Oma hevonen

vuonishullu

Hei! Olen tällä hetkellä 10 vuotias ja aion hankkia hevosen. En siis vielä mutta esimerkiksi sitten 13 vuotiaana. Olen ratsastanut nyt 5 vuotta aina kerran viikossa. Tiedän hevosista nyt sen verran, että mitä oireita on, jos hevosella on ähky, kaviokuume tai milloin se on ontumassa, ja minkälaisia eri rodut ovat. Olen 156 cm pitkä ja painan n.35 kiloa. Ja tiedän että hevosta pitää ruokkia 3 kertaa päivässä ja että se on todella iso vastuu. Olen tässä ajatellut sitten Norjanvuonohevosta. Millaisia ne ovat?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      Se on kiva että on haaveita :)
      3 vuodessa ehtii tapahtua vielä paljon, joten liian tarkkaan ei hevosen hankintaa kannata suunnitella. Toki aina kannattaa ja pitääkin haaveilla.

      Vuonikset on kivoja yleishevosia. Ne sopii hyvin helppoihin koululuokkiin, pieniin esteluokkiin tai vaikka maastopolleiksi. Käsittääkseni niissä on paljon samaa kuin vaikka suomenhevosissa.
      Vuoniksen huono puoli on, että on on suht kalliita (verrattuna vastaavan tasoiseen suomenhevoseen tai vaikka johonkin poniin) ja niitä on myynnnissä aika vähän.

    • ei vielä

      En suosittele nimenomaan omaksi ottaa vielä tuon ikäisenä, sillä se mahtaa viedä paljon aikaa ja vaatii hermoja... Ota ensiksi vaikka ylläpitoon? Saatko muutenkaan apuja jos vaikka oman hevosen päätät ottaa?

      • minäkin ratsastan

        Taidat olla aika luikku, kun itse olen 15 vuotias ja pari senttiä sinua pidempi ja painan vähä vajaa 50 kiloa ja olen normaalipainoinen pituuteeni nähden...


    • ----

      Huoh. Aloittaja ei ole hankkimasta hevosta vielä, vaan aikaisintaan joskus kolmen vuoden päästä. Kuten jo sanoin, siinä ajassa ehtii tapahtua paljon, turha siis liian vakavasti viel miettiä miten se hevosen omistaminen käytännössä onnistuu.

      Ylläpito ei ole sen parempi vaihtoehto kuin oma, koska ylläpidossa hevonen vie ihan samalla tavalla aikaa ja rahaa. Kaikenlisäksi siinä ollaan vielä vastuussa toisen hevosesta eli vastuu on oikeastaan suurempi.


      "minäkin ratsastan" kommentoi varsin asiattomasti. Mitä ihmeen väliä sillä on tässä tapauskessa onko aloittaja laiha vai ei?
      Sitä paitsi tuon ikäisen pitäisi jo tietää, että murrosiässä paino nousee. 10-vuotiaalla ei ole vielä aikuisen kroppaa, joten painokin on alempi. Murrosiän aikana sitten paino nousee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3578
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1672
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1327
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1208
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      855
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      52
      821
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      820
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      809
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe