1. tyyppi ja sokeriarvoihin vaikuttaminen

ihmeissäänjakummissaan

Pystyykö ykköstyyppiläinen vaikuttamaan arvoihin ruokavakiolla? Mulla on todettu 4 vuotta sitten 1. Tyypin diabetes ja vaikka ruokavalio on kunnossa ja teen fyysistä työtä niin sokeriarvot saattaa huidella lähellä 20. Paastoarvot 12-15. Väsyttää jatkuvasti, käytössä vaan pitkävaikutteinen insuliini. On mulle ennenkin sanottu että jos ruokavalio ja liikunta on tasapainossa niin ykköstyyppiläiselläkin pitäs sokeriarvot olla kunnossa.. no ei mulla ainakaan ole. :/ Mitat 177cm/74kg, 21v.

9

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haimavaivainen

      Kuulostaa kyllä kummalliselta.
      Pelkällä perusinsuliinilla?

      Tuossa tapauksessa ei pitäisi montaa hiilihydraattia syödä.
      Pikainsuliinia luonnollisesti pitää ruokailun yhteydessä käyttää, jotta sokerit ei nouse. Näin se terveenkin ruumis toimii. Kun ruokaa pistetään elimistöön, pistää haima insuliinia sopivasti.

      Saat varmaan sokerit kuntoon, jos syöt evästä missä ei juurikaan hiilihydraattia/ hiilihydraatiksi muuttuvaa ole mutta silloin saat kyllä fyysiset työt unohtaa.

      Pikainsuliinille ja äkkiä jos ihan totta puhut tuosta insuliinikuuristasi.
      Sinun tapauksessasi luulisi jo haiman oman insuliinituotannon loppuneen ja insuliiniannostukset tulisi olla kuten normaalilla diabeetikolla, eli pitkää 1-2x päivä riippuen lääkkeestä ja pikainsuliinia yleensä vähintään 3x (eli ruualle).

      • ihmeissäänjakummissaan

        Sitä oon itekkin miettiny. Raskausaikana arvot oli niin hurjia että sillon oli monipistoshoito, raskauden jälkeen jätettiin käyttöön vaan pitlävaikutteinen. Syön monipuolisesti ja vähän hiilareita, leipää ja perunaa en lainkaan. Välipaloilla maitorahkaa, proteiinilisiä ja marjoja, joskus hedelmää mutta harvemmin. Aamuisin puuro sokerittomalla mehukeitolla. Lämpimällä ruualla lihaa, salaattia ja kasviksia, joskus pieni kauhallinen pastaa. Siideriä tai herkkuja en edes uskalla syödä kun sokerit muutenkin tommosia hyppelyitä tekee. Miksi mulla ei sitten pysy sokerit tällä kunnossa, kun moni mulle on sanonut että ykköstyyppiläisen sokerit pysyy kyllä kurissa ruokavaliolla? :o

        Lisäksi on kilpirauhasen vajaatoiminta, arvot ja lääkitys kunnossa.


      • ihmeissäänjakummissaan
        ihmeissäänjakummissaan kirjoitti:

        Sitä oon itekkin miettiny. Raskausaikana arvot oli niin hurjia että sillon oli monipistoshoito, raskauden jälkeen jätettiin käyttöön vaan pitlävaikutteinen. Syön monipuolisesti ja vähän hiilareita, leipää ja perunaa en lainkaan. Välipaloilla maitorahkaa, proteiinilisiä ja marjoja, joskus hedelmää mutta harvemmin. Aamuisin puuro sokerittomalla mehukeitolla. Lämpimällä ruualla lihaa, salaattia ja kasviksia, joskus pieni kauhallinen pastaa. Siideriä tai herkkuja en edes uskalla syödä kun sokerit muutenkin tommosia hyppelyitä tekee. Miksi mulla ei sitten pysy sokerit tällä kunnossa, kun moni mulle on sanonut että ykköstyyppiläisen sokerit pysyy kyllä kurissa ruokavaliolla? :o

        Lisäksi on kilpirauhasen vajaatoiminta, arvot ja lääkitys kunnossa.

        ..ja fyysisestä työstä ei pysty luopumaan, noilla eväillä mitä päivisin syön pysyn just ja just menossa mukana - 7h työpäivän jälkeen nukun kotona 2h päiväunet ja yöllä tarvitsen unta 8-10h että pysyn seuraavan päivän hereillä ja jaksan pysyä pystyssä. Viikonloput meneekin sitten nukkuessa pääosin. Alkaa stressaamaan tää jatkuva oravanpyörä.


    • Haimavaivainen

      Pikainsuliini.
      Eipä siinä muuta nyt alkuun.
      Kun syö, hiilarit menee vereen. Jos ei ole insuliinia, ne hiilihydraatit ei pääse käyttöön ja jää vereen kiertelemään. Silloin väsyttää ja verensokerit on pielessä.

      1 tyypin diabeetikko ei pärjää ilman insuliinia (pitkä pika) muuta kuin erikoistapauksissa. Kuulostaa tapauksesi kyllä tosi kummalliselta. Käytkö poppamiehellä vai mistä olet hoito- ohjeet saanut???

    • 1-tyyppi

      Joo, pikainsuliinia sinä tarvitset ja äkkiä. Hyvin kummallista, että ykköstyypille on määrätty vain pitkävaikutteinen insuliini. Eihän tuo paljoa auta, jos haima ei mitään tuota ja syödäkin kuitenkin pitäisi.

      • 1-tyyppi

        Ja ykköstyypin hoito ei koskaan onnistu pelkällä ruokavaliolla. Ihan sama mitä VHH-uskovaiset horisevat, mutta näin se menee. Et kai vaan ole jostain netistä lukenut näitä vääriä ruokavalio-hoitoja?

        2-tyyppi on eri tauti, vaikka samalla nimellä kutsutaankin. Usein heillä ruokavalion muutos ja liikunta auttaa, koska haima kuitenkin pelaa vielä jotenkuten.

        Jos taas elimistö ei insuliinia tuota, niin silloin se on tietysti korvattava.


    • Myös Diabetes 1

      Aloittaja hei, sinä tarvitsisit äkkiä pikainsuliinia tilanteen korjaamiseksi, joten keskustelehan diabeteshoitajasi ja lääkärisi kanssa.

      • ihmeissäänjakummissaan

        Diabeteshoitajalla käyn 3kk välein ja lääkärillä 6kk välein - sieltähän nämäkin ohjeisukset olen saanut ja insuliinin käyttöohjeet.. samaa oon kummastellu minäkin, mutta lääkärin mielestä yritys korjata pitkävaikutteisella olis tarpeen lisänä ruokavalio ja liikunta. Mä kun oon tosiaan aina ollu siinä luulossa/tiedossa ettei ykköstyyppiläisellä tuo ruokavalio auta samalla tavalla kun kakkostyyppiläisellä jolla liki aina terveelliset elämäntavat ja ylipainon poissaanti alentaa sokerit usein ainaki lähes normaaliksi. Mistähän noi mun hoitajat ja lääkärit on tutkintonsa saaneet? Asuin toisella paikkakunnalla aiemmin, jossa tutkivat 2 vuotta tätä diabetesta, kävin sokerirasituksissa 3-4kk välein ja mittasin sokereita kotona - sanoivat odottavansa että sokerit laskisivat. Eivätpä laskeneet, vaan kohosivat koko ajan korkeammalle. Nyt olen nykyisellä paikkakunnalla käynyt tuolla hoitajalla ja lääkärillä jo 1,5v ja on tällasta. Mitä ihmettä ne odottaa? Sokerit on vuosi vuodelta korkeampia kun hoito on tätä. Mulla on hoirajan aika lokakuussa, en tiedä mitä siellä sitten sanotaan. Varmaan käsketään syömään vielä vähemmän.

        Raskausaikana jouduin raskausmyrkytysepäilyksen takia olemaan sairaalassa raskausajan viimeiset 2,5kk - diabeteahoitaja kävi suorastaan vittuilemassa että syön vaan niin väärällä tavalla että sokerit on siksi korkealla. Sain ruuaksi lounaalla keittoa n. 2dl jossa oli pari porkkanan palaa ja 3 pientä kuutiota perunaa ja loput lientä. Myös lasillisen maitoa. Leipää en saanut kun oli hiilareita. Halusi diabeteshoitaja todistaa olevansa oikeassa - hassusti kuitenkin kävi, kun sokerit kuitenkin nousivat (en enää muista paljonko), ja kun pari päivää piti tuollasilla ruokamäärillä niin alko sokerit romisemaan alas sitä vauhtia että sitten makasinkin sokeritipassa kun vauvankin liikkeet vähenivät paljon. Älytöntä miten mulle on voinu sattua tällanen hoito.


      • 1-tyyppi
        ihmeissäänjakummissaan kirjoitti:

        Diabeteshoitajalla käyn 3kk välein ja lääkärillä 6kk välein - sieltähän nämäkin ohjeisukset olen saanut ja insuliinin käyttöohjeet.. samaa oon kummastellu minäkin, mutta lääkärin mielestä yritys korjata pitkävaikutteisella olis tarpeen lisänä ruokavalio ja liikunta. Mä kun oon tosiaan aina ollu siinä luulossa/tiedossa ettei ykköstyyppiläisellä tuo ruokavalio auta samalla tavalla kun kakkostyyppiläisellä jolla liki aina terveelliset elämäntavat ja ylipainon poissaanti alentaa sokerit usein ainaki lähes normaaliksi. Mistähän noi mun hoitajat ja lääkärit on tutkintonsa saaneet? Asuin toisella paikkakunnalla aiemmin, jossa tutkivat 2 vuotta tätä diabetesta, kävin sokerirasituksissa 3-4kk välein ja mittasin sokereita kotona - sanoivat odottavansa että sokerit laskisivat. Eivätpä laskeneet, vaan kohosivat koko ajan korkeammalle. Nyt olen nykyisellä paikkakunnalla käynyt tuolla hoitajalla ja lääkärillä jo 1,5v ja on tällasta. Mitä ihmettä ne odottaa? Sokerit on vuosi vuodelta korkeampia kun hoito on tätä. Mulla on hoirajan aika lokakuussa, en tiedä mitä siellä sitten sanotaan. Varmaan käsketään syömään vielä vähemmän.

        Raskausaikana jouduin raskausmyrkytysepäilyksen takia olemaan sairaalassa raskausajan viimeiset 2,5kk - diabeteahoitaja kävi suorastaan vittuilemassa että syön vaan niin väärällä tavalla että sokerit on siksi korkealla. Sain ruuaksi lounaalla keittoa n. 2dl jossa oli pari porkkanan palaa ja 3 pientä kuutiota perunaa ja loput lientä. Myös lasillisen maitoa. Leipää en saanut kun oli hiilareita. Halusi diabeteshoitaja todistaa olevansa oikeassa - hassusti kuitenkin kävi, kun sokerit kuitenkin nousivat (en enää muista paljonko), ja kun pari päivää piti tuollasilla ruokamäärillä niin alko sokerit romisemaan alas sitä vauhtia että sitten makasinkin sokeritipassa kun vauvankin liikkeet vähenivät paljon. Älytöntä miten mulle on voinu sattua tällanen hoito.

        Missä päin maata on tuollaisia tolloja "ammattilaisia"? Ihan järkyttävää, kuinka ihmistä pidetään vuosia huonossa kunnossa kun auttava lääkekin on kerran keksitty. Miksi lääkärisi ei voi vain kirjoittaa pikainsuliini-reseptiä? Ei voi ymmärtää...


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe