Postista Itella-Itellasta Posti

vaka vanha

2007 Posti muutettiin Itellaksi. Eihän sitä juuri kukaan ymmärtänyt että miksi. Nyt sitten muutetaan takaisin Postiksi, sille löytyy varmasti ymmärtäjiä.
Mutta helvatin kallista on tämmöinen valtion omaisuudella leikkiminen, ja vastuullisia ei varmuudella löydy.

13

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekes

      Vanhalle tämä asia on käynyt ymmärryksen yli.

      Kuluttajille Posti on Posti, yrityksille Itella.

      Tavan tallaajalle ei siis nmi muutu mihinkään.

      • vaka vanha

        Kyllä me yrittäjät ollaan ihan tavan tallaajia.


      • tavan tallaaja

        tavan tallaaja ne kulut maksaa, miljoonia on kulut


    • :))

      Eiks ne kekannu mitään enklannin kielistä nimee? Sen ii olis ainaski voinu jattää pois lopusta

    • ...

      Taitaa postin ulkomaan Itella olla se raha tuottava osa yrityksestä. Posti suomessa ei varmaan juuri kannata, enenpi rasite nykyaikana liiketoiminnalle. Mutta posti oltava, eli mun käsittääkseni, jos posti ei olisi lähtenyt ulkomaille Itellan nimellä, postinkulku suomessa olisi vielä pahemmassa kriisissä, kuin nyt on.

      Posti teki yhden suuren virhearvion suomessa aikanaan. Ulkoisti pakettitoimituksia. Se kasvavin osuus nykyaikana, varsinainen postin jakaminen vähenee jatkuvasti internetistä johtuen ja paketit nimenoaam lisääntyneet valtavasti internetin ansiosta. Ulkomailla Itella just pyörittää pakettipisnestä ja muita liiketoimintoja menestyksekkäästi, suomessa hommeli lähinnä koko ajan vähenevän laatikkokannon ylläpitoa.

      Mun mielestä nimimuutos selkeyttää terminologiaa suomessa. On postin palvelut ja sitten matkahuollot ja muut. Eli posti selkeästi erotetaan jatkossa postiksi, ei enää sotketa siihen monitoimitaloon, missä oli pankit, paketit, postinkannot, ties mitä.

      Pikkuhiljaa saattaa R- kioskeilla tulla vastaavia ongelmia profiloitumisessa.Net kun on sellaisia monitoimi toimipisteistä, että kioskista jäljellä oikeastaan vain liikepaikan ilmenemismuoto jäljellä eikä useassa tapauksessa rautatietä ole mailla halmeilla.

      =DW=

    • Eikös Itellalla ollut mittavat yt-neuvottelut.
      Maine puhdituu, kun vaihdetaan nimi suomalaiseksi.
      Muutenkaan nimi Itella ei tuo ainakaan minulle myönteistä mielikuvaa.
      Rekisteröimättömiä, maailmanlaajuisia nimiä ei taida paljon olla tarjolla.
      Eihän raha mihinkään katoa, se vain menee toisen taskuun.
      Enemmän minua kummastuttaa, miten ne sai supiloitua Postipankin tanskalaisille.
      Ei siitä kauan ole, kun keltainen postiauto kiersi miltei joka kolkan. Oli kuljettaja ja rahastaja pari matkustajaa, ja postipankkeja kymmenen kilometrin välein.

      • ...

        Parissa viimeisessä lauseessa tulikin postipankin saneerauksen, yhtiöttämisen, kannattamattomuuden ja nykyisten palveluiden syyt aika hyvin esille. Kyllä niitä postiautoja ja postikonttoreita ja henkiläkuntaa jne olisi, jos joku sen maksaisi. Se, millä ihmeellä noikin palvelut ennen toimivat, voi vain ihmetellä.

        Mun mielipide, kaikki johtuu elintason räjähdysmäisestä nousemisesta. Elintaso kallista, tarvitaan paljon rahaa ja palkkaa pakko nostaa, jolloin palveluitten hinta nousee. Se kestää aikansa, sitten tilanne, palkkakustannukset niin älyttömät, että palveluitten hinta järjetön. Tekniikka kehittyy, koneet ei vaadi pekkaspäiviä tms ja muutenkin tehokkaampia kuin ihmiset. Jotta homman saa pyörimään, pitää vähentää työvoima minimiin ja lisätä koneita.

        Josta taas seuraa, kaikkea ei ole vieläkään saatu automatisoitua, eikä hommaa saada muuten kannattamaan, pitää kehittää toimintaa ja koittaa vähentää kalliit palkkakulut ihan minimiin. Ja kun posti nyt toimii suunnilleen savimerkkiperiaatteella, ihan kaikkia jakelu- tms hommeleita ei ole vielä saatu automatisoitua, niitä pitää sitten lakkautella niin paljon, kuin vain pystytään.

        Itellassa ideansa. Manuaalinen hommeli, lehdet kirjeet tms jo nyt pitkälti historiaa, kaikki sähköistä. Paketit, tavara liikenne kasvaa jatkuvasti, etenkin internetin ansiosta. Koko toiminta on muuttunut täydellisesti ja tulee vielä muuttumaan paljon lisää.

        Mainiten, ite puolet ajasta kesämökillä, en ole laittanut vuosikausiin postilaatikkoa tienvarteen, ei sille ole mitään käyttöä. Tsadissa nyt on postilaatikko. Kun kieltänyt mainokset, eikä tule lehtiä, hyvin harvoin sille mitään käyttöä oikeasti on. Kaikki pyörii nopeasti ja tehokkaasti netin yli. Että mulle nykyisestä postista ole ollut pitkiin aikoihin yhtän mitään hyötyä.

        Ai niin. Eipä niitä postiautoja siis tarvita, koska ei ole mitään postia liikuteltavaksi. Eikä ihmisten roudailunkaan takia. Pöndellä juuri ihmisiä enää asukkaan, niitä muutamaa mummelia varten järjetöntä pitää linja-autolinjojakaan tukiaisillakaan pystyssä.

        Koko posti käynyt tavallaan tarpeetomaksi, se jonkinlainen kriisitilanteita varten ylläpidettävä organisaatio. Jonka pitäisi sitten olla liikeyritys ja kannattaa. Sen takia itella, aivan eri asia, kuin posti. Itella pitää postia pystyssä, saapi näkee, kuinka kauan.

        =DW=


      • vaka vanha
        ... kirjoitti:

        Parissa viimeisessä lauseessa tulikin postipankin saneerauksen, yhtiöttämisen, kannattamattomuuden ja nykyisten palveluiden syyt aika hyvin esille. Kyllä niitä postiautoja ja postikonttoreita ja henkiläkuntaa jne olisi, jos joku sen maksaisi. Se, millä ihmeellä noikin palvelut ennen toimivat, voi vain ihmetellä.

        Mun mielipide, kaikki johtuu elintason räjähdysmäisestä nousemisesta. Elintaso kallista, tarvitaan paljon rahaa ja palkkaa pakko nostaa, jolloin palveluitten hinta nousee. Se kestää aikansa, sitten tilanne, palkkakustannukset niin älyttömät, että palveluitten hinta järjetön. Tekniikka kehittyy, koneet ei vaadi pekkaspäiviä tms ja muutenkin tehokkaampia kuin ihmiset. Jotta homman saa pyörimään, pitää vähentää työvoima minimiin ja lisätä koneita.

        Josta taas seuraa, kaikkea ei ole vieläkään saatu automatisoitua, eikä hommaa saada muuten kannattamaan, pitää kehittää toimintaa ja koittaa vähentää kalliit palkkakulut ihan minimiin. Ja kun posti nyt toimii suunnilleen savimerkkiperiaatteella, ihan kaikkia jakelu- tms hommeleita ei ole vielä saatu automatisoitua, niitä pitää sitten lakkautella niin paljon, kuin vain pystytään.

        Itellassa ideansa. Manuaalinen hommeli, lehdet kirjeet tms jo nyt pitkälti historiaa, kaikki sähköistä. Paketit, tavara liikenne kasvaa jatkuvasti, etenkin internetin ansiosta. Koko toiminta on muuttunut täydellisesti ja tulee vielä muuttumaan paljon lisää.

        Mainiten, ite puolet ajasta kesämökillä, en ole laittanut vuosikausiin postilaatikkoa tienvarteen, ei sille ole mitään käyttöä. Tsadissa nyt on postilaatikko. Kun kieltänyt mainokset, eikä tule lehtiä, hyvin harvoin sille mitään käyttöä oikeasti on. Kaikki pyörii nopeasti ja tehokkaasti netin yli. Että mulle nykyisestä postista ole ollut pitkiin aikoihin yhtän mitään hyötyä.

        Ai niin. Eipä niitä postiautoja siis tarvita, koska ei ole mitään postia liikuteltavaksi. Eikä ihmisten roudailunkaan takia. Pöndellä juuri ihmisiä enää asukkaan, niitä muutamaa mummelia varten järjetöntä pitää linja-autolinjojakaan tukiaisillakaan pystyssä.

        Koko posti käynyt tavallaan tarpeetomaksi, se jonkinlainen kriisitilanteita varten ylläpidettävä organisaatio. Jonka pitäisi sitten olla liikeyritys ja kannattaa. Sen takia itella, aivan eri asia, kuin posti. Itella pitää postia pystyssä, saapi näkee, kuinka kauan.

        =DW=

        Vetelet aika reippaasti mutkia suoriksi. Ensinnäkin posti on iät ajat ollut muutakin kuin se kirjeen vienti laatikkoon. Postilla ne paketit on kulkeneet ennen ja kulkevat edelleen, ja pitkään mukana oli toiminnassa asiakasmääriltään suurin pankki Postipankki.
        Lehtien ja pakettien jakelu on Suomessa edelleen iso bisnes jos sen vaan hoitaa siten että sitä hommaa saa tehtäväkseen.

        Ja Itellan ulkomaan logistiikkabisnekset ovat käsittääkseni toistaiseksi tuottaneet pelkkää tappiota, niillä ei Suomen postijakelua ole pidetty pystyssä. Siihen syynä varmaan osiltaan isot yritysostot jotka kuittaamalla saa kuljetella paketteja pitkin juurooppaa vielä pitkään.
        Ja suurimmat markkinat Itellalla on tällä hetkellä Vennään maalla jossa on saanut kyllä arvostusta täsmällisyydestään mutta se ei ole tuottanut tulosta. Ja näkymät ei silläkään suunnalla ole tällä hetkellä bisneksille kovin vankalla pohjalla.


      • ... kirjoitti:

        Parissa viimeisessä lauseessa tulikin postipankin saneerauksen, yhtiöttämisen, kannattamattomuuden ja nykyisten palveluiden syyt aika hyvin esille. Kyllä niitä postiautoja ja postikonttoreita ja henkiläkuntaa jne olisi, jos joku sen maksaisi. Se, millä ihmeellä noikin palvelut ennen toimivat, voi vain ihmetellä.

        Mun mielipide, kaikki johtuu elintason räjähdysmäisestä nousemisesta. Elintaso kallista, tarvitaan paljon rahaa ja palkkaa pakko nostaa, jolloin palveluitten hinta nousee. Se kestää aikansa, sitten tilanne, palkkakustannukset niin älyttömät, että palveluitten hinta järjetön. Tekniikka kehittyy, koneet ei vaadi pekkaspäiviä tms ja muutenkin tehokkaampia kuin ihmiset. Jotta homman saa pyörimään, pitää vähentää työvoima minimiin ja lisätä koneita.

        Josta taas seuraa, kaikkea ei ole vieläkään saatu automatisoitua, eikä hommaa saada muuten kannattamaan, pitää kehittää toimintaa ja koittaa vähentää kalliit palkkakulut ihan minimiin. Ja kun posti nyt toimii suunnilleen savimerkkiperiaatteella, ihan kaikkia jakelu- tms hommeleita ei ole vielä saatu automatisoitua, niitä pitää sitten lakkautella niin paljon, kuin vain pystytään.

        Itellassa ideansa. Manuaalinen hommeli, lehdet kirjeet tms jo nyt pitkälti historiaa, kaikki sähköistä. Paketit, tavara liikenne kasvaa jatkuvasti, etenkin internetin ansiosta. Koko toiminta on muuttunut täydellisesti ja tulee vielä muuttumaan paljon lisää.

        Mainiten, ite puolet ajasta kesämökillä, en ole laittanut vuosikausiin postilaatikkoa tienvarteen, ei sille ole mitään käyttöä. Tsadissa nyt on postilaatikko. Kun kieltänyt mainokset, eikä tule lehtiä, hyvin harvoin sille mitään käyttöä oikeasti on. Kaikki pyörii nopeasti ja tehokkaasti netin yli. Että mulle nykyisestä postista ole ollut pitkiin aikoihin yhtän mitään hyötyä.

        Ai niin. Eipä niitä postiautoja siis tarvita, koska ei ole mitään postia liikuteltavaksi. Eikä ihmisten roudailunkaan takia. Pöndellä juuri ihmisiä enää asukkaan, niitä muutamaa mummelia varten järjetöntä pitää linja-autolinjojakaan tukiaisillakaan pystyssä.

        Koko posti käynyt tavallaan tarpeetomaksi, se jonkinlainen kriisitilanteita varten ylläpidettävä organisaatio. Jonka pitäisi sitten olla liikeyritys ja kannattaa. Sen takia itella, aivan eri asia, kuin posti. Itella pitää postia pystyssä, saapi näkee, kuinka kauan.

        =DW=

        Jos nettikauppa yleistyy, niin jonkun ne tavarat on kuljetettava.
        Sinä katsot maailmaa omin silmin. On tavaroita (varaosia), joita tarvitaan heti, eikä ylihuomenna.Postilla on oma logistiikka, se pystyy toimittamaan ne seuraavana päivänä. On niitä muitakin Kaukokiito ja matkahuolto.
        Postilla on vielä kehittämistä kuittauksessa. Jos ei ole paikalla, nnin jakaja vie paketin postitoimistoon, josta se on haettava.


      • vaka vanha

        Posti on aika vaikea laji näin pienessä maassa jossa pitkät etäisyydet. Ja ideologisista syistä postilta on karsittu pois niitä oheistoimintoja jotka auttaisi sitä selviytymään paremmin perustehtävästään. Aika hyvin se kuitenkin hommaansa edelleen hoitaa vaikka bisnesympäristö onkin muuttunut huimasti viime vuosina.


    • ongelmalliunen

      Ei ainakaan nykyisin kannata matkahuollon kautta mitään lähettää kun tulee ongelmia heidän kanssaan kuljetuksesta niin silloin ongelmat vasta alkaa.
      Lähetin tuotteen heidän kauttaan ja rikkoutu heidän käsittelyssään.
      En omistanut digikameraa kun käskivät lähettämään kuvan siitä.
      Sain kaverin kuvaamaan sen ja sen jälkeen lähetin reklamaation heille.

      Kyselin ja kyselin, ei mitään vastausta, meni lähes kaksi kuukautta ja tuli postilla päätös.

      Emme korvaa mitään ja joku tieliikennelaki pykälä perässä.
      Oli mennyt valitusaika umpeen kun se on 14 päivää.

    • ketuttaataas

      Ei todellakaan ole ulkomaan raha, josta ne voitot revitään. Kannattaa lukea tämä teksti. Lähes miljardi takkiin Logistiikka -sekoiluilla, yli 6000 ihmistä ulos ja johdolle bonukset.

      "Tällä hetkellä Postin henkilökunnan määrä on samalla tasolla kuin vuonna 2005. Palkka- ja palkkiokustannukset sen sijaan ovat nousseet kuluneen kymmenen vuoden aikana yli 80 miljoonalla eurolla. Jossain on selvästi indeksikorotukset kohdallaan."

      http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205055-itellan-ilmeenmuutos-maksoi-miljardin-kuinka-postisi-kulkee

    • nimi-pahentaa-miestä

      Eikös ne Altiat, Itellat, Destiat ym. keksitty juuri siksi, että olisi kansainvälisiä yritysten nimiä. Taitaa vaan Suomessa toimia paremmin suomalainen nimi, jonka ymmärtää heti nimestä mitä ne tekevät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      526
      2671
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1733
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      58
      1099
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe