Lentoemot persiistä

sitruunanaamat akat?

Nimenomaan suomalaiset lentoemot ovat ihan per seestä.

Mistä johtuu ettei suomalainen osaa palvella iloisesti ja luontevasti?
Tuntuu niinkuin asiakkaiden palveleminen ottaisi TODELLA koville (väkisin vännetyt tekohymyt, ivallisuus, omaan työhön väsähtäminen, töykeys)

Kyllähän emoistakin on aina joka lennolla OSA ihan mukavia mutta mistä johtuu että joka lennolle siunaantuu noita hiton eukkoja jotka ovat täysin pikkusieluisia mulkvisteja.

Mistä johtuu se, että aina kun on aasialainen tai ylipäänsä ei-suomalainen lentoemo, niin he ovat kohteliaita ja mukavia.

Jos itse olisin siinä asemassa että saisin valita työvoimaa lentoemoiksi, niin en ottaisi suomalaisia ollenkaan, tai vain harvat poikkeukset, joilla on asenne kunnosssa.

Stuertit ovat yleensä aina asiallisia, oli sitten kansallisuus mikä tahansa. He osaavat olla ystävällisiä aidosti, ja palvella.

23

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monta mielipidettä

      Suomalaisilla ja varsinkin niillä jotka matkustavat vähän sekä niillä joiden kokemukset lentomatkoista ovat vain tilauslennoilta on niin vankat ja oudot mielipiteet.

      Nämä mielipiteet ovat yleensä vailla faktaa ja ei nähdä sitä isoa ja koko kuvaa asioista.

      Ulkomaalaisia lentoemäntiä ihaillaan vaikka olisivat kuinka kamalia. Johtuneeko että ei uskalleta puhua kieliä ja ei edes ymmärretä mitä sanotaan vieraalla kielellä.

      Aikoinaan 80-luvulla oli Hesarissa koko aukeaman juttu lentämisestä. Siinä mm. kysyttiin ulkomaalaisten lentoemäntien mielipiteitä suomalaisista matkustajista niistä lentoyhtiöistä jotka silloin lensivät Suomeen. Aikoinaan tänne lensi huomattavasti useampi lentoyhtiö kuin tänä päivänä.

      Mikäli löytäisin sen artikkelin niin laittaisin tänne linkin.
      Ulkomaalaiset lentoemännät eivät olleet erityisen ihastuneita suomalaisiin matkustajiin. Sen kyllä ymmärrän aivan täysin.

    • Oma käytös?

      Jos jatkuvasti saa huonoa palvelua, voi olla peiliin katsomisen paikka. Niin kauan kuin asiakaspalvelu on ihmisten eikä robottien harteilla, tilanne on molemminpuolista vuorovaikutusta. Jos on oikein moukkamainen asiakas, se voi hyvin näkyä esim. hymyn väkinäisyytenä.

      Minulla on vain hyviä kokemuksia myös suomalaisista lentoemännistä.

    • niinpä niin

      Hyviä kokemuksia myös - ei moittimista olenpa matkustanut yksin tai perheen kanssa. Aloittajan asenteen näkee jo nimimerkistä, asenne kannattaa muuttaa.

    • MörssäriMake

      aloittaja on itsekin kun sitruunan niellyt, siitä se johtuu.

      joku juntti maalta jolla ei ole käytöstapoja ja ehkä jopa pelkää ihmiskontakteja

      • kaupunkilainen

        Minä olen tavannut kaikkein pahiten nutturalla olevia palveluammattilaisia pääkaupunkiseudulla!
        Toki sielläkin valtaosa on miellyttäviä kohdata ja varmaan myös palveltavan asenne vaikuttaa!
        Mutta maalaisilla on paremmat käytöstavat, myös lentokoneessa ja jokaisen on joskus lennettävä se eka kerta!
        Asenne vaan kohdalleen ja suvaitsevaisuutta peliin!


    • lonkero5

      no joopa joo jokaiselle voi työssä sattua huono päivä se on kait ymmärrettävää, mutta täytyy sanoa että kun olen lentänyt Thomas Cookin lennoilla ei kohdalleni ole tullut kuin hymyileviä lentoemoja yleensä lentoemot ovat hyvin ystävällisiä monta kertaa vika on meissä matkustajissa

    • Ayshala

      Minkäs yhtiön emot osaavat palvella parhaiten ja miksi? Minne lensit? Monettako kertaa?

      • Sannnnnnni

        Paras: Turkish Airlines. Palvelu oli jotain ihan muuta kuin tänä halpalentojen aikana odottaisi: kaikkea juotavaa (vettä, mehua, viiniä) sai niin paljon kuin halusi ja milloin vain halusi. Ruoka oli suorastaan.. outoa käyttää tätä sanaa lentokoneruoasta...hyvää. Eläimiä, instrumentteja tai mitä vain keksiikin saa kuljettaa pienestä lisämaksusta. Yölennolla jaettiin paketit joissa oli nukkumisnaamiot, korvatulpat ja *lämpimät*sukat* (käytän sitä nukkumisnaamiota lennoilla edelleen; se on mukavampi kuin Stokkalta ostamani). Istanbulissa oli pitkä odotus joten söimme lounasta keskustassa; kivaa oli. Hankin kanta-asiakaskortin koska näiden kanssa haluan lentää uudestaankin.
        Pahin: Aeroflot. Palvelusta kannattanut puhuakaan, ruoka oli syötäväksi kelpaamatonta -oikeasti pilaantunutta. Kohokohtina lentoemäntä yritti ajaa kärryllään ylitse kun yritin mennä vessaan (sain hypätä kanssamatkustajan syliin ettei onnistunut), ja vastaus kainoon kysymykseen saisinko (8 tunnin lennolla) toisen lasin vettä oli: NJET (siis tosiaan huutaen). Moskovassa oli pitkä odotus mutta ilman viisumia ei kentältä saa lähteä. Kentällä ei jatkuvan kuuluttamisen -myös yöllä -vuoksi voi nukkua. Jään mieluummin kotiin kuin sotkeennun Aeroflotiin toista kertaa.


      • zorroperro
        Sannnnnnni kirjoitti:

        Paras: Turkish Airlines. Palvelu oli jotain ihan muuta kuin tänä halpalentojen aikana odottaisi: kaikkea juotavaa (vettä, mehua, viiniä) sai niin paljon kuin halusi ja milloin vain halusi. Ruoka oli suorastaan.. outoa käyttää tätä sanaa lentokoneruoasta...hyvää. Eläimiä, instrumentteja tai mitä vain keksiikin saa kuljettaa pienestä lisämaksusta. Yölennolla jaettiin paketit joissa oli nukkumisnaamiot, korvatulpat ja *lämpimät*sukat* (käytän sitä nukkumisnaamiota lennoilla edelleen; se on mukavampi kuin Stokkalta ostamani). Istanbulissa oli pitkä odotus joten söimme lounasta keskustassa; kivaa oli. Hankin kanta-asiakaskortin koska näiden kanssa haluan lentää uudestaankin.
        Pahin: Aeroflot. Palvelusta kannattanut puhuakaan, ruoka oli syötäväksi kelpaamatonta -oikeasti pilaantunutta. Kohokohtina lentoemäntä yritti ajaa kärryllään ylitse kun yritin mennä vessaan (sain hypätä kanssamatkustajan syliin ettei onnistunut), ja vastaus kainoon kysymykseen saisinko (8 tunnin lennolla) toisen lasin vettä oli: NJET (siis tosiaan huutaen). Moskovassa oli pitkä odotus mutta ilman viisumia ei kentältä saa lähteä. Kentällä ei jatkuvan kuuluttamisen -myös yöllä -vuoksi voi nukkua. Jään mieluummin kotiin kuin sotkeennun Aeroflotiin toista kertaa.

        "Eläimiä, instrumentteja tai mitä vain keksiikin saa kuljettaa pienestä lisämaksusta. "


        Jaa, pitäisiköhän olla kiitollinen jos koneen matkustamossa on muutama iso
        hurtta niin kuin ihmetyksekseni luin erästä juttua muistaakseni Jenkeistä.
        Iso hurtta oli (ihme ja kumma) tehnyt tarpeensa koneessa (ei kai) ja sitten
        tietenkin oli siivoamista henkilökunnalla. Mutta eipä se haju lähtenytkään
        mihinkään minkä vuoksi kone joutui palaamaan tai ainakin laskeutumaan
        jonnekin kentälle. Mitä lie maksanut se laskeutuminen jos polttoainettakin
        pumpataan useita satoja litroja taivaan tuuliin, että päästään alas?

        Kun ketjun nimi on "Lentoemot persiistä" niin mieleeni tuli toinenkin juttu
        ulkomailta, jossa eräs lentoemo oli pieraista töräyttänyt erästä matkustajaa
        päin näköä kun oli kokenut ilmeisesti erään miesmatkustajan ikäväksi.


      • Sannnnnnni
        zorroperro kirjoitti:

        "Eläimiä, instrumentteja tai mitä vain keksiikin saa kuljettaa pienestä lisämaksusta. "


        Jaa, pitäisiköhän olla kiitollinen jos koneen matkustamossa on muutama iso
        hurtta niin kuin ihmetyksekseni luin erästä juttua muistaakseni Jenkeistä.
        Iso hurtta oli (ihme ja kumma) tehnyt tarpeensa koneessa (ei kai) ja sitten
        tietenkin oli siivoamista henkilökunnalla. Mutta eipä se haju lähtenytkään
        mihinkään minkä vuoksi kone joutui palaamaan tai ainakin laskeutumaan
        jonnekin kentälle. Mitä lie maksanut se laskeutuminen jos polttoainettakin
        pumpataan useita satoja litroja taivaan tuuliin, että päästään alas?

        Kun ketjun nimi on "Lentoemot persiistä" niin mieleeni tuli toinenkin juttu
        ulkomailta, jossa eräs lentoemo oli pieraista töräyttänyt erästä matkustajaa
        päin näköä kun oli kokenut ilmeisesti erään miesmatkustajan ikäväksi.

        Et ole, oi zorro, ilmeisesti koskaan lentänyt ja vihaat eläimiä niin että kekit omiasi? Hajujen vuoksi ei mikään kone laskeudu minnekään, se on aivan liian kallista. Lentoemojen ammattitaitoon kuuluu että jos ja kun matkustamossa lapset oksentelevat he polttavat kahvipapuja tahallaan, koska vaikka palanut kahvi haiseekin pahalta, se ei tee ihmisiä pahoinvoivaksi ja peittää oksennuksen hajun, joka tekee (ja niin ollen saattaa laukaista matkustamossa laattaamisen ketjureaktion).

        Isoja hurttia ei voi mitenkään viedä lennolle; mitään eläintä ei sallita matkustamoon muuten kuin kantokorin sisällä, ja matkustamoon ei saa tuoda kuin tavaroita jotka saa jalkatilaan tai tavarahyllylle. Turvallisuussyyt, ei ole kiva jos hätäuloskäynnin edessä on kauhuissaan oleva saksanpaimenkoira.


    • Heh, asenne ratkaisee.

      Itse sanon aina lentoemoille koneeseen astuessa, että "nice to meet you, maybe we spend a fun day"

      Aina on olleet lentoemot aurinkoisia ainakin minun kohdallani, vaikka en koneessa mitään syö tai juo.

      Lisäksi kiitos poislähtiessä jättää molemmille hyvän mielen, eikä maksa yhtään mitään.

      • tankeroenglanti

        Teet kyllä itsestäsi naurunalaisen jos tuollaisia sanot koneeseen mennessäsi. Niin perisuomalaista.


    • syyt tässä.

      Raskas ikävä homma, jatkuvat päänsäryt johtuen nousuista ja laskuista, pieni palkka, paljon töitä, ikäviä asiakkaita, ahtaat työskentelytilat jne. jne.

      Kyllä siinä on jo ainesta v itutukseen ja ei ihme että ovat täysiä persreikiä.

      Vaikka ammatinvalintakysymyshän tuo on loppuviimein.

    • yli1000lentoa

      Negatiivinen kokemus aikaansaa palautteen antamisen sosiaalisessa mediassa mutta; Minulla ei ole edesmenneen N:liiton lentoja lukuunottamatta huonoja kokemuksia matkustamohenkilokunnasta. Tosin pakettilomalentoja, joita taalla tunnutaan arvosteltavan kirpeastikin, on minulla vain 4 kolmekymmenta vuotta kestaneella jaksolla mutta muita lentoja yli 50 jopa 80, useampana vuonna.

      Palvelukulttuuri vaihtelee paljon maasta ja lentoyhtiosta riippuen mutta aina olen saanut ystavallista tai vahintaan asiallista palvelua. Aasialaiset/Amerikkalaiset/Britit jne ehka hymyilevat herkemmin mutta se ei suoranaisesti korreloi palvelun laatuun vaan ehka pikemminkin matkustuskokemukseen jota kautta tunne paremmasta palvelusta syntyy.

      Se ettei ruoka maistu, tarjoilusta joutuu maksamaan tai etta lennonaikainen viihdetarjonta ei kohtaa omaa makua, ei ole matkustamohenkilokunnan syy vaan lentoyhtion kulloinenkin politiikka tai valinta. Varmasti toki lentoyhtion harjoittama koulutus vaikuttaa palveluun mutta haluan uskoa kaikkien (palvelu)yhtioiden pyrkivan kouluttamaan henkilokuntaansa asiakaslahtoiseksi huomioiden toiminnan muut ehdot ja edellytykset. Finnair mukaanlukien.

      Matkustan seka turisti- etta bisnessluokassa ja olen omalla kaytoksellani varmasti edesauttanut hyvan matkustuskokemuksen syntyyn.

    • siinä asian ydin

      Suomalaisilla on geeneissä se herra viha. Vaikka lentomatkustajat eivät yleensä olekaan mitään "herroja" niiden palveleminen on lentohaahkojen mielestä vastenmielistä.. Eihän suomalainen akka sovellu edes kauppojen kassoille, ei tarjoilijoiksi, eikä mihinkään palveluammattiin.

      Kun se asiakkaan hyvä palvelu koetaan jotenkin alentavaksi. Se on se ikiaikainen herraviha, tämähän on talonpoikaiskansa jolla vielä joku aika sitten oli "toinen käsi utareella, toinen kaukosäätimellä". Junttimaa, junttikansa, akat mötkyjä jotka eivät osaa palvella asiakkaita.

    • kohtuus

      Noh, istu paikalles ja mee koneella sinne minne pitikin, sehän oli tarkoitus, vai kuinka. Mitä siinä tarvii mitään lisähörhellyksiä...ja jokainen on sellanen ku on, ei oo mitään rotua lentoemäntä....aatteleppa omallekohalle...

    • Kiitän lentoemäntiä

      Kyllä ihmettelen suomalaisten lentoemäntien haukkumista.
      Aikoinaan lensin noin kerran kuukaudessa.
      Nykyään lennän vähintään kaksi edestakaista matkaa vuodessa ja enimmäkseen Finnairilla. Käytän sekä reittilentoja että lomalentoja. Koskaan ei moitittavaa. En ole mikään tyylikäs leidi vaan tavallinen tallaaja. Vältän alkoholia ja vessassa ramppaamista.
      Omaan hyvät käytöstavat, ja minua kohdellaan aina asiallisen ystävällisesti.
      Kiitän kaikkia suomalaisia lentoemäntiä! Matkani ovat olleet onnistuneita.

      .

      • kannas välissä

        Kyllä he ovat kannaksen toiselta puolelta.Kuvittelet olevasi joku maailman napa, joka saa tehdä lennoilla mitä vaan. Suomalainen lentoemäntä on todella palvelualtis.


    • juureton_kaukosuku

      Ketjun aloittajan kirjoitus on ilmiselvä provo, mutten välitä siitä.

      Kun olin nuoruudessani palannut kotimaahan kaukaisista maailman kolkista (useita maita, joissa asuin ns. matkalaukkulapsena), usein ne olivat lentoja vaihdolla Helsinkiin. Muistan sen, että Finskin lentoemännät olivat näyttäneet minusta yllättävän vaaleilta sisarilta. Tunsin hilpeyttä siinä tilanteessa tunnistaen heidät ja siinä ajatellen, että nyt sitä tullaan taas "kotiin". Myös heidän käyttämät nahkahansikkaat olivat heidän varustuksena minusta outo ilmiö, kunnes lopulta olin paluumuuttanut kaukomailta ja ymmärsin paremmin niiden käytön perustelun. Etelästä matkustaen Suomeen kun itsellä ei aina ollut edes Talvitakkia saatikka tarpeeksi lähmpimää välisään takkia.

      Olin silloin niin nuori, että koin heidät tavallaan kaukaisiksi sukulaisikseni ja kun
      sain heiltä pyydettyäni välitöntä palvelua koin sitä kuin kys. palvelualtis lentoemäntä olisi ollut serkkuni, joka toi ruoan lämmittämöstä ja kysyi aina ystävällisesti mitä joisin/otanto toisen janojuoman tai joskus jotain ylimääräistä, mitä pyysin. Sitä osasi jo nuorena pyytää, mitä oli oppinut, että voi kysyä. Sitä oli tiennyt turistiluokan lipun hintaan kuuluvan yhtä sun toista kauokolennoilla, mm. yölennolla jaetut paketit, jotka jäivät varusteisiini, isompien lentoyhtiöiden matkustamiskokemuksista. Peiton pyytäminen tuli kyllä tutuksi. joskus toisen ruokannoksen, jos niitä oli sattumalta jäänyt ylimääräisiä tarjoilun jälkeen.

      Mutta mistä tässä letoemäntien arvostelussa oikein on kyse?
      Pitäähän valtion lentoyhtiön olla kannattava! Se on vain yksi syy, miksi Finskin matkustajapalvelun h:lökunta on tässä keskustelussa aloittajan mukaisen arvostelun kohteena. Toisten lentoyhtiöiden lentoemoista olisi ollut minullakin sanottavaa, mutta monet niistä sekoista ovatkin jo tässä kesustelussa kerrottu.

    • sisäsiittoisia

      Hermot mennyt niillä.

    • Kuski999

      "Pahin: Aeroflot. Palvelusta kannattanut puhuakaan, ruoka oli syötäväksi kelpaamatonta -oikeasti pilaantunutta. Kohokohtina lentoemäntä yritti ajaa kärryllään ylitse kun yritin mennä vessaan (sain hypätä kanssamatkustajan syliin ettei onnistunut), ja vastaus kainoon kysymykseen saisinko (8 tunnin lennolla) toisen lasin vettä oli: NJET (siis tosiaan huutaen). Moskovassa oli pitkä odotus mutta ilman viisumia ei kentältä saa lähteä. Kentällä ei jatkuvan kuuluttamisen -myös yöllä -vuoksi voi nukkua. Jään mieluummin kotiin kuin sotkeennun Aeroflotiin toista kertaa."

      Ja Kun viel tietäisit kuinka huono enkun kielentaito niiden lentäjil on ni et todellakaan
      lentäis niiden koneil! Parhaimmat naurut duunis saa kun Aeroflotin lentäjät puhuu lennonjohdon kans Euroopassa lentäessään ;)

      Äläkää menkö niiden kyytin,

      • crash airways

        Venäläisten kanssa ei muutenkaan pidä olla tekemisissä. Maata johtaa mielenvikainen mutta kansan valitsema sotahullu. Päätelkää siitä kaikki venäläisten älyn tasosta.


      • zorroperro
        crash airways kirjoitti:

        Venäläisten kanssa ei muutenkaan pidä olla tekemisissä. Maata johtaa mielenvikainen mutta kansan valitsema sotahullu. Päätelkää siitä kaikki venäläisten älyn tasosta.

        Minä tunnen useitakin suomen venäläisiä. Koulutettujen kanssa ei ole ollut
        mitään vaikeutta tulla toimeen - päin vastoin - sydämellisiä ihmisiä.

        Venäläiset sanovat itsekin, että heillä on samanlainen mielenlaatu kuin
        italialaisilla - tiedä häntä. Italialaisethan on mahtipontisia ja temperamenttisia
        ihmisiä - lieneekö sillä tekemistä menneen Rooman valtakunnan kanssa?

        Joku oli aikoinaan todennut, että Venäläiset on ihmisinä ihania mutta kansa-
        kuntana kamalia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe