Tuomitse en, ihmettelen.

onko totta?

Uutinen on jo muutaman vuoden takaa, en muista, että siitä olisi keskusteltu.
Voiko olla ihan totta?
Miten vapaaehtoiseen luovutukseen suhtaudutaan, mitä kriteerejä se tarvii taakseen toteutukseen?
En haluaisi uskoa.

"Osa uusperheiden vanhemmista on valmiita luopumaan aiemmasta liitosta syntyneistä lapsistaan vapaaehtoisesti keskittyäkseen uuteen perheeseen. Lastensuojeluviranomaisten mukaan yksi syy nuorten huostaanottojen lisääntymiseen on se, että osa uusperheiden vanhemmista tarjoaa itse omaa murrosikäistä lastaan huostaanotettavaksi."

http://yle.fi/uutiset/lapsia_annetaan_huostaan_uuden_perheen_tielta/5348991
.

93

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reppuriika

      Eipä ihme että nuorten mielenterveysongelmat ovat niin yleisiä. Vanhemmat hylkäävät heidät, jotta saavat rauhassa huorata ja saattaa lisää uusia kärsimään. Ei välitetä jälkikasvun tunteista ja hyvinvoinnista, kun vain itsellä on ihanaa.
      On se murskaavahylkäämiskokemus lapselle, kun oma vanhempi ei enää halua olla kuvioissa mukana. Entiseen aikuiseen silta on poikki ja uuteen ei saa yhteyttä.
      On palattu melkein huutolaisuusaikaan.
      Aika läheltä seuraan uusioperheen arkea tai sinkkumiehen luo, jolla aikaisemmista suhteita ainakin kaksi lasta on kesyttänyt patjanlämittäjäkseen tumman pulleron, jolla on varmaan liuta lapsia, kun niitä muksuja ravaa myös asunnossa. Hyvin näkyy kalja ja nortti maistuvan kumpaisellekin. Mies on yrittäjä, mutta naisesta en tiedä. Koirat haukkuvat usein yksinäisyyttään.

      • oi aikoja

        Ei mahdu minun pipooni moinen.
        Ja vielä vähemmän, että jopa annetaan lapsia huostaan.
        Otetaanko lapsia, kun vain vanhemmat sanovat, etteivät jaksa pitää huolta.
        Vai järjestävätkö tieten tahtoen olot lapsille sopimattomiksi.
        Saisi koko lastentekeminen olla luvanvaraista, joku tarkastaja hiippailisi ilmoittamatta tarkkaamassa, minkälainen koti on, jos minkäänlainen.
        Ei voi kuin surra monen nykylapsen kohtaloa, ennen saattoi huutolainenkin saada paremman kohtelun.


      • Armoa vanhemmallekin
        oi aikoja kirjoitti:

        Ei mahdu minun pipooni moinen.
        Ja vielä vähemmän, että jopa annetaan lapsia huostaan.
        Otetaanko lapsia, kun vain vanhemmat sanovat, etteivät jaksa pitää huolta.
        Vai järjestävätkö tieten tahtoen olot lapsille sopimattomiksi.
        Saisi koko lastentekeminen olla luvanvaraista, joku tarkastaja hiippailisi ilmoittamatta tarkkaamassa, minkälainen koti on, jos minkäänlainen.
        Ei voi kuin surra monen nykylapsen kohtaloa, ennen saattoi huutolainenkin saada paremman kohtelun.

        Kyllä murrosikäinen lapsi osaa olla niin kauhea, ettei aina saa syyttää vanhempia. Varsinkin avioeron jälkeen lapsi voi kokeilla sen hoitavan vanhemman rajoja todella rajusti. Toinen vanhempi sitten huitelee syyttömänä omia teitään ja tapaa, kun huvittaa ja antaa rahaa, kun huvittaa, vaikka olisi ollut syypää avioeroon.
        Minä kestin yksin ja nyt hän on muualla opiskelemassa. Ei minulla ollut eikä vieläkään ole uutta suhdetta. Mutta ainakin kerrostalossa on vaikea pitää aikuistuvalle lapselle kuria, jos tämä ottaa aseekseen huutamisen ja kovaäänisen musiikin. Lapsi kykenee uskomattomaan suoritukseen pitäessään vanhempaansa peukaloruuvissa.


      • rajallinen rakkaus
        Armoa vanhemmallekin kirjoitti:

        Kyllä murrosikäinen lapsi osaa olla niin kauhea, ettei aina saa syyttää vanhempia. Varsinkin avioeron jälkeen lapsi voi kokeilla sen hoitavan vanhemman rajoja todella rajusti. Toinen vanhempi sitten huitelee syyttömänä omia teitään ja tapaa, kun huvittaa ja antaa rahaa, kun huvittaa, vaikka olisi ollut syypää avioeroon.
        Minä kestin yksin ja nyt hän on muualla opiskelemassa. Ei minulla ollut eikä vieläkään ole uutta suhdetta. Mutta ainakin kerrostalossa on vaikea pitää aikuistuvalle lapselle kuria, jos tämä ottaa aseekseen huutamisen ja kovaäänisen musiikin. Lapsi kykenee uskomattomaan suoritukseen pitäessään vanhempaansa peukaloruuvissa.

        Niin voi käydä, jos lapselle ei ole alusta asti asetettu rajoja, ja annettu rakkautta.


      • Armoa vanhemmallekin
        rajallinen rakkaus kirjoitti:

        Niin voi käydä, jos lapselle ei ole alusta asti asetettu rajoja, ja annettu rakkautta.

        "Niin voi käydä, jos lapselle ei ole alusta asti asetettu rajoja, ja annettu rakkautta. "

        Älä tomppeli valehtele! Noin ei ole.
        Olen antanut erittäin hyvän kasvatuksen. Hyviä ihmisiä lapsistani tuli ja tulee nuorimmaisestakin.


      • domppeli
        Armoa vanhemmallekin kirjoitti:

        "Niin voi käydä, jos lapselle ei ole alusta asti asetettu rajoja, ja annettu rakkautta. "

        Älä tomppeli valehtele! Noin ei ole.
        Olen antanut erittäin hyvän kasvatuksen. Hyviä ihmisiä lapsistani tuli ja tulee nuorimmaisestakin.

        Totta on, ei kaikki lapset ole samasta muotista, ei samassa perheessäkään.
        Silti ei kaikille, kaikille, anneta kotona kunnon perustaa elämälleen, ei viitsitä, ei osata, lapset saavat kasvaa kuin rikkaruohot.


      • Armoa vanhemmallekin
        domppeli kirjoitti:

        Totta on, ei kaikki lapset ole samasta muotista, ei samassa perheessäkään.
        Silti ei kaikille, kaikille, anneta kotona kunnon perustaa elämälleen, ei viitsitä, ei osata, lapset saavat kasvaa kuin rikkaruohot.

        Ei ole totta meidän perheemme kohdalla. Joten todella tomppelia ja ylimielistä ja omahyväistä yleistää, jos murrosikäinen kokeilee vanhempaansa, että on kasvatuksessa vika!!!!!!!!!!!
        MInä olen viitsinyt, osannut, ollut äärettömän kärsivällinen ja antanut aikaa lapsen kehittymiselle, kun on tullut seinä vastaan. Kuria olen pitänyt enemmän kuin keskimäärin, mitä olen muita seurannut. Rakastan lapsiani varmasti, muttei se tarkoita lasten mielistelyä. Saman perheen lasten luonteissa ja temperamenteissa on eroja ja eri perheiden välillä vielä enemmän.
        Siksipä juuri nimittelen tomppeliksi henkilöä, joka suoralta kädeltä löytää syyn kasvatuksesta, jossa "lapselle ei ole alusta asti asetettu rajoja, ja annettu rakkautta", jos lapsen kanssa on ongelmia.
        Apua ongelmiin ja tukea murrosikäisen kasvatukseen on vaikea saada vanhemman itselleen. Lapsi sensijaan saa "toisia kasvattajia", jos hakeutuu erilaisiin yhteiskunnan aktiviteetteihin, ettei elämä ole vain voimainmittelyä mamman kanssa. Sain itsekin näin toki apua ja olin aktiivisesti lastani ohjaamassa yhteiskunnan jäseneksi mukaan oppimaan,miten homma toimii, että pysyy kyydissä eikä syrjäydy. Hyvää kannustavaa kohtelua lapseni sai ja se varmasti osaltaan auttaa luottamaan ihmisiin. Nyt hänellä on itsenäinen elämä alkanut kaukana minusta ja hyvältä ja innostuneelta näyttää.


      • ???
        Armoa vanhemmallekin kirjoitti:

        Ei ole totta meidän perheemme kohdalla. Joten todella tomppelia ja ylimielistä ja omahyväistä yleistää, jos murrosikäinen kokeilee vanhempaansa, että on kasvatuksessa vika!!!!!!!!!!!
        MInä olen viitsinyt, osannut, ollut äärettömän kärsivällinen ja antanut aikaa lapsen kehittymiselle, kun on tullut seinä vastaan. Kuria olen pitänyt enemmän kuin keskimäärin, mitä olen muita seurannut. Rakastan lapsiani varmasti, muttei se tarkoita lasten mielistelyä. Saman perheen lasten luonteissa ja temperamenteissa on eroja ja eri perheiden välillä vielä enemmän.
        Siksipä juuri nimittelen tomppeliksi henkilöä, joka suoralta kädeltä löytää syyn kasvatuksesta, jossa "lapselle ei ole alusta asti asetettu rajoja, ja annettu rakkautta", jos lapsen kanssa on ongelmia.
        Apua ongelmiin ja tukea murrosikäisen kasvatukseen on vaikea saada vanhemman itselleen. Lapsi sensijaan saa "toisia kasvattajia", jos hakeutuu erilaisiin yhteiskunnan aktiviteetteihin, ettei elämä ole vain voimainmittelyä mamman kanssa. Sain itsekin näin toki apua ja olin aktiivisesti lastani ohjaamassa yhteiskunnan jäseneksi mukaan oppimaan,miten homma toimii, että pysyy kyydissä eikä syrjäydy. Hyvää kannustavaa kohtelua lapseni sai ja se varmasti osaltaan auttaa luottamaan ihmisiin. Nyt hänellä on itsenäinen elämä alkanut kaukana minusta ja hyvältä ja innostuneelta näyttää.

        Alun aihe kai oli huostaanotto?


      • Armoa vanhemmallekin
        ??? kirjoitti:

        Alun aihe kai oli huostaanotto?

        Kerroin, että murrosikäinen voi olla todella vaikea kasvatettava.
        Etten ihmettele, vaikka joku vanhempi ei usko jaksavansa vaan antaa toisen tehtäväksi. Varsinkin aloituksen tapauksessa, jossa uutta suhdetta ja uusia lapsiakin pitäisi jaksaa hoitaa,


    • ei helmiä-..

      Olisit ennemminkin kysynyt, joko potut on seipäällä.

      Ei täällä tykätä vakavasta asiasta. 6 vastausta, 45 lukukertaa.

    • jos.jos

      Lapsesta voi kasvaa tosi hulttio vaikka saisi kuinka hyvän kasvatuksen, vanhempia on helppo syyttää.
      Huonossakin kodista tuulee hyviä lapsia , aivoilla lapsetkin ajattelee.

    • entinen nuori äiti

      Minäpä kerron tottuuen ==

      Kukaan vanhempi ei tiedä ketä se kotonaan kasvattaa, siis lapsesta sattaa tulla suuri yllätys hyvässä tai pahassa mielessä,

      kauan sitten kun omistin pieniä loistavasti koulumestyjiä, olin tietenki hyvin ylpeä ja kehuskelin lapsillani,
      yksi vanhempi rouva aikansa kuunellessaan tokasi minulle,
      " et sinä tiedä ketä sinä kotonasi kasvatat"
      en tiennykkää ,
      tuli tohtorieita, ja tavallisia tallaajia,
      yhden menetin totaalisesti maailman tuuliin,
      hän lähti yo päivänä ovet paukkuen eikä takasi tullu,
      hyvin on maailmalla silti pärjänny, sen verran tiedän.
      Lasten kasvatus on todella vaikeeta, jokaisella on oma tempperamenttinsa,
      on kai parasta kun itse kasvaa lastensa mukana aikuisuuteen,
      lapsista saattaa tulla paljon viisaampia kuin mitä on lähtökohta,

    • Pirre*

      Helpommallahan sitä itse pääsee kun sysää sen entisen rakkauden lapset muiden kasvatettaviksi, ja sitten taas uuden käytyä vanhaksi sysätään taas seuraava lapsukainen, se rakkauvven hedelmä pois jne..ihminen ei enää pysty siihen tehtävään mihin hänet on alunjuurin tarkoitettu, alkukantaiset vaistot on hävinneet, karhu, kettu, susi, linnut...useimmat eläimetkin hoitaa pentueensa ihmistä paremmin, ja ihan turha sanoa että ei saa syyllistää vanhempia, - kyllä saa ja täytyykin.

      • Armoa vanhemmillekin

        "alkukantaiset vaistot on hävinneet, karhu, kettu, susi, linnut...useimmat eläimetkin hoitaa pentueensa ihmistä paremmin, ja ihan turha sanoa että ei saa syyllistää vanhempia, - kyllä saa ja täytyykin"

        Ja katin kontit! Vertauksesi eläimiin ontuu kuin ontuva Eriksson ja osoittaa, ettet tiedä eläimistä mitään! Mitäs pirre* teki luonnontieteen tunnilla koulussa, häh?

        Eläimet ajavat tiehensä poikasensa siinä vaiheessa murrosikää, kun poikaset alkavat hyökkäillä ja panna voimalla emolleen hanttiin.


      • bessie*
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        "alkukantaiset vaistot on hävinneet, karhu, kettu, susi, linnut...useimmat eläimetkin hoitaa pentueensa ihmistä paremmin, ja ihan turha sanoa että ei saa syyllistää vanhempia, - kyllä saa ja täytyykin"

        Ja katin kontit! Vertauksesi eläimiin ontuu kuin ontuva Eriksson ja osoittaa, ettet tiedä eläimistä mitään! Mitäs pirre* teki luonnontieteen tunnilla koulussa, häh?

        Eläimet ajavat tiehensä poikasensa siinä vaiheessa murrosikää, kun poikaset alkavat hyökkäillä ja panna voimalla emolleen hanttiin.

        Nooh, harvemmin eläimet kai ennen aikojaan vieroittavat pentunsa? (Tuotantoeläimiä ei nyt lasketa).

        YLE Areenalla taitaa muuten olla vain muutaman tunnin vielä nähtävissä osa 1 "Huippuälykkäät eläimet". Mielenkiintoista katsottavaa vaikka olisi hieman kriittisestikin katsova. Kakkososassa on aika vaikuttavia näyttöjä mm. koirien älykkyydestä, aika alussa muistaakseni. Vaikuttavia, vaikka ei siis ihan kaikkea aivan sellaisenaan nielaisisi.


      • Pirre*
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        "alkukantaiset vaistot on hävinneet, karhu, kettu, susi, linnut...useimmat eläimetkin hoitaa pentueensa ihmistä paremmin, ja ihan turha sanoa että ei saa syyllistää vanhempia, - kyllä saa ja täytyykin"

        Ja katin kontit! Vertauksesi eläimiin ontuu kuin ontuva Eriksson ja osoittaa, ettet tiedä eläimistä mitään! Mitäs pirre* teki luonnontieteen tunnilla koulussa, häh?

        Eläimet ajavat tiehensä poikasensa siinä vaiheessa murrosikää, kun poikaset alkavat hyökkäillä ja panna voimalla emolleen hanttiin.

        Lapset täytyy pitää kurissa ja herran nuhteessa ( on yhtä kuin rakkautta ja rajoja), vauvasta lähtien, turha heille on yrittää rajoja pistää vasta 13-15 vuotiaana.

        Lapsi ymmärtää kun hänelle puhutaan kuin täysijärkiselle, ja perustellaan kiellot ja käskyt, jos ei mene perille sitten tulee sanktioita.

        Ja..miun koulun käynnistä on jo niin paljon aikaa , että jos kaikki tietoni olisi vain sieltä peräisin, en tietäisi yhtään mitään. :)


      • Pirre* kirjoitti:

        Lapset täytyy pitää kurissa ja herran nuhteessa ( on yhtä kuin rakkautta ja rajoja), vauvasta lähtien, turha heille on yrittää rajoja pistää vasta 13-15 vuotiaana.

        Lapsi ymmärtää kun hänelle puhutaan kuin täysijärkiselle, ja perustellaan kiellot ja käskyt, jos ei mene perille sitten tulee sanktioita.

        Ja..miun koulun käynnistä on jo niin paljon aikaa , että jos kaikki tietoni olisi vain sieltä peräisin, en tietäisi yhtään mitään. :)

        Leijonauros tappaa naaraan toiselle urokselle tekemät pennut ja siittää omat.

        Aloituksessahan oli kysymys uusioperheistä ; ))


    • ap.

      Miksei kukaan ole vaivautunut ottamaan kantaa asian ytimeen?
      Siihen, että nyt jopa tarjotaan lapsia huostaanottettaviksi? Minkä arven se jättää lapselle ikipäiväisesti.
      Yleensähän perhe on kynsin hampain huostaanottoa vastaan, mutta nyt:

      "Usein vanhemmat sanovat jopa suoraan tai muulla tavoin osoittavat, että vanhasta liitosta syntynyt hankala nuori ei mahdu enää uusperheeseen."

      Ennen oli yleisin syy vanhempien huonot elämäntavat, kuin varmasti myös nuoren erityisen huono käyttäytyminen.
      Johan on kaavailtu avioeron syyksi toisen liikalihominen, nytkö pitäisi lapsellakin olla palautusoikeus?

      • Oisko näin että se "hankala nuoren" katsotaan mahdollisesta vaarantavan sen uuden suhteen?Kun se hankala laps ei ole sen toisen oma.


    • kunnon mies

      Voisin veikata että meillä Suomessa on asiat hoidettu niin hyvin kuin on pystytty, asiasta voi keskustella sillä mikään tässä maailmassa ei ole täydellistä.
      Jos sijais perhe systeemiä ei olisi niin mitä sen tilalla olisi, laitoshoito !

      • ap.

        Eihän siitä ole kyse, vaan siitä, että vanhemmat tarjoavat lastaan huostaanotettavaksi.
        Kun on niin paljon tekemistä uusperheessä.


      • näin on.
        ap. kirjoitti:

        Eihän siitä ole kyse, vaan siitä, että vanhemmat tarjoavat lastaan huostaanotettavaksi.
        Kun on niin paljon tekemistä uusperheessä.

        Lapset ovat lapsia, tiedän mitä tarkoitat ja niitä syntyy ilman että niitä halutaan kun lisääntymishalu voittaa järjen juoksun.
        Tilanne tuskin muuttuu miksikään mutta voihan aina keskustella ajankuluksi jos ei ole tärkeämpää tekemistä.


    • Huoltomiehenä olles näin yhtä sun toista eri kodeissa, lapsen teko ajokortti olis oiva ratkasu.
      Mitähän mahtaa liikkua lapsen mielessä kun sanotaan et ,majatalos ei oo paikkaa sulle.
      Tollaset natiaiset kun on muutenkin hukassa eri asioitten kanssa ja se viimenenkin turvapaikka vierään.
      Sellanen ihminen joka saattaa lapsen mailmaan ja sit sysää sen toisten huomaan on aivan pimee ja ei sen pitäs kotia leikkiä ei lapsia hankkia.
      Kun kattelee erilaisia vastuunsa pakoilijoita jotka näkee vaan oman kivan olonsa saavuttamisen elämäsä päämääräksi olen torella surullinen noitten lasten puolesta.
      Ei me voira paljoa heiltä orottaa kun ei olla oikeestaan mitään annettukaan.
      Kauheita orotuksia ja menestys vaatimuksia kuormataan lasten niskaan ja jos ne lapset ei pysty toteuttaman vanhempien unelmia niin ei muuta kun Riihimäellä vaan.
      Tänään juttelin vanhimman lastenlapsen kans ja lupasin sille valmistujais lahjaks ton sen himoitseman vanhan commorode pelisetin .
      Ellei se poika tuu reseptivihko taskussa käymään niin heitänkö roskiin koko peli setin vai mennäänkö saunaan puhumaan kuin miehet?
      On tää isovanhemmuus kauheita valintoja.

      • ap.

        Huh, olipa onni, että jollekin meni perille tarkoitukseni asian suhteen.
        Olen aina luullut, että jokainen lapsi on kaikki kaikessa vanhemmilleen,
        vasta sitten tarvitaan yhteiskunnan kasvatusta, kun ilmaantuu ylipääsemättömiä ongelmia.
        Mutta jos asenne on, ettei sinua enää jakseta, kun on muitakin, en tajua ollenkaan.
        Kai lähes kaikkien murrosikäisten kanssa voi olla kovaa.

        Vanhempien kannattaisi suurentaa kokoa vain siihen asti, mistä jaksavat kantaa vastuuta.
        Ihmiset ovat aina vain raadollisempia. Luin pariskunnasta, joka vuokrasi kohdun. Nainen synnytti kaksoset, parille ei kelvannut toinen, Down-lapsi.
        Vaikkei tuo alkuun kuulukaan, niin ainakin sivuaa sitä.

        Ei ole helppoa olla ihminen, vielä vaikeampaa olla turvaton lapsi.


      • Armoa vanhemmillekin
        ap. kirjoitti:

        Huh, olipa onni, että jollekin meni perille tarkoitukseni asian suhteen.
        Olen aina luullut, että jokainen lapsi on kaikki kaikessa vanhemmilleen,
        vasta sitten tarvitaan yhteiskunnan kasvatusta, kun ilmaantuu ylipääsemättömiä ongelmia.
        Mutta jos asenne on, ettei sinua enää jakseta, kun on muitakin, en tajua ollenkaan.
        Kai lähes kaikkien murrosikäisten kanssa voi olla kovaa.

        Vanhempien kannattaisi suurentaa kokoa vain siihen asti, mistä jaksavat kantaa vastuuta.
        Ihmiset ovat aina vain raadollisempia. Luin pariskunnasta, joka vuokrasi kohdun. Nainen synnytti kaksoset, parille ei kelvannut toinen, Down-lapsi.
        Vaikkei tuo alkuun kuulukaan, niin ainakin sivuaa sitä.

        Ei ole helppoa olla ihminen, vielä vaikeampaa olla turvaton lapsi.

        Johan meni vanhusten omahyväiseksi siunailuksi :(
        Että siihen aloittaja pyrkikin, voi hyvät hyssykät :))))))

        Köyhät ovat aina keskuudessanne, sanoo jo biblia,
        Monella tapaa köyhät. Kautta aikain on ollut vähän yksinkertaisempia ihmisia, jotka kuitenkin ovat lapsia tehneet.
        Jotkut nyt vaan ei aikuistu vaan jossain määrin lapsen lailla käyttäytyvät koko ikänsä.
        Eihän nyt lastansa tarjoa huostaan muut kuin lapsenomaiset yksinkertaiset vanhemma.
        Jokainen tapaus on kuitenkin omanlaisensa ja pitäisi avata, ennenkuin siihen voi ottaa kantaa.
        Parempi tutkia kuin hutkia. Mutta saahan siitä joku yksinkertainen vanhus viiikonlopun rattoa, kun siunailee muiden huonoutta ja kiillottaa omaa sädekehäänsä.

        Valtaosa nykyvanhemmista - eroavat tai ei - on paljon fiksumpia kuin me olimme aikoinaan. Isät ovat lapsensa elämässä vahvasti mukana synnytyksestä alkaen. Ja ovatkin sivistyneitä ja kasvatuksestakin tietäviä isiä, joiden touhuilua lastensa kanssa on ilo seurailla.


      • ap.
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Johan meni vanhusten omahyväiseksi siunailuksi :(
        Että siihen aloittaja pyrkikin, voi hyvät hyssykät :))))))

        Köyhät ovat aina keskuudessanne, sanoo jo biblia,
        Monella tapaa köyhät. Kautta aikain on ollut vähän yksinkertaisempia ihmisia, jotka kuitenkin ovat lapsia tehneet.
        Jotkut nyt vaan ei aikuistu vaan jossain määrin lapsen lailla käyttäytyvät koko ikänsä.
        Eihän nyt lastansa tarjoa huostaan muut kuin lapsenomaiset yksinkertaiset vanhemma.
        Jokainen tapaus on kuitenkin omanlaisensa ja pitäisi avata, ennenkuin siihen voi ottaa kantaa.
        Parempi tutkia kuin hutkia. Mutta saahan siitä joku yksinkertainen vanhus viiikonlopun rattoa, kun siunailee muiden huonoutta ja kiillottaa omaa sädekehäänsä.

        Valtaosa nykyvanhemmista - eroavat tai ei - on paljon fiksumpia kuin me olimme aikoinaan. Isät ovat lapsensa elämässä vahvasti mukana synnytyksestä alkaen. Ja ovatkin sivistyneitä ja kasvatuksestakin tietäviä isiä, joiden touhuilua lastensa kanssa on ilo seurailla.

        Avaa silmäsi ja näe, älä kuvittele ja luule.

        Voi hyvä tavaton.

        Ota pois silmistäsi onnen suotimet! Minä en taivastele enkä siunaile, luin vain mitä viranomaisilla on sanottavaa.


      • höpinää.
        ap. kirjoitti:

        Avaa silmäsi ja näe, älä kuvittele ja luule.

        Voi hyvä tavaton.

        Ota pois silmistäsi onnen suotimet! Minä en taivastele enkä siunaile, luin vain mitä viranomaisilla on sanottavaa.

        Onko teille tämä vaikea asia kun ette voi kun päivitellä, asia tiedostetaan samoin kuin asunnottomat, pähkäilette voivottelette ettekä muuta voi ..


      • .-,,.-
        höpinää. kirjoitti:

        Onko teille tämä vaikea asia kun ette voi kun päivitellä, asia tiedostetaan samoin kuin asunnottomat, pähkäilette voivottelette ettekä muuta voi ..

        Jätä sinä huomaamatta kaikki maailman paha, niin hyvin voit, ajattelematta.


      • €ero
        .-,,.- kirjoitti:

        Jätä sinä huomaamatta kaikki maailman paha, niin hyvin voit, ajattelematta.

        Joo positiivisesti pitää ajatella ikävät asiat tiedetään niin miksi niitä murehtimaan, epäkohtia on mitäs sitte kun tiedän mikä on epäkohdan vastakohta, mukava, ajatellaan mukavasti ja aaurinko paistaa vaikka sataa.


    • moninkertainen

      Mikä on yksinkertainen tai mikä on kaksinkertainen?

    • Mun lapset on ainakin minun siihen saakka kuin kuolen. Pirre on kyllä oikeassa siinä että normaalit äidinvaistot kyllä ovat haussa jos sysää hankalan murkkuikäisensä yhteiskunnan vastuulle uuden rakkauden tieltä. Itse yksin kaksi lasta kasvattaneena (toinen tosi hankala murrosiässä) ei olisi tullut mieleenikään hylätä heitä. Eli miehet voi tulla ja mennä, eivät ole minun vastuullani, lapset ovat, aikuisuuteen sakka ja osa elämääni ja jos tarvitsevat apua ja tukea aikuisenakin niin sitä saavat minulta. Muutama miesystäväkin sai lähteä pahimpina aikoina kun ei tullut juttuun murkkuikäisen tyttären kanssa joka osoitti ovea. Siitä olen ainoastaan kiitollinen, jälkikäteen.

      • "Paloma.se.co"

        Yksin-kertainen telmii lattialla Olkien seassa.
        Kaksin-kertainen nostetaan koukulla hihnalle.

        Miksi äidin-vaisto ei saa ohjata lasta muualle, jos vaisto kertoo että ei tästä
        tule mitään?
        Pakottaako äidin-vaisto raastavaan elämään, niin äidille kuin lapsellekin?
        Pakottaako se jopa miehenkin elämään kaipaavan raastavasti?
        Pyhittääkö äidin-vaisto kaiken, äidinkin Madonnaksi?
        Ja sortaa muut elämät pakko-rakoon.
        Jopa isien vaiston.

        H.


      • tuskin.
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Yksin-kertainen telmii lattialla Olkien seassa.
        Kaksin-kertainen nostetaan koukulla hihnalle.

        Miksi äidin-vaisto ei saa ohjata lasta muualle, jos vaisto kertoo että ei tästä
        tule mitään?
        Pakottaako äidin-vaisto raastavaan elämään, niin äidille kuin lapsellekin?
        Pakottaako se jopa miehenkin elämään kaipaavan raastavasti?
        Pyhittääkö äidin-vaisto kaiken, äidinkin Madonnaksi?
        Ja sortaa muut elämät pakko-rakoon.
        Jopa isien vaiston.

        H.

        Omaatko ainuttakaan hyvää vaistoa?


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Yksin-kertainen telmii lattialla Olkien seassa.
        Kaksin-kertainen nostetaan koukulla hihnalle.

        Miksi äidin-vaisto ei saa ohjata lasta muualle, jos vaisto kertoo että ei tästä
        tule mitään?
        Pakottaako äidin-vaisto raastavaan elämään, niin äidille kuin lapsellekin?
        Pakottaako se jopa miehenkin elämään kaipaavan raastavasti?
        Pyhittääkö äidin-vaisto kaiken, äidinkin Madonnaksi?
        Ja sortaa muut elämät pakko-rakoon.
        Jopa isien vaiston.

        H.

        Madonna on toinen nimeni. ;)
        Kysymys on prioriteeteistä. Naisella äidin vaisto on normaalisti voimakkaampi kuin mikään muu. Jopa naaraseläimillä se ottaa yli kaiken muun. Suvunjatkuminen on biologinen, dna:hamme iskostettu vietti. Harva se nainen jolla on häiriintymätön tunne-elämä ja vaistot joka antaa pois lapsensa vapaaehtoisesti, paitsi ehkä jos äiti näkee sen lapsen parhaaksi pitkällä tähtäimellä, esim vankilassa syntyneet lapset, äärimmäiseen köyhyyteen syntyneet lapset tai jos äiti itse on esim. alaikäinen eikä pysty huolehtimaan lapsesta.

        Vastaus on kyllä, minun kohdallani äidin vaisto, rakkaus lapsiin ja velvollisuudentunto oli aikanaan voimakkaampi kuin mikään mukaan tekijä ja estivät parikin kertaa uuden liiton hahmottelun, koska se ei ollut lasten edun mukaista.

        Mitallin voi lähettää postissa ;)


      • Armoa vanhemmillekin
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Yksin-kertainen telmii lattialla Olkien seassa.
        Kaksin-kertainen nostetaan koukulla hihnalle.

        Miksi äidin-vaisto ei saa ohjata lasta muualle, jos vaisto kertoo että ei tästä
        tule mitään?
        Pakottaako äidin-vaisto raastavaan elämään, niin äidille kuin lapsellekin?
        Pakottaako se jopa miehenkin elämään kaipaavan raastavasti?
        Pyhittääkö äidin-vaisto kaiken, äidinkin Madonnaksi?
        Ja sortaa muut elämät pakko-rakoon.
        Jopa isien vaiston.

        H.

        @hunksz olipa lausahduksesi reippaus kuin raikas aamu, josta sain tänään nauttia lenkillä.

        Kyl se ny vaan niinki on, että riehuvalle murrosikäiselle tekee hyvää heittäminen laajemmille laitumille taistelemaan paikkansa porukassa. Kuten orivarsoille. Meidän kotiriehujamme meni/pääsi/panimme toiselle paikkakunnalle asuntolakouluun murrosiässä. Voi että se teki hänelle hyvää hänelle ja meille vanhemmille (ennen eroamme tapahtui). Sai poika taistella toisten kollien kanssa. Sai näistä elinikäisiä ystäviä sitten kuitenkin.

        Enpä ole itsekään ottanut toista miestä, nimenomaan kotona asuvien lasten takia, jottei heidän elämänsä sekoitu vielä lisää. Mutta jos olisin ollut eron tullessa nuorempi, niin tilanne olisi voinut olla toinen...
        Pitäisi tietysti uuden puolison ottaa koko paketti = edellisen liiton lapset kuuluvat pakettiin. Pitäisi, pitäisi
        Pitäisi olla pontikkatehdaskin mutta ei oo. Aina ei mene niinkuin Strömsössä.


      • ----
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        @hunksz olipa lausahduksesi reippaus kuin raikas aamu, josta sain tänään nauttia lenkillä.

        Kyl se ny vaan niinki on, että riehuvalle murrosikäiselle tekee hyvää heittäminen laajemmille laitumille taistelemaan paikkansa porukassa. Kuten orivarsoille. Meidän kotiriehujamme meni/pääsi/panimme toiselle paikkakunnalle asuntolakouluun murrosiässä. Voi että se teki hänelle hyvää hänelle ja meille vanhemmille (ennen eroamme tapahtui). Sai poika taistella toisten kollien kanssa. Sai näistä elinikäisiä ystäviä sitten kuitenkin.

        Enpä ole itsekään ottanut toista miestä, nimenomaan kotona asuvien lasten takia, jottei heidän elämänsä sekoitu vielä lisää. Mutta jos olisin ollut eron tullessa nuorempi, niin tilanne olisi voinut olla toinen...
        Pitäisi tietysti uuden puolison ottaa koko paketti = edellisen liiton lapset kuuluvat pakettiin. Pitäisi, pitäisi
        Pitäisi olla pontikkatehdaskin mutta ei oo. Aina ei mene niinkuin Strömsössä.

        Onhan monelle lapselle onnen päivä, kun saa tiedon, että pääsee lastenkotiin.

        Kaikki kodit, kas, eivät ole lapsille suunniteltuja.
        Ja vanhemmatkin ovat sieltä, mihin ei päivä paista, ei kuu kumota.


      • Armoa vanhemmillekin
        ---- kirjoitti:

        Onhan monelle lapselle onnen päivä, kun saa tiedon, että pääsee lastenkotiin.

        Kaikki kodit, kas, eivät ole lapsille suunniteltuja.
        Ja vanhemmatkin ovat sieltä, mihin ei päivä paista, ei kuu kumota.

        :P


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Madonna on toinen nimeni. ;)
        Kysymys on prioriteeteistä. Naisella äidin vaisto on normaalisti voimakkaampi kuin mikään muu. Jopa naaraseläimillä se ottaa yli kaiken muun. Suvunjatkuminen on biologinen, dna:hamme iskostettu vietti. Harva se nainen jolla on häiriintymätön tunne-elämä ja vaistot joka antaa pois lapsensa vapaaehtoisesti, paitsi ehkä jos äiti näkee sen lapsen parhaaksi pitkällä tähtäimellä, esim vankilassa syntyneet lapset, äärimmäiseen köyhyyteen syntyneet lapset tai jos äiti itse on esim. alaikäinen eikä pysty huolehtimaan lapsesta.

        Vastaus on kyllä, minun kohdallani äidin vaisto, rakkaus lapsiin ja velvollisuudentunto oli aikanaan voimakkaampi kuin mikään mukaan tekijä ja estivät parikin kertaa uuden liiton hahmottelun, koska se ei ollut lasten edun mukaista.

        Mitallin voi lähettää postissa ;)

        "Paloma.se.co"

        Minulleko?

        DNA, viimeinen kirjain tarkoittaa happoa.
        Acid.
        Joten: DNA:iimme...:)

        Jaa että mitali?
        Laitanhan minä, kun lähetät viralliset kopiot lääkärin-todistuksista.
        Joissa kerrotaan sinun saaneen usein turpiisi.
        Naaras-Tiikeri kun olet.
        Ah! Äidin osa on usein niin raskasta kantaa...

        Hyvä kuitenkin, helppo on minun naiseksi sinut tunnistaa.
        Et sit yritä enää, mummot ovat liian hellä-mielisiä aina.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Minulleko?

        DNA, viimeinen kirjain tarkoittaa happoa.
        Acid.
        Joten: DNA:iimme...:)

        Jaa että mitali?
        Laitanhan minä, kun lähetät viralliset kopiot lääkärin-todistuksista.
        Joissa kerrotaan sinun saaneen usein turpiisi.
        Naaras-Tiikeri kun olet.
        Ah! Äidin osa on usein niin raskasta kantaa...

        Hyvä kuitenkin, helppo on minun naiseksi sinut tunnistaa.
        Et sit yritä enää, mummot ovat liian hellä-mielisiä aina.

        H.

        Ootsä koskaan kuullut sanaa "self-distance" mitä tahansa se tarkoittaneekin suomeksi?
        meille yksinhuoltajaäideille saisi jaella ansiomitalleja esim. korkeamman eläkkeen tai jonkun muun rahallisen tai ei rahallisen tunnistuksen muodossa näin jälkikäteenkin. Olemme luopuneesta paljosta mammonasta siitä ilosta että olemme itse ottaneet vastuun lapsistamme emmekä työntäneet heitä yhteiskunnan niskoille.


      • ap.
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ootsä koskaan kuullut sanaa "self-distance" mitä tahansa se tarkoittaneekin suomeksi?
        meille yksinhuoltajaäideille saisi jaella ansiomitalleja esim. korkeamman eläkkeen tai jonkun muun rahallisen tai ei rahallisen tunnistuksen muodossa näin jälkikäteenkin. Olemme luopuneesta paljosta mammonasta siitä ilosta että olemme itse ottaneet vastuun lapsistamme emmekä työntäneet heitä yhteiskunnan niskoille.

        Mitä erikoisansiota pitäisi jakaa normaalille ihmiskäytökselle?

        Kai sanoihisi sisältyikin sarkasmia?


      • yksin kaksin
        ap. kirjoitti:

        Mitä erikoisansiota pitäisi jakaa normaalille ihmiskäytökselle?

        Kai sanoihisi sisältyikin sarkasmia?

        En ole koskaan käsittänyt miksi yksinhuoltajaäidit pitävät itseään muita parempina ja ansiokkaampina. Heillä on yhteiskunnan tuki ja avustukset sun muut apunaan. Vain mies puuttuu ja usein se on pelkästään helpottava tilanne. Harvoin muuten miehetöntä yksinhuoltajanaista näkee. Mies voi auttaa enemmän kuin tavisperheen isä. Vielä pitäisi mitalilla palkita.


      • ap. kirjoitti:

        Mitä erikoisansiota pitäisi jakaa normaalille ihmiskäytökselle?

        Kai sanoihisi sisältyikin sarkasmia?

        Pitää paikkansa. Normaalia ihmiskäytöstä.


      • yksin kaksin kirjoitti:

        En ole koskaan käsittänyt miksi yksinhuoltajaäidit pitävät itseään muita parempina ja ansiokkaampina. Heillä on yhteiskunnan tuki ja avustukset sun muut apunaan. Vain mies puuttuu ja usein se on pelkästään helpottava tilanne. Harvoin muuten miehetöntä yksinhuoltajanaista näkee. Mies voi auttaa enemmän kuin tavisperheen isä. Vielä pitäisi mitalilla palkita.

        Siellä missä minä kasvatin yksin lapseni ei jaella avustuksia. Yksinhuoltajuus oli siitäkin huolimatta oma valintani vaikka rahallisesti se piti meitä tiukilla. Ei kaikkea voi mitata rahassa.

        (En minä pidä itseäni ansiokkaampana. Ainoastaan yritän esittää sitä että "normaalilla" äidinvaistolla varustettu nainen ei hevin laita miestä lastensa edelle.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Siellä missä minä kasvatin yksin lapseni ei jaella avustuksia. Yksinhuoltajuus oli siitäkin huolimatta oma valintani vaikka rahallisesti se piti meitä tiukilla. Ei kaikkea voi mitata rahassa.

        (En minä pidä itseäni ansiokkaampana. Ainoastaan yritän esittää sitä että "normaalilla" äidinvaistolla varustettu nainen ei hevin laita miestä lastensa edelle.

        Tarkennan ennenkuin minusta tehdään hakkelusta: siellä missä tein ensimmäisen valintani lapset versus uusi mies ei ole sosiaalista suojaverkkoa samalla tapaa kuin täällä pohjolassa.
        Ruotsissa tein samantyyppisen valinnan tyttäreni ollessa pahimmassa murrosiässä ja valitsin lasteni hyvinvoinnin ja purin kihlauksen. Tähän valintaan ei liity ekonomista vaikuttajaa.


      • sotaorpo..
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tarkennan ennenkuin minusta tehdään hakkelusta: siellä missä tein ensimmäisen valintani lapset versus uusi mies ei ole sosiaalista suojaverkkoa samalla tapaa kuin täällä pohjolassa.
        Ruotsissa tein samantyyppisen valinnan tyttäreni ollessa pahimmassa murrosiässä ja valitsin lasteni hyvinvoinnin ja purin kihlauksen. Tähän valintaan ei liity ekonomista vaikuttajaa.

        Tuskinpa Suomessakaan kymmeniä vuosia sitten olivat yksinhuoltajien etuisuudet nykyistä luokkaa. Yksinhuoltajaäitejä on ollut maailman sivu, sodassa miehensä menettäneistä puhumattakaan.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Yksin-kertainen telmii lattialla Olkien seassa.
        Kaksin-kertainen nostetaan koukulla hihnalle.

        Miksi äidin-vaisto ei saa ohjata lasta muualle, jos vaisto kertoo että ei tästä
        tule mitään?
        Pakottaako äidin-vaisto raastavaan elämään, niin äidille kuin lapsellekin?
        Pakottaako se jopa miehenkin elämään kaipaavan raastavasti?
        Pyhittääkö äidin-vaisto kaiken, äidinkin Madonnaksi?
        Ja sortaa muut elämät pakko-rakoon.
        Jopa isien vaiston.

        H.

        H.

        Jopas tuli taas älykästä tekstiä, ai että yksinkertaiset telmivät lattialla olkien seassa. Haista sinä pitkä..

        Aloituksessa oli käsittääkseni kyse siitä, että ei haluta lapsia häiritsemään uutta parisuhdetta, olipa heidän käytöksensä mitä tahansa.
        Kun he ärsyttävät pelkällä olemassaolollaan.
        Murrosikäinen koettelee vanhempiaan, se on aina ollut niin.
        Asian kanssa pitää vain elää ja pärjätä sen lapsen kanssa, ellei hän aivan nuorisorikollisen asteelle innostu menemään.
        Ja silloin tulevat jo sossu ja laki avuksi.

        Normaali lapsi kasvaa, aikuistuu ja järkevöityy aikanaan, ei kai häntä sen takia tarvitse kotoa pois ajaa.
        Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu, sitä sopii ihmetellä.

        Nämä yksinkertaiset ovat aivan eri asia, siitä voisin kirjoittaa pitkästikin, mutta sinun kohdallasi se on sikäli turhaa, ettet edes halua ymmärtää.

        YP.


      • demeter1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tarkennan ennenkuin minusta tehdään hakkelusta: siellä missä tein ensimmäisen valintani lapset versus uusi mies ei ole sosiaalista suojaverkkoa samalla tapaa kuin täällä pohjolassa.
        Ruotsissa tein samantyyppisen valinnan tyttäreni ollessa pahimmassa murrosiässä ja valitsin lasteni hyvinvoinnin ja purin kihlauksen. Tähän valintaan ei liity ekonomista vaikuttajaa.

        Olen ennenkin ollut sitä mieltä, että meidän hyvä sosiaaliturva on saanut aikaan sen, että "yhteiskunnan" vastuulle jätetään asioita, jotka pitäisi hoitaa itse.
        Ja kun oikein laki tarjoaa tämän mahdollisuuden - siis huolehtia lapsista ja vanhuksista - niin eihän sitä välttämättä tarvitse tsempata siinä, mikä tuntuu väikealta.

        Ja kun vielä "elämästä nauttiminen" on jokaisen kansalaisen perusoikeus, niin ei muuta kuin sitä onnea hakemaan. Ellei kerralla onnistu, pistetään uusiksi...


      • demeter1
        Anceli kirjoitti:

        H.

        Jopas tuli taas älykästä tekstiä, ai että yksinkertaiset telmivät lattialla olkien seassa. Haista sinä pitkä..

        Aloituksessa oli käsittääkseni kyse siitä, että ei haluta lapsia häiritsemään uutta parisuhdetta, olipa heidän käytöksensä mitä tahansa.
        Kun he ärsyttävät pelkällä olemassaolollaan.
        Murrosikäinen koettelee vanhempiaan, se on aina ollut niin.
        Asian kanssa pitää vain elää ja pärjätä sen lapsen kanssa, ellei hän aivan nuorisorikollisen asteelle innostu menemään.
        Ja silloin tulevat jo sossu ja laki avuksi.

        Normaali lapsi kasvaa, aikuistuu ja järkevöityy aikanaan, ei kai häntä sen takia tarvitse kotoa pois ajaa.
        Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu, sitä sopii ihmetellä.

        Nämä yksinkertaiset ovat aivan eri asia, siitä voisin kirjoittaa pitkästikin, mutta sinun kohdallasi se on sikäli turhaa, ettet edes halua ymmärtää.

        YP.

        Kirjoita vaan pitkästi Anceli. Sinulla olisi sarkaa sanoa.
        Mutta taas sitaatti: "Hän joka puhuu, ei tiedä, hän joka tietää, ei puhu..))


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ootsä koskaan kuullut sanaa "self-distance" mitä tahansa se tarkoittaneekin suomeksi?
        meille yksinhuoltajaäideille saisi jaella ansiomitalleja esim. korkeamman eläkkeen tai jonkun muun rahallisen tai ei rahallisen tunnistuksen muodossa näin jälkikäteenkin. Olemme luopuneesta paljosta mammonasta siitä ilosta että olemme itse ottaneet vastuun lapsistamme emmekä työntäneet heitä yhteiskunnan niskoille.

        "Paloma.se.co"

        Taitaapi olla itse-tutkiskelu"

        Saisitte te varmaan mitaleita mutta te ette koskaan muista että jätätte jälkeenne
        raunion.
        Raunion, jota ennen kutsuttiin syrjä-hypyksi.
        Nykyään Seminologiksi.
        Ihan kauan aikaa sitten sillä oli nimenä mies.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Taitaapi olla itse-tutkiskelu"

        Saisitte te varmaan mitaleita mutta te ette koskaan muista että jätätte jälkeenne
        raunion.
        Raunion, jota ennen kutsuttiin syrjä-hypyksi.
        Nykyään Seminologiksi.
        Ihan kauan aikaa sitten sillä oli nimenä mies.

        H.

        Korjaus

        Ihan kauan aikaa sillä oli nimityksenä minun mieheni.

        H.


      • Anceli kirjoitti:

        H.

        Jopas tuli taas älykästä tekstiä, ai että yksinkertaiset telmivät lattialla olkien seassa. Haista sinä pitkä..

        Aloituksessa oli käsittääkseni kyse siitä, että ei haluta lapsia häiritsemään uutta parisuhdetta, olipa heidän käytöksensä mitä tahansa.
        Kun he ärsyttävät pelkällä olemassaolollaan.
        Murrosikäinen koettelee vanhempiaan, se on aina ollut niin.
        Asian kanssa pitää vain elää ja pärjätä sen lapsen kanssa, ellei hän aivan nuorisorikollisen asteelle innostu menemään.
        Ja silloin tulevat jo sossu ja laki avuksi.

        Normaali lapsi kasvaa, aikuistuu ja järkevöityy aikanaan, ei kai häntä sen takia tarvitse kotoa pois ajaa.
        Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu, sitä sopii ihmetellä.

        Nämä yksinkertaiset ovat aivan eri asia, siitä voisin kirjoittaa pitkästikin, mutta sinun kohdallasi se on sikäli turhaa, ettet edes halua ymmärtää.

        YP.

        "Anceli"

        Kuulehan turpeen-puskija.
        Viittaus liittyi sika-talouteen :)
        Ja oli kommentti toiseen kommentiin/kysymykseen, laitoin sen vaan tuohon mukaan.

        Muusta sanoisin että olet lukenut paljon naisten-kirjoja.

        YH.


      • demeter1 kirjoitti:

        Kirjoita vaan pitkästi Anceli. Sinulla olisi sarkaa sanoa.
        Mutta taas sitaatti: "Hän joka puhuu, ei tiedä, hän joka tietää, ei puhu..))

        "demeter"

        Sinä olet varmaan lukenut paljon miesten-kirjoja.
        Olet niin lyhyt-sanainen ja ytimekäs.

        yH.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anceli"

        Kuulehan turpeen-puskija.
        Viittaus liittyi sika-talouteen :)
        Ja oli kommentti toiseen kommentiin/kysymykseen, laitoin sen vaan tuohon mukaan.

        Muusta sanoisin että olet lukenut paljon naisten-kirjoja.

        YH.

        H.

        Lukeminen kannattaa aina, se auttaa lajittelemaan joutavuudet tärkeistä.

        YP.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Taitaapi olla itse-tutkiskelu"

        Saisitte te varmaan mitaleita mutta te ette koskaan muista että jätätte jälkeenne
        raunion.
        Raunion, jota ennen kutsuttiin syrjä-hypyksi.
        Nykyään Seminologiksi.
        Ihan kauan aikaa sitten sillä oli nimenä mies.

        H.

        Pikemminkin se on ottaa etäisyyttä omaan itseensä, ei ottaa itseään aivan niin kuolemanvakavasti..
        En jättänyt jälkeeni rauniota. Ainoastaa haudan Andien laaksossa, jakarandojen ja akaasioiden varjossa.
        Eipä yleistetä.


      • demeter1
        hunksz kirjoitti:

        "demeter"

        Sinä olet varmaan lukenut paljon miesten-kirjoja.
        Olet niin lyhyt-sanainen ja ytimekäs.

        yH.

        En minä (ole lyhytsanainen ja ylimekäs) vaan idän viisaat ovat. Minähän olen aina kulkenut lainavaloilla..)) (hunksi)


      • demeter1 kirjoitti:

        En minä (ole lyhytsanainen ja ylimekäs) vaan idän viisaat ovat. Minähän olen aina kulkenut lainavaloilla..)) (hunksi)

        Menenpä minäkin nyt vähän matkaa lainavaloilla :), luin juuri kirjaa (ei naisten-kirja) jossa sanotaan näin:

        "Pythiaan, naisen joka ei koskaan valehtele, ansiosta Sokrates ymmärsi, että viisas on se joka tietää ettei tiedä. Tietämätön uskoo tietävänsä jotain mitä ei tiedä ja muuttuu siksi kaksinkertaisesti tietämättömäksi, koska hän ei tiedä että ei tiedä!...

        Kukahan meistä on viisas, mene ja tiedä.
        :)


      • demeter1
        Anceli kirjoitti:

        Menenpä minäkin nyt vähän matkaa lainavaloilla :), luin juuri kirjaa (ei naisten-kirja) jossa sanotaan näin:

        "Pythiaan, naisen joka ei koskaan valehtele, ansiosta Sokrates ymmärsi, että viisas on se joka tietää ettei tiedä. Tietämätön uskoo tietävänsä jotain mitä ei tiedä ja muuttuu siksi kaksinkertaisesti tietämättömäksi, koska hän ei tiedä että ei tiedä!...

        Kukahan meistä on viisas, mene ja tiedä.
        :)

        Ihan uusi sitaatti, Anceli, kiitos. Täytyy tallentaa arkistoon..))


    • demeter1

      "Tuomitse en, ihmettelen", otsikoi aloittaja

      Minä taas en ihmettele, mutta tuomitsen..)) En ketään yksittäistä vanhempaa joka päätyy näin isoon ratkaisuun vaan itse ilmiötä, joka tuntuu olevan kasvussa.

      Taas tulee ajatelleeksi, että jokainen valinta, minkä me teemme, toimii ikään kuin mallina muille ja mitä enemmän tällaisia omista lapsista luopumisia on, sitä helpommaksi valinta tulee muillekin. Pelkään, että siihen sen vuoksi turvaudutaan liian helposti.

      • "demeter"

        itse ilmiöön.....
        Taitaa olla aloituksen fiksuin kommentti.

        Ilmiöksihän alkaa mennä keisarin-leikkauskin.
        Se kun on niin kivuton ja vaivaton.
        Oliskohan tuo syynä lasten karkoituksiin?
        Äiti kun ei ole jo pienestä asti tottunut lasten vaivoihin.
        Niin alkaa äiti huutaa kuin koliikissa, ihan pikku-asioistakin.
        Eihän senlaista vaimoa kestä kukaan mies.
        Pakko hänenkin on keksiä joku lääke vaivoihin.

        H.


      • Demeter, viisasta tekstiä, sanoisi joku ja niin sanon minäkin.
        Kirjoitin jo tuossa vastauksen yhteen älyvapaaseen viestiin, turha sitä on toistaa.


      • Minä taas sekä että. Ihmettelen ja tuomitsen. En toki tuomitse sitä että murrosikäisen lapsen vanhemmat hakevat tukea kodin ulkopuolelta ja ehkä siirtävät lapsen vuodeksi pariksi jonnekin muualle, esim. laitoskouluun tai sijaiskotiin rauhottumaan uudessa ympäristössä ja saamaan sitä hoitoa ja tukea ja terapiaa, mitä vanhemmat eivät voi antaa, mutta kodin ovet pitää olla omalle lapselle aina auki jos tulee kysymykseen takaisin mutto. Eli lapsen parasta silloin haetaan, ei omaa uuden lemmen ihanuudesta nauttimista ilman haittatekijöitä. Mielestäni kaksi hyvin erillaista asiaa.

        Surullinen ja huolestuttava ilmiö toi lasten tekeminen ja kovin nuorena ja huonoilla eväillä ja sitten huostaan antaminen kun tilanne on toinen ja uudet haasteet edellä.

        Ja taas kerran....on se hyvä että te demeter 1 ja Anceli saatte selvää hunkszin ajatuksista ja kirjoituksista. Minä en.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä taas sekä että. Ihmettelen ja tuomitsen. En toki tuomitse sitä että murrosikäisen lapsen vanhemmat hakevat tukea kodin ulkopuolelta ja ehkä siirtävät lapsen vuodeksi pariksi jonnekin muualle, esim. laitoskouluun tai sijaiskotiin rauhottumaan uudessa ympäristössä ja saamaan sitä hoitoa ja tukea ja terapiaa, mitä vanhemmat eivät voi antaa, mutta kodin ovet pitää olla omalle lapselle aina auki jos tulee kysymykseen takaisin mutto. Eli lapsen parasta silloin haetaan, ei omaa uuden lemmen ihanuudesta nauttimista ilman haittatekijöitä. Mielestäni kaksi hyvin erillaista asiaa.

        Surullinen ja huolestuttava ilmiö toi lasten tekeminen ja kovin nuorena ja huonoilla eväillä ja sitten huostaan antaminen kun tilanne on toinen ja uudet haasteet edellä.

        Ja taas kerran....on se hyvä että te demeter 1 ja Anceli saatte selvää hunkszin ajatuksista ja kirjoituksista. Minä en.

        Paloma, no nythän juuri kävi niin, etten kuulemma ollenkaan ymmärtänyt hunksin korkealentoisia ajatuksia.
        Ihan väärin eli persiilleen tulkitsin.
        Noh, olenhan vain tyhmä naistenkirjoja lukeva nainen.


      • demeter1
        Anceli kirjoitti:

        Paloma, no nythän juuri kävi niin, etten kuulemma ollenkaan ymmärtänyt hunksin korkealentoisia ajatuksia.
        Ihan väärin eli persiilleen tulkitsin.
        Noh, olenhan vain tyhmä naistenkirjoja lukeva nainen.

        Heh, Paloma. Hunksin suhteen täytyy kääntää kaikki opit päälaelleen. Jos yleensä pätee ohje: "lue enemmän, luulet vähemmän" hunksin kohdalla kannattaa lukea vähemmän ja luulla enemmän..))


      • ap.

        Miten lapsettomana minulla olisi oikeutta tehdä kumpaakaan??


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä taas sekä että. Ihmettelen ja tuomitsen. En toki tuomitse sitä että murrosikäisen lapsen vanhemmat hakevat tukea kodin ulkopuolelta ja ehkä siirtävät lapsen vuodeksi pariksi jonnekin muualle, esim. laitoskouluun tai sijaiskotiin rauhottumaan uudessa ympäristössä ja saamaan sitä hoitoa ja tukea ja terapiaa, mitä vanhemmat eivät voi antaa, mutta kodin ovet pitää olla omalle lapselle aina auki jos tulee kysymykseen takaisin mutto. Eli lapsen parasta silloin haetaan, ei omaa uuden lemmen ihanuudesta nauttimista ilman haittatekijöitä. Mielestäni kaksi hyvin erillaista asiaa.

        Surullinen ja huolestuttava ilmiö toi lasten tekeminen ja kovin nuorena ja huonoilla eväillä ja sitten huostaan antaminen kun tilanne on toinen ja uudet haasteet edellä.

        Ja taas kerran....on se hyvä että te demeter 1 ja Anceli saatte selvää hunkszin ajatuksista ja kirjoituksista. Minä en.

        "Paloma.se.co"

        Minun kanssani naisen on helppoa elää.
        Riittää kun tuntee itsensä naiseksi ja antautuu hellittäväksi.
        Ei se tarkoita sitä, että iäksi on menetetty, vaan sitä että silmät avautuvat
        täysin auki, eivätkä viiruina vaani kuin kissa konsanaan.
        Melkein kuin teeveessä, olen jumaloitu...
        Pottu-nenällänikin.
        Olethan sinä varmaan huomannutkin että toistaiseksi olen kuin ADH.
        Alahan siis Dianaksi.

        H.


    • --------

      Entäpäs jos uusi ihana kumppani osoittautukin täydelliseksi pedoksi edellise(i)stä avioliito(i)sta/suhtee(i)sta oleville lapsille?

      Jos ei itse äiti tai isä älyä lähteä lapsineen omiin leipiinsä, voi naapurit ilmoittaa viranomaisille ja sitä kautta ottaa lapset huostaan.

    • Armoa vanhemmillekin

      Eikö meidän vanhojen pitäisi olla viisaita?

      Muistetaanpa tapaus Eerika.

      On hyvä, että ihmiset pyytävät apua perheongelmissaan.
      Ongelmien salailua ja kulissien ylläpitoako kannatatte?
      Jos ei ole toisia aikuisia tai perheitä, joiden kanssa voi jutella ja joilta saa tukea, niin on viisasta avautua yhteiskunnan auttajien suuntaan.
      Avoimuudessa ei ole mitään hävettävää. Ongelmia on kaikilla, ja jos ei ole, niin tulossa on ainakin. Onko se jalompaa purra hammasta ja kestää ja kestää kuin Sidoste-sukka?
      Jonkun perheen avoin ongelmista puhuminen ja avun hakeminen ja saaminen, voi auttaa toisia perheitä myös. Koska hyvin samantapaisten ongelmien kanssa kamppailevat kaikki perheet lastensa kanssa.
      Sitten, kun näkee, miten lapsista tulee reippaita aikuisia, tuntuu tosi hyvältä.

      • "Armoa vanhemmillekin"

        Jos perhe alkaa tuntea että nyt tarvitaan apua.
        On aika erottaa koko perhe toisistaan.
        Jopa väki-valloin.
        Tuonlainen perhe on moraalisesti vaarallinen yhteis-kunnalle.

        H.


      • "Armoa vanhemmillekin", tietenkin apua saa ja täytyykin hakea, jos tilanne sitä vaatii.
        Mutta pelkkä lapsen normaaliin kehitykseen kuuluvan tilanteeseen reagoinnin takia ei oikeuta sijoittamaan lasta muualle hoitoon.
        Eikä siksi, että hän häiritsee uusperheen päiväjärjestystä.

        Ensin kannattaa yrittää muita konsteja.


      • Armoa vanhemmillekin
        Anceli kirjoitti:

        "Armoa vanhemmillekin", tietenkin apua saa ja täytyykin hakea, jos tilanne sitä vaatii.
        Mutta pelkkä lapsen normaaliin kehitykseen kuuluvan tilanteeseen reagoinnin takia ei oikeuta sijoittamaan lasta muualle hoitoon.
        Eikä siksi, että hän häiritsee uusperheen päiväjärjestystä.

        Ensin kannattaa yrittää muita konsteja.

        Sosiaaliviranomaisilla on yliopistotutkinto ja varmasti työnohjausta, jos ei muuten niin raha tai pikemminkin sen puute ohjaa.
        Eivät he kykene sijoittamaan edes kaikkia hädässä olevia lapsia - tapaus Eerika poiki kovasti moitteita.

        Sellaista murrosikäistä, jolla on jo ennestään vaikeaa, ei kukaan halua hoitoonsa. Sijaisperheet tykkäävät nuoremmista lapsista. Laitossijoitus on melkein ainut vaihtoehto,

        Haistan huvittuneena tässä keskustelussa vanhojen naisten paheksuntaa, kun kuvittelevat, että siellä uusperheessä iloisesti naivat ja naivat vaan ja pitävät kivaa. Eikä meillä vanhoilla ole mitään mukavaa.


      • Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Sosiaaliviranomaisilla on yliopistotutkinto ja varmasti työnohjausta, jos ei muuten niin raha tai pikemminkin sen puute ohjaa.
        Eivät he kykene sijoittamaan edes kaikkia hädässä olevia lapsia - tapaus Eerika poiki kovasti moitteita.

        Sellaista murrosikäistä, jolla on jo ennestään vaikeaa, ei kukaan halua hoitoonsa. Sijaisperheet tykkäävät nuoremmista lapsista. Laitossijoitus on melkein ainut vaihtoehto,

        Haistan huvittuneena tässä keskustelussa vanhojen naisten paheksuntaa, kun kuvittelevat, että siellä uusperheessä iloisesti naivat ja naivat vaan ja pitävät kivaa. Eikä meillä vanhoilla ole mitään mukavaa.

        Minä 60-vuotias vanha nainen en ole paheksunut enkä paheksu uusperheitä. Mutta jos pelkästään sen uuden perheen tieltä halutaan nuori saada pois, sitä en käsitä.
        Kaikenlaisissa perheissä nuoret tarvitsevat apua, tässä nyt oli nostettu esiin uusperheet ja sen tieltä pois saattaminen.


      • Pirre*
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Sosiaaliviranomaisilla on yliopistotutkinto ja varmasti työnohjausta, jos ei muuten niin raha tai pikemminkin sen puute ohjaa.
        Eivät he kykene sijoittamaan edes kaikkia hädässä olevia lapsia - tapaus Eerika poiki kovasti moitteita.

        Sellaista murrosikäistä, jolla on jo ennestään vaikeaa, ei kukaan halua hoitoonsa. Sijaisperheet tykkäävät nuoremmista lapsista. Laitossijoitus on melkein ainut vaihtoehto,

        Haistan huvittuneena tässä keskustelussa vanhojen naisten paheksuntaa, kun kuvittelevat, että siellä uusperheessä iloisesti naivat ja naivat vaan ja pitävät kivaa. Eikä meillä vanhoilla ole mitään mukavaa.

        Eikö muka, mistäs tiedät :)

        Mutta, olen seurannut melko läheltä erästä uusio perhettä, jossa on kaksi murkkuikäistä nuorta, ja kyllä he vaativat paljon kärsivällisyyttä ja kiintymystä, paneutumista, isän uudelta puolisolta, haistattelua, törkeää haukkumista tulee/li päivittäin, ja varmasti lasten äiti ei korjannut tilannetta, - kyseessä ei ole ns. uuteen naiseen rakastumisen aiheuttama ero vaan muuten aivan mahdoton parisuhde.

        Lasten isä löysi nykyisen puolisonsa vuosia eron jälkeen. Onneksi tämä uusi "äiti" on jalat maassa olevaa sorttia, eikä anna lasten hyppiä nenällä, vaan pistää murkut ruotuun ammattinsakin edellyttämällä taidolla. Perheen poika on lisäksi ADHD -lapsi/nuori, eli haastetta riittää..

        Ja, onneksi puolisot pelaa yhteen, se on iso asia.


      • Armoa vanhemmillekin
        Anceli kirjoitti:

        Minä 60-vuotias vanha nainen en ole paheksunut enkä paheksu uusperheitä. Mutta jos pelkästään sen uuden perheen tieltä halutaan nuori saada pois, sitä en käsitä.
        Kaikenlaisissa perheissä nuoret tarvitsevat apua, tässä nyt oli nostettu esiin uusperheet ja sen tieltä pois saattaminen.

        Juu, kuorossa me vanhat naiset siunailemme ja paheksumme, kun "osa uusperheiden vanhemmista tarjoaa itse omaa murrosikäistä lastaan huostaanotettavaksi.".
        Aa-aa-men


      • Pirre*
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Sosiaaliviranomaisilla on yliopistotutkinto ja varmasti työnohjausta, jos ei muuten niin raha tai pikemminkin sen puute ohjaa.
        Eivät he kykene sijoittamaan edes kaikkia hädässä olevia lapsia - tapaus Eerika poiki kovasti moitteita.

        Sellaista murrosikäistä, jolla on jo ennestään vaikeaa, ei kukaan halua hoitoonsa. Sijaisperheet tykkäävät nuoremmista lapsista. Laitossijoitus on melkein ainut vaihtoehto,

        Haistan huvittuneena tässä keskustelussa vanhojen naisten paheksuntaa, kun kuvittelevat, että siellä uusperheessä iloisesti naivat ja naivat vaan ja pitävät kivaa. Eikä meillä vanhoilla ole mitään mukavaa.

        Armoa jne, ns. Eerikan tapauksessa ei voida puhua, yliopistoa käyneitten ammattitaidosta mitään.


      • ?????
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Juu, kuorossa me vanhat naiset siunailemme ja paheksumme, kun "osa uusperheiden vanhemmista tarjoaa itse omaa murrosikäistä lastaan huostaanotettavaksi.".
        Aa-aa-men

        Tuo on katkelma uutisesta ei yhdenkään kirjoittajan jäljiltä.


      • Armoa vanhemmillekin
        ????? kirjoitti:

        Tuo on katkelma uutisesta ei yhdenkään kirjoittajan jäljiltä.

        Mutta sitähän me siunailemme ja paheksumme ankarasti.


      • ?????
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Mutta sitähän me siunailemme ja paheksumme ankarasti.

        Osuiko vain kipeästi omaan nilkkaasi.


      • Armoa vanhemmillekin
        ????? kirjoitti:

        Osuiko vain kipeästi omaan nilkkaasi.

        Ei.

        Jatkakaamme siunailemista ja ankaraa tuomitsemista.


      • demeter1
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Mutta sitähän me siunailemme ja paheksumme ankarasti.

        Paheksuminen ja siunailu ovat minusta ihmisen "normaali" tapa reagoida asioihin, jotka koskettavat. Välinpitämätön ei siunaile. (Armoa vanhemmillekin)


      • Armoa vanhemmillekin
        demeter1 kirjoitti:

        Paheksuminen ja siunailu ovat minusta ihmisen "normaali" tapa reagoida asioihin, jotka koskettavat. Välinpitämätön ei siunaile. (Armoa vanhemmillekin)

        "Paheksuminen ja siunailu ovat minusta ihmisen "normaali" tapa reagoida asioihin, jotka koskettavat."

        Joopa, joo. Koskettavat, mihin? Paheksumisnappulaan, tuomitsemisnappulaan ja omahyväisyysnappulaan vanhoilla ihmisillä.


      • demeter1
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        "Paheksuminen ja siunailu ovat minusta ihmisen "normaali" tapa reagoida asioihin, jotka koskettavat."

        Joopa, joo. Koskettavat, mihin? Paheksumisnappulaan, tuomitsemisnappulaan ja omahyväisyysnappulaan vanhoilla ihmisillä.

        Minusta lapsen osa koskettaa useampia (armoa vanhemmillekin). Ja murrosikäinen on minusta sittenkin vielä lapsi.


      • ap.
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Ei.

        Jatkakaamme siunailemista ja ankaraa tuomitsemista.

        Mitä normaalia on hyljätä murrosikäinen, kun ei jaksa hänen metkujaan?
        Tähän asti vanhemmuuteen on kuulunut tulla toimeen kaikenikäisten lastensa kanssa.


      • Armoa vanhemmillekin
        demeter1 kirjoitti:

        Minusta lapsen osa koskettaa useampia (armoa vanhemmillekin). Ja murrosikäinen on minusta sittenkin vielä lapsi.

        Siis otahan kylmä suihku, mielistelijä demeter1 (et sinä minua mielistele vaan palstan vahvimpia).
        Jokainen tapaus on omanlaisensa. Me emme tiedä muuta kuin aapelin linkittämän kolmen vuoden takaisen sosiaalitanttojen tarinan - turha siitä on itse sepitellä mitään kamalaa.
        Minun tietämäni ja näkemäni vanhemmat hoitavat kaikki ihan tavattoman hyvin lapsensa. Paremmin kuin minun lapsuudessani huomioidaan lapsen kehitys ja virikkeet.
        Vanhojen naisten laumasiunailu on kamalaa, sus siunakkoon ;)


      • Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Siis otahan kylmä suihku, mielistelijä demeter1 (et sinä minua mielistele vaan palstan vahvimpia).
        Jokainen tapaus on omanlaisensa. Me emme tiedä muuta kuin aapelin linkittämän kolmen vuoden takaisen sosiaalitanttojen tarinan - turha siitä on itse sepitellä mitään kamalaa.
        Minun tietämäni ja näkemäni vanhemmat hoitavat kaikki ihan tavattoman hyvin lapsensa. Paremmin kuin minun lapsuudessani huomioidaan lapsen kehitys ja virikkeet.
        Vanhojen naisten laumasiunailu on kamalaa, sus siunakkoon ;)

        Ketkä mielestäsi ovat noita palstan vahvimpia? Eikö jokaisella on yhtäläinen oikeus ja vapaus palstalle kirjoittaa?
        Tuntee hän olevansa vahva tai olettaapa joku niin olevan.
        Onko jonkun toisen mielipiteitä kannattava mielistelijä?
        Sinä siunailet tavattoman innokkaasti "vanhojen naisten laumasiunailua", oletan että olet hiukan alle kuusikymppinen, ehkä vieläkin nuorempi ja tunnet ylemmyyttä sen vuoksi.

        Eikö aiheesta voi keskustella kuten nyt on tehty, osallistuja esittää kantansa asiaan ja jos se sinun mielestäsi on väärä, se on vain sinun mielipiteesi. Muilla on oikeus omaan mielipiteeseensä.

        Tietenkin suurin osa vanhemmista hoitaa ja pärjää lastensa kanssa vallan mainiosti, nythän olikin kyse pienestä ryhmästä jolla on ongelmia lastensa kanssa.
        Ja vanhemmista jotka itse haluavat lapsen pois kotoaan.
        Yleensähän vanhemmat pikemminkin laittavat hanttiin, kun lapsi halutaan sijoittaa muualle.

        Tällä vanhalla naisella muuten on hyvinkin mukavaa, kun tuolla ylempänä sellaisen puutteesta epäilit. Jokainen naikoon oman tahtinsa ja halujensa mukaan, olipa uusperheellinen tai tällainen vanha vaimo. :)


      • Armoa vanhemmillekin
        Anceli kirjoitti:

        Ketkä mielestäsi ovat noita palstan vahvimpia? Eikö jokaisella on yhtäläinen oikeus ja vapaus palstalle kirjoittaa?
        Tuntee hän olevansa vahva tai olettaapa joku niin olevan.
        Onko jonkun toisen mielipiteitä kannattava mielistelijä?
        Sinä siunailet tavattoman innokkaasti "vanhojen naisten laumasiunailua", oletan että olet hiukan alle kuusikymppinen, ehkä vieläkin nuorempi ja tunnet ylemmyyttä sen vuoksi.

        Eikö aiheesta voi keskustella kuten nyt on tehty, osallistuja esittää kantansa asiaan ja jos se sinun mielestäsi on väärä, se on vain sinun mielipiteesi. Muilla on oikeus omaan mielipiteeseensä.

        Tietenkin suurin osa vanhemmista hoitaa ja pärjää lastensa kanssa vallan mainiosti, nythän olikin kyse pienestä ryhmästä jolla on ongelmia lastensa kanssa.
        Ja vanhemmista jotka itse haluavat lapsen pois kotoaan.
        Yleensähän vanhemmat pikemminkin laittavat hanttiin, kun lapsi halutaan sijoittaa muualle.

        Tällä vanhalla naisella muuten on hyvinkin mukavaa, kun tuolla ylempänä sellaisen puutteesta epäilit. Jokainen naikoon oman tahtinsa ja halujensa mukaan, olipa uusperheellinen tai tällainen vanha vaimo. :)

        "oletan että olet hiukan alle kuusikymppinen, ehkä vieläkin nuorempi ja tunnet ylemmyyttä sen vuoksi"

        Älähän oleta mitään. Kuten ei lapsettoman aloittajan kolmen vuoden takaisesta linkistäkään ole meidän hedelmällisen iän ohittaneitten viisasta olettaa mitään.
        Todennäköisesti olen vanhempi kuin sinä.


      • Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        "oletan että olet hiukan alle kuusikymppinen, ehkä vieläkin nuorempi ja tunnet ylemmyyttä sen vuoksi"

        Älähän oleta mitään. Kuten ei lapsettoman aloittajan kolmen vuoden takaisesta linkistäkään ole meidän hedelmällisen iän ohittaneitten viisasta olettaa mitään.
        Todennäköisesti olen vanhempi kuin sinä.

        Olipa ikäsi mikä tahansa, on hiukan ikävää syytellä toisia "vanhuuden" perusteella.
        Omasta mielestäni en ole edelleenkään siunaillut millään tavalla, vaan pyrkinyt keskustelemaan aloituksen aiheesta.

        Et vastannut kysymyksiini, mutta eipä tuo niin tärkeää olekaan.


      • demeter1
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        Siis otahan kylmä suihku, mielistelijä demeter1 (et sinä minua mielistele vaan palstan vahvimpia).
        Jokainen tapaus on omanlaisensa. Me emme tiedä muuta kuin aapelin linkittämän kolmen vuoden takaisen sosiaalitanttojen tarinan - turha siitä on itse sepitellä mitään kamalaa.
        Minun tietämäni ja näkemäni vanhemmat hoitavat kaikki ihan tavattoman hyvin lapsensa. Paremmin kuin minun lapsuudessani huomioidaan lapsen kehitys ja virikkeet.
        Vanhojen naisten laumasiunailu on kamalaa, sus siunakkoon ;)

        Kylmä suihku ? Miksi ? (Armoa vanhemmillekin).

        Mikä sinut nyt noin tuohdutti ? Sekö, että olen oppinut tuntemaan muita kirjoittajia, arvostamaan heitä ja ilmaisemaan samanmielisyyttä silloin kun sitä koen ?
        Jos se tekee minusta mielistelijän niin olen sitten sellainen. Etkä sinä ole ainoa, joka on ollut tuota mieltä..))

        Minä olen mielelläni laumasielu samanhenkisten kanssa, suorastaan iloitsen heistä.
        Uskon silti, että tiettyä iloa ja ylemmyyttä tuntee myös se, joka on "yksin oikeassa"
        ja saa paheksua meitä "laumasieluja"...


      • ap.
        Armoa vanhemmillekin kirjoitti:

        "oletan että olet hiukan alle kuusikymppinen, ehkä vieläkin nuorempi ja tunnet ylemmyyttä sen vuoksi"

        Älähän oleta mitään. Kuten ei lapsettoman aloittajan kolmen vuoden takaisesta linkistäkään ole meidän hedelmällisen iän ohittaneitten viisasta olettaa mitään.
        Todennäköisesti olen vanhempi kuin sinä.

        @armoa vanhemmillekin.

        Syy siihen, että linkki on kolmen vuoden vanha, on se, että olin lukevinani uutisen aivan vasta jommasta kummasta ip-lehdestä. Kun etsin sitä, en enää löytänyt.
        Sitä todistaa sekin, että samasta asiasta on juuri tehty aloituksia muillakin keskustelupalstoilla.
        Enkä usko ajan asiaa ainakaan parantaneen.

        Aloitukisia täällä tehdään tikustakin, itseäni tämä aihe ainakin kummastuttaa.


      • kna.
        Pirre* kirjoitti:

        Armoa jne, ns. Eerikan tapauksessa ei voida puhua, yliopistoa käyneitten ammattitaidosta mitään.

        Siinä oli riittänyt terve maalaisjärki.
        Ei koskaan voi ymmärtää, miksi hänen piti kokea kaikki kärsimänsä vääryydet.
        Kai talossa, jossa asuivat, oli näkeviä ja kuulevia ihmisiä?


    • ..--..--

      Minulle lapset ovat niin rakkaita että yksikään mies ei menisi heidän edelleen.
      Uuden liiton toki voi solmia eron jälkeen, mutta siinä on alun alkaen huomioitava molempien lapset entisistä liitoista. Koska lapset ovat olemassa, heidän on sovittava uusiin perhekuvioihin.

    • Armoa vanhemmille

      14.8.2014 linkki vastine uusperheitä leimaavaan väittämään.

      http://supli.fi/somessa-taas-keskustelua-uusperheiden-lasten-huostaanotosta-suplin-vastine-tiedoksi/
      "Somessa taas keskustelua uusperheiden lasten huostaanotosta – Suplin vastine tiedoksi
      14.08.2014
      supliwp 0 Comment

      Sosiaalisessa mediassa kiertää taas vanha uutinen vuodelta 2011, jossa uutisoidaan, miten uusperheiden lapsia otetaan huostaan uuden parisuhteen ja perheen tieltä. Supli on aikoinaan ottanut asiaan kantaa, kannanotto vielä uudelleen tässä:

      Lehdistötiedote Julkaisuvapaa 24.5.2011 klo 9.00

      Uusperheet leimaavan väittämän kohteena

      Suomen Uusperheiden Liitto ry (SUPLI) on vakavasti huolissaan julkisuudessa käydystä huostaanottoja koskevasta keskustelusta, jossa on esiin nostettu uusperheellisyys yhdeksi syyksi lasten huostaanottoihin. Vantaan kaupungin lastensuojelun avopalveluiden palvelupäällikkö Jaana Vilpas on esittänyt väittämän, jonka mukaan uusperheiden äidit ja isät ovat valmiita antamaan uuden onnensa tieltä murrosikäiset lapsensa huostaan otettaviksi. ”Kiukuttelevaa nuorta ei haluta pilaamaan uusperheen onnea ja lapsia annetaan lastensuojelun näkökulmasta heppoisin perustein pois ”.

      Väite on erittäin vakava ja uusperheitä syvästi loukkaava ja leimaava. Pelottavaa on ajatus, että väittämän vauhdittamana syntyisi tilanne, jossa jatkossa uusperheelliset eivät leimautumisen pelossa uskalla muiden perhemalleja edustavien vanhempien tapaan hakea apua sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta haastavaan kasvatustyöhönsä."

      • ap.

        Oli niin tai näin, toivottavasti sosiaalitoimi aina ajaa lapsen asiaa.
        Ettei synny uusia murhenäytelmiä.

        Aika hatara syy olisi jonkun leimautumisen pelossa olla hakematta kaikkea mahdollista apua lapselleen.


      • riittää jo

        Nythän sää todistit että nää vanhat akat elää menneessä, voit lopettaa ja rauhottuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe