Koska Silja Europa lähtee australiaan??

laivamies 900

Tallink Siljan tietojen mukaan laivan pitäisi jo olla menossa täyttä häkää australiaan, toisin on asiat, siellä se europa möllöttää Paljasaaren satamassa vielä, koska laivan piti mennä naantalin telakalle? Jos asialla on oikeasti kiire niin luulisi jo lähtenneen sinne australiaan mutta ei.

(GTS Finnjet tuli yllättävä keikka jenkkeihin, ja heti kun vuokrarahat olivat tilillä niin lähti kuin ohjus sinne suuntaan ja ottivat kaikki irti koneista (100%=33 solmua, 95%= 32.5 solmua) ja saapuivat jenkkeihin ennätysajassa. Vieläkin harmittaa se laivan kohtalo, mutta itkut itketty).

Eli kysymys kuuluu koska SILJA EUROPA lähtee virallisesti toiselle puolelle maapalloa?

70

499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää ite

      Ettei nyt vaan kokis saman kohtalon kuin GTS Finnjet ja päätyisi romutettavaksi...

      • laivamies 900

        Ei uskoisi vielä ainakaan laiva on "vasta" 21 vuotta vanha (GTS Finnjet oli 31 vuotta vanha kun joutui alangiin) voisivat myydä vaikka kiinaan jos ei kelpaa enää itämerelle, aika monta kinukkia saisi ängettyä europalle.

        Maininnan arvoinen juttu GTS Finnjetistä vielä. Maailmanennätys: Nopein matkustaja autolautta ikinä joka on ylittänyt atlantin, Maailmanennätys: Nopein Ro/Ro laiva joka on rakennettu!, huippunopeus: 30.5 solmua (1977-1993) 33.5 solmua (1994-). Kaikki nämä menivät romikselle laivan mukana, pelkkien ennätysten takia olisivat voineet pitää GTS Finnjetin, vaikka museona tai hotellina...


      • Rauta kiertoon
        laivamies 900 kirjoitti:

        Ei uskoisi vielä ainakaan laiva on "vasta" 21 vuotta vanha (GTS Finnjet oli 31 vuotta vanha kun joutui alangiin) voisivat myydä vaikka kiinaan jos ei kelpaa enää itämerelle, aika monta kinukkia saisi ängettyä europalle.

        Maininnan arvoinen juttu GTS Finnjetistä vielä. Maailmanennätys: Nopein matkustaja autolautta ikinä joka on ylittänyt atlantin, Maailmanennätys: Nopein Ro/Ro laiva joka on rakennettu!, huippunopeus: 30.5 solmua (1977-1993) 33.5 solmua (1994-). Kaikki nämä menivät romikselle laivan mukana, pelkkien ennätysten takia olisivat voineet pitää GTS Finnjetin, vaikka museona tai hotellina...

        Kallista museonpitoa. Mikä taho olisi ottanut Finjetin ylläpidettäväkseen kun Museovirastokin sulkee museoitaan ja jopa myisi pois mm. Kotkaniemen museon. Ei tuo Finjet olisi kiinnostanut ensimmäistäkään ulkomaalaista museoituna. Suomalaisille olisi kertakäynti riittänyt. Matkustin Finjetillä kun se oli jo juottolana Tallinnan reitillä eikä niistä mitään nostalgiaa saa aikaan. Romutus oli arvokas loppu.


    • boatsie

      Europa lähtee Australiaa kohti 6.9 ja pitäisi olla perillä 10.10. Alus on tällä hetkellä Naantalissa.

      • adios silja europa

        Tällä hetkellä SE on kylläkin marintrafficin ja APRS:n mukaan Tallinnassa (luultavasti tyhjentävät turhasta kamasta).
        Ja toisen foorumin huhupuheiden mukaan lähtee Tallinnasta Naantaliin 23.8.2014...ja Naantalista veks edellä mainitun mukaisesti 6.9.2014.

        Vikalla viikolla tuli reissu tehtyä tuolla ja kulahtanuthan se oli muttei nyt vielä duunarihotelli kondiksessa...


    • åke

      Uppois matkalla.

    • punasta kylkiin
      • Ei jäsen

        "Sinun on kirjauduttava sisään, jotta voit jatkaa."

        No näin laivan tänään ihan paikan päällä, tosiaan kyljessä luki punaisella firman nimi tekstin Tallink tilalla, ja näytti laivan perään ravintola olevan myös isossa remontissa.


        Kannattaa muistaa että jos laiva palaa takas joskus, niin sopimuksen mukaan se palautetaan samanlaiseksi kuin ennen luovutusta, ravintoloiden, hyttien, maalauksien yms. suhteen


      • Adjöö, S Europa
        Ei jäsen kirjoitti:

        "Sinun on kirjauduttava sisään, jotta voit jatkaa."

        No näin laivan tänään ihan paikan päällä, tosiaan kyljessä luki punaisella firman nimi tekstin Tallink tilalla, ja näytti laivan perään ravintola olevan myös isossa remontissa.


        Kannattaa muistaa että jos laiva palaa takas joskus, niin sopimuksen mukaan se palautetaan samanlaiseksi kuin ennen luovutusta, ravintoloiden, hyttien, maalauksien yms. suhteen

        niin, jos palaa!
        taitaa olla edelleen liian arvokasta liikennöidä tuolle alukselle,
        Parempi vaan että jatkaisi sen 48 kuukauden option tuosta majoituskeikasta,
        seurääva osoite kuitenkin majoituskäytön jäljiltä tullee olemaan Alangin kuulut hiekkarannat.
        Vaikka se palautettaisiin vuokraajan toimesta samanlaiseksi kuin vuokrausta ennen, ei tallinkilla olisi varaa tai edes haluja sijoittaa tuohon koneiltaan loppuunajetusta, tekniikaltaan suuren rempan vaatimia kuluja. Aikansa kutakin, nyt päättyi Europan päivät itämerellä .

        Kanattaa myös huomioida syyt aluksen noinkin pikaiseen vuokraukseen, mitä nyt nähtiin


      • 79878978984
        Adjöö, S Europa kirjoitti:

        niin, jos palaa!
        taitaa olla edelleen liian arvokasta liikennöidä tuolle alukselle,
        Parempi vaan että jatkaisi sen 48 kuukauden option tuosta majoituskeikasta,
        seurääva osoite kuitenkin majoituskäytön jäljiltä tullee olemaan Alangin kuulut hiekkarannat.
        Vaikka se palautettaisiin vuokraajan toimesta samanlaiseksi kuin vuokrausta ennen, ei tallinkilla olisi varaa tai edes haluja sijoittaa tuohon koneiltaan loppuunajetusta, tekniikaltaan suuren rempan vaatimia kuluja. Aikansa kutakin, nyt päättyi Europan päivät itämerellä .

        Kanattaa myös huomioida syyt aluksen noinkin pikaiseen vuokraukseen, mitä nyt nähtiin

        Kyllähän sen kaikki "oikeesti" tietää et Europa ei enää palaa takas TallinkSiljan omaan liikenteeseen.

        Olihan laivassa hyvät puolet, "yleiset tilat" on upeat, samaten uimala.

        Mutta taasen esim. Baltic Queenissa on hytit, ravintolat, ja baarit hienompia.. Vain ne "julkiset tilat" on huonompia..

        Taitaa tässäkin käydä niin että "aika kultaa muistot"

        Itse kävin juuri Amorellalla pari päivää sitten... Tässä tilanteessa voi sanoa kyllä, että se Isabella oli parempi laiva kuin Grace, vaikka ei nyt joka hytissä telkkaria ollutkaan


      • hyvät muistot
        79878978984 kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki "oikeesti" tietää et Europa ei enää palaa takas TallinkSiljan omaan liikenteeseen.

        Olihan laivassa hyvät puolet, "yleiset tilat" on upeat, samaten uimala.

        Mutta taasen esim. Baltic Queenissa on hytit, ravintolat, ja baarit hienompia.. Vain ne "julkiset tilat" on huonompia..

        Taitaa tässäkin käydä niin että "aika kultaa muistot"

        Itse kävin juuri Amorellalla pari päivää sitten... Tässä tilanteessa voi sanoa kyllä, että se Isabella oli parempi laiva kuin Grace, vaikka ei nyt joka hytissä telkkaria ollutkaan

        Europan ravintoloista ainakin Buffet ja Food Market hyviä, ihan ilman ajan kultaamia muistoja.
        Miksi joillekin hytissä oleva telkkari on niin tärkeä, menettekö laivalle katsomaan telkkaria?


      • hyvät muistot
        79878978984 kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki "oikeesti" tietää et Europa ei enää palaa takas TallinkSiljan omaan liikenteeseen.

        Olihan laivassa hyvät puolet, "yleiset tilat" on upeat, samaten uimala.

        Mutta taasen esim. Baltic Queenissa on hytit, ravintolat, ja baarit hienompia.. Vain ne "julkiset tilat" on huonompia..

        Taitaa tässäkin käydä niin että "aika kultaa muistot"

        Itse kävin juuri Amorellalla pari päivää sitten... Tässä tilanteessa voi sanoa kyllä, että se Isabella oli parempi laiva kuin Grace, vaikka ei nyt joka hytissä telkkaria ollutkaan

        Niin ja ne kannen 11 isot hytit, oli joskus nimeltään Silja hyttejä. Oli tilavat ja vessakin oli iso ja oli se telkkarikin siellä ja tietysti jääkaappi.


      • Tarkoittanetko?
        79878978984 kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki "oikeesti" tietää et Europa ei enää palaa takas TallinkSiljan omaan liikenteeseen.

        Olihan laivassa hyvät puolet, "yleiset tilat" on upeat, samaten uimala.

        Mutta taasen esim. Baltic Queenissa on hytit, ravintolat, ja baarit hienompia.. Vain ne "julkiset tilat" on huonompia..

        Taitaa tässäkin käydä niin että "aika kultaa muistot"

        Itse kävin juuri Amorellalla pari päivää sitten... Tässä tilanteessa voi sanoa kyllä, että se Isabella oli parempi laiva kuin Grace, vaikka ei nyt joka hytissä telkkaria ollutkaan

        "julkiset tilat" eli yleiset tilat!

        aikas sekokieltä käytät tekstissäsi, mm. uimala, tarkoittanet saunaosastoa.

        aina saa hymyn suupieliinä lukiessaan hauskoja sanamuotoja teksteissäsi,
        ja varsinkin kun se huomaaminen kohdallasi tarkoittaa hyppyä kirjoittaessani HEP!


      • alunperin
        hyvät muistot kirjoitti:

        Niin ja ne kannen 11 isot hytit, oli joskus nimeltään Silja hyttejä. Oli tilavat ja vessakin oli iso ja oli se telkkarikin siellä ja tietysti jääkaappi.

        Alunperin vain ne 11 kannen hytit olivat nimettynä luksus-hyttejä, m/s Europan esitteessäkin aikoinaan mainittuna, Nuo (erkkeri) luksushytithän olivat tuttuja jo m/s Athenalta sekä m/s Kalypsolta.


      • Reisija
        79878978984 kirjoitti:

        Kyllähän sen kaikki "oikeesti" tietää et Europa ei enää palaa takas TallinkSiljan omaan liikenteeseen.

        Olihan laivassa hyvät puolet, "yleiset tilat" on upeat, samaten uimala.

        Mutta taasen esim. Baltic Queenissa on hytit, ravintolat, ja baarit hienompia.. Vain ne "julkiset tilat" on huonompia..

        Taitaa tässäkin käydä niin että "aika kultaa muistot"

        Itse kävin juuri Amorellalla pari päivää sitten... Tässä tilanteessa voi sanoa kyllä, että se Isabella oli parempi laiva kuin Grace, vaikka ei nyt joka hytissä telkkaria ollutkaan

        "Tässä tilanteessa voi sanoa kyllä, että se Isabella oli parempi laiva kuin Grace, vaikka ei nyt joka hytissä telkkaria ollutkaan"

        Jotain perusteluja?

        En keksi kovinkaan montaa asiaa, joka olisi näiden vesien muilla laivoilla ollut paremmin kuin miten asiat on Viking Gracella.

        Ainoita asioita, jotka Viking Gracelta puuttuu on sky bar/observation lounge (kuten esim. Silja Serenadella/Symphonylla), varsinainen aulatila (kuten esim. Mariellalla), näköalahissit ja maisemakamera hyttien telkkarista.

        Noistakin ainoastaan alkuperäisen rakentamisen jälkeen lisätty sky bar löytyi Isabellalta. Kaikissa muissa asioissa Viking Grace on selvästi parempi.

        Erityisen nerokkaana oivalluksena on aluksen arcade siirretty pois perinteiseltä styyrpurin puolelta paapurin puolelle, jonka ansiosta ikkunoista näkee paljon kiinnostavampia asioita (vastaan tulevaa laivaliikennettä yms.) kuin mitä esim. Isabellan arcadelta olisi voinut edes teoriassa nähdä.


      • hfggfh45
        Reisija kirjoitti:

        "Tässä tilanteessa voi sanoa kyllä, että se Isabella oli parempi laiva kuin Grace, vaikka ei nyt joka hytissä telkkaria ollutkaan"

        Jotain perusteluja?

        En keksi kovinkaan montaa asiaa, joka olisi näiden vesien muilla laivoilla ollut paremmin kuin miten asiat on Viking Gracella.

        Ainoita asioita, jotka Viking Gracelta puuttuu on sky bar/observation lounge (kuten esim. Silja Serenadella/Symphonylla), varsinainen aulatila (kuten esim. Mariellalla), näköalahissit ja maisemakamera hyttien telkkarista.

        Noistakin ainoastaan alkuperäisen rakentamisen jälkeen lisätty sky bar löytyi Isabellalta. Kaikissa muissa asioissa Viking Grace on selvästi parempi.

        Erityisen nerokkaana oivalluksena on aluksen arcade siirretty pois perinteiseltä styyrpurin puolelta paapurin puolelle, jonka ansiosta ikkunoista näkee paljon kiinnostavampia asioita (vastaan tulevaa laivaliikennettä yms.) kuin mitä esim. Isabellan arcadelta olisi voinut edes teoriassa nähdä.

        Totta, Gracella on yleiset tilat hytit hienompia "kuljettajien messi" on myös hienompi ko. laivalla kuin Isabellalla.

        Mutta sitten mennään viihdepuolelle, Gracelta löytyy yökerho, RockMore, ja Retro.

        Isabellalta löytyi:
        Yökerho
        Disco
        SkyBar
        SeaSide kahvila, missä vehkeet mm. karaokeen ja bändin esityksiin
        Pubi

        Eli reilusti enemmän viihdepuolta, toki Gracella on iso yökerho, mutta ei se noiden puutetta kompensoi.

        Myös Gracen ulkokansi on hieman sekava (mutta niin on muillakin laivoilla) Myös Gracen, onko se nyt kansi 6 tai 7 on erittäin sekava, jos haluaa mennä laivan peräpäästä keulaan, pitää mennä ulkokautta. No sama ongelma on mm. Amorellan ja Gabriellan 9. kannella

        Eli uskoisin että Vikinglinen seuraava laiva tulee olemaan reilusti erilainen kuin Gracen, koska puutteita ko. laivassa on hieman liikaa


      • vuonna 2014
        hfggfh45 kirjoitti:

        Totta, Gracella on yleiset tilat hytit hienompia "kuljettajien messi" on myös hienompi ko. laivalla kuin Isabellalla.

        Mutta sitten mennään viihdepuolelle, Gracelta löytyy yökerho, RockMore, ja Retro.

        Isabellalta löytyi:
        Yökerho
        Disco
        SkyBar
        SeaSide kahvila, missä vehkeet mm. karaokeen ja bändin esityksiin
        Pubi

        Eli reilusti enemmän viihdepuolta, toki Gracella on iso yökerho, mutta ei se noiden puutetta kompensoi.

        Myös Gracen ulkokansi on hieman sekava (mutta niin on muillakin laivoilla) Myös Gracen, onko se nyt kansi 6 tai 7 on erittäin sekava, jos haluaa mennä laivan peräpäästä keulaan, pitää mennä ulkokautta. No sama ongelma on mm. Amorellan ja Gabriellan 9. kannella

        Eli uskoisin että Vikinglinen seuraava laiva tulee olemaan reilusti erilainen kuin Gracen, koska puutteita ko. laivassa on hieman liikaa

        älä ihmeessä mene enää viking gracelle jos se on sinulle noinkin vastenmielinen paikka.Selitellä osasit, mutta kuten on kerrottu on viking grace erilaiinen laiva, mm. Isabellalta ei löytänyt Rock Moren tai Retroa kaltaisaisia paikkoja. Seamore ajaa täysi taas Skybarin asiaa ja enemmänkin Gacella.

        Äl ihmeessä mene enää kärsimään viking gracelle sen sinulle aiheuttaman suunnattoman tuskan vuoksi


      • niimpäh?
        Reisija kirjoitti:

        "Tässä tilanteessa voi sanoa kyllä, että se Isabella oli parempi laiva kuin Grace, vaikka ei nyt joka hytissä telkkaria ollutkaan"

        Jotain perusteluja?

        En keksi kovinkaan montaa asiaa, joka olisi näiden vesien muilla laivoilla ollut paremmin kuin miten asiat on Viking Gracella.

        Ainoita asioita, jotka Viking Gracelta puuttuu on sky bar/observation lounge (kuten esim. Silja Serenadella/Symphonylla), varsinainen aulatila (kuten esim. Mariellalla), näköalahissit ja maisemakamera hyttien telkkarista.

        Noistakin ainoastaan alkuperäisen rakentamisen jälkeen lisätty sky bar löytyi Isabellalta. Kaikissa muissa asioissa Viking Grace on selvästi parempi.

        Erityisen nerokkaana oivalluksena on aluksen arcade siirretty pois perinteiseltä styyrpurin puolelta paapurin puolelle, jonka ansiosta ikkunoista näkee paljon kiinnostavampia asioita (vastaan tulevaa laivaliikennettä yms.) kuin mitä esim. Isabellan arcadelta olisi voinut edes teoriassa nähdä.

        "Erityisen nerokkaana oivalluksena on aluksen arcade siirretty pois perinteiseltä styyrpurin puolelta paapurin puolelle"

        Nyt tuo mahdollisuus on viking gracella sekä Styyrpurin että paapurin puolella Isabellaan, amorellaan, gabriellaan ja mariellaankin verrattuna ...


      • 4544556456
        vuonna 2014 kirjoitti:

        älä ihmeessä mene enää viking gracelle jos se on sinulle noinkin vastenmielinen paikka.Selitellä osasit, mutta kuten on kerrottu on viking grace erilaiinen laiva, mm. Isabellalta ei löytänyt Rock Moren tai Retroa kaltaisaisia paikkoja. Seamore ajaa täysi taas Skybarin asiaa ja enemmänkin Gacella.

        Äl ihmeessä mene enää kärsimään viking gracelle sen sinulle aiheuttaman suunnattoman tuskan vuoksi

        Ei en ole menossakaan sinne enää...

        Menen laivalle pitämään nimenomaan hauskaa.

        Sun mielestä varmana finnsailor on sitten superhieno laiva, löytyy hytit, ja "kouluruokala" ja kioski...

        Ainiin, ethän sä jiikoo-76 edes pääse laivalle, jostain kumman syystä


      • 8799889
        niimpäh? kirjoitti:

        "Erityisen nerokkaana oivalluksena on aluksen arcade siirretty pois perinteiseltä styyrpurin puolelta paapurin puolelle"

        Nyt tuo mahdollisuus on viking gracella sekä Styyrpurin että paapurin puolella Isabellaan, amorellaan, gabriellaan ja mariellaankin verrattuna ...

        Palstalla väläytetty ideaa missä olisi arcade molemmilla puolilla, kahdessa kerroksessa... Ja tila olisi avonainen laivan huipulle asti. Eli A-hyteistä näkisi merelle ja kauppakäytävälle... En nyt kaiva viestiä esille, mutta idea siis "toteuttamiskelpoinen" tosin hukkatilaa tulisi hieman, mutta onhan sitä esim. Serenadellakin liikaa


    • joni kallio

      kävin kysymässä naantalin kuivatelakalta että millos tää europa tästä lähtee niin vastaus oli että 10.9 klo 12 maissa joten ajoissa ruissaloon kamerat ladattuna ;)

      • äkkiä ruissaloon

        Juuri tällä hetkellä pakittaa kaijasta ulos, olisiko aikataulu muuttunut ?


      • näkemiin....

        Etelään on matkalla. AIS kertoo määränpääksi Naantalin, mutta eiköhän se pian vaihdu muotoon Port Said.


      • NKkg
        näkemiin.... kirjoitti:

        Etelään on matkalla. AIS kertoo määränpääksi Naantalin, mutta eiköhän se pian vaihdu muotoon Port Said.

        ETA: Tallinn 2104-09-08 Klo:04:00


    • 44545

      Näyttäisi myös että disco ja "tax free" on purettu kokonaan pois...

      On siinä hommaa palauttaa laiva ennalleen kun sopimus päättyy

      • fafafeofoei4324

        Mitenniin purettu pois? Ne kuvat mitkä minä näin kertoivat vain, että discosta oli pöydät kannettu pois ja tuotu tilalle kuntoilulaitteita.

        Sama juttu myymälässä, viinahyllyt pois ja tilalle kuntosalilaitteita.

        Ei tuossa nyt ihmeitä tarvita, että saa palautettua discon ja myymälän. Samalla saa hieman pientä pintaremonttia tiloihin.

        Mielenkiintoista olisi tietää, onko hyteille tehty kuinka radikaaleja muutoksia. Jos ylimääräiset sängyt on poistettu, niin tuskin palaa enää itämerelle.


      • SäKuolejii
        fafafeofoei4324 kirjoitti:

        Mitenniin purettu pois? Ne kuvat mitkä minä näin kertoivat vain, että discosta oli pöydät kannettu pois ja tuotu tilalle kuntoilulaitteita.

        Sama juttu myymälässä, viinahyllyt pois ja tilalle kuntosalilaitteita.

        Ei tuossa nyt ihmeitä tarvita, että saa palautettua discon ja myymälän. Samalla saa hieman pientä pintaremonttia tiloihin.

        Mielenkiintoista olisi tietää, onko hyteille tehty kuinka radikaaleja muutoksia. Jos ylimääräiset sängyt on poistettu, niin tuskin palaa enää itämerelle.

        Aijaa! Että ei ole discoa ja kauppaa purettu pois?

        Hmm... kummasti kuvissa (en käynyt afrikan aikoina) oli yllättävän tyhjää siellä, noh lähipäiviän selviää mikä tilanne nykyjään, onko tehty discoa sen puretun tilalle (Ja ei Jiikoo-76, älä yritä selvittää netistä tota)


    • Skool

      Ei varmaan palaa enään kuin komanteen maalimaan,seuraava siirto asuntohottelin jälkeen on romuttamo jossain intiassa ?

      • 7878987978945

        Älä sano... Saattaa olla että laiva palautuu... Tosin töitä sinä on, rakentaa disco ja kauppa uusiksi, ja eikös joku ravintolakin ollut muutettu hyteiksi, ovien lukot palautettaisi ennalleen (nyt sormenjälkilukot) hytit palautettaisi ennalleen, maalattaisi yms.

        Mutta kaipa nuo kaikki osat on tallella jossain (ehkäpä jopa konteissa autokannella?)

        Ja jos laiva palautuu, niin fiksuin reitti sille olisi reitti jossa on vähän ajoa, ja paljon seisomista... Sama juttu meidän kuljetusliikkeesä, aina se romuin auto on se, joka seisoo laivalla/terminaalissa 99% ajasta, ja 5% ajetaan


      • 4++4
        7878987978945 kirjoitti:

        Älä sano... Saattaa olla että laiva palautuu... Tosin töitä sinä on, rakentaa disco ja kauppa uusiksi, ja eikös joku ravintolakin ollut muutettu hyteiksi, ovien lukot palautettaisi ennalleen (nyt sormenjälkilukot) hytit palautettaisi ennalleen, maalattaisi yms.

        Mutta kaipa nuo kaikki osat on tallella jossain (ehkäpä jopa konteissa autokannella?)

        Ja jos laiva palautuu, niin fiksuin reitti sille olisi reitti jossa on vähän ajoa, ja paljon seisomista... Sama juttu meidän kuljetusliikkeesä, aina se romuin auto on se, joka seisoo laivalla/terminaalissa 99% ajasta, ja 5% ajetaan

        Eikös noita prosentteja tuosta ajasta ole hieman liikaa?


      • päivät seisoo
        7878987978945 kirjoitti:

        Älä sano... Saattaa olla että laiva palautuu... Tosin töitä sinä on, rakentaa disco ja kauppa uusiksi, ja eikös joku ravintolakin ollut muutettu hyteiksi, ovien lukot palautettaisi ennalleen (nyt sormenjälkilukot) hytit palautettaisi ennalleen, maalattaisi yms.

        Mutta kaipa nuo kaikki osat on tallella jossain (ehkäpä jopa konteissa autokannella?)

        Ja jos laiva palautuu, niin fiksuin reitti sille olisi reitti jossa on vähän ajoa, ja paljon seisomista... Sama juttu meidän kuljetusliikkeesä, aina se romuin auto on se, joka seisoo laivalla/terminaalissa 99% ajasta, ja 5% ajetaan

        Olisko se sitten päivä Tuhholmassa risteily sopivin?


      • Reisija
        päivät seisoo kirjoitti:

        Olisko se sitten päivä Tuhholmassa risteily sopivin?

        "Olisko se sitten päivä Tuhholmassa risteily sopivin?"

        Ei, vaan sopivin reitti olisi nimenomaan se Tallinnan risteilylinja, jossa laiva seisoo 17 tuntia vuorokaudesta satamissa ja sen lopun ajan köröttelee hiljakseen Suomenlahden yli.

        Jos Tallink päätti ettei reitti sovi Silja Europalle nyt, niin ei sille tuon sopivampaakaan reittiä sitten löydy.


    • Pröm

      No nyt on menossa komeasti kohti Tallinnaa, ainakin annettujen tietojen mukaan.

    • joni k

      nauvon kohdalla menossa kohteena tallinna oli kyllä suru kattella ku paineli menemään tänään siitä ruissalon ohitte :/

      • Mitä sitä surkuttele

        Mitäs sitä surkuttelemaan.

        Laivan korvasi uudempi ja monilta osin parempi... Eri asia jos linja lopetettaisi kokonaan. Kuten Turku-Kappeskär linja, jota Rosella ajoi... Siinä tuli haikea fiilis...

        Eli kuten ylempänä on ollut juttua, että "aika kultaa muistot"

        Isoin ongelma taitaa Baltic Queenissa olla tuo uimalan sijainti... No eipä se laivoilla uiminenkaan ole enää vanhemmalla iällä oikeen mikään juttu

        Tosin ensi kerralla kun menen Amorellalla, ajattelin käydä allasosastolla, jos maksuksi käy tuo "Chauffö kortti"


      • jejejeje
        Mitä sitä surkuttele kirjoitti:

        Mitäs sitä surkuttelemaan.

        Laivan korvasi uudempi ja monilta osin parempi... Eri asia jos linja lopetettaisi kokonaan. Kuten Turku-Kappeskär linja, jota Rosella ajoi... Siinä tuli haikea fiilis...

        Eli kuten ylempänä on ollut juttua, että "aika kultaa muistot"

        Isoin ongelma taitaa Baltic Queenissa olla tuo uimalan sijainti... No eipä se laivoilla uiminenkaan ole enää vanhemmalla iällä oikeen mikään juttu

        Tosin ensi kerralla kun menen Amorellalla, ajattelin käydä allasosastolla, jos maksuksi käy tuo "Chauffö kortti"

        Kyllä surettaa Silja Europan lähtö. Sillä tuli tehtyä selvästi eniten reissuja sekä aikanaan Turusta että nyt viimeaikoina Helsingistä.

        Turusta en jatkossa enää risteilyille lähde, Baltic Princess tai Viking Grace eivät kiinnosta, kokeiltu on. Ainut mikä voisi houkutella risteilylle sieltä on joku todella kiinnostava artisti viikonloppulähdöllä.

        Myöskään Tallinnan 22h risteilylle Baltic Queenilla en lähde, ellei sitten viikonloppulähdöllä ole tarjolla jotain erityistä artistia.

        Ennen risteilin käytännössä lähestulkoon ainoastaan Silja Europalla useita useita kertoja vuodessa, pahimmillaan pari kertaa kuukaudessa.

        Nyt saa risteilykerrat vähentyä ja ne harvat reissut teen sitten jatkossa joko Princess Marialla Pietariin tai sitten Silja Serenade tai Mariella Tukholmaan.


      • 111156
        jejejeje kirjoitti:

        Kyllä surettaa Silja Europan lähtö. Sillä tuli tehtyä selvästi eniten reissuja sekä aikanaan Turusta että nyt viimeaikoina Helsingistä.

        Turusta en jatkossa enää risteilyille lähde, Baltic Princess tai Viking Grace eivät kiinnosta, kokeiltu on. Ainut mikä voisi houkutella risteilylle sieltä on joku todella kiinnostava artisti viikonloppulähdöllä.

        Myöskään Tallinnan 22h risteilylle Baltic Queenilla en lähde, ellei sitten viikonloppulähdöllä ole tarjolla jotain erityistä artistia.

        Ennen risteilin käytännössä lähestulkoon ainoastaan Silja Europalla useita useita kertoja vuodessa, pahimmillaan pari kertaa kuukaudessa.

        Nyt saa risteilykerrat vähentyä ja ne harvat reissut teen sitten jatkossa joko Princess Marialla Pietariin tai sitten Silja Serenade tai Mariella Tukholmaan.

        Itse tuli nuorena tehtyä Turusta monta reissua Europalla. Mieleenpainuvinta oli 7. kannen "burgeri" vastaavaa ei ole edes Gracella enää... JA europalta se poistui kauan sitten.

        Nykyisin käyn melko usein Baltic Princesillä, ei valittamista lainkaan...

        Europasta jäi mieleen nuo "yleiset tilat" eli se iso aula kuumailmapalloineen ja näköalahisseineen, sekä yläkerran allasosasto.

        Mutta totuus on se, että Baltic Princesissä ja siraruksissa on hytit, ja ravintolat paljon hienompia, vaikka yleiset tilat on surkeita.

        Saa nähdä mihin reitille europa menee sitten kun tekee paluun


      • jejejeje
        111156 kirjoitti:

        Itse tuli nuorena tehtyä Turusta monta reissua Europalla. Mieleenpainuvinta oli 7. kannen "burgeri" vastaavaa ei ole edes Gracella enää... JA europalta se poistui kauan sitten.

        Nykyisin käyn melko usein Baltic Princesillä, ei valittamista lainkaan...

        Europasta jäi mieleen nuo "yleiset tilat" eli se iso aula kuumailmapalloineen ja näköalahisseineen, sekä yläkerran allasosasto.

        Mutta totuus on se, että Baltic Princesissä ja siraruksissa on hytit, ja ravintolat paljon hienompia, vaikka yleiset tilat on surkeita.

        Saa nähdä mihin reitille europa menee sitten kun tekee paluun

        Ainut asia mikä Baltic Princessillä on paremmin omasta mielestäni, on yökerho ja disco.

        Ruokaravintolat oli Silja Europalla parempia, samoin yleiset tilat ja myöskin hytit.

        Mikä mielestäsi Baltic Princessin hyteissä on parempaa Silja Europan hytteihin nähden?

        Silja Europan Deluxeet ja Sviitit oli aivan eri luokkaa kuin Baltic Princessillä.. mutta jos ei puhuta niistä vaan otetaan vertailukohdaksi se kaikkein yleisin perus A-hytti, niin mitä parempaa Baltic Princessillä?

        Molemmathan on pohjaratkaisultaan ja kooltaan samanlaisia. Toki eroja löytyy, mutta mielestäni ne menee enemmän Silja Europan eduksi kuin Baltic Princessin.

        - Silja Europalla A-hytissä isompi ikkuna.
        - Suihkussa suihkusaippua suihkunurkkauksessa suihkuverhon sisäpuolella.
        - Puhelin hytissä, voi soittaa kaverin hyttiin tai infoon

        Baltic Princessin hytit jokusen vuoden uudempia, mutta rupeaa nekin pikkuhiljaa olemaan kulahtaneita eli kauaa ei ainakaan yleisilme enää ole sen parempi kuin Silja Europalla. Ikkuna on pieni pyöreä ja suihkussa ei ole suihkusaippuaa. Puhelinkin puuttuu hytistä.

        TV löytyy molemmilta ja molemmilla vanhanaikainen analoginen TV ja vanhanaikainen 4:3 kuvasuhde.

        Moni jaksaa aina vinkua, ettei laivalle lähdetä TV:tä katsomaan joten mitä väliä... mutta itse ainakin katson seuraavana päivänä krapulassa TV:tä hytissä jos ei ole muutakaan tekemistä.

        Viking Gracella nykyiaikaisin ja paras TV joka hytissä. Muilla on vanhanaikaiset systeemit perustason hyteissä, sviiteistä ja luxushyteistä voi löytyä kaikilta laivoilta nykyiaikaiset systeemit, mutta perushyteystä vain Viking Grace tarjoaa digitaaliset tv-kanavat.


      • 654645565465
        jejejeje kirjoitti:

        Ainut asia mikä Baltic Princessillä on paremmin omasta mielestäni, on yökerho ja disco.

        Ruokaravintolat oli Silja Europalla parempia, samoin yleiset tilat ja myöskin hytit.

        Mikä mielestäsi Baltic Princessin hyteissä on parempaa Silja Europan hytteihin nähden?

        Silja Europan Deluxeet ja Sviitit oli aivan eri luokkaa kuin Baltic Princessillä.. mutta jos ei puhuta niistä vaan otetaan vertailukohdaksi se kaikkein yleisin perus A-hytti, niin mitä parempaa Baltic Princessillä?

        Molemmathan on pohjaratkaisultaan ja kooltaan samanlaisia. Toki eroja löytyy, mutta mielestäni ne menee enemmän Silja Europan eduksi kuin Baltic Princessin.

        - Silja Europalla A-hytissä isompi ikkuna.
        - Suihkussa suihkusaippua suihkunurkkauksessa suihkuverhon sisäpuolella.
        - Puhelin hytissä, voi soittaa kaverin hyttiin tai infoon

        Baltic Princessin hytit jokusen vuoden uudempia, mutta rupeaa nekin pikkuhiljaa olemaan kulahtaneita eli kauaa ei ainakaan yleisilme enää ole sen parempi kuin Silja Europalla. Ikkuna on pieni pyöreä ja suihkussa ei ole suihkusaippuaa. Puhelinkin puuttuu hytistä.

        TV löytyy molemmilta ja molemmilla vanhanaikainen analoginen TV ja vanhanaikainen 4:3 kuvasuhde.

        Moni jaksaa aina vinkua, ettei laivalle lähdetä TV:tä katsomaan joten mitä väliä... mutta itse ainakin katson seuraavana päivänä krapulassa TV:tä hytissä jos ei ole muutakaan tekemistä.

        Viking Gracella nykyiaikaisin ja paras TV joka hytissä. Muilla on vanhanaikaiset systeemit perustason hyteissä, sviiteistä ja luxushyteistä voi löytyä kaikilta laivoilta nykyiaikaiset systeemit, mutta perushyteystä vain Viking Grace tarjoaa digitaaliset tv-kanavat.

        Parempaa on että ei ole lainkaan C-hyttejä ja JOKA hytissä taulutelkkari, laivalla en syö ikinä, joten en ota kantaa ravintoloihin


        Puhelimen puutteesta on ollut palstalla monesti puhetta, se jaksaa edelleen ihmetyttää

        Totta, kyllä laivalla tulee TV.tä jonkun verran katottua jos se on, etenkin illalla, ja krapula-aamuna

        Totta, Gracessa on joka hytissä isot telkkarit, tosin ainakin amorellalta löytyy vastaavat TV:t "driver" ja luxus, ja ylemmistä hyttiluokista.

        Vimpalla reissulla Gracella huomasin telkkarin lähetyksessä mielenkiintoisen ongelmanen


      • Reisija
        jejejeje kirjoitti:

        Ainut asia mikä Baltic Princessillä on paremmin omasta mielestäni, on yökerho ja disco.

        Ruokaravintolat oli Silja Europalla parempia, samoin yleiset tilat ja myöskin hytit.

        Mikä mielestäsi Baltic Princessin hyteissä on parempaa Silja Europan hytteihin nähden?

        Silja Europan Deluxeet ja Sviitit oli aivan eri luokkaa kuin Baltic Princessillä.. mutta jos ei puhuta niistä vaan otetaan vertailukohdaksi se kaikkein yleisin perus A-hytti, niin mitä parempaa Baltic Princessillä?

        Molemmathan on pohjaratkaisultaan ja kooltaan samanlaisia. Toki eroja löytyy, mutta mielestäni ne menee enemmän Silja Europan eduksi kuin Baltic Princessin.

        - Silja Europalla A-hytissä isompi ikkuna.
        - Suihkussa suihkusaippua suihkunurkkauksessa suihkuverhon sisäpuolella.
        - Puhelin hytissä, voi soittaa kaverin hyttiin tai infoon

        Baltic Princessin hytit jokusen vuoden uudempia, mutta rupeaa nekin pikkuhiljaa olemaan kulahtaneita eli kauaa ei ainakaan yleisilme enää ole sen parempi kuin Silja Europalla. Ikkuna on pieni pyöreä ja suihkussa ei ole suihkusaippuaa. Puhelinkin puuttuu hytistä.

        TV löytyy molemmilta ja molemmilla vanhanaikainen analoginen TV ja vanhanaikainen 4:3 kuvasuhde.

        Moni jaksaa aina vinkua, ettei laivalle lähdetä TV:tä katsomaan joten mitä väliä... mutta itse ainakin katson seuraavana päivänä krapulassa TV:tä hytissä jos ei ole muutakaan tekemistä.

        Viking Gracella nykyiaikaisin ja paras TV joka hytissä. Muilla on vanhanaikaiset systeemit perustason hyteissä, sviiteistä ja luxushyteistä voi löytyä kaikilta laivoilta nykyiaikaiset systeemit, mutta perushyteystä vain Viking Grace tarjoaa digitaaliset tv-kanavat.

        "TV löytyy molemmilta ja molemmilla vanhanaikainen analoginen TV ja vanhanaikainen 4:3 kuvasuhde."

        Kyllä Baltic Princessillä on ihan digitaaliset laajakuvatelkkarit hyteissä. Ja kun viimeisen reissun tein Silja Europan Deluxessa, niin suhteellisen iso digitelkkari laajakuvalla sielläkin oli.

        BP:lla on lisäksi siellä telkkarissa se ravintolakanava, mistä näkee kaikkien juottoloiden tanssilattian ja kuulee Starlight Palacen soiton.

        Mutta muuten kyllä Silja Europan hytit ovat paremmat, mitä nyt ainoastaan kaipaisivat päivitystä. Tosin nythän sillä ei enää väliä ole.


      • nautin molemmista
        654645565465 kirjoitti:

        Parempaa on että ei ole lainkaan C-hyttejä ja JOKA hytissä taulutelkkari, laivalla en syö ikinä, joten en ota kantaa ravintoloihin


        Puhelimen puutteesta on ollut palstalla monesti puhetta, se jaksaa edelleen ihmetyttää

        Totta, kyllä laivalla tulee TV.tä jonkun verran katottua jos se on, etenkin illalla, ja krapula-aamuna

        Totta, Gracessa on joka hytissä isot telkkarit, tosin ainakin amorellalta löytyy vastaavat TV:t "driver" ja luxus, ja ylemmistä hyttiluokista.

        Vimpalla reissulla Gracella huomasin telkkarin lähetyksessä mielenkiintoisen ongelmanen

        Juopot ei syö, ne vaan juo.


      • Ei vaan ole
        nautin molemmista kirjoitti:

        Juopot ei syö, ne vaan juo.

        Söisin, jos laivalla olisi pikaruokala, josta voisi ostaa esim. makkaraperunat sinapilla ja ketsupilla.

        Maissa nämä maksaa 4-7,5€, joten laivalla olisin valmis maksamaan sen 7€ annoksesta jos olisi kohtuullisen kokonen....

        No laivoilla ei tuollaista paikkaa ole


      • jejeje
        Reisija kirjoitti:

        "TV löytyy molemmilta ja molemmilla vanhanaikainen analoginen TV ja vanhanaikainen 4:3 kuvasuhde."

        Kyllä Baltic Princessillä on ihan digitaaliset laajakuvatelkkarit hyteissä. Ja kun viimeisen reissun tein Silja Europan Deluxessa, niin suhteellisen iso digitelkkari laajakuvalla sielläkin oli.

        BP:lla on lisäksi siellä telkkarissa se ravintolakanava, mistä näkee kaikkien juottoloiden tanssilattian ja kuulee Starlight Palacen soiton.

        Mutta muuten kyllä Silja Europan hytit ovat paremmat, mitä nyt ainoastaan kaipaisivat päivitystä. Tosin nythän sillä ei enää väliä ole.

        Onko Baltic Princessin telkkarit vaihdettu ihan nyt lähikuukausina uudempiin?

        2008-2014 vuosina muutamat kerrat A ja A Premium hyteissä matkustaneena tiedän, että siellä on kyllä litteät ns. taulu-tv:t, mutta kanavat ovat analogiset ja kuvasuhde 4:3.

        Ellei tähän ole tullut muutosta ihan kesän aikana, niin olet väärässä.

        Deluxessa ja sviiteissä voi ollakin paremmat TV:t, mutta A-tason hyteissä vanhanaikaiset telkkarit.

        Silja Europan Deluxessa ja Sviiteissä on kyllä digitaaliset litteät laajakuva-tv:t, siellä asiat kunnossa. Mutta perushyteissä (A ja B-luokka) tv:t olivat vanhanaikaiset kuvaputki-tv:t analogisilla kanavilla ja 4:3 kuvasuhteella.


      • jejejeje
        Ei vaan ole kirjoitti:

        Söisin, jos laivalla olisi pikaruokala, josta voisi ostaa esim. makkaraperunat sinapilla ja ketsupilla.

        Maissa nämä maksaa 4-7,5€, joten laivalla olisin valmis maksamaan sen 7€ annoksesta jos olisi kohtuullisen kokonen....

        No laivoilla ei tuollaista paikkaa ole

        Melkein kaikilta laivoilta saa lihapullat perunamuusilla, ajaa saman asian ja on kohtuu hintainen.

        Itse yleensä suosin kyseistä ruoka-annosta laivoilla, yleensä kyseinen annos tarjoillaan laivan kahvilassa. Myös yöruokana tarjoiltava pyttipannu ajaa asiansa. Helppoa ja nopeaa.

        Buffetissa en oikeastaan käy juuri koskaan, a la cartessa joskus harvoin.


      • 454544545
        jejeje kirjoitti:

        Onko Baltic Princessin telkkarit vaihdettu ihan nyt lähikuukausina uudempiin?

        2008-2014 vuosina muutamat kerrat A ja A Premium hyteissä matkustaneena tiedän, että siellä on kyllä litteät ns. taulu-tv:t, mutta kanavat ovat analogiset ja kuvasuhde 4:3.

        Ellei tähän ole tullut muutosta ihan kesän aikana, niin olet väärässä.

        Deluxessa ja sviiteissä voi ollakin paremmat TV:t, mutta A-tason hyteissä vanhanaikaiset telkkarit.

        Silja Europan Deluxessa ja Sviiteissä on kyllä digitaaliset litteät laajakuva-tv:t, siellä asiat kunnossa. Mutta perushyteissä (A ja B-luokka) tv:t olivat vanhanaikaiset kuvaputki-tv:t analogisilla kanavilla ja 4:3 kuvasuhteella.

        Osassa perushyttejä on analoginen telkkari, osassa se laajakulmainen digitelkkari.

        Kai ne vaihdetaan uusiin sitä mukaan kun vanhat hajoaa.

        Uskoisin että kuva tulee sateliitin kautta, ja sitten se muunnetaan analogiseksi tai digitaaliseksi signaaliksi.

        Myös Amorellan Driver hytissä on iso digitaalinen taulutelkkari. Gracella on käytössä IP-telkkarit, joissa kuvanlaadun kanssa pieni ongelma


      • 87879798
        jejejeje kirjoitti:

        Melkein kaikilta laivoilta saa lihapullat perunamuusilla, ajaa saman asian ja on kohtuu hintainen.

        Itse yleensä suosin kyseistä ruoka-annosta laivoilla, yleensä kyseinen annos tarjoillaan laivan kahvilassa. Myös yöruokana tarjoiltava pyttipannu ajaa asiansa. Helppoa ja nopeaa.

        Buffetissa en oikeastaan käy juuri koskaan, a la cartessa joskus harvoin.

        En tykkää lihapullista enkä muusista :)

        Totta puhuen, laivalla olisin valmis maksamaan jopa kympin makkaraperunoista... Eipä saa kyllä pelkkiä ranskiksiakaan...

        Ihmettelen suuresti miksi millään laivalla ei myydä tuollaisia annoksia, juuri kahvion "yöruokana(kin)"


      • Minä taas en
        87879798 kirjoitti:

        En tykkää lihapullista enkä muusista :)

        Totta puhuen, laivalla olisin valmis maksamaan jopa kympin makkaraperunoista... Eipä saa kyllä pelkkiä ranskiksiakaan...

        Ihmettelen suuresti miksi millään laivalla ei myydä tuollaisia annoksia, juuri kahvion "yöruokana(kin)"

        "Ihmettelen suuresti miksi millään laivalla"

        se on siitä kiinni ettei ole kysyntää, niin ei ole tarjontaakaan

        Kysynnän laki on yleensä tarjonnan tarpeellisuus.

        Hymiöhäirikölle: Muusi ja lihapullat ovat olleet laivoilla kysynnän kärkipäässä ainakin jo viimeiset 40 vuotta, yksi syy monelle lähteä verestämään muistoja.
        Makkaraperunat saa lähigrilliltä.

        Tuossa syitä miksi makkaraperunoitasi ole "yöruokana", ei ole kysyntää,
        laivalta lähdetään hakemaan jotain muuta kuin lähigrillin roskaruokia!


      • 7987889
        Minä taas en kirjoitti:

        "Ihmettelen suuresti miksi millään laivalla"

        se on siitä kiinni ettei ole kysyntää, niin ei ole tarjontaakaan

        Kysynnän laki on yleensä tarjonnan tarpeellisuus.

        Hymiöhäirikölle: Muusi ja lihapullat ovat olleet laivoilla kysynnän kärkipäässä ainakin jo viimeiset 40 vuotta, yksi syy monelle lähteä verestämään muistoja.
        Makkaraperunat saa lähigrilliltä.

        Tuossa syitä miksi makkaraperunoitasi ole "yöruokana", ei ole kysyntää,
        laivalta lähdetään hakemaan jotain muuta kuin lähigrillin roskaruokia!

        Suurin osa risteilymatkaajista on juhlimassa laivalla.

        Samaa mitä tehdään maissa baareissa...

        Silti nakkikioskeille on jona joka yö...

        No vaikka sinä jiikoo-76 et laivalle pääsekään, niin luulisi että sentään Turun yöelämä on edes vähän tuttua, Turussa kun asustelet...


      • Miksi ei?
        7987889 kirjoitti:

        Suurin osa risteilymatkaajista on juhlimassa laivalla.

        Samaa mitä tehdään maissa baareissa...

        Silti nakkikioskeille on jona joka yö...

        No vaikka sinä jiikoo-76 et laivalle pääsekään, niin luulisi että sentään Turun yöelämä on edes vähän tuttua, Turussa kun asustelet...

        Jännä juttu tosiaan.

        Eihän tuo vaatisi laivan kahvioon/yöruokalaan muutakuin rasvakeittimen, ja yhden jääkaapin, ja 10€ hinta kohdillaan, jos annos vähänkään järkevän kokoinen, maissa myydään kuitenkin ALV:n kanssa noita 4 euron hintaan alimmillaan

        Kyllä laivan buffetista saa muuten pelkkiä ranskanperunoita kun hakee lasten pöydästä... tulee vaan annokselle hintaa noin 30€


      • jännä juttu juu
        Miksi ei? kirjoitti:

        Jännä juttu tosiaan.

        Eihän tuo vaatisi laivan kahvioon/yöruokalaan muutakuin rasvakeittimen, ja yhden jääkaapin, ja 10€ hinta kohdillaan, jos annos vähänkään järkevän kokoinen, maissa myydään kuitenkin ALV:n kanssa noita 4 euron hintaan alimmillaan

        Kyllä laivan buffetista saa muuten pelkkiä ranskanperunoita kun hakee lasten pöydästä... tulee vaan annokselle hintaa noin 30€

        "Eihän tuo vaatisi laivan kahvioon/yöruokalaan muutakuin rasvakeittimen, ja yhden jääkaapin ja asiakaskunnan tuota tarvetta varten"


      • Reisija
        87879798 kirjoitti:

        En tykkää lihapullista enkä muusista :)

        Totta puhuen, laivalla olisin valmis maksamaan jopa kympin makkaraperunoista... Eipä saa kyllä pelkkiä ranskiksiakaan...

        Ihmettelen suuresti miksi millään laivalla ei myydä tuollaisia annoksia, juuri kahvion "yöruokana(kin)"

        Kyllä aikanaan Mariellalla ainakin oli yökuppilassa pyttipannua, joka on käytännössä makkaraperunat hieman toisessa muodossa.

        Nykyään taitaa yöruoka olla lähinnä valmispizzoja lämpökaapissa.

        Veikkaisin, että noita rasvassa tehtyjä ruokia ei nykyään kauhean paljon kaupaksi menisi ja toisaalta laivat ovat yrittäneet nostaa ruokatarjonnan tasoa (ainakin paperilla) ja makkaraperunat ei kuulosta kauhean tasokkaalta annokselta... Esim. Viking Gracella Frank'sin listalta poistettiin juurikin pyttipannu ja lisättiin mm. ramenburger.

        Onhan esimerkiksi Linnanmäelläkin juuri niitä nakkikioskeja suljettu ja tilalle laitettu jotain sushi-ravintoloita, eli tämä on matkailualalla ihan yleinen suuntaus.


      • 445665456546
        Reisija kirjoitti:

        Kyllä aikanaan Mariellalla ainakin oli yökuppilassa pyttipannua, joka on käytännössä makkaraperunat hieman toisessa muodossa.

        Nykyään taitaa yöruoka olla lähinnä valmispizzoja lämpökaapissa.

        Veikkaisin, että noita rasvassa tehtyjä ruokia ei nykyään kauhean paljon kaupaksi menisi ja toisaalta laivat ovat yrittäneet nostaa ruokatarjonnan tasoa (ainakin paperilla) ja makkaraperunat ei kuulosta kauhean tasokkaalta annokselta... Esim. Viking Gracella Frank'sin listalta poistettiin juurikin pyttipannu ja lisättiin mm. ramenburger.

        Onhan esimerkiksi Linnanmäelläkin juuri niitä nakkikioskeja suljettu ja tilalle laitettu jotain sushi-ravintoloita, eli tämä on matkailualalla ihan yleinen suuntaus.

        Tottakai siirrytään laadukkaampaan ruokaan jos ei ole muuta tarjolla, paitsi jos ei tykkää laadukkaammasta.

        Samaten jos laivalla ei myytäisi olutta tai lonkeroa baareissa, ainoastaan viinejä yms. niin silloinhan juotaisi vain viinejä, ja palstamme Jiikoo-76 voisi hokea "Ei kukaan halua laivalle mennä kaljaa juomaan, sitä kun voi tehdä kotona ja lähibaarissa"

        Ei tuo voi siitäkään olla kiinni että noilla tuotteilla ei voisi rahastaa tarpeeksi, 10€ laivalla makkaraperunoista toisi noin 8€ voittoa annosta kohden... Ja 5€ ranskiksista voittoa noin 4€... Korkeita hintoja nuo on, mutta laivalla ei mikään ole halpaa ravintolassa...

        No näin kauan kun mennään tällä systeemillä, niin laivayhtiöt saa multa 0€ ruokaan....


      • Makkaraperunat.
        445665456546 kirjoitti:

        Tottakai siirrytään laadukkaampaan ruokaan jos ei ole muuta tarjolla, paitsi jos ei tykkää laadukkaammasta.

        Samaten jos laivalla ei myytäisi olutta tai lonkeroa baareissa, ainoastaan viinejä yms. niin silloinhan juotaisi vain viinejä, ja palstamme Jiikoo-76 voisi hokea "Ei kukaan halua laivalle mennä kaljaa juomaan, sitä kun voi tehdä kotona ja lähibaarissa"

        Ei tuo voi siitäkään olla kiinni että noilla tuotteilla ei voisi rahastaa tarpeeksi, 10€ laivalla makkaraperunoista toisi noin 8€ voittoa annosta kohden... Ja 5€ ranskiksista voittoa noin 4€... Korkeita hintoja nuo on, mutta laivalla ei mikään ole halpaa ravintolassa...

        No näin kauan kun mennään tällä systeemillä, niin laivayhtiöt saa multa 0€ ruokaan....

        Jee, arvostaakos ne Australiassakin makkaperunoita?


      • laatu on hyvää
        445665456546 kirjoitti:

        Tottakai siirrytään laadukkaampaan ruokaan jos ei ole muuta tarjolla, paitsi jos ei tykkää laadukkaammasta.

        Samaten jos laivalla ei myytäisi olutta tai lonkeroa baareissa, ainoastaan viinejä yms. niin silloinhan juotaisi vain viinejä, ja palstamme Jiikoo-76 voisi hokea "Ei kukaan halua laivalle mennä kaljaa juomaan, sitä kun voi tehdä kotona ja lähibaarissa"

        Ei tuo voi siitäkään olla kiinni että noilla tuotteilla ei voisi rahastaa tarpeeksi, 10€ laivalla makkaraperunoista toisi noin 8€ voittoa annosta kohden... Ja 5€ ranskiksista voittoa noin 4€... Korkeita hintoja nuo on, mutta laivalla ei mikään ole halpaa ravintolassa...

        No näin kauan kun mennään tällä systeemillä, niin laivayhtiöt saa multa 0€ ruokaan....

        Yksipuolinen ruokavalio sinulla kun ei kelpaa kuin makkaraperunat.
        Mikä vika laadukkaammassa ruuassa? Muu kuin hinta?


      • 46564556456
        laatu on hyvää kirjoitti:

        Yksipuolinen ruokavalio sinulla kun ei kelpaa kuin makkaraperunat.
        Mikä vika laadukkaammassa ruuassa? Muu kuin hinta?

        Se että laivalla ei sellaista myydä. Toki buffetista saa lähes mitä tahansa, mutta tulee siinä muutamalle ranskikselle hintaa....


      • en ymmärrä sinua
        46564556456 kirjoitti:

        Se että laivalla ei sellaista myydä. Toki buffetista saa lähes mitä tahansa, mutta tulee siinä muutamalle ranskikselle hintaa....

        Kyllä sieltä buffetistakin löytyy laadukkaampaa kuin ranskiksia, mutta et ilmeisesti tykkää muusta kuin ranskiksista.
        Niin ja ala carte ravintoloista varsinkin löytyy laadukkaampaa.


      • Invalidi 87
        en ymmärrä sinua kirjoitti:

        Kyllä sieltä buffetistakin löytyy laadukkaampaa kuin ranskiksia, mutta et ilmeisesti tykkää muusta kuin ranskiksista.
        Niin ja ala carte ravintoloista varsinkin löytyy laadukkaampaa.

        Kyllä mä syön paljon muutakin.

        Makkaraperunat sinapilla ja ketsupilla

        Ransksiksia suolalla

        Joskus tulee kyllä paistettua pelkkääkin makkaraa

        Riisiä soijalla

        Makaroonia ketsupilla

        Sipsejä (vaik pahoi onkin)

        Leivät voilla patongit semmosenaan

        Pullat

        Pekonii semmosaan (sitä muuten myydään ainakin Amoren seasidessa)

        Myöskin normi peruna ketsuppi menee hätätilteessa...

        Tietenkin kaikki kakut, rahkat yms. joita buffetista saa.

        Pitäiskös mennä sairaalaan korjauttamaan makuhermoja, nyt kun on noin 200 kertainen makuaisti "normi tyyppeihin" nähden, niin rajoittaa vähän elämään... Siis oikeasti vähän...

        Mutta tosiaan, jos laivan baareissa ei myytäisi perus kaljaa, tulisit kai sanomaan "eihän sitä kukaan osta, kaljaa voi juoda lähiökuppilassakin"

        Tosin Skotlannissa kerran tilasin makkaraperunat. Se oli ranskanperunat semmosia peukalan kokoisia lihaklönttejä, jotka jäi syömättä ihme ja kumma....


    • :( :(
    • Peli ei menetet

      Vaikka kuvissa näyttää että laiva on muutettu sisältä hyvinkin erilaiseksi, purettu kauppa ja disco yms. Niin silti 100% varmuudella vuokrasopimuksessa on kohta, että kun sopimus päättyy, niin laiva palautetaan siinä kunnossa missä se oli luovuttaessa, eli rakennetaan disco ja kauppa uusiksi, muutamien hyttien tilalle ravintola, hyttien lukot uusiksi, palautetaan hytit taas ennalleen jne.

      Tosin jos laiva tekee paluun, niin se on sitten eri juttu mihin reitille se laitetaan, tai aloitetaanko joku ihan uus reitti?

      • Purettu?

        Mitä minä olen noita kuvia aluksesta nähnyt, ei niissä kyllä ole purettu alkuunkaan mainitsemiasia discoa tai myymälää, on vain viety hyllyt ja kassat pois myymälästä sekä päydät ja baaritiskit pois discosta, tuotu kuntoilu- ym. laitteita tilalle.

        Tosin jos laiva tekisi paluun, tallink miettisi mitä se tulisi maksamaan kaikkine tekniikan uudistamisilla, miten loppuunajetut koneet kestäisivät, olisko se ihan uusi reitti kenties Alangin hiekkarannat ?


      • SäKuoletI
        Purettu? kirjoitti:

        Mitä minä olen noita kuvia aluksesta nähnyt, ei niissä kyllä ole purettu alkuunkaan mainitsemiasia discoa tai myymälää, on vain viety hyllyt ja kassat pois myymälästä sekä päydät ja baaritiskit pois discosta, tuotu kuntoilu- ym. laitteita tilalle.

        Tosin jos laiva tekisi paluun, tallink miettisi mitä se tulisi maksamaan kaikkine tekniikan uudistamisilla, miten loppuunajetut koneet kestäisivät, olisko se ihan uusi reitti kenties Alangin hiekkarannat ?

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/12421985/koska-silja-europa-lahtee-australiaan#comment-69894185

        WANHA VITSI! Pätkiikö keharilla jo muistikin?


    • jejeje

      Silja Europa lähti muutama tunti sitten Tallinnasta.

      Kohde:
      ALGECIRAS

      Arvioitu saapumisaika:
      2014-09-18 18:00 (UTC)

      • jejeje

        Nyt AIS tiedoissa:

        Kohde:
        ARMED SECURITY GUAR0

        Arvioitu saapumisaika:
        2014-10-03 14:00 (UTC)

        Lisäksi näkyy marinetrafficissa vihreänä (rahtialuksena) eikä siniseänä matkustaja-aluksena niinkuin aiemmin tähän asti.

        Merirosvojen pelottelua vai mistä kyse?

        Kun lähti Jeddahista, niin määränpääksi oli ilmoitettu Colombo.. nyt kun Nigeria lähestyy niin ilmoitetaankin määränpääksi ARMED SECURITY GUAR0


    • jkaaa

      Yes, romu poistumassa Itämereltä! Kyllähän tuo ahdas ja kulahtanut paatti saakin muutaman vuoden kuluttua nauloiksi päätyä. Eihän tuolla ollut edes yhtään hyttiä parvekkeella?

      No, suomalaisille riittää, että kahdellakympillä pääsee paatille ja lämpimiä juomia myymälästä haettuna ikkunattomaan hyttiin ryystään :)

      • hyvä oli

        Ahdas?
        Parvekkeellisia ei ole mutta ikkunallisia kyllä ja kannen 11 deluxe hyttien ikkunat ei edes ihan pienet ja hytit kookkaita.


      • 15612132123+

        Mitä nyt Amorella, Gabriella, Mariella, Serenade, Symphony, Isabelle on tota vanhempia, ja kaikki tekee edelleen risteilyitäkin :)


      • hymiöhäirikölle:
        15612132123+ kirjoitti:

        Mitä nyt Amorella, Gabriella, Mariella, Serenade, Symphony, Isabelle on tota vanhempia, ja kaikki tekee edelleen risteilyitäkin :)

        Yksikään mainitsemistasi aluksista ei ole tehnyt risteilyjä.
        ovat jatkuvasti reittiliikenteesä,
        reittiliikenteen ohessa ko. aluksilla on mahdollisuus tehdä risteilymatkoja.

        niin ja ei se ikä merkitse laivoista kirjoittaessa oikeastaan mitään,
        enemänkin aluksen käyttö ja huolto vaikuttavat aluksen ikää enemmän.
        m/s Europan kohdalla pitää muistaa ettei siihen sijoitettuja koneita ollut tarloitettu
        liikenteeseen jota se pääasiallisesti kiireiselläTurku Tukholma reitillä joutui kokemaan,
        alushan rakennettiin Helsinki Tukholma reitin käyttöön, aluksessa ei ole yllämainittujen alusten omaavia Wärtsilän valmistamia moottoreita vaan Saksalaisen Mannin myllyt.

        ei siis se ikä, vaan miten rakennettu, mihin rakennettu ja miten huollettu ....


      • 456556456546654
        hymiöhäirikölle: kirjoitti:

        Yksikään mainitsemistasi aluksista ei ole tehnyt risteilyjä.
        ovat jatkuvasti reittiliikenteesä,
        reittiliikenteen ohessa ko. aluksilla on mahdollisuus tehdä risteilymatkoja.

        niin ja ei se ikä merkitse laivoista kirjoittaessa oikeastaan mitään,
        enemänkin aluksen käyttö ja huolto vaikuttavat aluksen ikää enemmän.
        m/s Europan kohdalla pitää muistaa ettei siihen sijoitettuja koneita ollut tarloitettu
        liikenteeseen jota se pääasiallisesti kiireiselläTurku Tukholma reitillä joutui kokemaan,
        alushan rakennettiin Helsinki Tukholma reitin käyttöön, aluksessa ei ole yllämainittujen alusten omaavia Wärtsilän valmistamia moottoreita vaan Saksalaisen Mannin myllyt.

        ei siis se ikä, vaan miten rakennettu, mihin rakennettu ja miten huollettu ....

        Kyllä, nuo tekee risteilyitäKIN kuten sanoin. Esim. SeaWind tai Naanatali-Kappeskär välin FinnLinesit ei tee risteilyitä

        Ikä ei tosiaan näy laivoissa, koska ne on "ikuisia" jos niitä vain jaksetaan uudistaa. Tosin Baltic Princess on juuri päinvastoin, se voisi hyvin olla 80 luvun laiva, jos ei olisi hyteissä taulutelkkareita....

        Ja oliko se nyt viime vuonna kun Eckerö line sai uuden laivan, sitä oikeasti markkinoitiin ja markkinoidaan edelleen ihan uutena laivana, mutta siis sehän on joku 2000 luvun paatti....


    • Luotsit-takaisin

      Tässä tänä luotsien tarpeellisuus taas nähdään

    • Anonyymi

      Män nyt Enklantiin.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe