mielialalääkkeistä tuplapaino

epätoivoinen

Olen 40 nainen. Olen syönyt mielialalääkkeitä 16 vuotta. Tänä aikani painoni on noussut 62 kilosta 124 kiloon. Tällä välin olen myös synnyttänyt kaksi lasta. Terapiassa olen käynyt vuosia. Tällä hetkellä lääkkeenäni on seronil 60 mg. Sen pitäisi olla painoneutraali. Olen ollut masentunut, enkä ole jaksanut liikkua viime aikoina. Myöskin syömiset ovat olleet sekaisin. Ensiksi epäilin painon nousun johtuvan hormonikierukasta. Olen jo vuosia sitten vaihtanut sen hormonittomaan vaihtoehtoon. Paino on koko ajan noussut tasaisesti. Ei tämä kyllä normaalia ole. Apua, mitä teen. Toivon asiallisia vastauksia. Pituuteni on lähes 170 cm.

13

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TSH+T4-v

      Milloin on viimeksi otettu kilpirauhasarvot ja mitä ne oli?

    • voi voi voi

      "Olen ollut masentunut, enkä ole jaksanut liikkua viime aikoina. Myöskin syömiset ovat olleet sekaisin"

      Tuossahan se syy on.

    • ei lääkkeitä

      Psykiatriasta on tullut lääketeollisuuden kultakaivos. Pitäisi olla tieteellisesti perusteltua, että psyykenlääkkeiden käyttö on hyödyllisempää kuin ei-käyttö.

      http://www.anttiheikkila.com/blogi/masennuslaakkeet/

      Vaadi päästä julkisella puolella terapiaan ja keskustelemaan. Psykiatrit ja yleislääkärit yrittävät painostaa ja mainostaa SSRI-lääkkeiden käyttäjäksi, mutta kannattaa pysyä lujana. Vaadi pelkkää keskusteluterapiaa ongelmiisi.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm


      Tiesithän, että psyykelääkkeet voivat aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoillesi. Puhutaan iatrogeenisesta dementiasta tai laajemmin CBI:stä eli Chronic Brain Impairmentista. Muitakin termejä on käytössä. Saat lisätietoa nettihaulla. SSRI:t ovat myös todella koukuttavia vaikka osa pääseekin niistä eroon suhteellisen helposti. Arviot pahasti koukuttuneista vaihtelevat aina 20%:sta 60%:iin eli pimeässä pitkälti operoidaan. Tiedät vasta, kun lopetat -periaatteella.

      SSRI-lääkkeillä ei kuitenkaan ole varsinaisessa merkityksessä juurikaan tekemistä masennuksen tai muunkaan psyykkisen "häiriön" hoitamisen tai parantamisen kanssa muuten kuin, että niitä siihen vaivaan annetaan. SSRI:t toimivat lamaamalla tunteitasi. Psykiatrit yleensä sanovat, että ne kaventavat tunnekokemuksia tai "leikkaavat huippuja pois". Siten menetät kykyäsi tuntea vahvoja tunteita tai jopa tunnekokemukset kokonaan. Ilmiöstä käytetään entisten käyttäjien keskuudessa nimitystä zombifioituminen ja seurannutta turtuneisuuden tilaan zombitilaksi. Tila vastaa kuulemma karkeasti lobotomiaa, joka tarkoittaa sitä, että sinulta katoaa tai madaltuu persoona ja ihmisyys. Jotkut pitävät seurannutta tunteettomuuden tilaa helpottavana, koska elämän asiat menettävät merkityksensä ja tunteita ei enää koe samalla tavalla. Pidemmän päälle hetkellinen siunaus muuttuu pysyväksi helvetiksi, koska tunteettomuus voi jäädä pysyväksi. Googleta esim. blunted affect tai frontal lobe syndrome niin saat paremman kuvan. Toinen hetkellinen reaktio mitä SSRI:stä monesti saa on pilvi, mutta se on usein vain hetkellinen (muutamia päiviä, viikkoja). Pilvi voi tulla myös paljon myöhemmin käytön jatkuessa, jolloin saat kuulla olevasi nyt "kaksisuuntainen". :) Ole varovainen kehen luotat ja tee oma tutkimustyösi.

      Eli olethan varovainen, kun liikut psykiatrisessa maailmassa, ettet tietämättäsi vahingoita itseäsi.

    • TSH ja T4-v

      Olen turhsan odottanut vastausta kysymykseeni. Eikö sinulta ole otettu kilpirauhaskokeita?! Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa masennusta ja lihottaa. Tuhansia kilpparipotilaita on hoidettu vuosikausia masennuslääkkeillä kunnes kilpirauhasen vajaatoiminta on diagnosoitu ja lääkitty. Sen myötä masennuslääkitys on tarpeeton.

      Googlaa kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet ja kilpirauhasen subkliininen vajaatoiminta ja lue. Voit sairastaa kilpparin vajista, vaikka labra-arvosi olisivat viitteissä. Siksi kysyin mahdollisia arvojasi. Ja huom: Pelkkä TSH ei riitä kielteisen tai myönteisen diagnoosin tekoon.

      • Alkuperäinen

        Olen menossa laboratoriokokeisiin ml. kilpirauhaskokeet. Muutama vuosi sitten ei ainakaan ollut mitään, eli ainakaan koko ongelma ei voi siitä johtua. Mutta- hyvähän tämäkin asia on selvittää.


      • TSH + T4-v
        Alkuperäinen kirjoitti:

        Olen menossa laboratoriokokeisiin ml. kilpirauhaskokeet. Muutama vuosi sitten ei ainakaan ollut mitään, eli ainakaan koko ongelma ei voi siitä johtua. Mutta- hyvähän tämäkin asia on selvittää.

        Jos lääkäri otatti vain TSH:n, se saattoi näyttää olevan normaali, vaikka sinulla olisi kilpirauhasen vajaatoiminta! 5% vajiksista johtuu aivolisäkkeen häiriöstä (se käskyttää kilpirauhasta) eli on nk. sentraalista laatua. Silloin TSH-arvo johtaa täysin harhaan. T4-v on ehdottomasti otettava ja hyvä olisi myös TPOAb, josta näkee autoimmuunitulehduksen.

        Lue nyt ihmeessä esim. www.kilpirauhasliitto.fi -sivustolta vajaatoiminnan oireet ja kerro potemasi lääkärille. Masennus, apatia, väsymys ja lihominen ovat vain osa vajiksen oireistoa.

        Vaikka kilppariarvosi olisivat viitteiden sisällä, mutta vajikseen päin, voit saada koelääkityksen, tosin varmemmin yksityiseltä endokrinologilta tai sisätautilääkäriltä kuin tk:n yleislääkäriltä. Diagnoosi pitäisi tehdä ottamalla huomioon labra-arvot oireet lääkärin kliiniset tutkimukset vastaanoton yhteydessä, mutta valitettavasti osa tk-lääkäreistä tekevät päätelmät vain labra-kokeiden perusteella - pahimmassa tapauksessa pelkän TSH:n.

        Lisää tietoa löydät Kilpirauhasliiton sivustolla ja suomi24:ssa sisätaudit/kilpirauhassairaudet-palstan keskusteluista.

        Kun saat labra-arvot, kerro ne.


      • TSH + T4-v
        Alkuperäinen kirjoitti:

        Olen menossa laboratoriokokeisiin ml. kilpirauhaskokeet. Muutama vuosi sitten ei ainakaan ollut mitään, eli ainakaan koko ongelma ei voi siitä johtua. Mutta- hyvähän tämäkin asia on selvittää.

        Joko olet saanut tulokset kolpirauhaskokeistasi? Mitä ne näyttää?


    • BMI34

      Suurin syy pahaan oloosi on varmasti ylipaino. Tiedän itse miltä tuntui olla 150kg ja se jos mikä masensi.

      Jos mieliala on pysynyt lääkkeistä huolimatta noin kauan ennallaan, niin kyllä silloin pitäisi jo hälytyskellojen soida ja tehdä jotain eikä vain syyttää lääkkeitä.

      Jostain vain on kaivettava se todellinen halu laihtua ja pysyä päätöksessään.

    • en minä söisi, mutta

      Eli vika on siis jälleen kerran kaikessa muussa paitsi korvien välissä.

    • pillerit hiiteen

      Miksi suostut syömään jotain mielialalääkkeitä noin pitkään ilman tuloksia?

      Itse jättäisin lääkkeet pois, jos eivät kerran helpotusta tuo. Ja aika vastuutonta on lääkäreidenkin kirjoitella vuosikymmenien ajan reseptejä.

      Lääkkeet pikkuhiljaa siis pois, ja liikuntaa kehiin.

      On todettu jo tutkimuksissakin, että liikunta on kaikkein tehokkain mielialan nostaja. (Mielialalääkkeet ovat kaikkein huonoimmin tehoava hoito.)

      Älä ota stressiä kiloista, ne kyllä lähtevät, kun saat piristystä elämään, kun kunto kohoaa. Yksi asia kerrallaan.

    • 3+3

      Luulisi, että jos lääkkeet olisivat tehokkaita, ihmiset paranisivat niillä. Kun masennuslääkkeet tulivat markkinoille, osa tutkijoista oli sitä mieltä, että ne altistavat masennuksen uusiutumiselle ja masennus muuttuu krooniseksi. Niin kävi.

      Ajattelemme, että lääkkeen täytyy tehdä hyvää, koska ei se muuten olisi lääke. Masennuslääkkeiden sijaan voisi puhua psykoaktiivisista riippuvuutta aiheuttavista ja sukupuolista kykyä lamauttavista aineista, joilla voi olla joissakin harvoissa tapauksissa mielialaa nostava vaikutus.
      http://www.iltalehti.fi/terveys/2014081718579420_tr.shtml

    • 1111111111111111

      Sanoit jo itse, missä syy. Itse olen syönt 10v masennuslääkkeitä ja tiedän, ettei lihominen masennuslääkkeistä johdu.

      Mistä se johtuu? No, lue oma tekstisi.

      "Enkä ole jaksanut liikkua"
      "Myöskin syömiset ovat olleet sekaisin."

      Ei pilleri lihota. Katso mitä syöt, siinä se syy lihomiseesi. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä helpommin lihot.

    • Minulla ei seronil auttanut. Kokeilin paria muutakin lääkettä ennen efeksoria, joka sitten alkoi toimia. Ehkä sinunkin pitäsisi kokeilla jotain toista masennuslääkettä. Kilpirauhasarvot kannattaa kyllä katsoa, ei siitä haittaakaan ole. Minulla arvot ovat aina olleet normaalin rajoissa, mutta oireiden perusteella sain thyroksiinilääkityksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      109
      1890
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1485
    3. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1457
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1449
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      149
      1378
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      98
      1299
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1297
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1107
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1098
    Aihe