Lukio ahistaa ja itkettää

eitästätuuyhtäänmitään

Hei! Aloitin lukion tällä viikolla ja oon jo nyt ihan ahdistunut... Joka päivä oon itkeny koulun jälkeen kun tuntuu etten osaa. Suurinta ahdistusta aiheuttaa pitkä matikka joka tuntuu jo nyt ihan ylivoimaselta vaikka tunteja on vasta pari takana. Tuntuu etten osaa vaikka näiden juttujen pitäisi vielä olla ihan helppoja mutta suurin osa laskuista tuntuu menevän väärin ja sitten rupee itkettämään ihan sikana ja toivon vaan että pääsen kotiin itkemään... Yläasteella matikka tuntui helpohkolta ja sain kokeista ysejä ja kymppejä, päättötodistuksessa oli ysi. En oo oikeesti itkeny koko elämässäni näin pienen ajanjakson aikana näin paljoa. Tuntuu vaan ettei lukio oo mun paikka ja mua ahistaa kauheesti ettei tästä tuu yhtään mitään muuta ku kolmen vuoden tuskien taival.
Mitä mun pitäis tehdä et olo helpottuis enkä vaan rupeis itkemään joka kerta kun avaan kotona koulukirjat?

13

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekaluokkalainen

      Voi sua.. Mä oon ite vähä samalaisessa tilanteessa.. Olin kouluni paras yläasteella koko kolme vuotta, mut nyt tuntuu siltä et lukio on mulle liian iso pala. Juteltuani porukoiden kanssa sain selvyyden siitä että ongelma on mun korvien välissä. Kun löysää vähän, ei vedä sata lasissa ja antaa itselleen "tilaa oppia" niin kyllä se lukio alkaa rullaamaan. Tänä päivä oli jo rutkasti parempi kuin eilinen:)

    • Abi2014

      Ensimmäiset kaksi jaksoa voivat tuntua rankoilta, mutta sitten pitäisi helpottaa. Mikä pitkään matikkaan tulee, voit vaihtaa lyhyeen ensimmäisen kurssin jälkeen jos ei luonnistu. Ei ole häpeä olla lyhyessä matikassa, varsinkaan jos ei jatko-opiskelussa sitä tarvitse. Itse sain ysiä matikasta yläasteella enkä koskaan edes ottanut pitkää matikkaa, koska tiesin etten tarvitse sitä. Sain helpon laudaturin ja todistus oli vektorikurssia lukuunottamatta pelkkää kymppiä (sain 9:n).

      Ota vain rennosti ja nauti. Ensimmäinen jakso oli minullekin vaikea ensimmäiset kaksi viikkoa, mutta tilanne helpottui kun sopeuduin. Kokeet menivät huonosti, mutta tilanne korjaantui vähitellen. Sain ensimmäisessä kurssissa mm. ruotsista 5 1/2, uskonnosta 6 , psykologiasta 7- ja historiasta 7 . Se oli huonoin saldoni ikinä koeviikolla, mutta en luovuttanut.. Yo-kokeista tuli kuitenkin ruotsista M ja hissasta melkein L (pisteen päässä). Nyt olen menossa lukemaan historiaa yliopistoon. Anna mennä vaan, kyllä se hyvin menee.

    • alku aina...

      Hei, sulla on oikeus opetella ja tehdä virheitä. Et voi olla heti suoraa päätä mestari. Oppimiseen kuuluu myös erehtymistä. Koko kouluhan olisi tarpeeton, jos jo osaisit kaiken.

      Vähitellen helpottaa ja kolmen vuoden kuluttua laulat onnellisena muiden mukana Gaudeamusta.

      Mutta jos itkeminen jatkuu viikkotolkulla, mitä en kyllä luule, voisit varmaan puhua asiasta vanhemmillesi, kouluterveydenhoitajalle tai opolle tai jollekin edes.

    • Stressistressistressi

      Joo itekkin alotin lukion tiistaina, ja oon ihan kauhuissani näistä läksymääristä.. Mulla menee toista tuntia läksyihin per päivä jo nyt, ja ainakin bilsassa on aivan järkyttävästi asiaa joka pitäis ymmärtää ---> stressi. Mullakin on pitkä matikka, toistaseksi tosi helppoa, mut ei olla kyllä paljoo edettykään :) ja äikkä vaatii kans ihan hirveesti hommia :( Pitäis varmaan vähän löysätä, vaikka lääkikseen pyrinkin..

      Aargh

      • kissahassu

        Toista tuntia läksyihin per päivä. Se ei ole paljon!


      • lääkis tku
        kissahassu kirjoitti:

        Toista tuntia läksyihin per päivä. Se ei ole paljon!

        Käytin pelkkään matikkaan yli tunnin päivässä…No en ole erit. matem.lahjakas, mutta työvoitto tuli - ja jatkoa ajatellen työnteko kannatti. Lääkiksessä opiskelu ei tunnu mahdottoman rankalta.


    • LLLEEEM

      VAIHDA LYHYEEM MATIKKAAN!!! Se oli paras pääös, jonka tein - tosi vasta vuoden kitumisen jälkeen.

      Sen jälkeen aikaa jäi muiden aineiden lukemiseen ja kaikki muuttaui helpommaksi!! Suurin osa porukasta ei tarvitse jatko-opinnoissa pitkää matikkaa, ellei aioi lääkikseen tai teknilliselle alalle. Ja jos 1. kurssin asiat pitkässä menee jo yli hilseen, ei ehkä DI:n ura ole paras mahdollinen.

      Oikeesti - suosittelen!

    • Lukiosta ei kannata ottaa stressiä. Luettavaa on paljon enemmän kuin peruskoulussa ja asiat saattavat myös olla vaikeampia ymmärtää, joten on luonnollista, että tulokset laskevat.

      Jos lukio tuntuu täysin ylivoimaiselta haasteelta, kannattaa kääntyä opinto-ohjaajan puoleen ja jutella asiasta hänen kanssaan. Yksi mahdollisuus on lopettaa lukio heti alkuunsa. Minun lukiossani aloitti jotain seitsemisenkymmentä opiskelijaa viime vuonna ja heistä muutama keskeytti lukion syksyn aikana. Sitä en tarkkaan tiedä, miten homma jatkuisi lukion keskeyttämisen jälkeen, mutta luultavasti on mahdollista päästä piankin ammattikouluun, jos paikkoja olisi. Opinto-ohjaaja osaa varmasti neuvoa.

    • matikkamies

      Lukiossa pärjää jokainen, jolla on vähänkin motivaatiota. Suurin osa valmistuu sieltä ilmankin motivaatiota.

      Kannattaa jatkaa siellä pitkässä matikassa. Se tuntui silloin ylitsepääsemättömältä, mutta se helpottuu kyllä alkujärkytyksen jälkeen. Susta tulee vielä hyvä siinä jos haluat.

      • lukiolainen

        Mielestäni pitkän matikan ekat kurssit olivat todella helppoja, yläasteen kamaa. Eikä ne todellakaan helpotu kurssin edetessä, vaan vaikeutuvat todella huomattavasti viimeistään 3. kurssilla eli geometrian kurssilla.

        En tosiaankaan voi ymmärtää, miten tuo 1. kurssi voi aiheuttaa kenellekään mitään vaikeuksia, luulisi jokaisen ymmärtävän nuo asiat jo ihan luonnostaankin. Siinä kurssillahan oli ainoastaan perusyhtälöt, neliöjuuret, potenssit ja pari prosenttilaskua.... :)


      • Calvin Harris- summer
        lukiolainen kirjoitti:

        Mielestäni pitkän matikan ekat kurssit olivat todella helppoja, yläasteen kamaa. Eikä ne todellakaan helpotu kurssin edetessä, vaan vaikeutuvat todella huomattavasti viimeistään 3. kurssilla eli geometrian kurssilla.

        En tosiaankaan voi ymmärtää, miten tuo 1. kurssi voi aiheuttaa kenellekään mitään vaikeuksia, luulisi jokaisen ymmärtävän nuo asiat jo ihan luonnostaankin. Siinä kurssillahan oli ainoastaan perusyhtälöt, neliöjuuret, potenssit ja pari prosenttilaskua.... :)

        Se voi olla hankalaa jos asiat eivät ole menneet jakeluun yläasteella TAI alkukankeus voi johtua myös kesälomasta:)


      • tästä takas
        lukiolainen kirjoitti:

        Mielestäni pitkän matikan ekat kurssit olivat todella helppoja, yläasteen kamaa. Eikä ne todellakaan helpotu kurssin edetessä, vaan vaikeutuvat todella huomattavasti viimeistään 3. kurssilla eli geometrian kurssilla.

        En tosiaankaan voi ymmärtää, miten tuo 1. kurssi voi aiheuttaa kenellekään mitään vaikeuksia, luulisi jokaisen ymmärtävän nuo asiat jo ihan luonnostaankin. Siinä kurssillahan oli ainoastaan perusyhtälöt, neliöjuuret, potenssit ja pari prosenttilaskua.... :)

        Et sitten paljoakaan ymmärrä. Ymmärryksessäsi on selvästi pahoja puutteita. Tai jos kirjoituksesi oli sarkasmia, se oli huonoa sarkasmia.


    • iknow

      Tuumpas tähän kertomaan oman kokemuksenikin.
      Eli aloitin pitkällä matikalla, tuntui ihan ylitsepääsemättömän vaikeelta. En tajunnut yhtään. Mutta hups, kokeesta tulikin sitten ysi! Koe tuntui paljon helpommalta kuin kotitehtävät.
      Neljän kurssin jälkeen lopetin kuitenkin pitkän matikan, koska se työmäärä oli minulle liikaa (kursseja oli muutenkin tosi paljon) ja arvosanatkin tippui seiskaan.
      Lyhyessä matikassa kolmoskurssista tuli kymppi yrittämättä. Monet sanoivat, että mun olisi kannattanut jatkaa pitkää matikkaa, mutta se ei vaan tuntunut musta hyvältä, olin liian stressaantunut.

      Ei se ole häpeä vaihtaa lyhyeen. Mutta jos vaan matikkapäätä löytyy, niin kannattaa aina koittaa jatkaa. Nyt on vasta ensimmäinen jakso, katso miltä tuntuu ja mitä kokeesta tulee. Ja se on ihan yleistä, että ykkösellä ahdistuu ensi alkuun siitä työmäärästä. Minullekin (ka päättötodistuksessa nipin napin yli ysi) tuli lukio shokkina, mutta sitten siinä vuoden edetessä opin asennoitumaan paremmin. Välillä voi vähän höllätä, eikä se haittaa, vaikka arvosanat tippuvat yläasteen arvosanoista.

      Tseppiä lukioon:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe