Moikka, TSH arvoista

vähänmietityttää

Tänään lääkäri soitti ja sano että kaikki kunnossa. Vähän aikaa kun kovistelin sitä suostu sanomaan testien tuloksetkin. Eli:

ts(ilmeisesti TSH) 3.7
hemoglobiini 167
gt(joku maksa-arvo) 14

Itsellä noita vajaatoiminnan oireita ja tällä hetkellä on adhd tutkimuskin päällä. Tuolta lääkäriltä ei näitä oireita varten kannata enää hakea apua, koska ilmeisesti pitää mua vaan laiskana ja saamattomana. Kannattaakohan tätä kilpirauhas juttua tutkia enempää, ja jos kannattaa niin mitä pitäis tehdä?

Katselin netistä niin vähän koholla TSH, mutta normaalin rajoissa kuitenkin. Olen 25-vuotias mies. Oireita ollut ainakin lukiosta asti.

22

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajaa rouva

      Sinulla on TSH selvästi koholla. HUSLABissa yläraja on jo laskettu ja on 3,6. Terveen kilpirauhasen yläraja on noin 2,1. Pyydä mittaamaan myös T4V ja vasta-aineet TPOab. Sitten paremmalle lääkärille tulosten kanssa.

    • vähänihmetyttää

      Vähän oudolta tosiaan tuntuu, että ei mitään lisätutkimuksia määrännyt, vaikka juurikin sama lääkäri ohjasi tuonne psykiatrin puheille keskittymiskyvyn puutteen takia.

      Opinnot on aika pahasti kesken, mutta yritän siltikin oman osuuteni veroista maksaa. Jotenkin tuollainen vähättelävä suhtautuminen lääkäriltä ei tuo ainakaan tunnetta, että kaikkin on kunnossa.

      Olin YTHS:n lääkärillä, pääsenköhän julkisen puolen lääkäriä tapaamaan kovin helposti? Voisin myös käydä työterveydessä, mutta en halua työhommia sekoittaa tähän. Mitähän yksityisella maksaisi nuo testit?

      • Sisätautilääkärille

        Kävit ilmeisesti yleislääkärillä. Jos, niin varaa aika YTHS:n sisätautilääkärille. Julkipuolella et pääse erikoislääkärille. YTHS:stä saat parempaa hoitoa.

        Diagnoosia ei pidä tehdä pelkän TSH:n perusteella ilman T4-v-arvoa. TPOAb on myös hyvä ottaa. Siitä selviää, josko sulla on kilpparin autoimmuunitulehdus, josta seuraa kilpparin vajaatoiminta. Silloin Thyroxin-lääkitys on edessä ennemmin tai myöhemmin. Tietoisuus tulehduksesta nopeuttaa koelääkityksen saantia.


    • ''''''''*****

      Kannattaa toki yrittää julkisen puolen kautta. TSH kuitenkin hieman koholla. Työterveydestä menee joissakin paikoissa turhan helposti vaitiolovelvollisuuden alaista tietoa työnantajalle. Alle satku muistaakseni yksityisellä tärkeimmät kilpparikokeet, jos lähete. Sis. TSH, T4v,T3v ja vasta-aineet.

      • Sisätautilääkärille

        YTHS ei ole työterveysasema vaan korkeakouluopiskelijoiden oma sellainen. En ole enää opiskelija, mutta sain aikoinani YTHS:ssä hyvää hoitoa. Aina otettiin sekä TSH että T4-v. Kävin sisätautilääkärillä. Kai siellä sellainen vielä on, vaikka ovat kovasti karsineet erikoislääkäreitä? Julkipuolella aloittajalla ei ole mitään mahdollisuutta päästä erikoislääkärille ja yleislääkäri pitää häntä tuolla TSH-arvolla terveenä.

        T3-v ei ole tarpeen hypotyreoosidiagnoosin tekemiseen. Sen voi tarkistaa myöhemmin, jos henkilö on Thyroxin-lääkityksellä.


    • vähänihmetyttää

      Ihan hyvää hoitoa sieltä oon saanut, mutta jotenkin tuntuu että ei täysin vakavasti nyt ottanut tuo lääkäri tätä hommaa. Tosiaan YTHS:llä kävin, vaikka muualtakin olisi varmaan hoitoa saanut.

      Ehkä vähän kuvaava että lääkäri halusi tutkia alkoholin käyttöää maksahommista eikä sitä mitenkään etukäteen selitellyt, ja ilmeisesti tuo maksa-arvo ei edes mitään siitä kerro.

      Kyseessä siis yleislääkäri ja ei T4 juttua mitattu. TSH testissäkin piti käydä kaksi kertaa, kun ekalla kerralla varasin ajan vasta puolilta päivin (itselle siis aamu lukuvuoden aikana) ja oli tärkeää että aika on ennen kymmentä.

      En oikein tiedä miten siellä sitten pääsisi sisätautilääkärille, kun en haluaisi ainakaan saman lääkärin kanssa olla enää missää tekemisissä.

      • Sisätautilääkärille

        Jos säännöt eivät ole muuttuneet, et tarvitse lähetettä sisätautilääkärille vaan sen kun varaat ajan. Voi olla, että lähimmässä pisteessä ei erikoislääkäriä ole, vaan joudut menemään YTHS:n pääpaikalle. Voit kokeilla myös julkista tai mennä yksityiselle. Ota silloin YTHS:ssa otetut koetulokset mukaan.

        Kilpirauhaskokeisiin on todella mentävä aamulla mahdollisimman pian heräämisen jälkeen ennenkuin hormonien eritys vilkastuu ja T4-v nousee. Edellisen yöunen pitäisi olla normaali. Jos tapanasi on säännöllisesti mennä pikkutunneilla nukkumaan ja nousta puolilta päivin, mene labraan heti herättyäsi. Riippuu labrasta, mihin asti päivästä kilpparikokeita otetaan; kymmeneen, yhteentoista tai kahteentoista. Koska biorytmisi on normaalia myöhäisempi, älä mene labraan aikaisin vain neljän-viiden tunnin unien jälkeen.

        Koetta ennen saa syödä ja juoda, mutta ei kahvia tai muuta kofeiinijuomaa eikä polttaa tupakkaa. Lääkityt ottavat Thyroxinin vasta kokeen jälkeen.

        TSH-arvosi on niin vähän yläkantissa (vanhempien viitteiden mukaan jopa niiden sisällä), että oireesi voi johtua muustakin kuin kilpirauhasen toimintahäiriöstä. Keskittymisvaikeudet kuuluvat enemmän liika- kuin vajaatoiminnan piiriin. Tosin väsymyskin heikentää keskittymiskykyä.

        Vajaatoiminta väsyttää, mutta niin tekee lukematon määrä muitakin sairauksia. Stressi ei ole vain sana vaan se vaikuttaa elimistöön ja hormonitoimintaan. Jos stressin takia nukut liian vähän, ei ole ihme, jos väsyttää.

        Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa pulssiin, reflekseihin, kehon lämpötilaan, hemoglobiiniin, rasva-arvoihin, ihoon, hiuksiin jne. Lääkärin pitäisi tutkia näitä ja jos ne ovat kunnossa, on koelääkitystä vaikea saada keneltäkään lääkäriltä, jos vielä mittaamaton T4-v on normaali.

        Jos ruoasta ei saa riittävästi jodia, kilpirauhanen hidastuu. Luonnolliset jodin lähteet ovat tavalliset maitotuotteet, liha, munat ja ruoanvalmistuksessa käytettävä jodioitu suola, mitä valmisruokateollisuus ei käytä. Luomutuotteissa jodia on liian vähän. Monivitamiinitableteissa on jodiakin. Luontaistuotekaupoista saatavat merileväpuristeet sisältävät runsaasti jodia. Ne voivat piristää.


    • Vajaa rouva

      Ei tähän diagnoosiin tarvita erikoislääkäriä, voit siis yrittää päästä hyvälle yleislääkärille. Julkisen pitäisi ottaa sinusta T4V ja TPOab koska TSH on koholla. Voisitko niiden labrojen kanssa mennä sitten vaikka yksityislääkärille? Terveyskeskuksestakin jotkut ovat löytäneen osaavan lääkärin.

    • kilppari36

      Tuo TPOab on todella tärkeä tietää. TSH ja T4v voi olla ok koska autoimmuunityreoidiitti ei välttämättä vielä merkitse että myös hypotyreoosi olisi puhjennut. Siihen tuo tyreoidiitti ainakin johtaa pidemmän päälle mutta jokatapauksessa korvaushoito pitää saada heti jos vasta-aineetkin tai pelkästään ne on koholla.

      • Sisätautilääkärille

        Thyroxin lääkitystä ei todellakaan aloiteta eikä pidä aloittaa pelkkien tulehdusarvojen nousun perusteella vaan sillä korvataan puuttuvaa kilpirauhastuotantoa eli hoidetaan hypotyreoosia - sitten, kun vajaatoiminta on kehittynyt. Ei sitä ennakkoon hoideta. Autoimmuunitulehdukseen ei ole olemassa hoitoa ja se johtaa ajan myötä vajaatoimintaan. Jos a.i. tyreoidiitti on todettu, arvoja on syytä seurata riittävän tiuhaan, jotta lääkitys aloitetaan heti, kun se on tarpeen.


      • vähänmietityttää
        Sisätautilääkärille kirjoitti:

        Thyroxin lääkitystä ei todellakaan aloiteta eikä pidä aloittaa pelkkien tulehdusarvojen nousun perusteella vaan sillä korvataan puuttuvaa kilpirauhastuotantoa eli hoidetaan hypotyreoosia - sitten, kun vajaatoiminta on kehittynyt. Ei sitä ennakkoon hoideta. Autoimmuunitulehdukseen ei ole olemassa hoitoa ja se johtaa ajan myötä vajaatoimintaan. Jos a.i. tyreoidiitti on todettu, arvoja on syytä seurata riittävän tiuhaan, jotta lääkitys aloitetaan heti, kun se on tarpeen.

        Kiitoksia asiantuntevista vastauksista. Käyn ensi viikolla hoitajan puheilla julkisella puolella muihin asioihin liittyen, niin taidan samalla kysyä siltä, jos sillä ois tietoa mistä kannattaa aikaa varata.

        Kyseessä ei siis ole ylivilkkaus adhd tutkimus, vaan add, eli alikeskittymis(?) tutkimus, mikä on myös menossa. Käytin tuota adhd sanaa, kun se taitaa olla ihmisille tutumpi...

        Nyt kun tietää vähän enemmän näistä kilpirauhas jutuista niin osaa ainakin vaatia oikeat tutkimukset.

        Laitan tähän enemmänkin itseäni varten mitä noista oireista tunnistan itsessäni, niin jää muistiin nämäkin:

        -Väsymys, lisääntynyt unen tarve
        kyllä

        Ajatuksen hitaus, masentuneisuus, aloitekyvyttömyys
        kyllä

        -Palelu
        ei varmaan normaalia enempää

        -Kuiva iho,
        kyllä

        vähentynyt hikoilu
        pisemminkin päinvastoin

        -Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö
        taidan kaljuuntua geeneistä johtuen..

        -Ummetus
        ei todellakaan..

        -Painonnousu
        jatkuva dieetti päällä

        -Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet, rannekanavaoireyhtymä
        ei kait

        -Kuorsaaminen, uniapnea
        en tiedä, ei kait

        -Käheys, äänen madaltuminen naisilla
        tosi matala ääni, olen tosin mies

        -Alentunut kuulo
        on, epäilen armeijaa ja konepajahommia

        -Hidastunut akillesjänneheijaste
        ?

        -Nivel- ja lihaskipuja
        ei varmaan epänormaalia

        -Lihasheikkous, sydämen vajaatoimintaa
        ei varmaan mitään epänormaalia

        -Hidas sydämen syke, matala verenpaine, mutta joskus diastolisen verenpaineen nousu
        verenpaine on aika matala huolimatta kevyestä ylipainosta, tupakoinnista ja alkoholinkäytöstä. Sykettä voisi ruveta mittailemaan.

        -Lapsilla kasvun hidastuminen
        olin lapsena aika pieni, mutta tuskinpä tätä koko elinikää mulla on ollut. Toisaalta väsymys alkoi jo kuukkiluokalla..


    • kilppari36

      Jos vasta-aineet ovat koholla muttaTHS sekä T-4V viitteiden sisällä mutta oireita löytyy silti, kannattaa ehdottomasti kääntyä yksityiselle lääkärille sillä korvaushoito pitäisi aloittaa hyvin herkästi tällaisissa tapauksissa. Itse lukeudun näihin ja olo on parantunut aivan huikeasti.

      • utelias ulla

        Mitä korvaushoitoa tarkoitat?


      • Kituva

        Tarkoitatko thyroxinia tuolla korvaushoidolla?

        Minulla vasta-aineet 1300 jaTSH sekä T-4V viitteiden sisällä. Vajaatoiminnan oireet kaikki myös. Tätä jatkunut reilut kaksi vuotta, lääkitystä en saanut edes erikoislääkäriltä.


      • Thyroxin
        utelias ulla kirjoitti:

        Mitä korvaushoitoa tarkoitat?

        Kilppari 36 tarkoittaa korvaushoidolla kilpirauhashormonilääkitystä. Eniten käytetty ja aina ensimmäinen hormonikorvausvalmiste on Thyroxin, synteettinen T4-hormoni.


    • harhaoppiko

      Koettakaa parantaa tulehdus. Moni onnistunut, kun lukee tarinoita aiheesta. Virallisesti sitä ei kai voi parantaa ?

      • Sepä juuri

        Höpö höpö. Millääm gluteenittomalla ym. rrikoisruokavaliolla tai lisäraviteilla ei voi syntynyttä autoimmuunitulehdusta voi parantaa, korkeintaan vähän hillitä. Nivel-reuma, 1. tyypin diabetes ja ms-tauti ovat myös autoimmuunisairauksia. Kuinka monesta ihmeparantumisesta olette kuulleet? Eli harhaoppia moiset teoriat.


    • harhaoppiko

      Olen lukenut tarinoita myös noista muista autoimmuunisairauksista "parantumisista". Lainausmerkeissä siksi, kun virallisesti ovat parantumattomia. Mutta potilaat itse ovat kokeneet parantuneensa. Eli oireet ja lääkitys ainakin pois.

    • kilppari36

      Sitä tyroxia juuri tarkoitan korvaushoidolla. Se ilmeisesti toimii reippaasti yli 80 prosentille ja ainakin itse myös niihin lukeudun. Ennen tyroxinin aloitusta kannattaa tutkia lisämunuaisen tulehdus ns addisonin tauti (verikokeella) koska jos sellainen on,se pitää ensin hoitaa ennen tyroxinin aloitusta. Oma lääkärini sanoi, että addison pitää aina kilpparipotilaalla tutkia. Itselläni ei ole myöskään mitään T3 "ongelmaa", niinhän se kuitenkin on, että jos tuo T4 ei muutu kehossa T3:si niin silloin tyroxin rinnalle tarvitaan muutakin hormonia. Yleensähän nykyään näin ilmeisesti suositaan sellaista toimenpidettä tai ainakin niin mulle endogrinologi sanoi.

      Minulla oli vasta-aineet 1900 ja THS ja T4V viitteiden rajoja kolkutellen ja oireet olivat todella pahoja. Jos on autoimmuunityreoidiitti kuten minulla, yksi oireista voi olla reumaattiset nivel ja lihaskivut. Omalla kohdallani kuitenkin uskotaan käyneen niin, että olen sairastanut tarpeeksi pitkään tyreoidiittia ja se on sitten puhkaissut mulle myös nivelreuman. Mulla oli nivelkipuja sormissa ja vaikka ne kuuluvat kilpparioireisiin niin silti pitää tutkia myös reumamahdollisuus ja mulla oli reumafaktori 80 ja sitrullivasta-aineet tapissa. Se kertoo, että kyse on nivelreumasta. se on autoimmuunisairaus eikä sen syntyperää tiedetä mutta minun tapauksessa yhteys löytyy tyreoidiittiin. Ei nivelreumastakaan voi parantua mutta siinä voidaan nykyisen kehittyneen lääkityksen avulla saavuttaa useiden vuosien, ehkä yli 10kin vuoden remissio. Itselläni on seropositiivinen nivelreuma eli reumafaktori ja vasta-aineet löytyvät verestä eli tämä on nivelreumasta se pahempi versio. Seronegatiivisesta nivelreumasta voi parantua kun ikää tulee. Ruokavaliolla ei tähän voi vaikuttaa, ainoastaan liikunnalla ja hyvällä lihastreenillä kyllä.

      • epätoivoinen

        Osaisiko joku sanoa mistä johtuu hirveät erot verikokeissa..? Kävin pariviikkoa sitten verikokeissa TSH oli noin 5,5 ja T4-V noin 12. Sain lääkityksen, mutta sitä ennen mitä käydä verikokeissa. Nyt tulokset tulivat ja ja TSH oli laskenut noin 2 ja T4-V oli 14?? Mistä tämä voi johtua ja lopetetaanko lääkitykseni ennenkuin se ehti edes alkaa?


    • epäilijä

      Minun miehelle ei annettu edes lääkettä vaikka TSH oli 4.34 ja T4-V 13.6, en tiedä sitten mutta seuraavana vuonna sai sydänkohtauksen, kokeet oli otettu 24.2.2011 ja sydäri 23.4.2012, välissä ei otettu mitään kokeita, sairaalassa olivat tarkistaneet silloin kilpirauhasen ja se oli ollut viitteissä.
      Miten lie ollut tuo väliaika, tulee mieleen että vajaatoiminta voi aiheuttaa vaikka mitä.
      Onneksi sydän ei vioittunut, pääsi hoitoon niiltä istumilta kun kohtaus tuli.

      • epätoivoinen

        Osaisiko joku sanoa mistä johtuu hirveät erot verikokeissa..? Kävin pariviikkoa sitten verikokeissa TSH oli noin 5,5 ja T4-V noin 12. Sain lääkityksen, mutta sitä ennen mitä käydä verikokeissa. Nyt tulokset tulivat ja ja TSH oli laskenut noin 2 ja T4-V oli 14?? Mistä tämä voi johtua ja lopetetaanko lääkitykseni ennenkuin se ehti edes alkaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe