Suru rakkaita lähimmäisiä kohtaan...

Terveys arvokas

Mulle tulee nykyään hyvin usein surullinen olotila vielä elävien rakkaiden lähimmästen puolesta, koska tiedän heidän kuolevan jonakin päivänä.
Varsinkin iäkkään ja rakkaan isäni puolesta, jolla on juuri todettu kainalon ja käsivarren alueella jotain sinne kuulumatonta.
Jatkotutkimuksiin määrättiin kiireisenä.
Isäni on nyt valtavan väsynyt ja ei jaksa juuri kävelläkään.
Tuntuu niin suunnattoman surulliselta nähdä rakas lähimmäinen tuollaisessa avuttomassa tilanteessa, kun ei voi sairautta itse parantaa, vaan olla avuksi kaikessa muussa.
Tulee vaan niin surullinen olo, kun iäkkäällä isälläni oli vielä toiveita ja halua toteuttaa muutamia vaatimattomia, mutta hänelle tärkeitä haaveita vielä vanhuuden päivänä, kuten päästä onkimaan järven rannalle, saada nauttia vielä omassa metsässä olemisesta, saada olla toteamassa, kun pitkään hakkuukunnossa oleva metsikkö vihdoin saadaan tukkipinoiksi, tehdä polttopuita kaikessa rauhassa ym.
Täytyy vaan toivoa, että lääkärit löytävät parannus keinon, saavat sairauden lannistettua ja vanha isäpappa pääsisi vielä tekemään niitä haaveita, jotka hänelle ovat tärkeitä ennekuin maalinen aika hänen osaltaan päättyy.
Ainakin haluan antaa omaa aikaani, että hän pääsisi toteuttamaan haaveitaan, niitäkin, mitkä ovat vielä haaveina.

Omien vanhempien kuolema tuntuu niin ylipääsemättömän raskaalta, vaikka siihen yrittäisi valmistautua, niin ettei se tulisi täytenä yllätyksenä.

7

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotimme taivaassa

      Kun synnytään, niin samalla alkaa myös luopuminen ajallisesta. Menetin molemmat vanhemmat nuorina, vielä työikäisinä. Eivät ehtineet nauttia vanhuutta ja eläkepäiviä. Äiti ehti juuri ja juuri eläkeikään. Olemme vain käymässä täällä.

    • Hei.

      Elät raskaita aikoja, kun joudut seuraamaan isäsi väsymystä ja tutkimuksia ja mitä kaikkea päivät tuovatkaan eteenne. Toivotaan tosiaan, että isäsi tilanne kohenee, että hän voi tehdä niitä asioita, joita tahtoisi. Mutta ehkäpä polttopuiden teko iäkkäältä ja väsyneeltä isältäsi saisi jo siirtyä nuoremmille ja terveille... Hienoa, että haluat antaa hänelle aikaasi. Onko äitisi isäsi rinnalla? Jos on, hän varmasti on myös huolissaan ja tarvitsee tukea. Jaksaisitko sinä olla hänen tukenaan vaikka oma olosi on haikea. Onko sinulla sisaruksia, joiden kanssa voisitte jakaa tätä asiaa?

      Aivan totta on, että vanhempien kuolema on vaikea ja raskas asia. Suru on pitkäaikainen, mutta se kuitenkin ajan kanssa sitten hellittää ja sen kanssa pystyy elämään.

      Voimia sinulle,
      Pirkko-pappi

      • Terveys arvokas

        Menetin oman äitini 17 vuotiaana, nyt olen 44 vuotias.
        Äidilläni oli aivokasvain ja hän sairasti useita vuosia.
        Se oli hyvin raskasta aikaa, varsinkin isälleni, joka menetti rakkaan puolisonsa jo kovin nuorena.
        Onneksi meillä on Armollinen Jumala, jonka puoleen saamme jättää itsemme, rakkaat lähimmäisemme ja jälleen näkemisen toivo Taivaassa, jossa ei ole enää sairauksia ja surua.
        Aina voimme rukoilla lähimmäistemme ja itsemme puolesta.


    • Heippa ja myötätuntoa sinulle, joka menetit äidin aivan liian nuorena. Voin kuvitella, että nuoruus äidin vakavan sairauden varjossa on ollut raskasta. Olisit varmasti tarvinnut äitiä vielä monta kertaa ja paljon. Miten oikein selvisit?

      Jälleennäkemisen toivo on lohdullinen.

      Siunausta elämällesi
      Tervehtien Päivi-pappi Hämeestä

      • uhriuttaminen

        "Jälleennäkemisen toivo on lohdullinen. "


        Miksi kusetat ihmisiä


      • Terveys arvokas

        Olin silloin opiskelemassa, kun menetin äitini, joten varmaankin opiskelu auttoi osaltaan selviämisessä, kuin että olisi ollut yksin kotona isän ollessa vielä työelämässä siihen aikaan.
        Läheisen menetyksestä ei toivu koskaan, kun läheinen kuolee, elämään jää kaipauksen ja ikävän aukko.
        Kun menettää vanhempansa nuorena, niin silloin yhdessäolo menetetyn vanhemman kassa on usein paljon vähäisempää, kuin silloin, kun menettää vanhempansa elämässään myöhemmin.
        Koulu ja työ vievät elämästä aikaa paljon ja ne ovat pois lasten ja vanhempien yhteisestä ajasta, jolloin nuorena vanhempansa menettävältä jää paljon yhteistä aikaa vanhempiensa kanssa elämättä, kun toinen omista vanhemmista kuolee nuorena.

        Itse olen kiitollinen siitä, että olen saanut viettää paljon yhteistä aikaa isäni kanssa.
        Isäni on päässyt tutkimuksiin, ensi viikolla sairaalaan sisälle ja hoidetavaksi.
        Mitään muuta ei voi toivoa, kuin, että isäni tervehtyy ja saisi vielä nauttia elämästä tästä eteenpäin.
        Paljon on rukoiltu isäni puolesta ja luottaa siihen, että Taivaan Isä pitää isästäni huolen.
        Jokainen ihminen on arvokas Jumalalle.

        Meille uskoville jälleen näkemisen toivo on lohdullinen ja todellinen.
        Elämä ei pääty kuolemaan.


    • TeekutsuliikeBoikott

      Uskonnon tuputtaminen sureville ihmisille, on vastuutonta hyväksikäyttöä, joka pitäisi kieltää. Mitään "taivasta" ei ole olemassakaan, kun ihminen kuolee, hän lakkaa olemasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1829
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe