Sisä/ulkokissa ja terveys

-->>>Q----Q<<<<

Minulla on ulkoileva kissa, joka lähtee joka ilta ulos, kissa kun ON yö eläjä. Toinen kissani on nk. kamarineito, joka pääsee ulos milloin haluaa, mutta se ulkoilee mieluimmin vain kun on kaunis ilma ja minä olen puutarhassa. Onnellisia kissoja molemmat, koska minulla on niille aikaa.

Kissa joka joutuu istumaan päivät pitkät kerrostalon ikkunalaudalla, ei voi hyvin. Ei se saa kiivetä puuhun ja kirmata nurmikolla. Mitä sellainen elämä on...EI MITÄÄN!

Ulkoilevalla kissallani on voimakkaat ja jäntevät lihakset, jos vertaan tähän vähemmän ulkoilevaan. Eli kun kissa liikkuu sen lihakset vahvistuvat. Uskon, että ulkoilevat kissat ovat paljon terveempiä, kuin sisällä kyyhöttävät.
Korvasairauksia meillä ei ole koskaan ollut. Tiedän monta kissaa, joilla on korvapunkki, tai hiivan aiheuttama tulehdus, kaikki ovat kerrostalossa eläviä sisäkissoja. Liekö ruoka allergia, tai huono sisäilma.

22

416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+21

      Onhan se nyt sanomattakin selvää että olipa kyseessä sitten ihminen tai eläin, voi päivittäin ulkoileva paremmin kuin neljän seinän sisällä kyyhöttävä. Ulkoilu ja sen myötä lisääntyneet virikkeet tekevät hyvää korvien välille, ja ulkona myös liikutaan enemmän ja monipuolisemmin kuin sisällä, joten on tokihan siinä lihakset kehittyvät ja vatsanseutu pienenee.

      Itselläni on kokemusta valvotusti sekä vapaana ulkoilevista kissoista, mutta oikeastaan isoa eroa niiden sairaus- ja terveyshistoriassa näe kuin itsestäänselvyydet eli vapailla veitikoilla on ollut sisäloisia kun ne syövät mitä kiinni saavat ja valitettavasti jopa naapurissa kalanperkuujätteitä. Toinen itsestäänselvyys on onnettomuuksista johtuvat loukkaantumiset joita niitäkin on valitettavasti muutamia ollut kuten myös käärmeenpuremia. Vapaasti ulkoilevilla on ollut myös turhan usein tappeluvammoja eli jopa pahojankin puremia ja raapimisia, sekä yksi silmävaurio.

      Yhteisiä riesoja ulkoilutavasta riippumatta ovat olleet virtsakivet sekä vanhuuden tuomat ongelmat kuten esim. sisäelinvaivat. Punkkeja on ollut kaikilla, mutta virtsatietulehduksia ainoastaan yhdellä vapaasti ulkolevalla. Vastaavasti valvotuilla on ollut kerran räkätauti, hammasjuuritulehdus sekä vierasesine nielussa. Talvisaikaan enemmän sisällä oleskelevien iho on joskus hilseillyt, mutta onneksi siihenkin on tepsivät konstit keksitty eli lohiöljy.

      Voi toki olla muutakin, mutta nämä nyt tulivat äkikseltään mieleen.

    • monelta näkökulmata

      Kannattaa miettiä asiaa muustakin näkökulmasta kuin mitä kissaa huvittaa. Tottakai kissaa huvittaisi mennä ulos, sitä en kiellä, Tosin myös esim. koiraa ja kaniakin voi huvittaa mennä ulos, mutta ei niitä sinne päästetä esim. kaupungissa. Väitätkö, että kaikki kanit ja koirat ovat onnettomia? Pitää kuitenkin muistaa, että kissa on kuin lapsi, jos sen antaa tehdä mitä haluaa se voi olla itselleen tuhoksi.

      Elikkäs kissan näkökulmasta:
      Pääsee vapaaksi ja voi "toteuttaa itsään". Altistuu kuitenkin useille taudeille, raskaudelle tai raskauden aiheutukselle (uros). Altistuu muiden ihmisten huonolle käytökselle, kuten kiusaamiselle, pelottelulle, rääkkäämiselle, tappamiselle ynm. Myös autot tappavat hurjan määrän kissoja, sekä muut eläimet. Kissa saattaa pelästyä jotain ja mennä piiloon, josta ei pääse pois. Ulkona oleva kissa voi myös olla nälissään ja janoissaan (sisäkissalla ei ole tätä vaivaa).

      Ihmisen näkökulmasta:
      Voi saada mielihyvää kun kissa "on onnellisempi" . Ihminen voi menettää kissansa sen ulkoillessa tai kissa voi karata eikä tule enää takaisin. Kissa voi myös loukata itsensä eri tavoin ja tulla esim. vain yhdellä silmällä takaisin. Ei hirveän hyvän kuuloinen idea ihmiselle? Toisaalta ihminen pääsee vähemmällä kun ei kattia tarvitse katsoa?

      Muiden ihmisten näkökulmasta:
      Muut voivat pitää kissan vierailusta tai mitä todennäköisemmin inhota sitä. Itse en pitäisi jos toisen kissa kävisi tarpeillaan pihallani tai jahtaamassa lemmikkiäni. Osa ihmisistä vihaa kissoja ja satuttaa niitä.

      Muiden eläinten näkökulmasta:
      Kissat eivät kuulu Suomen luontoon ja syövät, sekä häiritsevät pieneläimiä ja lintuja ynm. Kissa saattaa tappaa esim. kaneja ulkohäkistä (lemmikkejä) tai muita vastaavia. Muut eläimet kuten koirat ja muut voivat pelästyttää kissan tai kissa ne. Vapaasti ulkoileva kissa voi myös kiusata toisia kissoja, saattaa ne raskaiksi tai tulla raskaaksi niiltä

      Onnellisuudesta:
      Se riippuu kissallakin monesta tekiästä. Ulkokissa voi olla onnettomampi kuin sisäkissa. Jos sisäkissalla on esimerkiksi kaveri, se saa riittävästi ruokaa ja tekemistä en näe miksi se ei voisi olla onnellinen? Mitä sellaista ulkona oleva kissa saa jota et voi sisäkissalle antaa? Voihan sisäkissankin vaikka päivittäin ulkoiluttaa hihnalla tarvittaessa, jolloin mitään vahinkoa kissalle ei voi kuitenkaan käydä.

      • 14+1

        Jotta ei jäisi epäselvyyksiä, niin täytyy nyt vielä lisätä 18.8 klo.21.49 kirjoittamaani tekstiin vielä se, että minulla siis on ollut myös vapaasti ilman valvontaa ulkoilevia kissoja, itse asiassa käytännössä ulkokissakin, mutta ei enää eikä tule koskaan olemaankaan. Kaikki kissani ulkoilevat nykyään ainoastaan valvotusti, eikä tulisi mieleenkään laskea niitä omille teilleen!

        Mielestäni sisäkissojen pito on väärin, mutta yhtä lailla väärin on ulko- tai vapaasti ulkoilevien kissojen pitäminen. Tämän olen oppinut kantapään kautta kun olen saanut vuosien saatossa kokemusta, tietoa ja oppia kissoista, sekä järkikultani ja ymmärrykseni ovat toivottavasti kasvaneet tässäkin suhteessa.

        Kissa on eläin joka tarvitsee liikuntaa, aktivointia ja virikkeitä jotta se voisi elää täysipainoista ja mahdollisimman lajityypillistä elämää. Tokihan kissat oppivat tulemaan toimeen täysin sisäeläjinäkin kuten esim. kanit, fretit tai kääpiökoirat, mutta miksi ne pitäisi tuomita "vankilaan" kun eivät ole rikoksia tehneet? Ulkoilua ja liikuntaa saava eläin on tyytyväinen eläin jolla harvemmin on käytösongelmia, sillä se on saanut ylimääräisen energiansa kulutettua ulkona eikä turhautumisesta ole tietoakaan.

        Meillä ulkoillaan valvotusti joka päivä kesät talvet paitsi ihan tulipalopakkasilla, mutta esim. vesisadetta ei kissani kaihda. Huonokuntoisempien vanhusten kanssa pyöritään yleensä vain pihapiirissä, mutta muille valjaat niskaan ja menoksi! Joku kissa tyytyy haistelemaan kukkasia, joku pyydystää intopiukeana sudenkorentoja, joku tassuttelee rauhassa pitkin pihaa kun taas joku menee häntä suorana pitkin tietä kuin paraskin maratoonari.


      • monelta näkökulmalta
        14+1 kirjoitti:

        Jotta ei jäisi epäselvyyksiä, niin täytyy nyt vielä lisätä 18.8 klo.21.49 kirjoittamaani tekstiin vielä se, että minulla siis on ollut myös vapaasti ilman valvontaa ulkoilevia kissoja, itse asiassa käytännössä ulkokissakin, mutta ei enää eikä tule koskaan olemaankaan. Kaikki kissani ulkoilevat nykyään ainoastaan valvotusti, eikä tulisi mieleenkään laskea niitä omille teilleen!

        Mielestäni sisäkissojen pito on väärin, mutta yhtä lailla väärin on ulko- tai vapaasti ulkoilevien kissojen pitäminen. Tämän olen oppinut kantapään kautta kun olen saanut vuosien saatossa kokemusta, tietoa ja oppia kissoista, sekä järkikultani ja ymmärrykseni ovat toivottavasti kasvaneet tässäkin suhteessa.

        Kissa on eläin joka tarvitsee liikuntaa, aktivointia ja virikkeitä jotta se voisi elää täysipainoista ja mahdollisimman lajityypillistä elämää. Tokihan kissat oppivat tulemaan toimeen täysin sisäeläjinäkin kuten esim. kanit, fretit tai kääpiökoirat, mutta miksi ne pitäisi tuomita "vankilaan" kun eivät ole rikoksia tehneet? Ulkoilua ja liikuntaa saava eläin on tyytyväinen eläin jolla harvemmin on käytösongelmia, sillä se on saanut ylimääräisen energiansa kulutettua ulkona eikä turhautumisesta ole tietoakaan.

        Meillä ulkoillaan valvotusti joka päivä kesät talvet paitsi ihan tulipalopakkasilla, mutta esim. vesisadetta ei kissani kaihda. Huonokuntoisempien vanhusten kanssa pyöritään yleensä vain pihapiirissä, mutta muille valjaat niskaan ja menoksi! Joku kissa tyytyy haistelemaan kukkasia, joku pyydystää intopiukeana sudenkorentoja, joku tassuttelee rauhassa pitkin pihaa kun taas joku menee häntä suorana pitkin tietä kuin paraskin maratoonari.

        Hieno homma, että ulkoilutat valvotusti. Se on jättimäinen askel eteenpäin! Jos ulkoilutat kissojasi valvotusti minulla ei ole mitään tätä vastaan, päinvastoin suosittelen!

        En kuitenkaan tajua miten sisäkissan pitäminen on väärin? Kissa nukkuu luontaisesti paljon, on utelias ja tykkää leikkiä. Kaikkia näitä voi hyvin toteuttaa sisätiloissakin ja turvallisesti.

        Mitä ulkoileva kissa saa, mitä sisäkissa ei saa? Aion itse ulkoiluttaa kissaani valjaissa kun sen saan kohta, mutta en vain tajua miksei kissa voi olla täydellisen onnellinen hyvässä perheessä sisälläkin? Ainoa mitä se ulkoiluttaessa saa on uusia hajuja, tutkia uusia alueita ja eläimiä. Näitä kissa ei kuitenkaan tarvitse ollakseen onnellinen (eikä tosiaan ihminenkään).

        Minusta olet ottanut ison askeleen eteenpäin suojellessasi kissaa kun ulkoilutat sitä valvotusti, mutta inhimillistät kissaa liikaa silti. Ulkoilutus olisi kiva lisä kissalle, muttei se minusta tarvitse sitä ollakseen onnellinen.


      • 9+5
        monelta näkökulmalta kirjoitti:

        Hieno homma, että ulkoilutat valvotusti. Se on jättimäinen askel eteenpäin! Jos ulkoilutat kissojasi valvotusti minulla ei ole mitään tätä vastaan, päinvastoin suosittelen!

        En kuitenkaan tajua miten sisäkissan pitäminen on väärin? Kissa nukkuu luontaisesti paljon, on utelias ja tykkää leikkiä. Kaikkia näitä voi hyvin toteuttaa sisätiloissakin ja turvallisesti.

        Mitä ulkoileva kissa saa, mitä sisäkissa ei saa? Aion itse ulkoiluttaa kissaani valjaissa kun sen saan kohta, mutta en vain tajua miksei kissa voi olla täydellisen onnellinen hyvässä perheessä sisälläkin? Ainoa mitä se ulkoiluttaessa saa on uusia hajuja, tutkia uusia alueita ja eläimiä. Näitä kissa ei kuitenkaan tarvitse ollakseen onnellinen (eikä tosiaan ihminenkään).

        Minusta olet ottanut ison askeleen eteenpäin suojellessasi kissaa kun ulkoilutat sitä valvotusti, mutta inhimillistät kissaa liikaa silti. Ulkoilutus olisi kiva lisä kissalle, muttei se minusta tarvitse sitä ollakseen onnellinen.

        Minä en inhimillistä kissoja, koiria enkä muitakaan lemmikkieläimiä joita minulla on vuosien varralla ollut ja joita yhä on. Minä olen aina pyrkinyt tutustumaan kunkin eläimen lajityypillisiin vaatimuksiin oli sitten kyseessä hoito, ruoka, liikunnan tarve jne. ja toimimaan niiden mukaan mahdollisimman hyvin. Inhimillistäminen ja pienenä ihmisenä kohteleminen on mielestäni aika suuri synti jota moni kissa ja varsinkin koira joutuu kokemaan!

        Mielipiteitä on monia ja hyvä niin jotta syntyy hedelmällistä keskustelua.

        Oma mielipiteeni ja huom. nimenomaan kokemukseen, tietoon ja viisaimmilta saatuun oppiin perustuen on se, että vaikka kissa tosiaan sopeutuukin neljän seinän sisällä elämiseen kuten moni muukin lemmikkieläin, niin kissa kuitenkin voi paremmin sekä fyysisesti että psyykkisesti jos sitä ulkoilutetaan säännöllisesti.

        Ulkona on enemmän virikkeitä sen aisteille, ulkona voi liikkua monipuolisemmin kuin sisällä ja kuten jossain aiemmin jo kirjoitin, niin liikunnan myötä lihakset kasvavat mutta vatsanseutu ei. Ulkoilmassa oleskelu jo itsessäänkin on terveellistä, ja "happimyrkytys" tekee niin omistajasta kuin kissasta rauhallisemman ja tyytyväisemmän. Voisin kirjoittaa ulkoilun ja ulkoliikunnan puolesta pitkästikin mutta lyhyesti ja ytimekkäästi: kissa ei ole akvaario- tai häkkieläin vaan sen pitää saada liikkua monipuolisesti ja kokea maailmaa kaikilla aisteillaan.

        Mulla on ollut elämässäni useita kissoja ja tällä hetkelläkin neljä tai oikeammin kolme ja puoli, sillä yksi on mulla sijaishoitolaisena. Kokemusta on myös vieraista kissoista monestakin eri syystä, eli kaiken kaikkiaan olen tuntenut todella monia kissoja sekä nähnyt erilaisia kissakohtaloita. En ole kissa-asiantuntija enkä leiki besserwisseriä, mutta onnekseni on ollut ilo tutustua kokeneisiin kissaihmisiin sekä ihan oikeisiin spesialisteihin joilta tiedonmurusia on minuunkin vähän tarttunut.


    • niiin

      No, suuri osa tapaamistani ulkokissoista ovat olleet ylipainoisia ja apaattisen oloisia. Tuttavallani on leikattu uros ulkokissana eikä se jaksa oikeastaan edes leikkiä. Maha laahaa maassa ja tykkää vain makoilla.
      Kaikki näkemäni sisäkissat taas ovat olleet elinvoimaisia, hoikkia, täynnä iloa ja tarmoa.

      • mitätön otanta

        Muutaman näkemäsi kissan perusteella tuskin voi yleistystä tehdä.


      • eluisaaa

        Saattaa johtua tartuntataudeista, tai siitä kun on ollut huonot ilmat.Vetää kissan mielen matalaksi, jos ei päästetä ollenkaan sisälle lämpimään ja kuivaan.Kissat yleensä inhoavat kylmää ja sadetta =0


      • 2+20=1

        Ei ulkokissa haaskaa energiaansa leikkimiseen.Se säästää kaikki voimansa mahdollista petojen pakenemista varten.Henggissäselviytyminen ulkonaei aina ole itsestään selvyys.


    • Sisäkissan ongelmia

      - ylilihavia
      - kusevat sänkyyn
      - paskovat lattialle
      - virtsakiteitä
      - virtsatulehduksia
      - mouruavat
      - hyperaktiivisia
      - purevat ja raapivat
      - hyökkäilevät
      - tuhoavat kodin pintoja
      - nukkuvat päivät, metelöivät yöt
      - karkailevat ulos ovista ja ikkunoista
      - naukuvat ovella
      - turhautuneita
      - nirsoilevat ruuan suhteen
      - ihosairauksia
      - allergioita
      - käytösongelmia

      • eläinhoitola tietää

        Noita kaikkia "ongelmia" on myös ulkokissalla, ei sairaudet esim häviä,vaikka kissan heittää ulos.Tietysti niin ei näe ongelmaa, eikä tarvitse viedä eläinlääkärillekkään, jos laiskottaa.Ulkona vain ei nää omistaja niitä ongelmia, kun ei ole itse paikalla.
        Virtsatulehdus, virtsakivet yms.ei esimerkiksi näy silloin kun kissalle vie ruokaa ulos.Sitten kissa vain katoaa, kun sairaus etenee.Ja sitten sitä ikävöidään, etsitään...
        Suuri osa listassaasi olevista on ihan normaali käytöstä, ja kommunikointia omistajan kanssa, joten ei ongelma ollenkaan.Tietysti jos pelkkä kissan miukaisu hermostuttaa, tai ei viitsi laittaa puhdasta vessa-astiaa, niin kannattaa miettiä onko ollenkaan sopiva kissan omistajaksi.
        Kissat kun ovat äänekkäitä, villejäkin, ja ihan totta, meillä kissa kiipesi usein leikkiessään ovenkarmeihin, ihan ylös asti.Melkoisella ropinalla, ja vauhdilla sitten alas.Se oli lähinnä vain yksi osa metsästysleikkiä, jossa pingispallo esitti saalista.
        Kyllä sai pallo kovaa kyytiä lattialla, kun kissa käytti mielikuviitustaan ja sille vauhtia läpsytteli.

        Kannattaa kaikessa noudattaa lakia, se on kissalle parasta.Jos ei siitä tiedä, kysy viranomaisilta, saat asianmukaiset neuvot:)


      • no nyt selkis syy

        Oletpa moniongelmainen yksilö, hae nopeasti apua lääkäriltä.


      • ei hyvä

        Meillä pentuna joskus puri leikkiessään, ei tosissaan.
        Mouruaa tai naukuu, kun näkee että ruokaa hänelle laitetaan.
        Mitään ongelmaa ei kissan pidossa ole ollut.
        Ei ole lihava, eläinlääkärin mukaan sopiva, ja on sisäsiisti.
        Ei ole sairastanut mitään.
        Ei ole karannut.
        Joskus leikkiessään kyllä hyökkäilee, mutta sehän siinä leikissä on tarkoituskin XD

        Vaikutta siltä, kun et tuntisi kissoja ollenkaan, kun et ymmärrä niiden käytöstä.
        Ilmeisesti et ole osannut hoitaa, ja sitten koet kaikki kissan normaalit leikitkin "ongelmaksi".Haluat vain olla mahdollisimman kaukana kissasta, ettet näe sen käyttäytymistä, oudolta vaikuttaa.
        Kissa on myös opetettava sisäsiistiksi, muuten käy mainitsemiasi vahinkoja, syy ei ole kissan, vaan omistajan osaamattomuuden.Vessalaatokon on oltava puhdas, kissa ei mene likaiseen haisevaan laatikkoon.
        Jos kissa puree ja raapii sinua, siis muuten kuin leikillään, teet sille varmasti jotain mistä se ei pidä, lopeta sellainen heti.
        Kissasta ei tule ylilihava eikä yliajettuakaan, kun annat sille laadukasta ruokaa, ja tarjoat myös virikkeitä, leikität, ja ulkoilutat turvallisesti valjaissa tai aitauksessa.Jos kissa nirsoilee, se ei varmastikkaan samalla voi olla ylilihava???
        Jos kissallasi on ollut ihosairauksia ja allegioita sekä käytösongelmia, ne vaativat ihan eläinlääkärin hoitoa.Käytösongelma, ei välttämättä ole ongelma, vaan olet sen itse selliseksi virheellisesti tulkinnut.
        Et taida olla kissaihminen ollenkaan.Mites koirat?
        Onko sulla niiden kanssa ollut samoja "vaikeitakin"ongelmia?
        Vai unohtuiko koira iäksi ketjunpäähän pihalle haukkumaan yksinäisyyttään?


      • ongelmatonta

        -ylilihava-älä syötä sellaiseksi, huonolaatuinen epäterveellinen ruoka lihottaa,ulkoiluta valvotusti hyvää laadukasta ruokaa

        -kusevat sänkyyn-kissalla voi olla virtsatietulehdus, sitä sattuu virtsatessa, ja kissa yrittää vähentää kipua virtsaamalla pehmeän päälle.

        -paskovat lattialle.onkohan vessalaatikko liian täynnä, tai likaisen hajuinen, pese laatikko huolellisemmin jatkossa.

        -virtsakiteitä-el.varmasti auttaa, ja neuvoo ruokinnassa.

        -virtsatulehduksia-vie el.saat sieltä apua.

        -mouruavat.kuuluu kissojen ääntelyyn, on normaalia.

        -hyperaktiivisia-ihan normaalia, menee ohi, kunhan leikität ja ulkoilutat, terve kissa on kova liikkumaan.

        -purevat ja raapivat-joskus leikillään kyllä, jos muuten, mieti mitäteit väärin.

        -hyökkäilevät-leikillään kyllä, jos tosissaan, teit taas jotain väärin.

        -tuhoavat kodin pintoja-kyllä huonekaluja, verhoja, jne.leikkiessään vahdikkaasti, sellaista sattuu kun kissa tulee taloon, vähenee iän myötä.Pitäisi olla jokaisella tiedossa, kun kissa otetaan.

        -nukkuvat päivät valvovat yöt-kannattaa leikittää, ulkoiluttaa valjaissa tai muuten
        vahtia, ja pitää kissaa hereillä päivällä, niin nukkuu yöllä paremmin.

        -karkailevat ulos ovista ja ikkunoista-kannattaa laittaa ovet ja ikkunat kissaturvallisiksi, niin ettei kissa saa niitä auki.Karkaaminen voi olla kohtalokasta.

        -naukuvat ovella-lopettavat kyllä, kun huomaavat ettei siitä ole mitään hyötyä.
        En tiedä tapauksia, että tuollaista käytöstä olisi.Ulkokissat yleensä, jos eivät pääse sisälle.

        -turhautuneita-kannattaa huolehtia että kissalle pidetään riittävästi seuraa, ja että sillä on virkkeitä ja tekemistä.

        -nirsoilevat ruuan suhteen-omistaja itse opettaa kissan nirsoksi, tarjoamalla sille jotain parempaa, jos ensimmäiseksi tarjottu ruoka ei maistu.

        -ihosairauksia-harvinaisia, en tunne ainuttakaan.Ehkä joku muu tuntee.

        -allergiuoita-varmasti myös harvinaisempia, en tiedä ainuttakaan.Ehkä joku muu tietää.

        -käytösongelmia-ei tule mieleen yhtäkään tapausta.Ehkä muilla kokemusta.


    • 7+1

      Ulkokissalla rikki revityt korvat, silmässä raapimajälki, hännän amputointi putoamisonnettomuuden seurauksena, lukuisia punkkeja ja matoja, haavoja ja puremia. Nyt RIP. Löytyi kuolleena ojasta. Muuten ehjän näköinen kissa, mutta silmä roikkui jonkun ällöttävän varassa. Mitä ilmeisemmin auto oli tönäissyt ja kissa jäänyt kitumaan.

      Eikä ole feikkitarina.

    • punkintorjunut

      Korvapunkki on tarttuva , sisäkissa joka ei ole tekemisissä vieraiden kissojen kanssa, eikä ole sitä pentuna emoltaan saanut, ei sellaista mistään saa.

      Ulkokissa saa sen lajitoverinsa kanssa tapellessa.Eli tuota on ulkokissoilla, ei sisäkissoilla.Ulkoissan korvista voi joutua punkin torjumaan useinkin, jos se aina uudelleen saa tartunnan vaikka naapurin kissalta.Harvemmin vaan ulkokissan omistajat kissan korvia tutkivat, niin punkki jää huomaamatta ja hoitamatta, ja kissa tartuttaa kylällä jatkuvasti.
      Ei auta vaikka yhtä kissaa punkittomaksi välillä hoidettaisiin, jos toiset eivät omistaan huolehdi.

    • ka-boom-poks

      Metsästyskausi on alkanut, joten ulkokissojen yksi suurimmista terveysongelmista tulee olemaan lyijymyrkytys.

      • 7+7

        Valitettavasti tuo kaikki on totta. Tunnen useita metsästäjiä ja käytännössä kaikki ovat sitä mieltä että luonnossa vapaasti kulkevan kissan saa ampua ilman omatunnontuskia. Eipä auta vaikka olen lakipykäliä eteensä viritellyt tai vedonnut siihen että irtokissa saattaa hyvinkin olla vahingossa omistajaltaan karannut kotikissa. Ei. Jos kissa vapaana luonnossa tai omalla pihamaalla tavataan niin se kajautetaan hengiltä. Näin tekevät myös nämä älyn jättiläiset joilla itsellään on vapaasti ulkoileva kissa. Mitäpä me tästä opimme? Toivottavasti ainakin sen että pidetään omat naukujaisemme turvassa eli perse ylös penkiltä ja valvomaan sen elukan ulkoilua!


    • vevevevve

      Sisäkissa 8-vuotiaana, terve, hyvinvoiva omistajalleen rakas.
      Ulkokissa kadonnut, kuollut.
      Sisäkissa voi mielestäni paremmin, ja on terveempi, kun on elossa.

      • RIP Cats

        Voihan se tiellä makaava ulkokissakin muuten olla ollut terve, mutta on vain törmäyksestä johtuen hengetön.
        Tänäkesänä on jo monen ulkokissan elo päättynyt tielle.
        Tiedä sitten kumpi on pahempi kissalle, olla heitteillä , vain hengetön.
        Heitteillejjättöä kuitenkin tuo hengettömyys yleensä seuraa.


      • sisämirri
        RIP Cats kirjoitti:

        Voihan se tiellä makaava ulkokissakin muuten olla ollut terve, mutta on vain törmäyksestä johtuen hengetön.
        Tänäkesänä on jo monen ulkokissan elo päättynyt tielle.
        Tiedä sitten kumpi on pahempi kissalle, olla heitteillä , vain hengetön.
        Heitteillejjättöä kuitenkin tuo hengettömyys yleensä seuraa.

        Luulempa ettei kissa haluaisi noista kumpaakaan.Vai miten on itsellä.
        Kuinka moni haluaisi elää vain ulkoa, sieltä ruokansa itselleen hankkien?
        Ilman kodin lämpöä, ja hellalla olevia ruokapatoja.Ei ihminenkään heitteillä saisi olla, johan sosiaalihuolto puuttuu.Puistonpenkeillä ei saa nukkua, ei nurkkiin virtsata.

        Parempi on olla kodillinen.


    • sisäkissat läskejä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe