Patteri kuumana koko kesän

haiseva pätsi

Kerrostalossamme näyttää olleen lämmitys päällä koko kesän. Olen itse ollut poissa muutamia kuukausia, ja kun palasin asunnolle, siellä oli kuin saunassa. Olohuoneen ja keittiön patterit olivat kyllä kylmillään, mutta kylppärin pyyhekuivaustelineeseen on kiertänyt kuuma vesi koko tämän ajan. Siihen lisättynä kuivuneet hajulukot ja kaadottomat viemäriputket, ja vessan, joka vuotaa huuhdeltaessa lattialle, niin haju oli kuvottava.

Isännöitsijä ei tuntunut tietävän, mitä tarkoitin, kun kysyin, voiko patterin viilentää. Ehdottivat, että soitan huoltomiehelle, ja tietysti maksan käynnistä. Meneeköhän tämä nyt ihan oikein?

Voiko tuollaisen pyyhekuumentimen kääntää pois päältä? Talvellahan se on kiva juttu, mutta ei helteellä. En löytänyt mitään hanoja putkistosta, paitsi pienen mustan vivun vessanpöntön vierestä, jolla saa vedentulon katkaistua. Katkaiseeko se kuumankin veden? Pitääkö kääntää sähköt pois päältä? En siis asu asunnossa, vaan se on tyhjillään, odottaen myyntiä.

11

8496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekninen_Tissi83

      Pyyhekuivain on tietyn ikäisissä rakennuksissa kytketty lämpimän käyttöveden kiertojohtoon. Tällainen kytkentä on varsin ilmeistä aloittajan tapauksessa, joten ei voida sanoa "lämpöjen" olevan päällä kesällä.

      Mikäli kuivauspatterissa ei ole sulkuventtiilejä, ei asialle voi tehdä mitään. Jos asunto on tyhjillään, ei ylimääräisestä lämmöstä liene mitään merkittävää haittaa.

      • Batteri

        Eikä sitä kiertoa pyyhekuivaimesta saisi katkaista muutenkaan, vaikka kytkentä olisikin. Syynä on mahdollisten bakteerien pesintä tällaisessa patterissa ja lopulta päätyminen käyttöveden kiertoon.


    • talkkariiiiiiiiii

      Se kuivaa tilan suihkun jälkeen. Patterin on ehdottomasti oltava kuuma kesälläkin!!! Siinä on kyllä sulku, mutta en neuvo missä

    • ei haise

      "Siihen lisättynä kuivuneet hajulukot ja kaadottomat viemäriputket, ja vessan, joka vuotaa huuhdeltaessa lattialle, niin haju oli kuvottava."

      Eikö tuo vessan vesivuoto ole syytä korjata, vaikka sillä ei hajuun olekaan vaikutusta. Puhdasta huuhteluvettä se vuoto on.
      Sensijaan hajut on helppo estää kun on pitkään poissa ja asunto tyhjillään, jolloin hajulukoista vesi väistämättä haihtuu ja viemärihajut pääsevät huoneistoon.
      Lähtiessä vain kaadetaan vessan pönttöön ja kaikkiin lavuaarieihin sekä lattiakaivoihin tavallista ruokaöjyä loraus. Tämä kelluu veden pinnalla ja estää veden haihtumisen.

      • Lisäisin vielä, että osakkaalla on velvollisuus ilmoittaa taloyhtiölle vessanpöntön vuodosta. Itse korjaus kuuluu yhtiölle.


    • ftyghjkl

      Ja tällaset tumpelot kuin aloittaja ne soittelee isännöitsijöille ja huoltoyhtiöille vaikka kaikki on juuri kuten pitääkin. Rättipatteria lämmittää ilmeisestikin kuuma käyttövesi, lämmöt ei siis ole päällä. Ja ei saa sulkea kuten edellä sanottiin. Nykypäivänä lämmityksen automatiikka hoitelee sen että lämmitys on pois päältä silloin kun on riittävän lämmintä.

    • lvi-missi

      Voi luoja! Onko näin tyhmiä ihmisiä vielä olemassa? Kaikissa vanhoissa kerrostaloissa "rättipatterit" on käyttöveden takana eli siellä kiertää käyttövesi n.55 asteinen. Sulut löytyy, niitä on 2 kpl ja saat kiinni vaikka ite.

      • cfgvbhjn

        Niitä EI SAA LAITTAA KIINNI, urpo.


      • joo joo
        cfgvbhjn kirjoitti:

        Niitä EI SAA LAITTAA KIINNI, urpo.

        Kerropa sitten, mikä sen estää ja missä se on kielletty? Itse suljen aina pitempien matkojen ajaksi kesällä rättipatterin vedenkierron.
        Mitään kuivatusta ei tarvita koska kukaan ei vettä ole käyttämässä. Mahdollinen bakteerikasvu seisovasta vedestä poistuu juoksuttamalla hetken kuumaa vettä hanasta kun patteri taas avataan. Ihan omasta hanasta se poistuu, eikä mihinkään muuhun kiertoon pääse. Kuuma vesi tappaa bakteerikasvuston.

        Kaikki on tietysti huudettava suureen ääneen EI SAA kun ei itse mitään ymmärrä!


      • Niinpä niin
        joo joo kirjoitti:

        Kerropa sitten, mikä sen estää ja missä se on kielletty? Itse suljen aina pitempien matkojen ajaksi kesällä rättipatterin vedenkierron.
        Mitään kuivatusta ei tarvita koska kukaan ei vettä ole käyttämässä. Mahdollinen bakteerikasvu seisovasta vedestä poistuu juoksuttamalla hetken kuumaa vettä hanasta kun patteri taas avataan. Ihan omasta hanasta se poistuu, eikä mihinkään muuhun kiertoon pääse. Kuuma vesi tappaa bakteerikasvuston.

        Kaikki on tietysti huudettava suureen ääneen EI SAA kun ei itse mitään ymmärrä!

        Ei se sieltä omasta hanastasi mihinkään poistu vaan voi levitä myös muihin asuntoihin. Kyllä kiellolle on ihan järkiperusteet, lämpötilan laskiessa patterissa sinne voi muodostua legionella bakteeria. Rakennusmääräykset jopa kieltävät tällaiseen kuivaimeen liitettävät säätöventtiilit juuri edellämainitusta syystä. Vanhoista pattereista niitä toki voi löytyä.
        Sitä paitsi voit itse saada sen bakteerin kun juoksutat sitä kuumaa legioonalaissaastunutta vettä hanastasi: se nimittäin tarttuu ihan kostean ilman välityksellä kun hengität sellaista ilmaa - vettä ei tarvitse juoda ja juomalla se ei edes oikestaan tartu.


    • KAPPA69

      kuka noita tarkkailee? ei kukaan oo ainakaan mun kämpästä kattonu onko kiinni lol.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe