Mitä kadut kuolinvuoteellasi?

ölkjdslökjföskjfölkj

Aika menee nopeasti. Katsot elämääsi taaksepäin, tekisitkö jotain toisin vai oletko täysin tyytyväinen siihen miten käytit tämän elämän?

Itse olisin rohkeampi ihmisten kanssa. Tekisin enemmän tuttavuutta mielenkiintoisiin ihmisiin ja juttelisin enemmän, pelkkä juttelu ei-niin-kiinnostavienkin ihmisten kanssa voi avata paljon ovia onneen.

Jos saisin elää elämäni kokonaan alusta, tekisin myös jotain toisenlaisia päätöksiä ja käyttäytyisin eri tavalla, mutta niille ei voi mitään. Keskitytään mieluummin niihin seikkoihin, joita on vielä mahdollista muuttaa. Ok? Sun vuoro.

183

4701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväisenä lähtisi

      On elettävä niin, että on valmis lähtemään täältä vaikka joka hetki. Ainakaan parannuksen tekoa ja syntien sovitusta ei pidä jättää kuolinvuoteelle. On elettävä sovinnossa Jumalan ja ihmisten kanssa ha hoidettava leiviskänsä.
      Eiköhän tämä tällaisenaan riitä. Menneitä virheitä ei voi enää korjailla ja uudestaan ei tätä voi enää kerrata.

      • Kalkkiviivotin

        Paska oli elämäni. Parasta siinä on se, että se loppuu kohta.


      • Minä Olen

        Unohtakaa jo se Jumalasta houriminen ja keskittykää aiheeseen!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • HarvJaksaaOsaaIloita

        "hoidettava leiviskänsä"
        Jep, jep monella menee pelkäksi suorittamiseksi ja liian monien sitoumuksien sekä lupauksien kanssa painimiseksi.


      • Ihan samoilla linjoilla :)
        Jos kuolisin nyt, niin se ei haittaisi. Olen elänyt vilkkaan elämän, tekemättä kellekään voittamatonta harmia.

        Mä itse uskon jollain tapaa kiirastuleen... että jos on elänyt miten sattuu, niin joutuu elämään ne pahanteon hetket uudestaan sorretun asemassa, mutta jos on elänyt hyvin niin se on vain ohikulkupaikka.

        Se nyt on ihan sama, onko oikeasti näin... tai mitä muut uskoo, mutta tämä auttaa mua pysymään kaidalla tiellä, ja myös auttaa olemaan katkeroitumatta niitä kohtaan, jotka tuntuu voittavan paljon sortamalla muita.
        Toisethan saa lohtua uskomalla karmaan.


    • Kalju hulmuten

      lähtisin. Kuolinvuoteella ollaan vetelemässä vimosia, ei katumassa menneitä. Toki tulee matkalla tehtyä vääriäkin valintoja, mutta se on osa elämää.

      • Kyllä se varmaan niillä viimeisillä hetkillä hatuttaa niin, että tässäkö tämä p.aska sitten olikin kaiken kestämisen ja vaivan näön jälkeen... tyhjyys ja pimeys edessä, mitä toden näköisemmin, voi hittolainen tätä elämää, kun pitää vielä kuollakin. Turha siinä on mitään enää silloin katua... mennyt on mennyttä... ja mitään ei takaisin saa silloin, eikä nyt. Toisin olisi voinut paljonkin tehdä, mutta nyt se on jo myöhäistä... jo tässä vaiheessa.


      • Ön elämiä
        EvilCat kirjoitti:

        Kyllä se varmaan niillä viimeisillä hetkillä hatuttaa niin, että tässäkö tämä p.aska sitten olikin kaiken kestämisen ja vaivan näön jälkeen... tyhjyys ja pimeys edessä, mitä toden näköisemmin, voi hittolainen tätä elämää, kun pitää vielä kuollakin. Turha siinä on mitään enää silloin katua... mennyt on mennyttä... ja mitään ei takaisin saa silloin, eikä nyt. Toisin olisi voinut paljonkin tehdä, mutta nyt se on jo myöhäistä... jo tässä vaiheessa.

        Kyl väihtöehtöjä täytyy öllä jöitä vöi kyölinvyöteellä myistellä. Ön elämässä mähdöllistä jös jönkinmöistä kömmervenkkiä tehdä jä kökeillä.


      • Monesti elänyt
        EvilCat kirjoitti:

        Kyllä se varmaan niillä viimeisillä hetkillä hatuttaa niin, että tässäkö tämä p.aska sitten olikin kaiken kestämisen ja vaivan näön jälkeen... tyhjyys ja pimeys edessä, mitä toden näköisemmin, voi hittolainen tätä elämää, kun pitää vielä kuollakin. Turha siinä on mitään enää silloin katua... mennyt on mennyttä... ja mitään ei takaisin saa silloin, eikä nyt. Toisin olisi voinut paljonkin tehdä, mutta nyt se on jo myöhäistä... jo tässä vaiheessa.

        Ei ole koskaan liian myöhäistä, ainakaan sellaiselle, joka uskoo elämiin elämän sijasta ;). Ja hyvien tekojen tekemistä ei kannata koskaan lopettaa :). Ehkä se kurjakin elämä seuraavassa elämässä taas palkitaan ;).


      • Yhteen vai erikseen?
        Monesti elänyt kirjoitti:

        Ei ole koskaan liian myöhäistä, ainakaan sellaiselle, joka uskoo elämiin elämän sijasta ;). Ja hyvien tekojen tekemistä ei kannata koskaan lopettaa :). Ehkä se kurjakin elämä seuraavassa elämässä taas palkitaan ;).

        15 kertaa?


      • ....................
        Yhteen vai erikseen? kirjoitti:

        15 kertaa?

        Eikös tässä pitänyt puhua ihan muusta asiasta?


      • Ön elämiä kirjoitti:

        Kyl väihtöehtöjä täytyy öllä jöitä vöi kyölinvyöteellä myistellä. Ön elämässä mähdöllistä jös jönkinmöistä kömmervenkkiä tehdä jä kökeillä.

        :D


      • IhmisapinaEläin.
        EvilCat kirjoitti:

        :D

        Tyhjyys ja pimeys? Millä aiot näitä olotiloja kuolemasi jälkeen aistia? Silmillä pimeyttä? Aivoilla tyhjyyttä?

        Olet sen jälkeen multaa. Atomeita ja soluja. Valmiina seuraaviin yksilöihin. Et ainakaan pimeää voi "nähdä".


      • IhmisapinaEläin. kirjoitti:

        Tyhjyys ja pimeys? Millä aiot näitä olotiloja kuolemasi jälkeen aistia? Silmillä pimeyttä? Aivoilla tyhjyyttä?

        Olet sen jälkeen multaa. Atomeita ja soluja. Valmiina seuraaviin yksilöihin. Et ainakaan pimeää voi "nähdä".

        Jestas sentään... siis *kuvainnollisesti* tarkoitan... eli oletan niin . Kuolema on, kun nukkuisi / nukahtaisi pois, vaan ei näe unia enää, kun aivotoiminta kerta lakannut.


    • 3+8

      Taas on 24 vauhdissa ;)

    • 39267901374603746348

      Kadun syvästi sitä, että kävin armeijan.

      • suomessa

        Onko perääpää kipeä rokasta vieläkin vai?Täysjärkiset ei mene armeijaan.


      • Teillä taitaa
        suomessa kirjoitti:

        Onko perääpää kipeä rokasta vieläkin vai?Täysjärkiset ei mene armeijaan.

        pyrstö hellettyä muilla keinoin kuin rokasta? Suklaapuolen jannuja?,,,siinä se äly piilee.


      • nahkanuijja
        Teillä taitaa kirjoitti:

        pyrstö hellettyä muilla keinoin kuin rokasta? Suklaapuolen jannuja?,,,siinä se äly piilee.

        Minuu vähä kaduttaa se kun jätkät teki armeijassa mun perseeseen suklaajunan,oli meinaan vähän aikaa rusinareikä kipee,mut kyl se loppupelis kumminkii teki aika hyvää.


    • voisin jo mennä

      Kadun pitkää elämää ja sen tuomia hankaluuksia.

    • Sitä että otin suomi24 sähköpostiosoitteen!

      • kurapas-kaa

        Sitä kymmenen vuoden aikana elämätöntä elämää joka meni
        täällä Suomi24 sontaluukussa roikkuessa!


      • entinen teräväpää?
        kurapas-kaa kirjoitti:

        Sitä kymmenen vuoden aikana elämätöntä elämää joka meni
        täällä Suomi24 sontaluukussa roikkuessa!

        Meikällä on myös mennyt kohta vuosikymmen netissä. Se saamari alkoi heti kun hommasin silloiseen vuokrakämppääni yhden megan ADSL-liittymän.

        Netissä aika kuluu ja pää tyhmenee. Nyt olen taas yrittänyt tarttua entistä useammin kirjoihin.


      • Charina
        kurapas-kaa kirjoitti:

        Sitä kymmenen vuoden aikana elämätöntä elämää joka meni
        täällä Suomi24 sontaluukussa roikkuessa!

        Ihan sama missä aikaa kuluu on huonopiakin paikko ja kuin Suomi24.


      • Tääl ollaan
        Charina kirjoitti:

        Ihan sama missä aikaa kuluu on huonopiakin paikko ja kuin Suomi24.

        Tämä kun ei ole edes paikka.


      • Van-Huus
        Tääl ollaan kirjoitti:

        Tämä kun ei ole edes paikka.

        Hai olis pitänyt enemmän syyttää ja nalkuttaa eikä koskaan olisi pitänyt antaa. Hmm. Anteeksi.


    • Tätäriittääjo

      Enpä tiedä, jaksanko enää kuolinvuoteella katua, kun olen katunut jo aikaisemmin sitä, että en lähtenyt suorittamaan tutkintoa, josta olin jo suorittanut avoimessa korkeakoulussa yli kolmanneksen. Miesvalintaa myös olen katunut, mutta toisaalta, jos en olisi hänen kanssaan saanut aivan ihanaa poikaa, olisinko saanut lasta ollenkaan?

      Ihmissuhteissa pyrin pitämään tilit selvinä niin, että ei jää puolin eikä toisin sanomatta miten tärkeä ihminen on minulle.

    • Tyyne Tynnyri

      Katuisin sitä, että palvelin, uhrauduin, tein töitä mistä en pitänyt aivan vääränlaisten ihmisten keskellä. Katuisin sitä, että annoin lääkärin pelotella minua niin että hautaudin 10 vuodeksi erakoksi kotiin. Katuisin sitä, että en kirjoittanut menestyskirjaa jolloin voisin nyt ostaa lapsenlapsille krääsää mielin määrin. Katuisin elämättömiä ihmissuhteitani, joihin en uskaltanut lähteä mukaan, myös sitä etten sanonut isän kuolinvuoteella että "isä, minä rakastan sinua, olen aina rakastanut". Katuisin sitä, etten ollut parempi ihminen.

    • viikatemies vartoo

      "Älä koskaan kadu sitä mitä teit vaan sitä mitä jäi tekemättä"

      Tuota lausetta yritän noudattaa.

      • aina ei onnistu

        Faijakin tuomitsi juopotteluputkensa lopussa unissaan meitä syntisiä jumalan oikealla puolella. Tulosta en muista. Mutta tietäessään lopun tulevan katui kun tuli
        pilattua liikaa elämästään viinan kanssa.


    • mielenrauha.

      Katuisin sitä, etten uskonut enemmän itseeni. Olen liikaa kuunnellut toisten mielipiteitä ja mukautunut niihin, kuin että olisin ihan itse tehnyt omia päätöksiä ja ratkaisuja. Muutoin saisin kuolla rauhassa. Minulla ei ole mitään hampaankolossa ja kaikkien kanssa ovat asiat hyvin. Olen ollut tyytyväinen elämääni.

    • Hohottaja

      Olen sen verran kovapäinen, etten varmaankaan koskaan ota virheistäni opiksi. Luultavimmin siis kadun kuolinvuoteellani sitä, etten kerännyt itselleni riittävästi varallisuutta voidakseni järjestää itselleni säällisen lopun.

    • elämä on laina

      Mitä jää,kun mä kuolen lähden täältä,ei syytä huoleen, se päivä ei vielä ole tänään.

    • Koulunkäynnin olisi pitänyt ottaa vakavammin, testituloksien mukaan olen yliopistotasoa.

      • haave vain

        En nyt kuolinvuoteellla tiedä katumustani,mutta olen halunnut, jos jaksaisi kirjoittaa kirjan omasta elämästäni.


      • mummo jo

        Sama täällä . Ois pitänyt jaksaa opiskella enemmän että oisin päässyt parempaan ammattiin . Ois pitänyt säästää rahaa enempi lapsille ja lastenlapsille .


      • Ei hätää
        mummo jo kirjoitti:

        Sama täällä . Ois pitänyt jaksaa opiskella enemmän että oisin päässyt parempaan ammattiin . Ois pitänyt säästää rahaa enempi lapsille ja lastenlapsille .

        Älä hätäile, kyllä ne lapset ja lapsenlapset pärjäävät. Eivät ne sinulta rahaa halua vaan läsnäoloa ja välittämistä.


    • huh huh

      Hankkisin erilaisen koulutuksen, erilaisen työn, hyvän kumppanin. Olen elänyt yksin koko elämäni väärän ammatin loukussa.

    • älkjdslökjföskjfölkj

      Itse panisin enemmän kauniita naisia. Kokeilisin enemmän uusia mielenkiintoisia asentoja ja juttelisin vähemmän, kiihkeä pano naisen kanssa voi avata paljon ovia onneen.

      • REKA 75V

        Minuu vituttaa kun oon lotonnu turhaan neljäkymmentä vuotta,ei oo tullu täysosumaa,kerran saanu neljä oikein kuus markkaa vanhas rahas,että on jonnin verran tullu tappioo saatana.


    • Aika vähän lienee isommin kaduttavaa. Ehkä olisi pitänyt opiskella yläasteella ahkerammin ja lukiossa vähemmän. Toisinaan säästää jonkin verran ja joskus antaa mennä hiukan enemmän. Hiukan rohkeammin ehkä mennä mukaan johonkin.

      Tietysti monikin asia on sellainen, jonka tekisi toisin jos etukäteen tietäisi mitä tapahtuu. Mutta se on eri asia kuin katua tilannetta, jossa olisi pitänyt osata toimia toisin.

      • Surusilmä

        Kadun, että tein lapsia tänne kärsimään, kun ei niistä näy tulevan kunnon eläjiä...olisin elänyt erilaisen elämän tuntematta syyllisyyttä kasvatusvirheistäni. Täällä ei riitä, että tekee parhaansa. Elämä on epäoikeudenmukaista.


    • Aina oppii

      Hienoa! Viikatemies jopa minäkin tajusin tuon! Toi on ihan totta!

    • Vaihtelevaa vuorosta

      Missä olet sitten ollut kaikki nämä vuodet, jos et siellä missä olet ollut onnellisin. Kunhan saatte tehtyä kaiken sen mitkä tekevät teistä tyytyväisiä. Tarvitseeko teidän esimerkiksi, valaista naapurustonne pimeitä komeroita. Tarvitaanko sellaista humpuukkia, koska se on nyt vaan kuuluu tehdä niin. Paljoudessa on mukava tallustella, sitähän riittää. Totean tarvitsevani vain vähän vettä ja leipää.

    • m38vhfyj

      Liian ruma ettei naisille kelpaa ja tyhmä ettei töihin kelpaa, eikä ole kavereitakaan näistä syistä. Ei tarvitse katua mitään...

    • yksi elämä

      Eläisin "enemmän" oikeasti omaa elämää eikä johdateltua yhteiskunnan, kavereiden ja työkavereiden vaatimusta olla vähintäänkin seurustelusuhteessa ihan "heitäkin rauhoittaen" jotta olisin tiimin jäsen hyväksyttävästi?

      Oman asunnon velkaantumis-intoa kehoittaisin vähentämään merkittävästi, koska se on harvoin sijoitus, vaan pelkkää kulua joka pitää hengissä pankin välittäjät, sekä asunnosta keinotekoisesti tiliä tekevät!
      On toki joku "voittoa" saanut, mutta todellisuus on nyt toista ja kun jättää lisäämällä ikävät kulut pois, niin 40 000mk osti talon ja nyt myy sen aivan saman 400 000€:lla niin onhan siinä voittoa joopa joo.......... näitä tarinoita riittää joo!

      Kaikki työ voineen kelvata ,mutta ei millä ehdoilla tahansa, pitäkää siitä kiinni!

      Eläkää ryhdikästä itsenäistä elämää! Älkää velkaantuko, se elättää aina ulkopuolista! Normaali hyvä eläminen ei tarvitse velkaa!
      Velaton elämä tekee myös hankinnoille oikeat perusteet kun kätesellä maksaa mitä "tarvitsee"!

    • pitäkää tunkkinne

      En nyt varsinaisesti loju vielä pitkään aikaan kuolinvuoteellani, tai mistäpä sen koskaan tietäisi. Kadun ehkä aikoja, jolloin olin liian pitkäpinnainen ja pelkäsin tehdä muutoksia kun huonot asiat menivät liian pitkälle. Toisaalta en olisi niitä hyviä oppinut koskaan arvostamaan ja vaalimaan, jos olisin tehnyt virhearviointeja ja luopunut liian herkästi pienten vastoinkäymisten edessä. Joka tapauksessa en olisi tänään tätä, mitä olen eikä minulla olisi sitä hyvää ja hienoa jota nyt voin vaalia, niin eipä se katuminen mitään auta. Siinä vaiheessa kun se on menoa, haluan voida vihdoin huokaista helpotuksesta että nyt se on sitten vihdoinkin ohi, pitäkää hyvänänne..

      • urheilumies99

        tyhmä kysymys,kukaan ei tiedä millon kuolinvuoteella on, voi olla nuoriki,jos vaik tulee vakava sairaus,syöpä. tai onnettomuus,tai väkivalta. ja joutuu kuolinvuoteelle. jo nuorena,ei sillon voi sanoa kuolinvuoteella 25vuotiaana,että oisinpa eläny näin,kohtalo määrää kulkumme ja onni.jos vanhana kuolee vaik 100v harvapa ihan sit onnetonta elämää on eläny, onneton yleensä kuolee aikasemmin.,ja monet huokaaki helpotuksesta vihdoin paska elämä loppu,ja jotku tietysti kiittää hyvästä elämästä. on niin monenlaisia ihmiskohtaloita kuin ihmisiä.


      • sielujahenki
        urheilumies99 kirjoitti:

        tyhmä kysymys,kukaan ei tiedä millon kuolinvuoteella on, voi olla nuoriki,jos vaik tulee vakava sairaus,syöpä. tai onnettomuus,tai väkivalta. ja joutuu kuolinvuoteelle. jo nuorena,ei sillon voi sanoa kuolinvuoteella 25vuotiaana,että oisinpa eläny näin,kohtalo määrää kulkumme ja onni.jos vanhana kuolee vaik 100v harvapa ihan sit onnetonta elämää on eläny, onneton yleensä kuolee aikasemmin.,ja monet huokaaki helpotuksesta vihdoin paska elämä loppu,ja jotku tietysti kiittää hyvästä elämästä. on niin monenlaisia ihmiskohtaloita kuin ihmisiä.

        Olin juuri puolisoni kuolinvuoteen äärellä. Hän oli tajuttomana, mutta aukaisi silmänsä vähän ennen kuin hengitys lakkasi ja sydän pysähtyi. Ei huokaissut tai sanonut sanaakaan siihen tai tähän suuntaan.

        Olen hoitoalanammattilainen enkä ole koskaan ennenkään kuullut sen enempää vanhan kuin nuorenkaan puhuvan yhtään mitään kuolin hetkellään. Enkä usko, että ajattelukaan pelaisi jos kyseessä on luonnollinen kuolema. Elintoiminnot hidastuvat sen verran paljon. Eli kyllä ne katumiset sun muut elämänsä pohtimiset kannattaa tehdä vielä hyvissä sielun ja ruumiinvoimissa.


    • Pummi syö rahasi

      Kadun verojen maksuja. Pummipoliitikot ja loisvirkailijat varastivat rahani. Vain hullu maksaa veroja.

      • f guhikpkplpmig

        Se veroja maksamatta jäänyt on umpihullu kun ei näytä ymmärtävän sitä
        tosiasiaa, että kaikki mitkä tehdään ns.harmaassa taloudessa on pois meiltä
        kaikilta. Sitten valitetaan kun on niin korkea verotus ja hinnat pilvissä eikä
        äänestetä..tyhmät!


    • Sofia Ee

      Jos jotain katuisin, niin elämätöntä elämää. ELÄ, nauti kaikesta kauniista, näe arjessakin joka päivä iloisia asioita, niitä pieniäkin. Kuolema tulee kaikille, mutta osataanko me elää ja nauttia elämästä?

    • Olen jo katunut

      Olen jo monta asiaa katunutkin. Saa nähdä, että tulevatko ne mieleen mahdollisella kuolinvuoteella.

      Kadun, että tein lapsen. Tällaisen sanominen on tabu, mutta moniko näin ajattelee myös?
      Kadun, että menetin erään mieleisen ystävän oman tyhmyyteni vuoksi.
      Kadun, että olin aikanaan niin ystävällinen ihmisiä kohtaan. Tajusin katkerasti, että pitää antaa vain samanverran kuin saa.
      Kadun, että en tajunnut jo lapsena kuinka moni ihminen on syvästi kateellinen.

      Sinällään kuoleminen ei pelota. Uskon Jumalaan ja Hän päättää joudunko helvettiin vai siihen Uuteen Taivaaseen ja Maahan.

      • eläkeläismuori

        Nimimerkki "olen jo katunut" kertoo tärkeän asian myös itseni kannalta. Kadun sitä, että ostin ystävyyttä ja rakkautta rahalla. Hyväntahtoisuus ja tyhmyys on kostautunut köyhyytenä, tarvitseeko sitä ns. ystäviä liikaa hyysätä, ja kuluttaa varoja mokomiin typeryksiin, jotka osasivat hyväksikäyttää viimeisen päälle. Ei kuitenkaan kehtaa laskuja perään laittaa, vaan katua vain ja kipeästi.


      • tugman

        En tiedä mitä lapsesi on tehnyt, mutta ilmeisesti jotain kovin pahaa. Jos oikeasti olet ollut ystävällinen toisille, on asia mitä ei pidä katua. Pohdi mielessäsi olisiko maailmassa yhtään sotaa, jos kaikki olisivat ystävällisiä toisilleen.


    • finlando suclando

      Kadun sitä, että synnyin suomeen, maailman typerimpien ihmisten joukkoon.

      • Hohottaja

        Kai muistat katua myöskin sitä, ettet laiskuuttasi muuttanut omantasoistesi ihmisten joukkoon, vaikkapa Afganistaniin tai Somaliaan?


      • höyryveturi

        Minuu kaduttaa se ku ei tullu runkattuu tarpeeksi,alotin viisitoista vuotiaana ja lopetin yhesket vuotiaana,kun mulkusta ei tullu enää kun kuumaa höyryä.


      • naidaan siellä
        höyryveturi kirjoitti:

        Minuu kaduttaa se ku ei tullu runkattuu tarpeeksi,alotin viisitoista vuotiaana ja lopetin yhesket vuotiaana,kun mulkusta ei tullu enää kun kuumaa höyryä.

        höyryveturi. Älä sure taivaas on tarjolla lapsilekin .


    • elämä

      niin kuolema ei ole ongelma vaan elämätön elämä..

      • Mikä se sun

        ongelmas oikeen on tuossa funktiossa? Jos et ole elänyt, miten voit kokea elämän ongelmaksi?


    • elämä on

      Se kai tässä elämässä viehättää ,kun ei koskaan tiedä huomisesta ! Eilinen on mennyttä , huominen on vain kuvitelma,on olemassa vain tämä hetki . Elämme aina reaaliajassa.

      Siksi pitäisi aina valintoja tehdessään ajatella ensin , ennenkuin toimii.
      Pakostakin teemme valintoja , jotka osoittautuvat myöhemmin vääriksi .Tekemisten liika katuminen kuluttaa, koska ei niille voi jälkikäteen mitään. Tapahtuu asioita ,joita ei voi valita . Ne vain tulevat -on elettävä niitten kaa. Elämä on koulua.
      Armollista on , että jos kadumme aidosti , elämä asettaa meidät uuteen "kokeeseen" , jolloin voimme toimia toisin ja ,näin, hyvittää pieleen menneen asian

      Sådant är livet !

    • eläkeläismuori

      Kadun sitä, että laitoin rahaa menemään, en säästänyt. Nyt olen köyhä eläkeläinen eikä lapsille jää minulta minkäänlaista perintöä, kunhan hautaan saavat pikkurahalla. Pitäisi varmaan itse alkaa rakennella arkkukin valmiiksi ettei heidän tarvitsee maksaa sitäkään. Aikaahan tässä olisi lautaa lyödä kasaan. Halvin arkku maksaa 530 e, joten syysiltoina voisin alkaa tehdä oman arkun iltapuhdetöinä. Kun aikaa enää ei ole monia vuosia edessäpäin, se tietää vain sairauksia ja kuluja.

    • nyt harmittaa

      jätin käymättä vieraissa, vaikka oli tilaisuus

      • niin minuakin harmittaa

        samat sanat! olisi pitänyt käydä vieraissa, kun oli tilaisuuksia.


      • olisi pitänyt
        niin minuakin harmittaa kirjoitti:

        samat sanat! olisi pitänyt käydä vieraissa, kun oli tilaisuuksia.

        Kadun sitä että ei tullut naitua useampaa


      • Kakkonen on ykkönen
        olisi pitänyt kirjoitti:

        Kadun sitä että ei tullut naitua useampaa

        Kadun etten käyttänyt viime viikolla kortsua ... nyt kirvelee alapäässä ja pitää keksiä vaimolle tekosyitä


    • turhake72

      kadun jo nyt:
      tylsää ja elämätöntä elämää
      perheettömyyttä
      ystävien vähäisyyttä
      yksitoikkoista työelämää
      harrastamattomuutta
      uskalluksen/seikkailunhalun puutetta
      kunnianhimon puutetta
      laiskuutta
      tyhmyyttä
      ahdistuneisuutta
      lihavuutta
      kaiken pelkäämistä
      pessimistisyyttä
      ilottomuutta
      yms....

      toivottavasti vielä oppisi oikeasti nauttimaan elämästä, ennenkuin kuolee.....

      • eläkeläismuori

        Turhake72:lle: listassasi oli ylitse muiden yksi tärkein kohta. kaiken pelkääminen. kun pelkää, seuraa kaikki muutkin listassasi olleet ongelmat. Mitä hittoa meidän tarvitsee pelätä kaikkea?? pelko vie kaiken elämänilon mennessään ja aiheuttaa noita mainitsemiasi asioita. Toivon, että oppisit oikeasti nauttimaan elämästä pelkäämättä muita ihmisiä.. ARVOSTA ITSEÄSI sellaisena kuin olet, osaat arvioida tilannettasi hyvin, paitsi tuo kohta, että arvotat itseäsi sen mukaan, mitä luulet muiden itsestäsi ajattelevan vai?


    • ainoa asia

      Sitä että jouduin kolmannella luokalla ristikaulassa ilkeilevän musiikinopettajan silmätikuksi koska olin hujoppi.

    • Perusprovari.

      Kaikkia kirjoittamattomia PROVOJA joita olisin voinut muka omina kokemuksina muille sepittää.Niitä on kyllä jo "lukemattomia"rustailtu.Aina vaan ne jollekkin uppoaa......Onkohan jengi niin urpoja ????

    • Mykkä ukko mulla

      En kadu muuta kuin elämääni tyhmän ja mykän kääpiön kanssa.
      Jospa joku minut vielä tästä korjaa ja vie onneen.
      Olen kait se ansainnut.

      • Tommonen pöhkö

        mitään ole ansainnut. Äitiskö sen puolison sulle valkkasi ja vartioi, että olet saman kanssa hautaan asti? Sen verran hyvä se "tyhmä&mykkä" taitaa kuitenkin olla, ettei sulla ole kanttia lähteä ja kokeilla siipiesi kantoa. Se ukkokin olisi varmaan onnellisempi kun tietäisi ajatusmaailmasi,,ottaisi ja lähtisi.


    • tekenättäjääneet

      kaikki katuvat asioita jotka ovat jääneet tekemättä harva katuu tehtyjä koska se on turhaa ja tehty mikä tehty

      • 1+8=9

        "kaikki katuvat asioita jotka ovat jääneet tekemättä harva katuu tehtyjä koska se on turhaa ja tehty mikä tehty"

        Kyllä se on toisinpäin. Harva katuu sitä mikä on jäänyt tekemättä, mutta monet katuvat sitä mitä on tullut tehtyä. Elämä on valintoja täynnä, niin oikeita kuin vääriäkin.


    • Heaven Home

      Kadun sitä, jos välit eivät ole Jumalan kanssa kunnossa, kun siirryn ajasta ikuisuuteen. Millään muulla ei ole kuolinvuoteella merkitystä.

      • elämä

        Millon on asiat jumalan kanssa kunnossa? sen kun joku osaiskin kertoa?


    • tä?

      paljon on vielä asioita tekemättä

    • TTTTTTT.

      On tietysti paljonkin, mitä tekisin toisin. Esim. lapsena olisin vähemmän tottelevainen ja vastustaisin vanhempiani monissa asioissa. Aikuisenakin olen tehnyt monissa tilanteissa virheitä, mutta niistä taas on vaikea sanoa, mikä olisi ollut parempi tapa toimia.

    • Voi Juma..

      Siis oikeasti???? Kuinka joku voi tehdä kuolemasta gallupin? Mitä kadut kuolinvuoteella? Mitäpä jos sitten kuolinvuoteella käsiteltäisiin tämä asia jos tarvetta oikeasti on, silloin saattaakin olla ajatus elämästä hyvin erilainen..
      Eikö mikään riitä kun pitäisi jo nyt leikkiä kuolinvuode-leikkiä ja pohtia leikisti mitä olisi tehnyt toisin?
      Eli pois pilailu kuolemalla ja aletaan suhtautumaan elämään vakavana asiana ja tehdään niitä muutoksia jos ne kerran nyt mielessä pyörii, ok?

    • Clouds

      Musta tuntuu että jos nyt pitäisi täältä lähteä, niin ennemminkin kuin katuisin, olisin enemmän surullinen toteutumattomista haaveista ja niistä asioista joita en saanut kokea. Surullinen siitä, etten löytänyt hyvää pysyvää elämänkumppania, että lapsuuden vaikeudet ja traumat on niin paljon vaikeuttaneet elämää aikuisena, että oon ollut niin rajoittunut sosiaalisissa suhteissani, että olen ollut niin varautunut ja pelokas elämän suhteen, etten saanut sitä kirjaa kirjoitettua, oltua enemmän avuksi ja hyödyksi tässä maailmassa, että tuotan toisille surua kuolemalla, joutuisin jättämään lapseni tänne, ettei musta tullutkaan mitään, etten saanut rakastaa vielä enemmän, että huono itsetunto rajoitti niin pitkään elämänvalintoja, että joutuisi kaikesta luopumaan... Katua voisi ehkä osin samoja asioita ja joitakin huonoja valintoja parisuhteissa ja niiden päättämisessä, ja sitä ettei vain ole ollut parempi ihminen.

    • refdsfds

      Enemmän rohkeutta olisi pitänyt olla teininä. Ei olisi pitänyt alkaa parisuhteeseen niin aikaisin, vaan elää vapaana pidempään. Toisaalta ei tuo nytkään liian myöhäistä ole, mutta tässä vaiheessa menettäisin ehkä enemmän kuin saisin jos eroaisin. Voihan sitä tietenkin matkustella eroamattakin, mutta hankalaahan tuo on ja pallo se on jalassa sittenkin joidenkin asioiden suhteen.

      Käyttäisin enemmän aikaa jatko-opintojen miettimiseen enkä menisi sinne mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Olisi pitänyt pysyttäytyä sen parissa, josta kaikista eniten pidän. Nyt toisen ammatin hankkiminen tuntuu aika raskaalta vaihtoehdolta kun opiskeluvuosia on takana jo lukuisia.

      Siinä mielessä olen kuitenkin hyvässä tilanteessa, että vielä ei mikään ole mennyt tavoittamattomiin. Muutoksen voi tehdä vaikka tällä sekunnilla jos haluaa, mutta se päätös on niin paljon helpompi tehdä silloin kun sitä ei voi enää toteuttaa. Sen toteuttaminen kun vaatii uskallusta ja asioiden tarkkaa pohdiskelua toisin kuin jälkikäteen surkuttelu.

    • Ongelma on, ettei kynttilää voi polttaa ja säästää samaan aikaan. Jos voisi olla varma, että elää vanhaksi, yrittäisi elää terveellisesti ja olla ahkera ja säästäväinen. Kokemuksia kun ehtisi hankkia pitkän aikaa.

      Jos tietäsi kuolevansa kuukauden päästä, pistäisi elämän risaiseksi. Nyt tässä yrittää tasapainoilla ääripäiden välillä, kun ei tiedä tulevasta. Vähän niin kuin ajaisi puolivaloilla. Koska tulevasta ei voi tietää, on katuminenkin turhaa.

      • 1X2

        Mä poltan kynttilää molemmista päistä, ja varmuuden vuoksi vielä keskeltä!!!


    • TodayNowman

      En muuttaisi tai tekisi mitään. Olen harjoittanut Zen:ia lähes koko elämäni ajan ja aika, menneisyys ja tulevaisuus ovat menettäneet merkityksen kohdallani.

      Eläkää tässä hetkessä, nyt.

    • *sattuma5

      Kadun tekemättä jääneitä syntejä. Paremminkin tekemättä jääneitä asioita, joita olen uskonut synneiksi.

    • ♥♥♥

      En katuisi mitään! :)) Kaikella, mitä elämässäni on tapahtunut, on ollut tarkoitus. "Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaissa" ♥

      • Elämä on tässä

        Samoin, en minäkään kadu mitään. Elämässäni tuska oli sitä varten, että sain oppia siitä. Vieläkin olen täällä elämän oppityttönä. Toivon, että oppisin käyttämään niin hyvin kuin suinkin ne suuret ja pienet mahdollisuudet, joita saan koko ajan eteeni.

        Hyvä ketju mun mielestä :) Kunhan vain pystyttäisiin asiassa, ettei lähdetä hakoteille!..


    • saatto

      Itsekkäitä olette,
      mulla heti mielessä hetket , jolloin olen ollut läheisen kuolinvuoteella. Siinä se aito katumus on läsnä. Kun kaikki on peruuttamatonta ja aivan liian myöhäistä.

      Nyt sen tajuan, vuosikymmeniä liian myöhään.

    • Jahavetti

      Katukaa kurjat syntiset! ;MInä en kadu mitään!

      • M-M

        Kadun syntejä joita elämäni aikana olen tehnyt.


      • Amen
        M-M kirjoitti:

        Kadun syntejä joita elämäni aikana olen tehnyt.

        Saat ne uskossa anteeksi.


    • Hermanni 1250

      Täytyy sanoa että myös minä tekisin paljon toisin. Toisinpäin kuin aloittaja haikailee. Siis jättäisin paljon juttelemati kiinostavien ja ei kiinnostavien ihmisten kanssa. Opettelisin alusta lähtien pitämään turpani kiinni

    • 111111111

      Minä kadun.Kun minusta ei tullutkaan miljonääriä.Vaikka vanhemmat sitä toivoi!

    • pelinappula vain

      Jos saisin 15 ajasta taaksepäin, en olisi ollenkaan lähtenyt opiskelemaan, vaan etsinyt töitä vailla koulutusta. Nyt on hyvät koulutukset takana, mutta töitä ei saa, muuta kuin päivän keikkatyötä tai sairaslomituksia.

    • ...

      Kadun koko elämäni sitä, että valitsin väärän miehen.

      • elämä

        Jätä se mies!


      • hierarkia

        Kadun, että en aikoinaan pistänyt yhtä rekkalespoa kunnolla turpiin.


      • Happy single woman

        Älähän nyt murehtia. Ei sinun vika ole ,että valitsit väärän miehen mutta rakastit kutenkin häntä. Jos väärä miestä niin ei ole liian myöhäistä ja kyllä joku joskus oikea tulemaan. Minäkin valitsin väärä ihmistä 4 kerta ,mutta rakastin kyllä heitä ja emme voineet toimia enää jatkossa. Ajattele itseäsi sekä tulevaisuutesi. Joskus kaikki tekevät virheitä ja valinnut väärä ihmisen. Se vain kuuluu elämään semmoisia asioita ja antaa myös aikaa itselleen.Mieti, ajatella ja mitä haluaa elämästä sekä tulevaisuutta.Se ehkä voi korjata ja kääntyy hyväksi. Älä tee nopea päätöksiä vain katsoa eteenpäin päivän päivältä. Yritä nauttia vaan elämääsi vaikka huonoja olisikin.


    • EternalSoul

      En katuisi mitään. Olemme täällä oppimassa, ja jos emme tekisi virheitä, emme voisi kehittyä. Jos ei opi tai ei edes yritä oppia virheistään, on syytäkin katua.

      “Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever.” ~Mahatma Gandhi

      Ja mehän elämme ikuisesti!! :) Kannattaa pitää mielessä. Pyrkikää elämään niin, että sitten kun "kuollessanne" katsotte elämäänne, voitte olla siihen ja kehitykseenne mahdollisimman tyytyväisiä!

      • True story

        Mahatma Gandhi luki Raamatun ja olisi halunnut saada vesikasteen. Sepä ei suureksi harmiksi onnistunut. USA.n lähetyssaarnaajien eivät suostuneet, koska kastoivat vain valkoisia, silloisen rotuopin mukaan. Tämän takia Gandhi pettyi kristinuskoon. Tämän on kertonut Gandhin poika. Ajatella, Intia voisi olla nyt kristitty maa.


    • En kadu

      Kuolinvuoteellani ajattelen, että paska reissu, mutta tulipahan tehtyä. Eniten kaduttaa se, etten nuorena hypännyt kerrostalon katolta alas silloin kun vielä oli motivaatiota ja rohkeutta. Mitään en kuitenkaan pystyisi tekemään sen paremmin vaikka saisin uuden mahdollisuuden. En usko että mitään madollisuuksia sen ihmeempään elämään koskaan olikaan.

      Elämä ei ole paljon paskankaan arvoista. Parempi kun ei olisi koskaan syntynytkään tänne.

    • Niinjustiina

      harvempi asia varmaan kaduttaa, mutta se on varmaa, että se vituttaa.Parempi elää kovaa ja kuolla nuorena ku olla elämättä ja kitua pitkään.

      Ihan sama, hyvää loppua ei kumminkaan täs elämäs tuu.

      • TGOI

        Aivan näin! Ja voi niitä raukkoja jotka ovat syntyneet valmiit normit ja vekkihameet päällänsä, ovat sitten tyttöjä tai poikia!


    • Tavallinen Tartsa

      Ehkä voisin ajatella näin? Kun joutuu jättämään elämän täällä Rakkaat & Elämä on niin Ihanaa niin sateineen kuin hellepäivineen lastenlasten riemun huutoineen..
      voi sitä ehkä katuakin joitakin kohtia tämän matkan varrella...men ja tiedä..
      Mutta suurin RAKKAUS ELÄMÄÄN...Nauttikaa ystävät eläkää...

      • Luuseri

        Kadun sitä että nuorena olin liikaa rakastunut autoihini eli käytin liikaa aikaa niiden paijaamiseen. Kadun myös niitä monia kilometrejä ratin takana viikonloppuisin pillurallissa. Kadun että olin liian arka. Toteamus älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi.

        Kadun myös sitä etten voittanut lotossa nuorena ja saavuttanut taloudellista riippumattomuutta jo 18 vuotiaana.
        Kadun sitä että käytin 10 tuntia päivässä työmatkoineen rikastuttaen työnantajaani


    • holisti

      Alkoholiin en koskisi, jos saisin uusiksi elää.

      • edvin

        Minuu kaduttaa se kun rupesin nuorena urheilijaksi,urheilu on pilannu monta hyvää ryyppymiestä.


    • yhteiskunta hoitakoo

      Sitä kadun etten laiminlyönyt lapsiani ja alkanut venymään baareissa ja miehissä. Se se on elämää.

    • Marjatta6661

      Imisin munaa enemmän.

    • Pojukka

      Jahas..meni taas Jumala on ja ei keskusteluks... No meidän usko siihen onko Jumalaa tai ei, EI VAIKUTA MILLÄÄN LAILLA siihen onko Jumala olemassa vai ei. Jos on, pahus niille jotka ei usko. Mutta jos ei ole..onko uskovat hävinneet jotain? Tuskin... Mutta asia jota kadun on aviorikos! :(

    • kaduttaaaaa

      En olis niin kamalan hankala lapsi. En kiukuttelis aina niin mitättömistä asioista, harjaisin hampaani aamuin illoin niin ei tarvis puoltaikää tuhlata niiden korjaamiseen myöhemmin. Eläisin terveellisemmin, sais paljon parempilaatusen loppuelämän.

    • ei vielä 50

      kaduttaa jo nyt, etten ole saanut nauttia enemmän seksistä ja panoista, vaan tyytynyt elämään puutteessa

    • sen korjaisin ja --

      muuttaisin omaa käytöstäni täydellisesti poikaani kohtaan samalaiseksi kuin tyttölapsiaki kohtaan , kyllä poikalapsia pitää helliä yhtä paljon kuin tyttölapsia, ei poika lapset ole yhtään erilaisempia kuin tytöt vauvana,
      vihaan sen aikaista lasten neuvolaa sillä paikkakunnalla,
      olen itselleni vihanen kun luotin neuvoihin ja noudatin niitä,




      Olin nuori äiti,
      rakastin suuresti lapsiani, en kuitenkaan osannu olla niin hyvä ja hellä äiti varsinkaa poikalapselleni,
      johtui siitä kun viimesen päälle noudatin kasvatusoppia joita sain neuvolasta viisaamman terveydenhoitajan antamana,
      luotin neuvolan antamiin neuvoihin,
      siellä oli terveydenhoitajana niin sanottu " vanha piika " siis jo selkeästi yli ikäinen,
      hän oli kyllä kaikissa asiallinen, mutta poikalapsen kohdalla hän neuvoi jotensakki näin,
      äidin ei pidä olla kovin läheinen poikalasen kanssa, poika lapsi pitää kasvattaa äidistä hieman erillään, enemmän ohjata isän seuraan,
      nooh mä tei työtä käskekkytä,
      rakastin poikaani yhtä suuresti ylikaiken kuten tyttölapsiaki, ei yhtään vähempää, olin mahdollisimman hyvä ja lohduttava äiti hänelle mutta jotensakki kuitenki hieman jämäkämpi erilainen kuin tyttölasten kanssa,
      sitten poikani kasvoi aikuiseksi, oli harvinaisen lahjaksa koulussa, ylioppilaspäivänään hän otti ja lähti ovet paukkuen kotoa eikä ikinä enään takasi tullu,
      sitä olen surru suuresti,
      kun en osannu olla oikeesti hyvä ja hellä äiti,
      en osannu näyttää helliä tunteita hänelle en osannu ottaa syliin ainakaa riittävästi,
      kaiken sen kasvatustyylin muutaisin jos elämän saisin takasi, ottaisin poikani syliin yhtälailla lähelle kuin tyttölapsetki,
      olen hirvittävän katkera sille vanhallepiialle ja sen neuvoille,
      olin nuori kaksikymppinen äiti ja erittäin tarkka ja kaiken halusin tehdä hyvin viimesen päälle oikein,
      olin liian hölmö uskoakseni että virkaahoitava ihminen tietää kasvatuksesta enemmän kuin äiti,
      jolla on luonnon lapsen tunteet ja suuri rakkaus lapsiaan kohtaan ja halusi niille kaikkein parasta elämässä,
      ei kenekää pitäisi sokeasti uskoa kaikeen tisten antamiin neuvoihin,
      vaan jokaisen ihmisen pitäisi noudattaa oikeita luonnolisia vaistojaan tuniessaan suurta rakkautta lapsiaan kohtaan, on aivan hullua lapsellle kasvatta kylmät tunteet,
      tämä vanhapiika sanoi että näin poikalapsesta kasvaa oikea mies,
      nooh poikani on oikea mies hyvin lahjaksa monella eritavalla elämässään menestyny,
      teatterikorkeakouluun hän pääsi ensiyrittämällä , myöhemmin on opiskellu yliopistossa muitaki tieteitä,
      mutta omat vanhempansa hän on hyljänny täydellisesti ,
      isä kuoli, hautajaisiin ei tullu,
      ei minkäälaista yhteyttä ei pitäny kymmeniin vuosiin,
      perinön otti vastaan kylmästi sanaakaa puhumatta, kirjoitti vain nimensä paereihin,
      sai suhteelisen suuren perinnön kaikesta huolimatta, vaika ei koskaan kymeniin vuosiin pitäny minkäänlaista yhteyttä vanhempiinsa,
      äidin suru on suuri jonka vien aikanaan hautaan mennessäni,
      hänelle sanonki rakkaudella ja suurella surulla, anteeksi että olin äitisi ,

      • viisas3

        miksi ei voi soittaa pojallesi. hänhän on sinun poikasi. olehan nyt jämäkkä :)


      • entinen äiti ,,,
        viisas3 kirjoitti:

        miksi ei voi soittaa pojallesi. hänhän on sinun poikasi. olehan nyt jämäkkä :)

        Olen soittanu eilämän varrella satoja kertoja, olen lähettäny opiskeluaikana vaate ja ruoka paketteja,
        olen pyytäny anteeksi,
        olen lahjoittanu perinnönjakotilanteessa oman osuuteni hänelle,
        koska tytöt aikoinaan sai sanlaisen lahjan minulta,
        en koskaa ole vastausta saanu,
        hänellä on oma käsitys äidistään, jota hän ei ikinä näytä muuttavan,
        eräs vanha sukulainen kauan sitten sanoi ettei poikani ole äitiä koskaan moittinu,
        se hieman lohduttaa, mutta mutta mutta miksi ei ota yhteyttä, eikä vastaa,
        kuitenki sieluni kärsii kun en saa häneen puhe yhteyttä vaikka asioita on pakko toimittaa,
        edelleenki joudun joitaki asioitten takia lähettämään viestiä, mutta niihin hän ei koskaan vastaa,
        ottaa vain vastaan lähetyksen, ei kiitä saamisistaan, eikä kerro onko tullu perille,
        hän on ylpeä, eikä pääse omasta ylpeydestään eroon,
        ( hän olettaa ilmeisesti olevansa täydellinen ihminen, syy on minussa kun en osannu olla oikea äiti )
        ilmeisesti kasvatin tietämättäni hänestä narsisti luonteen, en kuitenkaa ole varma siitäkää, koska en tunne häntä enää,
        olen jo vuosia sitten luopunu hänenstä täysin, olen päästäny täysin irti,
        asiat kyllä hoidan hänelle, ikävä vain kun en koskaan tiedä onko tullu perille, en enää odota minkäänlaista yhteydenottoa hänen puoleltaan,
        hän on outo ihminen minulle,
        kammottavaa on, jos ihme tapahtuisi ja hän ottaisi yhteyttä ja pystyisi keskutelemaan normaalist kanssani ,
        joutuisin varmaan itse schkkiin, olisin järkyttyny, varmaan pelkäisin sitä tilannetta,
        en tiedä mitä sanoisin, olisin hyvin järkyttyny,
        samoin kuin tapaisin jonku hyvin arvokkaan tuntemattoman henkilön jonka kanssa pitäisi olla päivällisellä, se olisi minulle nyt schokki tilanne,
        jos semmonen ihme tapahtuisi, minulla pitäisi olla joku hyvin läheiset ihmiset samaan aikaan seurassani, yksin en siihen tilanteeseen ikinä enää uskaltais tai tahtoisi,
        koska en tunne häntä enää oikeesti,
        voisi käydä niin etten itse osaisikaan enää puhua hänelle mitään,
        on aivan kamalaa kuinka omasta rakkaasta lapsesta voi tulla elämän varrella täysin vieras tuntematon ihminen.
        huh huh
        olipa raskasta kirjoittaa omista tunteistaan, itkin ja kirjoitin,


      • rakkaudeton lapsuus

        Nimimerkille SEN KORJAISIN JA -- Mene poikasi luo ja kerro kaikki se mitä oikeasti tunnet ja ajattelet. Koskaan ei ole liian myöhäistä rakastaa omia lapsiaan. Voit edelleenkin sulkea hänet syliisi, antaa hänelle hellyyttä ja kertoa, että häntä rakastat. Voit korjata sitä mitä teit väärin! Olisin iki onnellinen, jos minun äitini antaisi minulle edes vähän sitä rakkautta, jota jäin paitsi koko lapsuuden.


      • 1lapsi
        rakkaudeton lapsuus kirjoitti:

        Nimimerkille SEN KORJAISIN JA -- Mene poikasi luo ja kerro kaikki se mitä oikeasti tunnet ja ajattelet. Koskaan ei ole liian myöhäistä rakastaa omia lapsiaan. Voit edelleenkin sulkea hänet syliisi, antaa hänelle hellyyttä ja kertoa, että häntä rakastat. Voit korjata sitä mitä teit väärin! Olisin iki onnellinen, jos minun äitini antaisi minulle edes vähän sitä rakkautta, jota jäin paitsi koko lapsuuden.

        Minä myös ajattelin juuri tätä. Pojan pitäisi saada tietää, mitä äiti oikeasti ajattelee jamiksi teki kuin teki.Minusta olisi parasta jos äiti lähettäisi kirjeen, jossa kertoisi vähän samaan tapaan kuin tuossa yllä, mutta osoittaisi sen pojalleen tietysti.
        Minäkin onneksi ymmärsin, miksi minua ei rakastettu.Toivottavasti myös poika saa ymmärtää sen. Se oli minulle suuri helpotus.


      • särkyneen sieluni
        1lapsi kirjoitti:

        Minä myös ajattelin juuri tätä. Pojan pitäisi saada tietää, mitä äiti oikeasti ajattelee jamiksi teki kuin teki.Minusta olisi parasta jos äiti lähettäisi kirjeen, jossa kertoisi vähän samaan tapaan kuin tuossa yllä, mutta osoittaisi sen pojalleen tietysti.
        Minäkin onneksi ymmärsin, miksi minua ei rakastettu.Toivottavasti myös poika saa ymmärtää sen. Se oli minulle suuri helpotus.

        vien jumalan syliin,



        Olen jo vanhus, sydänsairas sepelvaltimotauti, väsyn helposti,
        yksinkertasesti koen lähestymisen täysin mahdottomaksi,
        kaiken olen tehny mikä tehtävissä on, anteeksi olen pyytäny enään ei ole mitään tehtävissä,
        vain hän jos ottaa yhteyttä kaikki voi muuttua,
        minä en enään jaksa, koska kaiken olen jotehny ja enmmänki,
        nyt hylkään hänet lopullisesti omaan maailmaansa,
        se on jotenki helpottanu sieluani,
        surullista vain on jos hänellä on jälkeläisiä ja hän on neki salannu äidiltään,


      • tuntematon onJumalan
        särkyneen sieluni kirjoitti:

        vien jumalan syliin,



        Olen jo vanhus, sydänsairas sepelvaltimotauti, väsyn helposti,
        yksinkertasesti koen lähestymisen täysin mahdottomaksi,
        kaiken olen tehny mikä tehtävissä on, anteeksi olen pyytäny enään ei ole mitään tehtävissä,
        vain hän jos ottaa yhteyttä kaikki voi muuttua,
        minä en enään jaksa, koska kaiken olen jotehny ja enmmänki,
        nyt hylkään hänet lopullisesti omaan maailmaansa,
        se on jotenki helpottanu sieluani,
        surullista vain on jos hänellä on jälkeläisiä ja hän on neki salannu äidiltään,

        polku,


        lisäys,,,,

        tuli mieleen hänen nuoruutensa, hän oli nuorena aikoinaan seurustellu juhova tytön kanssa,
        oliskohan johovilla jokin yhteys poikani outoon käytökseen,
        en syytä niitä koska en tiedä,
        mutta tuli hänen nuoruus mieleen,
        me olemme suomen luterilaisia,
        jehovat olemme pitäneet outona uskolahkona,
        kuten kaikki tietää jehovat eristää jopa lapsensakki kaikista lähisukulaisitaan ja ystävistä jos eivät tottele jehovien lakeja,
        minä en ole hyljänny omaa poikaani, hän on hyljänny omat vanhempansa ja sisarensa, kuten aikasemista viesteistä on käyny ilmi,
        nyt vanhus luovutaa lopullisesti,


      • kaikki on loppu nyt
        rakkaudeton lapsuus kirjoitti:

        Nimimerkille SEN KORJAISIN JA -- Mene poikasi luo ja kerro kaikki se mitä oikeasti tunnet ja ajattelet. Koskaan ei ole liian myöhäistä rakastaa omia lapsiaan. Voit edelleenkin sulkea hänet syliisi, antaa hänelle hellyyttä ja kertoa, että häntä rakastat. Voit korjata sitä mitä teit väärin! Olisin iki onnellinen, jos minun äitini antaisi minulle edes vähän sitä rakkautta, jota jäin paitsi koko lapsuuden.

        siitä olen varma, hän varmasti sielussan tietää, että hänen oma äiti rakastaa häntä jokatapuksesta,
        asiat vaan on niin solmussa ettei niitä avaa enään kukaan eikä mikään,


    • en kadu mitään

      en kadu mitään. nautin pienistä asioista. elän tätä hetkeä. menen elämässä jatkuvasti eteenpäin. muistelen lämmöllä mennyttä aikaa. elämä on suuri seikkailu. koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo. ota joka hetkestä kiinni. nauti, kun olet terve.en ole katkera mistään. elämä on ihana asia, kun sen oikein oivaltaa. tee toisille niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan ja niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan... itse ainakin nautin suuresti armeijasta, se oli suuri seikkailu, kun sai leikkiä aseilla ja sotaa, kunto kasvoi ja tapasi uusia ihmisiä ja oli kokonaan uusi ympäristö. eikä elämää pidä ottaa niin vakavasti. kyllä se elämä opettaa jos ei muuta niin ainakin kantapään kautta. nykyajan ihmiset on vähän tyhmiä, mutta sitä se tekniikka teetttää ei tarvii enää käyttää aivoja, koska on älypuhelin, joka tekee sen puolestaan:D

    • ELÄMÄ ON LAHJA

      Elämä ON LAHJA! ei itsestään selvyys!
      Lapsen saaminen ON LAHJA ei itsestään selvyys!
      Nämä annetaan lahjaksi EI KAIKILLE! Jos oivallat mitä rikkauksia olet saanut, niin muita rikkauksia et enään tarvitse!Jos mietit mitähän lukemani tarkoitti SINUN PITÄÄ KASVATTAA TIETOISUUTTASI AIKUISEMMAKSI NIIN YMMÄRRÄT!

      • TGOI

        Että olet massan mukana menevä urpo, kaikella rakkaudella.


    • elämä tässä ja nyt

      Yritän elää niin että välit säilyy niin Luojan kuin läheisteni kanssa. Pitää elää niin, että voi vaikka tänään kuolla.

    • Kadutar

      Olen aina ajatellut, että olisi kamalaa kuolinvuoteella tajuta katuvansa jotain. Tekemiini valintoihinhan on syyt, joskus jälkikäteen ajatellen huonot, mutta sillä hetkellä ne ovat riittäneet. Toivon, että olen itselleni armollinen katsoessani taaksepäin.

      Mutta asetit, ap, kysymyksen hyvin: mitä sellaista, johon vielä voisin vaikuttaa, saattaisin katua, joten mietitäänpä...

      Samaa kuin sinä: etten jutustellut ja tutustunut ihmisiin, heittäytynyt hetken vietäväksi. Katuisin sitä, etten kutsunut ystäviäni koolle tarpeeksi usein. Katuisin sitä, ettemme viettäneet aikaa yhdessä, tutustuneet toinen toistemme ystäviin ja läheisiin... Katuisin sitä, että jätin tärkeimmät ihmiset niin yksin. Katuisin sitä, etten tehnyt hulluja ratkaisuja ja luottanut elämän kantavan. Katuisin sitä, että lapseni on joutunut elämään niin yksin - katuisin sitä, etten suunnitellut meille enemmän hauskaa yhteistä, enkä istunut iltaisin hänen huoneessaan hieromassa niskoja ja kysymässä päivän kuulumisia.

      Siinäpä ne varmaan olivat. Rakkaat ystävät, kaikista ihmisistä rakkain eli oma lapseni, te kaikki tuikituntemattomat ihmiset jännittävine elämäntarinoinenne ja merkillisine tapoinenne, ehkäpä minä muistan teidät, ennenkuin tarvitsee kuolinvuoteella käyttää viimeisiä hetkiään katumiseen.

    • 55456

      Tällä hetkellä 25-vuotiaana kadun sitä kun yläasteella koulussa kohtelin naista todella epäkunnioittavasti vaikka hän oli minuun niin rakastunut. Pyytäisin anteeksi heti jos sinut näkisin.

    • Hakzi

      En kadu juuri mitään ! Nuorenpana tuli ja tulee hieman vanhempanakin nautittua ? Naisista, viinasta ja tupakasta ja varatuista naisista ! Ehkä sen perheen ois voinnu mut ei kuitenkaan, kun nuo vieraat kummittelee ja mikään ei ole pyhää ! Kiitos kylläisyyden teidän uraohjusten jotka ette huomioi tarpeeksi niin minullekkin riittää ! En kaipaa velkojanne ja ongelmianne ! Mutta mielelläni huomioin naisenne !

    • Yhden asian ainakin tiedän varmuudella:

      Jos lähtisin tästä elämästä ilman aitoa uskoa Yeshua Messiaaseen omana Vapahtajanani, niin joutuisin Helvettiin. Koska olen lähtenyt seuraamaan Yeshuaa, niin pääsen täältä kiusojen ja kipujen maailmasta ihanaan taivaan kirkkauteen!

      On paljonkin, mitä olisin voinut tehdä toisin ja paljon jo tehtyä paremmin. Ne seikat liittyvät lähinnä pyhityselämääni ja valintoihin eri vaihtoehtojen välillä elämäni taitekohdissa. Toisaalta en voi tietää, mihin ja millaisiin olosuhteisiin eri valinnat olisivat minut vieneet ja siksi olen tyytyväinen olosuhteisiini ja elämääni tässä ja nyt!

      HalleluYah!

      • kyllästynyt kaikkeen

        En kadu yhtään mitään.. Elämä on vaan elämää, jokainen tyylillään.


      • kyllästynyt kaikkeen kirjoitti:

        En kadu yhtään mitään.. Elämä on vaan elämää, jokainen tyylillään.

        Hei ystävä!

        Palautteesi osoittaa sinut otolliseksi pelastukseen. Ota heti uskossa Adonai Yeshua vastaan sydämeesi ja anna hänen opastaa sinut onnelliseen elämään, niin saat elämänilosikin takaisin, jopa paljon alkuperäistäkin parempana!


    • kerran perillä

      Elämän aikana kannattaa ottaa vaari Jumalan sanasta, sitten kun vanhana jos vanhaksi elää voi kuolinvuoteella vain odottaa että pian pääsen Herrani tykö ja nään Hänet kasvoista kasvoihin. Ilman Jumalan sanaa ei kannata kuolla koska vastassa onkin sitten se maailman ruhtinas. Elä elämäsi synnin tunnustajana ja armon vastaan ottajana ja saat periä kerran iankaikkisen osan taivaan valtakunnassa. Ihminen luotiin taivasta varten mutta kaikki sitä ei peri. Se on kerrottu raamatussa. Kaikki ei tahdo Isän kotiin.

      • my only wish ..

        Jos voisin taaksepäin palata, toimisin toisin ja tekisin kaikkeni etten menettäisi elämäni rakkautta. En välittäisi niin paljon "näin kuuluu elää" säännöistä vaan eläisin rakkaus päämääränä, koittaisin päästä eroon suomalaisesta ylitunnollisuudesta ja pahasuopuudesta.


      • iloitkaa Herrasta
        my only wish .. kirjoitti:

        Jos voisin taaksepäin palata, toimisin toisin ja tekisin kaikkeni etten menettäisi elämäni rakkautta. En välittäisi niin paljon "näin kuuluu elää" säännöistä vaan eläisin rakkaus päämääränä, koittaisin päästä eroon suomalaisesta ylitunnollisuudesta ja pahasuopuudesta.

        Rakkaan menettäminen on varmasti se kaikkein vaikein elämässä. Minä opin sen että ihmiseen ei voi turvata , koska kaikki me olemme kuolemalle alistettu tässä ajassa. En kuitenkaan antaisi mitään pois , en haluaisi elää uudestaan, olen lähempänä Herraani kuin koskaan ennen ja sitä rakkautta mikä minun osakseni on tullut ilman minun omaa valintaani en antaisi pois. Elämän tarkoitus on tulla tuntemaan Herra , ilman sitä tuntemista ei ole lopulta mitään. Kaikki olisi hukkaan heitettyä, On turvallista elää ja kuolla kun on turva Jumalan lupauksissa. MY ONLY WISH on että näkisi kerran Herrani kasvoista kasvoihin.


    • Lukenut tri:ksi

      Olisinpa opiskellut kunnolla, tohtoriksi asti, ja vielä lakipuolen asiantuntevuus päälle. Olisi monelta painostukselta säästynyt ja olisi ollut aina varaa elää ja nauttia elämästä ilman huolta tulevaisuudesta. Tosin päivät päättyvät joskus, mutta siihen asti....

    • ELÄMME ARMOSTA

      Se on Jumalan ihme kun uskomme, sitä vaan täytyy vaalia ja varjella jotta vanhana sitten olisi vielä elävä usko Vapahtajaamme. Itsestään selvää se ei ole. Jotta kerran olisimme voittajina perillä on sanaa ahkerasti viljeltävä kodeissa. Jeesus sanoo minä olen totinen viinipuu, joka pysyy minussa minä pysyn hänessä, joka ei minussa pysy se karsitaan pois kuin kuiva oksa. Joskus odotan kärsimättömänä aikaa sitä kun pääsee Herran tykö. Vanhuuttamme odotellessa on meillä leiviskämme hoidettavana , sitä ei maahan saa haudata.

    • TGOl

      Moi! len 52-v. sinkkunainen ja vasta nyt olen oppinut elämään. Olen saanut rohkeutta olla oma itseni ja rohkeutta sanoa ihmisille kauniita asioita ja suoraan kipeitäkin,mutta nätisti. Tosin jotkut saattavat pitää hulluna, Niin ovat ihmiset kahlehdittuina itseensä ja omiin pelkoihinsa. Rakkaan koirani kuolema antoi voimaa tähän, niin hullulta kuin kuulostanee. Mutta hän antaa voimaa tuolta puolen, samoin kuin "taivaan pojat", kuten heitä kutsun, joku kutsuu Jumalaksi. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. ;o)

    • XXXXX XXXXXXXXXXXXXX

      Tekisin kaiken eri tavalla.

    • iloitkaa Herrasta

      Oppia elämä kaikki , koskaan emme valmistu tässä elämässä ja vanhana viimeistään kuollaan pois. Mutta meillä on niin armollinen Herra, Hän itse tuli kirotuksi meidän sijastamme jotta meillä olisi pääsy kerran Herramme iloon. Kun sitä muistamme me siinä elämme ja elämämme ei käy pitkäveteiseksi ja vanhanakin vielä olemme turvassa. En tekisi mitään erilailla, uskon että minun elämäni on ollut kaikkine vaikeuksineen kipuineen minulle tarkoitettu elämä. Olen 51v. mies ilman perhettä ja olen löytänyt elämän. Aika merkillistä eikö totta??

    • Pilsoniitin voimaa

      Panisin enemmän..!!

    • ateistikovis

      kaikki uskonnon kieltäjät on lapsellisia idiootteja. usko tai älä mutta voit tehdä elämästäsi helvettiä tai taivaallisen nautinnon. se elämä on myös sitä. omien valintojen avulla teet unelmistasi ja kaikesta totta jos vain jaksat uskoa omiin vaistoihisi ja pitää huolen itsestäsi. kyl elämä on yks oppimisprosessi ja ei käy kateeksi niit jotka kieltää jumalan. silloin kiellät jotain syvintä ja kuolemattominta osaa itsessäsi. pelottakaa että elämä voikin antaa parempaa vai miksi kaikki angstaa tota että jumala ei ole olemassa ja ihmiset on pahoja ja miksi jumala ei poista pahuutta. ihmiset käyttää vapauttaan väärin. pahuus on lisääntynyt vain sen vuoksi että ihmiset ei usko elämään ja luota toisiinsa ja pitää huolta vain siitä että muillakaan ei ole kivaa. kunniotus on unohdettu. pahuuden aika ei ole vielä edes alkanut pahoin pelkään. ja minä en ole edes elänyt vielä niin paljoa että olisin valmis kuolemaan. mutta toisaalta olen kokenut mahtavia asioita joista voin olla onnellinen. oon vitun älykkö ateisti nihilisti keillän kaiken oon kovis. tiede on vastaus ja etsin elämää lähibaarista. peace and love. jopa ateisteille. vitun koville sellaisille jotka titeää mitä elämä ja joilla on vitun kovat mielipiteet ja vitn kovat arvot.

      • ateistikovis

        sitå kutsutaan sarkasmiksi.


    • Jackal_5on

      No jos voisin, niin palaisin yhteen kesäpäivään 2006 ja eläisin elämäni siitä päivästä eteenpäin uudelleen tehden muutamia asioita eri tavalla ja koettaisin estää paria omaa ja lähipiirini elämiä järkyttänyttä tragediaa tapahtumasta.
      Mutta kun kerran todellisuus on sillä tavalla kenkku, ettei tuo kuvaamani toimenpide ole millään muotoa mahdollinen, ei voi muuta kun koettaa näillä eväillä potkia eteenpäin, koettaa omaksua aiemmista seinäänjuoksuista jotain hyödyllistä ja toivoa parasta.
      En ole varsinaisesti tyytymätön omaan itseeni nykyiselläni, mutta elämäntilanteeseeni jossain määrin kyllä ja tämä johtuu pääasiassa asioista, jotka eivät ainakaan tällä hetkellä ole minun vallassani ja osa ei missään vaiheessa ollutkaan.

    • 6+14

      Onneksi aina voi kääntää kurssia,
      mene. äläkä enää syntiä tee, viisaus.

      Ihmisiä kun ollaan nin yrittmäiseksi jää
      mutta opettelen olemaan kiitollinen en katuva.
      Mieti hetki, ennen kuin toimit.
      Tosiaankin, hetki, kadunko tätä myöhemmiiin....

    • Kitupiikki

      Olisin kiinnostunut koulusta ja opiskelisin sellaisen ammatin, josta saa kohtuullisesti rahaa pystyäkseen kaikissa elämäntilanteissa elämään ilman rahahuolia ja tekemään osa-aikatyötä, jotta voisi hoitaa enemmän lasta nyt, kun hän on vielä pieni. Olen aina elänyt ja uskonut, ettei raha ole niin tärkeää mutta kyllä se valitettavasti osaltaan määrittelee omaa ja lapsen hyvinvointia ja toisi enemmän mahdollisuuksia.

    • Armoton totuus

      Jälkiviisaus ei ole mitään viisautta. Joka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään. Aika myöhäistä on katua kuolinvuoteellaan, olisi pitänyt muuttaa elämänsä suuntaa paljon aikaisemmin.

      Toisaalta sitten kun on kuollut ei ole mitään väliä millaisen elämän sitä on elänyt. Jokainen on aivan yhtä kuollut, lakannut ikuisiksi ajoiksi olemasta.

    • täysin uusiks

      pskat mä vetäsin koko elämän alusta uusiksi jos sais päättää.. on menty sen verran metsään :D

    • hertta_

      Olisin pyytänyt sijaisperheeseen, pois omasta.
      Minun olisi pitänyt olla viisaampi jo lapsena.

      Meni aivan liian kauan toipua siitä väkivallasta. Se jähmettää ihmisen.
      Ja lopulta teettää vääriä valintoja.

      Olisin perustanut kurssin toisille saman moisille, jotta joku muu ei haaskaisi elämäänsä samalla tavalla. Vaan pääsisi elämään aikaisemmin.

      Väkivalta ja alistaminen vie ihmiseltä rohkeuden. Sitä on vaikea saada takaisin, kun se on hakattu irti.
      Sen lisäksi nykyään ihmisten käytös toisia kohtaan ihan arjessa, tutuille ja tuntemattomille, alkaa olla todella halvaannuttavan töykeää. Se ei auta toipumisessa, päinvastoin. Henkinen väkivalta on jopa pahempaa.
      Siltä pitäisi kieltäytyä ja torjua se.
      Opetella puolustautumaan

      Ihmisiä ei näköjään enää kasvateta.

      Olisi pitänyt valita koulutus aiemmin ja ihan eri tavalla. Vaikka kuka olisi uskonut että maailma menee tällaiseksi. Yritän neuvoa nuorempia ammatinvalintaan ihan eri tavalla kuin miten meitä on opetettu.

      Nuoremmille pitää opettaa ongelmista selvitymistä ja ongelmanratkaisua, toisten ihmiseten kunnioittamista ja taitoa puolustautua.
      Ja se - ettei rohkeus ole tahallista ilkeyttä.

      Iltalehdessä ollut Steve Jobsn puhe oli erittin hyvä tähän aiheeseen.
      Se jäääräpäinen keksijä taisi tietää mitä on sisu.
      Moniko hukkaa luovuutensa pelkoihin ja olosuhteiden pakkoihin?

      http://www.iltalehti.fi/digi/2014082518603194_du.shtml

      " Elämäni tärkein työkalu suurten valintojen edessä on se, että muistan kuolevani pian. Lähes kaikki, kaikki ulkopuoliset odotukset, kaikki ylpeys, kaikki epäonnistumisen tai häpäistyksi tulemisen pelko, kaikki nämä asiat häipyvät kuoleman edessä, jättäen jäljelle vain sen, mikä on oikeasti tärkeää. Kuolevaisuuden muistaminen on paras tapa välttää se luulo, että sinulla on jotain hävittävää. Sinä olet jo alasti. Ei ole mitään syytä olla seuraamatta sydäntään, Jobs kirjoittaa."



      JKA

    • mun vuoro.

      "Mitä tekisit toisin elämässäsi?"

      Ok. Vastataan sitten. Elämä on muuttumassa ihanaksi. Luovun katkeruudesta enkä mieti menneitä.

      • sitku ja mutku

        Ihan hyvä, tuo sinun uusi suunta. Muistan, että aikoinaan sh.opistossa sairaalapappi kertoi tunnillaan, että monet ihmiset katuvat elämätöntä elämää kuoleman lähellä.

        Eli katuu, ettei tarttunut siihen ja siihen tilaisuuteen. Ihminen kun odottaa yleensä että SITKU ja MUTKU ovat ne tavanomaisimmat selitykset, miksi ei nyt voi suunnata uuteen...

        Moni kertonut ja kertoo, ettei nyt voi, mutta sitten... tai mutta kun , en nyt ...


    • N-PKS-43v

      En oikeastaan kadu mitään, koska katuminen ei muuta asioita tekemättömiksi. Jos voisin ottaa opiksi, niin olisin kehittänyt vielä enemmän itsetuntoani ja uskaltanut tehdä asioita, vaikka olisinkin joutunut olemaan epämukavuusalueellani ja olisin joutunut tekemään asioita, joissa olisin saattanut epäonnistua. Tämä tarkoittaa sitä, että olisin halunnut yliopistoon. Olisi pitänyt nähdä enemmän vaivaa ja yrittää kaikkensa, jotta olisin läpäissyt pääsykokeen. Ei tarvitsisi ainakaan jossitella, että olisinko päässyt sisään vai en.

      Kadun toisaalta parisuhdettani, johon meni nuoruuteni, mutta toisaalta sain kaksi ihanaa lasta sen johdosta, joten en oikein sitten kuitenkaan voi katua suhdetta.

      Ehkä eniten kadun löysää rahankäyttöäni. Jos olisin ollut pihi alusta asti, minulla olisi jo velaton asunto. Olen ihan liikaa muuttanut (kyllästymisen vuoksi?), jolloin omistusasunnon lainanlyhennykset onkin valunut kiinteistövälittäjän palkkioihin.

      Nyt tulevaa jäljelläolevaa elämää ajatellen haaveilen, että:

      - löytäisin parisuhteen. Sen vuoksi yritän olla aktiivisempi ja panostaa ulkonäkööni
      - yritän elää terveellisempää elämää itseni vuoksi, jotta voisin hyvin
      - yritän kehittää itseäni ammatillisesti ja sivistääkseni itseäni. Ympärillä olevat ihmiset ovat usein järkyttävän tietämättömiä
      - yritän opiskella avoimessa korkeakoulussa, kunhan saan säästettyä rahaa oppikirjoihin. Sillä tavalla voisin osoittaa itselleni, että älyni ja ahkeruuteni puolesta kykenen yliopisto-opintoihin
      - yritän olla haaskaamatta rahaa turhuuksiin esim. lottoon, vaatteisiin ja sisustustavaroihin

    • pettynyt kaikkeen

      Olisin tehnyt itsemurhan jo ihan nuorena. Mitään muuta en kadu niin paljon elämässäni kuin sitä etten tehnyt itsaria jo nuorena.

    • HHUHUH

      Jos kuolinvuoteellaan on vielä senverran tolkuissaan, niin itse varmaan surisin kaikkein eniten sitä, että nyt se on sitten menoa ja kuinka se elämä menikin nopeasti ohi. Tuskinpa siinä sen suurempia murheita kantaisi menneistä, koska se eletty elämä on eletty niin kuin on eletty. Myöhäistä se on enää tuossa vaiheessa katua mitään vaan jokaisen pitää miettiä tekemisensä eläessään ja kunnioittaa toisia ihmisiä, ettei jättäisi itsestään v-mäistä kuvaa

    • Eilen oli eilen

      Tällä tiedolla tulisi varmaankin tehtyä asioita toisin. Mitä aikanaan on tapahtunut, on menty sen ajan näkemyksen mukaan. Tyytyväinen olen valintoihini ollut, mitään en kadu.

    • Ainoa asia jota kadun

      Kadun sitä että luotin ihmisiin jotka huijasivatkin ja pettivät minut. Olisi pitänyt olla varovaisempi ja opetella tuntemaan heidät paremmin. Olisi pitänyt suojella itseäni paremmin. Olisi pitänyt arvostaa ja rakastaa itseään enemmän ettei olisi miellyttämisen toivossa antautunut pahan ihmisen pauloihin.

    • Juurtukaa sanaan

      Katumista, parannuksen tekoa ei pidä jättää kuolinvuoteelle.

      Tee siis parannus tänään ja kadu tunnusta syntisi , niin Herra tahtoo armahtaa sinua.

      Elimme tai kuolimme olemme Herran omat. Lue kuuntele paljon Jumalan sanaa , niin kuolinvuoteellasi katumuksen kourissa sijaan voit mielessäsi ajatella Jumalan sanaa. Koska ei ne lähde sieltä pois jos ne on sinne juurtuneet.

    • raeraweraw

      olisin nussinut niitä kaikkia pilluja joita oli mahdollisuus.......

    • En luultavasti mitään. Ihminen oppii virheistään, joten jos olisinkin onnistunut elämään täysin täydellisesti virheitä tekemättä tähän asti, niin minulla ei olisi niitä valmiuksia selvitä tulevaisuuden haasteista, joita minulla nyt on. Tämähän ei tietenkään silti tarkoita, ettei mikään kaduttaisi.

      "Keskitytään mieluummin niihin seikkoihin, joita on vielä mahdollista muuttaa."

      Nimenomaan. On oltava valmis hyväksymään se, että virheet kuuluvat elämään, koska niitä kuitenkin tulee kaikesta riippumatta tekemään. Etukäteen ei kannata liikaa murehtia, koska se on ajan tuhlaamista sellaisten negatiivisten mahdollisuuksien murehtimiseen, jotka eivät ehkä toteudukaan. Tämän ajan voi yhtä hyvin käyttää positiivisten mahdollisuuksien etsimiseen.

    • Tämä on niitä asioita, mitä varmasti jokainen pohtii välillä...

      Mutta onko sillä mitään väliä? Omassakin elämässä on paljon käännekohtia, jotka olisivat voineet muuttaa elämän kulun radikaalistikin...
      Yhdenkin koin todella konkreettisesti, kun nuorena aloin opiskella, mutta rahavaikeuksien vuoksi keskeytin opinnot (olisin toki voinut valita myös yrittää jatkaa opintoja osa-aikaisesti)
      ja sitten yhtenä uutena vuonna, olin juhlimassa ja tutun oloinen mies lähestyi ja jätti käyntikorttinsa. Tunnistin siitä nimen - hän oli entisiä opiskelutovereita, nyt tosin jo valmistunut, oma yritys pystyssä ja elämä turvattu! Kun minä olin elämän riepottelun jälkeen jälleen opiskelija, elämästä epävarma...
      No hän ei onneksi minua tunnistanut... ja kortinkin hukkasin.

      mutta kuitenkin, kaikki ne ovat kaikki olleet sillä hetkellä oikeita päätöksiä! Ei kukaan voi tietää, olisiko elämä muuttunut ollenkaan hyvään suuntaan, jos päätös olisikin ollut eri? Asiathan voisi olla menneet huonomminkin?

      Mä haluan elää elämäni niin, etten kuolinvuoteella kadu mitään. Okei, olisi elämä voinut mennä toisinkin, mutta ei se ole mikään syy olla iloitsematta siitä, miten elämä sitten menikin :)

      Pääasia, että pysyy itselleen uskollisena, muttei kuitenkaan satuta muita enemmän kuin he kestävät.

    • Harmittaa.

      Olisin hankkinut nuorena kunnon ammatin, ettei enää viisikymppisenä tarvitsisi kituuttaa pienyrittäjänä (välillä työttömänä) ja kärsiä rahahuolista.

    • kohta 100

      en kadu mitään,kaikki meni nappiin,yhtään virhettä ei tullut

    • sirkutin

      Kävisin amk tutkinnon loppuun,,,

      • Kyllä kaduttaa

        Joo elämähän on valintamyymälä ja ihan ite sitö rolexanterin imussa kaikki valitaan toi äiskä ja iskä koska pani mut alulle ja sitte heidät molemmat ja niitten historiatki valitsin ihan ite ! Ja kun valitsin syntyä ihan ite senki tein niin valitsin sukupuoleni ja maani ja ihonvärini ja kulttuurini! Näistä ponnisteluista kun selvisin tai en sitten vasta valinnanraskaus alkokin mättään silmille! Sit piti valita elämäntapa talo ja kaikki koko setti. Kunta piti valita uskonto ja sitten viekä piti valitakkin kun piti valita opet !! Joo ja ei siinkää kaikki vaan piti osata myötävaikuttaa vielä ihan ite ko kunnan harrastetarjontaankin ! Joo ja sitten lopulta kun valitsin näin hirveenä kaikkee ja valitsemani vanhemmat valitsin vahtaamaan liikaaki tekemisiäni niin valitsin lopulta anoreksian :)! Tää valinta vei sitten taaskin valitsemaan hoitoa ja kun tänkin valitsin oikeen valitsin yhteiskuntakelpoisuuden opintolainan ja uran kaupankassana ja sitten valisin myös kunnan päättäjien mukana ulkomaaliaistaustaset lähiönaapurit ja raiskaukseni! Että on VAPAA MAA TÄÄ SUOMI TURHAA NILLITÄTTE!!! Pakkohan ei oo kuin kuolla ja olen päättänyt senkin valita.... Heh hee!


    • rakennusukko 60v

      elämä on 25.8.2014 18:58

      "Se kai tässä elämässä viehättää ,kun ei koskaan tiedä huomisesta ! Eilinen on mennyttä , huominen on vain kuvitelma,on olemassa vain tämä hetki ...."

      Höpötät siellä omias, huomen aamulla taas raksalle ja varmasti kastuu
      niin kuin tänäkin päivänä.
      Ja varmasti v...tu..taa huomennakin,

    • miisumaasu

      Minä ainaskin kadun molempien avioliittojeni solmimista. Kaikkein yksinäisin ja onnettomin olen ollut avioliitossa (liitoissa).

      Silloin kun asuin kissani kanssa kaksin olin kaikkein onnellisin.

      Suosittelisinkin kaikille kissan hankkimista. Miau!

    • Vaihtoon kaikki

      Jos jotain voisin muuttaa lähimenneisyydestä, en lukisi tätäkään shittiä vaan olisin heti lähtenyt koiran kanssa lenkille.

      • kissavouti

        Joo, minäkin taidan muuttaa kissan luokse asumaan.


      • enemmän oikein
        kissavouti kirjoitti:

        Joo, minäkin taidan muuttaa kissan luokse asumaan.

        "Se veroja maksamatta jäänyt on umpihullu kun ei näytä ymmärtävän sitä
        tosiasiaa, että kaikki mitkä tehdään ns.harmaassa taloudessa on pois meiltä
        kaikilta"

        Ei harmaatalouden euro mihinkään katoa. Samanlailla sillä ostetaan tuotteita ja palveluja kuin muullakin rahalla. Vain se voitto-osuus joka muutoin jäisi työnantajan haltuun (yrityksen osakkeenomistajille), tulee myös itselle ja samanlailla edelleen ruokakaupan kassaan. Harmaataloudessa ei myöskään kerrytä omaa eläkekassaa, joka myös on veronmaksajien etu.
        Harmaataloudessa raha vaihtaa oikeudenmukaisemmin omistajaa niin että muut asiaankuulumattomat hyötyvät toisen työstä. Mielestäni harmaatalous on kehittynyt nykyisestä finanssipolitiikasta ja nykyistä järjestelmää kehittyneempi.
        Kaikki merkit osoittavat että harmaatalous on kasvanut voimakkaasti viimeisen viidentoista vuoden aikana. Kasvuvauhti on kiihtyvää ja arvioiden mukaan jo noin 20% vuosikymmenen loppuun mennessä. Kymmenen vuoden kuluessa voidaan hyvinkin olla jo n. 40%:n lukemassa.
        On varsin selvää, että nykyisellä ja kasvavalla verorasituksella, sekä myös yhä monimutkaisemmalla vaikeasti hallittavalla yritysjuridiikalla pk -yrittäjät siirtyvät harmaatalouden piiriin, jossa verotus ja byrokratia voidaan välttää kokonaan ja koko työaika voidaan käyttää työn tekemiseen.
        Tähän kun vielä lisätään lähitulevaisuudessa anonyymi virtuaalirahan (esim. bitcoin) käyttö ilman pankkisektorin välirahastusmahdollisuutta, puhutaan jo aika oikeudenmukaisesta yhteiskunnasta.
        Verokertymä on pieni, mutta tällöin palvelut peritään niiltä jotka niitä käyttävät. Kaikkien ei tarvitse osallistua sinfoniaorkesterin, teatterin, kirkkojen, eu -tukien, naton, jne.. kustannuksiin jos ei halua.
        Harmaatalous on mielestäni positiivinen asia, vaikka siitä kuulekin puhuttavan myös mollivoittoisesti.


    • Wannabe Jotain

      Toivon että olisin aloittanut harjoittamaan pianonsoittoa ja piirtämistä intesiivisesti jo niin nuorena kun mahdollista, pystyisin jo nyt soittamaan kiitettävästi, samoin piirtämään.. Nyt tuntuu että on jo liian myöhäistä saavuttaa se taso minne olisin halunut päästä. Tuntuu jotenkin turhalta kun on menettäny jo yli 15 vuotta hyvää aikaa treenata.

      Mitätön juttu ehkä, mutta painaa mieltä.
      Olen siis 24- vuotias.

      • aloita tänään

        Luovista harrastuksista on hyötyä.

        Nyt on hyvä hetki tehdä muutos ja aloittaa harrastus.
        Tee suunnitelma ja pidä siitä kiinni.
        Tutki ja opettele.


    • Jumalan kuva

      Pitäisin kiinni itsekunnioituksesta kaikessa.

    • elämä karkaa yksin

      Niin..uskon että suurimman muutoksen elämässäni ja siinä miten suhtaudun itseeni tekisi se, jos saisin käydä antamassa takaisin kiusaajilleni 80-luvulla. Tämän aikamatkan jälkeen elämäni olisi mennyt toista rataa, ja työttömän yksiön sijasta saattaisin herätä perheenisänä Vantaalla tai projektijohtona Pariisissa.

    • minä

      Kaduttavaa on. Mitä se hyövää?

    • Värstahamnen

      Jättäisin ottamatta vastaan tämän suuren elämän lahjan.Pattitilanne...

    • yksi masentunut

      Olen vasta 26-vuotias, mutta nyt jo muuttaisin elämässäni paljon:

      Opiskelisin eri alalle, tekisin eri töitä. En aloittaisi seurustelemaan exäni kanssa. Lähtisin ulkomaille minne halusin, mutta uhrasin sen parisuhteen vuoksi joka osoittautui kivuliaaksi kokemukseksi.

      Opiskelisin oma rahoitteisesti alalle, jossa oli aloittaessani työvoimapula, nyt ylitarjontaa. Maksoin opiskelusta yli 100 000€ ja nyt olen jumissa lainan kanssa hanttihommissa, asun vuokralla koska en saa lainaa ja vihaan työtäni. Olin aikoinani rakastunut ja tein sen takia päätöksiä joihin kuului mm. kyseinen ura, ulkomaan vaihtojen väliin jättäminen yms. Vain jotta saisin olla yhdessä henkilön kanssa jota rakastin ja suhde ei pidemmän päälle toiminut.

      Nyt olen jo 26-vuotiaana katkera ja odotan vain, että tämä päättyisi joskus. En suunnittele vanhuutta koska en aio elää niin pitkään.

    • olis pitänyt

      panna siskoa silloin kun siihen tarjoutui mahdollisuus :(
      Nyt ei seiso muu kuin järki ja silmät.

    • sitä kadun todella

      Olen ollut liian hyväuskoinen ja luottanut ihmiseen, joka petti ja huijasi.

    • Tyhmäjutska

      Jos nämä tiedot ja kokemukset olisivat tiedossani 10 w , niin jättäisin koko leikin kokematta . Siis päättäisin elämäni vapaaehtoisesti miettimättä olisiko sittenkin jotain mielenkiintoista vielä edessä .

    • petteri porokoponen

      Kadun suomi24:ssä tuhlattua aikaa, joka vei niin paljon ja antoi niin vähän.

    • “Love what you do and do what you love. Don't listen to anyone else who tells you not to do it." -Ray Bradbury

    • elämä=sielun matka

      Hyvä keskustelun aihe, hienoa! On hyvä hieman joskus pysähtyä miettimään,ja tarkastella esim. olenko tässä hetkessä onnellinen? vaikka olisi kaikenlaista menneisyydessä jota katuu, niin tämä hetki on kuitenkin aina uusi mahdollisuus valita toisin. Menneisyytesi on tuonut sinut tähän hetkeen. Menneisyyden avulla taas voi tulkita ja ymmärtää tätä hetkeä.
      Tuohon onnellisuuteen, tulee mieleen asia joka varmasti on jokaiselle haaste, jota koetellaan eri osa-alueilla: parisuhde, työ, ystävät, läheiset jne.Tuo asia on rehellisyys itseä kohtaan! Joka on sama asia, kuin rehellisyys omaa henkistä ja fyysistä hyvinvointia kohtaan, sisintään kohtaan, elämänarvojaan kohtaan jne. Elää niin että on totuudellinen itselleen, elämälleen. Jos tekee ristiriitaisia asioita, siitä seuraa negatiivisia tunteita.. ja tosiaan asioita jotka hajottaa, joita saattaa todellakin katua! Voi tulla kaikenlaisia ongelmia.. Elämä tuntuisi opettavan meille tuota rehellisyyttä itseä kohtaan. Se on itsensä arvostamista. Kun sinulla on hyvä olla, jaat tuosta hyvästä olosta muillekin! Hyvä olo tarttuu muihinkin, samalla tapaa kuin huono olo. Kannattaa siis miettiä, tekeekö elämästään itselleen taakan vaiko onnellisen kokemuksen. Elämä on sinun matkasi, tee matkastasi antoisa kokemus sielullesi. Elämä ei pääty hautaan, ruumis kyllä jää hautaan mutta sielu ei! Sielu on ikuinen olento, joka jatkaa matkaansa toiseen ulottuvuuteen. Olemme lähtöisin Jumalasta, Rakkaudesta ja sinne lähteeseen palaamme, kukin omaa tahtiamme ja reittiämme. Ymmärtääkseni elämän päätyttyä kohtaamme elämämme videon uudelleen ja katsomme sen kaikki tapahtumat. Se on siinä edessäsi, minkä olet taaksesi jättänyt. Anteeksianto sallia itselleen on tärkeää silloin, Jokainen antaa anteeksi oman tietoisuutensa mukaisesti. Taivastasoja on useita, ja jokainen ottaa sen tason minkä ymmärtää olevan ja (jos ei tiedosta olevansa, ei ole tiennyt olevansa sielu jolla on ikuinen olemus, voi jäädä jopa jumiin maanpiiriin "kummittelemaan" ) ansaitsevansa. Jumala ei ole erillinen meistä, vaan osa meitä ja me olemme osana Jumalaa. Minulla on omakohtainen kokemus asiasta! En voi sanoa että uskon että Jumala on olemassa, vaan olen itse kokenut, olevani osa Jumalaa. Tätä kutsutaankin Valaistumisen kokemukseksi. Uskoni Jumalaan ei ole uskon eikä raamatun varassa. Mutta ymmärrän ja tiedän että ilman omakohtasta Jumalan kokemista, se nojautuu uskoon ja ehkä raamattuun. Elämä myöskin itsestään on jokaislle peili ja tulkinta Jumalasta, vaan ei välttämättä oikea tulkinta. Antoisaa sisäistä matkaa kaikille! Sallikaa itsellenne onnellisia hetkiä, ja se on Jumalan ilo.

    • mitä askelsin, mitä tietä suurin pienin keskivertainen kaussa {noin niinkuin kun en voi nähdä mitä olisi ollut parasta, mitä olisi ollut huonointa} haussa, mistä mihin, mitä tietä, ......... kadun aivan täyssin tietää taitaa, sellaista esim. jo näkyy missä milloin, mitä missä milloin kenen kanssa, mitä £ on € on $ on minäkin ... kadu ihmisesabsan keskellä ... mitä en älynnyt, ymmärtänyt, ei ollut viisasta ... suhdetta Jumala on suurempi ja pienempi ja näkymättömämpi ja olemassa olemattomampi kuin se paha/hyvä mitä oleilemme ... lyhyesti kadun, vai katuisiko ympäristöllä hiilijalanjäljet ja .... ... sanoi Herra: I ---------------------- X = älä käytä alkoholia = Jumala on ...

    • ölhsdfgoihsdfg

    Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2432
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      334
      1559
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      86
      978
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe