Väylä: Kysy kaltoinkohtelusta ja muista rikosuhriasioista?

nuortenexit

Väylä on auki!

Tunnetko omat rajasi ja oikeutesi?
Tiedätkö mikä on rikos?
Hämmentääkö tai oletko epätietoinen?

Väylän keskustelupalstalla vastailee Riku ja Nuorten Exit.

Piipahda myös Väylä-chatissa juttelemassa:

RIKU tiistaisin 17.00 - 19.00
Tietoa, neuvoa ja tukea rikosuhriasioissa.

Nuorten EXIT keskiviikkoisin 17.00 - 19.00
Tukea ja tietoa omista rajoista ja seksuaalisesta kaltoinkohtelusta.

37

4289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lakialukenut

      Rikos on oikeustieteellisten määritelmien mukaan teko tai laiminlyönti, josta on laissa säädetty rangaistus.

      • Rikosuhripäivystys vastaa:
        Näin on, lyhyesti ja ytimekkäästi määriteltynä.
        RIKUn työntekijät seuraavat Väylä- keskustelua yhdessä Nuorten Exitin työntekijöiden kanssa, joten tänne voi halutessaan jättää kysymyksiä meille.
        Toivomme myös ehdotuksia keskustelunaiheiksi. Nostamme toimintaamme ja palveluihimme liittyviä teemoja esille myös Väylä-chatissa tiistaisin klo 17-19. Tervetuloa mukaan juttelemaan.


    • Entä ,jos rakas satuttaa?

      RIKUn nuorten sivuilla (www. riku.fi /nuoret) on lyhyt kysely seurusteluväkivallasta. Käykäähän tutustumassa.

      Tässä muutama vinkki, jos ystäväsi kertoo oman poika/tyttöystävän käyttäytyvän väkivaltaisesti ja satuttavan
      - Ota kertomus vastaan, kuuntele ja usko.
      - Korosta väkivallan tekijän vastuuta ja nosta teot esiin epäoikeudenmukaisina.
      - Auta, tue ja rohkaise ystävää hakemaan apua.

      Onko sinun lähipiirissäsi ystäviä, joilla on väkivaltainen seurustelukumppani tai elätkö itse satuttavassa suhteessa? Haluatko kysyä tai keskustella asiasta?
      Rikosuhripäivystys auttaa väkivallan uhreja, läheisiä ja väkivaltaa todistaneita. Tule RIKU chattiin tai Väylä- chatiin tiistaisin klo 17-19. Voit jutella ja keskustella myös nimettömästi. Voit myös soittaa lähimpään RIKUn palvelupisteeseen Yhteystiedot löytyvät RIKUn sivuilta.

      Älä jää yksin - väkivalta ei ole yksityisasia!

    • 8+12

      1. Onko laillista nussia 14-vuotiasta, jos on kysynyt tämän ikää ja hän on väittänyt olevansa 16?

      2. Onko laillista nussia 14-vuotiasta, jos on tavannut tytön paikassa, jonka ikäraja on 16 vuotta ja siksi olettanut tämän olevan 16?

      3. Onko laillista nussia 14-vuotiasta, jos on kysynyt tämän ikää ja hän on esittänyt kaverinsa henkilöllisyystodistuksen, jonka mukaan hän on 16?

      Kaikki skenaariot teoreettisia. Toisella ikäpuolella ikää 19 vuotta.

      • Rikosuhripäivystys vastaa:

        Viittaat kysymyksissäsi ilmeisesti lainmukaiseen suojaikärajaan.

        Suomen rikoslain 20§ suojaa alle 16-vuotiaita kaikilta seksuaalisilta teoilta. Se ei kuitenkaan kiellä samanikäisiä tai kehitykseltään henkisesti ja fyysisesti samalla tasolla olevia harrastamasta seksiä toistensa kanssa.
        Sen tarkoitus on taata kaikille alla 16-vuotiaille kasvurauha.

        Suojaikäraja nousee 18 vuoteen siinä tapauksessa, jos seksuaalisen teon ehdottaja tai tekijä on lapsen tai nuoren vanhempi, asuu samassa taloudessa tai on tämän lähipiirissä esim. opettajana, valmentajana tai harrasteohjaajana.

        Alle 18-vuotiasta ei myöskään saa pyytää tekemään minkäänlaisia seksuaalisia tekoja jotain korvausta tai vastiketta, kuten vaatteita, koruja, alkoholia tai tupakkaa vastaan.

        Lisää tietoa suojaikärajasta löytyy mm. täältä http://www.exithanke.fi/tietoa-laista/ ja RIKUN nuorten sivuilta esim. täältä http://nuoret.riku.fi/tietoa-nuorelle-rikoksen-uhrille/mika-on-rikos/

        Aikuisella on vastuu seksikumppanin iän selvittämisestä.

        Jos haluat kysyä tai keskustella asiasta lisää Nuorten Exitin työntekijät ovat tänään keskiviikkona Väylä-chatissa klo 17-19 ja RIKUn työntekijät taas ensi tiistaina samaan aikaan.


    • tietämätön

      Mitä teen? Kaverini otti tänään kaupan irtokarkki hylystä karkin ja pisti sen suuhun. Sanoin asiasta hänelle ja hän sanoi sen olevan ihan normaalia. Kun saimme molemmat saman verran karkkia sanoin kaverille, että on epäreilua jos hän syö kaupassa kaksi karkia ja saa sen lisäksi saman verran karkkeja kun minä ja tässä hän vetosi siihen että ne ovat hänen rahojaan.

      • Heippa tietämätön.
        Kiva, kun löysit Väylä-keskustelun.

        Ymmärrän, että sinua harmittaa, kun kaverisi sai enemmän karkkia.
        Epäreilua tai ei, kaverisi syyllistyi näin ehkä tietämättään näpistykseen.

        Toivottavasti saatte jatkossa jaettua karkit tasan ja vielä rehellisin keinoin :)

        Tervetuloa tänään myös Väylä- chattiin klo 17-19.


      • Hemmetin nuorisorikolliset


    • DerpaDerp

      Mitäpä jos lapsi tuottaisi kuoleman aikuiselle?
      Olisiko rangaistusta tulossa lainkaan jos ikä ei riittäisi edes nuoriso-vankilaan?
      Vedottaisko tässä johonki mielenvikaan?

      • Rikosuhripäivystys vastaa:

        Hei, kiitos kysymyksestä.
        Ymmärsin, että tarkoitat lapsella alle 15-vuotiasta nuorta ja kuoleman tuottamista tahallisena tekona. Rikoslain mukaan rangaistusvastuun edellytyksenä on, että tekijä on teon hetkellä täyttänyt 15-vuotta ja ymmärtää tekonsa (syyntakeinen).

        Jos lapsi syyllistyy rikokseen ja on tekohetkellä alle 15-vuotias niin hänelle ei tuomita rangaistusta, mutta hänet voidaan velvoittaa maksamaan vahingonkorvauksia esimerkiksi rikoksen uhrille. Sosiaaliviranomaiset huolehtivat toimista alle 15-vuotiaan rikoksen tekijän kohdalla.

        Rikosuhriaiheisin liittyen voit lukea lisää osoitteesta www.riku.fi ja erityisesti nuoriin rikosuhreihin liittyen www.riku.fi/nuoret


    • hämmentynyt

      en tiedä miten tämä kuuluu tänne, mutta kumminkin... seurustelin (tai ainakin minä niin luulin) noin vuosi sitten erään pojan kanssa. hän oli 17, minä 15. tapasimme muutaman kerran, ja poika vakuutti olevansa aivan rakastunut. uskoin sokeasti, olihan minusta kiinnostunut komea paria vuotta vanhempi poika! pian poika alkoi perua kaikkia tapaamisiamme, näimme kerran pari viikossa, jos sitäkään. sain usean kerran whatsappiin viestin pojalta, että hän haluaa erota. kun kysyin syytä, hänellä oli toinen. selvisi, että tämäkin oli vain tekosyy, ketään toista ei oikeasti ollut. joka kerta puhuin hänet vielä jäämään, joka kerta hän toisti samat asiat ja itkin joka ilta. kuukauden-kahden päästä poika painosti minua seksiin. en ollut valmis, joten kieltäydyin. minua kuitenkin pelotti että eroamme, joten suostuin. minua sattui. ensimmäinen kertani oli tuskaa. parin kerran jälkeen en enää suostunut, vaan jätin pojan itse. olin kuitenkin murtunut. hän ei kuitenkaan ollut välittänyt minusta ollenkaan, halusi vain seksiä. kuitenkin, hän kertoi minulle asioita perheestään, rankasta menneisyydestään, kävi kotonani ja tapasi isäni. hieman eron jälkeen yritin laittaa viestiä ja kysyä miksi hän teki niin minulle. vastauksena oli kuva, jossa poika suuteli toista tyttöä. estin hänet. aikaa kuluin muutama kuukausi, ja jotenkin hän pystyi laittamaan minulle viestiä. itkin. luulin päässeeni yli, mutten ollutkaan. tämä tapahtui erään poikaystäväehdokkaan luona, ja se tapailu loppui hyvin lyhyeen. nyt, olen seurustellut 8kk rakastamani pojan kanssa, ja tämä poika minua rakastaa aidosti. hän tietää mitä minulle on menneisyydessä tapahtunut, ja auttaa pääsemään yli, kaikki oli hyvin, kunnes viime viikonloppuna poikaystäväni tuli päälleni ja alkoi suutelemaan kaulaani. olin itsekin mukana jutussa, olimmehan harrastaneet seksiä useamman kuukauden ajan. yhtäkkiä kuitenkin tämä aikaisempi kokemus tuli mieleen ja sain paniikkikohtauksen. tuntui, että sama tapahtuu uudestaan. minut manipuloidaan ja pakotetaan tekemään jotain mitä en tahdo. poikaystäväni ei siis tehnyt mitään väärin, menneisyyteni vain tuli yllättäen mieleeni. säikähdimme molemmat, en siis ollut vieläkään unohtanut. miksi en voi unohtaa? onko kyse rikoksesta? tarvitsenko terapeutin apua? teinkö minä väärin kun luotin vanhempaan poikaan? voinko vaatia korvauksia henkisestä kärsimyksestä? (tarina on siis täysin totta jokaista yksityiskohtaa myöten. kirjoitin tämän tänne, sillä pystyn paljastamaan tarinani anonyyminä.)

    • Hei,

      Kiitos, rohkeasta viestistäsi. Olen pahoillani, että olet kohdannut seksiin painostamista/pakottamista aiemmassa suhteessasi. Mukavaa, että olet nyt löytänyt suhteen ja olet voinut kertoa poikaystävällesi avoimesti kokemuksistasi.
      Seksiin painostaminen ja pakottaminen ei kuulu seurustelusuhteeseen. Sinä et tehnyt mitään väärää luottaessasi entiseen poikaystävääsi. Luottamus on tavallista ihmissuhteissa ja entinen poikaystäväsi käytti luottamustasi hyväkseen ja teki sinulle väärin.

      Tällaisen seksuaalisen kaltoinkohtelun jälkeen on tavallista, että kokemus saattaa nousta pintaan myöhemmin esimerkiksi uudessa suhteessa. Kuulostaa siltä, että tapahtunut seksuaalinen kaltoinkohtelu mietityttää sinua ja vaikuttaa elämääsi. Se on ihan tavallista, kun omia rajoja on rikottu. Asiasta olisi hyvä keskustella luotettavan ammattilaisen kanssa. Onko elämässäsi joku työntekijä, jolle voisit asiasta puhua? Voisitko ajatella keskustelevasi terapeutin tai psykologin kanssa asiasta? Puhuminen on paras keino kaltoinkohtelun kokemuksesta selviämiseen.

      Kysyt onko kyseessä rikos. Parhaan neuvon tähän antaa poliisi, voisitko ajatella olevasi esim. nettipoliisin yhteydessä? Tärkeintä nyt on se, että saat kokemuksen käsittelyyn tukea.

      Voit olla minuun yhteydessä chatin tai sähköpostin välityksellä, jos haluat vielä yhdessä miettiä mistä saisit parhaan tuen ja miten poliisiin voi olla yhteydessä. Chat on avoinna ma 14-16 ja ke 18-20 osoitteessa www.nuortenexit.fi.

      Voimia syksyyn,
      Ilona / Nuorten Exit

      • Nuoretjoaikuisia

        aika vanhaa luettavaa,hyvä ettei vuosiin nuorilla ongelmia. Vai onko Nuorten Exit yleensä enää toiminnassa 2017?


    • nuori tarvii apua

      Olen tyttö 16v ja paras kaverini on poika joka on myös 16v. Hän on viimeisen 3vuoden ajan painostanut mua hänen peniksen kosketteluun, runkkaamiseen ja suuseksiin.

      13 vuotiaina kun tää alko ni aluks se oli vaan koskettelua. Hän kinusi ja painosti. Saattoi mennä montakin tuntia siihen et jankkasin vaan "ei" ja "en haluu" mut lopulta suostuin runkkaamaan häntä.

      Nykyään ollaa siinä pisteessä et aina ku nähdään ni mun pitää runkata häntä vaikka en haluaisi. Joskus suuseksiäkin. Joskus hän saattaa tulla meille kylään vaan sen takia et runkkaan sitä ja sit se lähtee kotiin. Ollaa oltu 7 vuotta parhaita kavereita mut nyt tää on menny tämmöseks. :(

      Ite koen kaiken ton tosi ahdistavaksi ja en haluis tehä mitään mut se ei vaan usko. Mut raiskattiin 12 vuotiaani ni kaikki seksiin liittyvä tuntuu musta ihan hirveeltä sen takia. En haluis olla mitenkää seksuaalinen. En ees pysty ihastumaan vastakkaiseen sukupuoleen.

      Mutta kuitenkin, miten saan tämän loppumaan?

      Tekeekö poika väärin tai hyväkskäyttääkö se mua?

      • Hei,

        Kiitos kysymyksestäsi ja rohkeudestasi puhua sinua mietityttävästä asiasta.

        Mikäli poika painostaa sinua tekemään jotain seksuaalista, vaikka et haluaisi, hän tekee mielestäni väärin. Kerrot, että olette olleet parhaita kavereita useita vuosia. Itse mietin, että parhaan kaverin ei pitäisi painostaa ystäväänsä tekemään mitään mitä tämä ei haluaisi tehdä.

        Tuleeko sinulle hyvä mieli kaverin tapaamisesta muuten? Mietin, että tarvitseeko sinun ylipäätään tavata tätä poikaa enää? Mielestäni ei kannata tapailla henkilöä, joka aiheuttaa sinulle enemmän ahdistusta ja pahaa oloa, kuin hyvää mieltä.

        Mielestäni voit päättää olla näkemättä poikaa ja kertoa hänelle miksi et halua nähdä häntä. Eli voit kertoa, että painostaminen on tehnyt sinulle todella ikävän olon. Ehkä myöhemmin elämässänne, kun aikaa on kulunut, voitte jutella tai tavata uudestaan. Nyt sinun tulisi mielestäni saada olla rauhassa painostavilta ja ahdistavilta kokemuksilta ja keskittyä omaan hyvinvointiisi. Mielestäni painostaminen on aina väärin ja pojan olisi hyvä miettiä, miksi hän toimii niin kuin toimii ja saada itselleenkin apua.

        Voit esimerkiksi lähettää hänelle viestin, jossa kerrot, miltä painostaminen seksuaalisiin tekoihin sinusta tuntuu ja kertoa, että teidän olisi hyvä olla tapaamatta enää. Sinulla ei ole mitään kiirettä toteuttaa seksuaalisuuttasi aktiivisesti ja voit itse päättää, millä tavalla olet seksuaalinen tai oletko ylipäätään!

        Olen pahoillani, että olet joutunut vakavan rikoksen kohteeksi lapsena. Mikäli haluat, tule keskustelemaan Nuorten Exitin chattiin keskiviikkona klo 18-20 tai maantaina klo 14-16. Chat löytyy osoitteesta www.nuortenexit.fi.
        Voit laittaa minulle myös sähköpostia [email protected] tai soittaa arkipäivisin klo 9-15 puh. 045 8953 279

        Olisi hyvä jutella vielä lisää.

        Ystävällisin terveisin,

        Anni/Nuorten Exit


      • Olen noin kaksikymppinen vastaavan kokemuksen kokenut nuori nainen. Sillä erolla että minun kokemukseni tapahtui seurustelusuhteessa, mutta koin myös ystävyyden ja uskollisuuden tunteita poikaa kohtaan ja päässäni oli idea että tuemme toisiamme vaikeuksissa. Pidin idean uskollisuudesta ja pysyin samana ihmisenä, mutta en pitänyt poikaa ja se oli elämäni paras päätös.
        Niin kauan kun olette paljon tekemisissä, et välttämättä edes näe millä kaikilla tavoilla hän on saattanut sinua manipuloida, vaan se voi tulla yllätyksenä jäljestä kun voimasi palaavat ja näet viimein selvästi. Omasta kokemuksesta voin sanoa että se on usein näkymätöntä kunnes poistat kyseisen ihmisen elämästäsi (ainakin tilapäisesti), vaikka kuinka yrittäisit nähdä. Etäisyyden otto voi olla vaikeaa mutta saatat yllättyä siitä miten paljon vähemmän se sattuu kuin sellaisessa ihmissuhteessa olo jossa toisella ei ole kykyä välittää tunteistasi - näin ainakin minun kohdallani, vaikka helppoja vaihtoehtoja ei ollut.


      • Marionov

        Nii, kehota sitä käyttämään oman käden oikeutta, siinä on portaattomasti säädettävä puristus ja nii, katotaan mitä siit tulee, jos menee pahaksi nii lusikat jakoon ja ukko pihalle. Toi mitä tos sanoit, se on tosi törkeetä hyväksikäyttöä, sä oot arvokas Luojan luoma ihminen, et kynnysmatto etkä runkkauslaite. Paina se nyt mielees.

        jaksamisia


      • Järjenkäyttösallittu

        Nm. Marionov,Laitan tähän myöhässä kehut vastauksesta.Mikä toisia naisia/tyttöjä vaivaa/Pyyhkiikö ne takapuolenkin kun vaan kinuaa?


    • hjllömm

      Sattumalta huomasin tämän palstan, enkä tiedä kuuluuko asiani tänne. Olen jo 39-vuotias nainen. Minua hyväksikäytettiin teini-iässä, jolloin olin 13-16-vuotias. Annoin suuseksiä itseäni vanhemmalle n. 19-vuotiaalle pojalle useita kertoja. Lisäksi oli muitakin seksikontakteja tuolloin itseäni vanhempien kanssa. Toki itse suostuin toimintaan, mutta minua nimiteltiin ja jätettiin kerran kadulle puolipukeissa... Asioista jäi valtava tuska useaksi vuodeksi ja aloin varomaan miehiä, eikä vielä aikuisenakaan ole ollut aina helppoa miesten kanssa. En ole koskaan tehnyt tapahtumista ilmoitusta, ajattelin, että joudun itse kärsimään. Onko näin jälkikäteen mahdollista saada tekijöitä vastuuseen ja kuinka tapahtumat voi todistaa??

    • jokunenm

      hei! mitä minun olisi kannattanut seuraavanlaisessa tilanteessa tehdä (tästä jo aikaa 7 vuotta ja olen miespuolinen). aloin seurustelemaan itseäni muutaman vuotta nuoremman tytön kanssa. seurustelimme 2 vuotta ja asuimme yhdessä. jossakin kohtaa suhteemme alkoi mennä huonosti ja tyttöystäväni alkoi pikkuhiljaa muuttua oudommaksi ja oudommaksi. jossain kohtaa hän alkoi agressiiviseksi itseään ja minua kohtaan, kävi käsiksi ja uhkasi riistää oman henkensä. tämä oli erittäin ahdistavaa ja tässä kohtaa halusin päästä pois suhteesta mutta ei se niin helposti käynytkään. jossain kohtaa tyttöystävä alkoi uhkailemaan kaveripiirillään (entisillä linnakundeilla ketkä ovat istuneet kaikenlaisista rikoksita) että valehtelee ja saa heidät perääni jos jätän naisen. halu päästä pois suhteesta oli niin suuri että en välittänyt muusta kuin siitä että pääsen eroon suhteesta hinnalla millä hyvänsä. tyttöystävä ehdotti että jos annan 500euroa niin hän päästää minut menemään joten suostuin ja pääsin eroon suhteesta mutta jälkeenpäin (2kk päästä) hän alkoi vaatia lisää rahaa mutta en suostunut enään antamaan rahaa. olen siitä päivästä lähtien pelännyt henkeni edestä ,enkä ole uskaltanut tehdä isompaa asiaa tästä koska pelko siitä että asia pahenisi oli suuri. vähitellen olen alkanut päästä pelosta mutta kyseinen asia kummittelee joskus.

      • hhhhhhs

        Tee siitä rikosilmoitus. Kiristäminen on rikos. Mielellään todisteita mukaan.


      • Sillä 500 eurolla olisin ostanut hieromasauvan sille muijalle ja rahaa olisi vielä jäänytkin.Kukaan linnakundi ei ota uutta tuomiota vanhan hoidon takia,eri asia jos tyyppi olisi itte ollut sitä muijaa vailla takasi.Poliisi olisi ollut ja mielenterveys toimisto oikeat osoitteet.Ja jos olisi jatkanut olisit nostanut syytteet kiristyksestä,käynyt kallotohtorilla ja saanut paperin henkisestä kivusta ja kärsimyksestä,olisit voinut vaatia vaikka 10000e korvauksia ja usko pois kiristys on paha mutta se henkinen lausunto on pahempi eli olisi menyt läpi. Tuo mainitsemani raha summa voi kuullostaa isolta muttei ole,täälläpäin muija sai 8500e kun tyyppi näytti munansa ja tyttö järkyttyi.


    • ennenkaikkea

      Synti on suuntautuneisuutta.

    • elämärakastaa

      Tuore tutkimus: Jatkuva muuttaminen lapsena ja nuorena lisää juurettomuutta ja erilaisia hankaluuksia.

    • perttinaapurista123

      miksi minua väsyttää illalla tahdon tietää. olen huolissani

    • 123456789LOL

      OLEN KOULULAINEN SAANKO NUKKUA

    • ehkäsotienjälkeen
    • Eitäälläkotiaoo

      Vakuutusyhtiöstä soittivat valinneensa tietoisesti rikollisen väylän toiminnalleen. Ett näin mä kohtasin synnintekijän.

    • menimutkaiseksi
    • Gordonblue

      Kaltoinkohtelua on monenlaista. Yleensä uhri tarkastelee asoita vain omasta näkökulmastaan, joka saattaa olla vääristynyt. Asioista ei kyetä keskustelemaan rehellisesti, sillä ihmissuhteet ovat monimutkainen palapeli. Usein. Myös asioita tulkitaan oman elämän kokemusten kautta virheellisesti.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe