lääkketten yhtäkkinen lopetus

hermoraunio

_Onko täällä kellään kokemusta lääkketten lopettamisen vieroitusoireista??? Lopetin Deprakinen ja sypreksan yhtäkkiä viime syksynä. En ollut kuullutkaan vieroitusoireist mitään. Alkoi oksentelu, kauhea vapina. hikoilu ja kouristelu sitä kesti monta kuukautta. Olin kuolla siihen. Lopuksi sain hirvittävän hermokivun niskaan ja se on jatkunut tähän päivään, tk lääkäri määräsi tramalia joka antaa helpotusta. Onko kellään kokemusta vieroitusoireista ja siitä että voisi aiheuttaa hermosäryn??? Netistä luin "Neurogeeninen hermokipu" että lääkkeeitten äkillinen lopettaminen voi aiheuttaa hermovaurin. Tk lääkäreillä ei ole tietoa tälläisestä!!!!!!!!!!! ONKO TEILLÄ KELLÄÄN?

6

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -LumpukkA-

      Kokemasi on ihan yleistä, mutta erittäin huonosti tunnettu suurimmalle osalle lääkärikunnasta ja psykiatreista. Kaikki psykoaktiiviset aineet laittomista huumeista (amfetamiinit, kokaiinit, mari jne) sekä lailliset huumeet (alkoholi, nikotiini, "psyykenlääkkeet") aiheuttavat tai voivat aiheuttaa vieroitusoireita. Jopa ihan kahvissa oleva kofeiinikin aiheuttaa monelle tuntuvia vieroitusoireita vaikka kofeiini on vielä hyvin mieti stimulantti verrattuna esimerkiksi laajasti käytettäviin "masennuslääkkeisiin".

      Natriumvalproaatti/valproiinihappo on itselleni hieman tuntemattomampi aine, joten en osaa sen suhteen auttaa. Toinen aine, neurolepti, jota vedit on olantsapiini ja kuten kaikki neuroleptit myös olantsapiini voi aiheuttaa tuntuvia vieroitusoireita. Olet mitä ilmeisemmin kärsinyt kahdet vieroitusoireet päällekäin. Ei ole mitenkään ennen kuulumatonta, että vieroitusoireet kestävät osalla useita kuukausia ja jopa vuosia. Vieroituskokemuksia ja -tarinoita maailmalta voit kuunnella esimerkiksi CEP:n (Council for Evidence-Based Psychiatry) nettisivulta (www.cepuk.org) Recovery Stories -osiosta.

      Hermostovauriot ovat ihan mahdollisia kaikille psykoaktiivisille aineille ja et ole ensimmäinen etkä toinen, joka valittaa hermokipuja psyykenlääkekäytön jälkeen. Tärkeää on sulkea pois muut mahdolliset syyt asiantuntevan lääkärin tutkimana. Käyttämäsi tramadoli on osittain hieman sukua nykyisille SSRI-aineille, joten voi aiheuttaa vastaavaa vieroitusoireilua ja vastaavia seuraamuksia kuin ko. "masennuslääkkeet". Ole tästä tietoinen. Henkilökohtaisesti en usko, että lääkkeen äkillisellä lopettamisella olisi suurempaa merkitystä hermovaurioiden synnyn kannalta, sillä jo pelkkä käyttö voi aiheuttaa tunnetusti hermovaurioita. Nopea lopetus voi varmastikin tuoda ne esiin voimakkaammin ja mahdollinen toipuminen voi kestää kauemmin. Osalle jää pysyviä vaurioita lopettamisesta huolimatta kehon eri toimintoihin (kognitio, seksuaalisuus, tunteet, ilmaisukyky, puhe, tuntoaisti, virtsavaivat jne.)

      Lopuksi vielä todettakoon, että lääkärikunnalla sekä psykiatreilla on täysin puutteelliset tiedot psyykenlääkkeiden vaikutuksista, vaaroista, vieroituksesta tai oikeanlaisesta käyttötavasta. Koska he eivät itse tiedä aineista mitään tai ovat harhaanjohdettuja he eivät osaa varoittaa asiakkaitaan/potilaitaan riskeistä tai neuvoa ongelmien ilmaantuessa.

    • LT.

      Lopetitko ne lääkärin valvonnassa, hitaasti asteittain, siten kun kuuluukin?

      OT; lääkkeen nimi on Zyprexa

      • hermoraunio

        Kiitos -LumpukkA- asiantuntevasta tiedosta. Kun lääkkeet määrättiin lääkäri sanoi, että pitää syödä loppuikä diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö. joten söin lääkkeitä 7v. tottelevaisesti koska lääkäri käski. ( tajusin lopulta, että syön niitä turhaan, olin vain loppuunpalanut kun hoidin 4v. syöpäsairasta miestäni) - Lääkkeitten lopettamisen vieroitusoireista en silloin tiennyt mitään, ei silloin ollut vielä nettiäkään. Ei lääkärit ole koskaan puhuneet vieroitus oireista mitään, eli ei silloin ollut mitään tietoa lääkketten lopettamisesta. Kun oireet alkoi en edes yhdistänyt niitä lääkkeiden lopetukseen, vaikka kerroin lääkärille ,että olin lopettanut kyseiset lääkkeet ei siihen otettu kantaa. Eikä hermokipua nyt ole epäilty niistä johtuvaksi. -LumpukkA- tiesi hyvin asian. Nyt kärsin vain!!!!!!!


      • hermoraunio
        hermoraunio kirjoitti:

        Kiitos -LumpukkA- asiantuntevasta tiedosta. Kun lääkkeet määrättiin lääkäri sanoi, että pitää syödä loppuikä diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö. joten söin lääkkeitä 7v. tottelevaisesti koska lääkäri käski. ( tajusin lopulta, että syön niitä turhaan, olin vain loppuunpalanut kun hoidin 4v. syöpäsairasta miestäni) - Lääkkeitten lopettamisen vieroitusoireista en silloin tiennyt mitään, ei silloin ollut vielä nettiäkään. Ei lääkärit ole koskaan puhuneet vieroitus oireista mitään, eli ei silloin ollut mitään tietoa lääkketten lopettamisesta. Kun oireet alkoi en edes yhdistänyt niitä lääkkeiden lopetukseen, vaikka kerroin lääkärille ,että olin lopettanut kyseiset lääkkeet ei siihen otettu kantaa. Eikä hermokipua nyt ole epäilty niistä johtuvaksi. -LumpukkA- tiesi hyvin asian. Nyt kärsin vain!!!!!!!

        Miksei lääkäreitä saada vastuuseen, se on ihmishengillä leikkimistä. Pitäisi PUHUA Lääkkeitten käytöstä ym. Säilyin kuitenkin hengissä, mutta moni on varmasti kuollut vieroitusoireisiin!!!


      • -LumpukkA-
        hermoraunio kirjoitti:

        Kiitos -LumpukkA- asiantuntevasta tiedosta. Kun lääkkeet määrättiin lääkäri sanoi, että pitää syödä loppuikä diagnoosina kaksisuuntainen mielialahäiriö. joten söin lääkkeitä 7v. tottelevaisesti koska lääkäri käski. ( tajusin lopulta, että syön niitä turhaan, olin vain loppuunpalanut kun hoidin 4v. syöpäsairasta miestäni) - Lääkkeitten lopettamisen vieroitusoireista en silloin tiennyt mitään, ei silloin ollut vielä nettiäkään. Ei lääkärit ole koskaan puhuneet vieroitus oireista mitään, eli ei silloin ollut mitään tietoa lääkketten lopettamisesta. Kun oireet alkoi en edes yhdistänyt niitä lääkkeiden lopetukseen, vaikka kerroin lääkärille ,että olin lopettanut kyseiset lääkkeet ei siihen otettu kantaa. Eikä hermokipua nyt ole epäilty niistä johtuvaksi. -LumpukkA- tiesi hyvin asian. Nyt kärsin vain!!!!!!!

        Ei tarvitse syödä lääkkeitä mielenterveysongelmien vuoksi ellei itse koe tunteiden turruttamisesa tai lääkkeiden jostain muusta vaikutuksesta olevan itselleen avuksi. Samalla pitää tietenkin hyväksyä käyttöön liittyvät vakavatkin riskit. Mielenterveysongelmat eivät ole sairauksia vaan oireita erilaisista asioista, kuten oikeista sairauksista (esim. kilpirauhasen vajaatoiminta, aivovaurio jne) tai kuten yleisimmin on, elämänongelmista (sosiaaliset konfliktit, elämän tapahtumat ja vastoinkäymiset jne).

        Olisi absurdia sanoa, että elämän ongelmiin ja pahaan mieleen tarvitsisi käyttää alkoholia tai muita päihdyttäviä aineita, kuten vaikka psyykenlääkkeitä. Tällä en tarkoita, etteikö aineita saisi käyttää. Moni käyttää, mutta se on jokaisen oma valinta mitä haluaa ottaa. Mitkään "lääkkeet" oli ne sitten apteekista tai alkosta eivät korjaa pahaa mieltä kuin hetkellisesti turruttamalla tai muutoin päihdyttämällä.

        Toivottavasti hermokivun syy selviää ja, jos se johtuu aineista niin se helpottaisi ajan kanssa. Monilla menee useita vuosia, että ainekäytön aiheuttamat oireet päänsärystä, lihasten nykimiseen ja tärinään helpottavat. Jotkut vaivat valitettavasti voivat jäädä pysyviksi, mutta ne usein hieman ainakin helpottavat vuosien kuluessa. Eräs psykiatrian professori oli arvioinut, että palautuminen esimerkiksi "masennuslääkkeiden" aiheuttamasta kuormituksesta ja vahingoista voi kestää aivojen kohdalla 4-5 vuotta (vertaa TBI-potilaat).


    • Anonyymi

      Ihme että aloittaja pystyi lopettamaan Zyprexan noin vain ja kesti oireet.

      Itse kärsin lopetusoireista kuukauden ja sitten en enää kestänyt ja aloitin Zyprexan uudelleen. Pelkään että olen lopun elämää jumissa siihen 5 mg:aan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe