Öljynvaihto: Ropusta vs. Imemällä ?

W202 - 220D

Riippuen moottorityypistä, niin joissakin koneissa pohjaropun kautta laskiessa jää öljypohjaan edelleen desilitra pari likaista öljyä, mutta samassa koneessa imupilli ulottuu pohjalle ja saa lopunkin vanhan öljyn pois.

Tällaisesta luin taannoin mm. ulkolaisella BMW-forumiilla jossa muaan henkilö testasi E39 http://fr.wikipedia.org/wiki/BMW_Série_5 5-sarjalaisensa (en muista konetyyppiä, jokin dieselmalli muistaakseni). Ensin laski öljyt perinteisesti antaen valua kaikessa rauhassa ja sitten kokeili vielä öljyimurilla, joka nosti muistaaksen pari desiä sitä likaisinta pohjalla lilluvaa öljyä.

Toisissa mootoreissa taas pohjaropun kautta saa enempi kuin imemällä.

Onko kokemusta W202 - 220D koneesta, kummalla lähteen enmpi, perinteisesti pohjaropun kautta vai imemällä?

Itsellä ei ole paikkaa jossa voisin kokeilla, mutta jos olisi joku paja jolla on myös öljyimuri, niin hommaahan voisi testata.

Entä öljynsuodattimen kotelon kansi. Tarvitseeko vetää kiinni momenttiavaimella vai riittääkö kiristää kohtuudella käsituntumalta? Olikos se kannen hylsy 36m vai joakin muuta?

Mikäli imemällä lähtee enempi, niin sitten voisi hankkia jonkin sähköllä toimivan imurin ja tehdä öljynvaihdot itse tarvitsematta maksaa ja jonotella pajoille. Samalla voisi huolella puhdistaa suodatinkotelinkin jota pajat eivät vaivaudu tekemään. Mitä vähempi vanhaa öljyä jää kiertoon, niin sen parempi.

Jos jokin 12V:n sytkäriin liitettävä tekee homansa hyvin ja kohtuullisessa ajassa, niin homma aina vain helpottuisi kun ei olisi verkkovirrasta riippuvainen. Tosin jotakin surkeaa 12V-mallia ei kannata kiusakseen ostaa jos niissä on merkittaviä laatueroja.

14

6149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse olen vaihtanut Bilteman halvalla 12V pumpulla öljyt. Pumppu vaatii tosin vähän "huokuttelua" eli sinne pitää kaataa hieman öljyä, jotta imu lähtee toimimaan. Suosittelen kuitenkin sellaista käsikäyttöistä alipainepumppua. On paljon tehokkaampi ja riippumaton sähköstä. Auton tulee olla myös helvetin tarkkaan vaaterissa, jotta moottoriin ei paljon öljyä jää (ainahan sinne jotain jää).

      Sille öljynsuodattimen kannelle on ihan oma avaimensa eikä ole kovin kallis.

      • W202 - 220D

        >> Sille öljynsuodattimen kannelle on ihan oma avaimensa eikä ole kovin kallis

        Tuossa OM 604 koneessa suodattimen kannessa on kiinteänä osana iso "pultti" kuten alla olevasta kuvasta näkyy. Suodatinkotelo on moottoritilan takaosassa samalla linjalla etuosassa oleva polttoainesuodattimen kanssa.

        - http://www.oliomobile.org/viewtopic.php?f=136&t=18543

        Oheisen foorumin mukaan OM 604:n suodatinkotelon kannen avainkoko on 36mm.

        Ilmeisesti uudemmissa koneissa on erilainen suodatinkotelo johon sopivasta mainitsemastasi erikoisavaimesta ketjussa on myös kuva.

        Mainitsevat 25Nm momentiksi, mutta voineeko sen n. 30cm varrellisella avaimella vetää käsituntumalla kiinni "sopivan tiukaan" niin, että kannen tiivite ottaa hyvin vastaan, mutta ei kohtuuttomasti kisristäen. Tietysti kannen vaihdettu uusi O-rengas (ehkäpä ne kannen kierteetkin) hyvin voideltuna.

        Edellisen kerran tutulla pajalla mekaanikko (korjaamon yksi omistajista) ei suostunut vaihtamaan alempaa pienempää O-rengasta lainkaan pyynnostäni huolimatta, vaan latasi kiroillen suotimen paikalleen vanhan tiivisteen kanssa. Kiristi kuitenkin kannen momenttiavaimella. Se jäi viimeiseksi huoltokerraksi siellä.

        Aiemmalla kerralla saman pajan toinen omistaja saman homman tehdessään teki sen huolella ja vielä mainitsi erikseen myös pienemmän tiivisteen vaihdon olevan tärkeä, sillä vanha hapertunut tiiviste voi vuotaa ja vaikuttaa öljynpaineisiin. Näin se on arpomista korjaamojen työn laatu.

        - http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=97906&sid=69eb0f8adcb4167f3abfff502fb1076f


    • W202 - 220D

      1) Ensimäinen kiinnostuksen aihe on tuo moottorityypi ja se miten mittatikun linjaus osuu öljypohjaan nähden, eli saako yhtä hyvin tai jopa paremmin imemällä. Tämä kun on ilmeisemmin suurelta osin moottorikohtaista.

      Siksi erittelin tuon moottorityypin W202 - 220D josta kyse.

      Suodatinkotelon kannen pajoilla avaavat ylensä ihan tavallisella hylsyavaimella tai isolla lenkkiavaimella ja näen heidän vetävän sen kiinni momenttiavaimella.

      Muistikuvana on, että hylsyn koko olisi 36 mm (?). Siksi ajattelin josko sen voi vetää kiinni ihan vain maltilla ja terveellä rannetuntumalla ilman tarkkaa momenttia, vaikka oma momenttihan sille on määritelty (en muista momenttia).

      2) Sitten seuraava etappi olisi valita sopiva, toimiva, kestävä ja tehokas laite jota valitessa kuvaan tulee mukaan myös sen käyttömukavuus ja säilytettävyys kerrostalokuvioissa, kun ei ole tallia erikseen.

      Tuo vimpain kun tulisi myös käytön jälkeen saada helposti puhdistettua ja sitten varastoitua siististi. Laitteesta riipuen sille voisi hommata jonkin oman suljetun muovisen säilytys-boxin, niin ei valu tai tule hajuhaittoja.

      Jostakin luin, että tuollaiseen 12V pikkupumppuun tulisi ensin lyhyellä letkulla imaista hieman öljyä purkista ja vasta sitten laittaa pitkä letku ja varsinaista öljyn poitoa varten.

      Kuulema myöskin jos imuletkun katkaiseen niin ettei se ole tarpeettoman pitkä, niin se imee tehokkaammin ja koettaa sijoittaa itse pumpun melko lähelle mittatikun paikkaa.

      Sama kuulema poistoletkun suhteen. Jos sen saa hieman lyhyemmäksi ja keräysastian sijoitettua mahdollisimman lähelle, niin kokonaisuuden tehokkuus hieman paranee.

      Pitäisköhän noiden letkijen olla jotakin erityismateriaalia jotta kestävät paremmin. Mutoinhan sitä voi tarvittassa ostaa metritavarana aina tarpeen mukaan jos eri pituuksia tai halkaisijoita travitsee.

      "Öljynvaihto yläkautta"

      - http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2599.5;imode

      Pumpuissa vaikuttaa olevan eroja ja käyttäjillä erilaisia käyttökokemuksia. Joissakin tapauksissa manuaalipumpulla nelisen minuuttia (jos isoa letkua voi käyttää) mutta pienellä letkulla jopa puoli tuntia äherrystä.

      Toisaalla jotkut kertoivat jonkin sähköpumpun imuletkun jopa sulanen käytössä tai letkun kiinnityksen olevan heppoinen ja voivan irrota kesken kaiken jne.

      Kuitenkin systeemistä on paljon hyviä kokemuksia.

      "Öljyn imuvaihdot?"

      - http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=3644&sid=c35743027ce256ec3ada89bb0c2347e0

      • ostatteko mersuja

        Ei kannata ostaa mersua ne on surkeeta laatua ja ne lahooo ei enää ikinä mersua odti skodan


    • W202 - 220D

      ostatteko mersuja:lle

      Aivan yksi hailee millä autolla kukin ajaa, vaikka klassikko Mustangilla tai Volgalla.

      Kuitenkin tuo joka paikassa sairaaloisesti pakkotoistamasi hokema puolestaan viittaa aivan johonkin muuhun aihealueseen ...

      Kannustan tekemään asialle jotakin ennenkuin aika omassa biologisessa mittarissa loppuu...meillä jokaisella on vain yksi elämä ja kannattaa harkita _ mihin _ ja _m i t e n_ ainutkertaisen aikansa käyttää ...yhtäkään päivää ei voi elää uudestaan ja joka ainoa päivä vie lähemmäksi finaalia.

      Sata vuotiaan auton voi restauroida 100%:n iskuun, mutta sen omistaja kasvattaa horsmaa ilman paluuta.

      Tuosta voit aloittaa: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/2795

      Koetahan tehdä elämällesi hyödyllisiä linjauksia ;-)

    • tisuakin imetään

      Ihan sama, kuin herralle passaa helppo vaihto, putsariin jää skeidat, jos muistaa vaihtaa.

    • MB mekaanikko

      Imu on ihan hyvä, kunhan vaan moottori on käyntilämmin. Imee ne merkkikorjaamon apinatkin, ja niitä ei varmasti vähempää voi kiinnostaa jäikö vanhaa öljyä vielä koneeseen. Mahtavatko aina edes vaihtaa, laskuttavat vaan? Itse kun tekee, niin voi vaihtaa öljyt vaikka 5000kilometrin välein niin koneessa virtaa aina tuore tavara ja pääsee vielä halvemmalla kuin pajalla.

    • W202 - 220D

      MB mekaanikko:lle

      Eri foorumeilla lukemani perusteela Mersu on suorastaan tehty yläkautta vaihtoa ajatellen ja sillä saa aivan yhtä hyvin, ellei paremminkin (varsinkin korjamojen kunnollisilla imureilla imuvoimineen) kuin alakautta laskemalla. Samalla voi imuroida myös suodatinkotelon puhtaaksi ja osan matkaa siitä lähtevää öljykanavaakin.

      Itse tekemällä tietää homman hyvin ja huolella tehdyksi ja kuten mainitsit, niin voi vaikka lyhentää vaihtovälejä kun työn voi tehdä kätevästi ja nopeasti itselleen sopivaan aikaan, ei tarvitse jonotella pajoille ja käyttää aikaa odotteluun. Lyhyemmät vaihtovälit ovat edullinen lisävakuutus moottorin hyvälle toiminnalle ja huolettomammille kilometreille. Nokkaketjuin kiittää. Puhdas kone myös käy paremmin ja kulkuttaa hieman vähemmän.

      Polttoainesuodattimen vaihdan yleensä joka toisen öljynvaihdon yhteydessä, joka sekin on edullinen lisävakuutus polttoainepumpulle.

      Korjaamojen suhteen on harmillista ettei niihin voi oikein omata kunnon luottoa, ellei sitten tunne hyvää pajaa, sillä sellaisiakin on.

      Löysin tuon avauksessa mainitsemani BMW-kuskin tarinan. Omaa todella super-siistin auton ja vaikuttaa huoltavan sitä kirurgisella huolella. Mukava nähdä vanhempia vuosimalleja täydessä edustus-tikissä.

      - http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1960251-ENGINE-FLUSH-The-Safe-way

      .

    • Tottaon

      Kandee muistaa kone kuumaksi auto optimiasentoon , öljyroppuauki , putsari pois, täyttökorkkiauki, n.15 min sitten 0,7 dl uutta öljyä ja odotellaan 5-10 min. Sitten uusi putsari paikoilleen tämän jälkeen puhdistetaan öljytulppa ja sen ympäristö. Uusi tiiviste tulppa paikoilleen. Sitten uudet öljytsisälle. Kas kumma juttu ei jäänyt mitään epäpuhtauksia koneeseen. TÄMÄ TARINA ON TOSI.

    • W202 - 220D

      Hhmm...tuo voi olla ihan hyvä idea alakautta öljyjä poistaessa, että lisää uutta öljyä manitulla tavalla, sekä odotella kaikessa rauhassa öljyn valumista.

      Ps. Kannattaa muistaa se suodattimen kotelon puhdistus ennen uuden suodattimen laittamista.

      Jotkut laiskat pajojen mekaanikot eivät vaihda edes uusia tiivisteitä vaan laittavat suodattimen vahoilla (kle ja siitä asias vielä maksaa).

      Yläkautta poistamalla sama homma tapahtuu helpommin ja varsinkin jos on ammatti-imuri saatavilla vaikkapa jossakin tee-se-itse verstaalla, niin imisi vielä tehokkaammin (menee hienosäädöksi). Samalla vois imuroida suodattimelta lähtevää ölykanavaa ja itse suodattimen kotelon puhtaaksi.

      No, ei tämä kuitenkaan avaruustekniikkaa ole, vaikka huoltoa kannattakin hieman optimoida.

    • W202 - 220D

      Melko monikin vaihtaa öljyt yläkautta ja joissakin moottoreissa on nostaa jopa hieman enempi kuin saisi alakautta ja joissakin sitten päinvastoin.

      - http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=63017

      Onko kellään kokemusta porakoneeseen litettävästä pumpusta ja miten hyvin ne toimii? Se voisi olla kätevä sillä joka taloudessa on jo valmiksi ainakin yksi porakone ellei useampikin. Akkukoneella vieläkin kätevämpi.

      Onko niitä ölynvaihtoa ajatellen letkuille valmiiksi oikeilla mitoilla ettei tarvitse rakennella kuten oheinen herra on tehnyt:

      - http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=407536

      Pitäisi olla malli johon oikean kokoiset letkut saa hyvin kiinni. Mikä sitten olisi homaan sopivaa letkumateriaalia, joka kestää öljyn ja kuumuuden sulamatta? Samalla seinämä paksuus jso olisi ohuehko, niin saisi enempi sisämittaa ja öljyt paremin ylös.

      Omassa koneessa ei voi käyttää alumiinputkea jatkeena öljytikun kanavaan laiteetavaksi koska kanava ei ole suora vaan tekee matkalla kaksi kaarevaa mutkaa.

      - http://kuvaton.com/u/yM7

      Pieni vekotin johon vain liitetään imu- ja poistoletkut. Veisi vähän tilaa ja olisi melko helppo säilyttääkin laittamalla suljettuun muovoboxiin letkuineen.

    • Anonyymi

      Noh.... emmä ny usko, että siitä imemisestä sinäälänsä mitään haittaa ole vaikka sinne jääkin Desi tai kaks pohjalle vanhaa öljyä, koska uutta öljyä tulee suurimmaksi osaksi tilalle niin käytännössä melkosaman tekevää imeekö vai laskeeko öljypropun kautta pihalle, koska jokatapauksessa ainahan sinne jotain pientä jää. Myönnettäköön että Itse kylläkin vaihdan aina imemällä, koska paljon siistempää, ei tahri käsiä eikä vaatteita, eikä myöskään tarvi putsata läikkyneitä öljylammikoita tallin lattialta ja vanhan öljyn saa helposti pumpattua suoraan koneesta tultuaan vaikkapa jäteöljykanisteriin jossa se on helppo kuljettaa ongelmajätepisteelle hävitettäväksi. Uutta öljyä ja suodatinta vaan tilalle ja eiku taas kovaa ajoa. Helppoa vai mitä?

    • Anonyymi

      muistaakseni mersujen öljypohjissakin proppu on alimpana. olisin enemmän huolestunut automaattilaatikoiden öljyn vaihdoista, siinä kun pitää puottaa laatikon pohja pois jotta saa suodattimen vaihdettua. tuppaa menemään verstailla vaan niin että entiset kurat pois ja uudet tilalle. laskuun on kyllä merkitty suodattimenkin vaihto. kannattaa olla tarkkana. automaattiloodassa on öljy kovilla ja suodattimen vaihtamatta jättäminen tulee kalliiksi.

      • Anonyymi

        Siis mitä automaattilaatikkojuttuja?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe