Epävakaa persoonallisuushäiriö & Kaksisuuntainen mielialahäiriö

HämilläänHämmästynyt

Eli itse sain tänään kuulla lausunnon tilastani, diagnoosi oli yllä näkyvä F60.3 Epävakaa persoonallisuushäiriö, sekä F30-31 Kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Nyt lähinnä mietin, että onko diagnoosi oikea... Kerron lyhyesti kokemuksistani ranskalaisin viivoin:

- Olen lähes kokoajan surullinen
- Välillä koen innostuvani jostain asiasta, muttei sitä kestä kuin pari viikkoa, jolloin kaikki lopahtaa
- Nykyään en halua liikkua kotoani mihinkään, haluan olla kokoajan neljän seinän sisällä
- Tulen vihaiseksi todella herkästi, enkä kieltämättä enää hallitse omia tunteitani ollenkaan, lähes päivittäin jonku asian seurauksena tavaraa lentää tai lyön päällä tai nyrkillä seinään
- Itsemurha-ajattelua on jatkunut jo turhan pitkään
- Olen kokenut lievää mielialan alakuloisuutta ja surullisuutta jo noin 3-4 vuotta, tästä syystä psykiatri meinasikin että olisi pitkäaikainen vaikea masennus
- itseäni en arvosta enää ollenkaan, lähestulkoon vihaan lihonnutta kroppaani, en ole itseeni missään osa-alueella tyytyväinen ja moitin itseäni melkein kaikesta
- en saa itseäni liikkeelle, en töihin, en kouluun, koska ahdistun ajatuksesta että paljon ihmisiä on ympärillä, häpeän samalla ehkä itseäni hiukan
- taloudellista tilannetta voi sanoa ettei ole, olen omat asiani sössinyt kokonaan, en hallitse ollenkaan omaa rahankäyttöäni missään muodossa
- ei ole tutkintoa, lopetin ammattikoulun samojen ahdistus ja masennusoireiden takia, vasta nyt älysin hakea apua, kun perheenlisäystä tulossa alkuvuodesta 2015


Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Onko juuri tuo pitkäaikainen vaikea masennus nyt sitten sama asia, kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö? Suvussani jonkuverran liikkuu ko. häiriötä.

Miksi psykiatri kertoi ennakoivasta lastensuojeluilmoituksesta???

Asiat on minulle uusia ja olen hiukan kummissani, on todella hankala myöntää itsellensä olevansa mieleltään sairas.
terveisin mies 20v.

5

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laadukkaampa elämää

      No, uskoisin että olet niin tottunut olotilaasi, ettet tiedä muusta.
      Siis itsekin olin lähes koko lapsuuteni ahdistunut ja ilmeisesti masentunut, mutta luulin että se kuuluu elämään.
      Joten kyllä kannattaisi, varsinkin kun on tulossa perheenlisäystä, ettei revi perhettä (ja lasta) hajalle omien ongelmiensa vuoksi, niin uskoa lääkärin arvioon ja hankkia tarpeellinen lääkitys.
      Aikoinaan avioeroprosessin yhteydessä aloin käyttämään Cipralex- mielialalääkitystä, ja se auttoi valtavan paljon, tuntui siltä että tunnepohjaisesti ekan kerran elämässäni nautin elämisestä yleensäkin ja mikä parasta, sain itseni kontrolliin.
      Kyseessä monesti masennuksen (sekä tuo md) yhteydessä on aivojen kemian toimivuudesta, joka siis vaikuttaa tunne-elämän puolelle.
      Todella suosittelen käymään läpi asioita yhdessä lääkärin kanssa jotta elämänlaatu paranisi.

    • Rikke-Sikke

      Ensinnäkin, et ole mieleltäsi sairas sen enempää kuin kukaan muukaan, mutta kuulostaa siltä, että sinun on huono olla tai ainakaan et tunnu olevan itse tyytyväinen nykyvointiisi. Diagnoosit ovat joko aina oikein tai aina väärin riippuen keneltä kysytään. Ensimmäinen askel parempaa on unohtaa nämä "diagnoosit", joilla ei ole edes minkäänlaista lääketieteellistä perustaa. Jos haluat "diagnoosia" käyttää niin tietenkin se on sinun valintasi ja silloin ok. Ehkäpä kuitenkin voisit harkita hakeutua sellaiselle henkilölle, joka ei pyri stigmatisoimaan sinua vaan tarjoamaan kuunteluapua ja sitä kautta mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja erilaisiin käytösmalleihisi ja elämän asioihisi.

      Yleensä ottaen psykiatreja kannattaa välttää, sillä he eivät tarjoa em. palvelua vaan periaatteessa ainoastaan nappeja ja monelle loukkaavia ja stigmatisoivia "hulluus" "diagnooseja". Mielestäni sinun kannattaisi puuttua oikeisiin syihin, miksi koet itsemurha-ajattelua, mikä saa ajattelemaan sellaisia asioita. Pillerit ja "diagnoosit" eivät kerro mitään varsinaisesta ongelmasta eivätkä ikinä mene syihin ja ratkaise niitä. Se mitä psykiatria harjoittaa on teennäistä ja kaukana oikeasta merkitsevästä ja ratkaisuihin pyrkivästä auttamisesta.

      En pysty kommentoimaan lastensuojeluilmoitus asiaa, mutta olet täysi-ikäinen. Lastensuojeluharkinta ei ilmeisesti liittynyt sinuun.

      • HämilläänHämmästynyt

        Niin aivan.


        Joo unohtui tuosta mainita tosiaan, että asun kahdestaan avokkini (19v) kanssa ja meille on perheenlisäystä tulossa (jonka takia oikeastaan varasinkin ajan tämän kaiken takia).


      • verensokerit jne
        HämilläänHämmästynyt kirjoitti:

        Niin aivan.


        Joo unohtui tuosta mainita tosiaan, että asun kahdestaan avokkini (19v) kanssa ja meille on perheenlisäystä tulossa (jonka takia oikeastaan varasinkin ajan tämän kaiken takia).

        R-S:ltä hyviä pointseja. Mielialaan vaikuttaa paljon kanssa se mitä syöt ja kuinka usein. Verensokeri heittelee suomalaisilla, kun sitä on geeneissä -- ärtyisyys voi johtua siitä, että verensokeri on päässyt laskemaan. Syö välipalaa n. 2-3 tunnin välein.

        Alkoholi liittyy tähän insuliini-adrenaliini-noradrenaliini juttuun myös--eli heitättää näitä fiiliksiä ja verensokereita.Netti ja monet pelit lisää negatiivisia tunteita, joten jätä sellainen vähemmälle. Tee jotain sellaista, mikä saa oikeasti voimaan hyvin.


    • 18+5

      Hmm... Itsellä samat "häiriöt", enkä kyllä tuosta kaksisuuntaista tunnista. Riippuu tietty siitäkin kuinka voimakasta tämä "pariksi viikoksi innostuminen" on.

      Itse olen sairastanut jo yli kymmenen vuotta ja siitä johtuen käynytkin läpi kaikenlaista. Ensin mentiin ihan vakavan masennuksen ja epävakaan diagnoosilla ja sitten tuli bipo kuvaan. Maniat iski päälle ja muuten on masennusta ollut sen kymmenisen vuotta. Voin siis kokemuksesta sanoa että tämmöset vie aikaa ja sillä mitä lukee papereissa on väliä, koska se vaikuttaa lääkitykseen millä on omalla kohdalla ollut valtava vaikutus niin hyvässä kuin pahassa. Olen voinut paremmin sen jälkeen kun masennuslääke otettiin pois(lietsoo maniaa). Se vaikuttaa myös siihen miten sinuun suhtaudutaan hoitopiireissä, eli siihen millaista apua saat..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe