Bellona 23 ta Helmsmann 26 ensivneeksi

jaljk82

24

1365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaptkoukku

      Muuten miten vaan mutta mieti kuinka kauan jaksat peräsnurran kanssa tapella. Jos uskot että purjeilla aina liikut niin molemmat ok.

      • Bofoori

        Samaa mieltä. Mieti vakavasti vaihtoehtoa pikkudieselillä. Reviiri laajenee kummasti ja akkukin latautuu. Valitse vene joka mukava purjehtia, herkkä ja tarpeeksi purjealaa. Ulkonäönkin olisi syytä miellyttää silmää.


      • Sailmate
        Bofoori kirjoitti:

        Samaa mieltä. Mieti vakavasti vaihtoehtoa pikkudieselillä. Reviiri laajenee kummasti ja akkukin latautuu. Valitse vene joka mukava purjehtia, herkkä ja tarpeeksi purjealaa. Ulkonäönkin olisi syytä miellyttää silmää.

        Luuletko todellakin että perämottoreissa ei ole laturia?


      • Bofoori
        Sailmate kirjoitti:

        Luuletko todellakin että perämottoreissa ei ole laturia?

        On hieman eri asia pukkaako laturi akkuun muutamaa amppeeria vai 20 amppeeria. Mielestäni noita vanhoja sisädieseleitä on turha pelätä. Semmoisen kunnossapito on syytä ottaa haasteena ja harrastustoimintana. Kuten myös vanhan veneen ylläpito.
        Sen halvan peräsnurran voi tarvittaessa ripustaa veneen peräpeiliin vaikka sisäkonekin olisi.
        Vireeseen en kyllä sotkeutuisi.


    • MD2

      Yllättävän monessa tuon hintaisessa ja -kokoisessa hyväkuntoisessa veneessä on merivesijäähdytteinen Volvo MD2 70-luvulta taikka sitten saman ikäinen Albin tai Vire. Siinä rupeaa sitten olemaan vaihdon paikka ja sitten se onkin joku kymppitonnin vene.

      No pari tuon hintaista uudella sisämoottorilla on ollut mutta useimmat myydään joko peräsnurralla tai ikälopulla koneella.

    • kummasta tykkäät

      Ja unohda kaksi ensimmäistä vastaajaa. Seuraava varmaan jo ehdottaa jotain vähintään 30-jalkaista. Tietenkin peräprutku on sisäkoneeseen verrattuna riesallisempi, mutta hyvin senkin kanssa tulee toimeen. Bellona on tuntemattomampi, mutta taitavat olla molemmat Södergrenin samanikäistä designia, ainakin hyvin samantyyppisiä. Jos noissa lastentauteja on ollut, kuten ainakin pienemmässä Helmsmanissa oli, ne on jo varmaan korjattu tähän mennessä.

      Metri lisää tonnilla tuntuu kallistavan Helmsmanin puolelle. Metri tuossa kokoluokassa on paljon. Parasta kuitenkin valita se, joka enemmän itseä miellyttää, molemmilla tulee toimeen ja valokuvien mukaan siistejä yksilöitä.

      • Sailor49

        Jos budjetti on kuvaamaasi luokkaa, valitsisin ehdottomasti peräprutkupurren. Sisäkone on toimiessaan toki mukava, mutta voi aiheuttaa yllättäviä kustannuksia.

        Kummatkin noista pursista on varmasti asiallisia hankintoja. Bellona on Ruotsissa selvästi suositumpi kuin Suomessa. Rakenne on terve, varsinkin jos vene on kokonaan veistämöllä rakennettu.

        Itse pidän tuon hintaista ja kokoista purtta oikein hyvänä ensipurtena. Vaihtoehtoina voisi olla Avance 24 tai Maxi 77. Ja kumpikin niistäkin perämoottorilla.


    • JohanOnK

      Samaa mieltä, että ekat vastaukset voipi jättää unholaan. Purjehdin itse ensimmäistä kesää saman hintaluokan 24 jalkaisella veneellä, jossa on perämoottori. Kallistuin peräprutkuun, koska kävin katsomassa n. 15 alle 6 tonnin venettä. Muutamassa oli sisämoottori, joissa oli joko vikoja, tai sitten ne olisi pitänyt samoin tein vaihtaa kokonaan. Tämä olisi lisännyt kustannuksia siten, että viiden tonnin veneestä olisikin tullut kymppitonnin vene hujauksessa. En ole katunut peräprutkua, ja saaristomerta on tullut kierrettyä menestyksellä Utöseen saakka (pk-seudulta) pariinkiin kertaan.

      Mielestäni tämän hintaluokan veneessä perämoottori on ok, koska huolto on helppoa ja halpaa, ja hätätapauksessa uuden saa alle tonnilla. Oma 5hp nelitahti liikuttaa venettä vastatuuleen ja aallokkoon testatusti vielä 10ms tuulella. Raja tulee vastaan, kun tuulta alkaa olemaan 14ms ja yli ja aallokko on sen mukaista. Tällöin vene kääntyy tuuleen, kun koneen tehot eivät riitä. Mutta kyseessä onkin jo sellainen keli, että mieluummin jään rantaan.

      Itsekin kallistuisin noista helmsmaniin, ja muista tingata. Sinuna katsoisin läpi vielä muuutkin nettiveneen 4-7 tonnin pyynnillä olevat veneet. Ainakin siellä on muutamia varsin merikelpoisia paatteja, ja omaan kokemukseeni perustua voisivat hyvinkin irrota 1000-500 e alle pyynnin.

      • Kerro mulle

        mikä ihmevene sulla on on jos peräprutkulla 14 metrin tuulessa avomerellä voit ajaa. Jossain saarten suojassa tuo voi toimia mutta olen itse avomerellä kokenut moisen yhdistemän mahdottomaksi jos tuuli vaikkapa lounaasta ja vain kymmenen metrin luokkaa. Siellä on silloin pahimmillaan parin metrin metrin aallokko, ei kyllä prutkulla edetä mihinkään.


      • JohanOn2
        Kerro mulle kirjoitti:

        mikä ihmevene sulla on on jos peräprutkulla 14 metrin tuulessa avomerellä voit ajaa. Jossain saarten suojassa tuo voi toimia mutta olen itse avomerellä kokenut moisen yhdistemän mahdottomaksi jos tuuli vaikkapa lounaasta ja vain kymmenen metrin luokkaa. Siellä on silloin pahimmillaan parin metrin metrin aallokko, ei kyllä prutkulla edetä mihinkään.

        Kerron. Vene on ruotsalaisvalmisteinen Birdie 24, jossa on uudehko 5hp nelitahtiprutku. Ensinnäkin, minulla ei ole kokemusta avomerestä, mutta esimerkiksi lännestä olen tullut koneella Hangon niemen ohi ja jatkanut Tammisaareen olosuhteissa, joissa itä/kaakkoistuuli oli ennusteen mukaan 11ms ja Tullisaaren aseman mukaan tosiasiassa 14ms / puuska 16ms. Samoja lukemia antoi Nexuksen tuulimittari veneessä. Aallokko oli kyllä "liian" korkeaa, ja meno "kiikun kaakun", mutta niin se vaan matka eteni rauhaksiin. Ei perämoottori tuollaiseen keliin enää sovi, mutta pääsin kyllä etenemään n. 2-3 solmun vauhdilla täysvastaiseen. En itsekään lähtisi tuollaisella kelillä ja peräkoneella esim. porkkalanselälle ulkokautta, mutta tarkoitus oli lähinnä kertoa, että eivät nuo perätuupparitkaan ihan heti pulaan jätä. Suurin ongelma on siinä, että perätuuppari haukkoo henkeä, kun aallokonkorkeus nousee tarpeeksi (ja se ei kauhean paljoa vaadi). Tällöin käy niin, että koneesta lähtee aaltoon tehot, ja seuraavassa aallossa sitten vene kääntyy tuuleen. Tällöin ei auta kuin luovuttaa ja ajelehtia takas tai vetää rätit ylös. Oma vene kulkee kovemmassa kelissä ( 10ms) huomattavasti mukavammin täysreivatulla isolla ja fokalla, kuin prutkulla.

        Mitä olen jutellut, nii useat perusprutku/purkkariyhdistelmät alkavat olla pulassa, kun tuulta on 8ms ja aallokkoa päälle. Pidän tätä ihan totuudenmukaisena "rajana". Omien kokemusteni mukaan tuo perämoottori ei kuitenkaan rajoita harrastusta niin merkittävästi, kuin ehkä tämän ketjun joistain vastauksista voisi päätellä. Sitä paitsi PURJEveneitähän nämä ovat.

        Tosin uuutena harrastajana itseäni ihmetytti ensireissulla saaristossa suuresti se, kuinka vähän ihmiset tosiasiassa purjehtivat. Esimerkiksi Bärösund-Espoo välillä itätuulta oli 6-8ms ja laskeskelin siinä huvikseni "paatteja". Lisäksemme räteillä eteni päivän mittaan itään kokonaista 2 venettä, ja loput 28 näkemäämme purkkaria tulivat koneella ohi. Ei asia minua haittaa, mutta herätti vaan pikkasen lapsenomaista ihmetystä meissä.


      • manööverit purjein
        JohanOn2 kirjoitti:

        Kerron. Vene on ruotsalaisvalmisteinen Birdie 24, jossa on uudehko 5hp nelitahtiprutku. Ensinnäkin, minulla ei ole kokemusta avomerestä, mutta esimerkiksi lännestä olen tullut koneella Hangon niemen ohi ja jatkanut Tammisaareen olosuhteissa, joissa itä/kaakkoistuuli oli ennusteen mukaan 11ms ja Tullisaaren aseman mukaan tosiasiassa 14ms / puuska 16ms. Samoja lukemia antoi Nexuksen tuulimittari veneessä. Aallokko oli kyllä "liian" korkeaa, ja meno "kiikun kaakun", mutta niin se vaan matka eteni rauhaksiin. Ei perämoottori tuollaiseen keliin enää sovi, mutta pääsin kyllä etenemään n. 2-3 solmun vauhdilla täysvastaiseen. En itsekään lähtisi tuollaisella kelillä ja peräkoneella esim. porkkalanselälle ulkokautta, mutta tarkoitus oli lähinnä kertoa, että eivät nuo perätuupparitkaan ihan heti pulaan jätä. Suurin ongelma on siinä, että perätuuppari haukkoo henkeä, kun aallokonkorkeus nousee tarpeeksi (ja se ei kauhean paljoa vaadi). Tällöin käy niin, että koneesta lähtee aaltoon tehot, ja seuraavassa aallossa sitten vene kääntyy tuuleen. Tällöin ei auta kuin luovuttaa ja ajelehtia takas tai vetää rätit ylös. Oma vene kulkee kovemmassa kelissä ( 10ms) huomattavasti mukavammin täysreivatulla isolla ja fokalla, kuin prutkulla.

        Mitä olen jutellut, nii useat perusprutku/purkkariyhdistelmät alkavat olla pulassa, kun tuulta on 8ms ja aallokkoa päälle. Pidän tätä ihan totuudenmukaisena "rajana". Omien kokemusteni mukaan tuo perämoottori ei kuitenkaan rajoita harrastusta niin merkittävästi, kuin ehkä tämän ketjun joistain vastauksista voisi päätellä. Sitä paitsi PURJEveneitähän nämä ovat.

        Tosin uuutena harrastajana itseäni ihmetytti ensireissulla saaristossa suuresti se, kuinka vähän ihmiset tosiasiassa purjehtivat. Esimerkiksi Bärösund-Espoo välillä itätuulta oli 6-8ms ja laskeskelin siinä huvikseni "paatteja". Lisäksemme räteillä eteni päivän mittaan itään kokonaista 2 venettä, ja loput 28 näkemäämme purkkaria tulivat koneella ohi. Ei asia minua haittaa, mutta herätti vaan pikkasen lapsenomaista ihmetystä meissä.

        Se, että ihmettelit ahtaalla Barösundin väylällä vastatuulessa Espoota kohti koneella ajellutta 28 venettä, kuvastaa paitsi apukoneiden tehoa myös ajan henkeä. Useimmat kai olivat kotimatkalla eivätkä pitäneet ahtaalla väylällä luovimista kovin mielekkäänä tai mukavana. Dieselin starttaaminen on helppoa ja matka etenee joutuisammin kuin väylällä luoviminen. Aina joukossa on niitäkin, jotka aloittelijoina mielluumin ajavat koneella tai jotka eivät halua haitata muiden alusten likkumista ahtailla väylillä.
        Päätelmiä perämoottorisi tai veneesi hyvistä ominaisuuksista et sen perusteella voi tehdä, mitä näet muiden tekevän.
        Perämoottori on aika toivoton avomeriaallokossa, mutta sillä pärjää saariston suojassa. Joka tapauksessa kannattaa ruveta harjoittelemaan veneen hallintaa purjein. Joskus kuitenkin tulee se päivä, jolloin moottori sammuu tai ei landausvaiheessa käynnistykään….Siksi kannattaa treenailla purjein landauksia ja lähtemisiä, kun apumoottori vielä on kunnossa.


      • JohanOn3
        manööverit purjein kirjoitti:

        Se, että ihmettelit ahtaalla Barösundin väylällä vastatuulessa Espoota kohti koneella ajellutta 28 venettä, kuvastaa paitsi apukoneiden tehoa myös ajan henkeä. Useimmat kai olivat kotimatkalla eivätkä pitäneet ahtaalla väylällä luovimista kovin mielekkäänä tai mukavana. Dieselin starttaaminen on helppoa ja matka etenee joutuisammin kuin väylällä luoviminen. Aina joukossa on niitäkin, jotka aloittelijoina mielluumin ajavat koneella tai jotka eivät halua haitata muiden alusten likkumista ahtailla väylillä.
        Päätelmiä perämoottorisi tai veneesi hyvistä ominaisuuksista et sen perusteella voi tehdä, mitä näet muiden tekevän.
        Perämoottori on aika toivoton avomeriaallokossa, mutta sillä pärjää saariston suojassa. Joka tapauksessa kannattaa ruveta harjoittelemaan veneen hallintaa purjein. Joskus kuitenkin tulee se päivä, jolloin moottori sammuu tai ei landausvaiheessa käynnistykään….Siksi kannattaa treenailla purjein landauksia ja lähtemisiä, kun apumoottori vielä on kunnossa.

        Sellaine tarkennus vielä, että havaintoni on tehty Bärön kapean väylän jälkeen, josta alkaa täysin kelpo ja hieno purjehdittava pätkä sisä- tai ulkokautta Porkkalanniemeen ja edelleen pk-seudulle. Ymmärrän täysin, että kapeikoissa on kohteliastakin ajaa koneella, ettei ruuhkassa tuki koko ränniä.

        Sen sijaan oman veneeni suorituskyvystä en ole vetänyt johtopäätöksiä sen perusteella, miten muut etenevät. Ilmeisesti tekstini oli huonosti kirjoitettu, jos siitö sellaisen käsityksen sai. Tarkoitus oli lähinnä päivitellä sitä, että naivisti luulin ennen lajiin tutustumista purjeveneiden omistajien pääasiassa purjehtivan aina, kun tuulta piisaa. Nyt käsitän, että pääsääntöisesti isommilla veneillä nostellaan rätit avotuulilla, mutta muuten sitten ajetaan koneella kiireen vilkkaa joko satamapaikan toivossa seuraavalle etapille tai himaa kohden.

        Mutta asiaan, suosittelen edelleen perämoottoria tämän hintaluokan purkkariin. Tosin tällöin on syytä varautua siihen, että venettä kannattaa pääasiassa purjehtia. Itse tulee veivattua rätit ylös ylös heti satama-altaan jälkeen ja alas siten, että parkkiin ajetaan koneella sellainen 100-200 metriä.


      • se riippuu...
        JohanOn3 kirjoitti:

        Sellaine tarkennus vielä, että havaintoni on tehty Bärön kapean väylän jälkeen, josta alkaa täysin kelpo ja hieno purjehdittava pätkä sisä- tai ulkokautta Porkkalanniemeen ja edelleen pk-seudulle. Ymmärrän täysin, että kapeikoissa on kohteliastakin ajaa koneella, ettei ruuhkassa tuki koko ränniä.

        Sen sijaan oman veneeni suorituskyvystä en ole vetänyt johtopäätöksiä sen perusteella, miten muut etenevät. Ilmeisesti tekstini oli huonosti kirjoitettu, jos siitö sellaisen käsityksen sai. Tarkoitus oli lähinnä päivitellä sitä, että naivisti luulin ennen lajiin tutustumista purjeveneiden omistajien pääasiassa purjehtivan aina, kun tuulta piisaa. Nyt käsitän, että pääsääntöisesti isommilla veneillä nostellaan rätit avotuulilla, mutta muuten sitten ajetaan koneella kiireen vilkkaa joko satamapaikan toivossa seuraavalle etapille tai himaa kohden.

        Mutta asiaan, suosittelen edelleen perämoottoria tämän hintaluokan purkkariin. Tosin tällöin on syytä varautua siihen, että venettä kannattaa pääasiassa purjehtia. Itse tulee veivattua rätit ylös ylös heti satama-altaan jälkeen ja alas siten, että parkkiin ajetaan koneella sellainen 100-200 metriä.

        Todella monta kertaa olen Barösundista kulkenut. Eikä yhtdelläkään kertaa ole olleet siellä kryssivät haitaksi. Ei edes siinä kapeimmassa osassa.

        Mutta niinpä itsekin tulee enimmäkseen ajettua nykyään koneella ne kryssit. Se nykyään on pian ne 20 v, jotka olen nykyisen veneeni omistanut. Ja syy on ihan jaksaminen. ST-fokalla tai edes kolmosgenuan keleillä ne vendat jaksaisi tehdäkin, mutta hauis tuppaa uupumaan ykkösgenuan kanssa. Ja sitten Busön luon olisi kuitenkin pienellä miehistöllä taas ahdasta. Jos sattuu olemaan edes puolikas kisamiehistöstä läsnä, niin ei mitään ongelmaa. Oikeastaan sekin riittäisi, jos oma poika olisi toisena vaimon sijasta.


    • Taloudellisesti

      Ensiveneeseen perämoottori on ehdottomasti sisämoottoria parempi valinta, vaikka sisämoottorilla olisi kuinka kiva tahansa ajella.

      Tuon hintaluokan veneessä perämoottorin vaihdat tonnilla, mutta sisämoottorin vaihto vähintään tuplaa hinnan eikä se juurikaan nosta veneen jälleenmyyntihintaa.

      Tuon hintaluokan sisämoottoriveneen pitäisi saada lähes ilmaiseksi, että ostaisin.

      • peäprutku ok

        Samaa mieltä, perämoottori huomattavasti halvempi, helppo huoltaa kun voi ottaa koneen kainaloon ja huoltaa/viedä huoltoon, vanha sisäkone voi olla vaikka minkälainen pommi ja uusi kone maksaa ainakin noiden veneiden hinnan verran. Paremissa peräprutkuissa on laturi, sähköstartti, kauko-ohjaus. Pienmmässä veneessä jää myös paremmin sisätilaa kun ei ole sisäkonetta. Tietenkin kannattaa katsoa hieman kuinka vanha perämoottori on.

        Helmsmannista ei omaa kokemusta, mutta Bellona on ainakin ihan kelpo ensivene.


      • impi4

        Ostin oman ekan pienen purkkarin sisämoottorilla.
        Päivääkään en ole katunut.
        Koneella ikää 30v ja napista hörähtää käyntiin joka kerta.
        Jos siinä olisi peräprutku, niin miehistölle pitäisi hommata Peltorin mustat kuppisuojaimet.
        Ja tuon hintaluokan peräprutkuvenettä en ottaisi edes ilmaiseksi :)


    • JohanonK

      Muita vinkkejä vielä edellisen lisäksi:
      - katso ja käy purjeet läpi huolella. Jos joudut kaupoille, on jo yhden uuden rätin hinta 1/5 koko hankinnan hinnasta. Jos joudut hankkimaan uusen purjekerran, mieti vielä ko. veneen hankintaa pariin kertaan.
      - varmistu, että prutku on pitkä tai erikoispitkärikinen ja kiinnityskorkeus on oikea tai säädettävissä. Jos kone jää liian ylös, se haukkoo aallokossa tyhjää ja kadottaa tehoja. Veneellä ei tällöin pääse aallokossa etenemään tehokkaasti.
      - tutki kaidetolppien juuret ja heloituksen kiinnityskohdat. Jos näkyvissä on halkeamia, on syytä olla tarkkana. Usein myös kaidetolppien juurista löytyy potentiaalisia vuotokohtia, joista vettä pääsee rakenteisiin.
      - onko vanttiruuvit kunnossa? Maksaa pieneenkin veneeseen 50e / kpl, joten lisälaskua tulee, jos esim. kaikki menee vaihtoon.
      - myös uusi akku/akut ovat suht hintavia, minkä lisäksi tavitset laturin. Voin susoitella c-tekin m100- laturia jaa uutta akkua. Yhdelläkin 75ah akulla pärjää pitkän aikaa ilman latausta, jos ei huudata mitään 12v kylmälaukkuja.
      - tarkista nostimien (fallien) kunto ja liikkuvuus. Useissa ko. ikäluokan veneissä voi olla vaijeri/köysi yhdistelmäfallit. Suosittelen vaihtamaan vaijerifallit esimerkiksi dyneemaan, ja samalla voi vaihtaa vaijerien syövyttämät pylpyrät / kehrät maston toppiin. Helpoin tehdä, kun masto on maassa. Hintaa nostinten vaihdolle tulee karkeasti 200-300 euroa, jos laitat esim 6-8 millistä dyneemaa.

      JohanOn

      • Kapitaan

        Jos akkuja käyttää paljon on aurinkokenno on ihan ehdoton kaveri akulle, ei tarvitse edes olla mikään kovin iso/tehokas. Akku kestää huomattavasti kauemmin kun siinä on jatkuva pieni lataus päällä. Lataa mukavasti esim. viikolla kun vene on laiturissa.

        Purjeiden iän lisäksi varsinkin ensipurjeveneessä helpottaa aika paljon (varsinkin yksinpurjehtiessa) jos etupurjeena on rullapurje. Reivauskin on helppoa eikä tarvitse vaihdella etupurjetta kelien mukaan (eikä siis tarvitse kuin yhden etupurjeen).


    • jaljk82

      Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista. Kyllä on ollut alusta asti selvää että perämoottorillinen paatti ostetaan, sillä sisämoottorin kuntoa on lähes mahdotonta arvioida ja korjaaminen erittäin hankalaa ja kallista. Helsmann on kyllä siistissä kunnossa..

      • fågeli

        Perämoottorit molemmissa vielä ihan uusia!
        Valitsisin Helmsmanin, jouhean ja menevän näköinen vene. Varustus näyttää siinä myös uudemmalta ja kattavamalta. Kaidetolpat taineet kuitenkin kadota jonnekin?


      • MotiMake

        Pienen venemotin korjaus ole sen kummempaa kuin mopon moottorin rassaus.
        Yksisylinterisiä myllyjä pääasiallisesti.
        Laakerointi, uusi sylkyn putki tai hoonaus. Mäntä renkaineen ja mahdollisesti kannen kunnostus.
        1-2 k€ ja taasen on 40-50v kunnossa.
        Turha etsiä niitä mörköjä pimeästä.
        Olen täällä peräänkuuluttanut niistä loppuun ajetuista sisäkoneista. Yhtään en ole saanut vaikka kaikki olen luvannut ottaa vastaan.
        Mutta kukin taitojensa ja halujensa mukaan.


      • 2+20
        MotiMake kirjoitti:

        Pienen venemotin korjaus ole sen kummempaa kuin mopon moottorin rassaus.
        Yksisylinterisiä myllyjä pääasiallisesti.
        Laakerointi, uusi sylkyn putki tai hoonaus. Mäntä renkaineen ja mahdollisesti kannen kunnostus.
        1-2 k€ ja taasen on 40-50v kunnossa.
        Turha etsiä niitä mörköjä pimeästä.
        Olen täällä peräänkuuluttanut niistä loppuun ajetuista sisäkoneista. Yhtään en ole saanut vaikka kaikki olen luvannut ottaa vastaan.
        Mutta kukin taitojensa ja halujensa mukaan.

        On totta, että pienten venedieseleiden täyskorjaus voi olla aivan järkevää puuhaa ja taloudellisesti todella kannattavaa. Silti mutkia voi tulla matkaan. Eräisiin aikoinaan suosittuihin moottoreihin ei nykyisin saa enää kriittisiä varaosia. Esim. Volvo on lopettanut MD1-3 -sarjan moottoreiden kansien myymisen/valmistamisen. Kannet ovat niitä, jotka menevät tunnetusti ensimmäisinä. Sama ongelma BMW:N kanssa. Mitäs teet, jos uutta ei ole saatavissa? Jos osia löytyy, ne voivat olla aika hintavia.

        Vanhan sinänsä tuhdisti tehdyn myllyn peruskorjaus ei muutenkaan ole ihan mopo-osastoa. Liki parisataa kiloa painavan murikan toimittaminen pajalle on aikamoinen duuni. Jonkun verran pitää myös olla asentajan taitoja, jotta homma onnistuu.

        Mutta joissakin tapauksissa korjaaminen on toki hyvä vaihtoehto. Esim. pienet Jammut ja Farymanin on helppo nostella pois ja osiakin pitäisi löytyä. Vanhat Wiksrtömit taitavat olla ikuisia: jotkut ovat rakenelleet itse niihin kansia, mikä sivuventtiilikoneessa on suht helppo projekti.

        Näistä syistä halvassa purressa peräprutku on toimiva ratkaksu. Ainakin keskivertoveneilijälle, jolla ei ol kovasti mönttöörikokemusta.


    • Jos aioit

      isomalla porukalla ja varsinkin naispuolisten kanssa seilata hommaa sellainen jossa vessa kunnolla piilossa. Noissa on istunnon suorittaminen kovin julkinen toimenpide, siitä tulee ongelmia ennemmin tai myöhemmin

      • tuleeko?

        Mitä ongelmia tullut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3414
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3210
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2822
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2072
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1835
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      140
      1460
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1260
    Aihe