Kannattaako lainan ottaminen?

lainaamiettivä1

Kannattaako lainan ottaminen ja saako sellaista edes kuntoutustuella oleva?

Tarvitsisin uusia tavaroita asuntooni, välttämättömiä, ja ajattelin että ottaisin lainaa 1000e. Minulla on ollut aikaisemmin 2000e opintolainaa ja olen ne saanut maksettua kuntoutustuella. Nyt mietin, uskallanko ottaa lainaa ja mistä sellaisen saisi. Antaako pankki lainaa?

Olen siis tällä hetkellä velaton ja minulla ei ole minkäänlaista merkintää maksutiedoissa, onneksi laskuni olen hoitanut. Pelkään kuitenkin sitä, että joutuisin johonkin velkakierteeseen syystä tai toisesta. Pitäisikö siis mielummin nukkua lattialla, kuin haaveilla huonekaluista ym kämpässä?

13

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuhpuuh

      Hanki ne välttämättömät huonekalut tori.fi:stä, siellä jopa annetaan ei niin muodikkaita sohvia, sänkyjä ja ruokailukalustoja. Löydät näppärästi oman kaupunkisi huonekalut hakukoneella.

      Tavarat, jotka uutena maksaisi 1000e saat käytettynä maks satasella, ekologisesti. Ja se nyt varmaan jo taskustakin löytyy. Jos haluat jotain muodikasta kotiisi, niin saat sen käytettynä edullisesti kun alat päivittäin kyttäämään uusia ilmoituksia..

      Itse olen jopa ostanut tori.fi:stä 400e "muodikkaan" sohvan ja myynyt sen parin viikon päästä 900 eurolla. Siellä on hyvää kamaa!

    • juuliuuuss

      Säästä mieluiten. Ilman sohvaa, pöytää tai sänkyä pärjää oikein hyvin puoli vuotta. Jos et pysty säästämään, et pysty lainaakaan takaisin maksamaan.

    • ei kukaa tiia

      No siis käsite kannattaa, tarkoittaa sitä että hankita tai toimintatapa tuottaisi jotain.

      Siis valtaosa nykyajan ihmisistä kuitenkin on säästeliäitä ja haluaa tukea jälkikasvuaan.... Siis onhan toki niitäkin jotka ryöstää toisiaan, mutta on myös niitä, jotka aidosti tukee... Eli vanhemmilta apuia hankintoihin.... siis joko käytetty tai uusi sohva ja sänky.... ja pienellä summalla säästämällä sit alkuun.

      Mut suoraan kommentti suoraan kysymykseen.. lainanotto ei kannata. Pienelläkin rahalla voi kuukausittain saada säästettyä summan jolla saa palasina aikaan tarvittavat hankinnat......

      • ei turhaa taakkaa

        Hyviä paikkoja huonekaluostoksille on myös Kierrätyskeskuksen , Fidan ja konttitavaratalot ,jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla. Yleensä kirppiksilta saa hyvää ja edullista. Huuto.net on tori.fi ohella hyvä. Lakanoita, pyyhkeitä, mattoja ym saa pilkkahintaan kirppiksiltä. Jos välttämättä haluat uutta saa usein vähittäismaksulla, mutta korko on usein n 30%


    • Velkakierre.

      Säästä. Ilmeisesti olet aika tiukalla jo nyt, joten velan ottaminen olisi vaarallista. Jos rahat loppuvat, joudut vaikeuksiin velan kanssa, mutta säästämistä voit aina lykätä tuonnemmaksi.

      Ja kuten tuossa jo sanottiin: jos et pysty säästämään, ei sinulla riitä rahaa myöskään lainan maksamiseen.

      • ei kukaa tiia

        Se on aika eri asia säästää 150e summa 20e erissä kuin maksaa vastaavaa lainaa vastaavalla eräällä. Toinen Perustuu Vapaaehtoisuuteen ja toinen sitoumuksen.


    • Lainaa saa, jos on maksukykyinen ja luottokelpoinen. Yksinasuvalle ihmiselle pitää jäädä lainanmaksun ja asumiskulujen jälkeen n. 700 euroa käyttörahaa, että pankin mielestä lainaa voisi ylipäätään myöntää. Kuntoutustuki on useimmilla sen verran pieni raha, ettei siitä jää riittävää maksuvaraa kulutusluoton hoitamiseen.

      Perushuonekalut maksavat kirpparilla satasen, kuten Juuhpuuh & co. sinulle jo aiemmin selvitti. Sosiaalitoimi voi tulla vastaan ja myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea. Patja lattialla on moni muukin uuden elämänsä aloittanut, on fiksumpaa hankkia kaikki tarvittava tavara käteisellä pikku hiljaa, aina rahavarojen salliessa kuin velkaantua muutenkin hankalassa taloustilanteessa.

      • 20+15

        "Yksinasuvalle ihmiselle pitää jäädä lainanmaksun ja asumiskulujen jälkeen n. 700 euroa käyttörahaa, että pankin mielestä lainaa voisi ylipäätään myöntää."

        Itselle jää asumiskulujen jälkeen n. 650 euroa rahaa käyttörahaa (siis ilman laiinanhoitokuluja), silti pankki myönsi minulle muutama vuosi sitten liki 4000 euroa vakuudetonta kulutusluottoa. Tästä 650 eurosta kykeninkin sitten maksamaan lainan takaisin, vieläpä sovittua nopeammalla aikataululla. Koska minimilyhennykseni oli 75 euroa, pankki laski , että 575 euroa riittää ihmiselle käyttörahaksi asumis- ja lainanhoitokulujen jälkeen. Itse asiassa vähemmänkin, koska tuo 650:n suuruinen nettokäyttövarani on tämänpäiväinen tilanne, vuonna 2010 se oli inflaatiosta johtuen vielä jonkin verran pienempi.


      • jhvhugf
        20+15 kirjoitti:

        "Yksinasuvalle ihmiselle pitää jäädä lainanmaksun ja asumiskulujen jälkeen n. 700 euroa käyttörahaa, että pankin mielestä lainaa voisi ylipäätään myöntää."

        Itselle jää asumiskulujen jälkeen n. 650 euroa rahaa käyttörahaa (siis ilman laiinanhoitokuluja), silti pankki myönsi minulle muutama vuosi sitten liki 4000 euroa vakuudetonta kulutusluottoa. Tästä 650 eurosta kykeninkin sitten maksamaan lainan takaisin, vieläpä sovittua nopeammalla aikataululla. Koska minimilyhennykseni oli 75 euroa, pankki laski , että 575 euroa riittää ihmiselle käyttörahaksi asumis- ja lainanhoitokulujen jälkeen. Itse asiassa vähemmänkin, koska tuo 650:n suuruinen nettokäyttövarani on tämänpäiväinen tilanne, vuonna 2010 se oli inflaatiosta johtuen vielä jonkin verran pienempi.

        Niin on varmasti tapahtunutkin - muutama vuosi sitten. Lainananto on sen jälkeen kiristynyt ja asiakkaitten maksukyky syynätään tänä päivänä paljon tarkemmin, kun Finanssivalvonta on kiristänyt otettaan.


    • ..........

      Minkä takia lainan ottaminen herättää ajatuksia uskaltaako?
      Kyllä ottaisin sinun asemassasi kun olet edelliset maksanut pois.
      Sekä käytettyjä ja uusia huonekaluja olen kelpuuttanut.
      Pienistäkin tuloista pystyy lyhentämään.
      Luulisin on aika vaikea pärjätä näin ettei koskaan ota lainaa, joka omillaan on.
      Kaikki eivät saa vanhemmiltaan tukea.

      On yllättävää kuinka paljon kaikki maksaa, mutta pikku hiljaa teet hankintoja.
      Ainakin kunnon verhot kannattaisi ostaa uutena.
      Hankin uudet rullaverhot kahteen ikkunaan - hinta 228 euroa- kun sain hiukan rahaa, ei harmita yhtään. Vanhat olivat reikäiset eivätkä pimentäneet.

      Velkakierteeseen joutuvat ne jotka asiansa hoitavat yleensä perheen tai ystävän tähden. Nähty on.

      • janneeeeeeeeeeek

        Jos olisit säästänyt nuo rullaverhorahat, et olisi joutunut maksamaan lisäksi korkoja ja käsittelymaksuja. Vähävaraisen ei kannata ottaa lainaa tuollaisiin asioihin, joita ilmankin pystyy hyvin olemaan. Säästäminen on järkevyyttä.


      • kirppislöytö
        janneeeeeeeeeeek kirjoitti:

        Jos olisit säästänyt nuo rullaverhorahat, et olisi joutunut maksamaan lisäksi korkoja ja käsittelymaksuja. Vähävaraisen ei kannata ottaa lainaa tuollaisiin asioihin, joita ilmankin pystyy hyvin olemaan. Säästäminen on järkevyyttä.

        Verhoja kyllä saa kirppiksesta muutamalla eurolla. Tai sitten jokin jotex sieltä saa melkein ilmaiseksi edellisen kauden tuotteita. Verhot sentään voi pestä, sitä ei aina voi tehdä sohvalle


    • kirpkirp

      Mielestäni sinun ei nyt pitäisi hakea lainaa. Tuollainen pikkulaina kaikkine kuluineen on kallis, jos pankit edes ovat kiinnostuneetkaan tuollaisesta.

      Hanki huonekalut ym. vähitellen kirpputoreilta. Muutamalla kympillä jo saat sängyn. Joka kuukausi sitten jotain aina tarpeellisimman mukaan.

      Missä muuten nyt asut? Kai saat kotoasi sentään jotain?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe