Sianlihan tuotanto rajussa laskussa

Totuus tuotannosta

Juttelin viime viikolla MTK,n erään lihamarkkina asiantuntijan kanssa. Hän totesi, että sianlihan tuotanto on pudonnut tänä vuonna jo nyt noin 8%. Eli se siitä kannattavasta sianlihasta tuottajalle, josta täällä palstan hörhöt aina puhuvat.

Jos homma olisi kannattavaa, niin tuotanto lisääntyisi, eikä vähenisi kuten pyy maailmanlopun edellä.

29

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pillit pussiin

      Tän sivun kesto kommari/viher apinat jauhaa samaa paskaa vuodesta toiseen vaikka elämme 2010 luvulla.

      Työtön paskakin saa puhtaana enemmän kuin keskiverto viljelijä, saattaa olla tulevaisuudessa ihmeen aihe kuka näille tuottaa ruuan.

    • sikala tyhjä

      Mikä ihme tuo on kun katsoo hintoja mitä tuottaja tällä hetkellä saa. Tyhjän saa pyytämättäkin.

    • tapetaan lso

      Kun aikanaan HK,n lehti oli nimellä joka sorkka niin siinä sen hetkinen johtaja Tero Hemmilä kirjoitti lehteen, niin joka kerta hän puhui ketjusta. Puhui aina siinä miten jokaisen lenkin lihaketjussa pitää parantaa osaamistaan.

      Miten helvetissä sitä parantaa ainakaan tuottaja kun HK,n politiikka on sitä, että ryöstetään tuottaja? Näitä liirumlaarumeita Hemmilä kirjoitti lehteen vuodesta toiseen. Äijällä itsellä oli ökypalkka kun samaan aikaan tuottaja kärvistelee miten saa laskunsa maksettua.

      • Siaton 7v

        Eräs syy miksi en osta yaran apulantaa on se että kyseinen retku lojuu siellä nykyisin.


      • talous2014

        Oikeassahan Tero oli. Markkinat ovat sellaiset, että jokaisen lenkin ketjussa pitää pystyä tehokkaammaksi. Se on tätä päivää, ei kannata haikailla menneitä.


      • Tyypillinen maajussi
        talous2014 kirjoitti:

        Oikeassahan Tero oli. Markkinat ovat sellaiset, että jokaisen lenkin ketjussa pitää pystyä tehokkaammaksi. Se on tätä päivää, ei kannata haikailla menneitä.

        Vittu mitä paskaa.

        Kyllä LSOn "tehokkuus" on revitty tuottajien lompsasta.Tämä on aivan selkeä asia ja siitä on turha tulla mussuttamaan.


    • tapetaan lso

      Listaan pitää lisätä vielä Kai Seikku ja Jyrki Sukula. Nämä kaksi mätämunaa olivat viemässä Hk,ta todella syvälle suohon. Seikku sai ensin kenkää, tosin sai aivan pöyristyttävän erorahan. Myös Sukula ei tiennyt mistään mitään. Oli myös aivan turha elätti siinä puljussa.

      Jos tuottaja lopettaa tuotannon, niin hänelle ei anneta mitään erorahaa kuten näille pyöveleille. Kun mietin millaisen kohtelun tuottaja sai Hk,ssa, niin edelleen olen raivoa täynnä tuota saastaista paskafirmaa kohtaan.

      • kaijykä

        Seikun aikana Hk:n tulos koheni reippaasti. Sukulallakin tosi hyviä ideoita uusista tuotteista. En voi moittia kyseisiä herroja, hyvää duunia tekivät.


      • tapetaan lso
        kaijykä kirjoitti:

        Seikun aikana Hk:n tulos koheni reippaasti. Sukulallakin tosi hyviä ideoita uusista tuotteista. En voi moittia kyseisiä herroja, hyvää duunia tekivät.

        Seikun aikana HK,n tulos romahti ja velka nousi uuteen ennätykseen. Mistä keksit tuollaisia valheita, että tulos olisi noussut Seikun aikana?

        HK osti Seikun aikana Ruotsista ison lihafirman. Koko ajan sen toiminta oli tappiollista. Lasku rahoitettiin tuottajien pussista maksamalla heille paskahintaa lihasta. Todella sikamaista toimintaa.


      • kulusuhdekuri
        tapetaan lso kirjoitti:

        Seikun aikana HK,n tulos romahti ja velka nousi uuteen ennätykseen. Mistä keksit tuollaisia valheita, että tulos olisi noussut Seikun aikana?

        HK osti Seikun aikana Ruotsista ison lihafirman. Koko ajan sen toiminta oli tappiollista. Lasku rahoitettiin tuottajien pussista maksamalla heille paskahintaa lihasta. Todella sikamaista toimintaa.

        Katsohan Seikun aikaisia tilinpäätöstietoja. Esim. kulusuhde korjaantui huomattavasti Kaitsun määrätietoisten toimenpiteiden ansiosta.


      • tapetaan lso
        kulusuhdekuri kirjoitti:

        Katsohan Seikun aikaisia tilinpäätöstietoja. Esim. kulusuhde korjaantui huomattavasti Kaitsun määrätietoisten toimenpiteiden ansiosta.

        Seikku sai potkut. Eihän tulosta tekevä johtaja saa potkuja, eihän?? Mietihän kaksi kertaa mitä puhut. Mistä muuten johtui, että Seikku ei tiennyt, että karjuporsaat kuohitaan? Tämä asia tuli esille eräässä lso,n hallintoneuvoston kokouksessa.

        Miehellä (vai kuuluuko sanoa mies???) ei ollut mitään, ei siis MITÄÄN käsitystä tuottajan arjesta.


      • erorahakaitsu
        tapetaan lso kirjoitti:

        Seikku sai potkut. Eihän tulosta tekevä johtaja saa potkuja, eihän?? Mietihän kaksi kertaa mitä puhut. Mistä muuten johtui, että Seikku ei tiennyt, että karjuporsaat kuohitaan? Tämä asia tuli esille eräässä lso,n hallintoneuvoston kokouksessa.

        Miehellä (vai kuuluuko sanoa mies???) ei ollut mitään, ei siis MITÄÄN käsitystä tuottajan arjesta.

        Ei Kaitsu potkuja saanut, vapaasta tahdosta lähti. Neuvotteli itselleen kohtuullisen erorahan ja lähti uuteen duuniin. Asiantunteva kaveri, turha muuta väittää.


      • tapetaan lso
        erorahakaitsu kirjoitti:

        Ei Kaitsu potkuja saanut, vapaasta tahdosta lähti. Neuvotteli itselleen kohtuullisen erorahan ja lähti uuteen duuniin. Asiantunteva kaveri, turha muuta väittää.

        Lue uutiset vähän tarkemmin. Seikku sai potkut vuonna 2009, Syy oli HK,n kelvoton tulos. Tosin tälle mätämunalle annettiin 900 000 euron eroraha. Kerrohan mulle mitä tuottaja saa erorahana kun vaihtaa teurastamoa, tai lopettaa tuotannon?


      • sikafarmari
        tapetaan lso kirjoitti:

        Lue uutiset vähän tarkemmin. Seikku sai potkut vuonna 2009, Syy oli HK,n kelvoton tulos. Tosin tälle mätämunalle annettiin 900 000 euron eroraha. Kerrohan mulle mitä tuottaja saa erorahana kun vaihtaa teurastamoa, tai lopettaa tuotannon?

        Kaitsu ansaitsi rahansa. Eihän siitä voi häntä syyttää, jos firma halusi maksaa hänelle tuon summan. Hyvälle miehelle kohtuukorvaus. Vaihdoimme teurastamoa, erorahaa ei saatu, paremman sopimuksen kyllä. Tuotantoa emme aio lopettaa, joten siitä maksettavasta summasta emme osaa sanoa mitään.


      • tapetaan lso
        sikafarmari kirjoitti:

        Kaitsu ansaitsi rahansa. Eihän siitä voi häntä syyttää, jos firma halusi maksaa hänelle tuon summan. Hyvälle miehelle kohtuukorvaus. Vaihdoimme teurastamoa, erorahaa ei saatu, paremman sopimuksen kyllä. Tuotantoa emme aio lopettaa, joten siitä maksettavasta summasta emme osaa sanoa mitään.

        Mätämuna sai siis 900 000 euroa erorahaa. Siis 900 000. Toistan asian kun et taida ymmärtää mistä puhun Tuo summa vastaa tavallisen kaduntallaajan 30 vuoden palkkaa. Reilua, eikö totta????????


      • kadeonpaha

        Yritä päästä eroon kateudesta. Asenteesi syö terveyttäsi. Sydän ja aivoverisuonet kovilla kun mieli hapan kaiken aikaa. Vaihda hommia jos et osaa ja tiedä kuinka tuotanto olisi kannattavaa. Esim. henkilökohtaisista avustajista on huutava pula.


      • tapetaan lso
        kadeonpaha kirjoitti:

        Yritä päästä eroon kateudesta. Asenteesi syö terveyttäsi. Sydän ja aivoverisuonet kovilla kun mieli hapan kaiken aikaa. Vaihda hommia jos et osaa ja tiedä kuinka tuotanto olisi kannattavaa. Esim. henkilökohtaisista avustajista on huutava pula.

        Yritä päästä eroon herrojen perseennuolemisesta. Aseenteesi on sairas. Sinulla on aivot mätänemässä kun olet rähmälläsi HK,n herrojen suuntaan. Minä muuten en ole enää tuottaja. Olen aivan muualla kuin maataloudessa. Tienaan nykyään selvästi enemmän kuin esim. sinä joka lapioit talkoilla sianpaskaa.


      • kaderahamies
        tapetaan lso kirjoitti:

        Yritä päästä eroon herrojen perseennuolemisesta. Aseenteesi on sairas. Sinulla on aivot mätänemässä kun olet rähmälläsi HK,n herrojen suuntaan. Minä muuten en ole enää tuottaja. Olen aivan muualla kuin maataloudessa. Tienaan nykyään selvästi enemmän kuin esim. sinä joka lapioit talkoilla sianpaskaa.

        Hienoa. Konkurssin jälkeen rahahommiin. Onneksi olkoon. Muista kuitenkin verenpaineesi. Katkera mieli kohottaa sitä. Ystävän neuvo.


      • tapetaan lso
        kaderahamies kirjoitti:

        Hienoa. Konkurssin jälkeen rahahommiin. Onneksi olkoon. Muista kuitenkin verenpaineesi. Katkera mieli kohottaa sitä. Ystävän neuvo.

        Konkurssi????? Kuka on sanonut, että olen tehnyt konkurssin??? Et ole minun ystävä. Mulla on verenpaine normaali. Sinulla muuten näyttää vaihtuvan nimimerkki joka kerta kun kirjoitat tänne. Eikö ole munaa kirjoittaa samalla nimimerkillä koko ajan?

        Ettet vain ole aivopieru lerppa joka suoltaa p,askaa joka käänteessä?


      • Viron Pottu
        tapetaan lso kirjoitti:

        Konkurssi????? Kuka on sanonut, että olen tehnyt konkurssin??? Et ole minun ystävä. Mulla on verenpaine normaali. Sinulla muuten näyttää vaihtuvan nimimerkki joka kerta kun kirjoitat tänne. Eikö ole munaa kirjoittaa samalla nimimerkillä koko ajan?

        Ettet vain ole aivopieru lerppa joka suoltaa p,askaa joka käänteessä?

        Sikatalous kaatui 1.1.1995. Päivänä jona maastamme tuli EU,n jäsen.


      • jyvfuioj
        tapetaan lso kirjoitti:

        Seikun aikana HK,n tulos romahti ja velka nousi uuteen ennätykseen. Mistä keksit tuollaisia valheita, että tulos olisi noussut Seikun aikana?

        HK osti Seikun aikana Ruotsista ison lihafirman. Koko ajan sen toiminta oli tappiollista. Lasku rahoitettiin tuottajien pussista maksamalla heille paskahintaa lihasta. Todella sikamaista toimintaa.

        Iha oikein sikafarmareille.


      • uteliaisuuspalkitaan
        tapetaan lso kirjoitti:

        Konkurssi????? Kuka on sanonut, että olen tehnyt konkurssin??? Et ole minun ystävä. Mulla on verenpaine normaali. Sinulla muuten näyttää vaihtuvan nimimerkki joka kerta kun kirjoitat tänne. Eikö ole munaa kirjoittaa samalla nimimerkillä koko ajan?

        Ettet vain ole aivopieru lerppa joka suoltaa p,askaa joka käänteessä?

        Hei sinä tapetaan Iso. Teit henkilökohtaisen kysymyksen liittyen sukuelimiin. Minulla ei tosiaankaan ole munaa, olen näet naishenkilö. Toivottavasti tämä tieto helpottaa uteliaisuuttasi. Oikein hyvät jatkot sinulle.


    • Mauno Miettijä

      Kun kerran tuotannossa on tuo 8% vähennys, niin se kertoo karua kieltä siitä missä jamassa nykyinen sianlihan tuotanto on. Tyhjän saa pyytämättäkin kuten tuossa joku jo sanoi. Tosin tuotannosta ei saa tyhjää vaan tappiota.

      • pahasika

        Suomalaiset vähitellen ymmärtävät kuinka epäterveellistä sianliha on. Lukemattomia haitallisia terveysvaikutuksia. Esim. kana ja kala huomattavasti terveellisimpiä.


      • hutg

        Juu


    • Vilho N

      Kun Afrikkalainen sikarutto tulee Suomeen, niin se tekee tuotannosta täysin kannattamattoman alan.

    • Hattulan Vinkaus

      Huittisissa on tänä vuonna useampi iso sikala lopettanut tuotannon. Eräs suuri sikala on aivan konkurssin partaalla..

      • niinpäniin

        ja uusi rakennetaan ja tyhjiä vuokrataan


    • Että näin

      Kerro mullekin kuka mahtaisi vuokrata minun sikalani. Siihen mahtuu vajaat 2000 lihasikaa, ja kukaan ei sitä halua vuokrata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe