Venetraileri ja pikku-e

Pikkuéhk

Hei,
Onko hankittava pikku-e jos vedän trailerilla alla olevaa yhdistelmää?

Tiedot: auton omamassa 1730 / tieliikenteessä suurin sallittu kok.massa 2260 / yhd.suurin sallittu kok.massa 4360 / auton kok.massa pv-käytössä 2360 / perävaunun massa jarruin 2000.

Traileri:Kokonaismassa 1200 / omamassa 325 / kantavuus 875

Vene moottoreineen jne: 800 kg

47

4262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eeeeeeeeeeiiiiiiiiii

      Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    • nippa nappa

      Kokmassa 2260 pv 1200 = 3460 kg < 3500 . B-kortti riittää.

      • Vaiko sittenkin?

        Mutta jos tuota tulkitaankin niin että vetäjän kok. massa on 2360 pv-käytössä niin sitten tarvitaan e-korjain siihen been perään.


      • matematik ?
        Vaiko sittenkin? kirjoitti:

        Mutta jos tuota tulkitaankin niin että vetäjän kok. massa on 2360 pv-käytössä niin sitten tarvitaan e-korjain siihen been perään.

        katsos, jos pv-käytössä auton kokonaismassa lisääntyy 100 kg, niin se on pois perävaunun kokonaispainosta. Ei voi olla niin, että auton paino lisääntyy pv-kytkennällä, mutta perävaunun vaakaan kohdistama kuorma pysyisi samana.


      • Näin se menneepi
        Vaiko sittenkin? kirjoitti:

        Mutta jos tuota tulkitaankin niin että vetäjän kok. massa on 2360 pv-käytössä niin sitten tarvitaan e-korjain siihen been perään.

        Näin se just tulkitaan.


      • Valmistaja sallii massat
        matematik ? kirjoitti:

        katsos, jos pv-käytössä auton kokonaismassa lisääntyy 100 kg, niin se on pois perävaunun kokonaispainosta. Ei voi olla niin, että auton paino lisääntyy pv-kytkennällä, mutta perävaunun vaakaan kohdistama kuorma pysyisi samana.

        Kyllä voi, kun auton valmistaja on sen sallinut. Perävaunun valmistaja taas sallii vaunulleen tietyn kokonaismassan, eikä niitä mihinkään vähennellä.


    • mitäh häh?

      mikä on pikku e ja iso e ero?

    • Qwertyyö

      Vaikeeta!!

    • http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat#bluokka

      > B-luokka, johon kuuluvat
      > ...
      > c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja
      > hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg,
      > mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään
      > 3 500 kg.

      tai sama toisessa kohtaa (BE)

      > B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä
      > painavampikin perävaunu kuin 750 kg.
      > Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi
      > olla korkeintaan 3 500 kg.

      2260 1200 < 3500

      • älä aina sönkötä

        Oliko sinun pakko tulla siihen sönköttämään, asia oli jo selvitetty.


      • älä aina sönkötä kirjoitti:

        Oliko sinun pakko tulla siihen sönköttämään, asia oli jo selvitetty.

        Ei ollut selvitetty. Oikea vastaus oli toki tuolla, mutta kun siitä puuttui lähteet, niin jankkaaminen olisi voinut jatkua ties kuinka kauan, tai sitten sitä ei vaan oltaisi uskottu. Nyt kun on lähde Trafin sivuille, niin luulisi olevan selvä tapaus.

        Jopa sinulle.


      • älä aina sönkötä
        The_Rat kirjoitti:

        Ei ollut selvitetty. Oikea vastaus oli toki tuolla, mutta kun siitä puuttui lähteet, niin jankkaaminen olisi voinut jatkua ties kuinka kauan, tai sitten sitä ei vaan oltaisi uskottu. Nyt kun on lähde Trafin sivuille, niin luulisi olevan selvä tapaus.

        Jopa sinulle.

        Älähän sinä keskonen siinä huutele, minä olen vedellyt kärryjä perässä kun sinä vielä paskoit housuusi, jo ensimmäisessä vastauksessa kerrottiin ettei tarvii pikku e:tä.
        Joten sinun linkkisi sekä kiertelyt ja kaartelut saa jäädä täysin huomiotta.


      • Akenmies
        The_Rat kirjoitti:

        Ei ollut selvitetty. Oikea vastaus oli toki tuolla, mutta kun siitä puuttui lähteet, niin jankkaaminen olisi voinut jatkua ties kuinka kauan, tai sitten sitä ei vaan oltaisi uskottu. Nyt kun on lähde Trafin sivuille, niin luulisi olevan selvä tapaus.

        Jopa sinulle.

        Vaatii pikku e kortin, menee yhdistelmän kok. massa yli 3500kg.


      • älä aina sönkötä kirjoitti:

        Älähän sinä keskonen siinä huutele, minä olen vedellyt kärryjä perässä kun sinä vielä paskoit housuusi, jo ensimmäisessä vastauksessa kerrottiin ettei tarvii pikku e:tä.
        Joten sinun linkkisi sekä kiertelyt ja kaartelut saa jäädä täysin huomiotta.

        Ilmeisesti peräkärrynvetämisesi ei pätevöittänyt sinua keskustelmaan asiasta julkisesti tai edes sivistyneesti. Sääli sinänsä, mutta ihan ymmärrettävää toki.

        Suosittelenkin jatkossa että ne viestini, jotka koet tarpeellisiksi jättää täysin huomiotta, jätät täysin huiomiotta.


      • älä aina sönkötä
        The_Rat kirjoitti:

        Ilmeisesti peräkärrynvetämisesi ei pätevöittänyt sinua keskustelmaan asiasta julkisesti tai edes sivistyneesti. Sääli sinänsä, mutta ihan ymmärrettävää toki.

        Suosittelenkin jatkossa että ne viestini, jotka koet tarpeellisiksi jättää täysin huomiotta, jätät täysin huiomiotta.

        Sinun sääliä ja ymmärtämättömyyttäsi ei täällä tarvita.

        Viestisi hakevatkin vertaistaan huomiontavoittelulla, siis negatiivista huomoita tulet kyllä saamaan. Siihen sinusta on, ei muuhun.


      • ei tarvitse pikku e:
        Akenmies kirjoitti:

        Vaatii pikku e kortin, menee yhdistelmän kok. massa yli 3500kg.

        Mikä sen ylityksen aiheutti, edelleen yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500kg, älä viitsi venkuroida kun et tunne asiaa.

        Eli ei tarvitse pikku e:tä.


      • petrovi
        Akenmies kirjoitti:

        Vaatii pikku e kortin, menee yhdistelmän kok. massa yli 3500kg.

        Akenmies hohoo!


    • NITTO92

      Ei mitään väliä ei sitä kukaan poliisi ala punnitsemaan keskellä tietä joten sama ajaa pelkällä B kortilla. ei se ajaminen muutu siitä mihinkään että on lisää kirjaimia läpyskässä.

      • Akenmies

        No eihän tuo 2360kg 1200kg ylitä 3500kg sovitaan sitten niin.


      • ei tarvii pikku e:tä
        Akenmies kirjoitti:

        No eihän tuo 2360kg 1200kg ylitä 3500kg sovitaan sitten niin.

        Pääsi on näköjään umpiluuta, kokonaispaino jää edelleen alle 3500kg.

        Et todella ole Akella kuin lakaisijana ja nehän ei näitä laskuhommeleita osaa.


      • Akenmies
        ei tarvii pikku e:tä kirjoitti:

        Pääsi on näköjään umpiluuta, kokonaispaino jää edelleen alle 3500kg.

        Et todella ole Akella kuin lakaisijana ja nehän ei näitä laskuhommeleita osaa.

        Voihan se olla umpiluuta tai täynnä sahanpurua tai olla korvien välissä vaikka tuulitunneli, kokonaispaino voi olla mitä vaan mut noissa ajokorttiasioissa ratkaisee yhdistelmän kokonaismassa. Ja onneksi sentään on helmitaulu keksitty, jos päissään laskutaito on jäänyt apukoulun ekaluokalle.


      • Vaaka vai puntari

        Mihin ne sinivuokot muka vaakaa tässä tapauksessa tarvii, ihan kainosti kysyn vaan?


      • ei tarvii pikku e:tä
        Akenmies kirjoitti:

        Voihan se olla umpiluuta tai täynnä sahanpurua tai olla korvien välissä vaikka tuulitunneli, kokonaispaino voi olla mitä vaan mut noissa ajokorttiasioissa ratkaisee yhdistelmän kokonaismassa. Ja onneksi sentään on helmitaulu keksitty, jos päissään laskutaito on jäänyt apukoulun ekaluokalle.

        Ja tuossa esimerkkitapauksessa jää alle 3500kg:n.


      • Trafin sivuilta katsottu
        Vaaka vai puntari kirjoitti:

        Mihin ne sinivuokot muka vaakaa tässä tapauksessa tarvii, ihan kainosti kysyn vaan?

        Ainakin Trafin sivuilla on tieto, että juurikin tuo kokonaismassa perävaunukäytössä on se massa, jota käytetään silloin kun autolla vedetään perävaunua. Eli tuo 2360kg.


      • tarviiko rautalankaa
        Trafin sivuilta katsottu kirjoitti:

        Ainakin Trafin sivuilla on tieto, että juurikin tuo kokonaismassa perävaunukäytössä on se massa, jota käytetään silloin kun autolla vedetään perävaunua. Eli tuo 2360kg.

        Voi pyhä yksinkertaisuus, se sadan kilon ero aloitajan tapauksessa tarkoittaa sitä että aisapaino saa olla senverran, ja tietenkin se on pois perävaunun painosta, eli aloittajan tapauksessa ei tarvitse pikku e:tä.


      • Akenmies
        tarviiko rautalankaa kirjoitti:

        Voi pyhä yksinkertaisuus, se sadan kilon ero aloitajan tapauksessa tarkoittaa sitä että aisapaino saa olla senverran, ja tietenkin se on pois perävaunun painosta, eli aloittajan tapauksessa ei tarvitse pikku e:tä.

        Hyvä, hyvä eka osa meni luuseripelleltä ihan oikein, todellakin autonvalmistaja on ottanut aisapainon mukaan kok massaan. Nyt kun imbesilli vielä ihan omin pi kätösin vaikkapa jatkaisit googlettamista tai kysyisit vaikka äitiltäsi, kun se kaataa sulle muroja kppiin, et mitä se perävaunun kokonaismassa oikein sanatarkasti ja aikuisten oikeesti tarkoittaa. Jos tämä asia selviää, niin jatketaan sitten inttämistä.


      • tarviiko rautalankaa
        Akenmies kirjoitti:

        Hyvä, hyvä eka osa meni luuseripelleltä ihan oikein, todellakin autonvalmistaja on ottanut aisapainon mukaan kok massaan. Nyt kun imbesilli vielä ihan omin pi kätösin vaikkapa jatkaisit googlettamista tai kysyisit vaikka äitiltäsi, kun se kaataa sulle muroja kppiin, et mitä se perävaunun kokonaismassa oikein sanatarkasti ja aikuisten oikeesti tarkoittaa. Jos tämä asia selviää, niin jatketaan sitten inttämistä.

        Sinulle vajakille tätä ei kerrota.

        Mutta edelleen aloituksen tapauksessa ei tarvii pikku e:tä, upota tämä tieto syvälle kalloosi, vai onko täynnä kusta.


      • Akenmies
        tarviiko rautalankaa kirjoitti:

        Sinulle vajakille tätä ei kerrota.

        Mutta edelleen aloituksen tapauksessa ei tarvii pikku e:tä, upota tämä tieto syvälle kalloosi, vai onko täynnä kusta.

        Ei tarvii kertoo, mä tiedän sen jo. Mut selvitäppä itsellesi, jos sisälukutaito riittää käsitteet aisapaino ja perävaunun kokonaismassa ja mieti ihan omassa luumussasi, mihin mkäkin vaikttaa ja mistä vähennetään ja mitä.


      • tarviiko rautalankaa
        Akenmies kirjoitti:

        Ei tarvii kertoo, mä tiedän sen jo. Mut selvitäppä itsellesi, jos sisälukutaito riittää käsitteet aisapaino ja perävaunun kokonaismassa ja mieti ihan omassa luumussasi, mihin mkäkin vaikttaa ja mistä vähennetään ja mitä.

        Parempi luumuilla täytetty kaali kuin kusella. Ei tarvii miettiä kun tiedän, enhän toki sitäkään sinulle vajakki kerro.


      • Näin se menneepi
        tarviiko rautalankaa kirjoitti:

        Parempi luumuilla täytetty kaali kuin kusella. Ei tarvii miettiä kun tiedän, enhän toki sitäkään sinulle vajakki kerro.

        Miten joku voi jankata näin yksinkertaista asiaa. Ajokorttiluokan B kohdalla sanotaan että saa vetää sellaista perävaunua, jonka kanssa yhdistelmämassa ei ylitä 3500kg. Tämä on kaikille selvää. No paljonko on 2360kg 1200kg? Nosta massosta e vähennetä ekä niihin lisätä mitään. Ainoastaan katsotaan suurimmat sallitut kokonaismassat ja suoritetaan yhteenlasku. Hyvin yksinkertaista.


      • ojalan laskuoppi
        Näin se menneepi kirjoitti:

        Miten joku voi jankata näin yksinkertaista asiaa. Ajokorttiluokan B kohdalla sanotaan että saa vetää sellaista perävaunua, jonka kanssa yhdistelmämassa ei ylitä 3500kg. Tämä on kaikille selvää. No paljonko on 2360kg 1200kg? Nosta massosta e vähennetä ekä niihin lisätä mitään. Ainoastaan katsotaan suurimmat sallitut kokonaismassat ja suoritetaan yhteenlasku. Hyvin yksinkertaista.

        Suurin sallittu kok paino on 2260 ja traileri yksinään 1200 . Jos aisan kautta kärrin painosta 100 kg painaa koukkua niin kärrin painoksi jää vain 1100. < 3500


      • tarviiko rautalankaa
        ojalan laskuoppi kirjoitti:

        Suurin sallittu kok paino on 2260 ja traileri yksinään 1200 . Jos aisan kautta kärrin painosta 100 kg painaa koukkua niin kärrin painoksi jää vain 1100. < 3500

        No nyt tuli oikea vastaus jonka minäkin kyllä tiesin mutta en sitä "Akenmiehelle" kertonut, luulisi senkin tietävän,mutta näköjään ei.


      • koukku kiinni
        tarviiko rautalankaa kirjoitti:

        No nyt tuli oikea vastaus jonka minäkin kyllä tiesin mutta en sitä "Akenmiehelle" kertonut, luulisi senkin tietävän,mutta näköjään ei.

        Tarjosin oikeaa lopputulosta jo pariin kertaan aikaisemmin, mutta eihän se Esson baarin väkeen uppoa, kun on vedetty niin roimasti keskikuraa napaan.


      • enää ei tarvita
        koukku kiinni kirjoitti:

        Tarjosin oikeaa lopputulosta jo pariin kertaan aikaisemmin, mutta eihän se Esson baarin väkeen uppoa, kun on vedetty niin roimasti keskikuraa napaan.

        Millä nimimerkeillä tarjosit oikeaa lopputulosta, jos saanen tiedustella, pääasia kuitenkin että nyt "Akenmieskin" tietää.


      • Akenmies
        Näin se menneepi kirjoitti:

        Miten joku voi jankata näin yksinkertaista asiaa. Ajokorttiluokan B kohdalla sanotaan että saa vetää sellaista perävaunua, jonka kanssa yhdistelmämassa ei ylitä 3500kg. Tämä on kaikille selvää. No paljonko on 2360kg 1200kg? Nosta massosta e vähennetä ekä niihin lisätä mitään. Ainoastaan katsotaan suurimmat sallitut kokonaismassat ja suoritetaan yhteenlasku. Hyvin yksinkertaista.

        Tässä ojalan laskuopissa on kaksi asiaa pielessä. Ensimmäkin vetoauton kokonaismassa perävaunukäytössä on 2360kg. Toisekseen aisapaino olkoon se nyt esim tuo 100kg, ei todellakaan vähennä perävaunun kokonaismassaa, vaan lisää sallittua kuormaa tässä tapauksessa 100kg. Koska aisapaino kohdistuu vetoauton vetokoukkuun. Tässä alottajan tapauksessa autonvalmistaja on ottanut tuon 100kg:n aisapanon homoon, jolloin se e rajoita vetoauton henkilö ja -tavara kantavuutta. Perävaunun kokonaismassa taas on se vaunun renkaista maahan kohdistuva massa, kun vaunu on kiinnitettynä vetoautoon. Sitä ei siis mitata mistään irrallisesta vaunusta, koska keskiakseli perävaunussa pitää lain mukaan olla aisapainoa (vähintään 25kg). Elkkäs se aisapaino jää sen vetoauton kannateltavaksi ja sen suuruus on max auton valmistajan tai vetokytkimen suurin sallittu pystykuorma.

        Tämä kaikki liirumlaarum selventää että aisapaino EI vähennä perävaunun kokonaismassaa. Olkoon se paino lain minimi 25kg tai valmistajan suurin sallittu 100kg, niin vaunun kok. massa on ja pysyy 1200kg ja vetoauton kok. massa perävaunukäytössä 2360kg. Yhdistelmän kok. massa 3560kg, eli BE-kortti vaadtaan. Lähdeaineistona on käytetty puhelinkeskustelua Trafin ajoneuvotekninen palvelu. Joko riittää täyttämään tieteellisen tutkimuksen kriteerit, kun lähdeaineistokin on mainittu.


      • kyllä se käypi
        Akenmies kirjoitti:

        Tässä ojalan laskuopissa on kaksi asiaa pielessä. Ensimmäkin vetoauton kokonaismassa perävaunukäytössä on 2360kg. Toisekseen aisapaino olkoon se nyt esim tuo 100kg, ei todellakaan vähennä perävaunun kokonaismassaa, vaan lisää sallittua kuormaa tässä tapauksessa 100kg. Koska aisapaino kohdistuu vetoauton vetokoukkuun. Tässä alottajan tapauksessa autonvalmistaja on ottanut tuon 100kg:n aisapanon homoon, jolloin se e rajoita vetoauton henkilö ja -tavara kantavuutta. Perävaunun kokonaismassa taas on se vaunun renkaista maahan kohdistuva massa, kun vaunu on kiinnitettynä vetoautoon. Sitä ei siis mitata mistään irrallisesta vaunusta, koska keskiakseli perävaunussa pitää lain mukaan olla aisapainoa (vähintään 25kg). Elkkäs se aisapaino jää sen vetoauton kannateltavaksi ja sen suuruus on max auton valmistajan tai vetokytkimen suurin sallittu pystykuorma.

        Tämä kaikki liirumlaarum selventää että aisapaino EI vähennä perävaunun kokonaismassaa. Olkoon se paino lain minimi 25kg tai valmistajan suurin sallittu 100kg, niin vaunun kok. massa on ja pysyy 1200kg ja vetoauton kok. massa perävaunukäytössä 2360kg. Yhdistelmän kok. massa 3560kg, eli BE-kortti vaadtaan. Lähdeaineistona on käytetty puhelinkeskustelua Trafin ajoneuvotekninen palvelu. Joko riittää täyttämään tieteellisen tutkimuksen kriteerit, kun lähdeaineistokin on mainittu.

        Minäpä soitinkin pärnäsen korjaamolle ja sanoivatkin siellä että kyllä se käypi käypi käypi, pärnäsen korjaamolle molle, kyllä se käypi käypiiiiiiiiiii


    • Varman päälle

      Tuo tarve pikku-e:lle riippuu yksinomaan siitä, vähennetäänkö aisapaino kärryn kokonaismassasta.

      Ja tässä en itse ainakaan kenenkään ketjuun vastanneen vastaukseen luottaisi vaan (yksi kolmesta):
      1. Hommaisin viranomaisen (poliisi tai trafi) paperin tulkinnasta
      2. Muutoskatsastaisin auton, jossa tuo pv-käytön suurempi kokonaismassa
      jäisi pois. Luulisi tämän olevan helppo juttu.
      3. Hankkisin sen pikku-e:n (itsellä on)

      Ja osalle vastaajista näyttää olevan epäselvää se, että ajokortin riittävyyttä ei koskaan mitata vaa'alla. Vain rekisteriotteeseen merkityillä luvuilla on merkitystä.

      • Akenmies

        Ei vähennetä aisapainoa perävaunun kokonaismassasta ei. Olen sen monta kertaa todennut ja myös kehottanut jankkaajia tutustumaan käsitteeseen perävaunun kokonaismassa ja aisapaino.


      • Akenmies
        Akenmies kirjoitti:

        Ei vähennetä aisapainoa perävaunun kokonaismassasta ei. Olen sen monta kertaa todennut ja myös kehottanut jankkaajia tutustumaan käsitteeseen perävaunun kokonaismassa ja aisapaino.

        Pikku vinkki: näihin kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus osoitteesta www.trafi.fi. Sellä on selitetty perävaunn kokonaismassa, aisapaino ja ajoneuvon kokonaismassa perävaunukäytössä. Ja niissä selityksissä ei todellakaan vähennetä mitään mistään.


      • ei tarvii pikku e:tä
        Akenmies kirjoitti:

        Pikku vinkki: näihin kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus osoitteesta www.trafi.fi. Sellä on selitetty perävaunn kokonaismassa, aisapaino ja ajoneuvon kokonaismassa perävaunukäytössä. Ja niissä selityksissä ei todellakaan vähennetä mitään mistään.

        Mutta näissä selittelyissä vähennetään sinun tietämättömän mielipide.


      • Akenmies
        ei tarvii pikku e:tä kirjoitti:

        Mutta näissä selittelyissä vähennetään sinun tietämättömän mielipide.

        No jos et minua suostu millään uskomaan, niin lueppa tuo nimimerkin "varman päälle" viimeinen kappale: "vain rekisteriotteelle kirjoitetuilla luvuilla on merkitystä". Siinähän se on oikea vastaus kiteytettynä.


      • vieläkö rautalankaa
        Akenmies kirjoitti:

        No jos et minua suostu millään uskomaan, niin lueppa tuo nimimerkin "varman päälle" viimeinen kappale: "vain rekisteriotteelle kirjoitetuilla luvuilla on merkitystä". Siinähän se on oikea vastaus kiteytettynä.

        No nythän vitsin murjaisit, ihanko rekisteriotteesta, ja mistähän sellaisen mahtaa saada, minulla ei ole sellaista, ei autossa ei jarruttomassa peräkärryssä eikä matkailuvaunussa, ei missään niissä ole rekisteriotetta, kuitenkin kaikki ovat rekisterissä ja liikenteessä.


    • Hlkkk

      Joo kiitos vastauksista kaikille, niin vääristä kuin oikeistakin. Summa summarum kokonaismassat siis lasketaan auton papereista ja trailerin papereista yhteen summattuna eli 3560 kg. Ei ole siis väliä vedänkö esim tyhjää 1200 kg kokonaismassaltaan traileria yksin autollani vaikka ajohetkellä painoa on todellisuudessa vain auto 1730kg traileri 325kg ylen sankia priha 120kg eli = 2075kg

      • Akenmies

        Kyllä juuri niin se menee. Ajokorttiasioissa ratkaisee vain ja ainoastaan ns. paperimassat, eli valmistajan sallimat kokonaismassat, joista ei vähennetä, eikä lisätä mitään.


      • Aloittaja kysymykses
        Akenmies kirjoitti:

        Kyllä juuri niin se menee. Ajokorttiasioissa ratkaisee vain ja ainoastaan ns. paperimassat, eli valmistajan sallimat kokonaismassat, joista ei vähennetä, eikä lisätä mitään.

        No niin asiasta faktaa a-katastuksen neuvontainsinööriltä!


        Ajokorttivaatimuksen massoja laskettaessa auton ja perävaunun massoina käytetään rekisteriin merkittyjä tieliikenteen suurimpia sallittuja kokonaismassoja eli 2260 kg 1200 kg = 3460 kg. Tuota auton kokonaismassaa pv-käytössä ei oteta huomioon. Eli tässä tapauksessa tuo 3500 kg raja ei ylity.


        Ajoneuvon valmistaja ilmoittaa ajoneuvon suurimman sallitun kokonaismassan ja akselimassat. Niiden muuttaminen vaatii aina valmistajan tai valmistajan edustajan todistuksen.

        Ajoneuvot rekisteröidään ja varustetaan ajoneuvon valmistajan tarkoittamilla kokonaismassoilla käytettäväksi. Näin ollen ajoneuvon rekisteriin merkittyjä massoja ei voida muuttaa esimerkiksi ajokorttisäännösten, verotuksen, satunnaisen kuljetustehtävän tai muun vastaavan syyn vuoksi.


      • mä vaan ajelen
        Aloittaja kysymykses kirjoitti:

        No niin asiasta faktaa a-katastuksen neuvontainsinööriltä!


        Ajokorttivaatimuksen massoja laskettaessa auton ja perävaunun massoina käytetään rekisteriin merkittyjä tieliikenteen suurimpia sallittuja kokonaismassoja eli 2260 kg 1200 kg = 3460 kg. Tuota auton kokonaismassaa pv-käytössä ei oteta huomioon. Eli tässä tapauksessa tuo 3500 kg raja ei ylity.


        Ajoneuvon valmistaja ilmoittaa ajoneuvon suurimman sallitun kokonaismassan ja akselimassat. Niiden muuttaminen vaatii aina valmistajan tai valmistajan edustajan todistuksen.

        Ajoneuvot rekisteröidään ja varustetaan ajoneuvon valmistajan tarkoittamilla kokonaismassoilla käytettäväksi. Näin ollen ajoneuvon rekisteriin merkittyjä massoja ei voida muuttaa esimerkiksi ajokorttisäännösten, verotuksen, satunnaisen kuljetustehtävän tai muun vastaavan syyn vuoksi.

        Näinhän minä juuri alussa vastasin, mutta kun siellä Esson baarin kaljanhuuruisessa lainsäädäntöryhmässä kaikki tiedetään aina paremmin.


    • der faktum

      jep

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe