koko ajan eikös olis parempi et liikutaan siellä liikenteessä sulavasti järkeä käyttäen eikä haukuta ketä menee mitenkin kun jokainenhan menee omasta mielestä itse oikein Kävelen,Pyöräilen,Autoilen ja joka kerta joutuu varomaan jokaista näistä.

    • pölyt silmille

      Pyöräilijä pientareella, ohittaja vastaantulevien kaistalla ja ohitettava omallaan.
      Mikä tässä oli se ongelma ? Kaikilla oli se oma vapaa rata .
      Totta on kyllä se, että pyöräilijää joutuu väistämään lähes kaikissa olosuhteissa kun niiden käytös on niin arveluttavaa. Vaikka henkilöllä olisi ajokorttikin, niin kaikki liikennetietous/säännöt katoaa päästä sillä hetkellä, kun istuu pyörän satulaan.

      • hmm hmm

        Ongelma on lähinnä se, jos pyöräilijä ryhmittyy keskiviivan viereen kääntyäkseen vasemmalle. On toki hieman epäselvää, saako niin tehdä tiellä, jonka pientareella pyöräilijä mahtuu ajamaan. Pyöräilijähän saa joka tapauksessa kääntyä vasemmalle oikeasta reunasta oikeaan reunaan, mutta onko siihen velvollisuus, jos siten voi käyttää piennarta mahdollisimman paljon? En olisi ollenkaan varma, koska toisaalta autonkin käsketään ajaa oikeaa reunaa, muttei sekään päde käännyttäessä vasemmalle.

        Toinen tilanne on se, jos pyöräilijä ohittaa toisen pyöräilijän ajoradan puolelta.


      • itsesuojeluvaisto
        hmm hmm kirjoitti:

        Ongelma on lähinnä se, jos pyöräilijä ryhmittyy keskiviivan viereen kääntyäkseen vasemmalle. On toki hieman epäselvää, saako niin tehdä tiellä, jonka pientareella pyöräilijä mahtuu ajamaan. Pyöräilijähän saa joka tapauksessa kääntyä vasemmalle oikeasta reunasta oikeaan reunaan, mutta onko siihen velvollisuus, jos siten voi käyttää piennarta mahdollisimman paljon? En olisi ollenkaan varma, koska toisaalta autonkin käsketään ajaa oikeaa reunaa, muttei sekään päde käännyttäessä vasemmalle.

        Toinen tilanne on se, jos pyöräilijä ohittaa toisen pyöräilijän ajoradan puolelta.

        En lähtisi yrittämään ryhmittymistä, jos rajoitus on vaikkapa 80km/h.
        Kaupungissa voi onnistua paremmin.


      • iuiuiuiui
        hmm hmm kirjoitti:

        Ongelma on lähinnä se, jos pyöräilijä ryhmittyy keskiviivan viereen kääntyäkseen vasemmalle. On toki hieman epäselvää, saako niin tehdä tiellä, jonka pientareella pyöräilijä mahtuu ajamaan. Pyöräilijähän saa joka tapauksessa kääntyä vasemmalle oikeasta reunasta oikeaan reunaan, mutta onko siihen velvollisuus, jos siten voi käyttää piennarta mahdollisimman paljon? En olisi ollenkaan varma, koska toisaalta autonkin käsketään ajaa oikeaa reunaa, muttei sekään päde käännyttäessä vasemmalle.

        Toinen tilanne on se, jos pyöräilijä ohittaa toisen pyöräilijän ajoradan puolelta.

        Jos risteyksessä taajaman ulkopuolella ei ole ohituskieltoa, sulkuviivoja tai kääntymiskaistaa, en pyöräilijänä yrittäisi mitään ryhmittymisiä, vaan pysäyttäisin pientareelle tarkistamaan, milloin pääsee molemmista ajokaistoista yli.


      • jkasdfalalalalalalal
        hmm hmm kirjoitti:

        Ongelma on lähinnä se, jos pyöräilijä ryhmittyy keskiviivan viereen kääntyäkseen vasemmalle. On toki hieman epäselvää, saako niin tehdä tiellä, jonka pientareella pyöräilijä mahtuu ajamaan. Pyöräilijähän saa joka tapauksessa kääntyä vasemmalle oikeasta reunasta oikeaan reunaan, mutta onko siihen velvollisuus, jos siten voi käyttää piennarta mahdollisimman paljon? En olisi ollenkaan varma, koska toisaalta autonkin käsketään ajaa oikeaa reunaa, muttei sekään päde käännyttäessä vasemmalle.

        Toinen tilanne on se, jos pyöräilijä ohittaa toisen pyöräilijän ajoradan puolelta.

        - maantiellä ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan ryhmittyä keskiviivan viereen.
        - pyöräijän paikka on ajaa pientareella jos sellainen on tai pyörätiellä jos sellainen on, ainoastaan tie, jossa ei ole piennarta tai pyörätietä vieressä niin voi pyöräiljä olla sitä "vastaantulevaa liikennettä"

        Jos toinen pyöräilijä ohittaa toisen ajokaistaa hyväksi käyttäen niin vastaantulevan autoilijan samaan aikaan ohitus menee ohittavan pyöräilijän piikkiin, johtuen siitä, että pyöräilijä on hitaampana osana väistettävä sitä autoa.

        Pyöräilijän tulee pysytellä pientareen puolella eikä saa ohittaa toista pyöräilijää tien puolelta jos on auto tulossa vastaan (ohittava auto).


      • hmm hmm
        jkasdfalalalalalalal kirjoitti:

        - maantiellä ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan ryhmittyä keskiviivan viereen.
        - pyöräijän paikka on ajaa pientareella jos sellainen on tai pyörätiellä jos sellainen on, ainoastaan tie, jossa ei ole piennarta tai pyörätietä vieressä niin voi pyöräiljä olla sitä "vastaantulevaa liikennettä"

        Jos toinen pyöräilijä ohittaa toisen ajokaistaa hyväksi käyttäen niin vastaantulevan autoilijan samaan aikaan ohitus menee ohittavan pyöräilijän piikkiin, johtuen siitä, että pyöräilijä on hitaampana osana väistettävä sitä autoa.

        Pyöräilijän tulee pysytellä pientareen puolella eikä saa ohittaa toista pyöräilijää tien puolelta jos on auto tulossa vastaan (ohittava auto).

        "- maantiellä ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan ryhmittyä keskiviivan viereen."

        Kyllä saa ainakin jos piennarta ei ole. Tieliikennelaki:

        "13 §

        Erityissäännös kääntyvälle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle

        Polkupyöräilijä tai mopoilija, joka aikoo kääntyä vasemmalle, saa 11 ja 12 §:n säännösten estämättä jatkaa oikealla ajaen risteävän ajoradan yli. Hän saa tällöin kuitenkin kääntyä vasemmalle vasta, kun sen voi tehdä aiheuttamatta estettä muulle liikenteelle, ja hänen on poistuttava risteyksestä oikeanpuoleista reunaa käyttäen."
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

        Sanamuoto on "saa", ei "pitää".

        "Jos toinen pyöräilijä ohittaa toisen ajokaistaa hyväksi käyttäen niin vastaantulevan autoilijan samaan aikaan ohitus menee ohittavan pyöräilijän piikkiin, johtuen siitä, että pyöräilijä on hitaampana osana väistettävä sitä autoa."

        Ei tuollaista sääntöä ole. Tai laita näkyviin mihin se perustuu.


    • mies31v

      Joo kyllähän tuo kuullostaa vaaratilanteelta että ohittaa jos vastaan tulee jotain olkoon vaikka sitten pyöräilijä tai jalankulkija. Mutta siis ohittaahan ei saisi jos omalla kaistalla on "este" ja vastaan tulee liikennettä ? tälläisen muistelen autokoulusta ja olen sitä sitten käyttänyt kaupungissa ja maanteillä.

      • ....

        Eli ohituskaistat on turhia, koska silloinkin tulee vastaan liikennettä. Mietippä vähän onko järkeä?


      • Liikkuja_X

        Lue tieliikennelaki.

        Polkupyöräilijä, joka ajaa pientareella (niin kuin pitääkin ajaa) ei ole ajoradalla / ajokaistalla, joka pitää siis olla vapaana kun ohittaa.

        Eli aloittajan tapauksessa ajokaista on vapaana ja saa ohittaa, pyöräilijä on pientareella ja siellä sen pitääkin olla tieliikennelain mukaan.


    • Polkupyöräon ajoneuv

      Lopettakaa kirjoittelu välittömästi ,tuntuu olevan lauma idiotteja koolla.Polkupyäristä pääsee ohi turvallisesti ,seon tilanteesta kiinni.

    • Saku5

      Polkupyörähän vai joissakin tilanteissa ihan sääntöjen mukaan ajaa / joutua ajamaan myös ajoradan puolella ihan liikennesääntöjen mukaisesti. Vastaantulevan ajoneuvon on aika vaikea nähdä onko siellä nyt sellainen piennar, jota pitkin fillarilla voisi ajaa. Tai fillari alkaa ryhmittyä keskiviivalle vasemmalle kääntymistä varten.

      • Leveäkaista tie

        Kun lähden idästä länteen 6-tietä niin yhtään reissua kymmenen vuoden aikana ole ollut ettei joku autoilija aja vastaan minun kaistalla ohitus tilanteessa,eli vastaan tuleva autoilija ei pysy omalla kaistallaan leveäkaista tiellä,tämä autoillessa,ehkä hommattava Hummer katsottava kenen kantti kestää tälläisessä tilanteessa,


      • jos vielä kuitenkin

        Vai idiootti pyöräilijä esim. 80km/h tiellä pyrkii vasemmalle kääntyessä ryhmittymään keskiviivan viereen!
        Kyllä oikea sääntöjen ja oman turvallisuuden mukainen vasemmalle kääntymistoimenpide on pysähtyä sinne tien pientareelle ja katsoa millon tien molemmat (kaikki) ajokaistat ovat vapaita riittävän pitkälle turvallisen ylityksen tekemiseksi suoraan tien yli viivyttelemättä! Piste!


      • Liikkuja_X
        jos vielä kuitenkin kirjoitti:

        Vai idiootti pyöräilijä esim. 80km/h tiellä pyrkii vasemmalle kääntyessä ryhmittymään keskiviivan viereen!
        Kyllä oikea sääntöjen ja oman turvallisuuden mukainen vasemmalle kääntymistoimenpide on pysähtyä sinne tien pientareelle ja katsoa millon tien molemmat (kaikki) ajokaistat ovat vapaita riittävän pitkälle turvallisen ylityksen tekemiseksi suoraan tien yli viivyttelemättä! Piste!

        OIkein!

        Tieliikennelaissa on määritetty pyöräilijän kääntymisestä ja sitä ei siis lain mukaan tehdä maantiellä keskittymällä keskiviivan tuntumaan kuin auto vaan juurikin tien oikeimmaan laitaan pysähtymällä ja sittä suoraan tien yli haittaamatta muuta liikennettä.


      • Liikkuja_X

        Fillarilla ei saa ryhmittyä sinne tien keskelle (lue tieliikennelaki).
        Polkypyöräilijä saa ainoastaan silloin ajaa maantiella ajokaistalla, jos ei ole pinnarta tai pyörätietä siinä vieressä, muutoin pitää ajaa siellä pientareen puolella, joka ei ole ajokaista / ajorata.


      • väärässä olet
        Liikkuja_X kirjoitti:

        Fillarilla ei saa ryhmittyä sinne tien keskelle (lue tieliikennelaki).
        Polkypyöräilijä saa ainoastaan silloin ajaa maantiella ajokaistalla, jos ei ole pinnarta tai pyörätietä siinä vieressä, muutoin pitää ajaa siellä pientareen puolella, joka ei ole ajokaista / ajorata.

        Tieliikennelaki EI kiellä pyöräilijää ryhmittymästä autojen tapaan vaan se antaa oikeuden myös toisenlaiseen ryhmittymiseen.


      • labatossu
        Liikkuja_X kirjoitti:

        Fillarilla ei saa ryhmittyä sinne tien keskelle (lue tieliikennelaki).
        Polkypyöräilijä saa ainoastaan silloin ajaa maantiella ajokaistalla, jos ei ole pinnarta tai pyörätietä siinä vieressä, muutoin pitää ajaa siellä pientareen puolella, joka ei ole ajokaista / ajorata.

        Lopettakaa tuo typerä "lue tieliikennelaki".

        Jos väitetään jotain, niin ko. pykälä kopioidaan tänne ja, jos mahdollista, laitetaan myös suora linkki pykälään.
        Väitteen esittäjä esittää kaikki väitettään puoltavat asiat eikä suinkaan kuulijan pidä joutua etsimään väitteen paikkaansapitävyyttä.
        Tämä pitäisi olla aikuisten ihmisten liikennepalsta eikä mikään pelkkä lasten läpänheittomesta.


    • HJTYUE

      Ohitettavan ajoneuvon PYÖRIEN MÄÄRÄ ratkaisee tuon keltaisen viivan ohituskiellon määreen. Missä olette oikein olleet autokoulussa???

    • Niinpä niin.

      Syksy on taas tulossa ja pimeällä on valottomia pyöräilijöitä pientareet täynnä. Kannattaisi pyöräilijöiden keskittyä ensiksi oleelliseen, eli näkyä liikenteessä.

      • kannattaa väistää

        Pyörään saa nykyään autonvalontehoisen tuikun, se kannattaa säätää suoraan vastaantuvan autoilijan silmiin niin tulee huomatuksi ja auto hiljentää.
        Kuljettajakin heiluttaa iloisesti.
        Mulla on takaritsillä lisäksi kiukaan kiviä joita heittelen ilmaiseksi autoilijoille.


      • jos vielä kuitenkin
        kannattaa väistää kirjoitti:

        Pyörään saa nykyään autonvalontehoisen tuikun, se kannattaa säätää suoraan vastaantuvan autoilijan silmiin niin tulee huomatuksi ja auto hiljentää.
        Kuljettajakin heiluttaa iloisesti.
        Mulla on takaritsillä lisäksi kiukaan kiviä joita heittelen ilmaiseksi autoilijoille.

        Ja kun häikäiset vastaantulijan, saat sakot liikenteen vaarantamisesta, riippumatta millä ajokilla sen teet!
        Ja kun heität kivellä, saatat joutua sairaalaan, kun pyöräsi heilahtaa hallitsemattomasti, ja joudut toisen auton alle!
        Kannattaa olla hiukan varovaisempi, eikä kaikkea tyhmyyttään toitottaa julkisesti!


    • hans 9

      Nää pyöräilijät on pihalla,joku pyöräily kortti ja nopeesti...

    • Hoitaja muistuttaa

      Mitä mielisairaalan säännöissä sanotaan lomistasi ja kirjoittelusta.

    • jos vielä kuitenkin

      Kyllä tässä väittelyssä on niin paljon kuvittelua, että se selittää paljonkin, miksi liikenteessä tapahtuu niin paljon onnettomuuksia oudoista syistä.
      Tottakkai saa mennä ohi vaikka noin leveällä tiellä olisi sata pyöräilijää. Ainoastaan se muuttaa asian, jos ei ole reunakaistaa ajoradan ja luiskan välissä, eli pyöräilijä ajaa reilusti ajoradalla.
      Reilusti ajioradalla ajava pyöräilijä taas on suureessa vaarassa jäädä takaa tulevien töytäisemäksi, eli miten kannattaa siis pyöräilijän käyttäytyä liikenteessä? Ei ainakiaan euroopan omistajan elkein!
      Jos tuo edellisten väittämä olisi otettava todesta, silloin takaa tuleva autoilijakaan ei voisi mennä pyöräilijän ohi, jos vastaan tulee autoja. Miettikääpä sitä, kuinka hidas ja tökkivä olisi silloin autojen meno? Varmoja peräänajoja! Ja siinä sivussa jäisi pyöräilijä jonkun väistelijän alle.
      Tolloja riittää liikenteessä!

      • liikkuja_X

        Juurikin näin!

        Ainoastaan silloin pyöräilijä on vastaantulevaa liikennettä ajoradalla, jos ei ole tiessä piennarta tai ei ole pyörätietä.

        Eli Aloittajan tapauksessa siis ----> saa ohittaa


    • turhaa jaaritusta

      Mistäs tässä ketjussa oli kyse, joko on menty aiheesta ihan muualle, luulisin että aloittajalle on asia selvinnyt tai sitten ei.

    • liikkuja_x

      Saa auto ohittaa vaikka vastaantulevalla HUOM! pientareella on polkypyörä ajamassa.

      a) Piennar ei ole ajorata ja ajoratahan on vapaana
      b) Polkupyörällä tulee juurikin ajaa piennarta
      c)Kun polkupyöräilijä on pientareella niin se ajokaista / ajorata osuus on ns. vapaana.

      (Polkupyöräilijät eivät tajua montakaan tieliikennelaissa olevaa kohtaa kuten, että pyöräilijä ei saa ajaa ajoradalla, jos vieresää on samaan suntaan tai käytössä oleva pyörätie, tai jos tien reunassa on piennar jota pitkin voi kulkea).

      Poikkeus tästä on tietysti tiet, joissa ei ole piennarta tai ei ole polkupyörätietä käytössä, ainoastaan tässä tapauksessa pyöräilä saa polkea tietä pitkin, muutoin ei.

      18 §
      Ohituskiellot
      Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.
      Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
      1) näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
      2) jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
      3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
      4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
      5) takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
      6) risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
      Ohituskielto ei koske risteystä, jossa risteävä tie on polku, tilustie tai muu vähäinen tie, eikä taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ilmenevää risteystä.

      • hmm hmm

        No sinä kun olet ilmeisesti Tieliikennelain lukenut, niin perusteletko mikä saa sinut niin vakuuttuneeksi, että polkupyörä ei saa ryhmittyä keskiviivan viereen kääntyäkseen vasemmalle, jos tiellä on piennar? Kyllä, siellä sanotaan että pyörällä pitää ajaa pientareella, mutta toisaalta siellä sanotaan esimerkiksi myös, että autolla on ajettava oikeaa reunaa, eikä sekään päde silloin kun ryhmitytään käännökseen vasemmalle.


      • Harvoin voi ajaa

        Ainakin meilläpäin on poikkeus, jos piennar on niin leveä ja sen asfaltointi ajokunnossa, että siellä voisi kokonaan ajaa.


    • P e n t t i

      Ohitus pitä aina suorittaa ripeästi. SIinä voi helposti lähteä tuo 100 km/. Luulen, että itse olisin polkaissut abt 140 km/h, koska en viihdy vastaan tulevien kaistalla.

      Mutta se, että fillaroit 30 km/h tarkoitaa että hierrät tajunnan rajamailla, ja et enää pysty havainnoimaan muuta liikennettä. Havaitsit tapahtuman siksi aivan liian myöhään. Fillarilla vakava ylinopeusraja on 20 km/h.

      • Tuo nyt on maantiellä ihan roskaa. Kaupungissakin voi vedellä fillarilla 30 km/h nopeuksia, maantiellä yli 50 km/h ei ole mikään ihme (lähinnä kyllä alamäessä).

        Parempihan sillä on ajella kuin mopolla. Jos fillarille olisi nopeusrajoitus 20 km/h, niin mopolle korkeintaan 15. Voisi kyllä kummasti vähentyä pikkupoikien ajelut tuon muutoksen myötä, mutta juuri muuta hyvää en siitä keksi.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe