Miksi vain nopeuksia???

Miksi kaahareita vai

Taas poliisi käynnistää teoratsia ja mikä muu onkohteena kuin nopeudet!!! Eikö jo poliisi voisi aloittaa vaarallisimpien asioiden valvomisen kuin ylinopeudet???

Poliisi on vain ja ainoastaan satsannut kaiken voimansa ylinopeuksien valvontaan ei muuhun. Kaikki investoinnit ovat vain nopeuksien valvontaan ei muuhun.

http://www.iltalehti.fi/autot/2014081518575589_au.shtml

Kaahareita sakotetaan urakalla ensi viikolla

Poliisi valvoo ensi viikolla tehostetusti ajonopeuksia ympäri Suomea.

Nopeuksia valvotaan pääasiassa kiinteillä ja siirrettävillä kameroilla.


Poliisin mukaan törkeät ylinopeudet lisääntyivät alkuvuonna merkittävästi. Ylinopeudella on ollut osaa yli kolmanneksessa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.

Kesä on poliisin mukaan yleistä kaahailuaikaa, kun ajokelit ovat hyvät. Poliisi muistuttaa autoilijoita, että koulujen alettua liikenteessä liikkuu paljon lapsia.

Ylinopeuksien tehovalvonta toteutetaan samanaikaisesti 30 Euroopan maassa.

60

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain viikon valvovat

      Siksi että ylinopeus mitataan tutkalla joka ilmoittaa numerotuloksen. Numerot ovat yksiselitteisiä, ja peruskoulun matematiikalla tajuaa että ylinopeus on numerolukuna suurempi kuin sallittu ajonopeus.

      Toki kovempi nopeus pidentää reaktioaikana jarruttamatta ajettua matkaa, kuten myös itse jarrutusmatkaakin, ja törmäyksessä iskuvoimaa. Siksi nopeus yksittäisenä asiana on hyvä pitää maltillisena, eli jos törmäyksen on "pakko tapahtua" niin tekee sen hitaammin.

      Mutta ylinopeus yksinkertaisena numerolukuna on asia josta voi saada kovan tuomion ilman että tarvitsee voida osoittaa ja todistaa toiselle aiheutunutta vaaraa. Turvavälisääntö ja suojatiesääntö vaatii aina jonkun toisen ihmisen kohteekseen, toisaalta liikennevalotuomioon riittää pelkkä valon väri.

      • Eli siihen riittää poliisin järki


      • Tuo on väärä tieto. Ei nopeus lisää reakointi aikaa vaan paremmin lyhentää sitä. Jarrutusmatkaa nopeus lisää, mutta ei reakointia. Ja menetetty jarrutusmatka saadaan taikaisin kun suuremmassa nopeudessa ollaan virkeempiä ja seurataan tilanteita paremmin kun että nukutaan ratissa liian hitaalla nopeudella.


      • vain viikon valvovat
        autoilija kirjoitti:

        Eli siihen riittää poliisin järki

        Toki noinkin, mutta eipä nuo tavalliselle ajokortillisellekaan ole itsestäänselvyyksiä mistä voi joutua käräjille.

        Oikeusistuinten juristitikaan eivät taida olla fysiikan asiantuntijoita. Oikeustiede opettaa miten aiemmin on tietyistä teoista tuomittu, eli he yrittävät jakaa samankaltaisia tuomioita. Silloin ei oteta aina edes kantaa siihen aiheutuiko vahinkoa tai edes vaaraa, itse teko ratkaisee.

        On niitä perässäroikkumistuomioitakin jaettu, mutta niistä pitäisi olla kuvamateriaalia. Ja tekona se voi olla tahallista öykkäröintiä (laiton uhkaus, pahimmillaan tapon yritystä lähentelevää vaaranaiheuttamista), tai sitten vain kuljettajan tyhmyyttä - kuljettaja ei itse vaan (perässäroikkuessaan tai suojatiejyrääjänä) tajua olevansa riskikuljettaja.

        Itse olen auton ratissa pelkuri. En halua aiheuttaa kiusata tai aiheuttaa toiselle vahinkoa. Se että kaskon vakuutusbonus voi laskea ja omavastuu pitää maksaa toimii myös pelotteena, mutta Poliisin rikosvalvontaa ei tarvitse enää varsinaisesti sen harvinaisuuden vuoksi pelätä.

        Toki kiinnijääminen tuntuisi hyvin epäoikeudenmukaiselta ajotavasta joka on arkipäivää ja vakiintunut maan tapa. Siksi on hyvä että ilmoittavat etukäteen viikoista joina tarvitaan itsehillintää. Päivittäinhän takapuskurissa roikkuvilta (joilla ylinopeus tavoitteena) saisi ottaa talteen ajokortteja jos sellainen päätös tehtäisiin. Ja sakkosummilla valvonta olisi "voitollista liiketoimintaa".


      • vain viikon valvovat
        autoilija kirjoitti:

        Tuo on väärä tieto. Ei nopeus lisää reakointi aikaa vaan paremmin lyhentää sitä. Jarrutusmatkaa nopeus lisää, mutta ei reakointia. Ja menetetty jarrutusmatka saadaan taikaisin kun suuremmassa nopeudessa ollaan virkeempiä ja seurataan tilanteita paremmin kun että nukutaan ratissa liian hitaalla nopeudella.

        -> Ei nopeus lisää reakointi aikaa vaan paremmin lyhentää sitä.

        Oletko übermensch?

        Tavallisilla ihmisillä, eli mattimeikäläisillä, kovemmalla nopeudella pysähtyminen kestää tutkimusten mukaan kauemmin. Jos saat tutkimuksella päinvastaisen tuloksen voit julkaista sen ja saada tohtorin arvonimen.

        Kokeile jossakin tarpeeksi selvillä nopeuseroillla, pyydä kaveriasi sanomaan "hep" kun sinun pitää pysähtyä. Ensimmäinen nopeus on 40 km/h ja seuraava nopeus 80 km/h. Kerro sitten testattuasi pysähdyitkö 80 km/h:sta nopeammin?


      • Lukihäiriökö
        vain viikon valvovat kirjoitti:

        -> Ei nopeus lisää reakointi aikaa vaan paremmin lyhentää sitä.

        Oletko übermensch?

        Tavallisilla ihmisillä, eli mattimeikäläisillä, kovemmalla nopeudella pysähtyminen kestää tutkimusten mukaan kauemmin. Jos saat tutkimuksella päinvastaisen tuloksen voit julkaista sen ja saada tohtorin arvonimen.

        Kokeile jossakin tarpeeksi selvillä nopeuseroillla, pyydä kaveriasi sanomaan "hep" kun sinun pitää pysähtyä. Ensimmäinen nopeus on 40 km/h ja seuraava nopeus 80 km/h. Kerro sitten testattuasi pysähdyitkö 80 km/h:sta nopeammin?

        Onko sulla lukihäiriö? -> Ei nopeus lisää reakointi aikaa vaan paremmin lyhentää sitä.
        Siis REAGOINTIAIKAA, ei jarrutusaikaa / matkaa.
        "Jarrutusmatkaa nopeus lisää, mutta ei reakointia" (autoilija)
        Olen samaa mieltä autoilijan kanssa. Mitä lujempaa ajan sitä valppaampana olen, siis todennäköisesti reagoin nopemmin kuin hitaassa ajossa. Siis mullakin nopeuden lisäys lyhentää REAGOINTIAIKAA:


      • herätys syihin
        Lukihäiriökö kirjoitti:

        Onko sulla lukihäiriö? -> Ei nopeus lisää reakointi aikaa vaan paremmin lyhentää sitä.
        Siis REAGOINTIAIKAA, ei jarrutusaikaa / matkaa.
        "Jarrutusmatkaa nopeus lisää, mutta ei reakointia" (autoilija)
        Olen samaa mieltä autoilijan kanssa. Mitä lujempaa ajan sitä valppaampana olen, siis todennäköisesti reagoin nopemmin kuin hitaassa ajossa. Siis mullakin nopeuden lisäys lyhentää REAGOINTIAIKAA:

        niinpä, kumpi on "turvallisempi" kuski, se joka ajaa ylinopeutta ja on tarkkana vai uneliaasti tulppana lilluva ja mahdollisesti luuria räpläävä pissis tai muu eläkeläinen?


      • Rahtari39
        autoilija kirjoitti:

        Tuo on väärä tieto. Ei nopeus lisää reakointi aikaa vaan paremmin lyhentää sitä. Jarrutusmatkaa nopeus lisää, mutta ei reakointia. Ja menetetty jarrutusmatka saadaan taikaisin kun suuremmassa nopeudessa ollaan virkeempiä ja seurataan tilanteita paremmin kun että nukutaan ratissa liian hitaalla nopeudella.

        Siis oikeesti, oletko hiukan vajakki?
        Nopeus todellakin on kytköksissä reaktioaikaan vaikka väännät sitä miten päin haluat.
        mitä lujempaa ajat sitä vähemmän sinulla on aikaa toimia vaaratilanteessa.
        Olet riskikuljettaja, toivottavasti korttisi lähtee edes muutamaksi vuodeksi jollei kokonaan hylätä.

        Otetaan sulle esimerkki.
        Ajat 85km/h ja pimeän mutkan takaa paljastuu onnettomuus jossa tie on tukossa omalta kaistaltasi, tällä nopeudella kerkeää hyvällä lykyllä vielä pysähtymään
        tai ainakin minimoimaan lisävahingot.
        Ajat 120km/h samaan tilanteeseen, et kerkeä reagoida, eikä aikasi riitä turvalliseen pysähtymiseen.

        P.S Opettele kirjoittamaan oikein, reaktio on oikein, reakointi on väärin ja reaktioaika on yhdyssana.
        Uutena tässä lukiessa olen laittanut merkille, että sinä autoilija ja tosiautomiesolen kirjoitatte miltei identtisesti, sekä teillä on samoja kirjoitusvirheitä.
        Oletteko kaksoset?


      • myös pelleksi mainit
        Rahtari39 kirjoitti:

        Siis oikeesti, oletko hiukan vajakki?
        Nopeus todellakin on kytköksissä reaktioaikaan vaikka väännät sitä miten päin haluat.
        mitä lujempaa ajat sitä vähemmän sinulla on aikaa toimia vaaratilanteessa.
        Olet riskikuljettaja, toivottavasti korttisi lähtee edes muutamaksi vuodeksi jollei kokonaan hylätä.

        Otetaan sulle esimerkki.
        Ajat 85km/h ja pimeän mutkan takaa paljastuu onnettomuus jossa tie on tukossa omalta kaistaltasi, tällä nopeudella kerkeää hyvällä lykyllä vielä pysähtymään
        tai ainakin minimoimaan lisävahingot.
        Ajat 120km/h samaan tilanteeseen, et kerkeä reagoida, eikä aikasi riitä turvalliseen pysähtymiseen.

        P.S Opettele kirjoittamaan oikein, reaktio on oikein, reakointi on väärin ja reaktioaika on yhdyssana.
        Uutena tässä lukiessa olen laittanut merkille, että sinä autoilija ja tosiautomiesolen kirjoitatte miltei identtisesti, sekä teillä on samoja kirjoitusvirheitä.
        Oletteko kaksoset?

        "Autoilija" ja "tosiautomiesolen" on sama puupää, esiintyy myös nimimerkillä "myös autoilija" sekä monta muutakin nimimerkkiä tekstin oikeellisuudesta päätellen.


      • Rahtari39
        myös pelleksi mainit kirjoitti:

        "Autoilija" ja "tosiautomiesolen" on sama puupää, esiintyy myös nimimerkillä "myös autoilija" sekä monta muutakin nimimerkkiä tekstin oikeellisuudesta päätellen.

        No tämähän selvensi asiaa kummasti.
        Onhan tuossa usean nikin käytössä se hyöty, että voi käydä puolustelemassa omia väittämiään.
        Itse olen tosiaan uusi täällä ja aijon kommentoida vain ja ainoastaan tällä nimimerkillä.
        En näe mitään syytä pönkittää egoani muilla nimimerkeillä jos vaikka tulen sanoneeksi jotain johon en osaa vastaväitettä kertoa, nielen ylpeyteni ja tunnustan tappioni.


      • ....,,,,
        herätys syihin kirjoitti:

        niinpä, kumpi on "turvallisempi" kuski, se joka ajaa ylinopeutta ja on tarkkana vai uneliaasti tulppana lilluva ja mahdollisesti luuria räpläävä pissis tai muu eläkeläinen?

        niinpä, kumpi on "turvallisempi" kuski, se joka on tarkkana ajaessaan korkeintaan suurinta sallittua nopeutta vai uneliaasti tulppana lilluva ja mahdollisesti luuria räpläävä pissis tai muu eläkeläinen?

        Autoilija metkasti sanoo "Tuo on väärä tieto" ja keksii sitten jotakin, mitä kukaan ei ole sanonutkaan. Ketjun toinen kirjoittaja sanoo näin:
        "Toki kovempi nopeus pidentää reaktioaikana jarruttamatta ajettua matkaa,", mikä varmasti onkin oikea tieto.


      • Stupid are U?
        autoilija kirjoitti:

        Tuo on väärä tieto. Ei nopeus lisää reakointi aikaa vaan paremmin lyhentää sitä. Jarrutusmatkaa nopeus lisää, mutta ei reakointia. Ja menetetty jarrutusmatka saadaan taikaisin kun suuremmassa nopeudessa ollaan virkeempiä ja seurataan tilanteita paremmin kun että nukutaan ratissa liian hitaalla nopeudella.

        En reagoi sen nopeammin ajoin sitten 15 km/h tai 120 km/h. Reaktioaikani on aika vakio ja varmaan myös monella muulla. Noin tyhmillä ei saisi olla ajokorttia ollenkaan.


      • Korjaus
        Stupid are U? kirjoitti:

        En reagoi sen nopeammin ajoin sitten 15 km/h tai 120 km/h. Reaktioaikani on aika vakio ja varmaan myös monella muulla. Noin tyhmillä ei saisi olla ajokorttia ollenkaan.

        Siis useimmilla muilla on vakio reaktioaika. Ihmisen ikä vaikuttaa, ei ajoneuvon vauhti.


      • ^^^^^^
        Rahtari39 kirjoitti:

        Siis oikeesti, oletko hiukan vajakki?
        Nopeus todellakin on kytköksissä reaktioaikaan vaikka väännät sitä miten päin haluat.
        mitä lujempaa ajat sitä vähemmän sinulla on aikaa toimia vaaratilanteessa.
        Olet riskikuljettaja, toivottavasti korttisi lähtee edes muutamaksi vuodeksi jollei kokonaan hylätä.

        Otetaan sulle esimerkki.
        Ajat 85km/h ja pimeän mutkan takaa paljastuu onnettomuus jossa tie on tukossa omalta kaistaltasi, tällä nopeudella kerkeää hyvällä lykyllä vielä pysähtymään
        tai ainakin minimoimaan lisävahingot.
        Ajat 120km/h samaan tilanteeseen, et kerkeä reagoida, eikä aikasi riitä turvalliseen pysähtymiseen.

        P.S Opettele kirjoittamaan oikein, reaktio on oikein, reakointi on väärin ja reaktioaika on yhdyssana.
        Uutena tässä lukiessa olen laittanut merkille, että sinä autoilija ja tosiautomiesolen kirjoitatte miltei identtisesti, sekä teillä on samoja kirjoitusvirheitä.
        Oletteko kaksoset?

        Ihmisen reaktioaika on n. 0,5-1s. Se on täysin riippumaton nopeudesta.


      • Rahtari39
        ^^^^^^ kirjoitti:

        Ihmisen reaktioaika on n. 0,5-1s. Se on täysin riippumaton nopeudesta.

        Sori joo, en ihan aatellu taas järkevästi.
        totta reaktioaika on aika vakio, riippuen miten pitkät tai lyhkäset piuhat on.

        Eli siis yritin tarkoittaa sitä, että mitä lujempaa ajat sitä
        vähemmän reaktioaika antaa pelivaraa.


      • Näin se menee

        Törmäyksessä loukkaantumisen aiheuttaa hidastuvuus ei iskuvoima. Mitä isompi törmäysnopeus, sitä pienempi hidastuvuus. Isommalla nopeudella kolarointi on turvallisempaa.


      • Myös Autoilija
        Lukihäiriökö kirjoitti:

        Onko sulla lukihäiriö? -> Ei nopeus lisää reakointi aikaa vaan paremmin lyhentää sitä.
        Siis REAGOINTIAIKAA, ei jarrutusaikaa / matkaa.
        "Jarrutusmatkaa nopeus lisää, mutta ei reakointia" (autoilija)
        Olen samaa mieltä autoilijan kanssa. Mitä lujempaa ajan sitä valppaampana olen, siis todennäköisesti reagoin nopemmin kuin hitaassa ajossa. Siis mullakin nopeuden lisäys lyhentää REAGOINTIAIKAA:

        Nyt kyllä menee puurot ja vellit sekaisin. Ei rekointi aika ole samakuin on jarrutusmatka. Tosin kovemmassa vauhdissa auto menee kauhu sekunnin aikana pidemmän matkan kuin mitä hitammassa. Mutta kovemassa vauhdissa ollaan valveilla paremmin. Hitaassa ajossa tehdään kaikkea muuta kuin että ajettaisiin autoa ja näin reakointi aikaa pitenee.


      • Myös Autoilija
        Rahtari39 kirjoitti:

        Siis oikeesti, oletko hiukan vajakki?
        Nopeus todellakin on kytköksissä reaktioaikaan vaikka väännät sitä miten päin haluat.
        mitä lujempaa ajat sitä vähemmän sinulla on aikaa toimia vaaratilanteessa.
        Olet riskikuljettaja, toivottavasti korttisi lähtee edes muutamaksi vuodeksi jollei kokonaan hylätä.

        Otetaan sulle esimerkki.
        Ajat 85km/h ja pimeän mutkan takaa paljastuu onnettomuus jossa tie on tukossa omalta kaistaltasi, tällä nopeudella kerkeää hyvällä lykyllä vielä pysähtymään
        tai ainakin minimoimaan lisävahingot.
        Ajat 120km/h samaan tilanteeseen, et kerkeä reagoida, eikä aikasi riitä turvalliseen pysähtymiseen.

        P.S Opettele kirjoittamaan oikein, reaktio on oikein, reakointi on väärin ja reaktioaika on yhdyssana.
        Uutena tässä lukiessa olen laittanut merkille, että sinä autoilija ja tosiautomiesolen kirjoitatte miltei identtisesti, sekä teillä on samoja kirjoitusvirheitä.
        Oletteko kaksoset?

        Olen senvaerran nähnyt mitä te rahtarit teette ajaessa. Ajatte kokoajan rajoitinta vastaan tai vakionopeussäädin päällä tuota 85km/h vauhtia. Ja kun vauhti on hidas te luette lehtiä syötte eväitä tai selaatte tablettia ym. ja siinäkö on reakointi aika sitten hyvä???? Eikö se ole parempi kun on vauhtia eikä turhaudu hitaaseen nopeuteen ja näin kokoajan ajetaan autoa ja heti näkee onnettomuus vaaran.


      • Myös Autoilija

        Tänään oli tilasto, että vain alle kolmannes onnettomuuksista johtuu ylinopeuksista

        Eikö olisi jo suuri aika poliisin keskittyä tuohon 2/3 osaan


      • Myös Autoilija kirjoitti:

        Tänään oli tilasto, että vain alle kolmannes onnettomuuksista johtuu ylinopeuksista

        Eikö olisi jo suuri aika poliisin keskittyä tuohon 2/3 osaan

        Itse asiassa tilaston mukaan alle kolmanneksessa onnettomuuksista on ylinopeus mukana, ei tietenkään syyllisenä.

        Lisäksi epäilen (en muista), että tuossa olisi kyse lähinnä vakavammista onnettomuuksista. Suurin osahan on parkkipaikalla ajettuja kolareita, yleensä hyvinkin hiljaa.


      • ^^^^^^^^
        Myös Autoilija kirjoitti:

        Tänään oli tilasto, että vain alle kolmannes onnettomuuksista johtuu ylinopeuksista

        Eikö olisi jo suuri aika poliisin keskittyä tuohon 2/3 osaan

        Onhan 2% selvästi alle kolmannes. Muutaman vuoden takainen tilasto, jossa oli nimenomaan selvitetty onnettomuuksien syyt, ylinopeus osoittautui syyksi alle 2%:ssa kolareista.
        Sinä vuonna kuolonkolareita oli hiukan reilu 300 ja 5 tapausta johtui ylinopeudesta.

        Ehkä ennemminkin olisi syytä keskittyä siihen, joka aiheuttaa nuo 98% kolareista.


      • ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Onhan 2% selvästi alle kolmannes. Muutaman vuoden takainen tilasto, jossa oli nimenomaan selvitetty onnettomuuksien syyt, ylinopeus osoittautui syyksi alle 2%:ssa kolareista.
        Sinä vuonna kuolonkolareita oli hiukan reilu 300 ja 5 tapausta johtui ylinopeudesta.

        Ehkä ennemminkin olisi syytä keskittyä siihen, joka aiheuttaa nuo 98% kolareista.

        HYVÄ KIRJOITUS

        Täysin samaa mieltä olen kanssasi


      • Stupid are U? kirjoitti:

        En reagoi sen nopeammin ajoin sitten 15 km/h tai 120 km/h. Reaktioaikani on aika vakio ja varmaan myös monella muulla. Noin tyhmillä ei saisi olla ajokorttia ollenkaan.

        MUTTA jos ajat vain 15km/h turhaudut ja aloitat tekemään muuta kuin ajat autoa!!!

        120km/h olet tarkkaavaisempi et varmasti silloin räplää kännykkää


      • ''''''
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Onhan 2% selvästi alle kolmannes. Muutaman vuoden takainen tilasto, jossa oli nimenomaan selvitetty onnettomuuksien syyt, ylinopeus osoittautui syyksi alle 2%:ssa kolareista.
        Sinä vuonna kuolonkolareita oli hiukan reilu 300 ja 5 tapausta johtui ylinopeudesta.

        Ehkä ennemminkin olisi syytä keskittyä siihen, joka aiheuttaa nuo 98% kolareista.

        Mitä tilastoa tarkoitat?


      • hitaateitajua
        autoilija kirjoitti:

        MUTTA jos ajat vain 15km/h turhaudut ja aloitat tekemään muuta kuin ajat autoa!!!

        120km/h olet tarkkaavaisempi et varmasti silloin räplää kännykkää

        Totta puhut mutta täällä reaktioaika on keskimäärin 40min eikä siinäkään ajassa toiset ehdi ymmärtää lukemaansa.


      • nobelitpaukkuu
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Onhan 2% selvästi alle kolmannes. Muutaman vuoden takainen tilasto, jossa oli nimenomaan selvitetty onnettomuuksien syyt, ylinopeus osoittautui syyksi alle 2%:ssa kolareista.
        Sinä vuonna kuolonkolareita oli hiukan reilu 300 ja 5 tapausta johtui ylinopeudesta.

        Ehkä ennemminkin olisi syytä keskittyä siihen, joka aiheuttaa nuo 98% kolareista.

        No kerropa miten poimit ne 98% syistä liikenteestä pois?


      • ^^^^^^
        nobelitpaukkuu kirjoitti:

        No kerropa miten poimit ne 98% syistä liikenteestä pois?

        Valvonta ja rangaistukset pitäisi tietenkin kohdistaa suurimpaan kolareiden aiheuttajaryhmään. Sen jälkeen seuraavaksi suurimpaan jne..

        Suurin ryhmä, on ajokelvottomien kuljettajien ryhmä. Syynä on; alkoholi (suurin), huumeet(lisääntyvä), lääkkeet, sairaat(fyysisesti), mielenterveysongelmaiset, yms..
        Tuo on se ryhmä, johon pitäisi puuttua.
        Esim. rattijuoppouden rangaistukset on aivan naurettavia teon uusijoiden keskuudessa. Tavalliselle työssäkäyvälle se rangaistus on tuntuva, mutta työttömälle, jolla ei ole omaisuutta, eikä sellaista meinaa koskaan hankkiakaan, rangaistus on täysin mitätön. Kirjotetaan sakkolappu (jota ei kukaan koskaan maksa) käteen ja homma on siinä. Ajokorttia ei voi ottaa pois, koska sellaista ei ole ehkä koskaan ollutkaan.

        Moni ehdottaa auton takavarikointia. Aivan typerä ehdotus. Nettiauto yms. myyntipalstat on täynnä mitättömän hntaisia, katsastamattomia autoja.

        Ainoa toimiva keino, olisi tuomita rattijuoppo vankeuteen ja siellä aina pakkotyöhön. Ilman työtä, ei ruokaa mentaliteetilla.
        Samat keinot toimisivat myös huumeiden käyttäjiin.

        Mielenterveysongelmaiset liikenteessä, johtuu ainakin osittain suljettujen laitoksien alasajolla ja potilaiden avohoidolla.
        Paluu vanhaan hoitotapaan, olisi varmasti eduksi.

        Muutamassa vuodessa vaikutukset näkyisi varmasti liikennekuolemissa.


      • Myös Autoilija kirjoitti:

        Olen senvaerran nähnyt mitä te rahtarit teette ajaessa. Ajatte kokoajan rajoitinta vastaan tai vakionopeussäädin päällä tuota 85km/h vauhtia. Ja kun vauhti on hidas te luette lehtiä syötte eväitä tai selaatte tablettia ym. ja siinäkö on reakointi aika sitten hyvä???? Eikö se ole parempi kun on vauhtia eikä turhaudu hitaaseen nopeuteen ja näin kokoajan ajetaan autoa ja heti näkee onnettomuus vaaran.

        Nyt et kyllä ole ajan tasalla tietoinesi.
        Ensinnäkin 80% rekkakuskeista ajaa 80-84km/h oli sitten vakkari päällä tai ei.
        Itse ajan vakkari päällä 83km/h ja isoihin mäkiin tietysti kerään vauhtia mäen juurelta,
        ettei sitten puolessa välissä mäkeä ole vauhti 40-50km/h.

        Sulla on kyllä mahdottoman hyvä näkö jos näet niin hyvin rekkaan sisälle,
        että siellä joku tablettia selaisi, varmasti röntgenkatse.
        Jos osaa ajaa osaa myös leivän nauttia ajamisen lomassa ilman sen kummempia
        ongelmia tai riskejä.
        Kuinka monesti itselläsi on joku sipsipussi, karkkipussi tmv vieressä mistä napostelet ajaessa taikka janojuomaa/kahvia hörppäilet?
        Jos et koskaan tee mitään näistä, niin ei sua voi edes autoilijaksi sanoa,
        taikka ajat sitä pikkupakuas niin lyhkäsillä välimatkoilla,
        ettei sun tartte ajaessa mitään nauttia, et ilmeisesti myöskään polta tupakkia.

        Voin kertoa sulle, että on todella ressaavaa ajaa ylipäätään rekkaa
        liikenteessä, sillä rekkakuski ei vain aja omaa yhdistelmää,
        vaan herkeemättä seuraa muiden tielläliikkujien toimia,
        tuleeko joku kolmion/stopin takaa eteen vaikka on pysähtynyt,
        mitä tekee vastaantuleva auto kun se hoippuu ajaessaan,
        onko sen kuski humalassa, tosi väsynyt jne.

        Poikkeuksiahan tottakai löytyy joka kokoluokan kuskeissa,
        siksi laitoin 80% rajan.
        Rekasta rekkaan näkee mainiosti ja olen nähnyt ylilyöntejä
        jotka eivät kuulu ammattiautoilijan käytökseen,
        ja olen ihmetellyt miten he ovat alalle päässeet,
        mutta eivät he koulunpenkillä, taikka ajokoulutuksessa
        aja rekkaa jalat rekan kojelaudalla, vaan sitten kun ajavat yksin
        kortti plakkarissa.
        Vanhana aikana kun ei vielä ollut navigaattoria oli jokaisella
        kuskilla vähintään paksu GT karttakirja jota joutui joskus
        ajaessa selaamaan, että osaa kääntyä oikeasta risteyksestä,
        nykyään navi hoitaa senkin puolen.

        Vieläkun saataisiin 80 rajoitusalueet muutettua 90 alueiksi,
        niin olisi paljon mielyttävämpää kun ei enää niin moni
        autoilija ajele jaloissa sitä tasan 80 nopeutta.

        Avarra maailmaasi sinä autoilija, äläkä keksi omiasi.


      • autoilija kirjoitti:

        MUTTA jos ajat vain 15km/h turhaudut ja aloitat tekemään muuta kuin ajat autoa!!!

        120km/h olet tarkkaavaisempi et varmasti silloin räplää kännykkää

        Tuo on taas yksin sun päähänpinttymä, onko sulla esittää oikeaa faktaa
        väittämästäsi?

        Ja toiseksi, nyt todellakin huomaa, että sinä olet ainakin kolmella eri nikillä täällä,
        tosiautomiesolen ja myös autoilija.

        tosiautomiesolen nikillä vauhkoat toisella alotuksella noista nopeuksista,
        sillä täällä kirjoitit juuri samat asiat kuin siellä,
        eli joko varastat muiden kommentteja, taikka olet sama henkiilö kaikilla nikeilläs,
        ja läpinäkyvin on se että kirjoitat täällä useammalla nikillä.

        Oikeasti lopeta sillä pilaat kaikki hyvät keskustelut jo heti alkuun,
        kun kinaat kaikilla nikeilläsi samaan aloitukseen, vai eikö yhdellä nikillä
        pysty antamaan riittävästi argumentteja ja puolustuksia omille väittämillesi?


      • ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Onhan 2% selvästi alle kolmannes. Muutaman vuoden takainen tilasto, jossa oli nimenomaan selvitetty onnettomuuksien syyt, ylinopeus osoittautui syyksi alle 2%:ssa kolareista.
        Sinä vuonna kuolonkolareita oli hiukan reilu 300 ja 5 tapausta johtui ylinopeudesta.

        Ehkä ennemminkin olisi syytä keskittyä siihen, joka aiheuttaa nuo 98% kolareista.

        Juu laita faktaa pöytään ennenkuin alat pätemään,
        noistakin suurinosa on varmaan taajamissa tapahtuneita kuolemia.


      • ^^^^^^^^^^^^
        rahtari39 kirjoitti:

        Juu laita faktaa pöytään ennenkuin alat pätemään,
        noistakin suurinosa on varmaan taajamissa tapahtuneita kuolemia.

        Kuolonkolarit 1999 Tilastokeskus

        SYYT yhteensä

        Ajovirhe tai arviovirhe 54
        Ei tietoa 4
        Hirvi 8
        Huonot renkaat 7
        Itsemurha 17
        Keli 22
        Rattijuopumus 83
        Sairaskohtaus tai väsymys 50
        Selkeä ylinopeus 5
        Sääntörikkomus 38


      • rahtari39 kirjoitti:

        Nyt et kyllä ole ajan tasalla tietoinesi.
        Ensinnäkin 80% rekkakuskeista ajaa 80-84km/h oli sitten vakkari päällä tai ei.
        Itse ajan vakkari päällä 83km/h ja isoihin mäkiin tietysti kerään vauhtia mäen juurelta,
        ettei sitten puolessa välissä mäkeä ole vauhti 40-50km/h.

        Sulla on kyllä mahdottoman hyvä näkö jos näet niin hyvin rekkaan sisälle,
        että siellä joku tablettia selaisi, varmasti röntgenkatse.
        Jos osaa ajaa osaa myös leivän nauttia ajamisen lomassa ilman sen kummempia
        ongelmia tai riskejä.
        Kuinka monesti itselläsi on joku sipsipussi, karkkipussi tmv vieressä mistä napostelet ajaessa taikka janojuomaa/kahvia hörppäilet?
        Jos et koskaan tee mitään näistä, niin ei sua voi edes autoilijaksi sanoa,
        taikka ajat sitä pikkupakuas niin lyhkäsillä välimatkoilla,
        ettei sun tartte ajaessa mitään nauttia, et ilmeisesti myöskään polta tupakkia.

        Voin kertoa sulle, että on todella ressaavaa ajaa ylipäätään rekkaa
        liikenteessä, sillä rekkakuski ei vain aja omaa yhdistelmää,
        vaan herkeemättä seuraa muiden tielläliikkujien toimia,
        tuleeko joku kolmion/stopin takaa eteen vaikka on pysähtynyt,
        mitä tekee vastaantuleva auto kun se hoippuu ajaessaan,
        onko sen kuski humalassa, tosi väsynyt jne.

        Poikkeuksiahan tottakai löytyy joka kokoluokan kuskeissa,
        siksi laitoin 80% rajan.
        Rekasta rekkaan näkee mainiosti ja olen nähnyt ylilyöntejä
        jotka eivät kuulu ammattiautoilijan käytökseen,
        ja olen ihmetellyt miten he ovat alalle päässeet,
        mutta eivät he koulunpenkillä, taikka ajokoulutuksessa
        aja rekkaa jalat rekan kojelaudalla, vaan sitten kun ajavat yksin
        kortti plakkarissa.
        Vanhana aikana kun ei vielä ollut navigaattoria oli jokaisella
        kuskilla vähintään paksu GT karttakirja jota joutui joskus
        ajaessa selaamaan, että osaa kääntyä oikeasta risteyksestä,
        nykyään navi hoitaa senkin puolen.

        Vieläkun saataisiin 80 rajoitusalueet muutettua 90 alueiksi,
        niin olisi paljon mielyttävämpää kun ei enää niin moni
        autoilija ajele jaloissa sitä tasan 80 nopeutta.

        Avarra maailmaasi sinä autoilija, äläkä keksi omiasi.

        Moni rekkakuski ajaa kyllä rajoitinta vastaan kaaus pohjassa.

        Itse olen ajanut kuormurilla missä ei ole rajoitinta ja ohittaessa rekkoja näin kyllä mitä tekevät ajossa. Kun ajoin tylsää moottoritietä E3 Tukholmasta etelään näin samalla alivalla tuleita rekkoja ja kuskit teki kyllä kaikkea muuta kuin ajoivat sitä rekkaa. Sama pätee henkilöautoihin, kun joutuvat ajamaan kiian hitaasti. Erityisesti talvella kun on talvirajoitukset näkee kuljettajien tekevät lähes kaikkea mahdollista ja madotonta ratissa


      • rahtari39 kirjoitti:

        Tuo on taas yksin sun päähänpinttymä, onko sulla esittää oikeaa faktaa
        väittämästäsi?

        Ja toiseksi, nyt todellakin huomaa, että sinä olet ainakin kolmella eri nikillä täällä,
        tosiautomiesolen ja myös autoilija.

        tosiautomiesolen nikillä vauhkoat toisella alotuksella noista nopeuksista,
        sillä täällä kirjoitit juuri samat asiat kuin siellä,
        eli joko varastat muiden kommentteja, taikka olet sama henkiilö kaikilla nikeilläs,
        ja läpinäkyvin on se että kirjoitat täällä useammalla nikillä.

        Oikeasti lopeta sillä pilaat kaikki hyvät keskustelut jo heti alkuun,
        kun kinaat kaikilla nikeilläsi samaan aloitukseen, vai eikö yhdellä nikillä
        pysty antamaan riittävästi argumentteja ja puolustuksia omille väittämillesi?

        Ei ole mikään päähänpinntymä.

        Aivan varmasti jos joudut ajamaan 15km/h alat tekemään kaikkea muuta kuin että ajat autoa. Suuremmassa nopeudessa ollaan tarkkaavaisempia ei turhauduta


      • autoilija kirjoitti:

        Moni rekkakuski ajaa kyllä rajoitinta vastaan kaaus pohjassa.

        Itse olen ajanut kuormurilla missä ei ole rajoitinta ja ohittaessa rekkoja näin kyllä mitä tekevät ajossa. Kun ajoin tylsää moottoritietä E3 Tukholmasta etelään näin samalla alivalla tuleita rekkoja ja kuskit teki kyllä kaikkea muuta kuin ajoivat sitä rekkaa. Sama pätee henkilöautoihin, kun joutuvat ajamaan kiian hitaasti. Erityisesti talvella kun on talvirajoitukset näkee kuljettajien tekevät lähes kaikkea mahdollista ja madotonta ratissa

        Mitä sä sitten valitat jos rekkakuski ajaa rajotinta avsten, kun iitse rikot liikennerajotuksia kuormurilla jossa ei ole rajotinta, ja myös tunnut rikkovan nopeusrajotuksia kaikilla muillakin vehkeillä.

        Oleko sa kanisa siela?


      • Monel varaa?noist!
        ^^^^^^ kirjoitti:

        Valvonta ja rangaistukset pitäisi tietenkin kohdistaa suurimpaan kolareiden aiheuttajaryhmään. Sen jälkeen seuraavaksi suurimpaan jne..

        Suurin ryhmä, on ajokelvottomien kuljettajien ryhmä. Syynä on; alkoholi (suurin), huumeet(lisääntyvä), lääkkeet, sairaat(fyysisesti), mielenterveysongelmaiset, yms..
        Tuo on se ryhmä, johon pitäisi puuttua.
        Esim. rattijuoppouden rangaistukset on aivan naurettavia teon uusijoiden keskuudessa. Tavalliselle työssäkäyvälle se rangaistus on tuntuva, mutta työttömälle, jolla ei ole omaisuutta, eikä sellaista meinaa koskaan hankkiakaan, rangaistus on täysin mitätön. Kirjotetaan sakkolappu (jota ei kukaan koskaan maksa) käteen ja homma on siinä. Ajokorttia ei voi ottaa pois, koska sellaista ei ole ehkä koskaan ollutkaan.

        Moni ehdottaa auton takavarikointia. Aivan typerä ehdotus. Nettiauto yms. myyntipalstat on täynnä mitättömän hntaisia, katsastamattomia autoja.

        Ainoa toimiva keino, olisi tuomita rattijuoppo vankeuteen ja siellä aina pakkotyöhön. Ilman työtä, ei ruokaa mentaliteetilla.
        Samat keinot toimisivat myös huumeiden käyttäjiin.

        Mielenterveysongelmaiset liikenteessä, johtuu ainakin osittain suljettujen laitoksien alasajolla ja potilaiden avohoidolla.
        Paluu vanhaan hoitotapaan, olisi varmasti eduksi.

        Muutamassa vuodessa vaikutukset näkyisi varmasti liikennekuolemissa.

        Moni ehdottaa auton takavarikointia. Aivan typerä ehdotus. Nettiauto yms. myyntipalstat on täynnä mitättömän hntaisia, katsastamattomia autoja.

        Niil kenel on varaa,tuo tuntuu naurettavalt mut onks sil työttömäl joka päivä a?sil se 50 tuntuu se on pois juomist!
        Ostaisko hyvä tuloisempi ,mikä kummiski yleensä hankittu velal !
        monel se auto on tärkee,miksei ny porukka ost 500 romuu vaa ottaa velal 20000 laatiko?


      • Packaa höpötät
        autoilija kirjoitti:

        Ei ole mikään päähänpinntymä.

        Aivan varmasti jos joudut ajamaan 15km/h alat tekemään kaikkea muuta kuin että ajat autoa. Suuremmassa nopeudessa ollaan tarkkaavaisempia ei turhauduta

        Miksi joku ajaisi 15km/h autolla?? Missä näin ajetaan tai kuka ajaa?


      • vain kuolleet?
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kuolonkolarit 1999 Tilastokeskus

        SYYT yhteensä

        Ajovirhe tai arviovirhe 54
        Ei tietoa 4
        Hirvi 8
        Huonot renkaat 7
        Itsemurha 17
        Keli 22
        Rattijuopumus 83
        Sairaskohtaus tai väsymys 50
        Selkeä ylinopeus 5
        Sääntörikkomus 38

        Varmaan tuoreempaakin tietoa löytyisi? Euroncap alkoi antaamaan kolariturvatähtiä suunnilleen vuonna 1997.

        Mutta onhan se ihmeellistä että Suomessa sattuu noin vähän kolareita, ja vain 5 kpl oli mukana sallittua kovempi ylinopeus. Oma käsitykseni oli että liikennevakuutukseen ilmoitettujen kolareiden määrä olisi ollut yli 100 000 kpl vuodessa - siitä pitäisi ehkä vähentää ne joissa molemmat osapuolet tekevät ilmoituksen?

        Miten siis vakuutusmaksut on niin kalliita että jopa paljon moitittu dieselvero on alkuvuosina halvempi jos kolareita sattuu selvästi alle 500 kpl vuodessa?

        Vai onko niin että ainoastaan tapetuilla tai kuolleilla on merkitystä? Eikö vammautumisella ole mitään merkitystä?


      • ^^^^^^^^^^^^
        Monel varaa?noist! kirjoitti:

        Moni ehdottaa auton takavarikointia. Aivan typerä ehdotus. Nettiauto yms. myyntipalstat on täynnä mitättömän hntaisia, katsastamattomia autoja.

        Niil kenel on varaa,tuo tuntuu naurettavalt mut onks sil työttömäl joka päivä a?sil se 50 tuntuu se on pois juomist!
        Ostaisko hyvä tuloisempi ,mikä kummiski yleensä hankittu velal !
        monel se auto on tärkee,miksei ny porukka ost 500 romuu vaa ottaa velal 20000 laatiko?

        Niitä katsastamattomia autoja on jaossa lähes "vie pois"-hintaan.
        Toinen ongelma auton takavarikoinnissa, on omistusoikeus.
        Jos autoja alettaisiiin takavarikoimaan, niin kukaan tapajuoppo ei ottaisi autoa omille nimilleen. Juoppo"Reiska" ajaisi JuoppoTanen" autolla ja päinvastoin. Omistusoikeuksista syntyisi niin kova oikeustaistelu, ettei siihen riittäisi yhteiskunnan rahat.
        Helposti tulee ajateltua, että tuo pystyttäisiin vältäämään sopivilla sanamuodoilla lakimuutoksessa. Mutta entäpäs seuraavanlainen tilanne:
        Sinä viet autosi huoltoon, siihen luotettavaan merkkihuoltoon jossa olet autosi ennenkin käyttänyt.
        Huoltomiehellä on kesäloma jäänyt vähän päälle ja huoltomies lähtee vaikka katsastamaan autoasi ja jää matkalla kiinni rattijuoppoudesta. Pitäisikö valtion takavarikoida autosi? Tai jos sen sieltä huollosta luvatta ottaa joku huumehörhö?

        Mutta jos ne juopot ja huumehörhöt on pakkotyössä, vaikka tienpohjia kaivelemassa, niin siloin on varmaa, ettei ne ajele sun, mun tai kenenkään muunkaan autolla.


      • ^^^^^^^^^^
        vain kuolleet? kirjoitti:

        Varmaan tuoreempaakin tietoa löytyisi? Euroncap alkoi antaamaan kolariturvatähtiä suunnilleen vuonna 1997.

        Mutta onhan se ihmeellistä että Suomessa sattuu noin vähän kolareita, ja vain 5 kpl oli mukana sallittua kovempi ylinopeus. Oma käsitykseni oli että liikennevakuutukseen ilmoitettujen kolareiden määrä olisi ollut yli 100 000 kpl vuodessa - siitä pitäisi ehkä vähentää ne joissa molemmat osapuolet tekevät ilmoituksen?

        Miten siis vakuutusmaksut on niin kalliita että jopa paljon moitittu dieselvero on alkuvuosina halvempi jos kolareita sattuu selvästi alle 500 kpl vuodessa?

        Vai onko niin että ainoastaan tapetuilla tai kuolleilla on merkitystä? Eikö vammautumisella ole mitään merkitystä?

        Kyllä kolareita satuu paljon ja kolareissa loukkaantuu ihmisiä paljon, mutta niitä ja niihin johtaneita syitä ei tutkita yhtä perusteellisesti, kuin kuolonkolareita.

        Ja siksi jo "otsikossa" lukee "Kuolonkolarit", ei pelkästään kolarit.

        Ehkä tuoreempiakin tutkimuksia löytyisi, mutta tuo on MOT-ohjelman esilletuoma tutkimus ja siksi helposti löydettävissä.
        Enkä usko, että tuo vuosi olisi ollut jotenkin perusteellisesti poikkeava.


      • 15+5
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kyllä kolareita satuu paljon ja kolareissa loukkaantuu ihmisiä paljon, mutta niitä ja niihin johtaneita syitä ei tutkita yhtä perusteellisesti, kuin kuolonkolareita.

        Ja siksi jo "otsikossa" lukee "Kuolonkolarit", ei pelkästään kolarit.

        Ehkä tuoreempiakin tutkimuksia löytyisi, mutta tuo on MOT-ohjelman esilletuoma tutkimus ja siksi helposti löydettävissä.
        Enkä usko, että tuo vuosi olisi ollut jotenkin perusteellisesti poikkeava.

        No, 1960-luvun lopulla sattui maanteillämme 30 000 liikenneonnettomuutta, joista noin 1000 johti kuolemaan, eikä kukaan ajanut ylinopeutta, joten ylinopeus ei voine aiheuttaa onnettomuuksia.


      • 15+5 kirjoitti:

        No, 1960-luvun lopulla sattui maanteillämme 30 000 liikenneonnettomuutta, joista noin 1000 johti kuolemaan, eikä kukaan ajanut ylinopeutta, joten ylinopeus ei voine aiheuttaa onnettomuuksia.

        Liian suuri tilannenopeus taas on se joka vahinkoja aiheuttaa. Siitä aiheutuu suurin osa ajoneuvon hallinnanmenettämisistä josta taas seuraa mm. tieltäsuistumisia, vesiliirtoa ja liian pitkäksi venyneitä jarrutusmatkoja.


      • 15+5 kirjoitti:

        No, 1960-luvun lopulla sattui maanteillämme 30 000 liikenneonnettomuutta, joista noin 1000 johti kuolemaan, eikä kukaan ajanut ylinopeutta, joten ylinopeus ei voine aiheuttaa onnettomuuksia.

        JOO mutta ei tuohon aikaan silti nopeudet olleet suuria jopa alle nykyisten. Silloin oli autot kuplavolkkareita pikkufiiuja minejä mosseja ym. Yleensä nopeudet oli tuollaista alle 90km/h ja tiet oli surkeita enimmäkseen sorateitä

        Nykyautoilla voidaan kyllä ajaa kovempaa kuin on nykyiset rajoitukset


      • Tosi kovaa mennään
        rahtari39 kirjoitti:

        Mitä sä sitten valitat jos rekkakuski ajaa rajotinta avsten, kun iitse rikot liikennerajotuksia kuormurilla jossa ei ole rajotinta, ja myös tunnut rikkovan nopeusrajotuksia kaikilla muillakin vehkeillä.

        Oleko sa kanisa siela?

        Onko tyhmää lakia pakko noudattaa??? Kun ajetaan ylinopeuksin paljon pitää siitä kohta tulla saavutettu etu.


      • Pähkinän Särkijä
        Tosi kovaa mennään kirjoitti:

        Onko tyhmää lakia pakko noudattaa??? Kun ajetaan ylinopeuksin paljon pitää siitä kohta tulla saavutettu etu.

        Moneskos nikki tää sulle jo on täällä?
        Sul taitaapi olla kyl enkka nuos nimimerkeissä.
        Harmittaako kun ei muuten ketjuun tule tekstiä?


      • Ähvänä
        autoilija kirjoitti:

        Ei ole mikään päähänpinntymä.

        Aivan varmasti jos joudut ajamaan 15km/h alat tekemään kaikkea muuta kuin että ajat autoa. Suuremmassa nopeudessa ollaan tarkkaavaisempia ei turhauduta

        Niin, jos et uskalla sieltä pihatien rajotuksista lähteä suuremmille nopeuksille niin pysy siellä pihatiellä sitten


    • haluan tietää lisää

      Vai satsaa poliisi vain nopeusvalvontaan. Vissiin sitten niin. Mikä on tietolähteesi?

    • Joopa joo

      Kameroilla..., no siinähän tihrustavat

    • Rahtari39

      Kaahaus eli ylinopeus on vakava rike, miksi ei sitä tarkkaan valvottaisi?
      Ja varmasti samalla valvotaan muita liikennerikkomuksia,
      ei poliisi ole niin tyhmä, että jättää rangaitsematta jos joku rikkoo liikennesääntöjä, muttei aja ylinopeutta...

    • Hjuva somi

      Siksi vain nopeuksia, koska 68km/h moottoritiellä voi tuoda kutsun oikeuteen ylinopeudesta epäiltynä

    • Elvis oli kala

      Jos olisin poliisi, niin mittaisin ohituskaistan oikeaa kaistaa ajavien nopeuden muutosta.
      Jos nopeus on ennen ohituskaistaa 100km/h rajoitusalueella olisi 78km/h ja ohituskaistan avautessa nopeus nousisi 99km/h, niin tulisi linnaa, pamppua, putkaa, sakkoa ja vankeutta.

      Niistä, ketkä joutuu ajamaan ylinopeutta päästääksen sen häirikön ohi en pysäyttäisi.

      • P e n t t i

        Tässä on järkeä. Menetelmiä oikeastaan pitäisi laajentaa ja yleistää niin, että kaikkinainen kateudesta ja pikkupoliisimaisuudesta johtuva vaaran aiheuttaminen voitaisiin helposti paljastaa.
        Ylinopeus sellaisenaan ei ole mikään vaara eikä haitta - se tarkoittaa vain sitä, että ajaa kovempaa kuin mitä merkissä lukee.
        Suurin haitta ja vaara ylinopeudesta todellakin on se, että alinopeutta köröttävät provosoituvat ja alkavat keppostelemaan mitä ihmeellisimmillä tavoilla.
        Pentti itse ajaa aina tilannenopeudella. Normaalisti 22 km/h päälle rajoituksen.
        Toisaalta sumussa voi joutua köröttämään vain vain jopa 30 km/h (Silloin monet sumarikaaharit menevät ohi). Vesisateessa pitää aina hidastaa näkyvyden vuoksi (kapearenkaiset japsit kaahaavat silloin riskillä ohi sen mikä lähtee). Hyvällä kelillä Pentti heittää maantieohituksissa helposti140...160 km/h. Mutta aina turvallisesti ja ilman riskiä. Ja matka joutuu :-)))


    • se on helpointa

      Näistä tehostetuista valvonnoista ilmoitetaan, että ihmiset ajaisivat hiljempää. Myös rengasratsioista ilmoitellaan, jotta ihmiset ostaisivat niitä renkaita.
      Ylinopeus on helppo mitata.
      Puhallusratsioista ei tiedoteta ja silti siihen pilliin saa väliin puhaltaa, muista asioista poliisin kyselemättä.
      Poliisin uudet järjestelmäthän lukevat rekisteriotteen automaattisesti,joten tieltä saadaan katsastamattomia autoja nopeammin pois. Ei kaikki investoinnit sijoitu siis pelkkiin ylinopeuksiin.

      Itse repisin kortin takaisin muropakettiosaston hyllyyn uudelleen sijoitettavaksi kaikilta niiltä jotka ylipäätään kaahailevat päiväkotien tai koulujen lähellä. Se 40 nopeusrajoitus ei ole vitsi, vaan se reagointiaika niihin tilanteisiin on liian lyhyt. Se lapsista varoittava merkki ei ole vitsi, vaan kertoo vaarasta. Eri asia se on motarilla, jossa noita pensaita ja lumipenkkoja ei ole peittämässä näkyvyyttä suojatieltä.
      Ei ne sakot ja ratsiat saa siltikään hiljentämään sitä kaasujalkaa.

    • 330d ja hajis

      Ihan typerää koska hyvinpien kuskien voisi hyvin antaa ajaa kovenpaa koska homma on hyvin hallussa mutta eihän se pyrokraateille käy koska tarkotus on vaan laittaa ihmiset kyykkyyn ja kerätä isot sakko tulot ja sitten seurauksena on hitaasti ajavia jonoja perseessä roikkuen koska ajo nopeudet on niin matalat !

      • Redneck Baboons

        Ketkä ovat niitä "hyvinpiä kuskeja" mielestäsi? Ja paljonko "kovenpaa" niitten mystisten "hyvinpien" pitäisi sitten saada ajaa? Ja miksi? Jos vastaus olisi edes se että niistä pääsisi eroon nopeammin, niin kyllä se minulle kävisi. Mutta kun ei niistä prkeleistä ilman menetyksiä pääse.


      • yhdistelmäkuski

        Jonoja ei niinkään kertyisi jos kaikki noudattais nopeusrajotuksia,
        näinpä ne hyvenpät kuskitkin pysyis paremmin ruodussa.


      • Redneck Baboons
        yhdistelmäkuski kirjoitti:

        Jonoja ei niinkään kertyisi jos kaikki noudattais nopeusrajotuksia,
        näinpä ne hyvenpät kuskitkin pysyis paremmin ruodussa.

        Niin ja ns. turvaväli auttaa myös. Oikeasti isot jonot eli ruuhkat muodostuvat siksi, että liian suuri ajoneuvomäärä on samaan aikaan liikenteessä. Tien kantokyky ei riitä, ja jotkut tollot luulevat että kaikki johtuu käytetyistä nopeuksista. Vaikkei sillä ole mitään tekemistä koko asian kanssa.


      • Miten ne paremmat kuskit määriteltäisiin tai kuka sen tekisi? Olen ollut erässä koulutuksen vaiheessa avustamassa kyselyssä jossa kuljettajilta kysyttiin mielipidettä omasta ajotaidosta suhteessa muihin niin n.90% oli mielestään keskivertoa parempia kuljettajia. Siis omasta mielestään. Eli yhdeksän kymmenestä kuljettajasta vaatisi siis tuon parempien kuskien kovemmmin ajamisen oikeuden itselleen. Miksi tilanne silloin muuttuisi paremmaksi kuin nykyään?


      • 330d ja hajis
        virallisestioikeassa kirjoitti:

        Miten ne paremmat kuskit määriteltäisiin tai kuka sen tekisi? Olen ollut erässä koulutuksen vaiheessa avustamassa kyselyssä jossa kuljettajilta kysyttiin mielipidettä omasta ajotaidosta suhteessa muihin niin n.90% oli mielestään keskivertoa parempia kuljettajia. Siis omasta mielestään. Eli yhdeksän kymmenestä kuljettajasta vaatisi siis tuon parempien kuskien kovemmmin ajamisen oikeuden itselleen. Miksi tilanne silloin muuttuisi paremmaksi kuin nykyään?

        Sulle ja muillekkin jotka asiaa kysyy niin jos on niin typerä että joutuu kysyyn niin sitten ei oo se hyvä kudki !


    • Niin niin mutta miten olet määritellyt oman ajotaitosi? Jos itse arvostelee omaa ajamistaan niin onko se varmasti puolueeton arvostelu? Voisiko olla niin että omat virheet eivät tulisikaan esille ja sitä kautta mielipide omasta ajamisesta saisi pikkasen väärät kuvitelmat? Mitkä ovat hyvän kuljettajan määritteet?

      • Redneck Baboons

        Ei täällä keskustelupalstoilla kovinkaan moni ymmärrä edes tuota kysymystäsi. Nämä luulevat että paras kuljettaja liikenteessä on se, joka selviää sieltä läpi huippuajassa. Tuo nimimerkki "330d ja hajis" taitaa olla yksi niistä päällikkötietäjistä. Ja onhan noita muitakin vaikka kuinka.

        Joka tapauksessa esitetty idea erilaisista oikeuksista eri kuskeille on aivan absurdi. Sehän rikkoo koko liikenteen pelisäännöt. Jo pelkästään vapaiden nopeuksien moottoritiet Saksassa kertovat kuinka päin hlvettiä se homma voikaan toimia pahimmillaan. En todellakaan pitänyt fiilistä mitenkään miellyttävänä kun tiesi että takaa voi joku maanteiden jumalana itseään pitävä tulla yli koska vain.

        Jos jotain rajoitteita täytyisi rakentaa vahvemmiksi, liittyy se lähinnä juuri sellaisiin kuljettajiin jotka ovat niitä kaikkein surkeimpia. Eli he ovat niitä jotka eivät tajua edes perusliikennesäännöistä yhtään mitään. Tällaisiahan ovat rattijuopot ja muut mömmöissä liikkujat, sekä tolkuttoman raskaalla kaasujalalla joka paikkaan "kiirettä" pitävät, todella itsekeskeiset tyypit.

        Ja tätä joukkoa seuraa nippu sellaisia, jotka ajavat koko ajan harmaalla alueella, kunhan eivät jää kiinni typeryyksistään. He ovat juuri niitä joista saamme lukea kun on tapahtunut jokin outo kolari jossakin. Näitä tyyppejä on mm. ammattikuskeissa tosi paljon. Väittäisin, että suurin osa tiellä liikkuvista autoilijoista edustaa juuri tätä ihmeellistä rajojen venyttäjä porukkaa. Niin vaikeaa se suuntamerkin käyttäminen tai kunnon raon pitäminen edellä ajavaan esimerkiksi on. Virkavallan kannattaisi muuten seurailla myös sitä omaakin ajamista tässä mielessä.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe