Oikea jumalako?

pampampauli

Kaikilla ollut onni syntyä siihen ainoaan oikeaan uskontoon :D

Mainio aloitus ateismipalstalta:

"Yksi erikoisimmista ilmiöistä ns. Jumalaan tai jumaliin liittyen on se, että 99,9% jumalaan uskovista uskoo oman kulttuurinsa jumalaan. Esimerkiksi Suomessa Raamatun jumalaan, Israelissa uskoisit Vanhaan testamenttiin, intialaisena olisit hindu ja mongolialaisena buddhalainen. Jos olisit Tom Cruisen lapsi on hyvin mahdollista, että sinusta kasvaisi scientologi.

Miksi Jumala on näin kulttuuri- ja rajasidonnainen? Uskovat kertovat miten jumala "löydetään", mutta miksi suomalaiset löytävät melkein poikkeuksetta juuri sen jumalan, joka on maassamme valtauskonto ja, jota meistä jokaisella opetetaan pienestä pitäen.

Jos jumaluus olisi aito ilmiö se ei tottelisi rajoja. Jumala puhuttelisi ihmisiä kaikkialla maailmassa samalla tavalla, eikä olisi mitään rajavyöhykkeitä, joiden jälkeen jumalan vaikutusvalta taianomaisesti katoaa. Esimerkiksi Allahin vaikutusvalta on erittäin vahva Lähi-Idässä, mutta yks kaks Israelissa Allahin voima katoaa. Miksi?

Miksi kuolemanrajakokemuksissa ihmiset näkevät aina sen oman uskontonsa "jumalan" tai omaan uskontoonsa liittyviä näkyjä, kuten kristityillä enkeleitä. Jos jumala ja enkelit olisivat oikeita ne ilmestyisivät kaikille riippumatta kulttuurista ja maarajoista. Miksi siis hindulaisten kuolemanrajakokemukset ovat erilaisia ja he näkevät omia jumaliaan?

Occamin partaveitsen mukaan yksinkertaisin selitys on useimmiten paras selitys. Mikä selittäisi tämän maarajoja kunnioittavan Jumalanhahmon kyvyttömyyden ylittää rajoja?

Yksinkertaisin selitys on se, että Jumalaa tai jumalia ei ole missään muualla kuin uskovaisten pääkopan sisällä."

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12403797

Uskaltaako/kehtaako joku uskovaisista väittää etteikö olisi hindu, muslimi, buddhalainen tms. jos olisi syntynyt ja kasvanut niiden vaikutusalueella?

26

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Religio

      Uskontojen raja-aidat ovatkin lahkolaisuutta. Perimmäinen todellisuus on Yksi, joka voidaan nähdä monella tavalla. Aloittaja siis puhuu uskontojen rajoja koskevassa kritiikissään ihan asiaa, mutta hän tekee näkökulmien erilaisuuden, kapeuden ja suppeuden (sekä suvaitsemattomuuden) perusteella loogisesti kestämättömällä tavalla johtopäätöksen "Jumalaa ei siis ole".

      Ei sitä siitä voida päätellä, kuten ei erilaisista sokeiden antamista norsujen kuvauksistakaan voida päätellä "Ei ole norsua".

      • matemaatikko n

        Kun yksi sokea kuvaa kissaa, toinen sarvikuonoa ja kolmas hamsteria, voidaan hyvin päätellä, ettei ole joulupukkia, jota sokeat olisivat tunnustelleet.


      • loogikko k
        matemaatikko n kirjoitti:

        Kun yksi sokea kuvaa kissaa, toinen sarvikuonoa ja kolmas hamsteria, voidaan hyvin päätellä, ettei ole joulupukkia, jota sokeat olisivat tunnustelleet.

        Mitenkäs se siitä voidaan päätellä?


      • pampampauli

        "Perimmäinen todellisuus on Yksi"

        Jos nyt ei ihan hatusta vedetä asioita, näin heti kärkeen.

        Eli ratkaisusi tähän olisi laittaa kaikki maailman menneet ja tulevat uskonnot samaan soppaan ja sopia, että kaikki ovat oikealla jäljillä. Sitten koko maailman(ei ateistit) äänestyksellä valitaan mitkä rusinat pidetään. Siinähän meille olisi kattava ihmisten "nähty perimmäinen todellisuutesi" ja kaikki olisi tyytyväisiä. Kaikki tämä tietenkin vasta sitten, kun ihmiset ovat kykeneviä tällaiseen yhteistyöhön, eli ei koskaan.

        Hyötyähän uskonnoilla on evoluutiossa tietysti ollut ja kulttuurievoluution takia ne on monimuotoisia.


      • Todellisuus<>Kuvaus
        pampampauli kirjoitti:

        "Perimmäinen todellisuus on Yksi"

        Jos nyt ei ihan hatusta vedetä asioita, näin heti kärkeen.

        Eli ratkaisusi tähän olisi laittaa kaikki maailman menneet ja tulevat uskonnot samaan soppaan ja sopia, että kaikki ovat oikealla jäljillä. Sitten koko maailman(ei ateistit) äänestyksellä valitaan mitkä rusinat pidetään. Siinähän meille olisi kattava ihmisten "nähty perimmäinen todellisuutesi" ja kaikki olisi tyytyväisiä. Kaikki tämä tietenkin vasta sitten, kun ihmiset ovat kykeneviä tällaiseen yhteistyöhön, eli ei koskaan.

        Hyötyähän uskonnoilla on evoluutiossa tietysti ollut ja kulttuurievoluution takia ne on monimuotoisia.

        Niin no todellisuus on aina eri asia kuin kuvaus siitä, eikä täydellistä kuvausta ole.


      • minä uskon!

        MInulta parani kolmoishermosärky kun puolestani rukoiltiin, se on mielestäni ihme tässä yhteiskunnassa, ja minä uskon Jumalaan, Jeesukseen, ja jatkan kiitos vain uskoni tiellä, sinäkin saat lähteä seuraamaan Jeesusta.


      • onpa ontuvaa

        Rippikoululaisia puijataan tuollaisilla norsuvertauksilla. Norsuja on olemassa, ja myös sokeat voivat tehdä niistä havaintoja.

        Kuka on ikinä missään havainnoinut jumalaa? Ei kukaan, ei missään.

        Yrität ujuttaa jumalan olemassa olevien joukkoon vertaamalla häntä kuvauskohteena norsuun, joka ei ole pelkkää mielikuvitusta vaan tutkittavissa oleva olento.


      • Omps
        onpa ontuvaa kirjoitti:

        Rippikoululaisia puijataan tuollaisilla norsuvertauksilla. Norsuja on olemassa, ja myös sokeat voivat tehdä niistä havaintoja.

        Kuka on ikinä missään havainnoinut jumalaa? Ei kukaan, ei missään.

        Yrität ujuttaa jumalan olemassa olevien joukkoon vertaamalla häntä kuvauskohteena norsuun, joka ei ole pelkkää mielikuvitusta vaan tutkittavissa oleva olento.

        Lue ensin aloitus uudestaan ja sitten se norsujuttu, niin saatat ymmärtää kontekstin ja miksi se norsutarina on sinne kirjoitettu. Vastaaminen loogisesti epävalideihin argumentteihin on kai sallittua osoittamalla niiden looginen pätemättömyys.


      • fda
        minä uskon! kirjoitti:

        MInulta parani kolmoishermosärky kun puolestani rukoiltiin, se on mielestäni ihme tässä yhteiskunnassa, ja minä uskon Jumalaan, Jeesukseen, ja jatkan kiitos vain uskoni tiellä, sinäkin saat lähteä seuraamaan Jeesusta.

        Kivut ja säryt hoituvatkin parhaiten placebolla ja kaikenlaiset puoskaritkin pystyvät niitä hoitamaan. Joku nappaa buranan ja vaikutus on usein nopea. Nopeampi kuin se aika mikä kestää että lääke vaikuttaisi. Tämän takia kaikissa uskonnoissa ihmisiä paranee kivusta vaikka mitään järkevää ei olisikaan tehty.


      • loogikko l
        loogikko k kirjoitti:

        Mitenkäs se siitä voidaan päätellä?

        Jos haluat turvautua vertaukseen, huolehdi premissien analogisuudesta. Jos siinä on vikaa, et voi osoittaa aloittajan logiikkaa virheelliseksi vertauksesi nojalla.

        Oletit sokeuden, oletit norsun, joka on olemassa ja tutkittavissa.


      • ---
        minä uskon! kirjoitti:

        MInulta parani kolmoishermosärky kun puolestani rukoiltiin, se on mielestäni ihme tässä yhteiskunnassa, ja minä uskon Jumalaan, Jeesukseen, ja jatkan kiitos vain uskoni tiellä, sinäkin saat lähteä seuraamaan Jeesusta.

        On se perhana vie vain kumma että yhä tarvitaan lääkäreitä ja sairaaloita. Ja vielä kummempaa on se, että silloin kun rukoilu oli suunnilleen ainoa keino parantua sairauksista, ihmisen keskimääräinen elinikä oli n. 30 v.


      • loogikko k
        loogikko l kirjoitti:

        Jos haluat turvautua vertaukseen, huolehdi premissien analogisuudesta. Jos siinä on vikaa, et voi osoittaa aloittajan logiikkaa virheelliseksi vertauksesi nojalla.

        Oletit sokeuden, oletit norsun, joka on olemassa ja tutkittavissa.

        Analogisuudesta juuri huolehdittiikin. Näytettiin, että on olemassa tulkinta, jolla aloituksessa esitetty looginen päättelyskeema kumoutuu. Logiikassa toimitaan abstraktilla tasolla symboleilla, muuttujilla.

        Sinun mielestäsi olisi pitänyt kuitenkin olettaa, että ei ole sokeutta eikä norsua, koska se vastaa analogisesti SINUN USKOMUKSIASI. Mutta sinun uskomuksesi eivät ole logiikan aksioomia, "loogikko" l, eikä analogioilta voida vaatia rajoittumista sinun uskomuksiesi mukaiseen maailmankuvaan. Muuten sille kehäpäätelmälle ei voitaisi milloinkaan löytää yleistä analogista vastaesimerkkiä.

        Kun et kuitenkaan minua usko, niin katso pampampaulin kirjoitus 14.8.2014 01:22, jossa hän on havainnut, että tosiaan, olemattomuus ei seuraa, vaan laajempi disjunktio (kukin rivi yhtenä vaihtoehtona, ja se olemattomuus on niistä disjunkti numero 2). Neljäs disjunkti, jota hän ei ole kirjannut, on lahkolainen vaihtoehto ("meidän uskontomme jumala on ainoa oikea jumala, ja meidän lahkon ulkopuolinen maailmankaikeus on paha, ja muiden uskontojen jumalat ovelaa eksytystä").


      • matemaatikko n
        loogikko k kirjoitti:

        Mitenkäs se siitä voidaan päätellä?

        Teoreettisia vaihtoehtoja on monta. Oikea joulupukki voi olla joku noista eläimistä, tai vaikka noiden eläinten sekoitus, jolloin sokeat ovat tosiaan hypistelleet joulupukkia. Tai joulupukki voi seistä huomaamattomana nurkan takana, tai sarvikuono on sarvikuono ja joulupukki samassa persoonassa, kuten Jeesus on ihminen ja jumala. Ja niin edelleen.

        Mutta kun otetaan huomioon pampampaulin viestissä mainittu Occamin partaveitsi ja tavoitellaan järkevän yksinkertaista selitystä, vaihtoehdot käyvät vähiin.

        Aloitusviestissä sanottiin, että yksinkertaisin selitys on (huom.) useimmiten oikea selitys. Nimim. Religio alkoi kumota logiikalla väitettä, jota ei oltu esitetty. Hän myös esitti uskontunnustuksensa monella tavalla nähtävästä Yhdestä, ja täysin ilman loogisia tai muitakaan perusteita.


      • indoktrinaatiota
        Omps kirjoitti:

        Lue ensin aloitus uudestaan ja sitten se norsujuttu, niin saatat ymmärtää kontekstin ja miksi se norsutarina on sinne kirjoitettu. Vastaaminen loogisesti epävalideihin argumentteihin on kai sallittua osoittamalla niiden looginen pätemättömyys.

        Rippilapsista vain harva kiinnittää huomionsa loogiseen validiuteen. He oppivat, että suuri ja mahtava jumala on kuin suuri ja mahtava norsu, jonka kokonaisuutta yksi sokea ei pysty käsittämään, mutta josta silti tiedetään uskovaispiireissä yhtä ja toista, joskus näennäisesti hämmentävääkin riippuen siitä, onko norsun kärsä vai häntä tullut tutummaksi.

        Yhtä todellisia molemmat, norsu ja jumala, ja pian mennään isoseksi rippileirille kertomaan norsujumalasta uusille rippikoululaisille.


      • Religio
        matemaatikko n kirjoitti:

        Teoreettisia vaihtoehtoja on monta. Oikea joulupukki voi olla joku noista eläimistä, tai vaikka noiden eläinten sekoitus, jolloin sokeat ovat tosiaan hypistelleet joulupukkia. Tai joulupukki voi seistä huomaamattomana nurkan takana, tai sarvikuono on sarvikuono ja joulupukki samassa persoonassa, kuten Jeesus on ihminen ja jumala. Ja niin edelleen.

        Mutta kun otetaan huomioon pampampaulin viestissä mainittu Occamin partaveitsi ja tavoitellaan järkevän yksinkertaista selitystä, vaihtoehdot käyvät vähiin.

        Aloitusviestissä sanottiin, että yksinkertaisin selitys on (huom.) useimmiten oikea selitys. Nimim. Religio alkoi kumota logiikalla väitettä, jota ei oltu esitetty. Hän myös esitti uskontunnustuksensa monella tavalla nähtävästä Yhdestä, ja täysin ilman loogisia tai muitakaan perusteita.

        "Hän myös esitti uskontunnustuksensa monella tavalla nähtävästä Yhdestä, ja täysin ilman loogisia tai muitakaan perusteita."

        Ei sitä tässä tarvitsekaan perustella mitenkään. Se on vain yksi vaihtoehto väitteelle "vain päänsisäisestä olemassaolosta". Myös pampampauli huomioi tämän vaihtoehdon myöhemmässä viestissään (14.8.2014 01:22).


    • sadut aina totta

      Hämmästyttävää onkin, että uskovaiset tietävät ja joskus myöntävätkin, että heidän uskonsa on lähes aina uskoa oman kulttuuripiirin jumalaan, mutta he eivät tee siitä loogisia johtopäätöksiä.

      Oikein harakanpesämäiset aivot omaava uskovainen voi jopa väittää, etteivät uskonnot sisällä lainkaan harhaluuloja tai muuten erheellisiä oppeja.

      • ihmeitä tapahtuu!

        Uskovien lähettämiä kiitosaiheita rukouspalvaluun:

        "KIITOS ETTÄ LAPSENI SAI TYÖPAIKAN,RUKOILIN TAIVAAN ISÄÄ JOKAPÄIVÄ JA RUKOUKSEENI VASTATTIIN,KIITOS RAKAS JEESUS."

        valon lapsi, 12.08.2014

        "KIITOS HERRA ETTÄ OLET AUTTANUT JA TAASKIN AUTAT.-PS 121 JA 23."

        muuttajat, 12.08.2014

        "Haluan lähettää kiitoksen,asiat on kuitenkin järjestyneet,siunausta kaikille!!"

        Äiti, 12.08.2014

        "oikea koko, oikea tyyli. kiitos, kantajansa tasoiset. Jumala pitää kaikesta huolen..ja pienistä, suurista kiitollinen."

        uudet rintaliivit, 12.08.2014

        "Pikkusisko pääsikin kuin pääsi opiskelemaan kouluun! Mahtavuutta!"

        kiitos opiskelupaikasta, 12.08.2014

        "Eka koulupäivä sujunut hyvin. Hymy kasvoinen lapsi kotiutunut."

        kiitti, 12.08.2014

        "Kiitos Taivaan Isälle niistä kaikista isoista ja pienistä rukousvastauksista ja kiitos kaikista esirukoilijoista!"

        kiitollinen, 12.08.2014

        "Kiitos sopivasta koulunaloitus säästä!

        Alkaahan sieltä taivaalta niitä, pisaroita sataa. Niin luonnossa aivan jokaisen ihmisen silmien edessä kuin muissakin Siunatuissa Asioissa. "usko muuttuu näkemiseksi", miten se nyt RT:sa menikään..."

        K, 12.08.2014

        "Jumala näkee ja tuntee katolisen kirkon tilanteen. Kitos Taivaan Isä, että PELASTUS TULEE PERHEKUNNITTAIN. RIIPPUMATTA SIITÄ, MIKÄ ON ITSEKUNKIN TAUSTA JA ELÄMÄN KERTA KOKONAISUUDESSAAN. LUOT UUTTA JO TÄÄLLÄ MAAN PÄÄLLÄ. EI TARVITSE ODOTTAA PIDÄMPÄÄN. väsynyt kiitos Jumalalle, Jeesukselle ja Pyhälle Hengelle kaikesta."

        kiitos jälleen kerran, 12.08.2014

        "Kiitos Herra! että löytyi oikeanlainen ja rehellinen ostaja."

        E, 12.08.2014

        "Kiitos että olet jo vastannut kaikkiin rukouspyyntöihini ja tulet vastaamaan IKUISESTI!!! Olen valmis ottamaan kaiken sen vastaan mitä olen pyytänyt. Vastaanottaisin kaiken tarvittavan mieluiten päivällä ;) Haluan nukkua yöt, ilman painajaisia, kuten muutkin."

        http://www.kotisatama.net/fi/rukous/kiitosaiheet.php


      • pelastuneen kertomus
        ihmeitä tapahtuu! kirjoitti:

        Uskovien lähettämiä kiitosaiheita rukouspalvaluun:

        "KIITOS ETTÄ LAPSENI SAI TYÖPAIKAN,RUKOILIN TAIVAAN ISÄÄ JOKAPÄIVÄ JA RUKOUKSEENI VASTATTIIN,KIITOS RAKAS JEESUS."

        valon lapsi, 12.08.2014

        "KIITOS HERRA ETTÄ OLET AUTTANUT JA TAASKIN AUTAT.-PS 121 JA 23."

        muuttajat, 12.08.2014

        "Haluan lähettää kiitoksen,asiat on kuitenkin järjestyneet,siunausta kaikille!!"

        Äiti, 12.08.2014

        "oikea koko, oikea tyyli. kiitos, kantajansa tasoiset. Jumala pitää kaikesta huolen..ja pienistä, suurista kiitollinen."

        uudet rintaliivit, 12.08.2014

        "Pikkusisko pääsikin kuin pääsi opiskelemaan kouluun! Mahtavuutta!"

        kiitos opiskelupaikasta, 12.08.2014

        "Eka koulupäivä sujunut hyvin. Hymy kasvoinen lapsi kotiutunut."

        kiitti, 12.08.2014

        "Kiitos Taivaan Isälle niistä kaikista isoista ja pienistä rukousvastauksista ja kiitos kaikista esirukoilijoista!"

        kiitollinen, 12.08.2014

        "Kiitos sopivasta koulunaloitus säästä!

        Alkaahan sieltä taivaalta niitä, pisaroita sataa. Niin luonnossa aivan jokaisen ihmisen silmien edessä kuin muissakin Siunatuissa Asioissa. "usko muuttuu näkemiseksi", miten se nyt RT:sa menikään..."

        K, 12.08.2014

        "Jumala näkee ja tuntee katolisen kirkon tilanteen. Kitos Taivaan Isä, että PELASTUS TULEE PERHEKUNNITTAIN. RIIPPUMATTA SIITÄ, MIKÄ ON ITSEKUNKIN TAUSTA JA ELÄMÄN KERTA KOKONAISUUDESSAAN. LUOT UUTTA JO TÄÄLLÄ MAAN PÄÄLLÄ. EI TARVITSE ODOTTAA PIDÄMPÄÄN. väsynyt kiitos Jumalalle, Jeesukselle ja Pyhälle Hengelle kaikesta."

        kiitos jälleen kerran, 12.08.2014

        "Kiitos Herra! että löytyi oikeanlainen ja rehellinen ostaja."

        E, 12.08.2014

        "Kiitos että olet jo vastannut kaikkiin rukouspyyntöihini ja tulet vastaamaan IKUISESTI!!! Olen valmis ottamaan kaiken sen vastaan mitä olen pyytänyt. Vastaanottaisin kaiken tarvittavan mieluiten päivällä ;) Haluan nukkua yöt, ilman painajaisia, kuten muutkin."

        http://www.kotisatama.net/fi/rukous/kiitosaiheet.php

        Jumalan lahja on pelastus

        Menneisyydessä olin alkoholisti, joka käytti myös huumeita, pääasiassa amfetamiinia. Vihasin yhteiskuntaa ja ihmisiä. Olin rikkoutunut ja katkeroitunut sielu, joka pilasi omaa elämää päihteillä.

        Syvällä sydämmessäni olin rauhaa rakastava hiljainen ihminen, mutta paholainen teki elämästäni yhtä helvettiä. Ihannoin väkivaltaa ja rasismia yhä enemmän. Lopulta itse paholainen potkaise minut kaivamaansa kuoppaan ja lähdin yhä nopeammin elämässäni alaspäin.

        Enemmän amfetamiinia ja viinaa, jatkuvaa valvomista niin, että mielenterveys ja fyysinen terveys alkoi lopulta pettää ja kuolema oli lähellä, enkä sitä itse huomannut.

        25-vuotis syntymäpäivänä sain elämäni parhaimman syntymäpäivä lahjan. Jumala lähetti kuoleman enkelin luokseni unessa ja varoitti, että synnin palkka on kuolema ja minulle kadotus. Näin Jumala laittoi suuren pelon sydämeeni, enkä enää pysty käyttämään mitään päihteitä. Tästä minä kiitän ja ylistän Jumalaa sydämmessäni sillä Hän pelasti minut. Nosti minut paholaisen kuopasta pois ja potkaisi paholaisen omaan kuoppaansa.

        7 vuoden päihde helvetti on ohi. Nyt on työpaikka, fyysinen terveys on noussut. Kaikki mielenterveys ongelmat ovat hävinneet. Suurimpia asioita mitä Jeesus Kristus minulle antoi, Hän laittoi rakkauden lain sydämeeni ja olen antanut anteeksi kaikille minua vastaan rikkoneille ihmisille, jopa eräälle henkilölle, joka vei elämäni rakkauden.

        Tätä miestä vihasin koko sydämestäni 7 vuoden ajan eniten maan päällä. Hän oli veriviholliseni, joka sai sieluni raivon valtaan kun kuulinkaan hänen nimensä. En ikinä uskonut pääseväni yli naisesta, jonka tämä mies vei minulta, enkä koskaan edes ajatellut antavani anteeksi tällä miehelle. Mutta nyt olen päässyt elämäni vaikeimmista asioista yli. Olen ohittanut elämäni rakkauden naisen ja antanut anteeksi tämän naisen vieneelle miehelle. Nyt minä pidän heitä lähimmäisenä, toivon heille pelkkää hyvää ja rukoilen heidän puolestaan pelkkää hyvää.

        Tästä kuuluu kiitos Jeesukselle Kristukselle, jolle kaikki on mahdollista. 25-vuotis päivän sain Jumalalta lahjaksi pelastuksen ja tästä päivästä alkoi minun nousuni taivaan portaita ylöspäin. Johdattajana minulla on Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ja päämääränä taivaan portit, jossa Isä odottaa minua.

        Minä kiitän koko sydämestäni ja sielustani Isää Poikaa ja Pyhää Henkeä!


        http://www.kotisatama.net/fi/usko/todistajat/


      • dudifu

        "Hämmästyttävää onkin, että uskovaiset tietävät ja joskus myöntävätkin, että heidän uskonsa on lähes aina uskoa oman kulttuuripiirin jumalaan, mutta he eivät tee siitä loogisia johtopäätöksiä."

        Tuolla oikein pappikin myönsi, mutta ei keskustelu ottanut tuulta purjeisiin, vielä ainakaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12423930


      • loogikko k

        "Hämmästyttävää onkin, että uskovaiset tietävät ja joskus myöntävätkin, että heidän uskonsa on lähes aina uskoa oman kulttuuripiirin jumalaan, mutta he eivät tee siitä loogisia johtopäätöksiä."

        Mikä on siitä seuraava looginen johtopäätös? Aloituksessa esitetty johtopäätös kun ei loogisesti johdu aloittajan toivomalla tavalla.


      • pampampauli
        loogikko k kirjoitti:

        "Hämmästyttävää onkin, että uskovaiset tietävät ja joskus myöntävätkin, että heidän uskonsa on lähes aina uskoa oman kulttuuripiirin jumalaan, mutta he eivät tee siitä loogisia johtopäätöksiä."

        Mikä on siitä seuraava looginen johtopäätös? Aloituksessa esitetty johtopäätös kun ei loogisesti johdu aloittajan toivomalla tavalla.

        Jumalia on monia.
        Ihmiset on itse luonut kaikki jumalat.
        Ihmisillä on eri käsitykset yhdestä ja ainoasta olevasta jumalasta.

        Uskovaiset ei valitse noista mitään.


      • satuahannevain
        pelastuneen kertomus kirjoitti:

        Jumalan lahja on pelastus

        Menneisyydessä olin alkoholisti, joka käytti myös huumeita, pääasiassa amfetamiinia. Vihasin yhteiskuntaa ja ihmisiä. Olin rikkoutunut ja katkeroitunut sielu, joka pilasi omaa elämää päihteillä.

        Syvällä sydämmessäni olin rauhaa rakastava hiljainen ihminen, mutta paholainen teki elämästäni yhtä helvettiä. Ihannoin väkivaltaa ja rasismia yhä enemmän. Lopulta itse paholainen potkaise minut kaivamaansa kuoppaan ja lähdin yhä nopeammin elämässäni alaspäin.

        Enemmän amfetamiinia ja viinaa, jatkuvaa valvomista niin, että mielenterveys ja fyysinen terveys alkoi lopulta pettää ja kuolema oli lähellä, enkä sitä itse huomannut.

        25-vuotis syntymäpäivänä sain elämäni parhaimman syntymäpäivä lahjan. Jumala lähetti kuoleman enkelin luokseni unessa ja varoitti, että synnin palkka on kuolema ja minulle kadotus. Näin Jumala laittoi suuren pelon sydämeeni, enkä enää pysty käyttämään mitään päihteitä. Tästä minä kiitän ja ylistän Jumalaa sydämmessäni sillä Hän pelasti minut. Nosti minut paholaisen kuopasta pois ja potkaisi paholaisen omaan kuoppaansa.

        7 vuoden päihde helvetti on ohi. Nyt on työpaikka, fyysinen terveys on noussut. Kaikki mielenterveys ongelmat ovat hävinneet. Suurimpia asioita mitä Jeesus Kristus minulle antoi, Hän laittoi rakkauden lain sydämeeni ja olen antanut anteeksi kaikille minua vastaan rikkoneille ihmisille, jopa eräälle henkilölle, joka vei elämäni rakkauden.

        Tätä miestä vihasin koko sydämestäni 7 vuoden ajan eniten maan päällä. Hän oli veriviholliseni, joka sai sieluni raivon valtaan kun kuulinkaan hänen nimensä. En ikinä uskonut pääseväni yli naisesta, jonka tämä mies vei minulta, enkä koskaan edes ajatellut antavani anteeksi tällä miehelle. Mutta nyt olen päässyt elämäni vaikeimmista asioista yli. Olen ohittanut elämäni rakkauden naisen ja antanut anteeksi tämän naisen vieneelle miehelle. Nyt minä pidän heitä lähimmäisenä, toivon heille pelkkää hyvää ja rukoilen heidän puolestaan pelkkää hyvää.

        Tästä kuuluu kiitos Jeesukselle Kristukselle, jolle kaikki on mahdollista. 25-vuotis päivän sain Jumalalta lahjaksi pelastuksen ja tästä päivästä alkoi minun nousuni taivaan portaita ylöspäin. Johdattajana minulla on Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ja päämääränä taivaan portit, jossa Isä odottaa minua.

        Minä kiitän koko sydämestäni ja sielustani Isää Poikaa ja Pyhää Henkeä!


        http://www.kotisatama.net/fi/usko/todistajat/

        Montako kiitosta on tullut niiltä kristityiltä joiden päitä ISIS parhaillaan pistää seipään nokkaan? Mielikuvitusjumala ei kummoista turvaa anna :D


      • fda
        pelastuneen kertomus kirjoitti:

        Jumalan lahja on pelastus

        Menneisyydessä olin alkoholisti, joka käytti myös huumeita, pääasiassa amfetamiinia. Vihasin yhteiskuntaa ja ihmisiä. Olin rikkoutunut ja katkeroitunut sielu, joka pilasi omaa elämää päihteillä.

        Syvällä sydämmessäni olin rauhaa rakastava hiljainen ihminen, mutta paholainen teki elämästäni yhtä helvettiä. Ihannoin väkivaltaa ja rasismia yhä enemmän. Lopulta itse paholainen potkaise minut kaivamaansa kuoppaan ja lähdin yhä nopeammin elämässäni alaspäin.

        Enemmän amfetamiinia ja viinaa, jatkuvaa valvomista niin, että mielenterveys ja fyysinen terveys alkoi lopulta pettää ja kuolema oli lähellä, enkä sitä itse huomannut.

        25-vuotis syntymäpäivänä sain elämäni parhaimman syntymäpäivä lahjan. Jumala lähetti kuoleman enkelin luokseni unessa ja varoitti, että synnin palkka on kuolema ja minulle kadotus. Näin Jumala laittoi suuren pelon sydämeeni, enkä enää pysty käyttämään mitään päihteitä. Tästä minä kiitän ja ylistän Jumalaa sydämmessäni sillä Hän pelasti minut. Nosti minut paholaisen kuopasta pois ja potkaisi paholaisen omaan kuoppaansa.

        7 vuoden päihde helvetti on ohi. Nyt on työpaikka, fyysinen terveys on noussut. Kaikki mielenterveys ongelmat ovat hävinneet. Suurimpia asioita mitä Jeesus Kristus minulle antoi, Hän laittoi rakkauden lain sydämeeni ja olen antanut anteeksi kaikille minua vastaan rikkoneille ihmisille, jopa eräälle henkilölle, joka vei elämäni rakkauden.

        Tätä miestä vihasin koko sydämestäni 7 vuoden ajan eniten maan päällä. Hän oli veriviholliseni, joka sai sieluni raivon valtaan kun kuulinkaan hänen nimensä. En ikinä uskonut pääseväni yli naisesta, jonka tämä mies vei minulta, enkä koskaan edes ajatellut antavani anteeksi tällä miehelle. Mutta nyt olen päässyt elämäni vaikeimmista asioista yli. Olen ohittanut elämäni rakkauden naisen ja antanut anteeksi tämän naisen vieneelle miehelle. Nyt minä pidän heitä lähimmäisenä, toivon heille pelkkää hyvää ja rukoilen heidän puolestaan pelkkää hyvää.

        Tästä kuuluu kiitos Jeesukselle Kristukselle, jolle kaikki on mahdollista. 25-vuotis päivän sain Jumalalta lahjaksi pelastuksen ja tästä päivästä alkoi minun nousuni taivaan portaita ylöspäin. Johdattajana minulla on Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ja päämääränä taivaan portit, jossa Isä odottaa minua.

        Minä kiitän koko sydämestäni ja sielustani Isää Poikaa ja Pyhää Henkeä!


        http://www.kotisatama.net/fi/usko/todistajat/

        Kiitos tästä kuuluu kuntoutujalle itselleen joka halusi "parantua".


      • ---
        ihmeitä tapahtuu! kirjoitti:

        Uskovien lähettämiä kiitosaiheita rukouspalvaluun:

        "KIITOS ETTÄ LAPSENI SAI TYÖPAIKAN,RUKOILIN TAIVAAN ISÄÄ JOKAPÄIVÄ JA RUKOUKSEENI VASTATTIIN,KIITOS RAKAS JEESUS."

        valon lapsi, 12.08.2014

        "KIITOS HERRA ETTÄ OLET AUTTANUT JA TAASKIN AUTAT.-PS 121 JA 23."

        muuttajat, 12.08.2014

        "Haluan lähettää kiitoksen,asiat on kuitenkin järjestyneet,siunausta kaikille!!"

        Äiti, 12.08.2014

        "oikea koko, oikea tyyli. kiitos, kantajansa tasoiset. Jumala pitää kaikesta huolen..ja pienistä, suurista kiitollinen."

        uudet rintaliivit, 12.08.2014

        "Pikkusisko pääsikin kuin pääsi opiskelemaan kouluun! Mahtavuutta!"

        kiitos opiskelupaikasta, 12.08.2014

        "Eka koulupäivä sujunut hyvin. Hymy kasvoinen lapsi kotiutunut."

        kiitti, 12.08.2014

        "Kiitos Taivaan Isälle niistä kaikista isoista ja pienistä rukousvastauksista ja kiitos kaikista esirukoilijoista!"

        kiitollinen, 12.08.2014

        "Kiitos sopivasta koulunaloitus säästä!

        Alkaahan sieltä taivaalta niitä, pisaroita sataa. Niin luonnossa aivan jokaisen ihmisen silmien edessä kuin muissakin Siunatuissa Asioissa. "usko muuttuu näkemiseksi", miten se nyt RT:sa menikään..."

        K, 12.08.2014

        "Jumala näkee ja tuntee katolisen kirkon tilanteen. Kitos Taivaan Isä, että PELASTUS TULEE PERHEKUNNITTAIN. RIIPPUMATTA SIITÄ, MIKÄ ON ITSEKUNKIN TAUSTA JA ELÄMÄN KERTA KOKONAISUUDESSAAN. LUOT UUTTA JO TÄÄLLÄ MAAN PÄÄLLÄ. EI TARVITSE ODOTTAA PIDÄMPÄÄN. väsynyt kiitos Jumalalle, Jeesukselle ja Pyhälle Hengelle kaikesta."

        kiitos jälleen kerran, 12.08.2014

        "Kiitos Herra! että löytyi oikeanlainen ja rehellinen ostaja."

        E, 12.08.2014

        "Kiitos että olet jo vastannut kaikkiin rukouspyyntöihini ja tulet vastaamaan IKUISESTI!!! Olen valmis ottamaan kaiken sen vastaan mitä olen pyytänyt. Vastaanottaisin kaiken tarvittavan mieluiten päivällä ;) Haluan nukkua yöt, ilman painajaisia, kuten muutkin."

        http://www.kotisatama.net/fi/rukous/kiitosaiheet.php

        On se vain hieno jumala tuo Jahve. Antaa oikeankokoiset tissiliivitkin. Mitäpä tuon rinnalla ovat nälkäkuolemat. Pääasia että suomalaisella, muutenkin hyvinvoivalla naisella on hyvännäköset tissit. Hallelujaa.


      • dodjdu
        ihmeitä tapahtuu! kirjoitti:

        Uskovien lähettämiä kiitosaiheita rukouspalvaluun:

        "KIITOS ETTÄ LAPSENI SAI TYÖPAIKAN,RUKOILIN TAIVAAN ISÄÄ JOKAPÄIVÄ JA RUKOUKSEENI VASTATTIIN,KIITOS RAKAS JEESUS."

        valon lapsi, 12.08.2014

        "KIITOS HERRA ETTÄ OLET AUTTANUT JA TAASKIN AUTAT.-PS 121 JA 23."

        muuttajat, 12.08.2014

        "Haluan lähettää kiitoksen,asiat on kuitenkin järjestyneet,siunausta kaikille!!"

        Äiti, 12.08.2014

        "oikea koko, oikea tyyli. kiitos, kantajansa tasoiset. Jumala pitää kaikesta huolen..ja pienistä, suurista kiitollinen."

        uudet rintaliivit, 12.08.2014

        "Pikkusisko pääsikin kuin pääsi opiskelemaan kouluun! Mahtavuutta!"

        kiitos opiskelupaikasta, 12.08.2014

        "Eka koulupäivä sujunut hyvin. Hymy kasvoinen lapsi kotiutunut."

        kiitti, 12.08.2014

        "Kiitos Taivaan Isälle niistä kaikista isoista ja pienistä rukousvastauksista ja kiitos kaikista esirukoilijoista!"

        kiitollinen, 12.08.2014

        "Kiitos sopivasta koulunaloitus säästä!

        Alkaahan sieltä taivaalta niitä, pisaroita sataa. Niin luonnossa aivan jokaisen ihmisen silmien edessä kuin muissakin Siunatuissa Asioissa. "usko muuttuu näkemiseksi", miten se nyt RT:sa menikään..."

        K, 12.08.2014

        "Jumala näkee ja tuntee katolisen kirkon tilanteen. Kitos Taivaan Isä, että PELASTUS TULEE PERHEKUNNITTAIN. RIIPPUMATTA SIITÄ, MIKÄ ON ITSEKUNKIN TAUSTA JA ELÄMÄN KERTA KOKONAISUUDESSAAN. LUOT UUTTA JO TÄÄLLÄ MAAN PÄÄLLÄ. EI TARVITSE ODOTTAA PIDÄMPÄÄN. väsynyt kiitos Jumalalle, Jeesukselle ja Pyhälle Hengelle kaikesta."

        kiitos jälleen kerran, 12.08.2014

        "Kiitos Herra! että löytyi oikeanlainen ja rehellinen ostaja."

        E, 12.08.2014

        "Kiitos että olet jo vastannut kaikkiin rukouspyyntöihini ja tulet vastaamaan IKUISESTI!!! Olen valmis ottamaan kaiken sen vastaan mitä olen pyytänyt. Vastaanottaisin kaiken tarvittavan mieluiten päivällä ;) Haluan nukkua yöt, ilman painajaisia, kuten muutkin."

        http://www.kotisatama.net/fi/rukous/kiitosaiheet.php

        Taas näkee uskovien itsekyyden ja pikku sieluisuuden. Maailmassa kuolee 9 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta, mutta hihhulit rukoilee sadetta ja koulutuspaikkoja.


      • dodjdu
        dodjdu kirjoitti:

        Taas näkee uskovien itsekyyden ja pikku sieluisuuden. Maailmassa kuolee 9 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta, mutta hihhulit rukoilee sadetta ja koulutuspaikkoja.

        vuosittain siis


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe