runko-ohjattavat

11225556666666666666

Runko-ohjattavia maataloustraktoreita alkoi meille tulla enemmän joskus 80-luvulla, niitä oli enemmän jenkeissä jo jotain kymmenkunta vuotta aiemmin. Jopa yhteen firmaan missä aikanaan töissä olin ostettiin 80-luvun lopulla runko-ohjattava traktori pihojen ja tonttien huoltotöihin. Minä en ole runko-ohjattavaa traktoria koskaan ajanut muuta kuin jonkun sata metriä kokeillut, saati että olisin sillä tehnyt jotain maatalouden peltotöitä. Siltikin pidän jo lähtökohtaisesti runko-ohjattavaa traktoria huonona maatalouden peltotöihin, jos metsissä ajelee niin se on sitten eri juttu.
Aikanaan sitä jenkeissäkin monet farmarit pitivät runko-ohjattavia traktoreita epäkelpoina ja kömpelöinä peltotöihin, näin vaikka niitä oli lanseerattu ikäänkuin uutena parempana innovaationa.
No minä en ole traktoreilla peltotöitä tehnyt enää ikiaikoihin, mutta vähän sitä tulee surailtua minkälaisia koneita pelloilla on. Ei näytä runko-ohjattavat meilläkään suosiota saaneen ja nekin mitä aiemmin on ollut lienevät jo hylätyksi päätyneet. Oma lukunsa olisi runko-ohjattavilla traktoreilla maanteillä ajo, todennäköisesti hyvin huonosti sellaiseenkin sopivia olisivat.

9

2672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Että näin

      Suomessa polttoaineverosäännökset ovat rajoittaneet runko-ohjattujen traktoreiden käyttöä. Jos et tätä ole tiennyt, niin otapa asiasta viimeistään nyt selvää.

      • MF 1200 vm. 1976

        Siis miten polttoainesäädökset, voitko selittää tarkemmin?? Siis eikö muka linkku-massikalla voi vetää pellolla äestä? Täällähän vuosia kiskottu pellolla koneita MF 1200 linkulla vm. 1976, onko me rikottu lakia?


      • Pieni on pieni
        MF 1200 vm. 1976 kirjoitti:

        Siis miten polttoainesäädökset, voitko selittää tarkemmin?? Siis eikö muka linkku-massikalla voi vetää pellolla äestä? Täällähän vuosia kiskottu pellolla koneita MF 1200 linkulla vm. 1976, onko me rikottu lakia?

        aika mopo on tämänpäivän teho/paino suhteella katsellen, mutta kisko ihmeessä työkoneitasi sillä, työkoneesi on varmaan sille sopivia.


      • Eri työkoneet USAssa
        Pieni on pieni kirjoitti:

        aika mopo on tämänpäivän teho/paino suhteella katsellen, mutta kisko ihmeessä työkoneitasi sillä, työkoneesi on varmaan sille sopivia.

        Polttoainesäädös: Linkkukoneesta ei voi maksaa päivämaksua jos on tarve ajaa dieseliä vaativia kuljetusajoja vieraalle vaan on vaihdettava polttoöljyn tilalle kirkas verollinen diesel. Se on kateellisten kuorma-automiesten lobbaama vaatimus jotta dumpperit eivät voisi missään ajaa vähäveroisella polttoaineella.

        Valmetilla oli 1960-luvulla haaveena käyttää metsätraktoreita myös maataloudessa kesäisin. Olivat niitä maataloustraktorin osista tehtyjä Terroja, joiden kestävyys oli kylläkin niin ja näin metsäajossa. Eivät oikein sopineet yhteen suomalaistyyppisten nostolaitetyökoneiden kanssa, koska pienikin ratin kääntö heivautti maassa kyntävää työkonetta paljon sivusuunnassa tai aiheutti julmetut voimat vetovarsien sivurajoittimiin. Amerikoissa taisi olla enimmäkseen hinattavat työkoneet, jotka kulkivat omia uriaan ja oikoivat kurveissa joka tapauksessa.


      • 44555666666623333333
        Eri työkoneet USAssa kirjoitti:

        Polttoainesäädös: Linkkukoneesta ei voi maksaa päivämaksua jos on tarve ajaa dieseliä vaativia kuljetusajoja vieraalle vaan on vaihdettava polttoöljyn tilalle kirkas verollinen diesel. Se on kateellisten kuorma-automiesten lobbaama vaatimus jotta dumpperit eivät voisi missään ajaa vähäveroisella polttoaineella.

        Valmetilla oli 1960-luvulla haaveena käyttää metsätraktoreita myös maataloudessa kesäisin. Olivat niitä maataloustraktorin osista tehtyjä Terroja, joiden kestävyys oli kylläkin niin ja näin metsäajossa. Eivät oikein sopineet yhteen suomalaistyyppisten nostolaitetyökoneiden kanssa, koska pienikin ratin kääntö heivautti maassa kyntävää työkonetta paljon sivusuunnassa tai aiheutti julmetut voimat vetovarsien sivurajoittimiin. Amerikoissa taisi olla enimmäkseen hinattavat työkoneet, jotka kulkivat omia uriaan ja oikoivat kurveissa joka tapauksessa.

        Tuo että meillä maataloustyökoneet ovat aina olleet pääsääntöisesti niitä 3-piste kiinnityksellä nostolaitteissa olevia on kyllä yksi hyvin keskeinen asia tässä. Kovin raskaita koneita ei niin ole voinuta lainkaan niin käyttää.
        Muistan kun nuorena aikanaan jenkkeihin menin ja eräälle maatilalle töihin, niin ensimmäiseksi hämmensi se kun raskaammat työkoneet eivät pääsääntöisesti olleet nostolaitteissa lainkaan vaan 1-piste kiinnitteisiä ja nestesylinterit ja pyörät sitten olivat koneessa ja traktorista aina pikaliittimellä letku niiihin, myös n.s. semi-mounted koneita oli mitkä ne olivat kyllä puoliksi nostolaitteiden vetovarsissa.

        Jos esim. suomalaisen Junkkarin turvaohjaamolla varustetun 2200kg painavan jotain 1970 mallin Valmet 500 traktorin perään laittoi 3 pitkäsiipistä auraa niin nokka meni poikittain eikä hommasta tullut mitään, ja jo 2 aurallakin se meno oli hyppelehtivää, vetovarsien kautta se vääntö siihen tuli. Ja jos peräkärryille 6 tonniakin laittoi niin jo oli nokka keveä ja meno muutenkin varsin epävakaata maantielläkin. Tämä siksi näin kun suht. kevyt traktori ja vielä lyhytrunkoinenkin lyhyellä akselivälillä.
        Jos taasen ajatellaan aikansa maatöissä käytettyjä perusjenkkitraktoreita esim. Olivereja(1555,1800,1850) niin ne olivat tietysti paljon raskaampia ja tehokkaampia, mutta mikä niissä erityisesti kiehtoo on vielä se selkeä yksinkertainen väljä rungon rakenne(mistä hyvä näkyvyys) ja pitkä akseliväli(etuakseli nokasta vähän vielä eteenkin), ne olivat siksi työkoneiden kanssakin vakaampia traktoreita. Esim. tämä 1555(jotain reilut 3 tonnia painava) oli vielä hyvinkin ketterän tuntuinen ja tavallaan kokoistaan pienemmältä tuntuva, eikä vielä 1850 sekään ollut mikään kömpelön tuntuinen vaikka jo aika järeä ja raskas kone olikin, vasta Oliver 2255 oli jo kömpelö peli.

        Tuosta polttoainejutusta en ole tiennyt, varmasti silläkin on oma vaikutuksensa ollut runko-ohjattavien yleistymiselle, se on meillä tyypillistä etujärjestöjen lobbausta lakeja säätäviin politikkoihin päin.
        Mutta siltikin uskon myös näiden runko-ohjattavien osoittautuneen huonommin maataloustöihin sopiviksi. Eihän se traktorin koosta ja tehoista kiinni ainakaan ole kun esim. uusimmat neliveto MF- traktorit painavat jo ylikin kymppitonnin ja tehoja löytyy 200-300hv


      • 44556666666666666666
        44555666666623333333 kirjoitti:

        Tuo että meillä maataloustyökoneet ovat aina olleet pääsääntöisesti niitä 3-piste kiinnityksellä nostolaitteissa olevia on kyllä yksi hyvin keskeinen asia tässä. Kovin raskaita koneita ei niin ole voinuta lainkaan niin käyttää.
        Muistan kun nuorena aikanaan jenkkeihin menin ja eräälle maatilalle töihin, niin ensimmäiseksi hämmensi se kun raskaammat työkoneet eivät pääsääntöisesti olleet nostolaitteissa lainkaan vaan 1-piste kiinnitteisiä ja nestesylinterit ja pyörät sitten olivat koneessa ja traktorista aina pikaliittimellä letku niiihin, myös n.s. semi-mounted koneita oli mitkä ne olivat kyllä puoliksi nostolaitteiden vetovarsissa.

        Jos esim. suomalaisen Junkkarin turvaohjaamolla varustetun 2200kg painavan jotain 1970 mallin Valmet 500 traktorin perään laittoi 3 pitkäsiipistä auraa niin nokka meni poikittain eikä hommasta tullut mitään, ja jo 2 aurallakin se meno oli hyppelehtivää, vetovarsien kautta se vääntö siihen tuli. Ja jos peräkärryille 6 tonniakin laittoi niin jo oli nokka keveä ja meno muutenkin varsin epävakaata maantielläkin. Tämä siksi näin kun suht. kevyt traktori ja vielä lyhytrunkoinenkin lyhyellä akselivälillä.
        Jos taasen ajatellaan aikansa maatöissä käytettyjä perusjenkkitraktoreita esim. Olivereja(1555,1800,1850) niin ne olivat tietysti paljon raskaampia ja tehokkaampia, mutta mikä niissä erityisesti kiehtoo on vielä se selkeä yksinkertainen väljä rungon rakenne(mistä hyvä näkyvyys) ja pitkä akseliväli(etuakseli nokasta vähän vielä eteenkin), ne olivat siksi työkoneiden kanssakin vakaampia traktoreita. Esim. tämä 1555(jotain reilut 3 tonnia painava) oli vielä hyvinkin ketterän tuntuinen ja tavallaan kokoistaan pienemmältä tuntuva, eikä vielä 1850 sekään ollut mikään kömpelön tuntuinen vaikka jo aika järeä ja raskas kone olikin, vasta Oliver 2255 oli jo kömpelö peli.

        Tuosta polttoainejutusta en ole tiennyt, varmasti silläkin on oma vaikutuksensa ollut runko-ohjattavien yleistymiselle, se on meillä tyypillistä etujärjestöjen lobbausta lakeja säätäviin politikkoihin päin.
        Mutta siltikin uskon myös näiden runko-ohjattavien osoittautuneen huonommin maataloustöihin sopiviksi. Eihän se traktorin koosta ja tehoista kiinni ainakaan ole kun esim. uusimmat neliveto MF- traktorit painavat jo ylikin kymppitonnin ja tehoja löytyy 200-300hv

        https://www.google.fi/search?q=oliver traktori&sa=N&tbm=isch&imgil=7CkdUxuSua9SRM:;GRnk-cb-fC9GMM;http://www.masinistit.com/viewtopic.php?p%3D187443%26sid%3D249e78056b090940d5ef735503714016&source=iu&usg=__xpX_INsm-dXMNpxY_dHQJsGLlzw=&ei=QDfwU97VEsKl4gSr1YCwAQ&ved=0CC8Q9QEwAg&biw=745&bih=394#q=oliver 1800 tractor&tbm=isch&imgdii=_


        Siinä niitä aikansa Oliver traktoreja. Tuo valkoinen etumaski on muuten jotain puolen tuuman plootua tai siis rautaa eikä mitään peltiä.


    • Hankiijan mies

      Dumpperi ei ole maataloustraktori eikä edes varrattavissa siihen,koska sillä siirretään kuormia paikasta A paikkaanB,niin siksi sen verokäytäntö on eri.
      Ainoa syy miksi linkut ei yleistynyt 80luvulla oli niiden korkeahinta ja jopa se MF1200 eli aivan liian suuri traktori silloin.Silloin ei ollut rahoitusyhtiöitä jotka myivät koneita osamaksulla vaan kone piti maksaa kertamaksuna ja harvoin pankit olisivat antaneet niin suurta velkaa traktoriin kuin mitä linkut olisi maksanut.
      Kun ei ollut kysyntää/ostajia,niin siksi runkoohjattuja ei tuotu suomeen.
      MF 1200 tuotiin uutena vain 1kpl silloiselle Hankkijan Anttilan koetilalle ja 70Luvun lopulla tuotiin 1 viljelijän toimesta.Nykyiset linkut on tuotu 80-90luvulla Suomeen käytettynä.

      • Runko-ohjaus

      • MF 1200 vm. 1976
        Runko-ohjaus kirjoitti:

        Oletkohan nyt ihan kartalla esim. http://www.koneviesti.fi/lehti/1114/fi_FI/nh/ ja on näitä uudempia "linkkuja" monia muitakin tosi töissä täällä "Suomenniemellä"

        No tämä yksilö millä minä nyt olen ajellut, on tuotu Suomeen v. 1985 Englannista, mopohan se on, mutta täysin toimiva yksilö vieläkin. Tuohon aikaa sitä kyllä pidettiin suurena traktorina, mutta ei se ostaminen mikään ihme juttu ollut, vaan yleinen asenne enempikin niitä kohtaan. Huvittavaa oli kuitenkin maahantuojien suhtautuminen silloin ns. harmaatuontikoneisiin, joita tuotiin ohitse virallisen maahantuonnin. Uhkailtiin vaikka millä; "Meiltä et sitten saa mitään apua varaosiin" taikka; "Ei näitä kukaan uskalla sitten ostaa, kun vaihdon aika tulee." jne. vaikka mitä.

        Uusi aalto runko-ohjattujen traktoreiden kohdalla tuli, kun Neuvostoliitto sortui ja lähinnä Virosta tuotiin isoja Kirov traktoreita (isoja ja isoja) se pienempi oli kyllä aika pieni ja rengasvarustus todella onneton.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3481
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      185
      1567
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1162
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      48
      786
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe