Aurikseen korkeammat renkaat

auris

Uudessa Auriksessa (premium) on 225/45R17 renkaat (dunlop). En ole tyytyväinen renkaisiin varsinkaan soratiellä, liian kovat ja eivät jousta kuopissa.

Sopiskohan siinä pyörimään 205/60 sarjalaiset 16tuuman koossa, saisi sitä renkaan korkeutta näin kasvatettua?

76

4704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäs ostit

      olisit ajatellut aikanaan, Tojossa matalat 17 tuumaiset, ei hitto mikä kivireki, mummosikin olisi tiennyt.

    • Rengas.

      Hankit ne Active Hybrid Auriksen kiekot siihen (195/65-15).

      Hiljaiset, edulliset ja pienentävät kulutusta 225-sarjaan verrattuna.

      Renkaiden leveydellä kikkailu mennyt jo ajat sitten överiksi. Leveyden kasvattamista perusteltiin aikoinaan autojen massojen suurenemisella. Nyt autojen massat ovat kääntyneet laskuun, mutta renkaat vaan levenee.

      • Pojutus

        Erinomainen ehdotus soratiekooksi! 195/65R15 on muutenkin erittäin yleinen rengaskoko, jolloin valinnanvaraa riittää uusittaessa ja ostohinta on edullinen.

        Mittarivirhekään ei muuttuisi yhtään. Toinen, huonompi vaihtoehto samalla mittarivirheellä on 205/55R16; sama 60-sarjaisena on liki kaksi senttiä korkeampi.


      • Pieni mutta!
        Pojutus kirjoitti:

        Erinomainen ehdotus soratiekooksi! 195/65R15 on muutenkin erittäin yleinen rengaskoko, jolloin valinnanvaraa riittää uusittaessa ja ostohinta on edullinen.

        Mittarivirhekään ei muuttuisi yhtään. Toinen, huonompi vaihtoehto samalla mittarivirheellä on 205/55R16; sama 60-sarjaisena on liki kaksi senttiä korkeampi.

        Hybrid premiumissa on edessä isommat jarrut, siihen ei sovi 15" pyörät. 16" käy.


      • Nauris2014
        Pieni mutta! kirjoitti:

        Hybrid premiumissa on edessä isommat jarrut, siihen ei sovi 15" pyörät. 16" käy.

        Kumma kun mun 1kk vanhassa Auris hybrid premiumissa on 15" pyörylät alla ja tuli ihan tehdasasennuksena. Myös talvirenkaat on 15"


      • Oletko varma?
        Nauris2014 kirjoitti:

        Kumma kun mun 1kk vanhassa Auris hybrid premiumissa on 15" pyörylät alla ja tuli ihan tehdasasennuksena. Myös talvirenkaat on 15"

        Että sinulla on nimenomaan premium varustaso, koska siihen kyllä kuuluu tehdasasennuksena 17 tuuman pyörät, ja siinä on isommat etujarrut.


      • HSD -10
        Oletko varma? kirjoitti:

        Että sinulla on nimenomaan premium varustaso, koska siihen kyllä kuuluu tehdasasennuksena 17 tuuman pyörät, ja siinä on isommat etujarrut.

        Ei Premiumissa mitään isompia jarruja ole, on vaan varustetason myötä tullut nuo näyttävämmät vanteet.


      • sinua on huijattu
        Nauris2014 kirjoitti:

        Kumma kun mun 1kk vanhassa Auris hybrid premiumissa on 15" pyörylät alla ja tuli ihan tehdasasennuksena. Myös talvirenkaat on 15"

        Olet saanut 15 tuumaiset vanteet mutta maksanut 17 tuumaiset.


      • Kyllä on
        HSD -10 kirjoitti:

        Ei Premiumissa mitään isompia jarruja ole, on vaan varustetason myötä tullut nuo näyttävämmät vanteet.

        Minulla on hybridifarkku premium ja olisin laittanut siihen 15" pyörät mutta ei sovi koska etujarrut ovat isompia. Kokeiltu on.
        Etujarruja löytyy 272mm ja 295mm halakisijalla. Hybrid premiumissa ja 2.0D4d malleissa ovat nämä isommat. Tutkittu on.
        Vanhassa mallissa oli myös SOL ja SOL malleissa sama ero.


      • Nauris2014
        Kyllä on kirjoitti:

        Minulla on hybridifarkku premium ja olisin laittanut siihen 15" pyörät mutta ei sovi koska etujarrut ovat isompia. Kokeiltu on.
        Etujarruja löytyy 272mm ja 295mm halakisijalla. Hybrid premiumissa ja 2.0D4d malleissa ovat nämä isommat. Tutkittu on.
        Vanhassa mallissa oli myös SOL ja SOL malleissa sama ero.

        Onko rengaspaineanturit?


      • Ei ole..
        Nauris2014 kirjoitti:

        Onko rengaspaineanturit?

        Ei ole rengaspaineantureita. Auto on vm 2013 eikä tarvinnut olla silloin.


      • HSD -10
        Kyllä on kirjoitti:

        Minulla on hybridifarkku premium ja olisin laittanut siihen 15" pyörät mutta ei sovi koska etujarrut ovat isompia. Kokeiltu on.
        Etujarruja löytyy 272mm ja 295mm halakisijalla. Hybrid premiumissa ja 2.0D4d malleissa ovat nämä isommat. Tutkittu on.
        Vanhassa mallissa oli myös SOL ja SOL malleissa sama ero.

        "Minulla on hybridifarkku premium ja olisin laittanut siihen 15" pyörät mutta ei sovi koska etujarrut ovat isompia. Kokeiltu on.
        Etujarruja löytyy 272mm ja 295mm halakisijalla. Hybrid premiumissa ja 2.0D4d malleissa ovat nämä isommat. Tutkittu on."

        Täytyy myöntää että noin on myös mun hybridi farkku premiumissa, kävin juuri mittaamassa etulevyn ja totta tuo oli mutta eihän ne 15-tuumaiset ainoat vaihtoehtoiset renkaat ole, mulla on talvirenkaina 205/55x16 ja ne mahtuvat sinne vallan mainiosti ja on mukavammat muttei niin näyttävät.


      • Kyllä on
        HSD -10 kirjoitti:

        "Minulla on hybridifarkku premium ja olisin laittanut siihen 15" pyörät mutta ei sovi koska etujarrut ovat isompia. Kokeiltu on.
        Etujarruja löytyy 272mm ja 295mm halakisijalla. Hybrid premiumissa ja 2.0D4d malleissa ovat nämä isommat. Tutkittu on."

        Täytyy myöntää että noin on myös mun hybridi farkku premiumissa, kävin juuri mittaamassa etulevyn ja totta tuo oli mutta eihän ne 15-tuumaiset ainoat vaihtoehtoiset renkaat ole, mulla on talvirenkaina 205/55x16 ja ne mahtuvat sinne vallan mainiosti ja on mukavammat muttei niin näyttävät.

        Minulla on myös talvirenkaat 205/55 R16. Olen ajatellut vaihtaa kesärenkaiksi 205/60 R 16 jotka varmaan ovat mukavammat ja samalla mittarivirhe pienenisi vähän.


      • HSD -10
        Kyllä on kirjoitti:

        Minulla on myös talvirenkaat 205/55 R16. Olen ajatellut vaihtaa kesärenkaiksi 205/60 R 16 jotka varmaan ovat mukavammat ja samalla mittarivirhe pienenisi vähän.

        Entä jos vaihdat 225/50x17 ne on n. 2 cm korkeammat ja 3 % halkaisija suurempi eli mikäli mahtuu pyörimään niin ongelmaa ei ole inssin kanssa tulevaisuudessa. Noita olen ajatellut itse seuraavaksi rengassarjaksi, lähinnä mittarivirheen vähentämiseksi.


      • Hybridifarkku
        HSD -10 kirjoitti:

        Entä jos vaihdat 225/50x17 ne on n. 2 cm korkeammat ja 3 % halkaisija suurempi eli mikäli mahtuu pyörimään niin ongelmaa ei ole inssin kanssa tulevaisuudessa. Noita olen ajatellut itse seuraavaksi rengassarjaksi, lähinnä mittarivirheen vähentämiseksi.

        Minusta 225/50 R17 poikkeaa liian vähän alkuperäisistä ilmatilaltaan. Sen takia olen 16":n renkaan kannalla. Sitä paitsi 225/50 R17 on harvinainen rengaskoko ja vielä kalliimpi kuin alkuperäinen, kun en mihinkään halpamerkkiin halua siirtyä.
        Katsurin kanssa ei tule ongelmia 16" renkailla myöskään.


      • Nauris2014
        HSD -10 kirjoitti:

        "Minulla on hybridifarkku premium ja olisin laittanut siihen 15" pyörät mutta ei sovi koska etujarrut ovat isompia. Kokeiltu on.
        Etujarruja löytyy 272mm ja 295mm halakisijalla. Hybrid premiumissa ja 2.0D4d malleissa ovat nämä isommat. Tutkittu on."

        Täytyy myöntää että noin on myös mun hybridi farkku premiumissa, kävin juuri mittaamassa etulevyn ja totta tuo oli mutta eihän ne 15-tuumaiset ainoat vaihtoehtoiset renkaat ole, mulla on talvirenkaina 205/55x16 ja ne mahtuvat sinne vallan mainiosti ja on mukavammat muttei niin näyttävät.

        Mielenkiintoista. Itsellä on premium varustelu, mutta tosiaan en suostunut ottaan 17" vanteita vaan ainoastaan 15". Ehkä sitten myyjä rakenteli jonku custom mallin jostain edellisestä varustelutasosta ja lisäili sit kaikki muut paitsi 17" vanteet.


      • HSD -10
        Nauris2014 kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Itsellä on premium varustelu, mutta tosiaan en suostunut ottaan 17" vanteita vaan ainoastaan 15". Ehkä sitten myyjä rakenteli jonku custom mallin jostain edellisestä varustelutasosta ja lisäili sit kaikki muut paitsi 17" vanteet.

        Mitä sun Auriksen rek.otteessa lukee renkaiden kohdalla ?


      • Hybridifarkku
        Nauris2014 kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Itsellä on premium varustelu, mutta tosiaan en suostunut ottaan 17" vanteita vaan ainoastaan 15". Ehkä sitten myyjä rakenteli jonku custom mallin jostain edellisestä varustelutasosta ja lisäili sit kaikki muut paitsi 17" vanteet.

        Todennäköisesti sinulla on joko Active tai Comfort varustaso lisättynä varustepaketilla (businesspaketilla) joka sisältää osan Premiumtason varusteista.
        Puuttua pitäisi osanahkaverhoilu ja avaimeton ovien avaus ja lukitus.


      • HSD -10
        Hybridifarkku kirjoitti:

        Todennäköisesti sinulla on joko Active tai Comfort varustaso lisättynä varustepaketilla (businesspaketilla) joka sisältää osan Premiumtason varusteista.
        Puuttua pitäisi osanahkaverhoilu ja avaimeton ovien avaus ja lukitus.

        Tuo voi pitääkin paikkansa, tuon voi tarkistaa myös siitä että Premiumissa on lisänä valaistut sähköikkunoiden avausnapit, niitä ei löydy muista varustetasoista.


      • eeeeet
        HSD -10 kirjoitti:

        "Minulla on hybridifarkku premium ja olisin laittanut siihen 15" pyörät mutta ei sovi koska etujarrut ovat isompia. Kokeiltu on.
        Etujarruja löytyy 272mm ja 295mm halakisijalla. Hybrid premiumissa ja 2.0D4d malleissa ovat nämä isommat. Tutkittu on."

        Täytyy myöntää että noin on myös mun hybridi farkku premiumissa, kävin juuri mittaamassa etulevyn ja totta tuo oli mutta eihän ne 15-tuumaiset ainoat vaihtoehtoiset renkaat ole, mulla on talvirenkaina 205/55x16 ja ne mahtuvat sinne vallan mainiosti ja on mukavammat muttei niin näyttävät.

        totta!


    • No eikös siellä

      rekisteriotteessa lue millaiset kummit on laillisiksi rekisteröity. Ja muutoskatsastamalla saat lisää.

    • ostetaan koeajamatta

      ja sitten itketään...

      • 205/60/16

        45 sarjalaiset renkaat ei ole tarkoitettu Suomen mukulakivipäällysteille.
        Ei millään merkillä eikä mallilla. Haluaisin tietää edes yhden syyn
        mikä niissä on hyvä ominaisuus?
        Huonoja ovat: Kallis hinta,
        kuluvat puolta nopeammin
        Äänekkäät
        Vesiliirtoherkät.


      • umpikumi
        205/60/16 kirjoitti:

        45 sarjalaiset renkaat ei ole tarkoitettu Suomen mukulakivipäällysteille.
        Ei millään merkillä eikä mallilla. Haluaisin tietää edes yhden syyn
        mikä niissä on hyvä ominaisuus?
        Huonoja ovat: Kallis hinta,
        kuluvat puolta nopeammin
        Äänekkäät
        Vesiliirtoherkät.

        Lisäksi:
        Urahakuiset
        Nostavat polttoaineen kulutusta


      • ulkonäkö
        205/60/16 kirjoitti:

        45 sarjalaiset renkaat ei ole tarkoitettu Suomen mukulakivipäällysteille.
        Ei millään merkillä eikä mallilla. Haluaisin tietää edes yhden syyn
        mikä niissä on hyvä ominaisuus?
        Huonoja ovat: Kallis hinta,
        kuluvat puolta nopeammin
        Äänekkäät
        Vesiliirtoherkät.

        Se esittelyauto kalleimmilla kiiltävillä 17 tuuman vanteilla näyttää niin hyvältä että.


    • kunnon autot ja renk

      Ja nuukaa tai persaukista hirvittää ostaa kunnon renkaita. Jos auto on kunnollinen(lue ei aasialainen) niin voi käyttää ajo-ominaisuuksia parantavia leveitä ja matalia renkaita ilman negatiivisia piirteitä.

      • The Köle

        LUULO EI OLE TÄSSÄKÄÄN ASIASSA TIEDON VÄÄRTT!

        "ajo-ominaisuuksia parantavia leveitä ja matalia renkaita"

        -salli mun nauraa.... -niistä parantuvista ajo-omituisuuksita ei pääse Suomen pääasiassa max 80km/h rajoituksilla nauttimaan ja suoralla tiellä, joita kesällä vielä jossain on 100km/h ei mitään ihmeellisiä ajo-ominaisuuksia tarvita, tiellä pysymiseen!


      • pettynyt.....

        No eikö niillä saisi aasialaisiinkin paremmat ajo-ominaisuudet?
        jos niillä ylipäätään jotain ominaisuuksia voi parantaa.
        Minusta ne ovat suurinta kusetusta johon tyhmät sortuu.
        Kokemusta on. Toista kertaa en maksa ajo-ominaisukien
        huonontamisesta.


      • "Toyolla koko ikä"?
        The Köle kirjoitti:

        LUULO EI OLE TÄSSÄKÄÄN ASIASSA TIEDON VÄÄRTT!

        "ajo-ominaisuuksia parantavia leveitä ja matalia renkaita"

        -salli mun nauraa.... -niistä parantuvista ajo-omituisuuksita ei pääse Suomen pääasiassa max 80km/h rajoituksilla nauttimaan ja suoralla tiellä, joita kesällä vielä jossain on 100km/h ei mitään ihmeellisiä ajo-ominaisuuksia tarvita, tiellä pysymiseen!

        Koita joskus ihan oikealla autolla miten kunnon renkaat toimii. Toi sun vuodatus on kuin Essonsetien perustuskirjasta. Ajamisesta voi nauttia jos kalusto ja renkaat sen suovat.


      • pintakovat itäautot
        pettynyt..... kirjoitti:

        No eikö niillä saisi aasialaisiinkin paremmat ajo-ominaisuudet?
        jos niillä ylipäätään jotain ominaisuuksia voi parantaa.
        Minusta ne ovat suurinta kusetusta johon tyhmät sortuu.
        Kokemusta on. Toista kertaa en maksa ajo-ominaisukien
        huonontamisesta.

        No ei saa - kyllä tolla alustasuunnittelullakin on vaikutusta. Ei matalaprofiilirengas oel lainkaan paha, kun auto on sellaisia silmälläpitäen suunniteltu. Mutta itäautoissa taitaa olla huonoin mahdollinen vaihtoehto eli tunnoton ohjaus/huonon suuntavakavuus löllykkä, mutta pintakova jousitus. Perusonglema eli auton hoipertelu ei matalaprofiilirenkailla poistu, mutta routahalkeamien yms. aiheuttama töksäyttely pahenee, kun renkaan jousto (minkä varaan kaikki on laskettu) vähenee.


      • pysyykö tiellä?
        The Köle kirjoitti:

        LUULO EI OLE TÄSSÄKÄÄN ASIASSA TIEDON VÄÄRTT!

        "ajo-ominaisuuksia parantavia leveitä ja matalia renkaita"

        -salli mun nauraa.... -niistä parantuvista ajo-omituisuuksita ei pääse Suomen pääasiassa max 80km/h rajoituksilla nauttimaan ja suoralla tiellä, joita kesällä vielä jossain on 100km/h ei mitään ihmeellisiä ajo-ominaisuuksia tarvita, tiellä pysymiseen!

        > max 80km/h rajoituksilla nauttimaan ja suoralla tiellä, joita kesällä vielä jossain on 100km/h ei mitään ihmeellisiä ajo-ominaisuuksia tarvita,

        Jep, tollolootan ajoominaisuudet riittää sataseen viivasuoralla tiellä.

        Tuli elivästi taas mieleen, kun "ajoin kilpaa" anjoviiksen kanssa. Elikkä mutkainen maaseudun pikkutie, jolla rajoitus 80. Ajelin rauhassa vakionopeussäädin päällä reilua 8-kymppiä, kunnes tientukoksi ilmaantui anjovis, joka uskalsi kaarteissa ajaa vain kuutta kymppiä. Harmillisesti niissä kaarteissa ei ollut näkyvyyttäkään tientukon ohittamiseen.... Vaan suorilla pätkillä anjovis "näytti kyntensä" ja paineli karkuun reiluas satasta = törkeällä ylinopeudella. Eipä auttanut - aina kun tiessä oli pari kaarretta, saavutin "vauhdiikkaasti" ajavan anjoviksen uudelleen ja sitten taas köröteltiin 60 km/h.

        Vastaavaa ilmiötä on tullut muuallakin eteen. Taitaa näissä tollolootissa olla automaattinen jarrutus, joka aktivoituu, kun ohjauspyörää poikkeuttaa hivenenkin keskiasennostaan?


      • BemAwe

        Ei pidä paikkaansa. Ainakin mun 3-sarjalaisessa bemussa 19" vanne ja 10,5" leveys , rengas 235/30 vaikuttaa ajettavuuteen p...eleesti. Mutta makuasioista ei voi kiistellä. Näyttävyys ennen kaikkea!!!
        Toinen auto awe taasen on 17" 215/45 rengastuksella, hakee uraa kivasti ja on äänekkäämpi ku vakio 16":n rengas.
        Ei valittamista kun itte on valinnu renkaat kulkuvälineisiin!


    • oppisko ne joskus

      surkea alusta ei kestä kunnollisia renkaita, joten voit päästä parempaan tulokseen old school renkailla, tyyliin Lada.

    • Pojutus

      Soratiekäyttöön ei muutenkaan kannata leveitä kumeja hankkia, koska ne rullaavat irtokivien päällä jatkuvasti vasemmalle ja oikealle. Alle 200-millisiin on hyvä pyrkiä. Toyotan äkkinäinen, ylihuolehtiva ajonvakautus kuluttaa jarrupalatkin nopeasti, kun joutuu jatkuvasti töitä tekemään auton pitämiseksi oikeassa suunnassa.

      • jatkuva jarrutus

        eikös tuo jo näy kulutuksessakin?


      • Pojutus
        jatkuva jarrutus kirjoitti:

        eikös tuo jo näy kulutuksessakin?

        Varmaankin näkyy. Samoin jarrutus ja kiihdytys on helpompaa kapeammilla.


      • tero = kananaivo
        Pojutus kirjoitti:

        Varmaankin näkyy. Samoin jarrutus ja kiihdytys on helpompaa kapeammilla.

        Jep, juuri paremman kiihtyvyyden ja hidastuvuuden vuoksi Formuloissakin käytetään näitä peukalon levyisiä renkaita.

        ....no, saatiinpa taas tojoteron älynlahjat koko kansan ihmeteltäviksi ;-D


      • F1 soralla?
        Pojutus kirjoitti:

        Varmaankin näkyy. Samoin jarrutus ja kiihdytys on helpompaa kapeammilla.

        Katsohan joskus ralliautojen sorarenkaita. Ovat vähän kapeammat, kuin asfaltislicksit.

        Toyotan renkaiden koon valinnassa olisi hyvä huomioida mittarivirhe, ja kompensoida hieman normaalisti suurta mittarivirhettä. Tai muuten vaan käyttää navigaattoria tai kännykkäsoftaa nopeuden näyttöön.


      • Vtu urpo
        tero = kananaivo kirjoitti:

        Jep, juuri paremman kiihtyvyyden ja hidastuvuuden vuoksi Formuloissakin käytetään näitä peukalon levyisiä renkaita.

        ....no, saatiinpa taas tojoteron älynlahjat koko kansan ihmeteltäviksi ;-D

        Ja formuloilla ajetaan sorateillä muun muassa missä?


      • Varokaa
        Vtu urpo kirjoitti:

        Ja formuloilla ajetaan sorateillä muun muassa missä?

        Vihainen Tero naama punaisena taas :D


    • Varmasti sopii

      Itselläni on 235/45 R18 renkaat ja toimivat erinomaisesti esim. sorateillä. Tosin auto on eurooppalainen eli siinä ovat ajo-ominaisuudet kunnossa. Toyotahan on edelleen huonoin auto ajaa.

      • Tyhmät pennut

        Jos olisivat ajo-ominaisuuksia parantavat niin mikseivät
        käytä F-1 ja ralliautoissa 45-sarjalaisia?
        Taitaa olla tämä palsta pentujen temmellyskenttää!
        Kokemus ja tieto on todella ohutta.
        Yksikään rallikuski ei soratielle haluaisi tuollaisia leveitä umpikumeja
        jos voitto olisi tavoite. Cleracil-urpoille ne on tarkoitettu näyttelykumeiksi.
        Rengasmyyjä kiittää.


      • tyhmät sedät
        Tyhmät pennut kirjoitti:

        Jos olisivat ajo-ominaisuuksia parantavat niin mikseivät
        käytä F-1 ja ralliautoissa 45-sarjalaisia?
        Taitaa olla tämä palsta pentujen temmellyskenttää!
        Kokemus ja tieto on todella ohutta.
        Yksikään rallikuski ei soratielle haluaisi tuollaisia leveitä umpikumeja
        jos voitto olisi tavoite. Cleracil-urpoille ne on tarkoitettu näyttelykumeiksi.
        Rengasmyyjä kiittää.

        aika harva ajelee sorateillä kuin satunnaisesti.
        Mitä huojakampi auto ja siihen vielä huojakat renkaat, niin on se melkoista menoa.
        Pitäisi myös ymmärtää mitä merkitsee auton joustot kun alkaa puhumaan ralliautoista ja F1 autoista.


      • petterieitajua
        tyhmät sedät kirjoitti:

        aika harva ajelee sorateillä kuin satunnaisesti.
        Mitä huojakampi auto ja siihen vielä huojakat renkaat, niin on se melkoista menoa.
        Pitäisi myös ymmärtää mitä merkitsee auton joustot kun alkaa puhumaan ralliautoista ja F1 autoista.

        Joos petteri nyt vaan yrittäisi kakistaa ulos ,mikä niissä tolkuttoman
        matalissa ja leveissä renkaissa on parempaa.
        Huonot puolet on jo lueteltu. Ja petterille tiedoksi että kehäkolmosen
        ulkopuolella on kaikenkuntoisia teitä.
        Pitäisi myös petterin ymmärtää että osa joustosta tulee myös renkaista.
        siksi kapeammat ja korkeammat ovat paljon mukavammat.
        Järkikin sanoo että mitä leveämpi rengas sitä herkemmin nousee
        vesiliirtoon.


      • 2.4 STW
        petterieitajua kirjoitti:

        Joos petteri nyt vaan yrittäisi kakistaa ulos ,mikä niissä tolkuttoman
        matalissa ja leveissä renkaissa on parempaa.
        Huonot puolet on jo lueteltu. Ja petterille tiedoksi että kehäkolmosen
        ulkopuolella on kaikenkuntoisia teitä.
        Pitäisi myös petterin ymmärtää että osa joustosta tulee myös renkaista.
        siksi kapeammat ja korkeammat ovat paljon mukavammat.
        Järkikin sanoo että mitä leveämpi rengas sitä herkemmin nousee
        vesiliirtoon.

        Mikähän muutes mahtaa olla F1 renkaiden profiilisuhde? Minusta niissä on aika paksut donitisit.

        Jos kiihdtyvyyden kannalta halutaan paras rengas niin siinä on korkea profiilisuhde jotta saadaan maksimaalinen pinta-ala tietä vasten. Kiihdytysautojen rengastuksista näkee mikä pitää ja mikä ei.
        Erittäin matala profiili on hyvä vain sivuttaisvoimien suhteen aivan sileällä ja pitävällä alustalla. Heti kun pinta alkaa olla rikkonainen ja töyssyinen, enemmän joustava kumi helpottaa pidon ylläpitämistä.


    • auris

      Toimiiko auton ajonvakautusjärjestelmät, luistonestot ja ABS jarrut normaalisti, jos rengas on pari cm korkeampi kuin alkuperäinen?

      • mAsentaja

        Tottakai toimii. Miksi ei toimisi.

        Tärkeintä on että samalla akselilla on samanlaiset renkaat. Järjestelmät vertaavat renkaiden pyörimisnopeus ja toisiinsa.


    • auris

      MItäs korkeampi rengas vaikuttaa bensan kulutukseen? 205/55R16 jos vaihtaa korkeampaan 205/60R16 renkaaseen?

      Tavallaan kulutus lisääntyy, sillä renkaan paino lisääntyy. Tavallaan kulutus pienenee, sillä yhdellä pyörähdyksellä pääsee pitemmän matkan. Mitähän se vaikuttaa?

      • Huono ostos

        Kyllä pääsääntöisesti kulutus lisääntyy kun rengas madaltuu ja levenee.
        Urahakuisuus myös kasvaa samoin rengasmelu ja matalat ja leveät
        kuluvat puolta pikemmin sileiksi kuin kapeammat ja korkeammat.
        Järkimies ei osta näitä ongelmakumeja.


      • HSD -10
        Huono ostos kirjoitti:

        Kyllä pääsääntöisesti kulutus lisääntyy kun rengas madaltuu ja levenee.
        Urahakuisuus myös kasvaa samoin rengasmelu ja matalat ja leveät
        kuluvat puolta pikemmin sileiksi kuin kapeammat ja korkeammat.
        Järkimies ei osta näitä ongelmakumeja.

        Oman kokemukseni pohjalta voinen sanoa että kulutus nousee n. 0.2 l/100km kun alle vaihtaa 205/55x16 --> 225/45x17 noin kävi keväällä kun alle vaihdoin kesärenkaat.


      • auris
        HSD -10 kirjoitti:

        Oman kokemukseni pohjalta voinen sanoa että kulutus nousee n. 0.2 l/100km kun alle vaihtaa 205/55x16 --> 225/45x17 noin kävi keväällä kun alle vaihdoin kesärenkaat.

        Kuulostaa hyvälle :)


      • HSD -10
        auris kirjoitti:

        Kuulostaa hyvälle :)

        Keväällä varsinkaan tuo ei kuulosta hyvälle, nokian hkpl kasit ovat myös hiljaisemmat melumittarin mukaan talven jälkeen karkealla asfaltilla kuin pari senttiä leveämmät dunlopit, mutta nyt syksyn tasaisella asfaltilla tuo melu ei ole enää ongelma, ei varsinkaan kun ruostesuojautin farkkuauriksen, melu on mittarin mukaan edelleen samaa luokkaa mutta se melun luonne on hiukan tasoittunut varsinkin hiekan rapina hiekkatiepätkillä.


      • kannattaa muistaa
        HSD -10 kirjoitti:

        Oman kokemukseni pohjalta voinen sanoa että kulutus nousee n. 0.2 l/100km kun alle vaihtaa 205/55x16 --> 225/45x17 noin kävi keväällä kun alle vaihdoin kesärenkaat.

        että uuden renkaan kulutuspintaa on enemmän (halkaisija isompi) ja se pehmeämpää kumia. Uudella renkaalla todellinen ajomatka on n. 102 km kun kuluneella vanhalla se on 100 km.


      • HSD -10
        HSD -10 kirjoitti:

        Keväällä varsinkaan tuo ei kuulosta hyvälle, nokian hkpl kasit ovat myös hiljaisemmat melumittarin mukaan talven jälkeen karkealla asfaltilla kuin pari senttiä leveämmät dunlopit, mutta nyt syksyn tasaisella asfaltilla tuo melu ei ole enää ongelma, ei varsinkaan kun ruostesuojautin farkkuauriksen, melu on mittarin mukaan edelleen samaa luokkaa mutta se melun luonne on hiukan tasoittunut varsinkin hiekan rapina hiekkatiepätkillä.

        Kokeilin juuri omaan hybridi farkkuun polkupyöräni renkaita. Pikkasen jouduin kaaria isontaan ym. mutta nyt hybridi farkku näyttää hyvältä. Hybridi farkku tuntuu nyt todella vakaalta ajaa. Suosittelen kaikille hybridi farkun omistajille, jotka haluaa hybridi farkkuun korkeat renkaat.


      • HSD -10
        HSD -10 kirjoitti:

        Kokeilin juuri omaan hybridi farkkuun polkupyöräni renkaita. Pikkasen jouduin kaaria isontaan ym. mutta nyt hybridi farkku näyttää hyvältä. Hybridi farkku tuntuu nyt todella vakaalta ajaa. Suosittelen kaikille hybridi farkun omistajille, jotka haluaa hybridi farkkuun korkeat renkaat.

        "Kokeilin juuri omaan hybridi farkkuun polkupyöräni renkaita...."

        Jaahans...neljän vuoden ajan sain kirjoitella omalla nikilläni, nyt sitten on tullut haamu-HSD-10 tilalleni.

        En sano muuta kuin että voi voi kun pitää toisten nikkejä jo käyttää.


      • HSD-10
        HSD -10 kirjoitti:

        "Kokeilin juuri omaan hybridi farkkuun polkupyöräni renkaita...."

        Jaahans...neljän vuoden ajan sain kirjoitella omalla nikilläni, nyt sitten on tullut haamu-HSD-10 tilalleni.

        En sano muuta kuin että voi voi kun pitää toisten nikkejä jo käyttää.

        Kyllä minä olen se aito HSD. Pikkasen joutu ilmanpaineita nostaan, mutta kyllä hybridi farkku näillä tuntuu paljon paremmalta. Kaaret pitää viellä maalata sahailun jäljiltä.


      • ei järki päätä...
        HSD -10 kirjoitti:

        Oman kokemukseni pohjalta voinen sanoa että kulutus nousee n. 0.2 l/100km kun alle vaihtaa 205/55x16 --> 225/45x17 noin kävi keväällä kun alle vaihdoin kesärenkaat.

        Jaa, vaihdoitko 205/55 kesärenkaat 225/45 kesärenkaisiin, vain verrataanko tässä omenia ja appelsiineja, kuten epäilen?


      • HSD -10
        HSD-10 kirjoitti:

        Kyllä minä olen se aito HSD. Pikkasen joutu ilmanpaineita nostaan, mutta kyllä hybridi farkku näillä tuntuu paljon paremmalta. Kaaret pitää viellä maalata sahailun jäljiltä.

        Ai oot vai....no kerroppa millainen tuo auris tuo -10 oikein on? Milloin ensirekisteröity ja kaikki muutkin tuosta autosta ?

        Mene vaan etsimään juttuja sinne olen kyllä kertonut, älä ole feikki-heikki


      • HSD-10
        HSD -10 kirjoitti:

        Ai oot vai....no kerroppa millainen tuo auris tuo -10 oikein on? Milloin ensirekisteröity ja kaikki muutkin tuosta autosta ?

        Mene vaan etsimään juttuja sinne olen kyllä kertonut, älä ole feikki-heikki

        Ei ole tarvetta kertoa 1.8 HSD:stä feikeille mitään. Palstan lukijat kyllä tietää.


      • HSD -10
        HSD-10 kirjoitti:

        Ei ole tarvetta kertoa 1.8 HSD:stä feikeille mitään. Palstan lukijat kyllä tietää.

        Voi sua kopioijaa kun et tunnu tietävän siitä mun autosta mitään, kuinka voisitkaan.


      • HSD-10
        HSD -10 kirjoitti:

        Voi sua kopioijaa kun et tunnu tietävän siitä mun autosta mitään, kuinka voisitkaan.

        Miten voisin jostain sun vanhasta ruosteläjästä tietää.


      • HSD -10
        ei järki päätä... kirjoitti:

        Jaa, vaihdoitko 205/55 kesärenkaat 225/45 kesärenkaisiin, vain verrataanko tässä omenia ja appelsiineja, kuten epäilen?

        Tietenkin on kyse talvirenkaista kesärenkaisiin ja jos talvirenkailla viikon työmatkan keskikulutus on 4.8 l/100km ja viikonloppuna vaihdoin sitten kesärenkaat alle ja seuraavan viikon työmatkan keskikulutus on 5.0 l/100km, samat keliolosuhteet lämpötiloineen ja koska kyseessä on savo niin täällä ei nuo ruuhkatkaan juuri 5-tiellä häiritse niin tuota 0.2 l/100km lisäystä pidän juurikin leveämpien kesärenkaiden syynä. Usko vaan, mulla on Auris hybridin kulutuksista ja rengastuksista näköjään hiukan parempi tietämys kuin sulla. ;)


      • 1dl 16cent./100km
        HSD -10 kirjoitti:

        Tietenkin on kyse talvirenkaista kesärenkaisiin ja jos talvirenkailla viikon työmatkan keskikulutus on 4.8 l/100km ja viikonloppuna vaihdoin sitten kesärenkaat alle ja seuraavan viikon työmatkan keskikulutus on 5.0 l/100km, samat keliolosuhteet lämpötiloineen ja koska kyseessä on savo niin täällä ei nuo ruuhkatkaan juuri 5-tiellä häiritse niin tuota 0.2 l/100km lisäystä pidän juurikin leveämpien kesärenkaiden syynä. Usko vaan, mulla on Auris hybridin kulutuksista ja rengastuksista näköjään hiukan parempi tietämys kuin sulla. ;)

        Kuka nyt desejä laskee, ei niillä ole mitään todellista merkitystä. Toyotalla ei perinteisesti ajeta suuria kilometrejä vuosittain ja siksi pienellä kulutuksen erolla ei paskaakaan merkitystä.


    • Ollaan realisteja

      Suosittelen niin kapeita ja korkeita renkaita kuin on mahdollista.
      Huono alusta ja vetelä kori ei yksinkertaisesti kestä kunnon renkaita.

      • Realisti.........

        Rengasalan ammttilaisen lausumaa ylileveistä neljävitosista:
        Ostetaan ainoastaan ulkonäkösyistä.
        Kokemuksen perusteella olen täysin samaa mieltä.
        Mitä tyhmempi kuski ,sitä leveämmät ja matalammat renkaat.
        Kulutus todellakin kasvaa pari ainakin pari desiä satasella,on
        täysin ymmärrettävä asia koska vierintävastus kasvaa.
        Yksikään pölhöpetteri ei vielä ole pystynyt kertomaan,miksi
        ne ylileveät ja tolkuttoman matalat ovat "kunnon renkaita"
        Mitä ominaisuutta ne parantaa??


      • HSD -10
        Realisti......... kirjoitti:

        Rengasalan ammttilaisen lausumaa ylileveistä neljävitosista:
        Ostetaan ainoastaan ulkonäkösyistä.
        Kokemuksen perusteella olen täysin samaa mieltä.
        Mitä tyhmempi kuski ,sitä leveämmät ja matalammat renkaat.
        Kulutus todellakin kasvaa pari ainakin pari desiä satasella,on
        täysin ymmärrettävä asia koska vierintävastus kasvaa.
        Yksikään pölhöpetteri ei vielä ole pystynyt kertomaan,miksi
        ne ylileveät ja tolkuttoman matalat ovat "kunnon renkaita"
        Mitä ominaisuutta ne parantaa??

        Jos kerran auton mukana tulee uutena 225/45x17 kokoiset renkaat niin mitä noita suotta vaihtamaan pienempiin 205/55x16 kokoisiksi kun se rengashinnan ero 205/55x16 ja 225/45x17 sarjalta on n. 100 euroa on 16-tuumaisten hyväksi..vielä pitäisi ostaa vanteetkin ja epäilen että rengasliikkeet hyvittäisivät niistä alkuperäisistä 17-tuumaisista kovinkaan paljoa. Joten nuuka mies ostaa joka kolmas vuosi uudet 225/45x17 renkaat ja kärsii sitten hiukan siitä huonontuneesta ajomukavuudesta.


      • The Driver
        Realisti......... kirjoitti:

        Rengasalan ammttilaisen lausumaa ylileveistä neljävitosista:
        Ostetaan ainoastaan ulkonäkösyistä.
        Kokemuksen perusteella olen täysin samaa mieltä.
        Mitä tyhmempi kuski ,sitä leveämmät ja matalammat renkaat.
        Kulutus todellakin kasvaa pari ainakin pari desiä satasella,on
        täysin ymmärrettävä asia koska vierintävastus kasvaa.
        Yksikään pölhöpetteri ei vielä ole pystynyt kertomaan,miksi
        ne ylileveät ja tolkuttoman matalat ovat "kunnon renkaita"
        Mitä ominaisuutta ne parantaa??

        Leveät ja matalat renkaat parantavat ajettavuutta ja pitoa etenkiin mutkateillä. Tosin silloin pitää olla kunnon autokin, että hyöty saadaan irti.


      • HSD -10
        The Driver kirjoitti:

        Leveät ja matalat renkaat parantavat ajettavuutta ja pitoa etenkiin mutkateillä. Tosin silloin pitää olla kunnon autokin, että hyöty saadaan irti.

        Noinhan se on mutta nyt on ihan turha tuoda mutkateitä ja suuria tehoja kun on kuitenkin kyse vain perusperheautosta jolla harva edes mutkateillä paljon ajeleekaan. Sen kerran kun mutkateillä olen "irroitellut" Auris Touring Sports Hybridilläni niin sen jousitus on aivan liian pehmeä jotta noiden renkaiden olemassaoloa voisi muuten perustella kuin ulkonäöllä, -05 Astra Wagonissakin oli jäykempi jousitus, sillä oli mukavampi mutkateillä päästää hiukan kovempaa, sen jousitus oli toisaalta jo liian jäykkä normaaliajoon joten tämä Auris on mukavampi vaikka nuo renkaat hiukan liian matalat ovatkin, mutta on se tuo 17-tuumainen sopiva kompromissi mulle.


      • filosofinen ero
        Realisti......... kirjoitti:

        Rengasalan ammttilaisen lausumaa ylileveistä neljävitosista:
        Ostetaan ainoastaan ulkonäkösyistä.
        Kokemuksen perusteella olen täysin samaa mieltä.
        Mitä tyhmempi kuski ,sitä leveämmät ja matalammat renkaat.
        Kulutus todellakin kasvaa pari ainakin pari desiä satasella,on
        täysin ymmärrettävä asia koska vierintävastus kasvaa.
        Yksikään pölhöpetteri ei vielä ole pystynyt kertomaan,miksi
        ne ylileveät ja tolkuttoman matalat ovat "kunnon renkaita"
        Mitä ominaisuutta ne parantaa??

        Hyvässä autossa leveät ja matalat renkaat parantaa tuntumaa ja pitoa tiehen ja on siten mukavampi ajella. Auton pitää olla myös suunniteltu sellaisiin renkaisiin alustan virityksillä ja säädöillä.
        Tuollaiset perheperuskinnerit kuten kyseessä oleva Toyota, ei todellakaan ole kunnon renkaisiin sopiva auto. Japanilainen ei ole vielä oppinut tekemään hyvää alustaa jossa on mukavuus ja ajettavuus saatu yhdistettyä. Perusjapski on löysä ja lyhyt joustoinen ja pohjaa kovin helposti, eikä kanna kuormaa hyvin, paitsi Mazda on poikkeus parempaan suuntaan.


      • HSD-10
        HSD -10 kirjoitti:

        Noinhan se on mutta nyt on ihan turha tuoda mutkateitä ja suuria tehoja kun on kuitenkin kyse vain perusperheautosta jolla harva edes mutkateillä paljon ajeleekaan. Sen kerran kun mutkateillä olen "irroitellut" Auris Touring Sports Hybridilläni niin sen jousitus on aivan liian pehmeä jotta noiden renkaiden olemassaoloa voisi muuten perustella kuin ulkonäöllä, -05 Astra Wagonissakin oli jäykempi jousitus, sillä oli mukavampi mutkateillä päästää hiukan kovempaa, sen jousitus oli toisaalta jo liian jäykkä normaaliajoon joten tämä Auris on mukavampi vaikka nuo renkaat hiukan liian matalat ovatkin, mutta on se tuo 17-tuumainen sopiva kompromissi mulle.

        Minulla on ne polkupyörän renkaat. Niillä on hyvä revitellä auris farkku touring sportsia.


    • luulo ei ole tietoa

      Petteriä on huijattu ja nyt petteri yrittää vimmatusti puolustaa
      naurettavuuteen asti huonoa ostostaan. Tyhmästä päästä kärsii
      koko ruumis. Petterillä on kokemusta vain ikälopuista
      uittobimmereistä joita yritetään tuunata ylileveillä
      vesiliirtorenkailla. Niillä kun on ainakin sadekelillä mahtava pito.

    • Auris

      Nyt on Auriksessa korkeammat renkaat (205/60r16), olleet noin viikon verran. Täytyy sanoa että auto muuttui paljon mukavammaksi:
      On huomattavasti hiljaisempi
      On "pehmeämpi" ajaa, terävä "paukaus" kuoppaan ajettaessa on poissa, samoin korotettujen suojateiden kohdalla ja katukiveyksien.
      Auto on rullaavampi kuin ennen, sellainen tuntuma on, että hybridi akku kestäisi pitempään taajamassa.
      Soratien kuopat, heitot, montut ja nimismiehenkiharat auto menee paljon paremmin.
      Bensanlulutuksesta en osaa vielä sanoa, kun en ole tankannut vielä.

      Täytyy sanoa, että ihmettelen näitä alkuperäisiä läski lättänöitä, että kyllä huonoa rengasta pistetään Suomen teille alle!!!

      • hienoa!!

        Onko auto auris hybrid touring sports farkku?


      • Auris
        hienoa!! kirjoitti:

        Onko auto auris hybrid touring sports farkku?

        Kyllä.


    • Leveä on hyvä

      Itselläni on takana 295 leveät ja edessä 245 leveät. Auto ei ole Toyota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe