Meidän ajastamme

Selkeyttä

Mormonin kirjassa on ennustuksia ja kuvauksia siitä ajasta, jota elämme. Pienet erilliset kirjaimet ovat viitteitä muihin kohtiin.
2. Nefi 26

Kristus on palveleva nefiläisiä. Nefi näkee ennalta kansansa tuhon. Se puhuu tomusta. Pakanat perustavat vääriä kirkkoja ja salaliittoja. Herra kieltää ihmisiä harjoittamasta pappisvaltaa. Noin 559–545 eKr.

1 JA kun Kristus on a noussut kuolleista, hän b näyttäytyy teille, lapseni ja rakkaat veljeni; ja sanat, jotka hän puhuu teille, ovat c laki, jota teidän tulee noudattaa.
2 Sillä katso, minä sanon teille, että olen nähnyt, että monta sukupolvea kuolee pois, ja kansani keskuudessa on suuria sotia ja kiistoja.
3 Ja kun Messias tulee, kansalleni annetaan a merkkejä hänen b syntymästään sekä hänen kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan; ja se päivä on suuri ja kauhistava jumalattomille, sillä he menehtyvät; ja he menehtyvät, koska he karkottavat profeetat ja pyhät ja kivittävät heitä ja surmaavat heitä; sen vuoksi pyhien c veren huuto nousee maasta ylös Jumalan luokse heitä vastaan.
4 Ja niin, kaikki ne, jotka ovat ylpeitä ja jotka tekevät sitä, mikä on jumalatonta, päivä, joka tulee, a polttaa heidät, sanoo Herra Sebaot, sillä he ovat kuin oljenkorsia.
5 Ja ne, jotka tappavat profeettoja ja pyhiä, maan syvyydet a nielevät heidät, sanoo Herra Sebaot; ja b vuoret peittävät heidät, ja pyörretuulet kuljettavat heidät pois, ja rakennukset sortuvat heidän päällensä ja musertavat heidät kappaleiksi ja murskaavat heidät tomuksi.
6 Ja heitä rangaistaan ukonilmoilla ja salamoilla ja maanjäristyksillä ja kaikenlaisella tuholla, sillä Herran vihan tuli syttyy heitä vastaan, ja he ovat kuin oljenkorsia, ja tuleva päivä polttaa heidät, sanoo Herra Sebaot.
7 Oi sieluni tuskaa ja piinaa kansani surmattujen menetyksen tähden! Sillä minä, Nefi, olen nähnyt sen, ja se miltei kuluttaa minut Herran edessä; mutta minun täytyy huutaa Jumalalleni: Sinun tiesi ovat a oikeamieliset.
8 Mutta katso, vanhurskaat, jotka kuulevat profeettojen sanoja eivätkä tuhoa heitä, vaan odottavat lujina Kristusta kaikesta a vainosta huolimatta niiden merkkien tähden, joita annetaan — katso, he ovat niitä, jotka b eivät menehdy.
9 Vaan Vanhurskauden Poika a ilmestyy heille, ja hän b parantaa heidät, ja heillä on c rauha hänen kanssaan, kunnes d kolme sukupolvea on kuollut pois ja monet e neljännestä sukupolvesta ovat kuolleet pois vanhurskaudessa.
10 Ja kun tämä on tapahtunut, a pikainen tuho kohtaa kansaani; sillä sieluni tuskista huolimatta minä olen nähnyt sen; sen vuoksi minä tiedän, että se tapahtuu; ja he myyvät itsensä tyhjästä, sillä ylpeytensä ja järjettömyytensä palkkana he saavat tuhon; sillä koska he antautuvat Perkeleelle ja valitsevat mieluummin pimeyden kuin valon teot, sen tähden heidän on mentävä alas b helvettiin.
11 Sillä ei Herran Henki ainaisesti a kiistele ihmisen kanssa. Ja kun Henki lakkaa kiistelemästä ihmisen kanssa, silloin tulee pikainen tuho, ja tämä surettaa sieluani.
12 Ja kuten minä puhuin a juutalaisten saamisesta b vakuuttuneiksi siitä, että Jeesus on c tosi Kristus, on välttämätöntä, että myös pakanat saadaan vakuuttuneiksi siitä, että Jeesus on Kristus, iankaikkinen Jumala
13 ja että hän ilmoittaa itsensä kaikille niille, jotka uskovat häneen, a Pyhän Hengen voimalla, niin, jokaiselle kansakunnalle, suvulle, kielelle ja kansalle, tehden voimallisia ihmeitä, merkkejä ja ihmetekoja ihmislasten keskuudessa heidän uskonsa mukaisesti.
14 Mutta katso, minä profetoin teille a viimeisistä ajoista; niistä ajoista, jolloin Herra Jumala on b tuova nämä asiat julki ihmislapsille.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selkeyttä

      Jatkoa:
      LUKU 27

      Pimeys ja luopumus peittää maan viimeisinä aikoina. Mormonin kirja tulee julki. Kolme todistajaa todistaa kirjasta. Oppinut mies sanoo, ettei hän voi lukea sinetöityä kirjaa. Herra tekee ihmeellisen teon ja ihmeen. Vertaa Jesaja 29. Noin 559–545 eKr.

      1 MUTTA katso, a viimeisinä aikoina eli pakanoiden aikoina — niin, katso, kaikki pakanoiden kansakunnat ja myös juutalaiset, sekä ne, jotka tulevat tähän maahan, että ne, jotka ovat muissa maissa, aivan niin, kaikissa maailman maissa, katso, he juopuvat pahuudesta ja kaikenlaisista iljetyksistä —
      2 ja kun se aika tulee, Herra Sebaot rankaisee heitä ukkosella ja maanjäristyksellä ja suurella pauhulla ja myrskyllä ja rajuilmalla ja ahnaalla a tulenlieskalla.
      3 Ja kaikki a kansakunnat, jotka b taistelevat Siionia vastaan ja ahdistavat sitä, ovat kuin yöllinen uninäky, eli heidän käy kuin nälkäisen, joka uneksii, ja katso, hän syö, mutta herää ja hänen sielunsa on tyhjä; tai kuin janoisen, joka uneksii, ja katso, hän juo, mutta herää, ja katso, hän on nääntynyt, ja hänen sielullansa on jano; niin, samoin käy kaikkien kansakuntien paljouden, joka taistelee Siionin vuorta vastaan.
      4 Sillä katso, te kaikki, jotka teette pahaa, seisahtukaa ja kummastelkaa, sillä te tulette huutamaan ja parkumaan; niin, te tulette juopumaan, mutta ette viinistä, te tulette hoippumaan, mutta ette väkijuomasta.
      5 Sillä katso, Herra on vuodattanut teidän päällenne raskaan unen hengen. Sillä katso, te olette sulkeneet silmänne ja te olette hylänneet profeetat; ja teidän hallitsijanne ja näkijät hän on peittänyt teidän pahuutenne tähden.
      6 Ja tapahtuu, että Herra Jumala tuo a teille julki b kirjan sanat, ja ne ovat niiden sanoja, jotka ovat nukkuneet.
      7 Ja katso, kirja on a sinetöity; ja kirjassa on b ilmoitus Jumalalta maailman alusta sen c loppuun asti.
      8 Ja nyt, näiden a sinetöityjen asioiden tähden, sitä, mikä on sinetöity, b ei anneta ihmisten jumalattomuuden ja iljetysten aikana. Sen vuoksi kirja salataan heiltä.
      9 Mutta kirja annetaan eräälle a miehelle, ja hän antaa kirjan sanat, jotka ovat niiden sanoja, jotka ovat nukkuneet tomussa; ja hän antaa nämä sanat b toiselle;
      10 mutta niitä sanoja, jotka on sinetöity, hän ei anna, eikä hän anna kirjaa. Sillä kirja on sinetöity Jumalan voimalla, ja sinetöity ilmoitus pidetään kirjassa Herran hyväksi näkemään aikaan asti, jotta ne tulisivat julki; sillä katso, ne ilmoittavat kaiken maailman perustamisesta sen loppuun asti.
      11 Ja tulee aika, jolloin kirjan sinetöidyt sanat luetaan katoilta; ja ne luetaan Kristuksen voimalla; ja ihmislapsille a ilmoitetaan kaikki, mitä milloinkaan on ollut ihmislasten keskuudessa ja mitä milloinkaan on tuleva aina maailman loppuun asti.
      12 Ja nyt, sinä päivänä, jolloin kirja annetaan miehelle, josta olen puhunut, kirja kätketään maailman silmiltä, niin etteivät kenenkään silmät sitä näe, paitsi että a kolme b todistajaa näkee sen Jumalan voimalla, sen lisäksi, jolle kirja annetaan; ja he todistavat kirjan ja siinä olevien asioiden totuudesta.
      13 Eikä sitä näe kukaan muu, paitsi muutamat Jumalan tahdon mukaisesti, todistaakseen hänen sanastaan ihmislapsille; sillä Herra Jumala on sanonut, että uskollisten sanat puhuvat ikään kuin a kuolleista.
      14 Sen vuoksi Herra Jumala on ryhtyvä tuomaan julki kirjan sanoja; ja niin monen todistajan suulla kuin hän hyväksi näkee, hän on vahvistava sanansa; ja voi sitä, joka a hylkää Jumalan sanan!

      • Selkeyttä

        Jatkoa
        15 Mutta katso, tapahtuu, että Herra Jumala sanoo sille, jolle hän kirjan antaa: Ota nämä sanat, joita ei ole sinetöity, ja anna ne toiselle, jotta hän voi näyttää niitä oppineelle, sanoen: a Lue tämä, rukoilen sinua. Ja oppinut sanoo: Tuo tänne kirja, niin minä luen ne.
        16 Ja nyt, he sanovat näin maailman kunnian tähden ja a etua saadakseen, eivätkä Jumalan kunnian tähden.
        17 Ja mies sanoo: En voi tuoda kirjaa, sillä se on sinetöity.
        18 Silloin oppinut sanoo: En voi lukea sitä.
        19 Ja nyt tapahtuu, että Herra Jumala antaa jälleen kirjan ja sen sanat sille, joka ei ole oppinut; ja mies, joka ei ole oppinut, sanoo: En ole oppinut.
        20 Silloin Herra Jumala sanoo hänelle: Oppineiden ei pidä niitä lukea, sillä he ovat hylänneet ne, ja minä kykenen tekemään oman työni; sen vuoksi sinun tulee lukea ne sanat, jotka minä sinulle annan.
        21 a Älä kajoa niihin, mitkä on sinetöity, sillä minä tuon ne julki itse hyväksi näkemänäni aikana; sillä minä osoitan ihmislapsille, että minä kykenen tekemään oman työni.
        22 Ja nyt, kun olet lukenut ne sanat, jotka olen käskenyt sinun lukea, ja saanut a todistajat, jotka olen sinulle luvannut, silloin sinetöi kirja jälleen ja kätke se minun huomaani, jotta voin säilyttää sanat, joita et ole lukenut, kunnes omassa viisaudessani näen hyväksi ilmoittaa kaiken ihmislapsille.
        23 Sillä katso, minä olen Jumala; ja minä olen a ihmeiden Jumala; ja minä osoitan maailmalle, että minä olen b sama eilen, tänään ja ikuisesti; ja minä toimin ihmislasten keskuudessa ainoastaan heidän uskonsa c mukaisesti.
        24 Ja jälleen tapahtuu, että Herra sanoo sille, joka lukee sanat, jotka hänelle annetaan:
        25 a Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja b kunnioittaa minua huulillaan mutta on vetänyt sydämensä minusta kauas ja sen pelko minua kohtaan on c ihmiskäskyjen mukaan opetettua —
        26 sen tähden minä ryhdyn tekemään tämän kansan keskuudessa a ihmeellistä tekoa, niin, b ihmeellistä tekoa ja ihmettä, sillä sen viisaiden ja oppineiden viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys kätketään.
        27 Ja a voi niitä, jotka syvälle yrittävät kätkeä suunnitelmansa Herralta! Ja heidän tekonsa ovat pimeässä, ja he sanovat: Kuka meidät näkee, ja kuka meidät tuntee? Ja he sanovat myös: Totisesti, teidän asioiden ylösalaisin kääntämistänne tullaan pitämään b savenvalajan saven kaltaisena. Mutta katso, minä osoitan heille, sanoo Herra Sebaot, että minä tiedän kaikki heidän tekonsa. Sillä sanooko teos tekijästään: Ei hän ole minua tehnyt? Tai sanooko luomus luojastaan: Ei hän mitään ymmärrä?
        28 Mutta katso, sanoo Herra Sebaot: Minä osoitan ihmislapsille, että on vain lyhyt aika enää, ja Libanon muuttuu viljavaksi vainioksi; ja viljavaa vainiota pidetään metsän veroisena.
        29 a Ja sinä päivänä kuurot kuulevat kirjan sanat ja sokeiden silmät näkevät synkeydestä ja pimeydestä.
        30 Ja a sävyisätkin ilahtuvat, ja he b iloitsevat Herrasta, ja köyhät ihmisten joukossa riemuitsevat Israelin Pyhästä.
        31 Sillä niin totta kuin Herra elää, he saavat nähdä, että a pelätystä tehdään loppu ja pilkkaaja poltetaan ja kaikki pahuuteen kärkkäät hävitetään,
        32 ja ne, jotka sanoillaan tekevät ihmisestä a rikkojan ja virittävät ansan sille, joka b portilla tuomitsee, ja c sysäävät vanhurskaan syrjään tyhjän tähden.
        33 Sen tähden, Herra, joka lunasti Abrahamin, sanoo Jaakobin huoneesta näin: Nyt Jaakob ei joudu häpeään, eivätkä hänen kasvonsa nyt kalpene.
        34 Vaan kun hän a näkee lapsensa, minun kätteni työn, keskuudessaan, he pitävät pyhänä minun nimeni ja pitävät pyhänä Jaakobin pyhän ja pelkäävät Israelin Jumalaa.
        35 Nekin, jotka hengessä a eksyivät, tulevat ymmärrykseen, ja ne, jotka nurisivat, b ottavat opikseen.


      • Selkeyttä
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jatkoa
        15 Mutta katso, tapahtuu, että Herra Jumala sanoo sille, jolle hän kirjan antaa: Ota nämä sanat, joita ei ole sinetöity, ja anna ne toiselle, jotta hän voi näyttää niitä oppineelle, sanoen: a Lue tämä, rukoilen sinua. Ja oppinut sanoo: Tuo tänne kirja, niin minä luen ne.
        16 Ja nyt, he sanovat näin maailman kunnian tähden ja a etua saadakseen, eivätkä Jumalan kunnian tähden.
        17 Ja mies sanoo: En voi tuoda kirjaa, sillä se on sinetöity.
        18 Silloin oppinut sanoo: En voi lukea sitä.
        19 Ja nyt tapahtuu, että Herra Jumala antaa jälleen kirjan ja sen sanat sille, joka ei ole oppinut; ja mies, joka ei ole oppinut, sanoo: En ole oppinut.
        20 Silloin Herra Jumala sanoo hänelle: Oppineiden ei pidä niitä lukea, sillä he ovat hylänneet ne, ja minä kykenen tekemään oman työni; sen vuoksi sinun tulee lukea ne sanat, jotka minä sinulle annan.
        21 a Älä kajoa niihin, mitkä on sinetöity, sillä minä tuon ne julki itse hyväksi näkemänäni aikana; sillä minä osoitan ihmislapsille, että minä kykenen tekemään oman työni.
        22 Ja nyt, kun olet lukenut ne sanat, jotka olen käskenyt sinun lukea, ja saanut a todistajat, jotka olen sinulle luvannut, silloin sinetöi kirja jälleen ja kätke se minun huomaani, jotta voin säilyttää sanat, joita et ole lukenut, kunnes omassa viisaudessani näen hyväksi ilmoittaa kaiken ihmislapsille.
        23 Sillä katso, minä olen Jumala; ja minä olen a ihmeiden Jumala; ja minä osoitan maailmalle, että minä olen b sama eilen, tänään ja ikuisesti; ja minä toimin ihmislasten keskuudessa ainoastaan heidän uskonsa c mukaisesti.
        24 Ja jälleen tapahtuu, että Herra sanoo sille, joka lukee sanat, jotka hänelle annetaan:
        25 a Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja b kunnioittaa minua huulillaan mutta on vetänyt sydämensä minusta kauas ja sen pelko minua kohtaan on c ihmiskäskyjen mukaan opetettua —
        26 sen tähden minä ryhdyn tekemään tämän kansan keskuudessa a ihmeellistä tekoa, niin, b ihmeellistä tekoa ja ihmettä, sillä sen viisaiden ja oppineiden viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys kätketään.
        27 Ja a voi niitä, jotka syvälle yrittävät kätkeä suunnitelmansa Herralta! Ja heidän tekonsa ovat pimeässä, ja he sanovat: Kuka meidät näkee, ja kuka meidät tuntee? Ja he sanovat myös: Totisesti, teidän asioiden ylösalaisin kääntämistänne tullaan pitämään b savenvalajan saven kaltaisena. Mutta katso, minä osoitan heille, sanoo Herra Sebaot, että minä tiedän kaikki heidän tekonsa. Sillä sanooko teos tekijästään: Ei hän ole minua tehnyt? Tai sanooko luomus luojastaan: Ei hän mitään ymmärrä?
        28 Mutta katso, sanoo Herra Sebaot: Minä osoitan ihmislapsille, että on vain lyhyt aika enää, ja Libanon muuttuu viljavaksi vainioksi; ja viljavaa vainiota pidetään metsän veroisena.
        29 a Ja sinä päivänä kuurot kuulevat kirjan sanat ja sokeiden silmät näkevät synkeydestä ja pimeydestä.
        30 Ja a sävyisätkin ilahtuvat, ja he b iloitsevat Herrasta, ja köyhät ihmisten joukossa riemuitsevat Israelin Pyhästä.
        31 Sillä niin totta kuin Herra elää, he saavat nähdä, että a pelätystä tehdään loppu ja pilkkaaja poltetaan ja kaikki pahuuteen kärkkäät hävitetään,
        32 ja ne, jotka sanoillaan tekevät ihmisestä a rikkojan ja virittävät ansan sille, joka b portilla tuomitsee, ja c sysäävät vanhurskaan syrjään tyhjän tähden.
        33 Sen tähden, Herra, joka lunasti Abrahamin, sanoo Jaakobin huoneesta näin: Nyt Jaakob ei joudu häpeään, eivätkä hänen kasvonsa nyt kalpene.
        34 Vaan kun hän a näkee lapsensa, minun kätteni työn, keskuudessaan, he pitävät pyhänä minun nimeni ja pitävät pyhänä Jaakobin pyhän ja pelkäävät Israelin Jumalaa.
        35 Nekin, jotka hengessä a eksyivät, tulevat ymmärrykseen, ja ne, jotka nurisivat, b ottavat opikseen.

        Tästä pääsee lukemaan Mormonin kirjaa:
        https://www.mormonit.fi/kirkon-kirjallisuutta/pyhaet-kirjoitukset-verkossa.html


      • to..

        merkillisiä tekstejä: israelilaiset eivät tunteneet sanaa pakana ollenkaan missään muodossa tai merkityksessä eikä sitä tuolloin ollut olemassa edes latinassa muuta kun maaseudun asukasta tarkoittavana. Sana juutalainen on toisen temppelin ajalta joten sitäkään israelilaiset eivät tunteneet, eivät liioin sanaa israelilainen tai heprea.
        Mitenkä hepreaksi sanotaan " herra Jumala" ja milloin käännökset ovat alkaneet vääntää sen noin?


      • to.. kirjoitti:

        merkillisiä tekstejä: israelilaiset eivät tunteneet sanaa pakana ollenkaan missään muodossa tai merkityksessä eikä sitä tuolloin ollut olemassa edes latinassa muuta kun maaseudun asukasta tarkoittavana. Sana juutalainen on toisen temppelin ajalta joten sitäkään israelilaiset eivät tunteneet, eivät liioin sanaa israelilainen tai heprea.
        Mitenkä hepreaksi sanotaan " herra Jumala" ja milloin käännökset ovat alkaneet vääntää sen noin?

        Katsotaan sano lääkäri.
        Joka tapauksessa kaikissa käännöksissä on aina vaikeuksia löytää juuri oikeita sanoja.


    • !!!

      Tapani parka, Smithin ja muoden mormoni"profeettojen" lähes kaikki ennustukset ovat menneet täysin poskelleen. Turha niitä on jälkikäteen yrittää selitellä!

      Nefi on satuolento.

    • Voi, voi!

      Ryhdyit Tapani sitten pelottelemaan Smithin kirjoittamilla SADUILLA.

      Tyypillistä lahkolaisuutta!

    • to..

      Oikeille israelilaisille ja juutalaisille ei heprealainen Raamattu ilmoittanut mitään tuollaista. Kukaan messias ei noussut eikä nouse kuolleista koska ihminen elää vain kerran ja tekee sinä aikana mitä nyt kukin tekee. Juutalainen kansa ei tuhoudu jos heprealainen Raamattu pitää paikkansa.

      Perkele /satan tms ei ole itsenäinen voima juutalaisuudessa ja ensimmäisen temppelin aikaan sitä ei ollut missään muodossa. Messias ei ole, kukaan heistä missä tehtävässä ovatkin, itsessään tärkeitä vaan välikappaleita ei heihin tarvitse uskoa .

    • M.E.L.

      Mitä väliä historiallisesti epätoden kirjan 'ennustuksilla' on?

      Eihän Mormonin kirjassa mikään muukaan pidä paikkaansa joten miksi muka tämä pitäisi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe