Ulos "kaapista"

ulkona mutta sisällä

Kattelen noita "coming out story" videoita youtubesta ja aloin miettimään onko "naisellisesti" pukeutuvien vaikeampi olla piilossa kaapissa kuin naisien/tyttöjen jotka ovat leikkuuttaneet hiukset lyhyiksi ja ovat pukeutuvat miten pojat yleensä pukeutuvat, eli oletettavatko ihmiset, perhe ja ystävät heidän olevan jo lesboja automaattisesti, eikä heille se ole niin vaikeasti käsiteltävä aihe. Itse olen ulkona lähimmille ystäville (en kaikille kuitenkaan), sekä perheelleni, mutta isovanhemmille, kummeille taikka enoille en, enkä "todellakaan" ulkomaailmalle. En ole näitä "et sä voi olla homo, kun et pukeudu niin, ei sulla oo lyhyitä hiuksia!" tyyppiä, niin kuin minulle eräs mies sanoi baarissa. Muutin toiselle paikkakunnalle ja tulen tutustumaan töissä ja koulussa uusiin ihmisiin, mikä pelottaa ja huolettaa on se miten tulen ns. pärjäämään muiden seurassa kun he alkavat puhua poikaystävistään ja deittailusta, en kuitenkaan ihan ensimmäiseksi kättelyssä voi kertoa, "moi, olen homo, mikä sun nimi on?"
Ja mikä on alkanu ahdistamaan on se kun jos yritän tutustua uusiin ihmisiin uudella paikkakunnalla, kuten johonkin tyttöön, ja jälkeen päin saisi joskus tietää että pidän tytöistä ajatteleeko hän että "toihan aloitti puhumaan mulle, se varmasti pitää musta!" Tai jos tutustun miehiin, niin kerronko heille ihan ensin että "pidän vaan sitten naisista" Kysymys kuuluu, miten te yleensä etenette kun tutustutte uusiin ihmisiin?

14

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutustumalla uusiin ihmisiin, jos sitten tulee ajankohtaiseksi sivuta suuntautumista, niin sen voi aina mainita jossain sivulauseessa kevyesti.

    • sdfghjkjhgfd

      Tapoja on monia, jos tulee suhteista keskustelua niin sitten, tai jos joku mies pyytää sua ulos, niin voit ohimennen todeta. Esim. näin:

      Kaverityttö:
      "ihana mies!" -Aika komea, vaikka itse olenkin naisiin päin.
      "Onko sulla poikaystävää?" -Ei ole eikä ne niin kiinnostakaan. Tyttöystävääkään en ole löytänyt.
      "Seurusteletko?" -En. Vois olla helpompi löytää joku jos miehetkin kelpais.
      "Mites miesrintamalla?" -En mä sellasta. Naisia ennemmin katselen.

      Joku mies:
      "Haluisitko lähteä kahville?" -Joo voisin mä, mutta olen naisiin päin. Ajattelitko ihan kaverimielessä?

      • ulkona mutta sisällä

        Kiitos vinkeistä ;)


      • tampereella

        Tuollainen ilmaisu "naisiin päin " on jokseenkin alentava. Ainakin mun korvaan.

        Eihän heterotkaan sano että ne on johonkin päin.

        siis reilusti: Olen lesbo /homo /bi,-- eikä mitään sinne päin.


      • metsästä
        tampereella kirjoitti:

        Tuollainen ilmaisu "naisiin päin " on jokseenkin alentava. Ainakin mun korvaan.

        Eihän heterotkaan sano että ne on johonkin päin.

        siis reilusti: Olen lesbo /homo /bi,-- eikä mitään sinne päin.

        Hmm. Vois sanoa vaan rennosti "Joo, voisin mä. Ihan kaverimielelläkö ajattelit?" ja asian voi sitten ottaa esille jos se on tarpeellista. Ei omaa suuntautumista väkisin joka tilanteessa sit tarvi ottaa esiin.
        Toisaalta minä olen niin arkinen ihminen että en osaa ottaa kahvikutsua kiinnostuksena, vaan ihan ajankulukkeena. Eli jätän sen kiinnostuneen vastuulle omien aikeidensa kerronnan. Sama tilanne heteronaisen ja miehen välillä, jossa nainen ei ole millään tavalla kiinnostunut toisesta.


    • sk8

      Minua harva mieltää lesboksi, ehkä siksi että olen suht feminiininen ja liikun yleensä lasteni kanssa (okei, tämä saattoi olla ennakkoluulo, ehkä naiset eivät vaan pidä minusta), mutta aina olen ns. sopivassa tilanteessa kertonut pitäväni naisista vaikka olenkin sinkku. Esim. jos lasten koulukaverit tai omat uudet työkaverini kysyvät lasten isästä/miehestäni, joita ei siis ole. Muuten en asiaa ota esille ellei ole syytä. Jos seurustelisin kertoisin seksuaalisesta suuntautumisestani/suhteestani herkemmin.

      • 6+1

        Oli kiva lukee mitä kirjoitit, yleensä aina miellän naisen joka on liikkeellä lapsien kanssa/tiedän keillä on lapsia niin heteroksi. Vaikka tottakai lesboilla on lapsia.


      • Femme Stadista
        6+1 kirjoitti:

        Oli kiva lukee mitä kirjoitit, yleensä aina miellän naisen joka on liikkeellä lapsien kanssa/tiedän keillä on lapsia niin heteroksi. Vaikka tottakai lesboilla on lapsia.

        Onhan meitä. Myös minä olen ulkonäöltäni feminiininen (vaatteet mm. hameita ja minulla on takapuoleen asti ylettyvät hiukset) ja liikun kahden pienen lapsen kanssa. Sinkku kuitenkin ja lesbo. Heteroksi varmaan luullaan aina automaattisesti, joten jos tilanne vaatii, niin pakkohan se on tulla aina melko suorasanaisesti kaapista ulos.


    • 1+4+7

      Se miten helppoa tai vaikeaa on kertoa muille (ja itselle) omasta suuntautumisesta ei riipu mitenkään siitä, onko poikamainen vai naisellinen, vaan siitä, minkälainen on sinun suhtautumisesi itseesi, oletko sinut itsesi kanssa vai et, hyväksytkö itsesi vai et, oletko epävarma vai et ja tietysti sitten suhteistasi niihin lähimmäisiin ja tietty niistä lähimmäisistäkin minkälaisia ovat jne. Ennenkaikkea kysymys on kaikista eniten sinun sisäisestä olemuksesta, oletko sinut itsesi kanssa vai et. Tietysti se epävarmuus/varmuus heijastuu myös ulospäin.

    • Fragilemme

      Mulle ainakin on naisellisena lesbona joskus vaikeaa juuri tämä, että ihmiset hämmästyvät niin totaalisesti kertoessani seksuaalisesta suuntautumisestani ja tuollaiset "En olis uskonut"-kommentit ja miesten jatkuvat iskuyritykset on ihan arkipäivää. En kuitenkaan jaksa aina ärsyyntyä asiasta, koska naisellisena lesbona voin monipuolistaa ihmisten mielikuvia siitä, minkälaisia lesbot on ja näyttää, ettei se välttämättä näy suoraan päälle päin, että naisen kanssa seurustelen. En myöskään näe tarpeelliseksi heti kertoa asiaa, vaikkei se salaisuuskaan ole, minussa on vain paljon muutakin kuin seksuaalinen suuntautuminen. Femme Pridea kehiin vain!

      • ttttuku

        Sama.
        Monesti sen joutuu useamman kerran toistaan ja porukka kattoo vaan haavi auki ja luulee, et mä vaan pilailen. :D Sit tulee vähäksi aikaa pitkä hiljaisuus ja " en ois kyl uskonu.....".
        Mut ei ne sillä tosiaan pahaa tarkota. Vanhat legendat " miesmäisistä lesboista" vielä elää niin tiukkaan. Onhan toki niitäkin, mut se on vaan yks totuus monien joukossa.


      • aivan niin
        ttttuku kirjoitti:

        Sama.
        Monesti sen joutuu useamman kerran toistaan ja porukka kattoo vaan haavi auki ja luulee, et mä vaan pilailen. :D Sit tulee vähäksi aikaa pitkä hiljaisuus ja " en ois kyl uskonu.....".
        Mut ei ne sillä tosiaan pahaa tarkota. Vanhat legendat " miesmäisistä lesboista" vielä elää niin tiukkaan. Onhan toki niitäkin, mut se on vaan yks totuus monien joukossa.

        Kuittaan minäkin.


      • 8+13

        Komppaan. Se ei ole asia, josta ensiksi mainitsisin, mutta jos tulee luonnollinen tilanne ottaa asia esiin tai sitä kysytään, niin teen toki niin. Ne reaktiot ovat jopa ihan hauskoja, mutta itse olen silti vähän kyllästynyt loputtomiin hetero-oletuksiin ja siihen miten asiaa pitäisi tietyllä tapaa korostaa, jotta viesti menee perille. Aina sellainen hienovarainen sivulause ei riitä.

        Haastavimpana koen miehet, jotka ovat selvästi ihastuneita, mutta eivät ilmaise kiinnostustaan suoraan, jolloin niille ei oikein saa annettua pakkejakaan. Pahimmassa tapauksessa niiden kanssa ei tule pitkään aikaan puhuttua mistään sellaisesta, jonka yhteydessä voisi sanoa olevansa kiinnostunut naisista tai sit ne ohittavat totaalisesti yritykseni esim. vihjata katselevani L-koodia, käyneeni Pridessa jne. Ne vain pörräävät siinä ja tuntuvat ajattelevan, että tapahtuu suuria kun puhutaan tv-sarjoista.


    • rohkeutta

      Samaa ajatusta itse tulin jakamaan, ettei se kertomisen/kaapista ulostulon vaikeus riipu ulkonäöllisistä aspekteista olleenkaan, vaan juuri siitä, kuinka sinut on itsensä ja oman seksuaalisuutensa kanssa. on olemassa myös lyhyt tukkaisia, hipsteri hetoroita joita jotkin butchemmista pitävät lesbonaiset kuolaavat. On olemassa kauniita ihania naisellisia heteronaisia, joista lesbonaiset pitävät. Ei ulkonäkö siis voi kertoa sitä, onko joku hetero/bi/lesbo. Vaikka miten ihmettelyä kuulisikin kun femmenä paljastaa lesboutensa, ei sitä aknnata kovin vakavasti ottaa, koska kuten jo muidenkuin puolesta sanottu, vanhat stereotypiat istuvat lujaa, vaikkei se ole perusteltua nykymaailmassa, jossa on ihan ok tyttöjen käyttää housuja poikien pinkkejä vaatteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe