Rivit tiiviiksi yksinasujat.

mimmimummi*

Yksinelävät ovat unohtuneet.... vaikka meitä on jo yli miljoona...THL ...tekee alustavaa selvitystä yksinasuvien tilanteesta...se valmistuu syyskuussa...
Yksin asuminen on paitsi sosiaalinen....myös taloudellinen rasite....Yksin asuminen on kallista, kun kuluja ei voi jakaa toisen kanssa....
Mitä ajatuksia teillä tähän .....onko yksinasujat unohdettu....lapsiperheiden ja muiden tukien.. ja etujen kustannuksella....
Tämä ei ole sitten......minun valitukseni....huomio...

129

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eivät ole ajatukseni muuttuneet sitten aikaisemman aloituksen.
      Eivätkä muutu tulevissakaan aloituksissa.
      Laittaistko jotain Moukareista.
      Ettei kävisi näin yksi-toikkoiseksi.

      H.

      • Tarkoitin siis taas...

        H.


      • mimmimummi*

        En puhu sinun kanssasi .....Mutta olen edelleen vain mimmimummi*.....

        Ajatuksenani oli tuoda keskustelua.....muustakin kun mitä palstalla nyt keskustelette....


      • mimmimummi* kirjoitti:

        En puhu sinun kanssasi .....Mutta olen edelleen vain mimmimummi*.....

        Ajatuksenani oli tuoda keskustelua.....muustakin kun mitä palstalla nyt keskustelette....

        "mimmimummi*

        Onko sinulla piano ja saari?

        H.


    • €ero

      Aloitukset kuivuu häviää jos ei oo kiinnostusta !

      Yksin on asuttu joulusta asti nii meinoon asua toistaiseksi, jaa pitäskö valittaa miksi empä tiiä kun on kiirettä ei kerkee miettimään joutua pittää.

      Ruuskanen voitti kultaa se on pääasia ja kuuluu lupsakoihin savolaisiin hohhoijaa joutua pittää.

      • mimmimummi*

        Niinpä... ja olen aika passiivinen niitä ainakaan venyttämään....siis aloittamaani....
        Savolais vitsi naaratti..... "terroristi" soitti kahdelle miehelle toimeksiannon...finnairin kone pitäs kaapata....ei kuulunut yhteydenottoa viikkoon....kunnes savolainen sanoi.....kaapataan ..kaapataan...vuan ei mee kaapaksi... Ruuskasen kulta oli hieno asia...


    • tilatantta

      En tiedä, mistä etuisuuksista yksinasuvat ovat jääneet paitsi?
      Käsittääkseni etuisuuksia annetaan tarpeeseen, ja ainakaan minun yksinasuvat tuttavani eivät mitään erityisetuisuuksia tarvikaan.
      Eivätkä saa mitään ministeriason eläkettä.

      Luonteesta riippuen lie yksinäisyys joillekin hyvinkin hankalaa, mutta sitä ei rahalla voi muuttaa miksikään.

      Tänä kaventuvien etuuksien aikana tuskin keksitään uusia etuisuuksia, kun entisiäkin ollaan kaventamassa, tai jopa poistamassa kokonaan.

      Ne vanhat, joilla menee huonoiten, eivät osaa/uskalla valittaa.
      Eri asia olla vieraan maksullisen kiireavun tarpeessa kolossaan, kuin pystyä huolehtimaan vielä muistakin.
      Kaksi samanikäistä.

      • "tilatantta"

        Miksi ei mitään isoilla kirjaimilla?
        Ainahan niitä näissä jankutuksissa on.

        H.


      • tilatantta
        hunksz kirjoitti:

        "tilatantta"

        Miksi ei mitään isoilla kirjaimilla?
        Ainahan niitä näissä jankutuksissa on.

        H.

        Minä pysyn vain asiassa.


      • Kuten Hunks
        hunksz kirjoitti:

        "tilatantta"

        Miksi ei mitään isoilla kirjaimilla?
        Ainahan niitä näissä jankutuksissa on.

        H.

        Hub´nks on kuulemani mukaan siirtolainen, siis sepataristi,
        Joka mollaa ihmsn aloituksineen.

        Jos olette huomanneet nii vain karjalaiset puhuvat aina pahaa IHMISESTÄ.

        ASIASSA he eivät pysy.

        ITSEÄNSÄ he kehuvat.


      • Kuten Hunks kirjoitti:

        Hub´nks on kuulemani mukaan siirtolainen, siis sepataristi,
        Joka mollaa ihmsn aloituksineen.

        Jos olette huomanneet nii vain karjalaiset puhuvat aina pahaa IHMISESTÄ.

        ASIASSA he eivät pysy.

        ITSEÄNSÄ he kehuvat.

        "Kuten Hunks"

        Onhan sitä tullut siirrytyksi.
        Siittimestä Suomeen, Suomesta Ruottiin ja takaisin.
        Ja sitten maalta kaupunkiin.
        Minä olen Keski-Suomalainen.

        H.


    • ent. siivoojaparka

      Asun yksi, mutta ei minulle yksin asuminen ole sosiaalinen rasite. Vaikka asuu yksin, niin kyllä sitä seura aina löytyy silloin kun sitä kaipaa. Mukava olla omassa rauhassaan enimäkseen.

      Taloudellinen rasite? Monelle naiselle miehen pitäminen tulee paljon kalliimmaksi kuin yksin asuminen kissan kanssa.

      • "ent. siivoojaparka"

        No niin, nyt mimmi saa taas mitä kaipaakin.
        Taas.

        H.


      • Niin kun on ne tokot ja akilityt ja kaikki.....................


      • ei edes kissaa enää

        Totta turajat, kalliiksi ovat tulleet :(


      • .mollis
        lusiina60 kirjoitti:

        Niin kun on ne tokot ja akilityt ja kaikki.....................

        Mitäh??? Onks miehille tommosii?
        Pitäiskö mun laittaa mies tokotiin tai akilityyn? Multa on mennyt jotain ohi!!!


      • .mollis kirjoitti:

        Mitäh??? Onks miehille tommosii?
        Pitäiskö mun laittaa mies tokotiin tai akilityyn? Multa on mennyt jotain ohi!!!

        No on on, mutta voi voi, sulla se voi olla nyt pikkusen myöhäistä. Heti alkuun kun on sisäsiistiksi oppinut ni eik koulutukseen.


      • .mollis
        lusiina60 kirjoitti:

        No on on, mutta voi voi, sulla se voi olla nyt pikkusen myöhäistä. Heti alkuun kun on sisäsiistiksi oppinut ni eik koulutukseen.

        Voi hitsin hitsi. No sokeripalalla saa vanhankin oppimaan uusia temppuja ;))


      • lusiinaeirek
        .mollis kirjoitti:

        Voi hitsin hitsi. No sokeripalalla saa vanhankin oppimaan uusia temppuja ;))

        Kierimäänkinkö :)


      • .mollis
        lusiinaeirek kirjoitti:

        Kierimäänkinkö :)

        Niiiin :) Ei kait kuitenkaan enää taivu jahtaamaan häntäänsä:)


      • lusiinaeirek
        .mollis kirjoitti:

        Niiiin :) Ei kait kuitenkaan enää taivu jahtaamaan häntäänsä:)

        Heh, kaikkea ei voi enää vaatia :)).


    • .mollis

      Mä en nyt saa mitenkään kiinni näistä palstan ketjuista... :(
      €ero, ajattelin aloittaa uuden kielen opiskelun, opettaisitko savonkielen alkeet?

      Onnea vaan kulllan johdosta!

      • ,,--,,.

        Onpa ihme, tämäkin aloitus on kristallinkirkas.


      • .mollis
        ,,--,,. kirjoitti:

        Onpa ihme, tämäkin aloitus on kristallinkirkas.

        Ei se mikään ihme ole kun on minusta kysymys ;)) En osaa ottaa kantaa kun en ole yksineläjä. Mutta turhat tuet pois Nalle Wahlroosilta.


      • €ero
        .mollis kirjoitti:

        Ei se mikään ihme ole kun on minusta kysymys ;)) En osaa ottaa kantaa kun en ole yksineläjä. Mutta turhat tuet pois Nalle Wahlroosilta.

        Ae että savon kieltä no ensin kiännät leuan viäräksi silimät kattomaan kieroon lupsakka mieli, sitte alat pölöpättämmään joutavia no ehän tiällä muuta tehäkkään siitä vuan.

        Enempää en kerkii ko joutua pittää...!


      • .mollis
        .mollis kirjoitti:

        Ei se mikään ihme ole kun on minusta kysymys ;)) En osaa ottaa kantaa kun en ole yksineläjä. Mutta turhat tuet pois Nalle Wahlroosilta.

        Just uutisissa oli, että EU-tukisia myönnetään niin maan pirusti hedelmä- ja marjan viljelijöille, ettei vaan hinnat pääsis laskemaan. Voivat vaikka jättää kokonaan hedelmänsä poimimatta kun tukea tulee... Voi saisse, sittii ja paska, eikö niitä vois nyt jakaa köyhäinapuna!


      • .mollis
        €ero kirjoitti:

        Ae että savon kieltä no ensin kiännät leuan viäräksi silimät kattomaan kieroon lupsakka mieli, sitte alat pölöpättämmään joutavia no ehän tiällä muuta tehäkkään siitä vuan.

        Enempää en kerkii ko joutua pittää...!

        Ei kuule, en alakkaan. Silmät olivat jäädä killilleen. Alotan eestigeelen.

        Äetä!


      • ,,--,,.
        .mollis kirjoitti:

        Ei se mikään ihme ole kun on minusta kysymys ;)) En osaa ottaa kantaa kun en ole yksineläjä. Mutta turhat tuet pois Nalle Wahlroosilta.

        @.mollis

        Minä osaan ottaa kaikkeen kantaa, jos viitsin, yleensä nykyisin en.

        Vaikka olenkin kaksineläjä.


      • ...
        .mollis kirjoitti:

        Just uutisissa oli, että EU-tukisia myönnetään niin maan pirusti hedelmä- ja marjan viljelijöille, ettei vaan hinnat pääsis laskemaan. Voivat vaikka jättää kokonaan hedelmänsä poimimatta kun tukea tulee... Voi saisse, sittii ja paska, eikö niitä vois nyt jakaa köyhäinapuna!

        Olett käsittänyt jotakin aivan väärin.

        Nimenomaan tukiaisten takia ruoka on keinotekoisen halpaa kuluttajille, päällisin puolin. Tukiaiset kun maksetaan verovaroin. Ja ylituotantohan nimenomaan aluksi tarkoittaa hintojen laskemista. Pitemmän päälle viljeleminen muuttuu kannattamattomaksi ja tiloja joudutaan ylituotannon takia lopettamaan, jolloin hinnat taas nousevat.

        Nyt nimenomaan maksetaan tukia vientimahdollisuuksien ylläpitämiseksi. Omavaraisuusaste elintarvikkeissa säilyy,ja jos on ylituotantoa kotimaan markkinoille, onpahan, mitä viedä ulkomaille. Suomi ei ole monistakaan asioista omavarainen, suomeen tuodaan ruista, muita viljoja, maitoa, lihaa ja tietenkin panaait jne. ilman elintarvikevientiä, vaihtotase olisi taas hivenen huononpi, jolloin ulkomaisten elintarvikkeiden tuontia ei kompensoida omalla viennillä, josta taas seuraa hintojen nousua kuluttajille.

        Joku Valio on liikeyritys. Se myy kehniolla katteella, elikkäs alihintaan ylijäämätuotteita kotimaahan. Pitkän päälle homma ei toimi, karjatiloja ja meijereitä joudutaan lopettamaan, jos tuottaminen ja meijerinpitäminen muuttuu kannattamattomaksi. Jos juustojen hintoja åpitää taas nostaa:D

        juusii?

        =DW=


      • onniminni
        .mollis kirjoitti:

        Ei se mikään ihme ole kun on minusta kysymys ;)) En osaa ottaa kantaa kun en ole yksineläjä. Mutta turhat tuet pois Nalle Wahlroosilta.

        Asiat on ajettu siihen jamaan, että suuret yksiköt tuottavat halvemmalla ruokaa. Tuki tulee kuluttajalle, ei ole kyse sosiaalietuudesta.


      • .mollis
        ... kirjoitti:

        Olett käsittänyt jotakin aivan väärin.

        Nimenomaan tukiaisten takia ruoka on keinotekoisen halpaa kuluttajille, päällisin puolin. Tukiaiset kun maksetaan verovaroin. Ja ylituotantohan nimenomaan aluksi tarkoittaa hintojen laskemista. Pitemmän päälle viljeleminen muuttuu kannattamattomaksi ja tiloja joudutaan ylituotannon takia lopettamaan, jolloin hinnat taas nousevat.

        Nyt nimenomaan maksetaan tukia vientimahdollisuuksien ylläpitämiseksi. Omavaraisuusaste elintarvikkeissa säilyy,ja jos on ylituotantoa kotimaan markkinoille, onpahan, mitä viedä ulkomaille. Suomi ei ole monistakaan asioista omavarainen, suomeen tuodaan ruista, muita viljoja, maitoa, lihaa ja tietenkin panaait jne. ilman elintarvikevientiä, vaihtotase olisi taas hivenen huononpi, jolloin ulkomaisten elintarvikkeiden tuontia ei kompensoida omalla viennillä, josta taas seuraa hintojen nousua kuluttajille.

        Joku Valio on liikeyritys. Se myy kehniolla katteella, elikkäs alihintaan ylijäämätuotteita kotimaahan. Pitkän päälle homma ei toimi, karjatiloja ja meijereitä joudutaan lopettamaan, jos tuottaminen ja meijerinpitäminen muuttuu kannattamattomaksi. Jos juustojen hintoja åpitää taas nostaa:D

        juusii?

        =DW=

        Ai siii, sii juu?

        http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/eu-tukee-pakotteista-karsivia-vihannes-ja-hedelmatuottajia/4254876


      • .mollis
        ,,--,,. kirjoitti:

        @.mollis

        Minä osaan ottaa kaikkeen kantaa, jos viitsin, yleensä nykyisin en.

        Vaikka olenkin kaksineläjä.

        Minulla olis välillä vähän puheripuli. Nyt kun olen isseksein kun puoliskoni on "omilla teillään" ja palaa vasta huomenna. Olen 3 päivää puhunut pääosin 4 ½ .vuotiaan kanssa. Tosin aihehaitari oli mahtava :)


      • ...
        .mollis kirjoitti:

        Ai siii, sii juu?

        http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/eu-tukee-pakotteista-karsivia-vihannes-ja-hedelmatuottajia/4254876

        Uutinen oli uutinen, Minä esitin perustelut, miksi näin toimitaan. Suomi muitten mukana asettanut pakotteita, tottakai asia koskee suomea.

        Toi uutinen muuten oli torsokin. Orpo koittaa kovasti kiirehtiä maitotila tukia, koska maitotalous on kuitenkin tärkeä suomelle, juuston vientikin.

        Kandee kuitenkin muistaa, maataloustuotteiden vienti koko suomen viennistä on jotain viisi prosenttia. Sitten homma menee kriittiseksi, jos pakotteet alkavat koskemaan raskasta teollisuutta. Tuleepi nälkä maahan, kun masuuneita ja laivatelakoita aletaan sulkemaan. Noh, onhan tuota juustoa ensi alkuun, mutta tilanne kriittinen hyvin pian, koska suomi konkurssissa.

        =DW=


      • .mollis
        ... kirjoitti:

        Uutinen oli uutinen, Minä esitin perustelut, miksi näin toimitaan. Suomi muitten mukana asettanut pakotteita, tottakai asia koskee suomea.

        Toi uutinen muuten oli torsokin. Orpo koittaa kovasti kiirehtiä maitotila tukia, koska maitotalous on kuitenkin tärkeä suomelle, juuston vientikin.

        Kandee kuitenkin muistaa, maataloustuotteiden vienti koko suomen viennistä on jotain viisi prosenttia. Sitten homma menee kriittiseksi, jos pakotteet alkavat koskemaan raskasta teollisuutta. Tuleepi nälkä maahan, kun masuuneita ja laivatelakoita aletaan sulkemaan. Noh, onhan tuota juustoa ensi alkuun, mutta tilanne kriittinen hyvin pian, koska suomi konkurssissa.

        =DW=

        No kun en voi syödä juustoa, kolesteroli nousee :(
        Onneksi nyt on satanut tulee sieniä. Luultavasti myös puolukoita ja karpaloita.
        Ei muuta kun mummo metsään.

        Oikeasti ja vakavasti, toivottavasti ei mennä ihan perimmäiseen pohjaan saakka,
        Kyllä tämä Venäjä-Ukraina-EU varmasti näinkin antaa taviksellekin ajateltavaa ettei se ruoka taivaasta laareihin putoile.

        Vanha kansa sanoi "suu säkkiä myöten".

        Thanks DW!


      • .mollis
        .mollis kirjoitti:

        Minulla olis välillä vähän puheripuli. Nyt kun olen isseksein kun puoliskoni on "omilla teillään" ja palaa vasta huomenna. Olen 3 päivää puhunut pääosin 4 ½ .vuotiaan kanssa. Tosin aihehaitari oli mahtava :)

        ,,--,,.
        Oletko alkanut poikotoida tiettyjä aiheita, vai onko vaan laiskuus tai aiheiden vähyys syynä?

        Minulla on vähän sellaista jaksottaista, saatan nakottaa päivän ja väijyä palstaa, kun teen töitä koneella. Sitten saatan olla kuukauden ihan tyystin pois.


      • ,,--,,.
        .mollis kirjoitti:

        ,,--,,.
        Oletko alkanut poikotoida tiettyjä aiheita, vai onko vaan laiskuus tai aiheiden vähyys syynä?

        Minulla on vähän sellaista jaksottaista, saatan nakottaa päivän ja väijyä palstaa, kun teen töitä koneella. Sitten saatan olla kuukauden ihan tyystin pois.

        Täydellinen kyllästyminen. Aina samaa jaskaa samassa paketissa.


    • Olen valinnut yksiasumisen ja miesystäväni myös.

      Emme muuta yhteen, olemme tottuneet elämään siten, että pärjäämme. Minulle kesä on kalleinta aikaa kun maksan kahdesta asumismuodosta yksin.

      On myös asioita, jotka heikentäisivät meidän kummankin tuloja jos muuttaisimme virallisesti yhteen.

      Tähän yhteen muuttamisen taloudellisiin seuraamuksiin nojaten moni asuu yksin, mutta ei ole yksinäinen vaan asuu ns. LAT-suhteessa.

      Tilastot on huijattavissa eivätkä kerro aina totuutta.

      On mm. eläke-etuja, jotka heikkeneisivät jos seurustelevat parit muuttaisivat yhteen. On asumistukia jotka lakkaisivat jos parit asuisivat yhdessä.

      Missä lie sitten se raja, jossa ns. yksinäisten olisi pakko muuttaa yhteen.

      • rosvot kiinni!

        Tuo on sitä kusettamista, mitä tapahtuu jatkuvasti.
        Haetaan sossusta tukia, verohelpotuksia ja joka asiassa vedotaan pieniin tuloihin, että halvemmalla päästään.
        Kuitenkin pari asuu yhdessä ja molemmat vetävät itselleen kaikki mahdolliset avustukset ja korvaukset.

        Kun molemmilla on eri osoite ja kuitenkin asutaan samaa taloutta, niin se on juuri sitä yhteiskunnan hyväksikäyttöä ja viranomaisten harhauttamista.
        Ja vielä on kanttia tulla siitä tänne leuhkimaan!


      • rosvot kiinni! kirjoitti:

        Tuo on sitä kusettamista, mitä tapahtuu jatkuvasti.
        Haetaan sossusta tukia, verohelpotuksia ja joka asiassa vedotaan pieniin tuloihin, että halvemmalla päästään.
        Kuitenkin pari asuu yhdessä ja molemmat vetävät itselleen kaikki mahdolliset avustukset ja korvaukset.

        Kun molemmilla on eri osoite ja kuitenkin asutaan samaa taloutta, niin se on juuri sitä yhteiskunnan hyväksikäyttöä ja viranomaisten harhauttamista.
        Ja vielä on kanttia tulla siitä tänne leuhkimaan!

        Mitä vitun kusettamista, jos asuu erillään?

        Kaikki mikä tililleni läsähtaa on Suomen lakien mukaisia etuuksia.

        Kaikki mitä miesystäväni tienaa on Hollannin lakien mukaisia eläkeetuuksia.
        Hän ei hyödy pätkääkään sinun maksamista veroistasi, päin vastoin hän hyödyntää sen yhteiskunnan hyvinvointia. kuluttamalla eläkkeensä pääsääntöisesti Suomssa.

        Tänä syksynä palaamme normaaliin vuosirytmiin ja häivymme Hollantiin kuluttamaan minun eläkettäni eläkettäni vastaavasti sinne.


      • ...
        rosvot kiinni! kirjoitti:

        Tuo on sitä kusettamista, mitä tapahtuu jatkuvasti.
        Haetaan sossusta tukia, verohelpotuksia ja joka asiassa vedotaan pieniin tuloihin, että halvemmalla päästään.
        Kuitenkin pari asuu yhdessä ja molemmat vetävät itselleen kaikki mahdolliset avustukset ja korvaukset.

        Kun molemmilla on eri osoite ja kuitenkin asutaan samaa taloutta, niin se on juuri sitä yhteiskunnan hyväksikäyttöä ja viranomaisten harhauttamista.
        Ja vielä on kanttia tulla siitä tänne leuhkimaan!

        Unohdit sen, usein toinen asunto laitetan pimeästi vuokralle. Läpeensä rehellistä porukkaa.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Unohdit sen, usein toinen asunto laitetan pimeästi vuokralle. Läpeensä rehellistä porukkaa.

        =DW=

        Miten vuokrataan omistusasunto pimeästi, vuokra-asuntoahan ei voi vuokrata pimeästi vai voiko?


      • vuokrataan..
        korppis kirjoitti:

        Miten vuokrataan omistusasunto pimeästi, vuokra-asuntoahan ei voi vuokrata pimeästi vai voiko?

        Vuokraa pimeästi ei sen kummempaa


      • vuokrataan.. kirjoitti:

        Vuokraa pimeästi ei sen kummempaa

        Rosvot kiinni ja dw@

        kirjoitatte sekavia. Toinen asunto vuokralle ja sitten sossuun hakemaan avustuksia ja pieniin tuloihin vedoten verohelpotuksia. Aikamoista tietämättömyyttä asioiden käsittelystä.

        Omistus-asunto pimeesti vuokralle, joo ei kukaaan tuomaa ei edes verottaja eikä sossun täti ; ) tai vuokrakämppä joo...on se ilmoja pitänyt.


      • pimeä vuokralainen
        korppis kirjoitti:

        Rosvot kiinni ja dw@

        kirjoitatte sekavia. Toinen asunto vuokralle ja sitten sossuun hakemaan avustuksia ja pieniin tuloihin vedoten verohelpotuksia. Aikamoista tietämättömyyttä asioiden käsittelystä.

        Omistus-asunto pimeesti vuokralle, joo ei kukaaan tuomaa ei edes verottaja eikä sossun täti ; ) tai vuokrakämppä joo...on se ilmoja pitänyt.

        Voihan kaupungin vuora asunnon vuokrata pimeästi, tiedän tapauksia, etkö ole oppinut Hollannissa että tuulimyllyjä vastaan ei kannata tapella kun meet sinne vuokraa asuntosi ja älä kerro kellekkään.


      • pimeä vuokralainen kirjoitti:

        Voihan kaupungin vuora asunnon vuokrata pimeästi, tiedän tapauksia, etkö ole oppinut Hollannissa että tuulimyllyjä vastaan ei kannata tapella kun meet sinne vuokraa asuntosi ja älä kerro kellekkään.

        Minä en asu kaupungin vuokrakämpässä ja toisekseen en ole tottunut valehtelemaan, sitäpaitsi koko taloyhtiö tietäisi, että olen vuokrannut asuntoni ulkopuoliselle ; ))


      • ...
        korppis kirjoitti:

        Rosvot kiinni ja dw@

        kirjoitatte sekavia. Toinen asunto vuokralle ja sitten sossuun hakemaan avustuksia ja pieniin tuloihin vedoten verohelpotuksia. Aikamoista tietämättömyyttä asioiden käsittelystä.

        Omistus-asunto pimeesti vuokralle, joo ei kukaaan tuomaa ei edes verottaja eikä sossun täti ; ) tai vuokrakämppä joo...on se ilmoja pitänyt.

        Noita tapauksiahan on vaikka kuinka paljon, itsekin tunnen ellaisia toimia harastavia ihmisiä. Etenkin opiskelupaikkakunnilla, sekä sellaisilla, missä paljon vaikkapa ulkomaisia keikkarakennusmiehiä pimeä asunnon vuokraaminen rehottaa.

        Eikä muuten kukaan huomaa, jos naapurit ei käryytä.

        Hommahan toimii ilman tositteita. Kirjat asunnolla, postit ja osoitteet siellä, asuu jossain muualla ja hoitelee jotenkin juoksevat asiat, käteen nippu kahisevaa ylimääräistä pimeästi kuukausittain. Kaikista parhaita asuntoja tollaseen kaupungin vuokraluukut, niissä naapuritkaan ei tiedä toisista asukkaista oikein mitään ja vaihtuvuuskin voi olla suurta. Kukaan huomaa mitään.

        Jaa, milläkö vuokralainen maksaa. No rahalla, oma asiansa mistä sen hommaa. Jos tarvii kämppää, kyllä siitä maksetaaan. Pimeat vuokrat yleensä pienenpiä kuin normaalit vuokrat, eivät saisi tukia kuitenkaan. Eikä ulkomaiset raksamiehet mitään tukia tai sellaisia helpolla saisikaan. Nehän voi sivupisneksinään tehdä pimeää keikkaa...

        Harmaata taloutta piisaa. Harvemmin puhutaan siitä, ttä tavalliset kunnialliset loispummikansalaiset vuokraa pimeästi kämppiään ja tekevät ilman elinkeinoilmoituksia harmaata pisnestä kirpputoreilla. Tukiasia ja eläkekorotuksia net on kyllä jokavälissä huutamasa itselleen. Kyllä ihmnen voi olla rehellinen.



        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Noita tapauksiahan on vaikka kuinka paljon, itsekin tunnen ellaisia toimia harastavia ihmisiä. Etenkin opiskelupaikkakunnilla, sekä sellaisilla, missä paljon vaikkapa ulkomaisia keikkarakennusmiehiä pimeä asunnon vuokraaminen rehottaa.

        Eikä muuten kukaan huomaa, jos naapurit ei käryytä.

        Hommahan toimii ilman tositteita. Kirjat asunnolla, postit ja osoitteet siellä, asuu jossain muualla ja hoitelee jotenkin juoksevat asiat, käteen nippu kahisevaa ylimääräistä pimeästi kuukausittain. Kaikista parhaita asuntoja tollaseen kaupungin vuokraluukut, niissä naapuritkaan ei tiedä toisista asukkaista oikein mitään ja vaihtuvuuskin voi olla suurta. Kukaan huomaa mitään.

        Jaa, milläkö vuokralainen maksaa. No rahalla, oma asiansa mistä sen hommaa. Jos tarvii kämppää, kyllä siitä maksetaaan. Pimeat vuokrat yleensä pienenpiä kuin normaalit vuokrat, eivät saisi tukia kuitenkaan. Eikä ulkomaiset raksamiehet mitään tukia tai sellaisia helpolla saisikaan. Nehän voi sivupisneksinään tehdä pimeää keikkaa...

        Harmaata taloutta piisaa. Harvemmin puhutaan siitä, ttä tavalliset kunnialliset loispummikansalaiset vuokraa pimeästi kämppiään ja tekevät ilman elinkeinoilmoituksia harmaata pisnestä kirpputoreilla. Tukiasia ja eläkekorotuksia net on kyllä jokavälissä huutamasa itselleen. Kyllä ihmnen voi olla rehellinen.



        =DW=

        On pakko myöntää, että tunnut tietävän miten homma pelaa. Kokemustahan se vaatii. Onneksi en ole koskaan sekaantunut pimeään rahaan.


    • ETUISUUKSIA

      HUI-JAA- VAT ovat todella inhoja olioita minusta!

    • Rimmir tänään

      Mielestäni ei yksinasujia ole unohdettu. jokaisella on valinta, joko asua yksin tai kaksin tai kolhoosissa. Yksineläjät joilla on pienet tulot voivat hekin hakea asuntotukea, heillä on myös katto lääkemenoihin kuin perheellisilläkin, Yksineläjällä on myös valintamahdollisuus ostaako oman auton vai ei. Yksineläjä voi myös liittyä muiden yksineläjien kanssa vaikkapa ruokarinkiin (voivat yhdessä ostaa isompia satseja ruokaa ja hygieniatuotteita ja osittaa ostoksensa.)

      Silloin kun oli nuori ja juuri perustanut perheen ja elettiin vain yhden henkilön ansioiden turvin, oli eläminen tiukkaa. Silti sitä uskalti nuorena ja terveenä satsata omaan kotiin, autoon, lomamatkoihin, uusiin huonekaluihin, kodinkoneisiin yms koska luotti saavansa töitä ja pysyä terveenä
      Kuinka paljon oikeastaan lapsiperheet työllistävätkin muita ihmisiä kaiken ohessa ja maksavat välillisiä ja välittömiä veroja. (kunnallisveroja sekä arvonlisäveroja).
      Lapsiperheet mielestäni ovat oikeutettuja kaikkiin tukiin mitä saavat.

      • ...

        Muistelet nuoruuttasi, jolloin aioita hoideltiin siihen malliin, että nyt maa alkaa olemaan korviamyöten veloissa, eikä maksajat enää riitä mihinkään.

        Kas kun se sampo on vieläkin keksimättä.

        =DW=


      • .mollis
        ... kirjoitti:

        Muistelet nuoruuttasi, jolloin aioita hoideltiin siihen malliin, että nyt maa alkaa olemaan korviamyöten veloissa, eikä maksajat enää riitä mihinkään.

        Kas kun se sampo on vieläkin keksimättä.

        =DW=

        Jos niin kävis, että jäisin yksin, niin vakavasti harkitsisin vanhuskommuunia.


      • ---,,---
        .mollis kirjoitti:

        Jos niin kävis, että jäisin yksin, niin vakavasti harkitsisin vanhuskommuunia.

        Onkohan missään? Niin kauan voisi mielikuvituksessa toimia, kun jokainen on jokseenkin terve, omillaan terveyden puolesta toimeentuleva.


      • .mollis
        ---,,--- kirjoitti:

        Onkohan missään? Niin kauan voisi mielikuvituksessa toimia, kun jokainen on jokseenkin terve, omillaan terveyden puolesta toimeentuleva.

        Epäilen ettei ole, mutta ajatus kiehtoo. Nimenomaan jokaisen olisi "kynnelle kyettävä".
        Uskoisin, että se olisi mielenkiintoista. Siinähän menisi tovi jos toinenkin jos/kun kuuntelisimme toistemme elämäntarinoita.


      • Rimmir tänään
        ... kirjoitti:

        Muistelet nuoruuttasi, jolloin aioita hoideltiin siihen malliin, että nyt maa alkaa olemaan korviamyöten veloissa, eikä maksajat enää riitä mihinkään.

        Kas kun se sampo on vieläkin keksimättä.

        =DW=

        Ei taida löytyä valtiota jolla ei olisi velkaa. Liekö maailmassa kymmentäkään valtiota joka olisi velaton ja omavarainen.


      • ...
        Rimmir tänään kirjoitti:

        Ei taida löytyä valtiota jolla ei olisi velkaa. Liekö maailmassa kymmentäkään valtiota joka olisi velaton ja omavarainen.

        Kaikilla velkaa, ehkä joku monaco tai sveitsi voi olla velaton. Kysymys on siitä, kenellä velkaa liian paljon ja kenellä sen verran, että ei haittaa. Suomi toimii vielä, tuskin kovin pitkään nykymeiningillä.

        =DW=


      • ...
        ---,,--- kirjoitti:

        Onkohan missään? Niin kauan voisi mielikuvituksessa toimia, kun jokainen on jokseenkin terve, omillaan terveyden puolesta toimeentuleva.

        Yhden tiedän.

        Yks rivariyhtiö, missä lähinnä eläkeläisiä. Tuttu mummeli asustelee siinä, ikää85. Niitä oli vanhempiakin, mutta alkoivat kuolemaan pois. Ei ne tietenkään täysin omillaan kaikki pysty asumaan, kaikenlaista apua kunnalta jne. Mutta niin kauan, kuin kunto pitää, homma toimii. Ja kunta säästää aivan älyttömästi rahaa, ei tarvita laitospaikkoja.

        Kuulostaako hyvältä? Noo asioissa aina kääntöpuolensa. Omistusasunnoissa kääntöpuolensa., pitää tehdä remontteja jne. Pankit tarjoavat mielellään tietyille alueille käänteisiä asuntolainoja. Elikäs mummelit asuva, niin kauan kuin asuvat. Sitten kämppä myyntiin, pnakki ottaa omansa, jos saa ja jos viepäpä perintöjä sukulaisille sattuisi jäämään, sitten sukulaisetkin voivat jonkin roposen saada. Pulli elämää osakkeen ostamisen maksamiseen, toinen puoli syödään maksettua osaketta. Sellaista elämä on.

        =DW=


      • ---,,---
        .mollis kirjoitti:

        Epäilen ettei ole, mutta ajatus kiehtoo. Nimenomaan jokaisen olisi "kynnelle kyettävä".
        Uskoisin, että se olisi mielenkiintoista. Siinähän menisi tovi jos toinenkin jos/kun kuuntelisimme toistemme elämäntarinoita.

        Ehkä onnistuisi, jos kaikki asukkaat olisivat ennestään tuttuja toisilleen.
        Oman kokemuksen mukaan, monista sukulaismummoista, vanhemmuuten tulevat riidanhaluisiksi, muissa asukkaissa ei nähdä mitään hyvää.
        Dementian oireita.
        Seniori-talot on yksi vaihtoehto, mutta sinnekin kannattaisi muuttaa jo mahdollisimman ajoissa, jotta tuntuisi kodilta.


      • €ero
        ... kirjoitti:

        Kaikilla velkaa, ehkä joku monaco tai sveitsi voi olla velaton. Kysymys on siitä, kenellä velkaa liian paljon ja kenellä sen verran, että ei haittaa. Suomi toimii vielä, tuskin kovin pitkään nykymeiningillä.

        =DW=

        Mitäs sää jurnutat kaiken aekaa ja lopeta epäkohtien etsiminen kun siitä ei tuu kuin paha mieli.

        Toisaalta männöö ihan mukavasti vaikka alako vettä satamaan, tulin pitkästä aekoo kaupunkiin enkä lähe ko ensviikolla jos ilimat sallii joten ollaan ihmisiksi.


      • €ero kirjoitti:

        Mitäs sää jurnutat kaiken aekaa ja lopeta epäkohtien etsiminen kun siitä ei tuu kuin paha mieli.

        Toisaalta männöö ihan mukavasti vaikka alako vettä satamaan, tulin pitkästä aekoo kaupunkiin enkä lähe ko ensviikolla jos ilimat sallii joten ollaan ihmisiksi.

        Jos toi teewee on sellanen karvalakki päinen mielensäpahoittaja.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Jos toi teewee on sellanen karvalakki päinen mielensäpahoittaja.

        Hää se mies on, jos hää pistää kämppänsä vuokralle niin kukaan ei huomaa mitään.


      • €ero
        korppis kirjoitti:

        Hää se mies on, jos hää pistää kämppänsä vuokralle niin kukaan ei huomaa mitään.

        Jaa ha nyt sulla on oma lehmä ojassa , Hollantiin lähössä et kai meinoo vuokrata asuntoasi hämärästi tso tso lintukainen et muuten kyselisi.


      • €ero kirjoitti:

        Jaa ha nyt sulla on oma lehmä ojassa , Hollantiin lähössä et kai meinoo vuokrata asuntoasi hämärästi tso tso lintukainen et muuten kyselisi.

        En aijo vuokrata asuntoani, en kesämökkiäni, tuolla ylenpänä käydään väittelyä siitä, että jos vuokraa asunnon ja menee sossuun ja verotoimistoon saa erilaisia helpotuksia.

        Jos vuokraa omistusasunnon verottaja tietää kyllä sinulla olevan asunnon samoin sossun tätit. Ei tule veronpienennyksiä ei sossun apuja.


      • ...
        korppis kirjoitti:

        En aijo vuokrata asuntoani, en kesämökkiäni, tuolla ylenpänä käydään väittelyä siitä, että jos vuokraa asunnon ja menee sossuun ja verotoimistoon saa erilaisia helpotuksia.

        Jos vuokraa omistusasunnon verottaja tietää kyllä sinulla olevan asunnon samoin sossun tätit. Ei tule veronpienennyksiä ei sossun apuja.

        Tietää mistä?

        Olet joko todella tyhmä, tai sitten esität sellaista.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Tietää mistä?

        Olet joko todella tyhmä, tai sitten esität sellaista.

        =DW=

        Kyllä verottaja tietää mitä sinä omistat ja mitkä ovat tulosi. Vai etkö tee veroilmoitusta, jossa käy ilmi omaisuutesi ja tulosi?

        Onko kokemusta, että saat sossusta apua jos omistat asunnon. Et takuulla saa ja jos tilapäinen hätä on suuri saat, mutta maksat takaisin kun olet myynyt kämppäsi..

        Sinulla menee viesteissäsi puurot ja vellit sekaisin.


      • .mollis
        ---,,--- kirjoitti:

        Ehkä onnistuisi, jos kaikki asukkaat olisivat ennestään tuttuja toisilleen.
        Oman kokemuksen mukaan, monista sukulaismummoista, vanhemmuuten tulevat riidanhaluisiksi, muissa asukkaissa ei nähdä mitään hyvää.
        Dementian oireita.
        Seniori-talot on yksi vaihtoehto, mutta sinnekin kannattaisi muuttaa jo mahdollisimman ajoissa, jotta tuntuisi kodilta.

        Joku 4-5 huonetta, yhteinen keittiö ja olkkari ja tietenkin parveke tai terassi.
        Tiheä seula asukkaiden valinnassa. Minen muista kuin yhen ärhäkän mummon, mutta hänelläkin oli huumori siellä kärkkään terävän kielen alla, sitä ei vaan moni hoksannut.
        Seniori-talot, en tiedä kun siellä olis kaikki ympärillä vaan vanhoja. Yhtä kävelykeppien kopsetta ja Aino-Reino -tossujen laahustusta :)


      • rajaton,
        .mollis kirjoitti:

        Joku 4-5 huonetta, yhteinen keittiö ja olkkari ja tietenkin parveke tai terassi.
        Tiheä seula asukkaiden valinnassa. Minen muista kuin yhen ärhäkän mummon, mutta hänelläkin oli huumori siellä kärkkään terävän kielen alla, sitä ei vaan moni hoksannut.
        Seniori-talot, en tiedä kun siellä olis kaikki ympärillä vaan vanhoja. Yhtä kävelykeppien kopsetta ja Aino-Reino -tossujen laahustusta :)

        Tuttava muutti moiseen, kun täytti 55 vuotta, joten ei se mikään toinen jalka haudassa-säilytyspaikka ole.
        55 vuotta on alaikäraja.


      • ---,
        rajaton, kirjoitti:

        Tuttava muutti moiseen, kun täytti 55 vuotta, joten ei se mikään toinen jalka haudassa-säilytyspaikka ole.
        55 vuotta on alaikäraja.

        Ja toisekseen, taloissa on joko omistus- tai vuokra-asuntoja.
        Palveluita saa rahalla, jos tarvii.


      • .mollis
        korppis kirjoitti:

        Kyllä verottaja tietää mitä sinä omistat ja mitkä ovat tulosi. Vai etkö tee veroilmoitusta, jossa käy ilmi omaisuutesi ja tulosi?

        Onko kokemusta, että saat sossusta apua jos omistat asunnon. Et takuulla saa ja jos tilapäinen hätä on suuri saat, mutta maksat takaisin kun olet myynyt kämppäsi..

        Sinulla menee viesteissäsi puurot ja vellit sekaisin.

        No entä jos ottaisit vuokran pimeenä ja majoitat ns. "sukulaisen" asunnon vahdiksi?
        Auts, enhän mä nyt yllytä rikokseen...


      • kluk kluk klunks
        korppis kirjoitti:

        Kyllä verottaja tietää mitä sinä omistat ja mitkä ovat tulosi. Vai etkö tee veroilmoitusta, jossa käy ilmi omaisuutesi ja tulosi?

        Onko kokemusta, että saat sossusta apua jos omistat asunnon. Et takuulla saa ja jos tilapäinen hätä on suuri saat, mutta maksat takaisin kun olet myynyt kämppäsi..

        Sinulla menee viesteissäsi puurot ja vellit sekaisin.

        Ei se tahtia haittaa.
        Toisilla menee jäteastiatkin sekaisin.
        Helppoa kuin hiivaleivän hävittäminen!


      • .mollis
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Jos toi teewee on sellanen karvalakki päinen mielensäpahoittaja.

        Oisko? Minusta hänellä on enkelikiharainen takatukka ja easy-rider .silmälasit ;)


      • .mollis
        kluk kluk klunks kirjoitti:

        Ei se tahtia haittaa.
        Toisilla menee jäteastiatkin sekaisin.
        Helppoa kuin hiivaleivän hävittäminen!

        Nyt vetää suupieliä korviin ;)
        Näinpä höyhensaarille :)


      • sitroen.
        ---, kirjoitti:

        Ja toisekseen, taloissa on joko omistus- tai vuokra-asuntoja.
        Palveluita saa rahalla, jos tarvii.

        Noissa kaikissa kimppa-asumismuodoissa on se ominaisuus, että ns yhteisissä asioissa kaikki odottavat, että joku muu tekee ne työt, jolloin se yksi hölmö tekee aikansa kunnes huomaa missä menee pieleen. Sitten ei tee kukaan ja pieleen menee vielä enemmän ja yhteisö hajoaa omaan mahdottomuuteensa.
        Joskus hyvinkin läheltä seuranneena...


      • sitroen.
        Rimmir tänään kirjoitti:

        Ei taida löytyä valtiota jolla ei olisi velkaa. Liekö maailmassa kymmentäkään valtiota joka olisi velaton ja omavarainen.

        Taannoin Puolalla ei ollut velkaa eikä ottanut IMF:n tarjoamaa velkaa kun ei tarvinnut.
        Sitten koko Puolan johto matkusti samalla lentokoneella Venäjälle. Lentokone rysähti alas ja sivullinen kuvasi videolle, miten virkapukuiset ampuivat viimeiset kolme koneessa ollutta.
        Tämän jälkeen Puolan uusi johto otti IMF:ltä suuren lainan...
        Sivumennen, se ampumisen kuvannut sivullinen pani videonsa YouTubeen ja hänet tapettiin muutaman päivän päästä.
        Kertooko tämä mitään, mikä on kaiken takana ja missä nyt mennään?
        Pitäisi ainakin, jos vähääkään seuraa muuta kuin virallista disiformaatiota valtamedioista.


      • .mollis
        sitroen. kirjoitti:

        Noissa kaikissa kimppa-asumismuodoissa on se ominaisuus, että ns yhteisissä asioissa kaikki odottavat, että joku muu tekee ne työt, jolloin se yksi hölmö tekee aikansa kunnes huomaa missä menee pieleen. Sitten ei tee kukaan ja pieleen menee vielä enemmän ja yhteisö hajoaa omaan mahdottomuuteensa.
        Joskus hyvinkin läheltä seuranneena...

        Ja mun mielikuvissa jos vaikka 5 suht täysipäistä muuttaa kommuuniin ja pistää vuokrat ja sähköt jakaen, niin jääpi sitten rahaa palkata viikkosiivooja.
        Vilhot ja Martat täyttävät tiskikoneet ihan issekseen tai sitten keittiövuorot.
        Kyllä mä näkisin, että olis mukava istua yhdessä olkkarissa, kutimet viuhuisivat ja Vilho istuis kiikkustuolissa lukien ääneen uutisia sanomalehdistä. Siinä sitten puhuttais ebolat ja EU-tukiaiset ja jokainen halukas saisi ruoan kanssa viiniä tai olutta.


      • .mollis kirjoitti:

        Nyt vetää suupieliä korviin ;)
        Näinpä höyhensaarille :)

        Mennäänpä takaisin aloituksen ytimeen. Erilaisten etujen hyväksikäyttöön eri perhemuodoissa.

        Mimmimummi kysyi:

        onko yksinasujat unohdettu....lapsiperheiden ja muiden tukien.. ja etujen kustannuksella....

        Kun otin esille yksinasumisen toisen puolen siis sen miksi moni asuu yksin eivätkä yhdessä vaikka seurustelevat. Ja vastasin itse, Siksi, että he menettäisivät lakisääteisiä etuja. Seurauksella, että yhdessä asuminen vähentäisi heidän nettotulojaan ja tilanne olisi plus miinus nolla. Sitäpaitsi itse tykkään elää yksin, parinkymmenen yksinhuoltaja vuoden jälkeen ihan itselle ja omassa rauhassa.

        Ketjussa on todettu, että yksinasuja maksaa yksin kulunsa joten hän on, jos tulot jäävät köyhyysrajan alle kuten monella eläkeläisellä jää oikeutettu erilaisiin tukiin.

        Lapsiperheillä on usein kaksi työssäkäyvää elämän rahoittajaa. Lapsilisät lisäävät elämisen laatua sillä ne rahathan on tarkoitettu elämiseen ei säästötileille.

        Tämän yksinasujan tukien sotkeminen esim. vuokrafirmojen pimeisiin työntekijöihin ja heidän vuokrakämppiinsä ei tavoita keskustelun ydintä, suomalaista yksin asujaa.

        Jos asut kerrostaloyhteisössä, jossa kaikki tuntevat toisensa on jonninjoutavaa kuvitella, että ihmiset vuokraisivat vuokrakämppiään lomien ajaksi pimeästi sukulaisille.

        Itse asun yli puolet vuodesta muualla kuin tässä kämpässä. On kiva palata kotiin, jota ei ole sotkettu tai paikkoja rikottu vaan paikat ovat siistit juuri sellaisessa kunnossa jollaisiksi ne jätin lähtiessäni.


      • ////
        sitroen. kirjoitti:

        Noissa kaikissa kimppa-asumismuodoissa on se ominaisuus, että ns yhteisissä asioissa kaikki odottavat, että joku muu tekee ne työt, jolloin se yksi hölmö tekee aikansa kunnes huomaa missä menee pieleen. Sitten ei tee kukaan ja pieleen menee vielä enemmän ja yhteisö hajoaa omaan mahdottomuuteensa.
        Joskus hyvinkin läheltä seuranneena...

        @sitroen.

        Meneekö perille, että seniori-talot ovat tavallisia asuintaloja.
        Niiden yhteydessä toimii vaikkapa kampaamo, jonka palveluja voi halutessaan käyttää.
        Mitä ihmeen kimppaurakoita kuvittelet niissä asuvilla olevan.
        Siellä voi halutessaan asua, kuin kunnon suomalainen erakko, olla tuntematta ketään talon asukkaista.

        Lue seniori-taloista. Useat talojen asukkaat käyvät normityössä.
        Eivät ne ole mitään ainoreino-hiissailua, vaan aktiivisten ihmisten asuintaloja.


      • lat.huom.
        //// kirjoitti:

        @sitroen.

        Meneekö perille, että seniori-talot ovat tavallisia asuintaloja.
        Niiden yhteydessä toimii vaikkapa kampaamo, jonka palveluja voi halutessaan käyttää.
        Mitä ihmeen kimppaurakoita kuvittelet niissä asuvilla olevan.
        Siellä voi halutessaan asua, kuin kunnon suomalainen erakko, olla tuntematta ketään talon asukkaista.

        Lue seniori-taloista. Useat talojen asukkaat käyvät normityössä.
        Eivät ne ole mitään ainoreino-hiissailua, vaan aktiivisten ihmisten asuintaloja.

        Toivo Sukari muuten muutti seniori-taloon heti, kun täytti 55 vuotta.

        http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288444380512.html


      • .mollis
        korppis kirjoitti:

        Mennäänpä takaisin aloituksen ytimeen. Erilaisten etujen hyväksikäyttöön eri perhemuodoissa.

        Mimmimummi kysyi:

        onko yksinasujat unohdettu....lapsiperheiden ja muiden tukien.. ja etujen kustannuksella....

        Kun otin esille yksinasumisen toisen puolen siis sen miksi moni asuu yksin eivätkä yhdessä vaikka seurustelevat. Ja vastasin itse, Siksi, että he menettäisivät lakisääteisiä etuja. Seurauksella, että yhdessä asuminen vähentäisi heidän nettotulojaan ja tilanne olisi plus miinus nolla. Sitäpaitsi itse tykkään elää yksin, parinkymmenen yksinhuoltaja vuoden jälkeen ihan itselle ja omassa rauhassa.

        Ketjussa on todettu, että yksinasuja maksaa yksin kulunsa joten hän on, jos tulot jäävät köyhyysrajan alle kuten monella eläkeläisellä jää oikeutettu erilaisiin tukiin.

        Lapsiperheillä on usein kaksi työssäkäyvää elämän rahoittajaa. Lapsilisät lisäävät elämisen laatua sillä ne rahathan on tarkoitettu elämiseen ei säästötileille.

        Tämän yksinasujan tukien sotkeminen esim. vuokrafirmojen pimeisiin työntekijöihin ja heidän vuokrakämppiinsä ei tavoita keskustelun ydintä, suomalaista yksin asujaa.

        Jos asut kerrostaloyhteisössä, jossa kaikki tuntevat toisensa on jonninjoutavaa kuvitella, että ihmiset vuokraisivat vuokrakämppiään lomien ajaksi pimeästi sukulaisille.

        Itse asun yli puolet vuodesta muualla kuin tässä kämpässä. On kiva palata kotiin, jota ei ole sotkettu tai paikkoja rikottu vaan paikat ovat siistit juuri sellaisessa kunnossa jollaisiksi ne jätin lähtiessäni.

        En kyllä minäkään antaisi asuntoani (paitsi lasteni) kenenkään käyttöön. On liian henkilökohtainen. Olen ihmetellyt niitä jotka harrastavat asuntojen vaihtoa erimaalaisten kanssa. Se lienee vieläkin aika trendikästä ja sitten se sohvasurffailu, jossa majotutaan jonkun sohvalle tms.
        Enkä mä itsekään viihtyisi jonkun toisen kodissa, yks-kaks yötä menee hätätilanteessa.


      • sivusta näkijä
        korppis kirjoitti:

        Mennäänpä takaisin aloituksen ytimeen. Erilaisten etujen hyväksikäyttöön eri perhemuodoissa.

        Mimmimummi kysyi:

        onko yksinasujat unohdettu....lapsiperheiden ja muiden tukien.. ja etujen kustannuksella....

        Kun otin esille yksinasumisen toisen puolen siis sen miksi moni asuu yksin eivätkä yhdessä vaikka seurustelevat. Ja vastasin itse, Siksi, että he menettäisivät lakisääteisiä etuja. Seurauksella, että yhdessä asuminen vähentäisi heidän nettotulojaan ja tilanne olisi plus miinus nolla. Sitäpaitsi itse tykkään elää yksin, parinkymmenen yksinhuoltaja vuoden jälkeen ihan itselle ja omassa rauhassa.

        Ketjussa on todettu, että yksinasuja maksaa yksin kulunsa joten hän on, jos tulot jäävät köyhyysrajan alle kuten monella eläkeläisellä jää oikeutettu erilaisiin tukiin.

        Lapsiperheillä on usein kaksi työssäkäyvää elämän rahoittajaa. Lapsilisät lisäävät elämisen laatua sillä ne rahathan on tarkoitettu elämiseen ei säästötileille.

        Tämän yksinasujan tukien sotkeminen esim. vuokrafirmojen pimeisiin työntekijöihin ja heidän vuokrakämppiinsä ei tavoita keskustelun ydintä, suomalaista yksin asujaa.

        Jos asut kerrostaloyhteisössä, jossa kaikki tuntevat toisensa on jonninjoutavaa kuvitella, että ihmiset vuokraisivat vuokrakämppiään lomien ajaksi pimeästi sukulaisille.

        Itse asun yli puolet vuodesta muualla kuin tässä kämpässä. On kiva palata kotiin, jota ei ole sotkettu tai paikkoja rikottu vaan paikat ovat siistit juuri sellaisessa kunnossa jollaisiksi ne jätin lähtiessäni.

        No mennään asiaan !
        Joitakin vuosia sitten kaveri asui vuokralaisen vuokralaisena yhden talven asunto oli kaupunkin vuora asunto, päävuokralainen oli itse sillä aikaa etelässä ja sai vielä välistä fyrkkaa.
        Kaikki tapahtui pimeesti oliko tosta haittaa kellekkään ei minusta.


      • .mollis kirjoitti:

        En kyllä minäkään antaisi asuntoani (paitsi lasteni) kenenkään käyttöön. On liian henkilökohtainen. Olen ihmetellyt niitä jotka harrastavat asuntojen vaihtoa erimaalaisten kanssa. Se lienee vieläkin aika trendikästä ja sitten se sohvasurffailu, jossa majotutaan jonkun sohvalle tms.
        Enkä mä itsekään viihtyisi jonkun toisen kodissa, yks-kaks yötä menee hätätilanteessa.

        ".mollis"

        Kuten aikaisemminkin olen moneen kertaan sanonut.
        Kotisi on siellä, mihin vanhempasi jäävät, kun sinä sieltä lähdet.
        Lastesi koti on siellä, mihin sinä jäät, kun he pois lähtevät.
        Lähtevät he sitten vapaa-ehtoisesti tai väkisin vääntämällä.
        Kun sinä olet kodistasi lähtenyt, ovat seuraavat asuntosi vain asuntoja.
        Asuntoja, joista teet parhaasi tehdäksesi lapsillesi kodin.
        Kotiin-paluu tarkoittaa ainoastaan sitä, että palaat lapsuuden-kotiisi.
        Paluu koti-konnuille ei ole lähelläkään samaa.

        Minä voin pahoin aina, kun kodista väännellään jotain lällyn väkinäistä.

        H.


      • ent. siivoojaparka
        sivusta näkijä kirjoitti:

        No mennään asiaan !
        Joitakin vuosia sitten kaveri asui vuokralaisen vuokralaisena yhden talven asunto oli kaupunkin vuora asunto, päävuokralainen oli itse sillä aikaa etelässä ja sai vielä välistä fyrkkaa.
        Kaikki tapahtui pimeesti oliko tosta haittaa kellekkään ei minusta.

        En suosittele pimeesti vuokraamaan omaa vuokra-asuntoa eteenpäin. Ehkä eri juttu, jos vuokralaiset ovat hyvin tuttuja ja taatusti naapurit huomioonottavia. Päävuokralaisen vastuulla asunto. Jos siellä pidetään läpiyön juhlia ja häiritään naapureita, niin päävuokralaiselle voi tulla häätö vaikka itse on etelän mailla.

        Mksi muuten vuokrata pimeesti, kun sen voi tehdä vuokraisännän luvalla ja allekirjoitetuilla papereilla? Silloin kaikki vuokraehdot ovat mustaa valkoisella.


      • .mollis
        hunksz kirjoitti:

        ".mollis"

        Kuten aikaisemminkin olen moneen kertaan sanonut.
        Kotisi on siellä, mihin vanhempasi jäävät, kun sinä sieltä lähdet.
        Lastesi koti on siellä, mihin sinä jäät, kun he pois lähtevät.
        Lähtevät he sitten vapaa-ehtoisesti tai väkisin vääntämällä.
        Kun sinä olet kodistasi lähtenyt, ovat seuraavat asuntosi vain asuntoja.
        Asuntoja, joista teet parhaasi tehdäksesi lapsillesi kodin.
        Kotiin-paluu tarkoittaa ainoastaan sitä, että palaat lapsuuden-kotiisi.
        Paluu koti-konnuille ei ole lähelläkään samaa.

        Minä voin pahoin aina, kun kodista väännellään jotain lällyn väkinäistä.

        H.

        hunksz

        Ei tulisi pieneen mieleenkään pitää lapsuuden kotiani ainoana oikeana kotina minulle.
        Kyllä se niin on ettei kukaan Kultakutri tule syömään minun kupistani tai nukkumaan sängyssäni. Saatikka että kurkkii mörkökaappeihini. Silti kotini ei ole linnani.
        (Miksköhän muuten alunalkaen vankiloita alettiin kutsua linnoiksi, johtuikohan se Hämeenlinnan vankilasta...)


      • sillälailla*
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Jos toi teewee on sellanen karvalakki päinen mielensäpahoittaja.

        Sinä sen sanoit, tuo teevee on 50 :ssien teotwawki. Miksi vasta nyt sen hokasin.


    • onniminni

      Olen ihan tyytyväinen yksinasuja . On hyvät puolensa tässäkin. Parisuhteessa elävätkin jäävät jossain vaiheessa yksin, se tosiasia on vain hyväksyttävä. Itse olen valmistautunut mm. varmistamalla eläkkeen, jolla tulee toimeen.Kaikkea ei voi saada, elämä ei ole oikeuden mukaista. Minulle on suotu hyvä terveys. En valita.

    • .mollis

      Aloittajalle.
      Jos koko ikänsä yksin asunut Pihtiputaan mummo jää ilman yhteiskunnan tukea, siitä syystä, että raharikkaiden lapsille, von Kimi Räikkösen tulevalle lapselle, von Hertzenin lapsille lankeaa automaattisesti lapsilisät, niin se on väärin. Kuka uskaltaa kajota näihin saatuihin etuihin. Lapsilisät, EU-tuet yms. tuet tulisi maksaa ainoastaan ja vain jos tietty tuloraja jää miinukselle.

      • mimmimummi*

        Samaa mieltä lapsilisien maksuista ....että Eu-tuista.... Enkä oikein käsitä ....enkä kyllä ole perehtynytkään ...että lapsilisiä maksetaan ulkomailla asuville...jos puolisonsa esim. virolainen).. käy suomessa töissä....


      • .mollis
        mimmimummi* kirjoitti:

        Samaa mieltä lapsilisien maksuista ....että Eu-tuista.... Enkä oikein käsitä ....enkä kyllä ole perehtynytkään ...että lapsilisiä maksetaan ulkomailla asuville...jos puolisonsa esim. virolainen).. käy suomessa töissä....

        Joku EU-säädös se lie tuo lapsilisien maksu ulkomaille. Kuinkahan paljon niitä kaiken kaikkiaan on maksettu kahdesta eri maasta. Hiljanhan se AY-pomo jäi kiinni vahingossa kun rupesi vaatii älyttömyyksiä... ylikalliita remppoja ja autoja.


    • vettäkinvähempimenee

      joo, ja voishan esm.kerrostalosaunassa olla maksu yhdestä tunnista puolet yksin asujalla, kun pariskunta maksaa puoliksi.

      • .mollis

        Mutta kiuas lämpenee yhtä kuumaksi ;)


    • mimmimummi*

      Odotetaan nyt mitä ne... Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa ovat selvittäneet...
      Tulevat myös esittämään ehdotuksen jatkotoimista.... Yksinäisyys on tämän vuosikymmenen keskeisiä kysymyksiä myös......jonka vaikutukset näkyvät monella tapaa.....
      Hyvin perhekeskeistä elämää ennen eläneenä......olen nyt kuitenkin tyytyväinen omaan yksineläjän elooni... Ainahan sitä voi kaipailla ....vaikka kuuta taivaalta...

      • hypertökkäri

        Aika hypoteettista ajattelua, että yksinäisyyden voisi poistaa joillain viranomaisten toimilla.
        Luonnollinen ihmiselämä ei käy sääntökirjojen kautta.
        Ketään ei voida pakottaa vieraiden viihdyttäjäksi, eikä kaikki vanhukset sellaista edes siedä.

        Yhteisyys vähenee huolestuttavalla määrällä, mutta, minkä sille voi, monille ihmisille riittää omat ulkopuolisilta eristetyt bunkkerinsa, joissa jokainen on yhteydessä ulkomaailmaan vain virtuaalilla.


      • mimmimummi*
        hypertökkäri kirjoitti:

        Aika hypoteettista ajattelua, että yksinäisyyden voisi poistaa joillain viranomaisten toimilla.
        Luonnollinen ihmiselämä ei käy sääntökirjojen kautta.
        Ketään ei voida pakottaa vieraiden viihdyttäjäksi, eikä kaikki vanhukset sellaista edes siedä.

        Yhteisyys vähenee huolestuttavalla määrällä, mutta, minkä sille voi, monille ihmisille riittää omat ulkopuolisilta eristetyt bunkkerinsa, joissa jokainen on yhteydessä ulkomaailmaan vain virtuaalilla.

        Yksineläjiä ....yksinasuvia....ja niiden kasvavaa määrää ja heidän hyvinvointiaan ...
        kai tämä selvitys perustuu...ikäryhmiä on muitakin kuin vain vanhukset....


      • hypertökkäri kirjoitti:

        Aika hypoteettista ajattelua, että yksinäisyyden voisi poistaa joillain viranomaisten toimilla.
        Luonnollinen ihmiselämä ei käy sääntökirjojen kautta.
        Ketään ei voida pakottaa vieraiden viihdyttäjäksi, eikä kaikki vanhukset sellaista edes siedä.

        Yhteisyys vähenee huolestuttavalla määrällä, mutta, minkä sille voi, monille ihmisille riittää omat ulkopuolisilta eristetyt bunkkerinsa, joissa jokainen on yhteydessä ulkomaailmaan vain virtuaalilla.

        Jokainen kenellä jalat ja korvienväli toimii on mahdollisuus lähteä pois sieltä "bunkkeristaan" ihmisten ilmoille!

        Useasti on oma "syy" jos yksin elämässään jää...kavereita kyllä löytyy ellei nyt aivan korvessa asu jossa on pitkät matkat naapureihin.


      • hypertökkäri
        mimmimummi* kirjoitti:

        Yksineläjiä ....yksinasuvia....ja niiden kasvavaa määrää ja heidän hyvinvointiaan ...
        kai tämä selvitys perustuu...ikäryhmiä on muitakin kuin vain vanhukset....

        On toki, mutta vanhukset varmaan kaikkein yksinäisimpiä.
        Moni meistä/heistä ei osaa tietokonetta, ei ole kykyä lähteä kotioven ulkopuolelle.
        Ainut yhteys ulkomaailmaan on maksetun holtopartion käynti kiireissään.
        Ei siinä ehditä muuhun, kuin tarkistamaan, että asiakas on hengissä.
        Yökäynnillä vetämään villasukat jalkoihin.

        Surullista, mutta monesti totta. Onneksi on heitäkin, joilla on sukulaisia samalla paikkakunnalla, ja heillä/meillä sydäntä huolehtia omastaan, vaikka oman perhe-elämän kustannuksella.

        Hyvinvointiyhteiskunta, jossa yhä useampi voi huonosti, varsinkin lapsi ja vanhus.


      • ||||
        sishill kirjoitti:

        Jokainen kenellä jalat ja korvienväli toimii on mahdollisuus lähteä pois sieltä "bunkkeristaan" ihmisten ilmoille!

        Useasti on oma "syy" jos yksin elämässään jää...kavereita kyllä löytyy ellei nyt aivan korvessa asu jossa on pitkät matkat naapureihin.

        Monella ei toimi kunnolla kumpikaan. Siinähän ongelma on? Hohhoijaa.
        Luulisi se tiedettävän.

        Avohoito, pian loppuvat kaikki laitokset.
        Mistä pieraistaan tarvittava hoitohenkilöstö kotihoitoon?

        Ei mistään, mitä ennustan.


      • |||| kirjoitti:

        Monella ei toimi kunnolla kumpikaan. Siinähän ongelma on? Hohhoijaa.
        Luulisi se tiedettävän.

        Avohoito, pian loppuvat kaikki laitokset.
        Mistä pieraistaan tarvittava hoitohenkilöstö kotihoitoon?

        Ei mistään, mitä ennustan.

        "Hohhoijaa"

        Hohhjoijaa juu...Itse olen sairastanut aivohalvauksen alle nelikymppisenä ja toipuminen alkoi vajaan viikon tajuttomuuden jälkeen...toivuin todella hyvään kuntoon.

        Eli tarkoitin vaan että jos nyt jään "bunkkeroitumaan" tietokoneen ääreen...niin se on oma syy jos yksin jään!


      • -**-
        sishill kirjoitti:

        "Hohhoijaa"

        Hohhjoijaa juu...Itse olen sairastanut aivohalvauksen alle nelikymppisenä ja toipuminen alkoi vajaan viikon tajuttomuuden jälkeen...toivuin todella hyvään kuntoon.

        Eli tarkoitin vaan että jos nyt jään "bunkkeroitumaan" tietokoneen ääreen...niin se on oma syy jos yksin jään!

        Kukin omien edellytyksiensä mukaisesti.


      • onniminni
        hypertökkäri kirjoitti:

        Aika hypoteettista ajattelua, että yksinäisyyden voisi poistaa joillain viranomaisten toimilla.
        Luonnollinen ihmiselämä ei käy sääntökirjojen kautta.
        Ketään ei voida pakottaa vieraiden viihdyttäjäksi, eikä kaikki vanhukset sellaista edes siedä.

        Yhteisyys vähenee huolestuttavalla määrällä, mutta, minkä sille voi, monille ihmisille riittää omat ulkopuolisilta eristetyt bunkkerinsa, joissa jokainen on yhteydessä ulkomaailmaan vain virtuaalilla.

        Pitää oppia pitämään huolta ihmissuhteistaan koko elämän ajan. Ne eivät tule kuin manulle illallinen. Suurimman osan elinajastani olen ollut yksineläjä, en juuri tuntenut itseäni yksinäiseksi. Olen saanut hyviä naapureita, ystäviäkin, mutta päivittäinen kahvittelu naapurin kanssa ei kuulu elämääni. Onhan hieno juttu sekin, että lapset pärjäävät omillaan eivätkä ole äitiä lohduttamassa kaiken aikaa.


    • bessie*

      Ai mitä ajatuksia...

      Noh, ensimmäinen ajatus että viimeisestä lauseestasi huolimatta pyrit saamaan vastakkain asettelu keskustelun, melko väkisintehdyllä joskin (määrätyillä) nettipalstoilla helposti tulta alleen ottavalla kyhäelmällä.

      Yksinasujia tuskin on unohdettu muuten kuin korkeintaan uusien asuntojen rakentamisessa. Asumistukia hekin kai saavat jos tarvitsevat? Rajoissa voisi olla säätämistä, en ole perehtynyt.
      Sen kuitenkin tiedän, että jopa täällä pääkaupunkiseudulla jossa asuminen on kallista, pystyy asumaan myös edullisemmin.
      Asui yksin, kaksin, tai isommalla porukalla, jokaisen on laitettava suu säkkiä myöten.

      • mimmimummi*

        Niinkuin jo sanoinkin....tämä oli kokoelma klmesta artikkelista...jotka satuin lukemaan....samana päivänä..... Eivät olleet minun sanojani....kyhäelmä niistä oli kyllä minun.....
        Ja kai se jostakin kertoo kuitenkin....että 70% toimeentulotukea saaneille menee yksineläjille....


      • bessie*
        mimmimummi* kirjoitti:

        Niinkuin jo sanoinkin....tämä oli kokoelma klmesta artikkelista...jotka satuin lukemaan....samana päivänä..... Eivät olleet minun sanojani....kyhäelmä niistä oli kyllä minun.....
        Ja kai se jostakin kertoo kuitenkin....että 70% toimeentulotukea saaneille menee yksineläjille....

        Joo joo, kyllä huomasin ettet 'valinnut puolta', kirjoitinhan että "viimeisestä lauseestasi huolimatta".
        Kysyit mitä ajatuksia ja minä kerroin mitä ajatuksia aloitus minussa herätti.

        "Kai se jostain kertoo kuitenkin.....että 70 % toimeentulotukea saaneille menee yksineläjille...." , kirjoitat sinä.
        "Asumistukia hekin kai saavat jos tarvitsevat?" olin minä kirjoittanut...


      • mimmimummi*
        bessie* kirjoitti:

        Joo joo, kyllä huomasin ettet 'valinnut puolta', kirjoitinhan että "viimeisestä lauseestasi huolimatta".
        Kysyit mitä ajatuksia ja minä kerroin mitä ajatuksia aloitus minussa herätti.

        "Kai se jostain kertoo kuitenkin.....että 70 % toimeentulotukea saaneille menee yksineläjille...." , kirjoitat sinä.
        "Asumistukia hekin kai saavat jos tarvitsevat?" olin minä kirjoittanut...

        Toimeentulotuki on minun käsittääkseni eri.... kuin asumistuki... eikä kai kuulu tuohon prosenttilukuun...


      • tieto on valtaa
        mimmimummi* kirjoitti:

        Toimeentulotuki on minun käsittääkseni eri.... kuin asumistuki... eikä kai kuulu tuohon prosenttilukuun...

        On todellakin aivan eri asia.


      • bessie*
        mimmimummi* kirjoitti:

        Toimeentulotuki on minun käsittääkseni eri.... kuin asumistuki... eikä kai kuulu tuohon prosenttilukuun...

        Kyllä vain, eri asia on.

        MUTTA, eikö tuo ilman muuta kerro, että yksinelävistä(kin) huolehditaan?


    • t.l.

      Samoin olen ajatellut. Mutta, toiselta puolelta ajteltuna yksinelävä tekee omia valintoja parhain päin ja elää tulojensa mukaan, (hyvin) vaikka tulot olisivatkin suhtkoht pienet. Vuokralla asuessa asumiseen menee paljon ja on aina mennyt. Omassa asunnossa vastike on huomattavasti pienempi ja kun tai jos ei ole asuntovelkaa niin pärjää ihan hyvin. Tietty hyvin eläminen on suhteellista, mikä on hyvää toiselle on vaatimatonta toiselle.
      Tässä yks näkökulma.

      • "yksinelävä tekee omia valintoja parhain päin"

        Noin se vaan on....

        Yksin olen asustellut joitain vuosia, koskaan en ole saanut asumistukea ja perinnöillä en ole asuntojani rahoittanut.

        Asun nykyään Myllypuron Myllykylässä ja huomenna käyn katsastamassa yhden yksiön jos hyvin käy niin ostan sen sijoitusasunnoksi...ja lainaa en siihen tarvitse.


      • mimmimummi*
        sishill kirjoitti:

        "yksinelävä tekee omia valintoja parhain päin"

        Noin se vaan on....

        Yksin olen asustellut joitain vuosia, koskaan en ole saanut asumistukea ja perinnöillä en ole asuntojani rahoittanut.

        Asun nykyään Myllypuron Myllykylässä ja huomenna käyn katsastamassa yhden yksiön jos hyvin käy niin ostan sen sijoitusasunnoksi...ja lainaa en siihen tarvitse.

        Sinulla on sitten hyvin kertynyt tuota .....tuohta ... Kaikilla ei käy niin hyvin.....niinkuin tiedämme..


    • Yksinasuminen on etuoikeus. Kiireisinä työvuosina ja lasten pienenä ollessa kaipasin omaa aikaa ja rauhaa.
      Nyt sitä on ja tilaa.
      En vaihtaisi elämääni kenenkään kanssa.

      • kaksi onnellista

        Kaksinasuminen on paratiisi.

        Ja tilaa on, pitkin ja poikin.


      • Aloitin viestiä ja se karkasi jonnekin, nyt se on kuitenkin täällä, uusinta vielä alempana :)


    • Yksinasumisessa on hyvät puolensa. Kiireisinä työvuosina ja lasten ollessa pieniä haaveilin omasta rauhasta.
      Nyt sitä on ja tilaa. Lapset olivat ja ovat tärkeintä elämässäni, heidän kasvattamisensa ja kouluttamisensa on ollut vaativimpia asioita mitä olen kokenut. Erottuani jäin yksin huolehtimaan lapsista.
      Lasten perheet käyvät vierailulla usein, monesti ovat viidentoista kilometrin päässä mökillämme ihan keskenäänkin.
      Olen aina sanonut että minusta ei ole parisuhteeseen :)

      • ei orjana

        Ehkäpä lapsettomana osaakin nauttia toisesta ihmisestä, kun ei koskaan ole tarvinnut huolehtia, vain rakastaa?


    Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1771
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1112
    Aihe