Kaupan ala, sairastuminen lomalla->työsuhde päättyy lomaan

mirka933

Osaisiko joku neuvoa tietämätöntä? Eli minulle on myönnetty lomaa 11.8.-22.8. Sairastuin loman alussa ja minulle myönnettiin sairauslomaa 14.8. asti. Olen irtisanoutunut työstä, työsuhde päättyy 28.8. Joten nämä 4 "menetettyä" lomapäivää siirtyy 25.-28.8 pidettäväksi, jolloin työsuhde päättyy lomaan. Mitenkähän tässä tapauksessa menee lomarahojen- ja palkkojen kanssa? Minulle on jo maksettu lomaraha tuolta lomapätkältä, mutta ei kai sitä tässä tapauksessa peritä takaisin? Sairaus tuntuu melko sitkeältä ja joudun mitä luultavammin hakea sairauslomalle jatkoa. Mitenkähän palkan kanssa menee tässä tapauksessa? Pitämättömät lomat maksetaan rahana? Entäs tuon lomarahan kanssa? Saanko sairausajalta tuntisopimuksen mukaisen palkan, vaikka minulle ei ole piirretty listaan tunteja, koska olen "lomalla"? Työnantaja lupasi selvittää asian, kun ei osannut suoralta istumalta sanoa. Olisi kiva tietää etukäteen, onko rahallisesti edes kannattavaa hakea sairauslomalle jatkoa..

5

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hätäapu*

      Hei,

      Itse olen osa-aikainen ja jouduin sairauslomalle myös. En ole saanut sairausajan palkkaa nuilta työttömiltä päiviltä, vaikka niille päiville oli sairausloma kirjoitettu, sain ainoastaan vain niiltä päiviltä, mitä työvuorolistaan oli työpäiviksi merkattu.

      Sairauslomani jatkuu edelleen 31.8 2014 asti ja työvuorot on tehty tuonne 31.8.2014 asti. Tuohon ajanjaksoon minulla tulee olemaan vain kaksi työpäivää. Käsittääkseni saan sairausloma-ajan palkkaa vain nuilta kahdelta päivältä.

    • palkanlaskijana

      Vastataan ensimmäiselle kysyjälle.

      Lomasi ei siirry eteenpäin mitenkään automaattisesti, vaan siitä pitää sopia erikseen.
      Kaupan alalla lomalta pitää palata töihin saadakseen lomarahat, ne voidaan siis periä sinulta takaisin. Työsuhteen päättyessä pitämättömät lomat maksetaan rahana, lomaraha näistä ei kuitenkaan makseta.

      Eli tilanne on kohdallasi niin että olet sairaslomalla 11-14.08 ja saat sairasajan palkan. Lomalla 11.9-22.08 ja palaat töihin. Saat lomarahan. Jos taas siirrät nuo sairasloman vuoksi pitämättömät lomat tuohon perään, etkä palaa töihin niin silloin työnantajalla on oikeus periä lomarahat takaisin.
      Sairaslomalta saat tuntisopimuksen mukaisen palkan.

      Kysyjälle numero kaksi. Osa-aikainen ei tosiaankaan saa sairasajan palkkaa kuin työvuorolistaan merkityiltä päiviltä. Se mitä sitten lisäksi haet on Kelan sairaspäiväraha. Omavastuuajalta 1 9 päivää et kuitenkaan saa mistään. ( tarkista kuitenkin liiton työttömyyskassasta maksavatko he )

      • hätäapu*

        Tänään oli tosiaan puhetta työnantajan kanssa tästä asiasta. Hän otti yhteyttä palkanlaskijaan, joka kylläkin sanoi, että minulle maksetaan sairausajalta palkkaa työsopimukseen laitetun viikkotyötunnin jonkin keskiarvon mukaan.

        En sitten tiedä, että muistiko palkanlaskija minun olevan osa-aikainen ja antoi näin sitten väärää tietoa. Täytynee asia vielä varmistaa maanantaina uudestaan.

        Kesäloman olen joutunut ottamaan pätkissä ja ensi viikko olisi ollut viimeinen kesäloman pätkä. Ehdotin, että pidän normaalisti nuo kesälomapäivät pois, vaikka olen sairauslomalla, koska työtunteja ei minulle ole listaan merkitty kesäloman vuoksi, enkä siis saisi osa-aikaisena sitten sairausajan palkkaa, niin saisin kuitenkin tuon loma-ajan palkan ja vielä lomarahan.

        Palkanlaskija oli sitä mieltä, että minun ei kannata jäädä kesälomalle sairausloman aikana, koska minulle maksettaisiin sairausajan palkkaa sen työsopimukseen merkityn viikkotyötunnin keskiarvon mukaan. Käsitin myös, että työnantajalla voi tulla sitten jotain ongelmia kelan kanssa, tiedä näistä säännöistä sitten miten ne menee.

        Kuulun liittoon ja muistaakseni liitossa ei mene omavastuuaikaa.


      • Nimimerkki varattu
        hätäapu* kirjoitti:

        Tänään oli tosiaan puhetta työnantajan kanssa tästä asiasta. Hän otti yhteyttä palkanlaskijaan, joka kylläkin sanoi, että minulle maksetaan sairausajalta palkkaa työsopimukseen laitetun viikkotyötunnin jonkin keskiarvon mukaan.

        En sitten tiedä, että muistiko palkanlaskija minun olevan osa-aikainen ja antoi näin sitten väärää tietoa. Täytynee asia vielä varmistaa maanantaina uudestaan.

        Kesäloman olen joutunut ottamaan pätkissä ja ensi viikko olisi ollut viimeinen kesäloman pätkä. Ehdotin, että pidän normaalisti nuo kesälomapäivät pois, vaikka olen sairauslomalla, koska työtunteja ei minulle ole listaan merkitty kesäloman vuoksi, enkä siis saisi osa-aikaisena sitten sairausajan palkkaa, niin saisin kuitenkin tuon loma-ajan palkan ja vielä lomarahan.

        Palkanlaskija oli sitä mieltä, että minun ei kannata jäädä kesälomalle sairausloman aikana, koska minulle maksettaisiin sairausajan palkkaa sen työsopimukseen merkityn viikkotyötunnin keskiarvon mukaan. Käsitin myös, että työnantajalla voi tulla sitten jotain ongelmia kelan kanssa, tiedä näistä säännöistä sitten miten ne menee.

        Kuulun liittoon ja muistaakseni liitossa ei mene omavastuuaikaa.

        Lomat kannattaa ottaa rahana, koska kuten jo mainitsit nykyään niitä maksettuja lomia ei jaksoteta työttömyyden alussa vaan päivärahat lähtee juoksemaa heti mahdollisen omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika tulee vain, jos päivärahat lasketaan uudelleen paluuehdon täytyttyä.


    • kiikk

      Nyt saat kerrankin hyötyä maksamistasi jäsenmaksuista, kun kysyt liitosta. Sieltä tulee oikeita vastauksia. Soita heti maanantaina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe