Autoilijoiden asenne pyöräilijöitä

kohtaan

Autoilijoiden asenne pyöräilijöitä kohtaan on mielestäni varsin hyvä, valtaosa noudattaa sääntöjä kuten kuuluu ja moni jopa luopuu omista oikeuksistaan polkupyörän kohdatessa antaen tietä vaikka ei tarvitsisikaan.

Esimerkkeinä vaikkapa jokapäiväiset tilanteet joissa pyöräilijä ylittää suojatienjatkeen vaikka autolla ei kolmiota ole tai ajaa suojatien yli (joka on tietenkin rike pyöräilijältä) niin autoilijat kyllä usein joustavat. Usein tilaa antavat bussitkin, jo matkan päästä on vilautettu valoja merkiksi että huomattu on, mene vai, löysään vähän. Tai pysähdytty.

Ei ole tänä kesänä sattunut yhtään läheltä piti tilannetta mutta tietenkin itsekin pitää olla varovainen. Mutta kun autoilija joustaa niin kiittäminen on aina paikallaan, se on kuitenkin autoilijalta ylimääräistä bonusta joka helpottaa pyörällä kulkemista.

13

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjava tilanne

      Riippuu paljon kaupunkisuunnittelusta, liikennejärjestelyistä ja valvonnasta millainen liikennekulttuuri alueelle muodostuu. Täällä 10K asukkaan kaupungissa yhdistetyille kevyen liikenteen väylille sijoitetut pyöräilijät ja jalankulkijat joutuvat aina väistämään moottoriajoneuvoja, siitä huolimatta että keskustan alueella moottoriajoneuvo on yleensä liikennemerkillä osoitetusti väistämisvelvollinen.

      Kiertoliittymien kohdalla osa moottoriajoneuvoista väistää liikennemerkillä osoitetusti väistämisvelvollista pyöräilijää. Tällainen "kohteliaisuus" on vaarallista.

      Maantiellä tilanne on parempi, johtuen luultavasti yksinkertaisemmista liikennejärjestelyistä ja poliisin valvonnasta. Esimerkiksi hihaa hipoen ohittajia on yllättävän vähän, yleensä vain perävaunua vetävät henkilö- ja pakettiautot ohittavat hihaa hipoen.

      Päihteiden alaisena ajavia moottoriajoneuvon kuljettajia on todella paljon. Monesti olen ihmetellyt miksi poliisi kaahaa maantiellä ohitseni tai vastaan. Seuraavasta lehdestä luen, että poliisi nappasi päihdekuljettajan jota en edes havainnut muusta liikenteestä.

    • Ior

      Olen samaa mieltä. Autoilijat ottavat ainakin omalla työmatkallani Tapanila-Katajanokka (pääkaupunkiseudutu) pyöräilijät hienosti huomioon ja suurin osa antaa tietä vaikkei sääntöjen mukaan tarvitsisikaan. Itse pyöräilen niin, että varaudun jokaisessa risteyksessä mätämunaan mutta hyvin harvoin heihin törmää ja silloin kun törmää, on se omassa tilannenopeudessa jo huomioitu. Nostan myös kättä kiitokseksi monta kertaa työmatkallani huomaavaisille autoilijoille.

      • samoin...

        Ei myöskään valittamista (kantakaupungin rajaseutuja). Omallakin nopeudella on merkitystä, autolla ajaessa on minutkin yllättänyt ledituikulla 35-40 km/h tunnissa paahtava pyörä. Se on liian suuri tilannenopeus polkupyörälle moniin risteyksiin vaikka oikeassa olisikin.


      • heikkoa väistämistä

        Autoilijat noudattavat väistämisvelvollisuuttaan pääsääntöisesti hyvin, kunhan pyöräilijä varautuu ensin väistämään hitaasti ajamalla. Jos taas pyöräilijä ajaa etuajo-oikeutetulla reitillä etuajo-oikeutensa huomioonottavaa nopeutta, meinaa hän jäädä lähes jokaisen kohdalle osuvan auton alle. Eli pyöräilijöiden huomioimisessa on vielä paljon parannettavaa. Ei riitä että väistää pyöräilijää, jos sattumalta huomaa sellaisen. Ne on huomattava ja niitä on väistettävä. Niin yksinkertaista se on. Eihän valtatielle kääntyvät autoilijatkaan väistä vain 'jos sattuvat huomamaan' valtatietä tulevan rekan. Ne huomataan.


      • Paljonpyöräillytkin
        heikkoa väistämistä kirjoitti:

        Autoilijat noudattavat väistämisvelvollisuuttaan pääsääntöisesti hyvin, kunhan pyöräilijä varautuu ensin väistämään hitaasti ajamalla. Jos taas pyöräilijä ajaa etuajo-oikeutetulla reitillä etuajo-oikeutensa huomioonottavaa nopeutta, meinaa hän jäädä lähes jokaisen kohdalle osuvan auton alle. Eli pyöräilijöiden huomioimisessa on vielä paljon parannettavaa. Ei riitä että väistää pyöräilijää, jos sattumalta huomaa sellaisen. Ne on huomattava ja niitä on väistettävä. Niin yksinkertaista se on. Eihän valtatielle kääntyvät autoilijatkaan väistä vain 'jos sattuvat huomamaan' valtatietä tulevan rekan. Ne huomataan.

        Risteyssuunnittelu on monessa paikkaa sellainen että autoilijalla on hyvin rajoitettu näkymä oyöräteiden suuntaan. Vaikka autoilija huomioisikin ensin kevyen liikenteen ja siirtyy eteenpäin katselemaan tuleeko rekkaa tms. Tässä kohtaa 30kmh lähestyvä pyöräilijä on äkkiä ilmestynytkin risteykseen. Eli se autoilijan sokeus on ihan täyttä totta vaikka kuinka huomioi pyöriä.
        Itse hidastan pyörillä kaikkiin risteyksiin antaakseni autoille aikaa havainnointiin. Joutuuhan sen autollakin kaupungissa usein tekemään. Ei mulla niin kiire ole ettenkö sitä kolaria välttääkseni voisi tehdä.
        Maanteillä fillaroidessa toivoisi osalta autoilijoilta reilumman turvavälin ohituksia ja mutenkin malttia tilanteissa joissa kaksi autoa ja pyörä kohtaavat. Tuntuu ettei osa viitsi yhtään jarruttaa ja odottaa sopivampaa ohituspaikkaa. Ennakointi hukassa joillain.


    • refdsfds

      Itse en tykkää tuosta, että auto jää odottamaan pyöräilijää jos ei ole tarvetta. En oleta sitä ja pysähdyn. Sitten joudun kiihdyttämään uudestaan. Jos kyseessä on leveä tie ja välissä liikenteenjakaja niin joudun ahtamaan pyöräni tuohon väliin kun toisella puolella ajava auto ei minua väistäkään. Tuntuu myös typerältä tunkea tuolta eteen ja tavallaan pakottaa toinenkin auto hidastamaan, koska ei voi tietää tulenko alle vai en.

      Usein siis tuo autoilijoiden kohteliaisuus on ainoastaan haitaksi. Poikkeuksena tilanteet, jossa auto on pysähtynyt väistämään jalankulkijaa ja päästää minut samalla, vaikka jalankulkija on tuon pätkän jo ylittänyt. Tällöin voin ajaa turvallisesti yli, koska jalankulkija on vielä toisella pätkällä menossa ja suojaa samalla minun kulkuni tuolla pätkällä.

      • Sääntöjen mukaan

        Samaa mieltä, itse olen näille ylikohtelilaille tai sääntöjä tuntemattomille näyttänyt kädellä että mene tai häivy... ja mennyt itse vasta heidän jälkeensä.
        Parempi että mennään sääntöjen järjestyksessä, ellei liikenne "seiso" ja joustavuus toimii.


    • ajomies'

      Jyväskylässä taas saa olla jatkuvasti varuillaan, varsinkin liikenneympyröissä. Toinen hankala paikka autoilijalle näyttää olevan kolmion takaa pyörätien jatkeelle tuleminen, kun tarkoituksena on kääntyä oikealle. Autoilija siis tulee risteykseen kolmion takaa ja aikoo kääntyä oikealle. Tässä vaiheessa 90 % autoilijoista katsoo vain vasemmalle, tuleeko sieltä mahdollisesti auto, jota pitää väistää. Mutta hänen pitäisi väistää myös oikealta kevyen liikenteen väylää/pyörätietä tulevaa pyöräilijää.

      Jos näissä kahdessa liikennetilanteessa olisin aina ajanut luottaen siihen, että autoilija tuntee liikennesäännöt ja toimii niiden mukaan, en enää tässä kirjoittelisi.

      Mainittakoon, että ajan autolla noin 20 tkm vuodessa ja pyörällä noin 2 tkm.

    • ?????

      Mikä on suojatien jatke ?

      • Arti ku laatio

        Tarkoitettu pyörätienjatketta


    • jaaahaaas

      Pyöräillessä maantien laitaa maaseudulla ajaessa on usein ajatus et milloinkahan takaa ajavan auton peili läsähtää takamukseen, niin liki täytyy ajaa...

      • Tiukka paikka

        Maalla on usein kaposet tiet.


      • Kapeilla teillä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe