Mikä on pyttyyn hyvä aine?

nuorkaravaani

Ostin ekan asuntoauton ja mietityttää että mikä on hyvä aine pyttyyn? Tarkotus on myös talvella olla ja autohan kylmenee talvella, eli se säiliö ilmeisesti jäätyy, eli kannattasko se aina tyhjentää ennen ku auto jäätyy vaikka siel säiliös ei ole paljoa mitää ja miten toi alde nestekierto, sulattaako se sen säiliön, eli meneekö siel joku lämmitysputki läheltä ruskeesäiliötä? Koppi on LMC vm 89-

Onko olemas litkuja jotka ei sit jäädy? Yritin netistä kattoo ja ei ollut mitään, yksi kikka tietty heittää sinne glygolia mukaan mutta miten te muut karavaanarit toimitte talvella jos vaikka -30 astetta pakkasta ja jätätte auton seisomaan viikoksi tai ees pariksi päiväksi.

Ja sit kysymys on sekin että kannattaako paperi laittaa erilliseen roskapussiin kuten joissakin ulkomaisis hotelleissa, vai onko vaarana etä pytty tukkeutuu normipaperista. Karavaaniliikkestä saa erikois WC paperia joka hajoaa nopeasti siellä, onko se hyvää ja kannattaako sitä ostaa vai miten toimin.

EN ole vielä uskaltanut pyttyä käyttää kun en tiedä.

Asiallisia vastauksia odottelen.

Terveisin nuori karavaanarin alku.

27

1767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei talvikäyttöä

      Meillä on Rumatikki,reissataan vaan suvella.

    • as.autoilja

      Ajan aika paljon talvellakin. Olen ratkaissut tuon pyttyongelman sillä, että käytössä on vanhasta vaunusta jäänyt PortaPotti, jota käytän talvella ja auton vesijärjestelmä on tyhjennetty ja kuivattu. PortaPotti kestää pienen jäätymisenkin kokemusten perusteella. Tosin matkailuautossani on reissuillani aina lämpö päällä.
      PortaPotti on todella hyvä apu talvisiin olosuhteisiin. Muu käyttövesi on kanistereissa á 5l (marketeista), joten auton vesijärjestelmä ei jäädy. Harmaalle vedelle on myös oma irtosäiliö.
      Kustannuksia kertyy PortaPotista, n 70€ ja vesipulloista á 5€ sekä joku kannellinen ämpäri á 2€ harmaalle vedelle. Ensi talveksi ajattelin rakennella lavuaarista putken suoraan ämpäriin, jolloin ylimmääräistä harmaaveden lutrausta ei tarvitse harrastaa. Eli lavuaarin viemäriletku irti ja toisen putken ruuvaaminen siihen kiinni ja putki ämpäriin. Voilá.

      Autossa on muuten Trumatik ja lämpö riittää -30 pakkasiin. Webasto taas lämmittää koneen.

      Kunhan rikastun, ostan ehkä paremmin eristetyn matkailuauton, mutta siinäkin vesi jäätyy, jos ei lämmitetä pakkasella.

      • Tyäeläkeläinen

        Mulla on Hymermopiilissa myös Rumatikki,ollaan yövytty -36c pakkasessa.Ei ollut Rumatikki vielä kolmosella.


      • as.autoilija

        Ja lisäyksenä vielä paperista. Kokeilin kesän paperia, jossa on liukeneva hylsy. Mainostaahan ei saa, joten sen perusteella löytyy monesta marketista paperia, jonka nimi viittaa kukkaan ja asentoon ja siinä on pönttöön heitettävä hylsy.
        Glygolia ei pidä laittaa sekaan, koska säiliön sisällöstä tulee ongelmajätettä ja sitä ei saa tyhjentää viemäriin, koska puhdistamolla siitä tulee ongelmia. Punainen on taas propyleeniglykolia, joka etyleeniglykolista poiketen ei ole kovin myrkyllistä, mutta sitäkään ei saa kaataa mihinkään viemäriin.

        Rosk´n Roll OY (jäteasema):
        "Glykoli, pakkasneste Vaarallinen jäte, maksuton vastaanotto kotitalouksille (rajoituksia vastaanottomäärissä)
        Käytä alkuperäispakkauksia jos mahdollista, merkitse sisältö jos säilytät jätettä muussa kuin alkuperäispakkauksessa. Tyhjät purkit voi laittaa sekajätteeseen.
        Vastaanottopaikat
        Jäteasemat, vaarallisen jätteen kaapit ja vaarallisen jätteen keräysauto Joonas."


      • -36
        Tyäeläkeläinen kirjoitti:

        Mulla on Hymermopiilissa myös Rumatikki,ollaan yövytty -36c pakkasessa.Ei ollut Rumatikki vielä kolmosella.

        on sulla hyvä makuupussi kun tarkenee nukkua -36 asteen pakkasessa. eikö romurikki lämmittänyt yhtään


      • Pena Pelletti
        as.autoilija kirjoitti:

        Ja lisäyksenä vielä paperista. Kokeilin kesän paperia, jossa on liukeneva hylsy. Mainostaahan ei saa, joten sen perusteella löytyy monesta marketista paperia, jonka nimi viittaa kukkaan ja asentoon ja siinä on pönttöön heitettävä hylsy.
        Glygolia ei pidä laittaa sekaan, koska säiliön sisällöstä tulee ongelmajätettä ja sitä ei saa tyhjentää viemäriin, koska puhdistamolla siitä tulee ongelmia. Punainen on taas propyleeniglykolia, joka etyleeniglykolista poiketen ei ole kovin myrkyllistä, mutta sitäkään ei saa kaataa mihinkään viemäriin.

        Rosk´n Roll OY (jäteasema):
        "Glykoli, pakkasneste Vaarallinen jäte, maksuton vastaanotto kotitalouksille (rajoituksia vastaanottomäärissä)
        Käytä alkuperäispakkauksia jos mahdollista, merkitse sisältö jos säilytät jätettä muussa kuin alkuperäispakkauksessa. Tyhjät purkit voi laittaa sekajätteeseen.
        Vastaanottopaikat
        Jäteasemat, vaarallisen jätteen kaapit ja vaarallisen jätteen keräysauto Joonas."

        Noita glykolejahan on kai myrkyllisiä ja myrkyttömiä. Joitakin niistä läträtään jopa ruokiin ja joitakin myy esim. apteekki. Huoltamolta saa myrkkyä. Opin tuossa muutama kesä sitten sellaisenkin asian, että Tanska on kieltänyt Thetfordin Aqua-kem Bluen myynnin (sen sinisen litkun), koska katsovat sen olevan luonnolle haitallinen myrkky. Meillähän sitä myydään edelleen sujuvasti. Caravan-lehdessäkin kirjoitettiin rehvakkaasti, että kemssan saa tyhjentää tarvittaessa vaikka kotivessan pyttyyn. Taisi olla jokin viime vuotinen numero. Impivaaramme ulkopuolella kierrellessä on tullut vastaan leirintöjä, joissa kielletään tyhjentämästä kemssantyhjennyspaikkoilla muita kuin biologisesti hajoavilla litkuilla terästettyjä tuotoksia. Perustuu siihen, että putken toisessa päässä on biologinen puhdistamo, jonka puhdistava bakteerikanta heikkenee, jos sitä myrkytetään.

        Ruotsalaiset ovat keksineet polttavan kemssan. Vaihdan autoa heti, kun alkavat niitä matkailuautoihin asentaa. Kaikista hienointa olisi sitten poltella autossa paskaa Putinin putkesta tulleella pullotetulla kaasulla. Saahan sitä haaveillä, eikö?


      • lutrattu on
        Pena Pelletti kirjoitti:

        Noita glykolejahan on kai myrkyllisiä ja myrkyttömiä. Joitakin niistä läträtään jopa ruokiin ja joitakin myy esim. apteekki. Huoltamolta saa myrkkyä. Opin tuossa muutama kesä sitten sellaisenkin asian, että Tanska on kieltänyt Thetfordin Aqua-kem Bluen myynnin (sen sinisen litkun), koska katsovat sen olevan luonnolle haitallinen myrkky. Meillähän sitä myydään edelleen sujuvasti. Caravan-lehdessäkin kirjoitettiin rehvakkaasti, että kemssan saa tyhjentää tarvittaessa vaikka kotivessan pyttyyn. Taisi olla jokin viime vuotinen numero. Impivaaramme ulkopuolella kierrellessä on tullut vastaan leirintöjä, joissa kielletään tyhjentämästä kemssantyhjennyspaikkoilla muita kuin biologisesti hajoavilla litkuilla terästettyjä tuotoksia. Perustuu siihen, että putken toisessa päässä on biologinen puhdistamo, jonka puhdistava bakteerikanta heikkenee, jos sitä myrkytetään.

        Ruotsalaiset ovat keksineet polttavan kemssan. Vaihdan autoa heti, kun alkavat niitä matkailuautoihin asentaa. Kaikista hienointa olisi sitten poltella autossa paskaa Putinin putkesta tulleella pullotetulla kaasulla. Saahan sitä haaveillä, eikö?

        Se Thetford Blue (tummansininen) sisältää 25 % formaldehydia eli on melkoinen myrkky, minkä vuoksi sitä ei saa kaataa normi puhdistamoon. Juuri noiden myrkkyjen vuoksi leirintäalueellakin kemssa tyhjennetään umpisäiliöön ja muut vedet menee normi puhdistamoon eli saostuskaivoihin ja kemiallseen ja sitten vasta jonnekin hiekka-aumaan.
        Jos auto on lämmin, niin kemssaan tarvii lisätä vaan jotain halpaa lähinnä hajujen eliminoimiseksi. Säiliö tietysti tyhjennetään kokonaan kun auto jää kylmilleen.


    • Tortilla flat

      Glykolia sekaan riittävästi, jos ei ole mahdollista tyhjentää. Vain erikoispaperia pyttyyn, tavalliset pussiin. Vm. hajoaa huonosti ja paakkuuntuu helposti säiliön sisäpintoihin. Ja eikun tortulle.

      • Nuorkaravaanari

        Voiko myös "isonasian" tehdä pyttyyn?


      • nuorkaravaani
        Nuorkaravaanari kirjoitti:

        Voiko myös "isonasian" tehdä pyttyyn?

        Kiitos asiallisista vastauksista ja tää "isonasian" -kysyjä ei ole siis aloittaja eli minä vaan joku jonne taas leikkii ja varasti nikin.


      • nuorkaravaanari
        nuorkaravaani kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista ja tää "isonasian" -kysyjä ei ole siis aloittaja eli minä vaan joku jonne taas leikkii ja varasti nikin.

        Tässä taas sekoitettiin kaksi asiaa Portapottu ja Rumatikki,aloittelija ei enään tiedä mitä ja mihin asia tehdään.


      • säästäjä
        nuorkaravaanari kirjoitti:

        Tässä taas sekoitettiin kaksi asiaa Portapottu ja Rumatikki,aloittelija ei enään tiedä mitä ja mihin asia tehdään.

        Ei pottaan kannata kalliita kemikaaleja tuhlata kusta ja paskoo vaan.


    • Vaippapersuksiin

      Hölmöjä täällä taas joristaan.Hommaa aikuisten pamperssit sillä on ongelma ratkaistu.

      • eiPampers

        höhlä
        Ei aikuisille ole Pampersit, vaan Tenat made in Holland.
        Silti minusta on terveempää käyttää vessoja kun ne kerran on keksitty.
        Perversioita on kyllä joillakin.TVstä nähty näitä aikuisia vauvoja.


      • laes
        eiPampers kirjoitti:

        höhlä
        Ei aikuisille ole Pampersit, vaan Tenat made in Holland.
        Silti minusta on terveempää käyttää vessoja kun ne kerran on keksitty.
        Perversioita on kyllä joillakin.TVstä nähty näitä aikuisia vauvoja.

        Näjin kerran kun liikkuvasta asunto-autosta ovesta työntyivät paljaat kannikat ja asia hoitettiin sillä tavoin.


    • hyvin pyyhkii

      Minä asensin junan vessan solikkaan, vähän se naapuri karavaanari tahtoo valittaa rapula p@skan jälkeen.

      • kuusamonmasa

        Koitappas pyyhkäistä 60 numeron santapaperilla, sain sillä pukamat pienemmiksi. Aikanaan sikamarkku raapaisi sillä koko selkämyksensä, kävelee vieläkin takakenossa.


    • Late Lapista.

      Kyllä se on viisainta kun tyhjentää syksyllä höpömökistä kaikki säiliöt, paitsi polttoainentankkia, ja poistaa höpömökin talveksi rekisteristä, säästyy portapotti litkut, vakuutusmaksut ja verotkin, johonkin tarpeellisempaan asiaan!
      Ei höpömökit ole talviajoneuvoja !


      Late Lapista. SSSS Ry!

      • 9+10

        Vastaavasti voidaan todeta, että jos katkaistaan talosta lämmitys pakkasella ja vesiputket jäätyvät, ei se ole talviasuttava.


      • Late Lapista
        9+10 kirjoitti:

        Vastaavasti voidaan todeta, että jos katkaistaan talosta lämmitys pakkasella ja vesiputket jäätyvät, ei se ole talviasuttava.

        Minä vein-87 Matkaajan kaatopaikalle,hyvä kuiva huone mulla täällä Oulun"piirillä".Late Lapista SSSS Ry!


      • Reino keski-Suomesta
        Late Lapista kirjoitti:

        Minä vein-87 Matkaajan kaatopaikalle,hyvä kuiva huone mulla täällä Oulun"piirillä".Late Lapista SSSS Ry!

        Minulta vei Santander rahoitus parasauton,mutta on mulla hyvä olla täälä mielenterveys pien kodissa. Reino keski-Suomestä ÖÖÖÖ Ry!


    • Timpahaa

      Mitä höristään?

      Reissun päätyttyä aina tyhjennetään säiliöt (harmaavesi, raikasvesi ja WC:n säiliö.
      Näin ei ole jäätymisvaaraa. Myös lämminvesivaraajan tyhjennykset auki ja kaikki hanat auki asentoon niin ei ongelmia tule.

      • Öiseenaikaan

        Ei pottaa muutaman tipan takia kannat jokaviikko tyhjentää,itse käyn ulkona mutta muija pottiin tahtoo tihustaa öiseenaikaan.Rumatikistä kun paljon puhutaan,meillä on ja tykätää,kesällä vain liikutaan.


      • Voivoi
        Öiseenaikaan kirjoitti:

        Ei pottaa muutaman tipan takia kannat jokaviikko tyhjentää,itse käyn ulkona mutta muija pottiin tahtoo tihustaa öiseenaikaan.Rumatikistä kun paljon puhutaan,meillä on ja tykätää,kesällä vain liikutaan.

        Pöpirenon (http://urly.fi/bKz) fantasiaan kuuluu muija, jota sillä ei enään ole!


      • REINOHÖPÖTTÄJÄ_JOKSU

        Minä kaipaan Reinoa, varsinkin yöllä. Kädelläni kaipuutani hoidan.
        Kullia imeskelen juhannuksen


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe