Ovikellolle haukkuminen

Iines.

Meillä on kaksi chihuahuaa ja ongelmana on niiden haukkuminen ovikellolle. En tiedä miten voisin opettaa ne olemaan hiljaa. Jos ovikello soi niin alkaa järkyttävä haukkuminen! Se kyllä loppuukin nopeasti, kun vieras on tullut sisään mutta silti tuo tapa pitää saada pois. Saisinko asiallisia neuvoja, kiitos :)

8

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+6

      Koirat toiseen huoneeseen ja ovi kiinni.

    • Iines.

      Ei auta, haukkuvat kahta kauheammin kun eivät näe tulijaa. ;( Vai oppiskohan ne ajan kanssa niin, että aina kun ovikello soi, käsketään koirat toiseen huoneeseen ja laitetaan ovi kiinni. Päästetään pois vasta sitten, kun ovat hiljaa/rauhoittuneet. Tajuaako ne tuolla systeemillä? Tässä kohtaa mun taidot koiran koulutuksessa loppuu valitettavasti..

      • 19+6

        Ainakin mun pystäri sen tajusi. Joskus yksi vanhempi herrasmies kävi visiitillä joka hiukan pelkäsi sitä ja pyysi laittamaan koiran toiseen huoneeseen vierailun ajaksi. Tein kuten pyysi ja kuinka ollakaan huuto lakkasi. Seuraavalla kerralla kun vieraita tuli tein samaten ja päästin sitten puolivälissä pois kun huuto oli loppunut ja koira rauhallinen. Rekku tuli sitten olohuoneeseen ja tervehti rauhallisesti tulijat ja asettui mun koipeini viereen maate. Jonkun pehmoelukan otti viereensä.

        Chihut ja pystykorvat on molemmat samanlaisia pässejä omaa ääntään rakastavia elikoita joten eiköhän se sama sullakin onnistu. Toki siinä on sitten erona tietty se jos sulla on niitä kaksi. Ne voi sitten muuttaa asetelmaa tietty.


      • 19+6 kirjoitti:

        Ainakin mun pystäri sen tajusi. Joskus yksi vanhempi herrasmies kävi visiitillä joka hiukan pelkäsi sitä ja pyysi laittamaan koiran toiseen huoneeseen vierailun ajaksi. Tein kuten pyysi ja kuinka ollakaan huuto lakkasi. Seuraavalla kerralla kun vieraita tuli tein samaten ja päästin sitten puolivälissä pois kun huuto oli loppunut ja koira rauhallinen. Rekku tuli sitten olohuoneeseen ja tervehti rauhallisesti tulijat ja asettui mun koipeini viereen maate. Jonkun pehmoelukan otti viereensä.

        Chihut ja pystykorvat on molemmat samanlaisia pässejä omaa ääntään rakastavia elikoita joten eiköhän se sama sullakin onnistu. Toki siinä on sitten erona tietty se jos sulla on niitä kaksi. Ne voi sitten muuttaa asetelmaa tietty.

        Juu, koiria voi olla vaikea kouluttaa jos ne hilluvat kimpassa. Yksi kerrallaan saadaan paras kontakti, vasta sen jälkeen treenataan koko laumassa.

        Olen kuullut että jotkut trreenaavat pois ovikellon haukkumisesta käyttäen apuna polkupyörän kelloa; näin harjoituksia voi tehdä muuallakin kuin sisällä naapareiden kiusaksi.


    • 6v4kk & 5v2kk koirat

      Itselläni on 6v4kk ja 5v2kk ikäiset koirat. Vanhin on sekarotuinen ja nuorempi puhdasrotuinen. Tämä sekarotuinen haukkui 2-vuoden ikäisenä ovikellolle ja sain sen kitkettyä siltä sen pois vasta sen ollessa 4-vuoden ikäinen. Ovikelolle haukkuminen alkoi taas uudestaan, kun yksi entinen naapurini (silloinen naapurini) tuli ja soitteli ovekelloa oikein kunnolla. Enää en saa sitä kitkettyä pois, en millään. Nuorempi ei onneksi hauku. Molemmat ovikellon soidessa ryntäävät ovelle ja seropi haukkuu ja vinkuu kokoajan. Asiallisia neuvoja kaivattaisiin myös täällä. Kiitos

    • Tsup.

      Mitä teet, kun koirat alkavat haukkumaan? Oletko kokeillut, että kun koirat alkavat haukkumaan ovikellolle, et mene ovelle vaan jatkat rauhallisesti tekemään sitä mitä olitkin tekemässä? Et huomioi hakkumista yhtään? Kuulostaa varmaan nurinkuriselta mutta näin sinun kannattaisi tehdä, jos haluat opettaa koirasi hiljaiseksi. Pistä vaikka lappu ovelle, missä pyydät naapureita soittamaan ovikelloa silloin tällöin, ja kun metakka alkaa, et reagoi. Jos menet ovelle silloin kun he huutavat, he saavat tällä juuri sen mitä haluavat. Jos aukaiset oven ja päästät vieraan sisään, kun koirat ovat hermostuneita, saavat he jälleen tuolla mitä haluavat. Jos postisi tulee luukusta sisään (oletettavasti), haetko sen heti? Tässä kannattaisi myös odottaa oman aikansa, ennenkuin ryntää ovelle. Näin opetat koirille, ettei ääniin tarvitse reagoida.
      Uskon, että pääset tällä eteenpäin vaikka koiriasi en ole koskaan tilanteessa nähnytkään, mikä voi taas hankaloittaa tilannetta. Jos tilanne menee ihan mahdottomaksi, kannattaa pyytää osaava kouluttaja paikalle, joka näkee heti kuinka toimia tilanteessa. Näin netin kautta ohjeiden antaminen on aina vähän riskaabelia, koska kukaan ei ole koiriasi nähnyt ja annetut neuvot saattavat jopa pahentaa tilannettasi. Toivottavasti saat kuitenkin koirasi rauhoittumaan ovikellon soittoon! :)

      • 6v4kk & 5v2kk koirat

        Hei sinä nimimerkki Tsup

        Olen joka kerta rynnännyt itse ovelle kun ovikello on soinut tai avomieheni. Tuo sinun neuvosi kuulostaa todella mielenkiintoiselta ja uskon että se toimii, joten minä ainakin kiitän sinua suuresti neuvostasi. Alankin tuota kokeilemaan heti. Antaisitko minulle vaikkapa sähköpostiosoitteesi, niin voisin sinne kirjoittaa kuulumisia tuosta neuvostasi? Tai vaihtoehtoisesti voit itsekin laittaa minulle ([email protected]).


    • Vahtikoiran omistaja

      Nimimerkki Tsup antoi jo oikein hyvät ohjeet mitä itsekin suosittelen.

      Opetin omalle mittelspitzilleni (vahtikoira luonnostaan) jo pennusta, ettei ovikello ole mitään ihmeellistä. Eli välillä annoin vieraiden odottaa pitkiäkin aikoja oven takana tai pyysin juuri naapureita soittamaan ovikelloa turhaan pari kertaa päivässä. Haukkuminen ei oikeastaan ehtinyt edes alkaa, vinkui vain ja nyt ei reagoi edes sillä että menisi ovelle tervehtimään (ei hyvä sekään, varsinkin jos putkimiehet kävelevät pokkana avaimilla sisään kahdeksalta aamulla).

      Yksi vinkki mitä kuulin kanssa muilta ja kokeilin itsekin oli että naapuri soitti ovikelloa ja meni piiloon. Menin avaamaan oven ja sanoin "ei ole mitään" ja koira meni pettyneenä takaisin sisään. Samaa sanontaa ollaan käytetty kun tuo luulee lenkillä näkevänsä pieniä vihreitä miehiä ja haukkuu ei millekään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe