Haukiputaan lukio

äiti-vm73

Ovatko teidän nuoret tykänneet olla kyseissä koulussa? Millaista kouluruokaa siellä tarjotaan, entä ilmapiiri...?

27

3638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen äiti

      Kyseisestä lukiosta tehtiin uutinenkin! Lienee hyvä koulu?

    • entinen lukiolainen

      Paska koulu. Ilmapiiri koulussa erittäin ahdistava ja teennäinen. Ruoka on aivan kammottavaa. Lisäksi koulu esittää olevansa kiusaamista vastaan, mutta kun pitäisi puuttua kiusaamiseen niin esitetään avuttomia ja vältellään vastuuta kaikin keinoin.

      • poikaskoi

        ***** koulu. Ilmapiiri koulussa erittäin ahdistava ja teennäinen. Ruoka on aivan kammottavaa. Lisäksi koulu esittää olevansa kiusaamista vastaan, mutta kun pitäisi puuttua kiusaamiseen niin esitetään avuttomia ja vältellään vastuuta kaikin keinoin.

        Kaikki ruoka on hyvää
        Vapaussodan aikana kokoomuslainen sano
        punaselle vangille ku sillä oli nälkä
        ONHAN SULLA PAKKI PASKANNA SINNE JA SYÖ
        KYLLÄHÄN SIELLÄ LEIREILLÄ PASKAAKIN SYÖTIIN


    • ohopitkäteksti

      Olen abi kyseisestä koulusta ja olen edellisen kommentin kanssa melko samaa mieltä. Naurattaa pikemminkin kuinka kiusaamista "vastustava" oppilaskunta sisältää itse niitä ongelmanaiheuttajia, kiusaajia. Nykyiset ykköset saavat minut hakkaamaan päätä seinään, ja heidän käyttäytymisensä vain hävettää. Koulun ilmapiiri on teennäinen, mainostetaan erilaisuuden hyviä puolia ja syrjemmällä sitten haukutaan ja naureskellaan. Kiusaaminen on enemmänkin henkistä ja sosiaalista kuin fyyssistä, mikä näkyy esimerkiksi syrjintänä ja juoruilemisena.

      Suurin osa opettajista on ihan mukavia ja osaavat hoitaa hommansa vaikka muutaman opettajan opetusmenetelmät eivät sovi joillekkin oppilaille lainkaan. Kuitenkin kaikki kiinnostus muutamaan oppiaineeseen tukahdutettiin ärsyttävillä, huonoa opetusta antavilla opettajilla eikä opettajaa kyennyt vaihtamaan. Puhelinten käyttö tunnilla on suuri ongelma ja suurin osa opettajista vain hokee asiasta oppilaille ja uhkaavat heittää luokasta pihalle tekemättä lopulta asian eteen juuri mitään. Opettajat yrittävät myös parantaa ilmapiiriä ja opetustaan kokeilemalla esimerkiksi eri opetusmenetelmiä ja kyselemällä oppilailtaan mielipiteitään asiasta, mutta vika kukkii pikemminkin itse oppilaissa.

      Kouluruoka ei mielestäni ole mitenkään kamalaa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Onhan sitä yritetty parantaa esimerkiksi käyttämällä kuorimattomia perunoita "kumiperunoiden" sijasta laadun parantamiseksi, mutta oppilaat märisevät kun eivät osaa perunoita kuoria. Lisäksi kouluruoasta aina valitetaan, oli sitten ruoka oikeasti hyvää tai ei.

      Lyhyesti sanottuna keskiverto koulu, oppilailla asenneongelmia ja plussaa opettajille jotka jaksavat koulun eteen tehdäkkin jotain.

      • Practical advice

        Oppilailla on aina asenneongelmia, myös korkeakouluissa. Itse olen korkeakouluopiskelija. Tietysti alueellista vaihtelua voi olla ja myös se keskiarvo vaikuttaa... Aika harva oppilas on itse motivoitunut. Moni menee massan mukana lukioon, jos ammattikoulu ei tunnu omalta vaihtoehdolta. Itselläni lukioaika oli elämäni hankalinta aikaa ahdistuksineen yms. asioineen. Silloin tuntuu siltä ettei muiden tahdista saa missään nimessä jäädä edes yhtä vuotta jälkeen. Nyt vanhempana ymmärrän ettei mitään kiirettä oikeasti ole. Siinä iässä yhteiskunnan asettamat paineet vain ovat kaikista kovimmat, tai ainakin minusta tuntui siltä. Joillakin kaikki on melko helppoa, kun työnnetään vaikeuksien läpi, mutta kaikilla ei asiat mene elämässä putkeen... Jos on ongelmia niin käykää tyhjentämässä sydäntänne psykologille. Se ei teitä vahingoita! Mutta jos haluatte apua ongelmiinne, niin teidän pitää oikeasti kertoa siitä mikä vaivaa tunnetasolla...


    • entineoppilas

      lol surkea koulu muut luokkakaverit käyttäytyivät kuin pässit ja hajottivat kaiken mitä käsiinsä saivat. joillai opettajilla liia epärealistiset käsitykset oppilaide kyvyistä tai sitte mielistelivät tiettyjä oppilaita

    • abi-96

      Omalta osaltani minulla on sekä negatiivisia että positiivisia kokemuksia Haukiputaan lukiosta. Ilmapiirin suhteen olen samaa mieltä, koulussa se on hyvin teennäinen. Fyysistä kiusaamista en ole onneksi havainnut, mutta juoruilua senkin edestä. mm. erilaisia ihmisiä katsotaan halveksuvasti. Tosin voiko juoruilusta syyttää koulua? Vai pitisikö ilmapiiriä jotenkin parantaa?

      Opettajista suurin osa tulee toimeen opiskelijoiden kanssa ja yhteistyö onnistuu, mutta olen kuullut kiristämistä joidenkin kohdalla kurssiin liittyvistä tehtävistä. Opetusmenetelmät ovat ok, ja on kiva että ne vaihtuvat eri kursseilla.

      Luulin että ihmiset aikuistuvat lukioon mentäessä, mutta ei niin ei ainakaan Haukiputaan lukiossa ole tapahtunut.

      • ykkönenn

        En minä ainakaan mistään kiristämisestä ole vielä kuullut, vai tarkoitatko opettajien painostusta palauttaa tehtävät ajoissa? Joo, osa kakkosista ja abeista käyttäytyy huonosti edelleenkin, mutta eivät ykkösetkään yhtään parempia ole. Pitäisikö opettajien sitten olla vakavampia ja totisempia, että oppilaat muistaisi miksi lukiossa ylipäätään ollaan? Toisaalta tähän lukioon pääsee sisään kuutosenkin keskiarvolla, ja jos kärjistetään niin ei oppilaiden "keskimääräinen kypsyys" kasva siinä paljoa.


    • ykkönenn

      Abien vuosiluokalta syrjintää ainakin löytyy. Yhtä tyttöä syrjitään aika paljon ja hänestä kuulee aina ilkeää ivaa ja haukkumista muilta oppilailta (niin tytöiltä kun pojilta). Syyt siihenki vaihtuu eri oppilailla, osa ei pidä hänestä persoonansa takia, osan mielestä hänen kanssaan on vaikea työskennellä ja osa ei pidä koska ei muutkaan pidä. Kyllä se aika paljon koulun ilmapiiristä kertoo jos tietyistä oppilaista kuulee kokoajan halveksuntaa.. :////

      • ykkönenn

        No okei, en ole ihan varma onko kyseessä abi sittenkään vai onko hän kakkonen mutta ei hän ainakaan ykkönen ole kun sen verran oman vuosiluokan tietää.. En ole edes täysin varma nimestä mutta käytävillä kuuluu kaikkea..


      • abi-96
        ykkönenn kirjoitti:

        No okei, en ole ihan varma onko kyseessä abi sittenkään vai onko hän kakkonen mutta ei hän ainakaan ykkönen ole kun sen verran oman vuosiluokan tietää.. En ole edes täysin varma nimestä mutta käytävillä kuuluu kaikkea..

        Minä en ole kuullut että keneenkään tiettyyn ihmiseen olisi kohdistettu mitään, mutta paljon mahdollista, enhän minäkään kaikkea näe. Ihan totta, että mitä alemmalla keskiarvolla lukioon otetaan prukkaa, sitä vähemmän "vähemmän aikuisia" ollaan, tai ainakin mielestäni nämä korreloivat jollain tavalla. Samoten siitä syntyy kouluun huono ilmapiiri.

        Mielestäni Haukiputaan lukio ulospäin pitää yllä kulissia, esimerkiksi tämä kiusaamisen vastainen kampanja, josta tehtiin uutinen lehteenkin. Koulun opiskelijana taas, koulun sisällä ymmärtää että kaikki tätä on kulissia eikä koulun ilmapiiriin panosteta yhtään.

        Jos vertaa tätä koulua vaikka OSYKkiin, luulen että siellä ihmiset keskittyvät enemmän opiskeluun kuin toisten kiusaamiseen. Olisi syytä nostaa Haukiputaan lukioon pääsyn keskiarvoa. Tietääkseni tänä syksynä kouluun pääsi kaikki halukkaat?


      • Jester1
        abi-96 kirjoitti:

        Minä en ole kuullut että keneenkään tiettyyn ihmiseen olisi kohdistettu mitään, mutta paljon mahdollista, enhän minäkään kaikkea näe. Ihan totta, että mitä alemmalla keskiarvolla lukioon otetaan prukkaa, sitä vähemmän "vähemmän aikuisia" ollaan, tai ainakin mielestäni nämä korreloivat jollain tavalla. Samoten siitä syntyy kouluun huono ilmapiiri.

        Mielestäni Haukiputaan lukio ulospäin pitää yllä kulissia, esimerkiksi tämä kiusaamisen vastainen kampanja, josta tehtiin uutinen lehteenkin. Koulun opiskelijana taas, koulun sisällä ymmärtää että kaikki tätä on kulissia eikä koulun ilmapiiriin panosteta yhtään.

        Jos vertaa tätä koulua vaikka OSYKkiin, luulen että siellä ihmiset keskittyvät enemmän opiskeluun kuin toisten kiusaamiseen. Olisi syytä nostaa Haukiputaan lukioon pääsyn keskiarvoa. Tietääkseni tänä syksynä kouluun pääsi kaikki halukkaat?

        Voi olla että tuo "ilmapiiriin panostamattomuus" johtuu siitäkin, että koulurakennus on uusi ja varmasti opettajatkin ovat siitä vielä vähän pöllämystyneitä. Yritetään pärjäillä yhdessä :)

        Yrittäkää sietää kanssaihmisiänne, sillä joutuvathan hekin sietämään teitä :D


    • Kalle9

      Haukiputaan lukion opiskelijana olen hämmästynyt miten negatiivisia tämän ketjun viestit ovat. Minulla ei ole lähes ollenkaan negatiivisia kokemuksia lukiosta. Kiusaamistakaan en ole huomannut ollenkaan, mutta onhan se totta että jotkut pitävät kiusaamisena sellaista mikä ei minun mielestäni sitä ole. Opettajat ovat muutamaa lukuuntottamatta hyviä ja ammattitaitoisia ja ruoka ihan syötävää. Ilmapiiri on ainakin minun ikäluokassani todella hyvä eikä sosiaalista syrjintää ole paljon. Se on totta kai miinusta että kouluun otetaan oppilaita n. 5 keskiarvolla. Lähes 100% näistä on lopettanut lukion kesken ensimmäisen ja puolen vuoden aikana.

    • Ihan OK

      Nimimerkille "ohopitkäteksti" sanoisin, ettei hän ainakaan ole saanut pätevää opetusta äidinkielessä - lieneekö syy koulussa vai missä? fyyssistä-sanasta voisit opetella jättämään toisen ässän pois ennen yo-kirjoituksia. joillekkin-sanassa oin turha koo - jätä se pois.
      Muutakin huomautettavaa on, mutta juttele niistä opettajasi kanssa.
      Koko kirjoitusketju on aika tökerö ja "käsiala" paljasta, että kirjoittajia, jotka suoltavat negatiivoista palautetta, on yksi tai kaksi!
      Itse olen käynyt ko. lukion ja mielestäni se on tuloksiltaan keskiverto, kun ottaa huomioon, kuinka alhaisilla keskiarvoilla sinne mennään ja mullainen oppilasaines siellä on.

    • Pienennystä

      LIian paljon otetaan oppilaita, koulun taso laskee sen takia.

      • sammaaamieltä

        sammaa mieltä


    • kokkispoika

      ”Koulussamme on hyvä yhteishenki ja halusimme näyttää kaikille ettemme kiusaa, osallistumalla Lukiolaisten liiton #kutsumua -haasteeseen koko koulun voimin!”

      Itse tulin kiusatuksi yläasteella tuon lukion oppilaskunnan jäsenen toimesta, ja monien muidenkin jotka silloin samassa remmissa liikkuivat. Oli hylkäämistä ja nimittelyä ja selän takana puhumista. Heh, omasta mielestä oli todella naurettavaa lukea sitä soopaa mitä lehdessä kirjoitettiin tästä lukiosta ja kuinka vastustavat kiusaamista vaikka juurikin pahimmat kiusaajat olivat #kutsumua -haasteen takana. Noh ruoka siellä oli paljon parempaa kuin monissa muissa kouluissa ja tiedän sen siitä kun olin itse työssäoppimassa haukilukion keittiöllä. ainakin silloin monet kehuivat kuinka oli hyvää ruokaa. Tosiasiassa kaikki ruokiin liittyvät säädökset tiukentuvat ja maku kaikkoaa maustemäärien vähentämisen myötä. Sille ei taas hirveästi mitään voi.

      Ilmapiiristä sen verran että aika "ahdasmielinen" tunnelma oli joka päivä ruokailun aikaan. Ainakin sen verran mitä kerkesin ajatella siinä työn lomassa.

    • nikkenaklerton

      Meillä lapset ovat kyllä tykänneet opiskella ko.lukiossa. Tottakai nuoret joskus nurisevat joistakin opettajista ja joskus ruoka on ollut huonoa, mutta eiköhän se ole normaalia. Mistään kiusaamisista ei ole koskaan valittaneet, tosi tyytyväisiä olleet lukion valintaan ja aina hyvillä mielin kouluun lähteneet.

    • jokutuntematon

      Toivottavasti meidät tulevat ykköset otetaan kiusaamisvapaalla mielellä taloon..

    • kasalöysääpaskaa

      tää on ihan ok :(

    • Pjmikko

      Oon homo

    • lakkautettu

      Lakkautus edessä?

    • Halu4ever

      Minun mielestäni Haukiputaan Lukio on hyvä paikka opiskella ja kasvaa ihmisenä. Itse en koskaan nähnyt kiusaamista siellä opiskellessani. Mielestäni ilmapiiri oli rento ja koulussa uskalsi puhua kelle vain. Opettajat olivat tosi mukavia, vaikka muutama huono opettaja joukossa olikin. En ymmärrä miten yläasteaikainen kiusaaminen tms. liittyy asioihin mitenkään. Ihmiset muuttuvat ja kasvavat. Minäkin kuuluin välillä opiskelijakunnan hallitukseen ja minulle ei ainakaan tullut tietoon kiusaamistapauksia. Tiedä sitten onko asioista oikeasti edes kerrottu kellekkään, kun suurimmalla osalla oppilaista ei ole semmoisesta mitään havaintoja tai tietoja. Harmi jos lukio lakkautetaan. Minulla oli kivaa siellä sillon aikanaan.

    • Abi95

      Typerää puhetta. Itse kuuluin hallitukseen vielä kaksi vuotta sitten ja olin siinä koko lukioaikani. Minun mielestäni on tyhmää kirjoittaa nettiin tällaisia asioita. Ilmoittakaa asioista mieluummin suoraan koululle.

      • asdgt43

        Totta, olisi hyvä jos vaikka opettajat näkisivät tämän keskustelun


    • minäolentässä83

      Sieltähän valmistu monta ylioppilasta tänä keväänä! Onnittelut kaikille!

    • Anonyymi

      Eihän sitä kouluruokaa edes tehdä siellä koululla, vaan se tulee Oulusta suurkeittiöstä :D joten aika turha mennä arvostelemaan kouluruokaa ihan niin kuin se liittyisi jotenkin itse kouluun. Samaa ruokaa syödään kuiteski monessa muussakin Oulun lukiossa. Mutta eipä siitä sen enempää. Olen nyt käynyt ekan vuoden Haukiputaan lukiossa ja aivan mahtava vuosi on ollut! Ihmettelin suuresti noita negatiivisia kommentteja vaikka ne ovatkin jo 7 vuoden takaa. En ole huomannut kiusaamista tai tätä "teennäistä ilmapiiriä". Ehkä ainoa miinus on se että opet ovat kaikki hyvin erilaisia opetustyyleiltään ja ylipäätään persooniltaan. Tämä voi olla joillekki hyvin iso ongelma. Kahden samaa ainetta opettavien opettajien välillä voi olla suurikin ero; toisen tunneilla oppii nopeasti, kun taas sillä toisella ei tunnu oppivan mitään. Mutta minua tämä oman persoonan näkyminen ei haittaa niinkään, opet ovat hyviä ja kivoja. Heidät täytyy vain oppia tuntemaan. Suosittelen Haukiputaan lukioa kaikille. Kyllä sen hyvä pärjääminen lukiovertailuissa kertoo jo jotain :) !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe