Neuvoa salkkuun?

Newbie

Olen hetki sitten aloittanut sijoittamisen osakkeisiin, ja kaipaisin vinkkejä/neuvoja salkun hajautukseen ym mielipiteitä siitä. Osakkeita minulla on seuvaavilta yrityksiltä.

Nokia
Nordea
Sampo
UPM
Cargotec
Kone
Ponsse
Revenio

Minkälaisia ajatuksia, ehdotuksia, kritiikkiä?

17

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekin pohtii

      Fortum on maksanut hyvät osingot. Mutta kaikki osakkeet ovat nyt aika kalliita. Mutta kukapa tietää mikä aika on paras ostaa. Rahat mätänevät tilille lamaa halventumista odottaessa.

      • von diem

        Niinpä juuri, tänään ostin raisiota pohjilta katotaan mihin kantaa. Fortumilla venäjällä isot investoinnit, aika näyttää miten pakotteet vaikuttaa. Riskaabelilta vaikuttaa juuri nyt...


      • Ei osingoille.

        Osingoilla ei ole mitään merkitystä, jos sijoittaa niin pienillä summilla, että osinkoja tulisi vuosittain vain kymppejä tai satasia. Miljonäärit tietysti ovat asia erikseen, hehän voivat jopa elää pelkillä osinkotuloilla.

        Piensijoittajalle kuitenkin on tärkeintä, että sijoittaa sellaisiin yrityksiin, jotka on takana pitkä, rauhallinen ja tasainen osakkeen arvonnousu. Yrityksiin jotka ovat toimineet vuosikymmenien ajan. Yrityksiin, jotka eivät ole syklisiä. Yrityksiin, joiden osakkeiden arvot eivät ole pudonneet edes toistuvien lamakausien aikana.

        Usein ne yritykset maksavat osinkojakin, mutta se ei ole tärkeintä. Sellaisiin kun alkaa sijoittaa nyt, ja sijoittaa yhä uudelleen ja uudellen tulevaisuudessa, on 30-40 vuoden päästä vauras. Ja ne osakkeet, ne eivät sitten löydy Suomesta, vaan Saksasta, Ruotsista, USA:sta ja Kanadasta.


      • newbie
        Ei osingoille. kirjoitti:

        Osingoilla ei ole mitään merkitystä, jos sijoittaa niin pienillä summilla, että osinkoja tulisi vuosittain vain kymppejä tai satasia. Miljonäärit tietysti ovat asia erikseen, hehän voivat jopa elää pelkillä osinkotuloilla.

        Piensijoittajalle kuitenkin on tärkeintä, että sijoittaa sellaisiin yrityksiin, jotka on takana pitkä, rauhallinen ja tasainen osakkeen arvonnousu. Yrityksiin jotka ovat toimineet vuosikymmenien ajan. Yrityksiin, jotka eivät ole syklisiä. Yrityksiin, joiden osakkeiden arvot eivät ole pudonneet edes toistuvien lamakausien aikana.

        Usein ne yritykset maksavat osinkojakin, mutta se ei ole tärkeintä. Sellaisiin kun alkaa sijoittaa nyt, ja sijoittaa yhä uudelleen ja uudellen tulevaisuudessa, on 30-40 vuoden päästä vauras. Ja ne osakkeet, ne eivät sitten löydy Suomesta, vaan Saksasta, Ruotsista, USA:sta ja Kanadasta.

        Näin omakin ajatusmaailmani toimii, et vastannut mitä olet mieltä osakesalkkuni osakkeista? Kaipaisin nimenomaan ulkopuolisen mielipidettä...


      • Ei osingoille.
        newbie kirjoitti:

        Näin omakin ajatusmaailmani toimii, et vastannut mitä olet mieltä osakesalkkuni osakkeista? Kaipaisin nimenomaan ulkopuolisen mielipidettä...

        En ole perehtynyt suomalaisosakkeisiin, mutta uutisten mukaan Kone on erinomainen firma jota kannattaa omistaa, Nokia nousee pikkuhiljaa ja Revenio alkaa olla ensi vuonna olla huippuvedossa. Että ainakin ne vaikuttavat oikeilta valinnoilta.


      • newbie
        Ei osingoille. kirjoitti:

        En ole perehtynyt suomalaisosakkeisiin, mutta uutisten mukaan Kone on erinomainen firma jota kannattaa omistaa, Nokia nousee pikkuhiljaa ja Revenio alkaa olla ensi vuonna olla huippuvedossa. Että ainakin ne vaikuttavat oikeilta valinnoilta.

        Minkäslaisia ostosuosituksia antaisit ulkolais osakkeille, itse en ole niihin perehtynyt?


      • Ei osingoille.
        newbie kirjoitti:

        Minkäslaisia ostosuosituksia antaisit ulkolais osakkeille, itse en ole niihin perehtynyt?

        En voi antaa ostosuosituksia, mutta kaikki, mitä Warren Buffet on ostanut, on kiinnostavaa, ja sitten kannattaa vielä perehtyä mm. tällaisiin firmoihin, joilla on viimeisten viiden vuoden aikana takanaan mukavaa nousua. No, onhan siellä muutama dippikin, mutta niistä on palauduttu hyvin ja ripeästi:

        http://www.google.ca/finance?q=NASDAQ:ODFL&ei=ue3wU8DeH8XDwAOdx4CYCQ

        http://www.google.ca/finance?q=cnr&ei=xO3wU8jNCOX6wAOTnIHICA

        http://www.google.ca/finance?q=NASDAQ:GILD&ei=uO7wU_n1H8KDwAPzwoGwCA

        http://www.google.ca/finance?q=telus&ei=Ie_wU_CAOeTXwAPP_oHQAQ

        http://www.google.ca/finance?q=biib&ei=ju_wU-CGHeTXwAPP_oHQAQ

        Nämä siis Amerikan mantereelta, mutta Ruotsista ja Saksastakin löytyy hyviä yhtiöitä.


      • newbie
        Ei osingoille. kirjoitti:

        En voi antaa ostosuosituksia, mutta kaikki, mitä Warren Buffet on ostanut, on kiinnostavaa, ja sitten kannattaa vielä perehtyä mm. tällaisiin firmoihin, joilla on viimeisten viiden vuoden aikana takanaan mukavaa nousua. No, onhan siellä muutama dippikin, mutta niistä on palauduttu hyvin ja ripeästi:

        http://www.google.ca/finance?q=NASDAQ:ODFL&ei=ue3wU8DeH8XDwAOdx4CYCQ

        http://www.google.ca/finance?q=cnr&ei=xO3wU8jNCOX6wAOTnIHICA

        http://www.google.ca/finance?q=NASDAQ:GILD&ei=uO7wU_n1H8KDwAPzwoGwCA

        http://www.google.ca/finance?q=telus&ei=Ie_wU_CAOeTXwAPP_oHQAQ

        http://www.google.ca/finance?q=biib&ei=ju_wU-CGHeTXwAPP_oHQAQ

        Nämä siis Amerikan mantereelta, mutta Ruotsista ja Saksastakin löytyy hyviä yhtiöitä.

        Kiitoksia, täytyy ruveta tutkimaan yhtiöitä ulkomailla...


      • Voimalat

        Pohtimista siinä on. Myin Fortumit pois, koska yhtiön idän urakat näyttävät haihtuvan ruplan arvoon.


    • Itsekin pohtii

      Joo mullon kans Raisiota. Luulisi että olisi tulevaisuutta. Mietin pitäisikö Fortumit myydä nyt.

    • Flam1

      Itse olen yli kymmenen vuotta sijoittanut suomalaisiin pieniin yrityksiin ja ihan hyvällä menestyksellä. Niitä kun ei isot pankit välttämättä seuraile saattaa löytyä todellisia helmiä.
      esim viime vuonna innofactor ja elektrobit.
      Jos osaatte hyvin lukea osavuosikatsauksia ja yrityksen avainlukuja niin suosittelen perehtymään aspocompiin ;) olen varma että nähdään vielä rapsakka kurssinousu.

    • hhsf3

      Itselläni on kolmea eri osaketta. Nokia, Valmet ja Huhtamäki

    • Hommaa on

      Ehdotus:
      Kone, Metso, Orion, Wärtsilä, Elisa, miksei myös Nordea tai Valmet. Sen hajautuksen kanssa riittää toistakymmentä yhtiötä. Hyvältä näyttää tuo kahdeksikkosi. Tämähän on se iäisyyskysymys: haluatko arvonnousua vai osinkoja. Toiseen tarvitaan kärsivällisyyttä, toiseen päivittäistä kaupankäyntiä. Tärkeä neuvo on se, ettet unohda verottajaa. Sehän tulee aina viiveellä. Pistä kaikki kauppasi heti muistiin, niin vuoden päästä tiedät millä hinnalla olet myynyt hankintahintaan verrattuna.

      • ramesisku

        Kyllä on asiallisia kommentteja ja neuvoja.Itse ostin Ponnsea. Nokiaa. EB"tä.Biohittiä .Sampoa.Näitä ostin viime kesänä.Nyt olisi tarkoitus ostaa Ruotsista Sevenska -sellosaa .Näissä on myös kohtuullisia osingon maksajia.
        Mitkä olisi arviot näistä ,itse näen näissä kasvu osakkeen ominaisuuksia.


      • Osaketoope
        ramesisku kirjoitti:

        Kyllä on asiallisia kommentteja ja neuvoja.Itse ostin Ponnsea. Nokiaa. EB"tä.Biohittiä .Sampoa.Näitä ostin viime kesänä.Nyt olisi tarkoitus ostaa Ruotsista Sevenska -sellosaa .Näissä on myös kohtuullisia osingon maksajia.
        Mitkä olisi arviot näistä ,itse näen näissä kasvu osakkeen ominaisuuksia.

        Minulla Suomessa: Olvi, Fortum, SSAB (Rautaruukista), Huhtamäki, Metso, Valmet ja Wärtsilä sekä Sampo.
        Olvi joukon vanhin ja uskomattoman hyvä kurssin, mutta ei niinkään osinkojen suhteen. Olen ollut tähän oikeiden yhtiöiden joukkoon hyvin tyytyväinen.

        Sitten runsaasti ruotsalaisia yhtiöitä: Industrivärden, Investor, Ratos (private equityä, omistaa m.m. Finnkonot!) , Latour, Lundbegrs, Bure... (pääomasijoitusyhtiöitä, eli "investmentbolag") sekä Ruotsin laatuyhtiöitä: Electrolux, Husqvarna, Trelleborg, Hufvudstaden, Atrium L... hyvin on mennyt, olen ikiholdaaja ja ostan vain tunnettuja nimiä, en toiveyhtöitä, joista on esim. S24-vedätyksiä, esim. biotekniikan alalta. Ai niin, Astraakin on salkussa, loistava sekin! Ainoa ruotsalaissipettymys on ollut Ericsson.
        Kaikkea hyvää ja onnea sijoituksiin!
        (Kaudesta on on vielä marraskuussa jäljellä Svolderin yhtiökokous. Sitten alkaakin latautuminen maaliskuuhun ja uuteen kokouskauteen!)


    • Osaketoope

      SCAsta sen verran, että sehän on pääomasijoitusyhtiö Industrivärdenin keskeisiä omistuksia Handelsbankenin, Volvon (kuorma-autot) ja muutaman muun ohella. Indun osinkoprosentti muuten noin 4,6 eli kohtalaisen hyvä. Substanssialennus lienee noin 13 prossaa eli valmis paketti halvempi kuin jos ostaisi nämä osakeet suoraan itse. Kulut yhtiössä mitättömät, kai noin reilut 0,10 prossaa subtanssista, päihittää rahastot. Tämä ei ole suositus, kerron mitä itse olen tehnyt. Yhtiö tänä vuonna 70 vee. Grattis!

    • Vonkamies1

      Varsinkin kolme viimeistä ovat tosi hyviä, kokonaisuutena olet oikeilla jäljillä.. Hyvät lisät olisi Basware ja Elektrobit, molemmilla erittäin iso kasvu edessä, miljardi markkinat odottaa! Hyvässä alussa ovat, alojensa markkina johtajia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe