Minne hakea ysin jälkeen :/

asdwr12wrfvgcfeazdfr

Hmm.. Kohta olis ajankohtasta ruveta päättään minne menossa, kuitenkin jo ysillä :D

Oon miettiny vähän kaikkia aloja, mutta pikasella googlauksella ei vaan saa kaikkea selville..

Eli jos joku joka on ollu näissä, kertois esim kuinka kauan kesti koulutus, minkä ka:n tarvitsi, millanen meno oli jnejne.?

Turva-ala
Kokki
Lasten TAI vanhusten kanssa jonnekkin työskentelemään

Kiitos :) Noi oli ekat mitä eniten mielessä käynyt.. Turva alassa myös kiinnostais kuinka paljon kuntoa siellä sit loppujenlopuksi ees tarvitsee :D

6

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12125

      Jos et ole ihan toivoton idiootti niin mene herran jestas lukioon. Lukion jälkeen amis kestää 2v ja AMK:iin on TODELLA paljon paremmat mahdollisuudet. Amispohjalta yliopistoon ei mitään asiaa (ellet osaa kaikkea, miksi vitussa edes hait amikseen).

      Duunaripalkat ovat sen verran paskoja, että 30 vuotiaana kaduttaa ettet lähtenyt opiskelemaan AMK:iin. Ja kyllästyt siihen samaan paskaduuniin.

      Jos olet juuri tuo tapaus ilman mitään toivoa, suosittelen autonkorjaaja hommia.

      • hmmmm

        itseasiassa korkeakoulututkimukseen hakiessa näitä kouluja ei kiinnosta kävitkö lukion tai amiksen, tietysti amiksesta hakiessa on parhaat mahdollisuudet amk:hon kuin lukiosta johtuen jo valmiista pohjasta


    • Duunarin kunnia

      Lukio aivan helvetin tylsä mesta eikä sillä loppujen lopuksi käytännössä paljoa tee. Itse tein sen virheen ja vietin lukiossa pari vuotta ennen oikean koulutuksen hankkimmista aikuiskoulutuksena. Pari-kolme vuotta istut koulun penkillä valitset minkä tahansa toisen asteen koulutuksen. Lukio tai amis, sama aika mutta amiksessa sentään tehdään jotain eikä vaan nukuta ja keikuta tuoleilla. Ja duunareille riittää töitä ja hyväpalkkaisia aloja on. Putkimiestenkin palkat on aivan tajuttoman hyvät!
      Ja jokainen duunari tietää tämän totuuden: Kun pomo on viikon sairaslomalla, ei kukaan huomaa mitään. Mutta kun siivooja on päivän pois, kaikki kiroavat että missä helvetissä se siivooja luuhaa.

      Turva-alalle pääsee aika helposti, amikseen turvallisuusalan perustutkintoa hakemaan vaan. Se sisältää vartija- ja jv kurssit sekä osan lukkosepän ammattitutkintoon kuuluvista näytöistä (turvajärjestelmien asennus), muistaakseni. Melkeinpä tätä vaihtoehtoa suosittelen, tai taitaa olla se ainoa turva-alan vaihtoehto heti peruskoulun jälkeen. Perustutkinnon sisältämät asiat voi kyllä myöhemmin täysi-ikäisenä käydä hyvin nopeasti läpi parin päivän/viikon kursseina kuten itse olen tehnyt.

      Turva-alalle kuntovaatimuksia ei oikeastaan ole, sillä käytännössä omaan kuntoosi ja kokoosi nähden määräytyy miten paljon voit käyttää voimakeinoja. Isot vahvat kaverit tuskin koskaan koskevat patukkaansa vaan hoitavat vaikeat tapaukset paljain käsin. Kun taas pienikokoiset kaverit, kuten minä, saavat vapaammin pamputtaa ja sumuttaa. Tietysti aina tapauskohtaisesti täytyy itse tehdä arvio ja sitten jälkeenpäin tutkitaan käytitkö liikaa voimakeinoja. Lähtökohtaisesti ketään ei tietenkään saa läjäyttää pampulla jakaukseen!
      Sen verran kumminkin pakko sanoa että jos pelkäät käyttää voimaa, valitse toinen ala. Vartijan tarvitsee käyttää ronskeja otteita, huumetokkurassa olevat narkkarit eivät tokene kauniisti pyytämällä.

      MUTTA, turva-ala edellyttää liki poikkeuksetta TÄYSIN nuhteetonta taustaa! Ja jos syyllistyt rikokseen koulutuksen jälkeen, menetät kaiken. Poliisi ottaa vartija-, järjestyksenvalvoja- ja lukkosepän kortit pois heti. Ja sen jälkeen ei tutkintopaperillasi tee yhtään mitään, et tule tekemään enää minuuttiakaan työtä turvallisuusalalla. Liika voimankäyttö on myöskin nopea keino menettää luvat.

      Turvallisuusalalla on kohtalaiset palkat ja kasvava työllisyystilanne. Järjestyksenvalvojana mahdollisuus tienata nopeasti isojakin summia kun tietää missä ja milloin olla paikalla tarjoamassa itseään.
      Työtehtäviä on paljon erilaisia, jokaiselle löytyy jotakin.


      Älä muuten missään nimessä perkele lasten tai vanhusten kanssa lähde työskentelemään! Kersat on aivan mahdottomia pikku paholaisia ja vanhukset vaativat todella pitkää pinnaa. Itse olen viikon viettänyt pakosta tarhassa ja yhden päivän vanhainkodissa. Kumpaankaan en lähtisi töihin ennen kuin siitä maksetaan kuusinumeroista vuosipalkkaa!

      • aapeeee

        Kiitos paljon neuvoista :)


    • sossumiäs

      Sossun tiskille! Se on parasta!

    • lähihoitaja tyttönen

      Moikka! Halusit vissiinki tietää lasten/vanhusten kanssa työskentelystä..? No siis, alalle pääsee monia reittejä, mutta ite oon tällä hetkellä suorittamassa sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa, eli musta tulee parin vuoden päästä lähihoitaja. Lähihoitaja voi työskennellä esim. sairaalassa, tk:ssa, päiväkodissa, vanhainkodissa, mielisairaalassa, perhepäivähoitajana, ensihoidossa....paikkoja riittää. Mutta, jos päätät valita SoTe alan, niin sulle tulee kutsu pääsykokeisiin, jossa siis katsotaan että sovitko sä lähihoitajaksi. Pääsykokeiden sisältö vaihtuu vähä vuosittain ja tietty paikkakunnittain, mutta meillä oli 3haastattelua ja yhden aineen kirjoitus, eli siis ei mitään kauheen vaikeeta. No sitte jos sä pääset kouluun, sulle tulee kirje jossa kerrotaan kaikkea. No sitte kun koulu alkaa, niin tutustutaan ensin vähän ryhmään, ja sitten se opiskelu oikeestaan alkaaki. SoTe koulussa käydään näitä koulutusohjelmia jaksoittain, esim. Ekana kasvun ja ohjauksen jakso, sitte hoito ja huolenpito, kuntoutumisen jakso...yms. Näin mennään 2 vuotta. Välissä on aina joka jaksosta työssäoppiminen joka kestää n. 6-7viikkoa. Ja sitte ku koittaa se kolmas vuosi, valitaan että mihinkä koulutusohjelmaan meet, eli siis mille alalle suuntaudut.. Niitä on mm. vanhustyö, vammaistyö, ensihoito, asiakaspalvelu, kuntoutus, lapset ja nuoret, mielenterveys- ja päihdetyö....yms. Ja siitä sitte vaan opiskelemaan:-):-) toivottavasti autto, jos haluat kysyä lisää, kysy vaan rohkeesti, vastaan parhaani mukaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe